KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 1.-2.3.2025
11900. IS Viikonloppu 1.-2.3.2025
Ylläpito28.2.2025 klo 18:12
Huomenna Vuokilan/Lavoniuksen 3- Kärkkäisen pääkuvalla ja Lahtisen piilis.2. Heidi Hullu1.3.2025 klo 15:34
Taitaa olla niin, että Ristiksen pysty-19 ei kestä tarkempaa tarkastelua.
3. pelaaja1.3.2025 klo 20:24
Julistin viime viikolla, että seuraavasta IS-koviksesta ratkon vain 9 kirjainta, kuten eräät sanovat tekevänsä alituisesti. Ne 9 löytyivät aika keskeltä. En sitten kuitenkaan malttanut ratkomista siihen jättää vaan pingoin loppuun asti. Viihdyin kyllä ja keltaista lausetta matkien otankin ensi talvena käyttöön uuden termin. Tarkemman analyysin jätän reippaammille tytöille ja pojille.
4. Joutilas1.3.2025 klo 21:00
Oikein mukava ristikko. Minulle tämä oli varmaan yksi Vuokilan mukavimmista. Minun on ollut suht vaikea päästä sisään Vuokilan laatimuksiin ja olen joutunut kuukkeloimaan niihin aika paljon. Nyt ei tarvinnut. Vasen puolisko oli minulle selvästi oikeaa hankalampi. Monia hyviä oivalluksia. "Hotelli Suomessa ja Virossa" oli yksi parhaista.Mielessäni samaistan ristikon ratkonnan matkailuun, missä jokainen ratkaistu sana vastaa jotain nähtävyyttä, tai koettua miellyttävää hetkeä. Täyteen saatu ristikko merkitsee matkan päättymistä ja kotiintuloa. Kiitän koko kolmikkoa hyvin viihtyisästä reissusta. :)
5. iso S2.3.2025 klo 10:10
Lainaus: 4. Joutilas 1.3.2025 klo 21:00Minun on ollut suht vaikea päästä sisään Vuokilan laatimuksiin ja olen joutunut kuukkeloimaan niihin aika paljon.
Minä pääsin sisään Vuokilan ristikoihin vissiin jo 1970-luvulla ja hyvin pian opin luottamaan niihin. Jos ratkomukseen tuli jokin kumma sana niin en kironnut laatija alimpaan Helsinkiin vaan korjasin poikittaiset. Ristikoiden kinkkisyys on kehittynyt vuosien varrella, mutta Vuokila on mielestäni pysynyt pois pahimpien epämääräistyttäjien kelkasta. Sama juttu kuin kuulemma sammakon keittämisessä: jos sen laittaa kylmään veteen ja kuumentaa hitaasti, niin se tottuu lisääntyneeseen lämpöön eikä älyä hypätä pois ennen kuin taju lähtee.
Joko runsas altistuminen tai oman tikapuuhermoston rakenne on johtanut siihen että minun näkemykseni hyvästä ristikosta on aika lailla yksi yhteen Vuokila ristikoiden kanssa. Siksi vaisto ohjaa vähemmin harhaan kuin joidenkin muiden laatijoiden tuotosten parissa. Makuja on monia, joten en tässä halua mainita esimerkiksi erästä taidemaalarin sukunimikaimaa, jolla on omat ihailijansa.
Oli miten oli, usein käy niin että jos Vuokilan ristikkko ja jnkun muun ristikko on pallotettu samaan vaikeusasteeseen, niin Vuokilan ristikko on minulle helpompi kuin sen toisen. Muuten, mielnkiintoinen juttu: Pallosen ja Vuokilan tyylit ovat mielestäni aika lähellä toisiaan, mutta esimerkiksi Pallosen keskikset ovat usein minulle lähellä kovista, paljon yiukempia kuin jotkut muut maanantaiset keskikset.
Tässä avitin etenemistä muun muassa googlaamalla muotigurusta puuttuvan piilokirjaimen. Ensimmäinen arvaus meni pieleen, toinen osui. Ei ollut minun tuttujani, kun en ole kovin muodikas.
Hotellimajoitusta etsiessäni olin pitkään ihan metsässä. Nimen arvailu ja googlailu tuntui kuitenkin parhaalta vaihtoehdolta saada valaistusta tuohon viimeiseksi vastaan pyristelleeseen aukioon. Yksi arvaus johti paikannimeen Lyubimets, joka ummikon korviin kuulostaa virolaiselta. Googlasin sen ja vastaan tuli tämä nolon yksityiskohdan sisältävä käännöskukkanen:
Käännetty englannista - Lyubimets on pieni kaupunki Haskovon maakunnassa Etelä-Bulgariassa. Se on homonimisen Lyubimetsin kunnan hallinnollinen keskus.
Alkuperäisessä tekstissä ei viitata kunnan suuntautumiseen: It is the administrative centre of the homonymous Lyubimets Municipality.
Nuoruudessani homonyymi ei herättänyt sen kummempia mielikuvia kuin synonyymi. Silloin ei ollut tekoälyä eikä koneellisia kääntäjiä, joilla on toisinajatteleva mielikuvitus.
6. Joutilas2.3.2025 klo 14:49
Kyllä minäkin tähän ikään mennessä olen melko paljon altistunut sekä Vuokilan, että Pallosen laatimuksille. Minun puolapuuhermostoni rakenne puolestaan on sellainen, että Pallosen tuotokset tuntuvat yleensä Vuokilaa helpommilta. Näin hieman eri tavalla me koemme laatijoiden aivoitukset. Muutoin olen aika lailla samaa mieltä näiden kahden vertailusta iso S:n kanssa.Tuota iso S:n mainitsemaa "muotigurua" vanhat silmäni eivät tavoittaneet, "muotierät" löytyi, mutta siinä ei ole piilokirjainta.
Yhden yön nukuttuanikin pidän tätä ristikkoa yhtenä Vuokilan parhaimmista minulle.
7. Funny2.3.2025 klo 15:03
Vuokila tosiaan välttelee outoja sanoja. Vihjeitä ei myöskään ole väännetty viimeisen päälle hankaliksi kuten eräillä kollegoilla näkee. Outoutta silti Ekin ristikoissa löytyy sille, joka ei kovin hyvin tiedä vaikkapa tv-kokkeja, tosi-tv:n kilpailijoita, poppareita ynnä muita julkisuudesta tuttuja ihmisiä.
8. Kaapo2.3.2025 klo 16:39
Vähän vaikeaksi meni, kun en tunne kaikkia aasialaisia ministereitä.
9. Jiikoo2.3.2025 klo 21:59
Vastaustekstari singahti juuri toimitukseen, vaikka ratkaisustani puuttuu yhä 3 kirjainta. Toivottavasti on minun onneni, että jo nuo 9 toivottavasti oikeaa kirjainta riittävät. Ehdin tämän vkl-koviksen kimppuun vasta tänään. Ehkäpä hyvä niin, vielä eilen tämä olisi voinut turhauttaa minut pahan kerran. Tosikovistelijat toki ovat oma rotunsa ja saavat hommat haltuun suit sait ihan oman pollansa varassa.Mukavanoloinen ristikkohan tämä, tykkäsin!
10. iso S3.3.2025 klo 11:52
Lainaus: 6. Joutilas 2.3.2025 klo 14:49Tuota iso S:n mainitsemaa "muotigurua" vanhat silmäni eivät tavoittaneet, "muotierät" löytyi, mutta siinä ei ole piilokirjainta.
Vanhoissa silmissä tuppaa olemaan ikänäköä, jonka vuoksi ei välttämättä näe tarpeeksi kauas. Tässä tapausessa olisi pitänyt nähdä ihan eri lehteen asti. Ristikko ei ollut tuota kirjoittaessani nenän alla, joten muotiguru änkesi siihen ulkomuistista. Sitä toista ristikkoa ratkoessani jouduin googlaamaan mainitun ennen kuulemattomani gurun piilokirjaimen. Vuokilan kolmonen sekin, mutta kyseisessä lehdessä on "pienemmät" kolmoset kuin Iltiksessä. Siitä ehkä enemmän myöhemmin, eri säikeessä.
Pahoittelen aiheuttamaani tarvetta paniikinomaiseen muotigurun etsimiseen. Olematonta ei voi löytää, paitsi joskus tamperelainen. Jos tamperelaisen sulkee pimeään pyöreään huoneeseen ja valehtelee että lähimmässä nurkassa on mustaa makkaraa, niin viimeistään kolmantena päivänä hän löytää sen.
11. Jaska3.3.2025 klo 23:44
Täyskolmonen oliai oletettavasti mennyt jupisematta läpi monille muillekin kuin minulle. Eniten vaikeutti pitkään väärä "yleisempi jos 2 = H". Tämä vihjetyyppi joillakin muillakin hyvillä laatijoilla vihannoi, mutta minä en sitä ihannoi. Koko risitkkoa ei silti ole tarpeen vihsetlla, etenkin kun sai paria kunnon kolmosknpppia ihastella. Kiitosvirsi ei kuitenkaan Hilariuksen sfääreihin yllä. .
12. Jaska3.3.2025 klo 23:47
olisi...
13. eol4.3.2025 klo 01:25
Koviksen kohdalla tämänkertainen vaikeusastearvio 3 miinus on minusta harvinaisen hyvin kohdalleen sattunut. Ristikko on mainio, ja sen takia se ansaitsee suht tiukalla kammalla vedetyn kritiikin. Yhden 9-kirjaimisen sanan vihjeessä on minusta sanomista, mutta voi olla, että olen tässä pikku purnauksineni selvässä vähemmistössä, ja jos vihje on tulkittavissa korrektiksi, niin silloin se tietysti on korrekti. (Mutta ehkä vielä palaan asiaan.) Lisäksi yksi ei-niin-tavallinen kirjain kiinnitti huomioni, mutta Kielitoimiston sanakirja kiistatta poisti valloilleen päässeen epäilykseni.
14. Ville4.3.2025 klo 08:11
Sama kirjain (luullakseni) kiinnitti minunkin huomioni.
15. iso S4.3.2025 klo 11:14
Lainaus: 11. Jaska 3.3.2025 klo 23:44Eniten vaikeutti pitkään väärä "yleisempi jos 2 = H". Tämä vihjetyyppi joillakin muillakin hyvillä laatijoilla vihannoi, mutta minä en sitä ihannoi.
Käsitin luultavasti väärän ensin väärin, eli niin että Jaskan mielestä vihje olisi virheellinen. "Pitkään väärä" ei tue tuota olettamusta, eihän väärä vihje yleensä muutu ajan kuluessa oikeaksi. Näinkin voi tietysti käydä. Nyt Jaska ilmeisesti tarkoitti sitä että hän oli pitkään tarjoamassa ihan muuta kuin laatijan tarkoittamaa sanaa. Ei pitäisi ruveta laatimaan, kun ristikko on jo valmiiksi laadittu! Helpommin sanottu kuin tekemättä jätetty.
Vihjetyypissä ei minusta ole muuta vikaa kuin se että usein tuollainen vaatii kohtalaisen paljon apua poikittaisista sanoista. Ei aina, ratkaisu voi löytyä ilman apuja, jos sanat ovat yleisesti toistuvia sanoissa ja on kaksi käytössä kulunutta vaihtoehtoa.
Lainaus: 13. eol 4.3.2025 klo 01:25
Yhden 9-kirjaimisen sanan vihjeessä on minusta sanomista, mutta voi olla, että olen tässä pikku purnauksineni selvässä vähemmistössä, ja jos vihje on tulkittavissa korrektiksi, niin silloin se tietysti on korrekti. (Mutta ehkä vielä palaan asiaan.) Lisäksi yksi ei-niin-tavallinen kirjain kiinnitti huomioni, mutta Kielitoimiston sanakirja kiistatta poisti valloilleen päässeen epäilykseni.
En huomaa 9-kirjaimisissa mitään napisemista, joten olisi mielenkiintoista kuulla mikä hiertää, sitten kun se on soveliasta. Epätavallisen kirjaimen luulen arvaavani ja itsekin höristin sen kohdalla silmiäni, niin sanoakseni. Kielitoimiston sanakirja tosiaan antaa sille siunauksen tutumman kirjaimen vaihtoehtona.
Kielonen ei sen sijaan tunne yhtä koillisen nurkan sanaa. Kyseinen kulma oli minulle vaikein, kun ammuin väärään suuntaan, Aten vanhemmille oli kaksi vaihtoehtoa, idioottien sukupuu ei tullut mieleen enkä tajunnut, kuka, mikä tai millainen voisi olla kaikkeen muuhun epävarmuuteen istuva innokas. Innokkuus ei liene vahvinta osaamisaluettani, kuten niin kauniisti sanotaan aiheesta jonka suhteen on tumpelo.
Tykkäsin, kun näsäviisaus ja kikkailu pysyi kohtuullisuuden rajoissa. Näin ei aina ole koviksissa.
Lavoniuksen kädenjälki oli totutusti sellainen että Jaskan mainitsema Hilarius voisi virtensä veisata.
16. Jaska4.3.2025 klo 12:52
15. Kyseinen koillisen sana ei kulmia kohotuttanut. Se ei ole ristikkoensipainos. Noin 10 000 osumaa. Ei miinusta.
17. iso S5.3.2025 klo 11:10
Kyllä minusta miinusta. Sana on tuontitavaraa ja rikkoo boikottia! [Huumoria, sanoi Sammatin kirkkoherra - entisen it-alan sammattilaisen suosikkisanonta]
18. eol26.3.2025 klo 17:50
Lainaus: 13. eol 4.3.2025 klo 01:25"Yhden 9-kirjaimisen sanan vihjeessä on minusta sanomista, mutta voi olla, että olen tässä pikku purnauksineni selvässä vähemmistössä, ja jos vihje on tulkittavissa korrektiksi, niin silloin se tietysti on korrekti. (Mutta ehkä vielä palaan asiaan.)"
Kyseessä oli pääkuvan oikean alakulman alta lähtevän pystysanan KALATISKI vihje KATKOJEN PAIKKA. Ymmärtääkseni kalatiskeiltä löytyy hyvin usein katkarapuja, mutta hyvin harvoin - ainakaan luonnontieteellisessä mielessä - katkoja.
Katkat ja katkaravut kummatkin kyllä kuuluvat kuoriäyriäisten luokkaan. Katkat muodostavat siellä oman lahkonsa, kun taas katkaravut kuuluvat eri lahkoon, jonka nimi on kymmenjalkaiset (ja josta katkarapujen lisäksi löytyvät myös mm. ravut, hummerit ja taskuravut).
Arkisessa kielenkäytössä katkarapuihin toki monesti viitataan lyhyemmällä sanalla "katka" - jopa pitsapaikan ruokalistassa. Kielitoimiston sanakirja ei kuitenkaan tunne tällaista merkitystä, mutta toisaalta se ei kyllä lähde tekemään aivan selvää eroakaan katkojen ja katkarapujen välillä: katkat ovat "pieniä, sivuilta litteitä kuoriäyriäisiä" ja katkaravut taas "uivia, pieniä, sivulta litteitä äyriäisiä, joilla on osittain ruumiin alle taipuva pyrstöosa". (Nykysuomen sanakirja sen sijaan tekee niiden välillä selvän eron.)
KOMMENTOI