KESKUSTELUT > RISTIKOT > PEKKA JOUTSIN PÄIVÄ 1.11.

11707. Pekka Joutsin päivä 1.11.

Eki1.11.2024 klo 11:11
Pekka Joutsin päivä, Suomalaisen sanaristikon päivä, on virallisesti vuodesta 2015 alkaen ollut 1.8. Tänään on kuitenkin hänen päivänsä, sillä hän täyttää kolme neljännesvuosisataa, 75 vuotta.

Pekka oli aikoinaan idolini laatijoiden parissa, aivan omaa luokkaansa sekä laatijana että ulkoasun osaltakin. Ihailen hänen ristikoitaan edelleen, mutta sittemmin hänestä on tullut myös sydänystävä, yhteistyökumppani ja kimppalaadintakaveri. Laadimme SM-kisojen 1993 ristikot kahdestaan saman pöydän ääressä Kuusamon Tropiikissa. Sittemmin Team Katalin laajeni ja syntyi kolmikko Ilmo Juhani Liljeroos. Kaikissa näissä Pekka on loistava joukkuepelaaja.

Antti Skytän kirjoitus Pekasta löytyy Ristikkoakatemian palstalta Ilta-Sanomista tänä pitkänä viikonloppuna.

Olisi mukava nähdä teidän muidenkin muistoja ja näkemyksiä Pekka Joutsista, jolle varmaan parhaiten kaikista sopii titteli Ristikoiden Grand Old Man (vaikka nuorenmielinen vielä onkin). Saatan itsekin vielä jatkaa, mutta annan nyt muille tilaa.
2. iso S1.11.2024 klo 11:26
Hui olkoon, taidan olla seniori-ikäinen. Joutsi on syntynyt niukasti yli vuoden ennen minua. En muista niitä aikoja kovin hyvin, mutta oletan että hän ei ollut silloin vielä aloittanut laatimista. Minäkin aloitin ratkomisen vasta joko 1961 tai 1962. Joka tapauksessa tuntuu että olen ratkonut Joutsin ristikoita "aina" ja toivon että näin jatketaan ainakin saman verran. EI ole kertaakaan jäänyt kitkerä maku suuhun.

Näköhavaintoja Joutsista minulla on ristikkokisoista ja kenties on joskus käsipäivän etäisyydellä oltu. Amerikkaliseen tyyliin voisi siis kehua että olemme läheisiä ystäviä. Paljon onnea vaan, niin paljon että riittää!
3. Jiikoo1.11.2024 klo 11:33
Pekka Joutsi on jäänyt minulle Suomen Kuvalehden laatijoista ehdottomasti parhaiten niiltä vuosikymmeniltä, kun ratkonta-aktiviteettini olivat hyvin satunnaisia. Vakuuttavan osaavaa, hyvää mieltä tuottavaa, varmakätistä työtä Joutsin ristikon saaminen työn alle on minulle edelleenkin aina merkkitapaus.

Pääsin ilokseni vaihtamaan Pekan kanssa pari sanaa naamatusten viitisen vuotta sitten. Joviaalin sosiaalinen, tärkeilemätön, helposti lähestyttävä kaveri! Olisipa kiva tavata vaikka toistamiseenkin.
4. Eki1.11.2024 klo 11:50
Pekan ensimmäinen ristikko julkaistiin 50 vuotta ennen liputuspäivän julkistamista eli 1.8.1965. Paikka oli Suuri Ristikko Kilpa -lehti.

Täälläkin juttua:
https://sanaristikot.net/artikkelit/?p1=joutsinpai va
5. iso S1.11.2024 klo 16:05
Ristikkoakatemian palstalla Ilta-Sanomissa kunniaylisanaseppo Skyttä kertoo olevansa etuoikeutettu kun hänellä on sellainen ystävä kuin Pekka.

Me ratkojat olemme kai sitten takaoikeutettuja, kun saamme nauttia siitä että tarjolla on sellainen laatija kuin Pekka. Hänen ristikkojensa takana voi keskittyä nauttimiseen. Yleensä ei tarvitse pahasti hikoilla, kun laatija välttää ihmissystävällisesti vieterin vetämästä liian kireälle. Meitä on moneen junaan, mutta Joutsin skaala istuu minun makuuni.

Suuri Ristikko Kilpa oli minun ykkösvalintani noin vuodesta 1985 alkaen. Sehän oli kai Semicin kustantama 1965-2002. LIeneekö nykyinen Suuri Ristikko sen nykyinen inkarnaatio vai muuten vain nimeltään lähisukua? Ainakin osa lehdistä ja laatijoista kulkeutui aikojen saatossa erinäisten vaiheiden kautta Sanomalle, mutta ei Joutsi, joka ei käsittääkseni ollut Semicin listoilla enää vuonna 1996. Harmittava takaisku.
6. outsider1.11.2024 klo 16:21
Lämpimät onnittelut Pekka Joutsille!
7. Auri Saari2.11.2024 klo 08:05
Liityn onnittelijoiden ja ihailijoiden joukkoon; Pekka Joutsi on ollut suuri ihanteeni niin kauan kuin ristikoita olen ratkonut. (Tietenkään en laatijana koskaan tule saavuttamaan Pekan tasoa.) Hänen tehtävänsä kuuluivat niihin, jotka sytyttivät minussa intohimon - ristikkokärpäsen, joka yhä surraa päässäni.

Minullakin on ollut ilo ja kunnia saada tavata Pekka silmästä silmään kerran vuosia sitten, kun kävivät Ekin kanssa meillä visiitillä. Voitte vain aavistaa, miten tohkeissani silloin olin: kaksi ihailemaani Sanaseppoa kodissani yhtaikaa! Pekkaa en sitä en ollut nähnyt muuta kuin valokuvissa, mutta tavatessani hänet tuntui kuin Pekka olisi ollut vanha tuttavani vuosien takaa. Hieno persoona, rauhallinen ja sympaattinen.

(Eilen olin kirjoittamassa tänne pitkää luetteloa, miksi niin tykkään Pekka Joutsin ristikoista - mutta yllättävä sähkökatko sen kadotti. Ehkä näin oli hyväkin, jotta tästä viestistäni ei tule liian pitkää - vai tuleeko?)

Toivotan Pekalle paljon paljon onnea, pitkää ikää ja voimia ristikoiden laadintaan!
8. Ritu2.11.2024 klo 15:13
Lämpimät onnittelut minunkin puolestani Pekalle!
Kukapa ei olisi Joutsin Pekan ristikoihin törmännyt. Luulen, että vaikka en olisi viimeiseen 20:een vuoteen nähnyt ainoatakaan ristikkoa ja minulle näytettäisiin nyt Joutsin laatimaa, niin tietäisin yhdellä silmäyksellä sen heti hänen laatimakseen.
Siitä miespiirroshahmosta ei voi erehtyä!
Koiranomistajista sanotaan, että he ennen pitkää alkavat muistuttaa joiltain piirteiltään koiraansa tai koira omistajaansa. Minusta tuolle piirroshahmolle on käynyt niin Pekan suhteen :).
Siihen hahmoon on ristikoissa tietyllä tapaa kiintynyt. Aivan kuin tuntisi tuon hahmon paremminkin. Siitä hahmosta huokuu sellainen ihana leppoisuus, josta tykkään.

Kerrottakoon tässä vielä, että Pekka Joutsi on ollut myös laatimassa Oulussa aikanaan järjestettyjen Katuristikko SM -kilpailujen finaaliristikoita useampanakin vuonna.
Iisakin ristikoissa vuodelta 1997 kerrotaan, että "Kisan ratkettua yleisölle esiteltiin kilparistikoiden laatijat. Vasta silloin paljastettiin se tarkoin varjeltu salaisuus, että loppukilvan ristikolla oli kaksi tekijää. Sen oli laatinut Pekka Joutsi, mutta vihjeistänyt ja piirtänyt Aulis Lehto."
Vuonna 1998 finaaliristikon olivat laatineet Pekka Joutsi/Heikki Lavonius ja vuonna 2000 Alf Simberg/Pekka Joutsi. Tässä kyseisessä ristikoissa myös mukana tuo mainitsemani Joutsin tunnistettava piirroshahmo.
Muista vuosista minulla ei nyt saatavissa tietoa, mutta olettaa saattaa, että laatijakonkarilla on voinut olla sormensa pelissä niissäkin.
9. Savolainen sananiekka2.11.2024 klo 16:28
Paljon onnea merkkipäivän tiimoilta Pekka Joutsille! On ollut ilo jo teini-ikäisestä 1990-luvulta alkaen ratkoa hänen ristikoitaan. Odotin aina paikallislehden sunnuntainumeroa, jossa tiesin Joutsin ristikon olevan. Olin tympääntynyt joidenkin aikakauslehtien ylihelppoihin ristikoihin, joissa toistuivat lähes aina samat, lyhyehköt sanat viikosta toiseen. Joutsin laadintojen parissa sai aina uutta oivallettavaa ja myös tietoa vaikkapa historiasta ja kasvitieteestä. Mukavasti aivonystyröitä kutittelevia tehtäviä. Olivat käsin piirrettyjä (ilmeisesti edelleenkin), mikä vaatii taitoa, ja käsin tehtyihin liittyy minusta oma tunnelmansa, jota tietokonemaakarit eivät tehtäviinsä saa. Toivon, että saadaan nauttia P.J.:n ristikoista vielä pitkään!
10. Savolainen sananiekka2.11.2024 klo 16:36
Unohtui edellisestä, että ratkon PJ:n ristikoita nykyäänkin aina kun vain kiinni saan. Jos olisi ristikkolehti, jossa olisi vain hänen tehtäviään, olisin ensimmäinen kestotilaaja :)
11. Ylläpito2.11.2024 klo 16:37
Tässä IS-teksti:

Pekka Joutsi 75 v. tänään

On onnittelufanfaarien aika. Yksi Suomen mestarillisimmista ristikonlaatijoista, Pekka Joutsi, saavuttaa 75 vuoden rajapyykin.

Ristikkokulttuuri Suomessa oli vielä lähes lapsen kengissä, kun Suuri Ristikko Kilpa elokuun numerossaan 1.8.1965 julkaisi ensimmäisen Pekka Joutsin ristikon. Pekka oli silloin 15-vuotias teinipoika. Tuosta ristikosta alkoi yksi Suomen legendaarisimmista laatijantaipaleista, joka jatkuu edelleen ja saavuttaa ensi vuoden elokuun alussa 60 vuoden mitan.

Pekka, niin kuin kaikki hänen aikalaiset laatijansa, on itseoppinut. Tuolloin oli malleina hyvin vähän julkaistuja ristikoita. Hyvin nopeasti Pekka alkoi olla se laatija, johon muut vertasivat omia tuotoksiaan. 1970-luvulla Pekan ristikot olivat aivan omaa luokkaansa, kaikilla kriteereillä mitattuna.

Pekan ristikot ovat lähes alusta saakka olleet hyvin tunnistettavia. Piirrokset ovat taidokkaita, mieshahmot persoonallisia, eläinpiirrokset yksityiskohtaisen tarkkoja, tekstauskäsiala hyvin selkeää.
Pekan ristikoiden sanastot ovat aina parhainta priimaa. Hän on tarkkaan tutkinut kulloisetkin viralliset sanakirjat ja pitänyt tiukasti itsensä ajan tasalla kielen ja sanojen kehittymisen suhteen. Sanastot ovat myös hyvin monipuolisia, harvinaisempia kirjaimia ja pitkiä sanoja löytyy mukavasti.

Pekka on marraskuussa 1981 perustetun Sanaristikkoseura Sanasepot ry:n perustajajäsen. Sanaseppojen riennoissa minäkin aikanaan tutustuin Pekkaan. Olemme olleet ystäviä piakkoin 40 vuotta.
Ihmisenä Pekka on leppoisa ja joviaali seuramies. Hänen hyväntuulisuutensa on tarttuvaa, se on nähty monissa yhteisissä rupeamissa. Kukaan tuntemistani ihmisistä ei muista Pekan koskaan olleen pahalla päällä tai osallistuneen mihinkään kinaamisiin.

Pekka on läpeensä jalkapallo-, jääkiekko- ja pesäpallofani. Hän käy vieläkin seuraamassa otteluita paikan päällä. Aiemmin ohjelmaan kuului mm. joka elokuussa viikko Englannissa liigan ensimmäisissä futisotteluissa käyden.
Pekka on suuri kantrimusiikin ja elokuvien ystävä. Kantrissa maukkainta on vanhempi musiikki, huippuna Johnny Cash ja elokuvissa länkkärit, siellä kunkkuna John Wayne.

Sydämelliset 75-vuotisonnittelut Sinulle Pekka! Kiitos kaikista niistä tuhansista ristikoista, joita olet meille tarjonnut. Olen etuoikeutettu, kun Sinä olet ystäväni.

Antti Skyttä
antti.skytta@ristikkoakatemia.fi
Lähettäkää ristikkoaiheisia mielipiteitä ja kysymyksiä osoitteeseen: kysymys@ristikkoakatemia.fi
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *