KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-24.11.2024
11727. IS Viikonloppu 23.-24.11.2024
Ylläpito22.11.2024 klo 09:57
Huomenna Teemun ja Heikin kakspuolikas Helin pääkuvilla. Piiliksessä Henrik ja siinä onkin hauska teema, joka sopii kaikille.2. kari kämäräinen23.11.2024 klo 14:17
Kyllä tämä käytännössä oli täysi kolmonen. Pääkuvien välinen aukio oli kaikkein haastavin. Mutta silti sain ristikon ratkottua ja nyt voinen kehua itseäni ja laatijaa hyvästä työstä!
3. Matias-Myyrä23.11.2024 klo 15:01
Olen samaa mieltä, että pääkuvien väli oli haastavin, mutta ei ollut minulle täyskolmonen. Kakspuolonen tai kolmemiikka.
4. Joutilas23.11.2024 klo 19:47
Minulle oli ihan täysi kolmonen ja edellisten tavoin, pääkuvien väli kulutti eniten aikaani. Sanasto oli hyvä ja runsaasti pitkiä sanoja. Ei päästänyt helpolla missään kohtaa, joten tasaista puurtamista alusta loppuun, mutta ah, niin antoisaa ja palkitsevaa. Kiitokset!
5. Kuju23.11.2024 klo 19:55
Oli vähintään kolmemiikka. Kaakosta kohti luodetta täyttyi puolikas "viistosti" ripeästi, mutta lounas ja luode sitten tökkivät todella rajusti.
6. Jiikoo23.11.2024 klo 23:03
2½? Vitsi? Enpä olisi saanut omin kyvyin montakaan sanaa paperille. CACPS auttoi mitä oleellisimmin, ja nyt ristikko on viimeistä ruutua myöten täynnä. Tuo lyhennetermi ei taida olla kovinkaan tunnettu, minäkään en muista sitä vielä koskaan missään nähneeni (enkä ole etsinytkään). Mahdollisesti olen sitä itse täällä joitakin vuosia sitten käyttänyt. Voisi tulla vaikka sanoista Computer Aided Crossword Puzzle Solving. Hyi minua pahaista lunttaajaa!
7. Ylläpito23.11.2024 klo 23:35
Pahoittelemme aliarviota. Se ilmeisesti on tosiasia.
8. Joutilas24.11.2024 klo 08:29
Kultin Taviskin oli ihan haastava ja Lahtisen Piilis Ylläpidon kertoman mukainen. Kiitokset molemmille.
9. Tuulitukka24.11.2024 klo 09:04
Kryptiksen alkusana ei löydy. Voisiko joku vihjata vaikka kertomalla, onko 1 vokaali vai konsonantti.
10. Ylläpito24.11.2024 klo 09:22
Tuulitukka. Tutki kuvan skaalaa! Kasvit näyttävät melkein bambuilta.
11. Tuulitukka24.11.2024 klo 09:37
Ahaa, kyllä senkin vaihtoehdon kävin läpi. Jotenkin vaan: onhan niitä korkeitakin tuon näköisiä. Kiitos vihjeestä.
12. Ylläpito24.11.2024 klo 10:10
Löysitkö sanan?
13. Tuulitukka24.11.2024 klo 10:33
Kiitos huolenpidosta! Löytyi ja täyttyi pikavauhtia, kuten yleensäkin. Joskus vaan on niin vaikea hoksata.
14. Seniori24.11.2024 klo 11:57
Krypton alkusanan kanssa olen pähkäillyt.- Kuvaa katselin ja totesin, että ilmeisesti kasvista on kyse eikä pakusta.- Pitää vielä tutkia.- Kryptot ovat mielipuuhaani.
15. Ylläpito24.11.2024 klo 13:23
Pakusta on kyse, mutta sen koko on olennainen, vaikka itse sana ei kokoon erityisesti liitykään.
16. Seniori24.11.2024 klo 13:46
Kiitos Ylläpito! Pakuja olen tutkinutkin...
17. PM24.11.2024 klo 16:04
Kovis loksahti lopulta täyteen, ja olikin perin mielenkiintoinen ratkottava, Siinä oli viisi vaihetta.Ensin oli tyhjän ristikon tuijottelua sekä sen laajojen alueiden ja sivusuuuntaisen symmetriankin ihailua. Vain muutama vastaussana kirjoittautui paperille.
Sitten avautui oikealla laaja alue. Jostakin se lähti ja pikapikaa täyttyi. Sekava ´annimari´-kin siinä auttoi, vaikka oli aluksi väärin.
Taas pohdintaa, kunnes loksahti vasemmalla laaja alue täyteen. Siinä vaiheessa oli ratkonnan ainut tietolähteen käyttö, sekin vahingossa, kun tarkistaessani erään ratkomani sanan tulin nähneeksi liikaa.
Vaiheessa neljä onnistuin keskialueella, kun mieleen muistui eräs tietovihje. Alue täyttyikin siitä.
Viides ja viimeinen ratkonnan vaihe oli pääkuvien välisen alueen ratkonta. Lähti oikealta, edeten hitaasti, mutta maaliin päätyen. Ratkomisessa oli avuksi työelämän kokemukset etenkin kaikkienkin keltaisten ilmaisujen löytämisessä.
Oikein miellyttävä ratkontatehtävä, kiitos siitä! Vaikeusasteen koin olevan lähempänä kolmosta kuin annettua.
Välillä jo ratkoin Piiliksen em. vaiheiden välissä. Muut vielä odottavat!
18. happonen24.11.2024 klo 16:31
Oli kyllä napsun verran kovempi kuin kaksipuolikas. Syynä kaksi aukiota, jotka olivat laadukkaita (mitä nyt yksi artokuivasmainen kirjailjan nimi hieman latisti tunnelmaa). Mutta kokonaisuutena oikein mainio ja ilo oli taas nauttia Lavoniuksen minimalistisesta taiteesta.
19. Seniori24.11.2024 klo 17:03
Tuli se Krypto ratkotuksi - kiitos Ylläpitäjä!
20. Elva24.11.2024 klo 23:50
Ratkoin nyt illalla Lahtisen piiliksen, joka mielestäni oli kovinkin kiperä. Aikaa kului runsaasti, mutta nautin suuresti. Viimeisenä selvisi 3 ps. Sitten luin kommentit, ja olin ihmeissäni, että mikä ihmeen teema, ei voi pitää paikkaansa.
Tsekkasin ristikkoni, enkä voinut tajuta miten en ollut huomannut 24:n sanan teemaa. Selitys ilmeisesti on, että punnitsin joka vihjeen kohdalla niin monia eri vaihtoehtoja, että lopulta kun sana selvisi, se unohtui saman tien.
Summa summarum, olen hyvin tyytyväinen etten kommenteista rekisteröinyt teemaa, sillä kaikki hienot vihjeet olisivat silloin helpottuneet huomattavasti ja ratkomisnautintokin ollut vähäisempi. Mutta aika tollohan silti olin.
21. Jiikoo25.11.2024 klo 08:21
Lahtispiiliksestä riitti puuhaa pariinkin istuntoon. Faunaista tematiikkaa kerrakseen! Pitkästä anagrammivihjeestä sai anagrammaattorimasiina sylkäistyksi ulos peräti 356 kahden sanan kandidaattia, yksisanaisia ei ainoatakaan! Nestori Miikkulainen täyskaimoineen ei näkynyt kuuluvan sen tuttavapiiriin. Helenan piilokirjaimet jäivät minulla arvauksen varaan, minun tuttavapiiriini ei tähän saamaani Helenaa kuulu enkä osaa johtaa nimeä vedenpitävästi vihjeestäkään. Jos piilis kuuluisi yhä palkintotehtäviin, pitäisin Helenan initiaalia (9) risteävän perusteella varmana enkä epäröisi lähettää ratkaisuani kisaan.
22. iso S25.11.2024 klo 10:06
Jiikoo, luulen että joudut huomaamaan olevasi väärässä. Veikko Lavi väitti aikoinaan, että jokainen ihminen on laulun arvoinen. Kaikista ei kuitenkaan ole laulua tehty. Ei minustakaan aitoa, vain "uusi laulu" tästä sivupersoonastani. Sinusta syrjitystä ei vielä sitäkään. Elämä ei aina ole reilua.
23. Jaska25.11.2024 klo 12:34
Jumalauta, julistaisi JU koviksesta. Sanasto 10, vihjeet 10, tekniikka 10, ulkoasu 10. Kaksi 5x9- ja yksi 5x10-aukio symmetrisesti, keskipituus huikea 6,74. Vuoden 2024 MISKin (mestarien IS-kovisliiga) voittaja on siis Teemu Pallonen tiimeineen.7. Joskus useat kommentoijat ovat eri mieltä ilmoitetusta vaikeusastearviosta. Ei sitä ole tarpeen pahoitella. Minulle arvio oli kohdallaan. Oikealta alkaneessa ratkonnassa onnistuin arvaamaan useita pitkiä sanoja muutamalla risteävällä avulla. Vain 77-sanaisessa ristikossa se enteili jopa 2½-tason alitusta. Keskiskyyti tyssäsi onneksi (?) uudissanalliseen yläaukioon, Aikaa tärvääntyi pariin väärään säveltäjäänkin. Ympäripyöreä vihje ei sentään mestaruusristikon ympäripyöreätä kymppiä vaarantanut.
24. isoäiti25.11.2024 klo 13:26
Kovis ja piilis ratkesivat melko tasaista tahtia. Koviksen alapuoli oli helpompi kuin yläpuoli. Taviksen kanssa ottelin taas enemmän kuin tavallisesti.Elva (20), minäkin huomasin teeman vasta piiliksen puolivälissä, helpotti selvästi ratkontaa.
Jiikoo(21), taas kannattaa Helenan kanssa kääntyä luottamuksella vaimon puoleen, jos haluat selvittää, kuka on kyseessä.
KOMMENTOI