KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIIDEN JÄLKEEN TÄNÄÄN
11910. Viiden jälkeen tänään
Ylläpito10.3.2025 klo 13:46
Tänään maanantaina 10.3. noin klo 17.40 MTV3-kanavalla ristikkoasiaa ohjelmassa Viiden jälkeen, paikalla Sanaseppojen puheenjohtaja Elina Rosenberg.2. Ylläpito10.3.2025 klo 17:37
Alkamassa.
3. Portteri10.3.2025 klo 17:54
Oon sanaton. Toi pop-ristikot oli aivan loistava idea. Saisi laatijat ottaa noita uudissanoja enemmänkin käyttöön 1950 luvun laulajien sijaan.Mutta sit toi Rosenbergin osuus arvosana 1/5. Ei antanu mitäön lisäarvoa ja innostusta ristikoide pariin. Ja entinen kunta=akaa...
4. TH10.3.2025 klo 18:09
Pop-ristikot on hieno idea, sellaista on jo pitkään odotettu. Toivotonta ainakin meillä ollut nuorisoa yrittää saada vanhahtavaa sanastoa täynnä olevaa lehteä ratkomaan. Pop-ristikot innosti heti. Sekin antaa uskoa lehden tulevaisuuteen, kun vanhat parrat Rustarin johdolla kokevat asiakseen tylyttää uutta tekijää.
5. Elina10.3.2025 klo 18:43
Lainaus: 3. Portteri 10.3.2025 klo 17:54Oon sanaton. Toi pop-ristikot oli aivan loistava idea. Saisi laatijat ottaa noita uudissanoja enemmänkin käyttöön 1950 luvun laulajien sijaan.
Mutta sit toi Rosenbergin osuus arvosana 1/5. Ei antanu mitäön lisäarvoa ja innostusta ristikoide pariin. Ja entinen kunta=akaa...
Ei paljon ollut saumaa vapaalle sanalle, kun oli annettu tosi tiukat raamit tuotannon puolelta missä oli pysyttävä. Ja nimenomaan haettiin ihan perusvinkkejä ja tietoja. Tuosta Akaasta annoin itsekin näin Akaassa asuvana palautteen, mutta ei sitä siihen hetkeen enää pystytty muuttamaan.
6. JT21.3.2025 klo 09:52
Onko jossain ketjussa keskustelua tästä uudesta Pop-Ristikot-lehdestä? Hakusanalla ei tunnu löytyvän.
7. Ylläpito21.3.2025 klo 10:11
Ei taida olla, mutta saa sellaisen aloittaa.
8. iso S21.3.2025 klo 10:37
TH viittasi vanhojen partojen Rustarin johdolla suorittamaan tylytykseen. Täsmennettäköön, että Rustari saattaa johtaa vanhoja partoja, mutta ei itse ole sellainen. Olen itse nähnyt, että hänellä ei ole partaa. Tylytys oli Iltiksessä ristikkoakatemian palstalla 8.2.2025.Tylytyksestä huolimatta Rustari oli sitä mieltä että uudet yrittäjät ovat tervetulleita ja toivotti tsemppiä näille yrittäjille.
Annettujen esimerkkien valossa kohteena ovat nuoret ja heihin lehti saattaa osua ja upota, etenkin jos ole paljonkaan kokemusta ns. valtavirran ristikoista. Laatua on vaikea arvostella itse näkemättä, mutta kilohinta kuulostaa korkealta. "Seitsemän euron hinnalla saa seitsemän ja puoli ristikkoa ja yhden sanalaatikon vastauksineen."
Vertailun vuoksi toinen uudehko tulokas, Eevan ristikot. Hinta on yli kaksinkertainen, 14,90, mutta lehdessä on 124 sivua, 38 ristikkoa joista noin puolet on kuvaristikoita ja lisäksi 33 sudokua. Punaisen Pelikaanin hinta on 4,90, siis selvästi halvempi. Lehdessä on yli 20 kuvaristikkoa ja lisäksi joukko muita tehtävätyyppejä. Vaikeusste on tietysti Punaisessa sitä luokkaa että hyvin harvojen kannattaa aloittaa ristikkoharrastusta täsllä lehdellä. Pop-ristikkoa näkemättäkin uskallan väittää, että kumpikaan näistä ei laadussa ainakaan häviä. Vastaava hinta per ristikko on luultavasti jokseenkin kaikissa muissakin ristikkolehdissä edullsempi kuin Pop-ristikoissa. Erikoisuus tarkoittaa rajallista kohdeyleisöä. Siitä seuraa rajallinen menekki ja suuremmat tuotantokustannukset per myyty lehti. Halukkaiden ostajien täytyy siis olla valmiita maksamaan enemmän. Siis: nuoriso: olkaa hyvä ja tukekaa rohkeaa yrittäjää. Me vanhat parrat (olipa partaa tai ei) tyydymme perinteiseen linjaan, jossa vältetään sellaista sanastoa kuin "saatanasti" ja "bitch".
9. Eki21.3.2025 klo 14:06
Kovin paljon en tuosta lopusta ymmärrä. Lehden nimi on Eeva Ristikot, hinta 4,90, sivuja 68.Riitta ehkä tylytti tulokasta, mutta laatija tuntuu nyt parantaneen alusta huomattavasti ja on kunnianhimoinen, joten toivotan minäkin suotuisaa jatkoa!
10. iso S22.3.2025 klo 13:56
Olen käsittänyt asian niin että on olemassa naistenlehti Eeva ja tämä uudehko ristikkolehti on jollakin tavalla kytköksissä tuohon lehteen. Siksi kirjoitin Eevan ristikot enkä tarkistanut lehden virallista nimeä. Kannessa se näkyy olevan muodossaeeva
RISTIKOT
(O on alleviivattu, mutta sitä en saanut tähän toistumaan)
Sivumäärän ilmoitin vahvasti yläkanttiin naurettavasta syystä. Lehti oli minulla taitettuna niin että päällimmäisenä oli sivu 67, takakannen sisäsivu. Äkkiä katsomalla se näytti lehden takasivulta, jossa mainostetaan Mondoa ja oikeassa yläkulmassa, Mondon kansikuvan ulkopuolella, on valkoinen pallukka jossa isohkolla punaisella tekstillä huutomerkin kera kehutaan 124 sivua! Tästä hairahduin uskomaan että tämä viittaa ristikkolehden eikä Mondon sivumäärään.
Muuten pointtini oli se, että Pop-ristikoiden olemuksen ja laadun suhteen olen Rustarin kirjoituksen varassa enkä voi siitä varsinaisesti sanoa juuta enkä jaata. En vain näkemättä usko että jostakin ponnahtaisi sellainen taikuri joka tekisi parempaa jälkeä kuin tutut ja turvalliset. Suunnilleen samaa tasoa tai lähelle ehkä.
Lehdessä väitetysti olevat esimerkkisanat viittaavat vahvasti siihen että tähtäimessä on ratkojien ikähaitarin alapää. Minun ikäryhmässäni useimmat ovat sen verran tiettyyn tyyliin urautuneita että tsyntyneen mielikuvan mukainen ei luultavasti kiehdo, mutta onhan eläkeikäisissäkin ns. erilaisia nuoria. Sen sijaan eeva RISTIKKO -lehden laadusta minulla on yhden numeron verran kokemusta ja Punaisesta Pelikaanista useamman numeron verran, ja niiden laatua passaa kehua. Edellinen sopii useimpien ristikoiden osalta rennohkoa ratkottavaa etsivälle (osassa pitää käynnistää useampikin aivosolu), jälkimmäinen helppoihin kyllästyneelle.
Sehän on kovasti positiivista, jos lyhyessä ajassa on tullut parannusta. Ehkä vanha sanonta toteutuu: aika tavaran kaupitsee. Kohderyhmän pitää vain tarttua syöttiin ja ja tykätä mausta.
KOMMENTOI