KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 14.-15.12.2024
11828. IS Viikonloppu 14.-15.12.2024
Ylläpito13.12.2024 klo 10:09
Huomenna Skyttää/Kärkkäistä ihan täyden kolmosen edestä! Piiliksessä Parkkinen.2. Mie13.12.2024 klo 22:40
Hienoa!
3. Kuju14.12.2024 klo 09:26
Kuulostaa pahaenteiseltä.
4. Joutilas14.12.2024 klo 23:21
Eipä tarvitse haukkua liian helpoksi! Monessa kohtaa tulin ajatelleeksi liian vaikeasti, koska ristikko tuntui niin vaikealta. Hyvin osasi Skyttä vedättää. Ristikko on täynnä, mutta yhden kuvan ratkaisu hakee vielä ymmärrystä. Lunta tuprutti ulkona paljon sakeammin, kuin ajatuksia tuli päähän. Kiitokset runsaslumisen päivän viihteestä, niin ei tarvinnut mennä kinokseen töröttämään.
5. kaplas15.12.2024 klo 13:09
Parkkisen piilis mainio!
6. happonen15.12.2024 klo 15:32
Vajaa kaksi kolpakkoa mallasjuomaa tämä vaati. Eli ei ihan kovimmasta päästä mutta kohtuullisen visainen kyllä. Muutamaan ansaan menin ja siksi vasen laita tökki hieman. Toinen sininen lause oli ihan vierasta kieltä mutta Tiedon Valtatie sivisti taas kerran.
Viihdyttävä ristikko. ÄLYTÖN on kyllä ihan yleistä puhekieltä (tai ehkä vaan olen nuorekas)
7. happonen15.12.2024 klo 18:19
Ylläpito on selvästikin hereillä. Palstan häirikkö oli taas käymässä mutta tavalliseen tapaan menivät viestit bittiavaruuteen. Ei nyt mitään kovin häiritsevää tällä kertaa. Ja eilen joku muukin kyseli tolppaan liittyvästä vihjeestä, mutta nämäkin keskustelut taisivat kadota?
8. jukkap,15.12.2024 klo 18:48
AKEITAIKK
LJÄS I
Ei aukea. Mitä siitä pitäisi kaivaa? Ja kun ei aukea, jää YKSI SALAISISTA kirjainta vaille.
9. Kuju15.12.2024 klo 19:00
Tsiisus, mikä kovis!Olin varma parin tunnin pähkäilyn jälkeen, ettei tämä ratkea. Mutta ahkeralla pähkäilyllä, googlailulla ja lunttauksella sain valmiiksi.
"KYLLÄ TAULUUN" ja "KALA PAM" olivat jopa Skytäksikin kinkkisiä, ehkä liiankin kaukaa haettuja.
10. pelaaja15.12.2024 klo 19:12
Onhan koviksessa monta houkutusta odottamassa lankeajaansa. Onneksi löytyi myös houkutusten eliminoijia nostamaan langenneen. Yhtä ratkaisua joudun kuitenkin vielä miettimään mutta isompi murhe on se, että 2 ratkaisua puuttuu! Voi ei, siinä pysty- ja vaakasanan risteyksessä on semmoinen pulma, että noinkohan saan sen kohdan ikinä valmiiksi. Vain 4 ruudun tähden pitää tietysti vaan jatkaa. Jonkusen lepotauon kun ensin itselleni varaan. Noin muuten yllätyin positiivisesti ristikon useista 'ihmisjärjellä' ymmärrettävistä vihjeistä.
11. Tuomas L.15.12.2024 klo 19:22
Jännää havaita, miten eri tavalla ratkojien ajatus voi juosta: minulle KYLLÄ TAULUUN oli yksi ensimmäisistä ratkaisusanoista. KALA PAM ei pahimpia sekään. Vaikeita minulle taas olivat esimerkiksi ARJALLA USEITA ja TÄYN. Ehkä joku muu taas keksi nämä nopeasti?
12. isoäiti16.12.2024 klo 01:09
Kyllä tauluun taisi minulla olla ensimmäisiä keksittyjä, mutta täyn vaati miettimisen senkin jälkeen, kun sana oli valmiina. Ihan koko rahalla riitti koviksessa töitä. En viitsi edes yrittää arvioida, montako tuoppia olisi mennyt, jos niitä joisin. Monta sessioita tarvitsin, kun tähän aikaan vuodesta on muitakin puuhia. Paikoitellen aika tietopuolinenkin. Pääkuvan viereinen mieshenkilö hämäsi kunnolla, kun enimmäkseen hän esiintyy kuvissa aika vakavana ( tuskin tämä on liian suuri paljastus?) Pakko tunnustaa, että pääkuvasta alas lähtevä lause oli sattumalta minulle helppo ja auttoi paljon ratkonnassa. Hieno kovis!
13. happonen16.12.2024 klo 10:55
KALA PAM oli kyllä melko ilmeinen (ja hyvä) vihje, ainakin kun muisti että kenen laatimaa ristikkoa on ratkomassa. ARJALLA USEITA oli hankalahko, osittain siksi että risteävä sana oli minulla pitkään väärin. Mutta mitään epäselvää ei jäänyt, kiitokset taas tekijöille!
14. eol16.12.2024 klo 21:35
Lainaus: 13. happonen 16.12.2024 klo 10:55"Mutta mitään epäselvää ei jäänyt, kiitokset taas tekijöille!"
Oma tilanteeni ei vielä ole yhtä hyvä: Kahden sanan yhteydet vihjeisiinsä ovat jäämässä ikävän aukkoisiksi. Kolmannessakin vihjeessä olen yhä näkevinäni perustavanlaatuisen loogisen puutteen. (Ja pilkunviilausta: neljäs ratkaisusana ei ole enää nykyisen normin mukainen, joten sitä ei ehkä kannattaisi ilman lisäselityksiä ristikoissa käyttää.)
Mutta hyvin monia erinomaisia oivalluksia ristikosta löytyi ja hyvin mukava ratkottava se oli. Pääkuva sinisineen ei minusta kuitenkaan yllä aivan tämän tekijäparin ristikkojen parhaalle tasolle.
15. iso S17.12.2024 klo 10:52
Jään sormi suussa odottamaan ratkaisua ja anatomiaa. Ymmärrykseni puoliutumisaika on näköjään sellainen että riittämättömyyden aika on tullut. Muutama epävarma arvaus on, mutta ei lähtenyt laajenemaan.
16. Jaska17.12.2024 klo 12:57
Kaksi pitkää peffan puuduttanutta istuntoa kahtena päivänä vaati Skytän pahis ennen täyttymistään. Olin jo luovuttamassa, kunnes viime hetkellä tajusin, mikä sana runsaan kumituksen jälkeen oli vielä väärä. Valitettavasti se oli väärää huonompi, eikä näin ollen ahattuttanut. Ei tosin vihastuttanutkaan. Mutta eihän tämä parasta Skyttää ollut. Eximiaa enempää en ehdottaisi.
17. Jiikoo17.12.2024 klo 18:00
SMS lähti juuri. Nilkutin siis (lähes) maaliin lopulta minäkin. Kun omat jalat eivät tahtoneet kantaa, oli käytettävä kainalosauvoja. Kalkkiviivoille saakka pääsin, viidestä ruudusta puuttuu yhä kirjain. Saadessani nuo maagiset ruudut 1–9 täyteen oli ruudukossani peittoa vasta karkeat 50 %, mutta kohti maalia oli vain turhautuen raahauduttava.En siis voi kehua matkanteosta hirveästi nauttineeni, mutta tekijäkaksikkoahan tästä ei pääse syyttämään. Sentään vähän hymynkaretta nosti huuleen tuo lounaisnurkan mutterismies!
18. Kuju18.12.2024 klo 10:18
"Sentään vähän hymynkaretta nosti huuleen tuo lounaisnurkan mutterismies!"Sen mutterismiehen arvasin laakista oikein ilman risteäviä. Oli jotenkin niin ottava ratkaisu.
KOMMENTOI