KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 20.-21.5.2023

11245. IS Viikonloppu 20.-21.5.2023

Ylläpito19.5.2023 klo 23:38
Huomenna Ilmo Juhani Liljeroosin ja Heli Kärkkäisen kovis. Vaikeusasteeksi lehteen pääsi vahingossa kolmonen, mutta taso on lähempänä kaksipuolikasta.
2. J20.5.2023 klo 11:04
Jahas, ehdinkin jo innostua, että tässähän on ratkontataidot palautuneet.
3. Rampe20.5.2023 klo 16:38
Itsekin olisin ylpeä, jos täyskolmosen tässä ajassa ratkoisin. Ehdin kyllä ennen lehden ostoa nähdä ylläpidon kommentin.
Koillisnejännes täyttyi viimeisenä, vaikkei sinne lopulta epäselvyyksiä jäänyt.
Sinisissä hauska idea, kiitos siitä.
Keskimmäisen arvasin heti, mutta pahasti väärin!
Eli melkein sama, muttei sinne päinkään. Luulisin useammankin ratkojan käyneen samoilla harharetkillä.
4. Elva20.5.2023 klo 18:23
Sekä Tavis että Piilis olivat sen verran laadukkaita ja siten aikaa vieviä, että Kovis jää myöhäisempään ajankohtaan.
Taviksessa vaikeuksia tuotti luoteiskulma, josta vaivoin selvisin. Piiliksessä jäi hauskana mieleen 7 ps, ja väärillä jäljillä olleena
5. Elva20.5.2023 klo 18:25
po. väärillä jäljillä olleena 17 vs.
6. Kuju20.5.2023 klo 20:53
Olen onnistunut sössimään keskialueen koviksesta enkä oikein pääse eteenpäin, mukaan lukien keskimmäinen sinisana.

Kyllä tämä on vaikeampi kun edelliset kakspuolikkaat, joten turha ujostella tason määrityksessä.
7. Aleksanteri21.5.2023 klo 07:41
Yllättävän helposti kovis ratkesi. Onnistuin keksimään aluksi vihjekuvien sanat,vieläpä oikein,joten loppuratkonta sujui jouhevasti. Piilis vaatii miettimistä,mutta lopulta sekin täyttyi.
8. Kuju21.5.2023 klo 10:25
Vielä puuttuu kolme kirjainta. Kaksi ANGOR -vihjeestä, joka ei aukene minulle ja samoin risteävästä "kyllä rajallinen" -vihjeestä, joka on myös täysi kysymysmerkki.
9. Kuju21.5.2023 klo 10:34
Keksin ANGOR -vihjeeseen loogisen ratkaisun, mutta "kyllä rajallinen" -sanasta puuttuu vielä piilokirjain eikä siitä oikein tule tolkkua.
10. Kuju21.5.2023 klo 10:43
Keksin nyt loogisen ratkaisun kyllä rajallinen -vihjeeseenkin, mutta on tosi kaukaa haettu. Miten muut ratkojat voivat kilvan kehua tämän ristikon helppoutta?
11. Ylläpito21.5.2023 klo 10:54
Veikkaisimmepa, että jos tuntuu kaukaa haetulta, ideasi on väärä.
12. eol21.5.2023 klo 11:56
Ei tuo kyseinen vihje minunkaan mielestäni ristikon kaikkein suoraviivaisimpiin lukeudu vaan pikemminkin päinvastoin.
13. Jaska21.5.2023 klo 12:00
10. "Kilvan" on aika rankka yleistys vain Aleksanterin kokemasta yllätyksellisestä helppoudesta. Mahdollisesti häneltä oli jäänyt Ylläpidon korjaus lukematta. Kehumatta eli ilmoitusluonteisesti ristikko oli tavanomaista 2½-tasoa minullekin. Kujulle on siis vain sattunut huonompi ratkontapäivä. Saman tilastollisen ilmiön konkarina en enää kummastele muiden vaivattomampia suorituksia.

Täysi kymppi napsahtaa sinisille ja niiden kuvitukselle. Vuoden kärki ihan ehottomasti. Tarkoittaa siis, että on entisiä ehompi. Kaikki muu on niiden ympärille rakennettua rekvisiittaa, josta erottuvat edukseen RAVURIN VAIVA ja LIITON VAATIMUS. Ratkojaliiton asettama triviaalivähyysvaatimus ei täyttynyt, miinusta pukkaa kokonaisuuteen. Keskipituus 5,8 erinomainen.
14. Kuju21.5.2023 klo 13:08
Ylläpidon kommenttiin totean, että ratkaisuni "kyllä rajalliseen" on toimiva ja perusteltu, joten veikkaan, ettei siihen muutakaan voi tulla.
15. pelaaja21.5.2023 klo 15:07
Vähän pieneksi itseni tunsin koviksen alkuminuuteilla. Vaan kun rupesin ns. jakamaan vihjeet kirjainten IJL perusteella (siis että mikä vihje on kenenkin tyyliä), tunnistin asioita ja sitten en tuntenutkaan itseäni enää niin pieneksi. Tosi kiva on mm. tuo eka sininen!
Parissa kohtaa vielä puolikas kysymysmerkki jumittaa saadun sanan älyämistä eli en tainnut ihan päästä puhtoiseen maaliin ensiyrittämällä.
16. happonen21.5.2023 klo 15:44
Viihdyttävä ja laadukas ristikko, mutta oikeaa laitaa lukuunottamatta helpohko. Pääkuvissa aika ilmeinen idea, toki lähtökohtaisesti arvostan tällaisia verbaali-iloitteluja. Aika lähellä keskistasoa tämä oli, jos ensi vkl jotain kovempaa kamaa?
17. Ritu29.5.2023 klo 14:36
Muut menevät jo menojaan, kun minä vasta puuskutan maaliviivalle. Ei ole aikaa, sytytyslanka on pitkä ja mitä kaikkia syitä niitä onkaan, ettei ihan kärkeen ole asiaa eikä ole niin tarvettakaan. Nautiskelijaluonne nauttii herkkunsa ajan kanssa.

Sikäli mukava ristikko, että se oli tekoälyvapaasti ratkottavissa. Tai melkein, yhden asian jouduin varmistelemaan netistä. Ratkaisusana tosin muodostui risteävien avulla ja oli kelvollinen sana, mutta en ymmärtänyt ennen tarkistamista, että miksi noin.
Liljeroosin tiimi ryhtynyt puutarhureiksi; viljelemänsä huumorinkukkaset kukoistivat ja piristivät ratkontaa. Koviksissa saisi mielestäni muutenkin pääkuvien painopistettä muuttaa humoristisempaan suuntaan.

OUTO OLENTO-vihjeestä tuli ristikkoon ratkaisusana, josta olen alkanut tykkäämään. Tuo kyseinen sana esittäytyy minun mielikuvissani nykyisin söpiksenä. Olen aina yhtä ihastunut, kun kohtaan sen ristikoissa. Ajattelin jopa alkaa pitämään sellaista treffipäiväkirjaa, että merkkaan ylös kun tapaan sen :).Yksi mielisanoistani siis.

Kiitän laatijatrioa Heliä unohtamatta!
18. pelaaja2.6.2023 klo 18:44
Minulla jäi ratkoessa jotain ymmärtämättä ja olen onnistunut pysymään siinä tilassa edelleen. Aika keskellä keskimmäisen sinisen vas. puolella vihje NIISTÄ 1-3 PISTETTÄ. Sanani alkaa k-kirjaimella. Kehtaisiko joku valistaa?
19. Matias-Myyrä2.6.2023 klo 18:52
Tuo vihje/ratkaisu sopii aika hyvin sinun nimimerkkiisi, pelaaja!
20. pelaaja2.6.2023 klo 19:03
Ai jukrat, Matias-Myyrä! Niinpä niin. Kits :)
21. Wattoo7.6.2023 klo 21:47
Mikä on ideana 'cesium natrium litium' -vihjeessä? Minulle ei aukea.
22. Ylläpito7.6.2023 klo 22:27
Eikös se L ole muista erottuva kirjain?
23. Wattoo8.6.2023 klo 18:19
Mielessä pyörii alkuaine, alkalimetalli ja em. aineiden lyhenteet, mutta en nyt hokaa mistä kirjaimista L erottuu (edukseen)... Olen kait liian yksinkertainen tai liian monimutkainen :-)
24. Elva8.6.2023 klo 18:43
Lupasin kolme viikkoa sitten (4.) palata myöhemmin Koviksen pariin, ja tänään sitten ryhdyin hommiin. Verrattoman hauskaa ratkominen olikin. Ongelmia oli vain yksi: en ymmärrä vihjettä MA - T. Minulla on siinä ratkaisuna UHATA, vaan en ymmärrä miksi.
25. Jaska8.6.2023 klo 18:51
Et siis keksi, mille kirjaimelle tule poisto. No just sille.
26. Elva8.6.2023 klo 19:05
Jaska, ehdin jo itse keksiä ongelman ratkaisun, joten häpeäni ehkä vähän pieneni.
27. iso S9.6.2023 klo 13:54
Mille gracias, ihmetteli espanjalainen kun ei ymmärtänyt mille kiitokset kuuluivat. Vastausaikahan on päättynyt, joten ihmetellä sopii.
28. Wattoo10.6.2023 klo 09:14
Häpeilemättä myönnän, että nyt ei kerta kaikkiaan säteile. Voisiko joku vääntää rautalangasta alkuainevihjeen idean.
29. isoäiti10.6.2023 klo 16:10
Wattoo, litium on siis ainoa alkuaine, jossa on l-kirjain. Näiden muiden joukossa se on siis l-aine eli laine.
30. Juse11.6.2023 klo 18:53
Lainaus: 28. Wattoo 10.6.2023 klo 09:14
Häpeilemättä myönnän, että nyt ei kerta kaikkiaan säteile. Voisiko joku vääntää rautalangasta alkuainevihjeen idean.

On ehkä kyse ristikon toisesta alkuaineeseen viittavasta vihjeestä neljännellä rivillä ylhäältä päin ja suht' keskellä,

ALKU-
AINE

josta tulee kaksi ratkaisusanaa. A-kirjaimet ovat korostettu punaisiksi, niin vihjeen ratkaisu vaakaan, EKAT, viittaa aakkosten ensimmäisiin kirjaimiin. Pystyratkaisu KROMI on alkuaine ja viittaa suoraan vihjeeseen.
31. isoäiti11.6.2023 klo 20:50
Wattoo ja Juse, luulin, että Wattoo kyseli edelleen (21, 23 ja 28) cesium, natrium, litium-vihjeestä enkä muistanut lainkaan, että ristikossa oli toinenkin alkuainepohjainen alue. Tarkoitukseni ei ollut sekoittaa! Nyt toivottavasti molemmat väännetty rautalangasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *