KESKUSTELUT > RISTIKOT > SEURA 29/2024

11614. Seura 29/2024

Ritu18.7.2024 klo 21:01
Satuin tänään hankkimaan seuraksi Seuran. Hyllyyn olisi lehti jäänyt, jollen olisi vilkaissut lehden aukeaman ristikkoa. Suurnuotassa oli pääkuvat (3 kpl) hyvin sanaseppomaisia. Kisakuvia vuosien takaisesta ristikkokisasta.
Kiva se oli ratkoakin.
2. iso S19.7.2024 klo 09:47
Kuvat ovat vuoden 2003 kisasta. Boikotoin tuon vuoden kisaa ja tietenkin boikotoin lehteä jossa on kuvia tuon vuoden kisassa. Ettäs kehtaavat. Jos pääkuvassa olisi kuvia vuoden 2001 tai 2005 kisasta niin voisin ostaa.

Oikeasti: ristikko voi olla hyvä ja kiinnostava, vaikka pääkuvan aihe ei ole omasta lempiaiheesta. Esimerkiksi Iltiksen histikset (jotka valitettavasti ovat lomalla) ovat aina ratkomisen arvoisia, aiheesta riiippumatta. Niissä kristallisoituu ristikoiden mielenkiintoinen ominaisuus tietovisoihin verrattuna: usein pystyy ratkomaan lähteisiin turvautumatta asioita joista ei tiedä juuri mitään - ja sen seurauksena tietää vähän enemmän. Tämä selittyy laatijoiden taitavuudella. Runsaat teemasanat (jotka voivat olla ratkojille vieraita) risteytetään yleisesti tunnettuihin sanoihin, jotka vihjeitetään lriittävän kevyellä otteella. Yleensä piilokirjaimetkin on osutettu sellaisiin kohtiin että kielikorva tarjoaa oikean vaihtoehdon.

Oma mielipide on tietysti aina tosi ja oikea, mutta sitä ei kannata yleistää. Ritua ainakin kiinnosti ja John Lennonia vapaasti mukaillen (Imagine): hän ei luultavasti ole ainoa. Kiinnostumattomat repikööt hupinsa itse ristikosta tai odottakoot seuraavaa numeroa, jossa aihe voi olla omaa makua miellyttävämpi. Jokaiselle joskus jotakin vai itselle kaikki aina?

PS. Ratkon kyllä kakistelematta Histiksien korvikkeena olevat kesäristikot, pääkuvasta riippumatta. Laadukkaita nekin ovat, vaikka niistä puuttuu se Histiksien ominaispiirre.
3. Ylläpito19.7.2024 klo 09:52
Histikset eivät ole lomalla! Uutisristikot ovat.
4. Eki19.7.2024 klo 11:33
Ristikko on omistettu Seppo Rosenbergin muistolle.
5. iso S19.7.2024 klo 15:39
Lainaus: 3. Ylläpito 19.7.2024 klo 09:52
Histikset eivät ole lomalla! Uutisristikot ovat.

Kävin eilen hammaslääkärissä ja taisi porata yläleuan hammasta hoitaessaan liian syvälle kun menee his- ja uutisristikko sekaisin. Sikäli sama ruotsiksi, kun molemmat olen moneen kertaan kehunut osittain samoilla perusteilla. Nyt kun mietin niin huomaan niissä sen eron, että uutisristikossa aiheet tuppaavat olemaan tuoreempia.

Nyt kun tiedän syyn, perun kaikki puheeni vuodesta 2001 alkaen. Seppo oli mukava mies ja olisi ollut kiva olla todistamassa hänen juhlahetkeään. Teki ikäisekseen nuorena sen mistä mä vain uneksin! Taidanpa poiketa lähikaupassa.
6. iso S19.7.2024 klo 17:04
No niin. Menin, sain, täytin, nautin. En kivistystä tuntenut mä sappikivissä, kun mieleen vyöryi vanhat muistot paririvissä. Ei tosin muutenkaan ole sappikivet vaivanneet. Vaikeusaste oli läpikirjoitettava-, laatu oivallinen+. Mielestäni tällainen muistoristikko ei saa vaikea ollakaan, niinkaikki pääsevät osallistumaan ja melkein kaikki maaliinkin. Sepolle itselleen vaikeus ei tietysti olisi ollut este eikä edes kummoinen hidaste.

Ensin pelästyi, oli suunniltain, kun luulin että liian tuoreen lehden sain. Ei siinä mitään SM-ristikkoa ollut. Sitten katsoin lehden päiväystä: 3.7. Huomautin kassalle että Seurat ovat päässeet hapantumaan. Hassa hätääntyi: mitä niille on tapahtunut? Kerroin että ei mitään, ovatpa vain vanhoja. Kyllä siellä pitäisi tuoreet olla! Toden totta, hyllyn toisessa päässä oli kaksi viikkoa tuoreempaa tavaraa. Kassa pyysi tuomaan vanhat pois ja tein niin, ettei joku muukin tartu väärään syöttiin.

Seppo oli sillä lailla mielenkiintoinen persoona, että hän oli toisaalta kilpailunhaluinen ja erittäin -kykyinen (taisi olla porttikielto joihinkin kotitienoonsa pubivisoihin että muillakin olisi mahdollisuus voittaa), mutta tutussa porukassa vaatimaton eikä halunnut nöyryyttää kavereita. Jokavuotisissa tapaamisissa oli leikkimielinen tietokilpailu. Seppo ei kisassa pärjännyt ja minulla oli asiasta vissi epäilys. Kerran Seppo sitten tunnustikin että vastailee osittain tahallaan väärin ettei vahingossa voittaisi. Voittaja sai mittaamattoman määrän pieneen piiriin rajoittuvaa kunniaa, riesakseen seitsemänkiloisen kiertopalkinnon sekä velvollisuuden laatia seuraavan vuoden kysymykset ja toimia juontajana. Se ei kiinnostanut, mieluummin pelasi käsijarru päällä.

Kiitoksia tästä ristikosta niin paljon että riittää. Hieno ele tämmöinen puolisalainen kunnianosoitus vaatimattomalle miehelle. Lehteä en ole vielä lukenut, mutta käsittääkseni mistän ei ilmene tämä henkilökohtainen osuus.
7. Ritu21.7.2024 klo 11:54
Lainaus iso S 9.7.2024 klo 09:47
"Oikeasti: ristikko voi olla hyvä ja kiinnostava, vaikka pääkuvan aihe ei ole omasta lempiaiheesta."

Tuo on aivan totta. Usein täällä itse kommentoin niin pääkuvia kuin muutakin kuvitusta silloin, kun se on ollut se erityinen syy siihen, miksi olen kyseisen lehden tai ristikon hankkinut. Toki voisin ratkoa vaikka kaikki vuoden Seurat, mutta valitettavasti työ haittaa harrastusta pahemman kerran eikä aika yksinkertaisesti riitä kaikkeen.

Ilta-Sanomien ristikoita olen minäkin ratkonut enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Parin vuoden ajalta löytyy jakso, että ratkontaprosenttini niiden osalta taitaa hipoa sataa. Tein aikoinaan jopa lähikauppani kanssa diilin, että he heti aamulla lehtien saapuessa varasivat minulle sivuun yhden lehden. Aina en samana päivänä sitä ehtinyt hakemaan, mutta sitten siellä odotti minua useampi lehti. Lehden saanti oli täten turvattu. Hyvä palvelun katkaisi kyseisen kaupan lopetus. No, hyvin olen lehden onnistunut hankkimaan tuon jälkeenkin.

Olin Sanaseppo-lehdestä nähnyt tuon surullisen uutisen Sepon poismenosta, joten Seuran ristikon nähtyäni ei tarvinnut kahta kertaa miettiä ristikon hankkimista. No tarttui siinä mukaan muutama muukin ristikkolehti. Myyjälle totesin, että milloinkahan sitä nuokin ehtii ratkomaan, kun entisiäkin kotona vino pino. Hän vastasi olevansa samalla tavalla koukussa niihin.

Tuo Seuran ristikon ratkaiseminenhan pääkuvineen ja henkilöineen ei edellytä, että kuvien henkilöt tunnistaisi tai että mistä ne ovat. Sikäli se on minusta myös ristikko, jopa sopii niillekin, joille kuvien henkilöt eivät ole tuttuja. Aivan kuten jos kuvat olisivat saappaanheittokisoista tai jostain muusta kilpailusta.
Tulin maininneeksi sen täällä syystä, ettei menisi joltain ohi, jota se saattaisi kiinnostaa.
Seuran tavuristikotkin ovat aina olleet mieleeni. Onneksi myös IS on onnistunut löytämään hyvän tavuristikoiden laatijan.

Sen verran vielä Seuran ristikossaesiintyneestä sanaSeposta, että itsekin hänet olen jokusen kerran tavannut ja muutama sananenkin vaihdettu. Häntä katsoin kyllä ylöspäin muutenkin kuin pituuseromme takia. Minulla on tallessa useampikin ristikkolehti (Iisakin ristikot) vuosilta 1987-2000, joissa on hänen haastattelujaan ja yhdessä hän poseeraa lehden kannessakin. Mestari kun oli.
8. kp21.7.2024 klo 13:03
Aihe hyvä. Mutta väärässä lehdessä....
9. Eki21.7.2024 klo 13:23
Ritu kertoi syyn, miksi tämä sopii mainiosti kaikille. Tässä kun ei ole mitään sisäpiiriä, vain ratkojia taatusti kiinnostavia kuvia ja kuvista selviävät lauseet. Asiasta ei luulisi olevan mitään epäilyksiä, jos on ratkonut tämän.
10. Kp23.7.2024 klo 11:41
En ole onko vuokila lintu vai kala. Mutta on toiseksi paras laatija.... Minä olen se ensimmäinen.....
11. Kp23.7.2024 klo 11:42
En tiedä siis
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *