KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 25.-26.2.2023

11166. IS Viikonloppu 25.-26.2.2023

Ylläpito24.2.2023 klo 00:59
Huomenna Toni Pitkälältä kolmonen mutta ei aivan Tonin pahimpia kuitenkaan!
2. Joutilas25.2.2023 klo 14:47
Olipas Pitkälältä taas viihdyttävä, hauska, ansakas ja moni-ilmeinen laatimus. Ylläpidon lause piti ainakin minun kohdalla täysin paikkansa. Jos ei ollutkaan Tonin pahimpia, niin parhaimpia ainakin näin ratkojan kannalta. Tekniseen puoleen ja sanastoon ottanevat kantaa he, jotka niistä ymmärtävät. Minulta kauniit kiitokset!
3. PM25.2.2023 klo 17:39
Samaa mieltä ristikosta.
Aluksi muutama helpolta vaikuttava vihje auttoi alkuun, sitten hitaampaa ratkontaa, kunnes yläosan eräs vs vihje "avasi" tien eteenpäin. Pitkät sanat loivat vaikeutta ja haastetta, mutta palkitsivat avautuessaan.
4. Kuju25.2.2023 klo 20:59
En ole ehtinyt uppoutua ristikkoon vielä kuin tunnin verran iltapäivällä, jolloin koillisneljännes täyttyi mukavasti. Tässä vaiheessa tuntuu ihan kivalta kovikselta.
5. Elva26.2.2023 klo 10:08
Pitkälän koviksen joudun säästämään hamaan tulevaisuuteen. Kultin Taviksen otin sen sijaan aamukahvin seuraksi ratkottavaksi. Taisi tulla ennätyspitkä Kultti-sessio, sillä vasen puoli ristikkoa oli todella visainen. Periksiantamattomuus kuitenkin palkittiin.

Runsaat kiitokset kimurantista Taviksesta!
6. Jaska26.2.2023 klo 12:22
Tavis oli tällä kertaa helpohko. Vasemman puoliskon kiipijät oli helppo lähtökohta, ja sen vikan tavun perusteella saattoi päätellä Q:n ratkaisusanan. Seuraavina 7 ja siitä toinen lintupari jne. Piiliskin sujui tavallista jouhevammin viimeiseksi ratkenutta pystyvitosta lukuun ottamatta. Menin siinä ensin Ekin retkuun. Ehkä joku muukin meni.

Pitkälän kovis oli vain puolisellainen. 2½ oli siis vaikeusaste parin onnekkaan alkuarvauksen myötä. Lisäksi vihjeissä oli Ylläpidon lupauksen mukaisesti runsaasti Pitkälälle epätavallista lempeyttä. Pitkien sanojen juhlaa, kymmenen sanaa pituudeltaan 10-18, keskipituus 6,13. Myös avaruusprosentti 86 on valioluokkaa.

Täydet pojot kariutuvat kuitenkin yhteen vihjeeseen, joka ei yksiselitteisesti vastaa ratkaisusanaansa ainakaan yleiskielen tasolla. Sitä kummastelin jo säikeessä Punainen Pelikaani 4/2022. Totesin että setvitään asia aikanaan. Toivottavasti tämän ristikon lähetysajan päätyttyä.
7. Ritu26.2.2023 klo 12:50
Miehet varmaan ajattelee yksinkertaisemmin! Minunkin olisi pitänyt ajatella. Mutta kun ajattelin monimutkaisemmin niin nyt olen Jaskan kanssa samaa mieltä vain siitä, että vasemman laidan pystysanana viimeinen tavu löytyy helposti. Mutta minä löysin muihin tavuihin ihan muuta kuin mitä siihen sitten loppujen lopuksi tuli. Kun toiseksi viimeinen tavu oli minulla pitkään väärin, niin se antoi vaihtoehdon kahteen ratkaisuun, jota laatija ei kuitenkaan hakenut. Mutta mennään positiivisuuden kautta: sain varmaan nautiskella pidempään ahaa-elämysteni kera! Ihana tavis jälleen kerran.
8. PM26.2.2023 klo 14:31
Ratkottuani Koviksen eilen päivällä oli illalla ystävien kyläilyn jälkeen Piilis ja Kryptis ratkontavuorossa. Yhdellä istunnolla ne sain läpi. Jaskan (6) mainitsemaa Piiliksen vihjettä ps 7 ratkoessani huomasin, että siinä viimeinen sana on tulkittavissa kahdella eri tavalla, joista toinen johtaa laatijan retkuun. Tulin valinneeksi oikein risteävien avustuksella.

Taviksen ratkoin hetki sitten. Vasen puoli jäi viimeiseksi vihjeiden pitkien sanojen odottaessa löytymistään. Linnuista oli kuitenkin apua, kuten myös myymälöistä, joista toinen sijaitsee lähistöllä ja siellä asioinkin melko usein. Miellyttävän monipuolista on Taviksen vihjeiden ja sanaston aihepiiri, ja usean tavun mittaiset vastaussanat luovat haasteita.
9. Joutilas26.2.2023 klo 15:47
6. Jaska, samaa vihjettä/ratkaisua ihmetellen taivastelin minäkin. Toivottavasti asiaan saadaan selvennys/selvitys.
10. Pike26.2.2023 klo 16:18
Jaska ja Joutilas, Urbaani Sanakirja sen kertoo. Kuvittelen tietäväni, mitä sanaa ihmettelette.
11. Kuju26.2.2023 klo 19:23
Koviksesta puuttuu vielä joitakin kirjaimia alimmasta osasta. Mielestäni oli mukava ristikko, vaikka alkuun pääseminen oli tuskallista.
12. Ritu26.2.2023 klo 21:17
Tänään olen muutamaan otteeseen tarttunut kovikseen. Pari ensimmäistä istuntoa ei tuottanut tulosta nimeksikään. Nyt sentään illasta voin sanoa päässeeni jo pitkälle, kun pääsin alkuun. Oikea yläkulma ratkottu.
Olipa pahis tai ei niin vaivalloisesti etenee minulla. Mutta jos vaivalloisestikin maaliin on päästävissä niin ei auta kuin yrityksen ja erehdyksen kautta sinnitellä sinne sitten niin. Kyllä se valmiin ristikon näkeminen ja siitä aiheutuva endorfiinihumala sitten lopussa pyyhkäisee unholaan kaiken ristikon eteen nähdyn tuskan ja vaivan.
13. Mörö27.2.2023 klo 13:00
Pitkälä oli lopulta yllättävän helppo. Alku hidas, mutta kun lähti liikkeelle, ei pysähtynyt. Ratkonta oli nautintoa, vihjeitä sai oikeasti miettiä, mutta kaikki loogisia.
14. Joutilas27.2.2023 klo 13:36
10. Pike, kiitos vinkistä. Uskoisin, että samaa haamua jahtaamme, vaikka se lieneekin urbaani legenda, ilman todenperäisyyttä. :)
Ei vaikuttanut mielipiteeseeni ristikosta, sillä minulle tärkeintä on oma tuntemus ja viihtyvyys kokonaisuudessaan ratkonnasta, kun en näistä muuten mitään ymmärrä.
15. Ritu28.2.2023 klo 08:58
Tähän ristikkoon sopii eräs kysymys. Haluatteko tietää, mikä selittää Argentiinan menestyksen jalkapallon MM-kisoissa? Vaikka ette haluaisi, niin kerron silti. Kaikki on messissä!
16. Ylläpito28.2.2023 klo 09:17
Vai oliko edelliseen?
17. Ritu28.2.2023 klo 09:59
No siihen edelliseen piti tietenkin mennä.
18. Kuju28.2.2023 klo 13:06
Huhhuh! Olipa pakerrusta viimeisen kaakkoiskulman kanssa. Lehti on parista ruudusta puhki kulunut, kun taivuttelin kirjaimia yhä uudelleen ja uudelleen. Viimein sain aikaiseksi kombinaation, joka mallaa yhteen, mutta ihmettelen onko se oikein, kun on sen verran hankalasti haettavia sanoja.

Joka tapauksessa täyskolmonen ja haastetta piisasi.
19. Kynämies4.3.2023 klo 14:15
Mantan valinta 25.2.2023 ratkaisussa(vas reuna pystyyn keskellä(kaksi lasta käsikkäin)) lukee KURA, kun oikea olisi KERA. Laatija SEPPO HIETALA.
20. Ritu4.3.2023 klo 21:00
Minulla jäi puuttumaan muutamia sanoja tästä Pitkälän ristikosta. Vielä eilen ja tänään aukeni muutama vihje ja löysin oikealta tuntuvat ratkaisusanat.
Olen kuullut sanonnan, että ihminen epäonnistuu vasta sitten, kun lakkaa yrittämästä. Joten jatketaan yrittämistä, mutta mielellään jonkun antamilla lisävihjeillä.
Oikeassa alakulmassa alin vaakavihje ERÄÄLLÄ PAPERILLA POIS? Minulla on siihen alkukirjaimena pystysanasta tullut ö-kirjain, mutta onko se sitten oikein?
Toinen vihje, joka kaipaisi lisävinkkiä, on vasemmassa alakulmassa vaakaan oleva SUUHUN TAI TAULUUN. Tuohonkin tulleesta ratkaisusanasta minulta puuttuu vain yksi kirjain, mutta kun tuntuu ettei mikään stemmaa pystyyn tulevan kanssa.
Nuo kun avustuksellanne keksisin, niin luulen selviäväni lopusta.
21. Ritu4.3.2023 klo 21:02
Upsista, siinähän on ratkaisuaikaa jäljellä.Eipäs paljastellakaan mitään vielä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *