KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPPO 3/24

11676. Sanaseppo 3/24

Nolla30.9.2024 klo 17:28
Periferiassa ei ole näkynyt - lieneekö jo matkalla?
2. Ylläpito30.9.2024 klo 17:29
Tänään on moni saanut!
3. Nolla30.9.2024 klo 18:15
Lainaus: 2. Ylläpito 30.9.2024 klo 17:29
Tänään on moni saanut!

Kuulostaa lupaavalta!!
4. tiipii30.9.2024 klo 19:53
Tänään tuli eli vartoohan sä vaan keskiviikkoon...
5. iso S1.10.2024 klo 09:40
Maanantaina tuli. Kannen ristikkoa katsellessa aivot suli.
6. Joutilas2.10.2024 klo 07:41
Lehden kannen ristikkoa äimistelin minäkin! Voiko tuota edes ratkoa? Kyllä voi. Vaikeusaste 2½.
7. iso S2.10.2024 klo 09:54
Jäähdytin aivot runsaalla nestejäähdytyksellä. Itse kehittämäni mehusekoitus auttoi ja kansiristikko ratkesi. Omalaatuista ja epätavallista vihjeitystä, joka ei ole onneksi yleistynyt. Satunnaisilla erikoisuuksilla on toki paikkansa, ja mikä sen parempi paikka niille kuin Sanaseppo. Vähemmän paatuneet satunnaiset harrastajat eivät altistuneet.

Kauan sitten luin tieteiskuvitelman onnelasta, jossa ihmiset elivät ikuisesti ja öisin robotit kiersivät kaupungilla korjaamassa kaiken kuluneen ja vaurioituneen ennalleen suunnilleen atomin tarkkuudella. Kaikki sujui tasaisesti ja suunnitelman mukaan. Tässä piili riski: jokin ulkopuolelta tuleva häiriö olisi saattanut olla kohtalokas, kun kaikki olivat soputuneet asioiden vakaaseen kulkuun. Siksi oli nimetty "kylähullu", jonka tehtävänä oli tehdä kaikenlaisia kepposia. Tämä auttoi pitämään systeemin sopeutumiskykyisenä.

En tiedä mistä tuo tuli mieleen...
8. Funny2.10.2024 klo 15:19
Ensi vilkaisulla kannen ristikko vaikutti sellaiselta, että kyllähän tuon ratkoo, ei mitään ihmeellistä. Kuitenkin sitten, kun aloin tositoimiin, näytti ensin, että eihän tuosta pääse edes alkuun. Mutta kuten ennenkin on todettu, pitää vain huolellisesti tutkia jokainen vihje, niin ennen pitkää löytyy aloituskohta. Niinpä ensivaikutelma osoittautui oikeaksi. Nopeasti pääsi monien vihjeitten logiikasta jyvälle, ja risteävien avulla hoksaaminen sitten eteni varsin juohevasti. Lopulta muistin myös, mitä nuo FBF ja VAT 69 olivat.
9. Jaska2.10.2024 klo 23:34
Rariteetin ratkonta-aika kahdessa istunnossa n. 90 minsaa, siis kokoonsa nähden ehdottomasti kovis.
10. Jiikoo4.10.2024 klo 10:27
Kannen ristikko ei ole mikään lakana, mutta lakonisen vähäpuheisia sen vihjeet kieltämättä ovat. Pari päivää sitten mokomaa aloittelin, ja vielä eilen peittoa oli tuskin kolmasosan verran. Nyt ristikko on täynnä, mutta parin ratkaisusanan osalta ymmärrys hiihtelee perässä jos on edes tullakseen. Voisipa olla kumillekin käyttöä.

Hauska harvinaisuus. Ensijulkaisun aikoihin (42 vuotta sitten) minulla ei olisi ollut tämän parissa pienimpiäkään mahdollisuuksia.
11. Eki4.10.2024 klo 10:49
Se oli tuohon aikaan todella vaikea ristikko ja tietysti uudella tavalla. Jotain piti keksiä, kun oli hieno seura perustettu ja saatu Iisakista kerhosivut.
12. Ritu4.10.2024 klo 11:31
Uskomatonta mutta totta! Ratkoin kannen ristikon samana päivänä (ma) kun se minua odotti postilaatikossa palattuani illalla töistä. Ratkesi ilman suurempia hankaluuksia, vaikka silmät ristissä univajeesta kärsien sen ratkoinkin.

Kun täällä näin edelliset kommentit, niin minun piti oikein lehden numerosta tarkistaa, olenko varmasti samassa ristikossa. Yhtä vihjettä hetken kummastelin, mutta luettuani lehden kannesta koko ristikkoa käsittelevän infon, niin sekin selvisi.
Minusta siinä oli jopa paljon aloituskohtia.
Tulin siihen tulokseen, että kun koviksessa on vihjepiirros kalasta, niin siihen ei tule ensimmäiseksi mieleen kirjoittaa kala. Sen kirjoittamista siihen epäuskoisena jopa karttelee.
Nyt en sitten kartellut kirjoittaa mitä mieleen ensimmäiseksi tuli ja pääsin etenemään tasaiseen tahtiin. Todennäköisesti minulla tämä olisi jäänyt yli 40 vuotta sitten ratkeamattomaksi.
Ai ai että mä tässä näitä yllä olevia kommentteja lukiessani haaveilin, että oi jos tämä olisi ollut nyt joku kisaristikko. Mullahan olisi saattanut olla saumaa peitota itseäni sata kertaa taitavampia ratkojia. Mutta käyhän se näin työpäivän piristeeksi mukavasta päiväunesta :).

Mukava olisi kyllä kuulla lisääkin kommentteja meiltä hitaasti koviksia ratkovilta,mettä oliko jollekin muullekin tämä ristikko just se mun ja sun juttu.

Mielenkiintoista olisi
13. Funny4.10.2024 klo 12:06
Olihan siinä tosiaan paljon hyviä aloituskohtia, nyt jälkeenpäin tarkastellen. Piti vain rohkeasti kirjoittaa se, mitä ensin mieleen tulee. Loppujen lopuksi suuri osa vihjeistä on sen tapaisia, joihin satunnaisesti nykyristikoissakin törmää.
14. iso S11.10.2024 klo 22:40
Täytyy ihmetellä Jari Haapa-ahon yleistiedon määrää. Hänen ristikkonsa Jotain vinossa on osuvasti nimetty. Ainakin minun mielestäni jotain on todella vinossa, jos a) normaali yleistieto ei riitä ja b) saadun oletettavasti oikean ratkaisun tarkistaminen vaatii erityistä viekkautta.

Ristikko itsekin myöntää että oikea yläkulma on hankala. Käsivoidetta piti haarukoida aika monen vaihtoehdon kautta, kun en saanut poikittaisista varmaa tukea.

Kulman tuntumassa on kosteikko Ruotsissa. Sitäpä ei Google noin vain vahvista. Ensin piti googlata, mitä on kosteikko ruotsiksi ja sitten yhdistää se ratkaisusanaan. Sillä tavalla löytyi.

Vastakkaisessa kulmassa vastaavassa kohdassa on puolue Turkissa. Usein riittää kun yhdistää ratkaisuun vihjeen oleelliset sanat, mutta nyt xxxx (nimi muutettu) puolue Turkissa haukkaa tyhjää. Kosteikkoa vastaava temppu eli xxxx party Turkey toimi.

Muuten ihan ok, mutta vaikeutta oli rakennettu liikaa vaikeilla sanoilla ja niitä oli liikaa ristikkäin. Mieluummin vaikeat vihjeet ja selkeät sanat, jos saan pyytää!
15. Nolla17.10.2024 klo 18:29
Olisipa ihanaa, jos joku kesäpäivävierailija antaisi jonkun vihjeen sivun 5 kimpparistikkoon - mieluummin alareunaan, ei oo pakko, jos ei taho.
16. Jaska17.10.2024 klo 22:13
15. Yhdyn Nollaan, jos hän tarkoittaa alaosalla piilotettua 3-sanaista lausetta. Mysteeriksi jäi.huolimatta harmaiden mahdollisesti antamasta osviitasta. Muuten ei ollut ihan niin kinkkinen kuin useimmat edeltäjänsä.
17. Jiikoo22.10.2024 klo 12:05
Lainaus: 14. iso S 11.10.2024 klo 22:40
”Täytyy ihmetellä Jari Haapa-ahon yleistiedon määrää.”

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Kahteen ruutuun en saa kirjainta edes millään hakutempuilla, hakukieliä vaihtamallakaan. Vihjeinä näissä KOSTEIKKO RUOTSISSA, hypotension kuvailu sekä MULE (NUTTU). Tunnen itseni hölmöksi.

Pikkuseteliristikoista myös Koskela tekee tiukkaa vihjeiden PYÖREÄ NAINEN ja TÄYSIÄ SEKÄ TYHJIÄ yhteisen kirjaimen osalta.

Paavilainen ja Kuivalainen OK, myös Ahlgrén täyttyi kovalla ähellyksellä ja tuli jopa ymmärretyksi. Sen sijaan Pertolaan eivät kykyni tunnu taipuvan alkuunkaan ja Simberg saa mielisuosiolla jäädä yrittämättäkin. Sain jokunen vuosi sitten joululahjaksi yhden Iisakki-lehden, joka on jäänyt minulla ainoaksi lajiaan. Simbergin nimi on puolituttu juuri Iisakista ja hänen ristikkonsa herättänevät kauhua monessa muussakin.
18. iso S22.10.2024 klo 13:17
Jiikoo, juuri tuolla tienoolla minäkin sain rasittaa Googlea niin paljon että se taisi jo huomauttaa epätavallisen runsaasta liikenteestä. Ainakin joskus minulle on niin käynyt, että epäilee robotiksi.

Näin jälkikäteen on todettava, että "muulin" suhteen on kyllä annettu avaimet käteen. Kun tarjoat Googlelle vihjeessä annetut avainsanat, nuttu paljastuu. Sen jälkeen kun käytät kokemustasi visaisista ristikoista, haistat yhteyden "muuliin" ja sittenpä todella tunnet itsesi hölmöksi! Tervetuloa joukkoon tyhmään.

Yläkulman perusteella ristikko olisi ansainnut vähintään yhden kysymysmerkin lisää.
19. Jiikoo22.10.2024 klo 15:52
Lainaus: 17. Jiikoo 22.10.2024 klo 12:05
”Paavilainen ja Kuivalainen OK,...”

Anteeksipyyntöni Arto Kuivaselle siitä, että olen näköjään tehnyt nimelle huomaamattani väkivaltaa!
20. Nolla22.10.2024 klo 17:54
Oliko Laurin Kultin tavuristikko taas sellainen, että ei tarvinnut tuumailla - kysyn vaan?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *