KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.11.2024

11714. IS Viikonloppu 9.-10.11.2024

Ylläpito8.11.2024 klo 08:38
Huomenna Ekin ja Heikin kakspuolikas kovis.
2. Joutilas9.11.2024 klo 13:30
Olikin näköjään Pehmis ja Kovis samassa ristikossa! Poikittaisen keltaisen yläpuoli oli vaikeudeltaan 1½ ja alapuoli 3.
Erityisesti pidin "haaveilla siinä iso rooli" vihjeestä. :)
Kiitokset koko kolmikolle! (Ylläpidolta oli Heli Kärkkäinen kaiketi tahattomasti unohtunut mainita)
3. Ylläpito9.11.2024 klo 15:04
Helin pääkuvat jäivät tosiaan mainitsematta.
4. pelaaja9.11.2024 klo 15:11
Mielenkiintoiseksi osoittautui tasapainoinen kovis. Sen verran erilaisesti ratkoin kuin Joutilas, että yläosasta en saanut pehmistä. Esim. piirakan suhteen onnistuin olemaan ensin väärässä.
Näköjään on aivan pakko, että minulle jää aina 2 kysymysmerkkiä. Ne vielä tuosta oikealta taiottava pois.
5. isoäiti10.11.2024 klo 12:09
Kovis oli oikein hauska sanailoittelu, Piilis helpohko, mutta hankalimmaksi osoittautui Tavis. Yhden sanan kanssa pitänee vielä otella.
6. Kuju10.11.2024 klo 14:25
Kovis viihdyttävyydeltään sellaista C:n tasoa, vaikeusasteeltaan mielestäni 3-. Kyllä siinä sai pakertaa ja googlailla.
7. Joutilas10.11.2024 klo 15:21
Onko Teemu Pallosen ristikon vihje "syleilyjä" ihan oikein? (suunnilleen ristikon keskellä)
8. Kuju10.11.2024 klo 16:45
Joutilas, kyllä minun mielestä on oikein.
9. iso S10.11.2024 klo 17:09
Kielikorvani mukaan ei ole oikein ja KIelitoimiston sanakirja näyttää olevan samalla kannalla. Ehkä en osaa katsoa tuota kohtaa sellaisesta näkökulmasta joka oikeuttaa käytetyn muodon.
10. PM10.11.2024 klo 18:55
Koviksen ratkonnassa kului tunteja ja taas tunteja. Takkuamisen jatkuessa kävi selväksi, että kyse on varsin tietovihjepainotteisesta ristikosta ja pääosin ollaan oman aktiivisen sanavarastoni ulkopuolella tai vähintään pitkän hakuajan muistin alueella.
Sitkeästi päätin jatkaa ja jatkaa, ratkoen välillä Piiliksenkin. Keltapohjaisista ei ollut hajuakaan, kirjaimellisesti.
Kaikesta huolimatta alkoi homma edetä lännestä, päätyen lopulta siihen, että vain n. 20 kirjaimen enää puuttuessa kaivoin tietolähteet esiin. Valmista tuli, 1 .. 9 ovat varmoja eikä epäselvyyksiä ole vihje - vastaussana - yhteyksissä.
Yksi kirjain esiintyy useammin kuin yleensä IS:n Koviksissa.
Vaikeusasteen koin selvästi olevan annetun yläpuolella.

Pehmiksen edellä keskusteltua vihjettä "syleilyjä" ei oma kielikorvani pidä yhteensopivana vastaussanan kanssa.
11. Jiikoo11.11.2024 klo 10:45
Täyttyihän tuo Kovis sentään, mutta en ota vastaan onnitteluja – olin aivan liiaksi apujen varassa.

Lainaus: 10. PM 10.11.2024 klo 18:55
”Yksi kirjain esiintyy useammin kuin yleensä IS:n Koviksissa.”

Totta. Taisinpa saada niitä täyden tusinan verran.
12. Ritu11.11.2024 klo 11:33
Minä jäin jumittamaan paikoilleni niin koviksessa kuin taviksessakin. Koviksen alkuhan oli minulle varsin lupaava. Heti ensimmäistä vihjettä katsottuani keksin siihen mielestäni ratkaisun. Samoin heti perään toiseen katsomaani vihjeeseen. Eikä kahta ilman kolmatta, lamppu syttyi vielä silloinkin. Sitten aivoihin iski täydellinen sähkökatko enkä saanut enää mihinkään idean ideaa. Siirryin taviksen pariin. Siitä puolet ratkesi sukkelaan ja toinen puoli ei sitten ollenkaan.
Ja tässä ollaan ja ihmetellään. Huomenna on aikaa taas palata näiden äärelle ja nähdä, että auttaako se pieni tauko hahmottamaan vihjeitä uudessa valossa.

Tuosta täällä puheena olleesta pehmiksen vihjeestä tuli mieleen, että olisikohan siinä vihjeen yksi kirjain vain lipsahtanut vääräksi?
Muutenhan pehmis oli taas mitä mainioin välipala kauniiden pääkuviensa kera, jonka ratkoo nopsaan, mutta joka auttaa kertauksen muodossa pitämään muistissa paljon nimiä, nippelitietoa ym. ristikoissa esiintyvää sanastoa. On olemassa hyviä helppoja ristikoita ja "helppoja" ristikoita. Tämä Pallosen laatima pehmis lukeutuu niihin tasokkaimpiin ja on siitä syystä mukava ratkoakin.
13. Jaska11.11.2024 klo 11:51
7.8.9. Kummallista arvailua eli ammallista kurvailua. Vihje on väärin. I pro Y olisi säästänyt nokat koputuksilta.

Kovis vaati taas tunnin lisäyksen vanhaan 2½-raamiini. Kaiken maailman soosit eivät näet kuulu vähäisiin vahvuuksiini. Toinen mönki passiivisen sanavaraston pohjamudissa, toinen vaati säälimättömän googlailun ennen kuin seisokin aiheuttanut väärä kirjain paljastui. Kurjaantuneelle halinaristille keitos saattoi kypsyä valmiiksi keskisajassakin.

Minulla on kova vaakasana väittää eräs vihje virheelliseksi, mutta hillitsen sen muiden postaajien tuen kumma kyllä puutteessa. Järkeen käypä selitys avaa aikanaan tien ällälle teknisistä ansioista. Viihdyttävyys kärsi minullakin kuukkeloinnista.
14. PM11.11.2024 klo 22:02
Lainaus: 11. Jiikoo 11.11.2024 klo 10:45
"Totta. Taisinpa saada niitä täyden tusinan verran."

Olisiko jopa 13 kpl?
15. Jiikoo11.11.2024 klo 22:22
PM, kiitos tarkkanäköisyydestäsi! Olet oikeassa.
16. Elva12.11.2024 klo 12:27
Kovis oli mielestäni huippu. Nautin suuresti vihjeityksestä/ratkaisusanoista. Minulle hankalin kohta oli pressavihje, vaikka asian selvittyä, ihmettelin tyhmyyttäni.

Hienot olivat myös Tavis ja Piilis, jossa viimeisenä ratkesi ps 8.
17. pelaaja12.11.2024 klo 13:25
Antaisin Jaskalle tuen puutteeseen yhden koon, jos se ei olisi kateissa.
18. Jaska12.11.2024 klo 18:52
Kiitos vaan, löysin kyllä itsekin. Mutta en kehdannut ilmoittaa...
19. Nolla12.11.2024 klo 19:08
Lainaus: 2. Joutilas 9.11.2024 klo 13:30
Olikin näköjään Pehmis ja Kovis samassa ristikossa! Poikittaisen keltaisen yläpuoli oli vaikeudeltaan 1½ ja alapuoli 3.
Erityisesti pidin "haaveilla siinä iso rooli" vihjeestä. :)
Kiitokset koko kolmikolle! (Ylläpidolta oli Heli Kärkkäinen kaiketi tahattomasti unohtunut mainita)

Niin oli, alaosa täyttyi lauantaina heti lehden nähtyäni. Yläosaa olen tuumaillut pari päivää, tänään kirkastui. Arvioni vaikeudesta; alaosa1 ja yläosa 3-. Ihanaa, että saman mielenkiinnon omaavat tyypit ajatellaan näin eri kantilta juttuja.
20. tpekka6313.11.2024 klo 06:31
Mitä tarkoittaa: "mies myös 14523" ???
tpk
21. Ylläpito13.11.2024 klo 06:35
Selvitetään ensi tiistaina.
22. Kuju13.11.2024 klo 10:41
tpekka63: Sen verran voinee "auttaa", että kyseessä on silloin tällöin koviksessa esiintyvä vihjeytysmuoto.
23. Joutilas13.11.2024 klo 11:15
20. 21. 22. Kai tuon olisi voinut paljastaa, koska po. vihje oli 01.11. Koviksessa ja vastausaika umpeutui 11.11.

19. Nolla, olen samaa mieltä kanssasi. On erittäin mielenkiintoista, että toisen kovis on toisen pehmis ja nurinperin. Samasta syystä varmaan toiset laatijatkin aukeavat helpommin, kuin toiset. Erilaisuus on rikkaus ratkonnassakin, laadinnasta puhumattakaan.
24. Ylläpito13.11.2024 klo 11:29
No eipä tullut mieleen, että on vanhempi vihje.
25. Ritu13.11.2024 klo 12:45
Minulla on edelleen koviksessa tosi paljon auki. Tämä on nyt vaan tällainen tsemppikirjoitus niille, joilla hankalan alun jälkeen käy mielessä, että jaksaako pakertaa loppuun vai ei.
Minulle tuon alun pähkäilyn jälkeen alkoi ristikosta hahmottua vihjeistä vaan nimistöä, joka oli minulle vierasta ja outoa. Vaatisi siis verrattain paljon googlausta ja oman pään keksimiset jäisivät liian vähälle.Väkisinkin ajanpuutteen takia mietin, että maksaako vaivan.
Jatkoin kuitenkin ja keksittyäni sanat vihjeisiin KAUHISTUTTAA ja PELASTAA ja sen jälkeen googlettaen oli verrattain helppo löytää oikeanpuoleisen pääkuvan kaltaisiin tullut sana. Ja siitähän tuo lähti etenemään ja herätti uudelleen sen kateissa olleen mielenkiinnon. Ehkä tämä tästä ajan kanssa aukenee.
Nythän minä olen ratkaisusanoja hahmottaessani oivaltanut jotain täällä jo kirjoitetusta. Eli apua tullut vaikkei ole pyydetty. Mutta en sitä nyt tässä tilanteessa omalla kohdallani pane pahakseni. Tiedän tuota, vaikka saattaisin tarvita jelppausta vielä myöhemmin. Nyt ristikko näyttää kuitenkin silmissäni niin toisenlaiselta kuin alussa: eksoottiselta ja outoudessaan viehättävältä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *