KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 18.-19.1.2025
11862. IS Viikonloppu 18.-19.1.2025
Ylläpito17.1.2025 klo 17:48
Huomenna Pallosen ja Lavoniuksen kakspuolonen. Piiliksessä Parkkinen.2. Jiikoo18.1.2025 klo 10:28
Teemun ja Heikin 2½-kovis ratkottu ja muualta ymmärrettykin, mutta luoteisnurkan kahden pystysanan yhteys vihjeisiin odottaa vielä valaistumistaan. Ihan laatuunkäypä luomushan tämä joka tapauksessa on, tavan mukaan!
3. Joutilas18.1.2025 klo 14:40
Hyvä ja helppo ristikko. Kuvan oikea puoli vähän muuta ristikkoa vaikeampi. Arvelisin, että nimim. happonen ei ehdi edes pientä tuoppia lipaisemaan, ennen kuin ristikko on jo täysi? :)Kiitokset pikaviihteestä.
4. Kuju18.1.2025 klo 15:05
Puolisentoista tuntia vierähti. Minullakin luoteisnurkka jäi viimeiseksi ja pari ratkaisua jäi hiukan käsittämättömiksi.
5. PM18.1.2025 klo 22:25
Kovis loksahti juuri täyteen, sen viimeisenä täyttyi minullakin luoteisnurkka. Kelpo ristikko, vaikeustason koin annetun alapuolella hieman. Ei jäänyt epäselvyyksiä vihjeiden ja vastaussanojen välille. Plusmaininta myös harvinaisuuksien käyttämättäjättämisestä!Olisikohan pääkuvassa ajateltu erästä tiettyä muusikkoa?
6. Rampe18.1.2025 klo 22:46
PM, en tiedä onko laatija ajatellut tiettyä muusikkoa, mutta Heli Kärkkäisen kuvituksissa tämä tunnistettava hahmo on lähes yhtä usein kuin kuseksiva pystykorva. Ei sillä,että minulla olisi mitään kumpaakaan vastaanMinulla luoteisnurkka sattui onnistumaan helposti arvattuani kolmannen vaakasanan oikein. Sen avulla pystyt täyttyivät nopeasti.
7. PM19.1.2025 klo 05:39
Kryptis ja Piilis ratkottuina. Piiliksen erääseen vihjeeseen näyttäisi sisältyvän sen ja vastaussanan välinen hienoinen epätarkkuus.
8. Ylläpito19.1.2025 klo 09:03
Lainaus: 7. PM 19.1.2025 klo 05:39Kryptis ja Piilis ratkottuina. Piiliksen erääseen vihjeeseen näyttäisi sisältyvän sen ja vastaussanan välinen hienoinen epätarkkuus.
Tämä pitää paikkansa.
9. Tuomas L.19.1.2025 klo 11:16
Kyseinen muusikkohan oli viimeksi ratkonnan SM-kisojen suojelijana, käsittääkseni juuri sen takia, että hänen näköiskuvansa esiintyy toistuvasti Helin piirtämissä ristikoissa.
10. Eki19.1.2025 klo 11:38
Tähän liittyy tarina. Olin kyseisen muusikon kanssa viemässä Punaisen Pelikaanin numeroa, jossa hänen bändikaverinsa oli isossa kuvassa, tälle bändikaverille. Muusikko oli luonnollisesti hieman kateellinen. Paluumatkalla mieleeni juolahti, että keksitäänpä jotain ainutkertaista hänen 70-vuotisjuhlavuonnaan. Tämän seurauksena jokaisessa ristikossa, jonka Heli Kärkkäinen piirsi, oli piirros muusikosta. Tämä muusikkopari ratkoo paljon, myös keikkamatkoilla. Näistä yhteyksistä oli syntynyt keskustelu kisojen suojelusta ja se onnistui niin, että kumpikin tuli paikalle ja jopa esiintyi paikalla olleille. Kappaleen "Etana asialla" he vetivät yhdessä.
11. Jiikoo19.1.2025 klo 11:46
Saman vuoden poikia kuin itsekin olen. Ensi vuonna tulee kuluneeksi puoli vuosisataa siitä, kun hän pyöräili, melusi ja syljeskeli itsensä meidän suomalaisten korviin. Nuo Helin piirrokset hänestä ovat hyvinkin ja hyvänkin näköisiä!
12. Mumma19.1.2025 klo 13:10
Olenpa eri mieltä ristikon helppoudesta! Teetti töitä enemmän kuin viimeviikkoinen Kalpa. Luoteiskulma meilläkin viimeiseksi ratkennut.
13. Jiikoo19.1.2025 klo 15:07
Lainaus: 12. Mumma 19.1.2025 klo 13:10”Teetti töitä enemmän kuin viimeviikkoinen Kalpa.”
Mumma, saat täydet pisteet kotiin siitä, että käytit oikeaa teettoverbiä! Valtaosalta kielemme nykyisistä käyttäjistä tuntuu kielitaju olevan karkuteillä: he ”teetättävät” silloin kun he itse asiassa teettävät. Tässäkin he todennäköisesti olisivat kirjoittaneet: ”Teetätti töitä enemmän kuin viimeviikkoinen Kalpa.”
Jos pyydän naapuriani tekemään puolestani lumityöt poissa ollessani, minä TEETÄN nuo työt hänellä. TEETÄTTÄMINEN merkitsisi tässä tapauksessa oikeasti sitä, että pyytäisin jotakuta kolmatta henkilöä teettämään työt naapurillani.
Klassinen esimerkki hevossavottojen aikakaudelta: hevonen VETÄÄ (tukkikuormaa) – hevosmies VEDÄTTÄÄ (tuon kuorman hevosellaan) – ”kymppi” VEDÄTYTTÄÄ (eli antaa hevosmiehelle vastaavan toimeksiannon) ja lopuksi kympin pomo ”ukkoherra” VEDÄTÄTYTTÄÄ (ei anna toimeksiantoaan suoraan hevosmiehelle vaan pyytää kymppiä välittämään hevosmiehelle määräyksensä kuorman vetämisestä).
Tuntuu siltä, että moinen suomen kielelle ominainen piirre – verbin peukalointi liittämällä siihen vaihtelevia päätteitä ”komentoketjun” hierarkiatason mukaan – on Euroopan kielimaailmassa harvinainen kummajainen. Ainakin se on (oikein käytettynä) kätevä. Kieli-ihmiset taitavat puhua agglutinatiivisista eli agglutinoivista kielistä, joissa sanan merkitystä muunnellaan lisäämällä sen vartaloon eri merkitystä ilmaisevia päätteitä. Monessa muussa kielessä tarvitaan yhden suomenkielisen sanan vastineeksi kaksi tai useampia sanoja.
Toivottavasti kukaan ei tule sanomaan, että minä ”vedätän” tällä jatinallani ja vatuloinnillani. En, vaan olen ihan tosissani!
14. Matias-Myyrä19.1.2025 klo 16:07
Kielonen ei näe mitään hierarkiatasoeroa verbien teettää ja teetättää välillä, vaan sen mielestä molemmat merkitsevät ihan samaa asiaa.teetättää = verbi paremmin: teettää
15. happonen19.1.2025 klo 17:22
En törpötellyt ratkonnan aikana joten tuoppiluokitukseksi arvaisin yhden mallasjuoman. Olisi ehkä ratkennut nopeamminkin, mutta laatija harhautti minut laittamaan pari väärää sanaa pääkuvasta oikealle ja pidin niistä kiinni liian itsepäiväisesti.Kyllähän tämä IS-kovisten helpointa äärilaitaa oli. Mukavaa ratkottavaa kyllä ja Lavoniuksen kuvissa oli hyviä oivalluksia.
16. Kuju19.1.2025 klo 19:49
Miltä mahtaa kuulostaa ulkomaalaisten korvin lause:"Titti-tätin Tytti-tyttö teetätytti tutit".
17. Teräsmies19.1.2025 klo 20:27
En tiedä miten asiantunteva lähde on, mutta https://fi.wiktionary.org/wiki/teet%C3%A4tytt%C3%A 4%C3%A4 näyttää olevan samaa mieltä kuin 13. Jiikoo. Suomen kielen hienouksia!
18. Funny19.1.2025 klo 22:17
Kielonen on entistä enemmän alkanut oikomaan mutkia suoriksi, eli hyväksyy sellaisia muotoja, joita ihmiset kumminkin käyttävät. Jos Kieloseen ei enää voi luottaa, mihin sitten?
19. eol19.1.2025 klo 23:04
Myös Nykysuomen sanakirja kohtelee mainittuja verbejä juuri tuohon samaan suoranuottiseen tapaan kuin Kielitoimiston sanakirjakin:teetättää: paremmin teettää
vedätyttää: paremmin vedättää
Verbit teetätyttää ja vedätätyttää taas ovat tuntemattomia kummallekin opukselle.
20. Funny20.1.2025 klo 16:27
Teettämisen ja teetättämisen ero ei aina ole niin selvä. Joskus ennen vanhaan, kun menin täyteen kuvatun filmirullan kanssa teettämään kuvia valokuvausliikkeeseen, niin useinhan sieltä filmit lähetettiin jonnekin isoon laboratorioon. Silloinhan minun kannaltani olikin kysymys teetättämisestä."Teetti töitä" oli sanonta, josta keskustelu alkoi. Minusta ihmiset sanovat juuri noin, harvemmin sanovat "teetätti töitä". Voi sattua, että virheellinen tapa osuu korvaan helpommin kuin oikea, ainakin jos pitää tapanaan tarkkailla tuollaista.
Minua ehkä eivät tuollaiset häiritse, mutta sitä vastoin huomaan helposti, jos laulun tekstissä on jotain vialla. Muistan kerran tanssipaikalla, kun Taina Kokkonen kertoi esittävänsä uusimman biisinsä. "Jotkut ovat voineet sen jo kuulla radiosta", hän arveli. Ei kuulostanut ollenkaan tutulta ensin, mutta sitten siinä oli jokin kehno loppusointu. Juu, tuon kuulin yhtenä päivänä, totesin sitten. Siinä oli kaikki, mitä biisistä oli jäänyt mieleen. Toinen, mikä särähti kerran, oli riimitys ruskaa - kuskaa. Jossain Junnu Vainion huumorilaulussa se olisi ollut paikallaan, mutta ei tunnelmallisessa iskelmässä.
21. Jiikoo20.1.2025 klo 17:19
Sain joitakin vuosia sitten jonkin autokatsastusketjun kutsun autoni katsastukseen, tyyliin ”Tule meille katsastamaan autosi”. Otin lähettäjätahoon yhteyttä ilmoittaen, ettei minulla ole pätevyyttä eikä valtuuksia moiseen – ja jos olisikin, niin olisi kai asianmukaista käyttää hyväksi heidän asiantuntijoittensa palveluksia eikä yrittää hoitaa tuota katsastushommaa omatoimisesti heidän asemansa varustusta käyttäen.Sain vastauksen, jossa sanottiin kutsukirjeen olevan jonkin mainostoimiston tekeleitä. Kanssani oltiin yhtä mieltä siitä, että olisi ollut asianmukaisempaa kutsua KATSASTUTTAMAAN auto eikä räpeltämään itse. Sainpa myös lahjakortin, jolla sain kyseisen vuoden katsastuksen ilmaiseksi.
22. Jiikoo20.1.2025 klo 17:35
Mitä tuohon Funnyn mainitsemaan kuvien teettämiseen tulee: tein (kehitin ja vedostin) kuvani filmiaikoina suurelta osalta itse omassa pop up -kotilabrassani, jonka varustukseen kuului kinokoon 35 mm filmeille tarkoitettu suurennuskone. Yksiöaikoina pimensin koko kämpän moisia puuhia varten, oli väljempää kuin kylppärissä. Teettämistä tarvittiin satunnaisten värinegatöiden ja sittemmin diafilmien yhteydessä. Kehystettyjä dioja olisi jossakin kaapissa parituhatta odottamassa digitointia... Siirryttyäni valokuvauksessa digiaikaan vuonna 2000 olen hävittänyt nostalgiset labravehkeet pois ehkä n.10 vuotta sitten, jolloin niille vielä löytyi kysyntää.
23. Funny20.1.2025 klo 18:07
Heh, minulla on vielä pimiö kellarissa, siellä laitteet odottavat, että innostuisin uudestaan. Pitäisi vain raivata muita romuja pois ja hankkia tarvikkeita. Paperit ovat tainneet mennä vanhaksi. Eräs tuttuni sanoi, että olisi hankkinut suurennuslaitteet, mutta niitä ei helpolla tai halvalla löydy. On minulla diojakin yli 6000. Pitäisi hankkia filmiskanneri, diat saisivat uuden elämän, ja samoin negatiiveistä saisi luultavasti paljon enemmän sävyjä irti kuin paperille vedostettuina.Tuumin tuota katsastamista ja katsastuttamista. Mikä olisi seuraava vaihe, olisiko se katsastatuttaa?
24. Jiikoo20.1.2025 klo 18:28
Lainaus: 23. Funny 20.1.2025 klo 18:07”Mikä olisi seuraava vaihe, olisiko se katsastatuttaa?”
Pomo voisi todellakin katsastatuttaa autonsa alaisellaan, ts. pyytää häntä käyttämään autoaan katsastuksessa. Itse hankkiuduin visusti eroon pomoista ja alaisista jo liki 36 vuotta sitten.
Minulla on puolikoon järkkäriini (Nikon D7000) 50 mm:n kelpo makrolasi ja olen hankkinut sen eteen kiinnitettäväksi diaduplikaattorinkin, mutta se on ollut sikäli susiostos, että käyttämäni Gepe-diakehykset ovat siihen aavistuksen verran liian paksuja. Laitteen diapitimen väljentämiseen soveltuvia työkaluja ei nurkistani löydy. Diojen uudelleen kehystäminen ei kiehdo. En ole jaksanut miettiä ratkaisua ongelmaan.
25. Joutilas20.1.2025 klo 20:02
Onpa mukavaa, että näin tiukasti ja syvällisesti pitäydytään otsikon mukaisessa aiheessa.
26. Rampe20.1.2025 klo 20:08
Joutilas, odotahan kun päästään valittamaan kremppoja, kuten vanhainkodeissa tapa on!
27. Funny20.1.2025 klo 20:34
Loppukevennyksistä nyt onkin kyse. Eiköhän otsikon mukainen aihe ole jo käsitelty. Vai onko teillä jotain lisättävää?
28. Jaska20.1.2025 klo 23:18
Äidillä oll tapana rangaista minua kolttosistani hakkaamalla minua olan takaa ratkaisusanalla yläkerrassa. Kun sitten taas kerran olin keppostellut, hän parahti: Minä en enää jaksa. "Mitä sinun kanssasi oikein pitäisi tehdä?" "Hanki kone-----", vastasin.
KOMMENTOI