KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 11.-12.3.2023

11184. IS Viikonloppu 11.-12.3.2023

Ylläpito10.3.2023 klo 22:23
Huomenna Ilmo Juhani Liljeroosin ja Heli Kärkkäinen kolmemiikka, ei ainakaan sitä pahempi. Piilis on Parkkiselta.
2. Eki11.3.2023 klo 09:24
Ristikko on Ilmon tuoretta tuotantoa, sen tulette huomaamaan. Ristikossa on yksi juttu, jonka tiimi tiesi alusta alkaen olevan "kieli poskella" oikein ja tiukkapipoisesti väärin. Sen löytävä sanokoon mieluummin hep kuin osoittakoon sen paikan ja vajaan kymmenen päivän päästä voidaan asiasta keskustella.
3. Joutilas11.3.2023 klo 14:30
"Hep". Ristikko oli hyvä, selkeä ja yllätyksetön. Ylläpito arvioinut vaikeusasteen oikein, eli ei ainakaan kolmemiikkaa pahempi, minä sanoisin 2½. Kiitokset!
4. Kuju11.3.2023 klo 19:45
Vaikea oli päästä alkuun, mutta sitten alkoi ratkeamaan. Monet vihjeistä ovat nerokkuuden sijasta tarkoituksellisen kaukaa haettuja.

Jouduin lopettamaan kesken, mutta kaksi kolmasosaa on nyt täynnä.
5. Tuoehkä12.3.2023 klo 01:21
Ainoa paikka joka ehkä olisi tiukkapipoiselle ristikkonatsille paha paikka hyväksyä liittynee aikaan. Normina perusnatsina en itsekään moista hyväksy. Kovis-laatijan pitäisi kyetä välttämään, koettaa koodata jotain muuta tilalle.
6. Ritu12.3.2023 klo 08:08
Eilen en jaksanut koviksen kanssa pitkään sinnitellä. Pitkä työpäivä takana ja univelat piti laittaa maksuun. Tänään aamusta uusi yritys. Laihoin tuloksin. Useimmissa koviksissa minulle se hankalin paikka on alkuun pääseminen. Olen tähän kovikseen vasta pari sanaa kirjoittanut, joista toisen kuvittelisin olevan oikein.
Tällä saitilla on säie nimeältä ylimalkaisuus överiksi. Silloin kun pitkään tuskailen alkuunpääsemisen kanssa, niin koen tietyllä tapaa sen hetken tuota mainittua överiyttä. Sitten kun löydän paikan, missä niitä sanoja jo saa pari tai kolme ristiin, niin tuo tunne alka aika nopsaan hälvetä. Nyt pitää sitten itselleen yrittää tiuhaan muistutella, että tämä on kovis, jonka ratkaisusanojen ei kuulukaan aueta heti. Eli annanpa rauhassa hautua ja myöhemmin uutta yritystä kehiin.
Pehmis ratkesi eilen sutjakasti väsyneilläkin aivoilla. Sen pääkuva miellytti ja on yksi parhaimmista pitkään aikaan.
7. Jaska12.3.2023 klo 10:06
Etelälohko alavaakasiniseen saakka suht. vaivaton, pohjoista jarrutti pitkään " varma" ratkaisusana. Työläin oli lähdetutkimusta vaatinut hep (ukkuep) oikeuttamatta kuitenkaan kovempaan vaikeusastemääritykseen kuin 2½.
8. Kuju12.3.2023 klo 11:43
Täyteen tuli lukuunottamatta piilokirjainta sanassa "sama kahdella kielellä".
9. Rampe12.3.2023 klo 16:05
Kujun mainitsemaa piilokirjainta pidin helppona, mutta ristikkooni näyttää syntyvän viisikirjaiminen epäsana vaakaan.
Jääköön paikka sanomatta, sillä luultavasti en ole vain tajunnut sitä.
Tiukkapipoisesti väärä sana löytyy, mutta epäilen että nyt tarkoitetaan jotain muuta kuin löytämääni.
10. seurailija X12.3.2023 klo 17:03
Kaikki viisikirjaimiset vaakasuoraan menevät ratkaisusanat ovat varsin tavanomaisia, joten sinulla on ratkontavirhe.

Uskoisin, että tiukkapipoisesti väärä sana on just se, minkä löysit.
11. Justiina12.3.2023 klo 18:07
Kaksi piilokirjainta uupuu ja yksi nelikirjaiminen ratkaisusana ihmetyttää....muuten valmis, kohtuu mukava ristikko.
12. Rampe12.3.2023 klo 21:36
Viisikirjaiminen vaakasana muuttui ymmärrettäväksi vaihdettuani risteävään yhden kirjaimen, joka ei muuttanut sanan merkitystä.
13. Justiina13.3.2023 klo 08:26
Todellakin "hep"! Yksi juttu, joka jo alussa alitajunnassa jäi vaivaamaan, ei sitten ollutkaan virallisesti oikein, mutta menköön nyt "kieli poskessa". Muuten, vain yksi kirjain uupuu ristikon keskivaiheilta.
14. iso S13.3.2023 klo 10:18
Kaksi asiaa oli vaikeaa: alkuun ja loppuun pääseminen. Siinä välissä ei ollut helppoa, mutta ei ihan yhtä vaikeaa kuin alussa ja lopussa. Viimeisenä vastaan hangoitelleet kaksi aluetta ratkesivat yllättävän sutjakkaasti nyt aamulla. Alpen-mysli kai ravitsi aivosolut, jolloin ne molemmat suostuivat tekemään yhteistyötä.

Pienempi ongelma, yksi sana, ratkesi kun vaihdoin yhden kirjaimen. Sen jälkeen piilokirjaimeen sai vihjettä vastaavan ratkaisun. Kaakkoisessa kulmassa ei ollut kuin yksi suht varma sana, se pisin, mutta siinäkään ei ollut varmaa tuleeko yksikkö vai monikko. Muilta osin ei sunnuntaina raksuttanut ollen eikä kaan, paitsi roistosta, josta uumoilin jo silloin ratkaisua joka tänään osoittautui oikeaksi. Sen alapuolella oli vihje/ratkaisu, jonka avautuminen oli vaikeaa. Siinä olen haistavinani Skytän tyyliä, joka usein tuottaa minulle vaikeuksia. Täytyy myöntää ettei voi kieltää, ettenkö suhtautuisi tuohon kohtaan hieman ynseästi, vaikka tässä sepustuksessanikin on (tahallisesti) havaittavissa samansuuntainen kohta. Kolmesti kuin Galilean kukko vaikka Pietari kielsi.

Moni kohta oli mallia kaukaa, kaukaa kajahtaa, mutta mikäpä siinä kun se oli valittu tyylilaji. Kaiken luulen ymmärtäneeni ja puolipitkin hampain hyväksynkin. Taitoa ja tekniikkaa oli häikäilemättä käytetty, olisipa sitä ollut ratkojallakin! Aikaa tuhraantui enemmän kuin pidän suotavana, mutta jälkimaku ei ollut kitkerä.

"Sama kahdella kielellä" ei ollut minulle vaikea sitten kun oli vain piilokirjain auki. Tuon verran on kielipäätä minullakin. Kun kaksi ensimmäistä kirjainta oli kasassa, olin vähällä sovitella siihen sanaa jolle oikeampi vihje olisi "eri kahdella kielellä"!

Pari (minusta) mielenkiintoista huomiota, jotka tätä ratkoessa vahvistivat aiempia kokemuksia. Kovista ratkoessa tulee vähemmän käyttöä päällekirjoittamiselle (lyijykynä ja kumi ovat välineitä joita aion tänä vuonna käyttää vain yhtenä päivänä) kuin pehmiksissä. Pehmiksissä kynä liikkuu nopeammin kuin ajatus, jolloin esimerkiksi viisikirjaimiseksi ratkaisuksi vihjeeseen "pihi" on tarjolla ainakin neljä hyvää vaihtoehtoa: itara, nuuka, saita ja Roope. Niistä sitten sen kummemmin miettimättä sutaisee ensin mieleen tulevan ja luultavasti valitsee väärän. Koviksessa oikea ratkaisu tuntuu heti keksiessä ainoalta mahdolliselta ja jos ei tunnu, niin sitten kannattaa odottaa ennen kirjoittamista että saa uskottavaa vahvistusta vähintään yhdestä risteävästä. Tässä piti vaihtaa kaksi kirjainta. Toinen juttu on Googlen arvailukyky. Yhdessä kohdassa oikaisin apuun turvautumalla, kun oli selkeä tietovihje eikä muisti raksuttanut. Kirjoitin vihjeen alusta 5 kirjainta, jolloin Google jo ehdotti kahta ensimmäistä sanaa. Klikkasin ehdotusta ja ratkaisu tuli kuin apteekin hyllyltä. Väärin ratkottu, kovis pitäisi ratketa tietämällä ja hoksamalla? No, minähän hoksasin, että tiedän Googlesta olevan apua!

Luulen tietäväni enkä tiedä luulevani, minkä kohdan vuoksi pitää sanoa hep. Annetut tuntomerkit ainakin täsmäävät. Joissakin asioissa olen tarkka ja niuho, mutta tämän hyväksyn hymyhuulin. Hep!
15. Justiina13.3.2023 klo 11:47
Iso S, samaa mieltä siitä, että "koviksessa oikea ratkaisu tuntuu heti keksiessä ainoalta mahdolliselta", mutta tiesittekö, että on ihania kuulakärkikyniä, joissa on pyyhekumi päässä. Ei tarvitse lyijykynien kanssa täytellä. Pyyhittävän kuulakärkikynän jälki on hyvä, ja niitä saa erivärisinä. Suosittelen!
16. PM13.3.2023 klo 15:33
Kovista ryhdyin ratkomaan jo lauantaina iltapäivällä. Kovikseksi se osoittautuikin, vain jonkin verran pääsen alkuun. Sunnuntaina jatkoin, pätkittäin muiden asioiden ohella, ja eteninkin, mutta ratkottavaa jäi tällekin päivälle.
Isosti nytkähti sitten tänään eteenpäin, ja lopulta viimeisenä vastaan pyristellyt kaakon kulmakin täyttyi. Siellä väärä sana hidastutti pitkään. Vihjeetkin olivat sanoisinko kovistasoa.
Tietolähteiden avulla ratkonta olisi todennäköisesti nopeutunut, mutta onnistuin vastustamaan niiden houkutusta. Vasta täyden ristikon kaksi sanaa tarkistin, oikein olivat.

Vastaan hep hep tuohon Ekin (2) kommenttiin, olisiko jopa kaksi sellaista kohtaa?!?. Kommentti on paikallaan, muutoin houkutus päteä olisi saattanut jollakulla nousta ja kommentointisäännöt unohtua. Ei haitannut mitenkään omaa ratkontaani toinen noista kohdista, sopivat kovikseen. Toinen hidasti jonkin verran.

Vaikeusasteesta, joka on tehtävälle annettu, on oma kokemani samaa tasoa.
17. Jiikoo13.3.2023 klo 16:07
Vähiin jäi lauantaina eikä sunnuntaikaan auttanut ihmeemmin etenemään, mutta nyt on jokaisessa ruudussa kirjain ja tulevaan puhelinlaskuun luvassa 0,99 euron lisäys. Kaakonkulman aukio jäi vähän hataran ymmärryksen varaan, mutta avainsanaani 1–9 jaksan uskoa. Erityisesti pääkuvasta pystyyn saamani sana hymyilytti.
18. iso S13.3.2023 klo 16:40
[Pyyhittävistä kuulakärkikynistä on kyllä kokemuksia, muistaakseni sekä Papermate että Pilot Frixion ovat käyneet kädessä ja toimiviksi todettu. Jostakin syystä ovat kuitenkin jääneet hankintalistalta pois. Hinta ei voi olla syynä - Prisman verkkokauppa myy Papermatea neljän kappaleen pakkauksessa hintaan 7,95. Jäljen liiallinen paksuuskaan ei voi olla este, Pilot on saatavissa paksuudella 0,5 ja 0,7 hintaan 3,80/3,90 kappale. Nykyisin käytössä on useimmiten Jetstream 0,7, jossa on mukavan pehmeä varsi ja suht liukas toiminta. Pyyhittävyydelle ei ole erityistä tarvetta kun yritän välttää virheitä enkä lähetä ratkaisuja. Silloin satunnaiset hölmöilyt voi hoitaa kirjoittamalla päälle ja hölmöilyn toistamisetkin hoituvat kirjoittamalla uudelleen, ankarammalla otteella. Riittää kun ratkonnan ajan saan itse tekstistä selvää. Täytetty ristikko on käytetty ristikko, en kehystä niitä seinälle ripustettavaksi!

Sinänsä on hyvä ajoittain muistaa tuollaisten kynien olemassaolosta. Kaikki eivät tiedä, jolloin myyntimäärät jäävät vähäisiksi. Silloin on vaara että tuotteen valmistus loppuu kannattamattomana ja halukkaiden käyttäjien pitää siirtyä lyijyyn. Jos olisin lukenut tuon muutama tunti sitten niin olisin voinut katsastaa Prisman live-tarjonnan. Kotiseudulla sellaista puotia ei ole. Nyt satun olemaan Suomen suurimman pääkaupungin pahamaineisella reuna-alueella ja pari tuntia sitten kävin noin 4 kilometrin päässä sijaitsevassa maatiaispojan päätä pyörryttävässä marketissa evästä hankkimassa. Kynäpaketin olisi voinut samalla ostaa ihan kannatuksen vuoksi, jos eivät ole pelkkää tilaustavaraa.

Kun nyt kynien mainosmieheksi rupesin niin annan yksin häpein negatiivista palautetta. 1970-luvulla luottomerkkini oli Ballograf ja suosikkimallini sellainen taskussa kätevästi kulkeva keskisormen mittainen nysäversio. Siihen sopivia säiliöitä ei valitettavasti enää saa ainakaan lähimmästä Suomalaisesta kirjakaupasta. Lisäksi tuntuu siltä että laatu ei ole entisen veroinen. Hankin kymmenkunta vuotta sitten normaalimittaisen ja kertaalleen uuden säiliön, mutta jotenkin tahmean tuntuista oli toiminta. Nyt se on ollut pitkään lepovuorossa.]
19. PM13.3.2023 klo 16:43
Oli tarkoitus kirjoittaa (16) ".. nopeuttanut ..", mutta virheellisesti olen kirjoittanut "nopeutunut".
20. Funny13.3.2023 klo 16:53
Ei Ballograf niin ihmeellisen hyvä kynä ollut. Välillä se levitti suuria balloja paperille.

Vielä toinen juttu, minulle ei ole selvinnyt tuo lyijykynän vastustamisen idea. Minä ainakaan en tykkää sotkuista, joskus haittaa ratkontaa, jos tulkitsen väärin jonkun kirjoittamani kirjaimen.
21. Ritu13.3.2023 klo 20:13
Minulla on hankittuna pari oikein ristikkokynän nimellä myytyä kynää, joiden kirjoitusjäljen voi poistaa kynän päässä olevalla pyyhkimellä. Paksuus 0,7 mm. Sen valmistuttaja on SAJP. Huvittavinta itselleni on ollut se, että kumituksen jälkeen tulee joka kerta tehtyä kädellä sellainen pakkoliike, että putsaa kumin putua pois paperilta. Tuosta kynän päässä olevasta kumista ei kuitenkaan sellaista synny.
22. Justiina13.3.2023 klo 23:01
Funny; pyyhittävällä kuulakärkikynällä juuri ei tulekaan sotkua! Mutta sama pakkoliike tosiaan itselläni kuin Ritulla! Ja nyt kun iso S toi esille noita tuotemerkkejä (itse en ensin tohtinut) niin itse oon tykästynyt näihin Pilot Frixioneihin, tarvii vain yhden kynän ja siihen voi ostaa täyttösäiliöitä niinkuin muinoin noihin Ballografeihin.
23. Funny13.3.2023 klo 23:49
Selvä se, hankkisin varmaan tuollaisen pyyhittävän kuulakärkikynän, jos olisi pakko ratkoa mustekynällä.
24. iso S14.3.2023 klo 11:25
Lainaus: 20. Funny 13.3.2023 klo 16:53
Vielä toinen juttu, minulle ei ole selvinnyt tuo lyijykynän vastustamisen idea.

En minä lyijykyniä ole kieltämässä, itsekin käytin silloin kun vielä laadin. Asioissa on kaksi päätä ja makkarassa hyvät ja huonot puolet, vai miten se nyt menee. Perinteisessä lyijykynässä on se huono puoli että sitä pitää teroittaa, jolloin kirjoitusjälki vaihtelee sen mukaan onko kärki juuri teroitettu vai käytössä pyöristynyt. Vaiheen mukaan vaihtelevan eron huomaa ehkä vasenkätinen paremmin. Oikeakätinen vetää terää, vasenkätinen työntää, paitsi jos kirjoittaa sillä tavalla käsi ihmeellisellä kiemuralla kuten jotkut vasurit tekevät. Luultavasti oikeiden mustekynien pakottamana opittu tapa. Lyijytätekynässä on vastaava liikesuunnasta johtuva ilmiö, vasurilla lyijy katkeaa luullakseni helpommin kuin oikeakätisellä. Tämän estämiseksi terä täytyy pitää lyhyenä ja siksi sitä pitää syöttää usein. Jo 50 vuodessa siitä kertyy useita minuutteja hukattua ratkaisuaikaa! Lisäksi katkeamaan päässyt lyijy raapii hetken aikaa ikävästi. 0,5 on aivan liian hento raavaan ex-konttoristin käteen, 0,7 menettelee, 0,9 tekee liian paksua jälkeä. Joissakin paperilaaduissa, joissakin valaistusolosuhteissa lyijykynän jälki kiiltelee ikävästi. Kuivamustekynä toimii kuin norsu kostealla hiekalla, tekee selvää jälkeä. Vaimo ratkoo paljon sudokuja, yleensä lyijykynällä ja valitteli juuri tätä näkyvyysongelmaa. Tyytyväisyys lisääntyi kun jätettiin normaalikovuus HB omaan arvoonsa ja otettiin käyttöön pehmeämpi B.

Kuten sanottu, minulle sopii kuivamusteella ratkominen, kun en lähetä ratkaisuja ja saan mahdollisista päällekirjoituksista vaivatta selvää. Siinä on sekin hyvä puoli, että jos kesken ratkonnan joutuu allekirjoittamaan jonkin asiakirjan tai antamaan nimikirjoituksen ihailijalle (sitä odotellessa), niin ei tarvitse tuhlata aikaa kynän vaihtamiseen.
25. Funny14.3.2023 klo 12:12
No niin, tuohan selittää koko jutun.

Tai ainakin melkein. Teroitin juuri neljä lyijykynää, ratkon niillä pitkään. Minusta lyijytäytekynät ovat hankalampia. Mutta johan siinä käsi kramppaa, jos vain kirjoittaa. Teroittaminen on ikään kuin taukovoimistelua. Hesarin tai Iltiksen ristikoiden kanssa lyijykynä tosin ei ole kovin hyvä, kun paperi on niin kaukana valkoisesta, ja aika ohutta ja haurasta. Ristikkolehtien ja tulosteiden kanssa on hauskempi operoida, silmien kannaltakin, kun valkoinen on valkoista ja musta mustaa.

Kiiltävän paperin kanssa on tietysti myös ongelmia. 2B-kynä löytyy Suomen Kuvalehteä varten. Tosin digilehteen se ei käy, sellaisen sain viimeksi lahjalehtenä. Ja tallensin sitten lehden arkistosta viiden vuoden ristikot. Jos ristikkopula yllättää, sieltä sitten tulostelen. Ei tosin näköpiirissä semmoinen. (Olisin saanut toisenkin kuukauden ilmaiseksi, mutta en mennyt lankaan, tilaus olisi jatkunut sitten maksullisena.)
26. Ritu14.3.2023 klo 13:07
Sain kerran erään yrityksen taholta valtaisan määrän lyijykyniä. Niillä kynittäisi jo pienen kyläpahasen. Minulla ei ole mitään lyijykynää vastaan. Mutta sitä vastaan on, että irrallinen pyyhekumi on aina hukassa. Ei tarvi käydä kuin kupillinen kahvia hakemassa, niin sillä aikaa on kuin maa olis nielaissut kumin. Nyt pitäisi kehittää kaulaan roikkuva pyyhekuminpidike. Kumi pysyisi tallella ja olisi koko ajan käyttövalmiina.
Tämän koviksen ratkoin lyijykynällä. Aamulla kovan puurtamisen jälkeen sain viimeisenkin ratkeamattomana pitämäni alakulman ratkottua. En tiedä mikä oli, mutta minulle vaikeutta oli vaikka nelosen edestä. Ajatuksenjuoksuni ei mennyt yhtään laatijoiden latuja pitkin. Vieläkin on jotain ymmärtämättä.
Vaikka vaivalloista oli matkanteko tällä kertaa niin ratkaisusanojen keksiminen oli aina palkitsevaa.
Kuinka monta vihjettä tulikaan taas ajateltua vaikeimman kautta, kun reitti maaliin olisi ollut niin yksinkertainen! Se on varmaan tämä pääni sisälle rakennettu monimutkaisuus. Eilenkin töissä kadotin puhelimeni. Hain autosta puhelinmuistion, jotta sain soitettua työmaani puhelimesta tyttärelleni, että soittaisi puhelimeeni, jotta löytäisin sen helpommin. Löytyi. Myöhemmin vasta tajusin, että olisinham minä sillä työmaapuhelimellani voinut itsekin soittaa siihen puhelimeeni. Elämä ristikoineen on monimutkaisen mielenkiintoista!
27. Funny14.3.2023 klo 14:04
Taannoin keksin nerokkaan keinon kadonneen pyyhekumin varalle. Ostin pakkauksen, jossa on kaksi pitkää kumia. Leikkasin ne ne kahtia, jolloin sain neljä. Nyt niitä on hieman hajasijoitettuina useassa työskentelypaikassa, eikä juuri koskaan tarvitse pyyhekumia kaukaa hakea. Lukulasien ja saksien sekä joidenkin muiden tarvekapineiden kanssa on myös toimiva ratkaisu, että niitä löytyy useammasta paikasta.
28. Joutilas14.3.2023 klo 14:30
Minullepa ei sovi kuivamustekynä, eikä Pilot FriXion, koska ratkon (minulle) ainoassa oikeassa asennossa; selin makuulla säätösängyn pääty sopivasti kohotettuna. Kaikki mustekynät lopettavat hetken kuluttua musteen ulostamisen, enkä osaa pitää kynää ja kättä siten, että kynä pysyisi tarpeeksi pystyssä ulostamisen mahdollistamiseksi.
Käytän lyijytäytekynää Pentel Twist Erase 0,9 HB, mistä ei lyijy katkeile, eikä tarvitse teroittaa. Kumi tulee kätevästi esiin kynän yläosaa kiertämällä. Lyijyn lisäksi myös kynään sopivia kumeja on myytävänä. Kynästä saa tukevan ja mukavasti käteen sopivan otteen ja jälkikin on minun tarpeisiini kelvollinen.
Kauan eläköön ihmisten erilaisuus ja kynien käyttötottumukset! :)
29. Funny14.3.2023 klo 15:25
Hassu juttu, taannoin ratkoin ainakin yhden SK-ristikon mustekynällä samantapaisessa asennossa kuin Joutilas. (En ratko pöydän ääressä juuri koskaan.) En muista musteen kanssa olleen mitään ongelmaa, kynä oli sattumalta käteen osunut Letraset-piirustuskynä.
30. Jiikoo14.3.2023 klo 17:19
Saan kiittää ammattiyhdistystoimintaa ja siihen liittyvää korruptiota siitä, ettei minulla ole tullut puutetta ratkontakynistä. Itse katkaisin oman jäsenyyteni tarpeettomana jo nelisenkymmentä vuotta sitten, mutta parempi puoliskoni oli sillä saralla aktiivinen minunkin edestäni ja kantoi kokousreissuiltaan kotiin 0,5 mm:n lyijytäytekyniä. Niistä voi lukea tekstejä Viking Line, Viking Conference, STTK, Pardia jne. Useimmissa on integroituna kumikin. Kokemukseni mukaan valkoinen kumi mustuu käytettäessä ja alkaa tehdä suttua, mutta musta toimii siistimmin. Joissakin on vielä jäljellä alkuperäistä ”lyijyäkin” (grafiitti- vaan ei graffitipitoista jotakin), mutta on minulla vielä vajaa paketti HB-kovuustason Pilot NEO-XS -täytteitäkin (Ø 0,5 mm) jos tiukka paikka tulee. Paketin olen ostanut ihan oman yritykseni piikkiin 30+ vuotta sitten. Näillä eväillä töhritään täyteen vielä monta ristikkoa, jos pää ja ahteri ottavat kestääkseen.
31. Funny14.3.2023 klo 17:45
Musta kumi ei levitä suttua? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin se, kun eräs bussiyhtiö alkoi käyttää ruskeanharmaita istuimia. Niissä lika ei näy helposti, joten ei tarvitse puhdistaa usein.

Jostain syystä minun valkoiset kumini pysyvät yleensä puhtaina. Harvoin ilmestyvät sutut hankaan pois jonnekin muualle kuin ristikkoon. Mutta tiesittekö, että kumeissa on eroja? Jotkut ovat pehmeämpiä, toiset kovempia. Taiteilijoille on pakkauksia, joissa on eri laatuja. Siis edelleen on kyse pyyhekumeista.
32. iso S14.3.2023 klo 19:10
Wikipediasta: "Avaruuskynä on kynä, jossa on paineistettu säiliö ja siksi sillä voi kirjoittaa painovoiman vaikuttamatta olipa kynä missä asennossa tahansa. Avaruuskynällä voi kirjoittaa myös –50 °C pakkasessa, veden alla sekä kiiltävälle pinnalle.

Avaruuskynän kehitti Fisher Pen Companyn Paul C. Fisher 1960-luvun puolivälissä. Tätä ennen avaruudessa käytettiin lyijykyniä, lyijytäytekyniä (Gemini-lennoista lähtien), tussikyniä (Apollo-lennot) ja rasvakyniä (kosmonautit). Lyijykynien katkeava kärki ja grafiittipöly aiheuttaa kuitenkin vaaratilanteita avaruusaluksessa (grafiittipöly johtaa sähköä). Nykyään sekä kosmonautit että astronautit (vuodesta 1967) käyttävät avaruuskyniä. Avaruuslentäjät käyttävät myös kuulakärkikyniä avaruudessa."

Eivät ole ihan Bic-hinnoissa. Hakusanalla avaruuskynä löytyy myyjiä. Esimerkiksi netrauta.fi:
https://www.netrauta.fi/avaruuskyna-fisher-space-p en-silver-backpacker
hinta 39,50 plus toimituskulut. Kovasti kehuvat:

Tämä avaruuskynä kirjoittaa veden alla, ylösalaisin, missä tahansa kulmassa, äärimmäisissä lämpötiloissa (-35° C - 121° C), rasvan yli ja 3 kertaa pitempään kuin keskivertokynä. Sen salaisuus on suljettu ja paineistettu mustesäiliö. Fisher Space Pen on valmistettu USA:ssa tiukkoja ympäristönormeja kunnioittaen.

Fisher Space Peniä käytetään yhä miehitetyillä avaruuslennoilla ja valmistaja takaa, että kynä toimii moitteetta kaikissa olosuhteissa niin avaruudessa kuin Maassakin. Fisher Space Peniä käyttävät etsintä- ja pelastusjoukot, lainvalvojat, puolustusvoimat ja jokainen, jolle äärimmäinen luotettavuus on tärkeää. Jokainen Fisher Space Pen kootaan kellontarkasti, testataan käsin ja sillä on rajoittamaton elinikäinen takuu.

https://varuste.net/c5858/avaruuskyn%C3%A4t
tarjoaa Rite in the Rain All Weather Pen -merkkisiä hintaan 23,90. Varasäiliöitä saatavilla, 10,90.

Samaa merkkiä löytyy myös useimmista Suomalaisen Kirjakaupan myymälöistä hintaan 21,90. Nollaa näyttävät vain Helsinki Malmi ja Vantaan lentokenttä.

Siinä passeleita vehkeitä selinmakuulla ratkoville. Myös minulle, vaikka käyttämäni tavalliset ovat toimineet riittävästi. Lähes joka ilta ratkon jonkin aikaa ennen nukahtamista. Kynää enemmän rajoittaa vasen kyynärpää. Sitä alkaa särkeä jos ei tarvitse käyttää järkeä. Siksi iltaviihteeksi sopii paremmin ristikko joka antaa kädelle lepotaukoja.
33. Tarja14.3.2023 klo 19:51
Kai nämä kynäkeskustelut olisi voinut laittaa ihan oman otsikkonsa alle, vai kuinka?
34. iso S14.3.2023 klo 21:55
Ihan varmasti olisi voinut, mutta niin siinä kävi että pienestä alusta se eskaloitui. Minä annoin sivuhuomauksena siemenen, Justiina viritti sytytyslangan ja minä tartuin syöttiin. Muutama muu vähän hairahtui mukaan. Putoushahmon tapaan nostan käden ylös ja menen suihkuun. Olisihan se hyvä että kukin keskustelu käytäisiin asiaa kuvaavan otsikon alla, mutta toisaalta on joskus käytännöllistä vastata siellä missä asia sattuu tulemaan esille. En väitä että tämä oli sellainen tilanne.

Jos joku vaivautuu perustamaan säikeen ja kopiomaan tänne kuulumattomat sinne niin ihan hyvä. Ylläpidolla lienee tähdellisempääkin tekemistä joten talkoovoimille on tilausta. Ylläpito voisi sitten poistaa täältä liiat, jos katsoo aiheelliseksi.Yritän muistaa jatkossa toimia toisin, mutta ei kannata pidättää hengitystä.
35. Justiina14.3.2023 klo 23:14
Niinpä siinä juuri kävi, että yksi asia johti toiseen, niinkuin sanotaan, mutta koviksen ratkonnastahan tässä juuri oli kyse.
36. Mörö15.3.2023 klo 07:13
Kovis oli taas kovis. Alkoi nihkeästi, mutta kun lähti käyntiin, oli lopulta kuitenkin yllättävän helppo. Ja ihan lyijykynällä ratkoin, kuten aina.
37. iso S18.3.2023 klo 16:14
Lainaus: 15. Justiina 13.3.2023 klo 11:47
Iso S, samaa mieltä siitä, että "koviksessa oikea ratkaisu tuntuu heti keksiessä ainoalta mahdolliselta", mutta tiesittekö, että on ihania kuulakärkikyniä, joissa on pyyhekumi päässä. Ei tarvitse lyijykynien kanssa täytellä. Pyyhittävän kuulakärkikynän jälki on hyvä, ja niitä saa erivärisinä. Suosittelen!
38. iso S18.3.2023 klo 16:20
Hups, meni väärään paikkaan. Olen kopioimassa otsikkoon liittymätöntä ainesta toiseen säikeeseen. Liian monimutkaista, kun menetelmä on:
- Lainaus
- Lainauksen kopiointi muualle
- Lähetys (muualla)
- Lainauksen likvidoiminen (olisi pitänyt valita Ctrl-X eikä Ctrl-C)
- Seuraava siirrettävä

Nämä kaksi viestiä, virhe ja selitys, voi poistaa. Ei ole pakko.
39. iso S18.3.2023 klo 17:19
No niin, kyniä koskevat viestit tai viestin osat on siirretty säikeeseen 1021. Ratkojan oikeat välineet.
40. PM22.3.2023 klo 09:13
Nyt kiinnostaisi kuulla laatijatiimin "kieli poskella" juttu, josta edellä Eki (2) mainitsi. Olisikohan pääkuvasta?
41. Ylläpito22.3.2023 klo 09:17
Pääkuvan ylempi vaakalause.
42. iso S22.3.2023 klo 10:55
Lainaus: 2. Eki 11.3.2023 klo 09:24
Ristikossa on yksi juttu, jonka tiimi tiesi alusta alkaen olevan "kieli poskella" oikein ja tiukkapipoisesti väärin.

Lainaus: 41. Ylläpito 22.3.2023 klo 09:17
Pääkuvan ylempi vaakalause.

Lainaus: 14. iso S 13.3.2023 klo 10:18
Luulen tietäväni enkä tiedä luulevani, minkä kohdan vuoksi pitää sanoa hep. Annetut tuntomerkit ainakin täsmäävät. Joissakin asioissa olen tarkka ja niuho, mutta tämän hyväksyn hymyhuulin. Hep!

Heppini vedän takaisin. Veikkasin pääkuvan pystylausetta, joka tiukkapipoisesti tulkiten ei mielestäni ole oikein. Löysävatsaisesti tulkiten se on erittäin hauskasti kohteeseen osuvasti oivallettu, mutta valitettavasti ei täsmää pelkästään pääkuvaan. Olisi todella hienoa, jos olisi ainutlaatuinen tapaus, mutta silloin puhekuplan numeron pitäisi olla isompi eikä se olisi totta. Tavallaan kyllä pienempikin riittäisi nimittäin 471. En tiedä onko se enää totta, mutta ainakin vuonna 2016 se täytti ainutkertaisuuden kriteerin.

Vaakalauseen nielaisin sen kummemmin kummastelematta, mutta onhan se väärin. Ensimmäinen sana on joskus jotakin ja joskus jotakin muuta. Nyt se oli väärässä asiayhteydessä. Jos olisi oikein, pitäisi kai olla pienempi. Hauska juttu kuitenkin.
43. Jaska22.3.2023 klo 11:01
Oho. Enpä arvannut hauskaa senttien ja minuuttien rinnastamista kieliposkeiluksi, joksi epäilin sprintterien Pascal Mancinin ja Marcell Jacobsin ratkaisusanaksi saamaani NIPAT (= nistit). Se on leikkimielisenäkin aika arveluttava, koska Jacobs ei ole virallisesti kärynnyt.
44. Jiikoo22.3.2023 klo 11:01
Niin, tunneista puhuttaessahan vartti on 15 (minuuttia), mutta tuo ”murtoluku” 485 viittaa Wilman upean ennätyksen senttimetreihin ja varttimetriä vaille viisi metriä olisi kai vain 475 cm. Ei mietityttänyt kauankaan, vaan tuli hymyhuulin hyväksytyksi!
45. Jiikoo22.3.2023 klo 11:04
Minä sain sprintterivihjeen ratkaisusanakseni NIMET (jotka ovat luettavissa rintamuksen numerolapuista). Ylempi vaakalause siis minulla VARTTIA VAILLE VIISI (pro VAILLA).
46. Ylläpito22.3.2023 klo 11:08
Nimet on oikein. Nipat... heh!
47. Jiikoo22.3.2023 klo 11:08
Onko muillakin 1–9 = KORTTEERI?
48. Jaska22.3.2023 klo 11:30
Aijaa. Nyt vähän kismittää Jacobsin käryämättömyys, kun nipoja ei voi pitää virallisena duaalina. Leikkimielisenä siis kylläkin.
49. Pike22.3.2023 klo 11:34
Jiikoo (47), on.
50. Ritu22.3.2023 klo 11:58
Minulla on käynyt kovisten suhteen monta kertaa mielessä, että kun täällä keskustellaan vihjeistä ja niihin tulleista ratkaisusanoista vasta suhteellisen pitkän ajan jälkeen siitä, kun sen on itse jo siirtänyt sivuun, niin niiden löytäminen ristikosta jälkikäteen teetättää ärsyttävän paljon töitä, jollei paikkaa ole erityisen täsmällisesti ilmoitettu.
Nyt satuin etsimään noita Jaskan (43) mainitsemia sprinttereiden nimiä enkä löytänyt vihjeistä. No olihan ne siellä, mutta kuvavihjeessä. Helpotusta asiaan toisi, jos näihin koviksiinkiin olisi toiseen laitaan painettu jo valmiiksi numerot ja toiseen kirjaimet aivan kuten esim. Hesarinkin ristikoissa on ollut.
51. PM22.3.2023 klo 14:58
Postauksessani (16) vastasin hep hep.

Ensimmäinen hep on juuri tuossa pääkuvasta tulevalla vaakarivillä. Ei hidastanut ratkontaani.

Toisen hep´in arvelin ratkoessani liittyvän vihjeeseen ´kok sdp´, josta ratkoin miettimisen jälkeen TRIOT. Tämän sanan olen luullut liittyvän musisointiin, enkä tiedä, onko noiden nimien mukaisia yhtyeitä olemassa.
52. Tuomas L.22.3.2023 klo 15:05
TRIOT viittaa siis kolmesta kirjaimesta muodostuviin "trioihin". Melko usein ristikoissa nähty vihje on UUU, jonka ratkaisu on UTRIO tai visaisemmassa ristikossa KAARI.

Pääkuvalauseesta tuli mieleen Urho Kekkosen 75-vuotispäivänä julkaistu Kari Suomalaisen piirros, jossa Urkki herää, katsoo herätyskelloa ja toteaa: "Hyvänen aika, sehän on jo varttia vaille sata!"
53. Ylläpito22.3.2023 klo 17:26
Karin vitsi sopii hyvin tämän ristikon ylälauseen rinnalle.
54. Jaska22.3.2023 klo 18:25
SDP (alkup. Stonedeafproduction) on yhtye, joskin kahden kuulevan kaveruksen duo.
55. PM23.3.2023 klo 05:26
Lainaus: 52. Tuomas L. 22.3.2023 klo 15:05
TRIOT viittaa siis kolmesta kirjaimesta muodostuviin "trioihin". Melko usein ristikoissa nähty vihje on UUU, jonka ratkaisu on UTRIO tai visaisemmassa ristikossa KAARI."

Tämä TRIO-sanan merkitys lienee kuitenkin vain ristisanatehtäväalan sisäinen. Myönnän, että jälkimmäinen hep oli minulla turha ristikon ratkomisen yhteydessä.

Muualla ei taida olla tuo merkitys käytössä. Kun parhaillaan käydään eduskuntavaaleihin, tuskin kukaan mieltää, että kok, sdp, vas, yms. olisi trio. Kun ratkoessani saatan käyttää kolmea eri lyijykynää, en silti koe, että minulla olisi lyijykynäTRIO.
56. Jaska23.3.2023 klo 12:05
Rajansa kaikella, niin myös sanan trio vapaalla käytöllä muuta kolmikkoa kuin musiikkitrioa tarkoittaen. Minäkin kovasti kummastelisin ratkaisusanaa lyijykynätrio. Sitä vastoin lyhenteet KOK ja SDP trioinakin solahtavat sujuvasti soveliaisuuden raamiin ennakkotapauksettomuudestaan huolimatta. Ihan vapaasti asiasta saa olla eri mieltäkin.
57. Tarja23.3.2023 klo 12:17
Kyllä joskus näkee pelaajista, esim. jääkiekkoilijoista, käytettävän sanaa pelaajatrio. IS mm. kirjoittaa "Leijonien uusi Tupu-Hupu-Lupu-trio".
Samoin viestikvartetti urheilussa on hyvinkin yleisesti käytetty.
58. iso S23.3.2023 klo 12:26
Kielitoimiston kanta sanasta trio:
1. mus.
a. kolmen soitinsolistin yhtye; sellaiselle sävelletty teos.
b. eräiden moniosaisten teosten väliosista.
2. kolmikko.
Suomalaistrion kolmoisvoitto.

Mikä tahansa kolmikko voi siis olla trio, mutta onko mikä tahansa kolmen yhdistelmä kolmikko? Jos ratkojalla on ristikkolehti, lyijykynä ja kumi, niin onhan siinä kolme esinettä joilla on jopa jonkinlainen asiallinen yhteys. Nimittäisikö kukaan niitä silti kolmikoksi, sen enempää kuin satunnaista kolmea lyijykynää? Ehkä.

Jos närästää kansainvääisen olympiakomitean akronyymin (jolla on Suomessa myös poliittinen merkitys) kirjaimien nimittäminen trioksi, ja mieltää trion vain musiikkiin liitttyväksi, niin miten olisi yhtye KOK Band?

https://cdn.mojekarte.si/m/0/421/images/13226-nemi rna-pec-2016-800x304.jpg

Jos tuossa voi hiertää nimeen nähtävästi kiinteästi kuuluva Band ja lisäksi yhtyeessä on kuvan perusteella viisi jäsentä, joten trioksi nimittämisen pitäisi edellen perustua kirjainten lukumäärään.

Aika hyvä musiikillinen yhteys on olemassa: Kök, joka tunnetaan myös nimellä Grup Kök, on turkkilainen rock-yhtye, jonka perustivat vuonna 2006 Cem Ömero?lu, Kerem Tüzün ja Kaan Sezyum. Ehta trio ja kansainvälisissä yhteyksissä nimi esiintyisi varmaankin muodossa Kok.

Laatija oli oikeassa, vaikka ei ehkä tiennyt kuinka oikeassa!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *