KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3256

11175. HS 3256

Uusi3.3.2023 klo 11:46
Kylläpä oli hankalaa, varsinkin keskimmäinen harmaa. Kuvat olivat mielestäni mukavan humoristisia. Y21 piilokirjainta en vielä tajua.
2. pelaaja3.3.2023 klo 12:00
Uusi, mutta sitten kun kohta tajuat, huomaat vihjeen olevan ristikon paras. Tai siis ainakin minun mielestäni se on.
3. Juho3.3.2023 klo 12:03
Uusi, eiköhän se iso T ole laudasta sahattu, toteaisin.
Vasen keskikohta pani eniten mietiskelemään, mutta lopulta loksahti paikalleen, kun tunnistin tummat miehen kuvat.
4. lapatossu3.3.2023 klo 12:10
Hauska ristikko. Mistäköhän entisen britti-imperiumin maasta (tai Japanista) lienee kuvat? Näyttäisi olevan vasemmanpuoleinen liikenne...
Keskimmäiset harmaat ja siitä vasemmalle ratkesi täälläkin viimeiseksi, osittain siksi, että olin laittanut väärän sanan GH19:n kuvalle.
5. Uusi3.3.2023 klo 12:11
Juho ja pelaaja, kiitos vinkistä, nyt tajusin.
6. kaplas3.3.2023 klo 12:46
Ohoh, onko rukouksiini vastattu? Erilainen tällä kertaa, ihan mieluusti tämän täytteli.
7. Jiikoo3.3.2023 klo 13:14
Tässä pääsin ap-istunnossa yllättävän pitkälle ihan omillani, mutta rivien 18 ja 19 ensimmäiset vaakasanat tuottivat lopuksi tuskaa. Tummanpuhuva kuva A19–20 ei tuntunut tutulta (genre ei mitenkään ominta aluetta minulle) ja vihjeestä C18 sain sanan, jonka 7 viimeistä kirjainta tuntuivat täsmäävän, mutta neljälle ensimmäiselle kirjaimelle oli kirjaimen verran liikaa tilaa. Tuumaustauon aikana oli Ratkojiin sitten ilmestynyt kaipaamaani apua ja loppu selvisikin hetkessä.

Kyllä tämä ristikko kaikkineen plussia ansaitsee!
8. Eikka3.3.2023 klo 13:37
Hyvää tässä oli se, ettei taaskaan tarvinnut suurennuslasia, mutta ei myöskään kulmahiomakonetta. Sen verran joutuin nurkat täyttyivät.

Harmaiden kanssa sai toki askarrella, kuten tämäntyyppisissä ristikoissa on tapana. Sitten katsomaan olisiko SK löydettävissä mainoskrääsän seasta.
9. Tiltti3.3.2023 klo 13:52
Oman haasteensa toi, kun koko A-sarakkeen kuvat oli painetussa lehdessä tunnistamatonta mössöä, mutta kyllä sieltä risteävistä apuja tuli niin paljon, että rallipoika, etelän hedelmä, kirjailija, säpit, ompelukoneet, kuningas, kitaristi ja seinävaatteet paikkansa löysivät. Puu”T”stä samaa mieltä pelaajan kanssa. Myös Suomen lajistoon kuulumattoman uroksen tunnistaminen (N8) vaati googlettelua.
10. Artsi3.3.2023 klo 17:25
Mitalihuuman keskellä sain ristikon ratkaistuksi. Pidin tästä ristikosta vallan. Oli muutama kinkkinen kohta. Vallan mielenkiintoinen vihje XY19. Huumori ei ole pahasta ristikoissakaan.
11. Jiikoo3.3.2023 klo 18:20
Lainaus: 10. Artsi 3.3.2023 klo 17:25
”Oli muutama kinkkinen kohta. Vallan mielenkiintoinen vihje XY19. Huumori ei ole pahasta ristikoissakaan.”

En katso kuuluvani kovisratkojien kastiin, vaikka olen useamman kovislaatijan hengentuotteita vaihtelevalla menestyksellä ratkonutkin. Moni taas saa seinän nousemaan minulle pystyyn heti alkajaisiksi. Tähditys ei aina kerro, onko minulla mahdollisuuksia.

Tätä vihjetyyppiä olen ollut tapaavinani silloin tällöin IS-koviksissa, mutta Lehdon ristikoissa en muista aikaisemmin törmänneeni.

Eivätkö sitten nämä Aulikset ole koviksia? Mielestäni eivät, toiset saavat vapaasti olla eri mieltä. Nämä ovat jotenkin vaikeusluokitusten ulkopuolella. Näissä on paljon helppoutta ja tuttuja maneereja varsinkin ratkonnan alkuunpääsyä ajatellen, mutta toisaalta paljon sellaista, joka vaatii kohtuutonta knoppitietoutta tai runsasta lähteiden selailua. Lähtökohtaisesti nämä saa jonkinmoisen harjoittelun jälkeen aina kohtuuajassa lähes varmasti täyteen ja suurella todennäköisyydellä jopa oikein, mutta ainakin minulle tämä pakkaa edelleen olemaan ylivoimaista ilman apuneuvoja.

Kelpo välineurheilua siis! Koviksissa asiat ovat vähän toisin.

Oma viehätyksensä näissä joka tapauksessa on – en minäkään muuten näiden parissa viikoittain painisi.
12. pelaaja3.3.2023 klo 19:30
Tuo Jiikoon (11) kysymys "Eivätkö sitten nämä Aulikset ole koviksia?" palautti mieleen erään vanhan jutun omalta osaltani. Hamassa menneisyydessä kysyin täällä jossain, että katsotaanko Auliksen ristikot koviksiksi. Hiljaisuus. Varmaan kovaa harkintaa kaikilla. Lopulta sitten 2 tai 3 vuotta myöhemmin nimimerkki iso S vastasi että riippuu siitä, keneltä kysyy. Sen pituinen se.
13. Rampe3.3.2023 klo 20:26
Minulle ainakin tämä Aulis tuntuu olevan kovis sieltä pahimmasta päästä. Tuota pelaajan ristikon parhaaksi kehumaa vihjettä en ymmärrä enkä saa järkevää sanaa siihen risteävään nuolipään kuvaankaan.
Luulisin varmasti tietäväni Billyn ja kellon vieressä olevan pulleanaamaisen naisen, mutta en tunne yhtään sanaa, mikä vaakasanaksi näillä voisi tulla.
Muuten ristikko on täynnä ja peesaan niitä jotka ovat kehuneet ristikkoa. Ja täytyyhän sen olla hyvä, jos paras vihje on tajuamatta!
14. Heppu3.3.2023 klo 22:36
Minustakin XY19 oli paras vihje. Minulla siinä on eri materiaali kuin Juholla. B7 piilokirjain jäi kummastuttamaan.
15. Jiikoo3.3.2023 klo 23:28
Lainaus: 13. Rampe 3.3.2023 klo 20:26
”Luulisin varmasti tietäväni Billyn ja kellon vieressä olevan pulleanaamaisen naisen, mutta en tunne yhtään sanaa, mikä vaakasanaksi näillä voisi tulla.”

En tuntisi minäkään, ellen olisi juuri siihen sanaan juuri näissä ristikoissa törmännyt. En voi sanoa, että olisin sen sanan näistä ristikoista oppinut. En taida oppiakaan.
16. Rampe4.3.2023 klo 08:51
Jiikoo, kiitos.Omituinen sana löytyi ratkojista, mikä ei kummoinen auktoriteetti ole, mutta myös Nykysuomen sanakirjasta.
Pakko uskoa, mutta enpä ole ennen tuohon törmännyt.
17. Artsi4.3.2023 klo 10:08
Tiedoksi, että vihjekuvassa U21 (ihmisen pää jossa nuoli osoittaa tiettyyn paikkaan) haettu ratkaisu on esiintynyt aikaisemminkin näissä ristikoissa. On siis tuttu entuudestaan. Huomasin, että se on aiheuttanut keskustelua. Pyöreä kasvoineen nainen on hyvin tuttu näyttelijä.
18. Mallu5.3.2023 klo 13:57
G16?
19. Am5.3.2023 klo 17:44
Saisiko vinkkiä G13?
20. Jiikoo5.3.2023 klo 17:59
Am, eikös tuossa ole sitä, mitä ei tullut tuliaisina Sloveniasta?
21. Am5.3.2023 klo 18:06
Niinpä onkin, kiitoksia taas
22. Pike6.3.2023 klo 09:15
Jiikoo, olepa kerrankin jakelematta noin suoria vinkkejä!
23. EMH9.3.2023 klo 09:47
Kuva B15: mitähän kuvassa on? Vinkkiä kaipaan.
24. lapatossu9.3.2023 klo 09:59
Lainaus: 23. EMH 9.3.2023 klo 09:47
"Kuva B15: mitähän kuvassa on? Vinkkiä kaipaan."

Kuvassa on testiputkiloita erivärisin sisällöin.
Lehdon usein käyttämä vihje sanalle, joka liittyy vain vähäisesti kyseiseen kuvaan.
25. Pike9.3.2023 klo 10:03
EMH, kyselet liian aikaisin. Kuvassa olevat ovat kymmeniä kertoja esiintyneet näissä ristikoissa ja liki aina sama ratkaisu. Yritäpä ihan ite tällä kertaa.
26. JPR10.3.2023 klo 12:25
Kahdesta sanasta puuttuu yhteensä neljä kirjainta enkä löydä virhettä joten nostan kädet pystyyn.

Ristikon harmaat olivat hyviä ja niitä oli kiva ratkaista!
27. Ananias15.3.2023 klo 15:25
Totesihan se Aatukin jo aikoinaan:
"Vaikk` ois hienoa vallata Lontoo ja Luss, on kait vielä turvallisempaa tämä Anschluss!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *