KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 18.-19.2.2023

11164. IS Viikonloppu 18.-19.2.2023

Ylläpito17.2.2023 klo 19:18
Huomenna Teemun ja Heikin kaksipuolikas. Teemun teema ainakin Ritulle mieleen.
2. Ritu17.2.2023 klo 21:09
Mielenkiintoista! Voipi olla, ettei mulla kyseinen ristikko ehdi ratketa vielä huomenna, kun työpäivälle matkoineen siunaantuu pituutta lähes 13 tuntia. Vai malttaakohan sitä mennä nukkumaan? Kerrankos sitä on samoilla silmillä jatkettu päivää ristikoiden takia seuraavan vuorokauden puolelle.
3. Kuju17.2.2023 klo 21:26
Ritu: kakspuolikas kestää vain kaksi ja puoli tuntia, joten melkein samahan se on jos päivän pituus on 13 tuntia tai 15,5 tuntia.
4. Joutilas18.2.2023 klo 12:53
Aluksi näytti, etten pääse mistään alkuun, mutta hetken ajatusta kieputeltuani pitkin ristikkoa se alkoikin nopeasti purkautua. Tämä ristikko sopi minulle, kuin rukkanen kouraan. Tässä oli sopivasti ansaa ja maittavaa keltaista. Alle tunnin tämä täyttyi, joten en kehtaa vaikeusastetta arvuuttaa, vaan jätän sen toisten tehtäväksi. Kiitokset todella mainiosta sutjakasti soljuvasta ristikosta.
5. Kuju19.2.2023 klo 11:28
Muuten täynnä, mutta koillisnurkassa ei paria kirjainta oikein saa sopimaan kellon kuvasta alaspäin. Lisäksi nelikirjaiminen sana toiseksi alimmalla rivillä jää oudoksi.
6. Ritu19.2.2023 klo 12:01
Sen verran paljon minua tämä kovis eilen työpäivän aikana kiinnosti, että asiakkaani kävi sen minulle naapuriliikkeestä hakemassa nähtäväksi. Eilen töiden jälkeen aivot löi niin tyhjää, etten päässyt edes alkuun. Ne ns. varmat t-kirjaimet sinne illasta kirjoittelin paikoilleen. Yksi haittasi niistäkin matkantekoa lopussa pitkään.
Muutama nimi, joista olin epävarma, ratkesi risteävien avustuksella. Sen jälkeen ne alkoivatkin kuulostaa jotenkin tutuilta. Tosin jälkeenpäin googlasin ne, jotta muistuisi mieleen, mistä he olivat tutuiksi tulleet. Yksi uusi sana tässä ristikossa minulle opittavaksi.
Myönnän, menin ansaan. Luulen, että menee moni muukin. Takkuista oli matkanteko. Ja voi pentele sentäs kun aukeni, niin ei voinut käsittää, ettei noita sanoja aiemmin keksinyt. Niin helpoksi tehty kovis, jonka sitten itse ratkoo vaikeimman kautta. Aikaa meni varmaan kolmosen edestä, mutta ei haittaa. Ratkonta oli silti mukavaa.
Minusta vihjeet SYDÄMELLISISSÄ ja SILMÄLLINEN kivoja vihjeitä ratkettuaan. Unohtamatta ihanaa koillisnurkkaa!
Jos oli pääkuvassa erään lajin kuningas, niin oman lajinsa yksi kunkuista on tämän laatija. Kaunis kiitos!
7. isoäiti19.2.2023 klo 12:06
Laatija ja teema yhdessä tiesivät minulle hikistä urakkaa, mutta valmis on kuitenkin. Teemasta olikin saatu oikein kivat keltaiset lauseet, jotka ratkesivat jopa minun olemattomalla teeman tuntemisellani.
8. Ritu19.2.2023 klo 12:21
Minulta jäi muuten sanomatta, että teemasta plussaa! Tämän aihepiirin ristikot olen kerännyt pitkältä ajalta talteen erilleen muista. Kenties mä vielä joskus väsään sellaisen futisristikkoseinän itselleni ja linkitän siitä kuvan tänne :).
9. Kuju19.2.2023 klo 13:47
Se nelikirjaiminen sana ratkesi, kun vaihdoin "TÄTÄ TYHJÄ"-vihjeeseen ratkaisun. [Poistettu paljastus. Ylläpito]
10. G19.2.2023 klo 15:11
Päätä alkoi jo särkeä koilliskulmassa kunnes tajusin törmänneeni vanhaan tuttuun.
Pitkästä aikaa about ensin pääkuvan tekstit.
11. happonen19.2.2023 klo 15:34
Erittäin laadukas ristikko. Ei yhtään huonoa sanaa tai väkisin väännettyä vihjettä. Useampi hymyn huulelle saava oivallus ja pari kivaa harhautusta. Nokkelat pääkuvan lauseet.

Aika harvoin tulee tällä tavalla varauksetta ylistettyä IS:n kovista mutta nyt on kyllä vaan niin hyvä kaksipuolikas että ei voi muuta kuin palstan vakiohehkuttajia siteeraaten antaa isot kiitokset tekijöille.
12. Kuju19.2.2023 klo 17:08
Lukijoille tiedoksi, kun ylläpito syyttää minua paljastuksesta, niin sellaisesta ei varsinaisesti ollut kyse. Lähetin tämän vastineen maineeni puhdistamiseksi.
13. Jaska20.2.2023 klo 12:42
Onhan se niin väärin tulla loatuksi maineeltaan paljastuksesta, joka ei ole varsinainen. Kannatan Kujun maineen puhdistusta. Pallosen ennestäänkin puhtoinen maine puolestaan kasvaa teeman ansiosta. Etenkin sen ratkaisevasti jeesattua minua täyttämään ristikon merkityn mukaisesti 2½-ajassa. Myös huumoripuolesta vastanneelle Lavoniukselle pistelaarin runsaahkoa täydennystä.
14. iso S20.2.2023 klo 13:38
Lainaus: 3. Kuju 17.2.2023 klo 21:26
Ritu: kakspuolikas kestää vain kaksi ja puoli tuntia, joten melkein samahan se on jos päivän pituus on 13 tuntia tai 15,5 tuntia.

Varsinainen paljastus, joka ei ole paljastus vaan hyperbola eli hurjistus. Minä luonnehtisin näin: hauska puolituntinen plus akateeminen vartti kuvaavat sekä ratkaisuaikaa että sisältöä.

Teema ei ole minun keskeistä osaamisaluettani (jos sellaista onkaan), vaikka olenkin hurjassa nuoruudessani alaa harrastanut noin viitenä päivänä kolmen viikon aikana. Ennen lupaamattoman urani päättämistä ehdin oppia kaiken tarvittavan tämän ratkaisemiseen! No, leikki leikkinä, joka tapauksessa tykkäsin.

Osittain, joskin lievempänä sama ilmiö kuin Uutisristikoissa ja Histiksissä. Kaikkea ei tarvitse tietää, kun ristikoissa on onneksi poikittaiset ja kiltti laatija ei halua eikä hyvän laatijan tarvitsee jättää törppöansoiksi keljuja piilokirjaimia.
15. Tuomas L.20.2.2023 klo 15:02
Pääkuva herätti kauhunsekaisia tunteita ja ajattelin jo, että nyt saattaa ensimmäistä kertaa jäädä kovis väliin, mutta ONNEKSI aiheesta ei edellytetty kuin hieman perustietämystä. Kuvasta tuli kuitenkin ihan kivat lauseet, toisen arvasi ensimmäisen sanan perusteella nopeasti.

Se, mikä tässä ristikossa ehkä joidenkin mielestä oli erikoisinta, tuli joskus takavuosina ristikoissa vähän liiankin tutuksi. Nykyään taas harvinaisempaa.
16. Ylläpito20.2.2023 klo 15:09
Kuju, koviksissa voi huomaamatta antaa erittäin paljastavan vihjeen. Poisto ei ollut syytös vaan vain pakollinen teko. Tuomaksen kanssakin mennään ihan rajoilla.
17. G20.2.2023 klo 16:22
"harmaa" Hauska että Tuomas käytti myös tuttu-sanaa. "alue"
18. Justiina20.2.2023 klo 18:07
Ilmeisesti en ole törmännyt asiaan, joka G:lle ja Tuomas L:lle näyttää tutulta vaan kuten Kujulla, minulla myös koillisessa uupuu muutama kirjain. Muuten hyvä ja mukava ristikko, mutta tuo nurkka ei näy ratkeavan millään.
19. Kuju20.2.2023 klo 18:33
Justiina: Se Ylläpidon sensuroima osio lauseestani koski juuri tuota koilliskulmaa, jonka sain kuin sainkin ratkaistuksi. Vaatii luovuutta.
20. Jiikoo20.2.2023 klo 20:58
Luvattoman paljon aikaa olen tähän kovikseen tuhrannut, vaikka sen rankkaus on ”vain” 2½. Viidestä ruudusta puuttuu yhä kirjain. Olen silti myöntänyt itselleni luvan vilunkipeliin osallistumalla rahakisaan yhdeksän kirjaimen ratkaisusanallani, joka sentään vaikuttaa olevan selvää pässinlihaa. Eikös pokerissakin voi joskus voittaa huonolla kädellä bluffaten? Satasella saisi monen kuukauden vkl-Iltikset tai makselisi pitkään vastaustekstareiden postauksia!

;o)
21. Justiina20.2.2023 klo 23:02
Hih, Kujun neuvomana ajattelin koilliskulmaa luovasti ja hoksasinkin ratkaisun! Nyt on ratkottu tavis, kovis ja piilis.
22. happonen21.2.2023 klo 10:52
Minullakin oli samat mietteet kuin Tuomas L:llä - tosiaan tässä ristikossa on yksi "juttu", jota esiintyi minunkin mielestäni yhdessä vaiheessa turhankin usein.

Nyt tämä vimma on tosiaan sen verran laantunut, että tämän option pohtiminen ei tule ihan ensimmäisenä mieleen ratkojan työkalupakkia penkoessani.
23. JPR22.2.2023 klo 16:23
Hieno ristikko joka tarjosi mukavaa mietintää.
Koilliskulma oli todella haastava mutta sain sen selätettyä ajan kanssa.

Kiitokset tekijöille!
24. Arska7.3.2023 klo 09:41
1-9?
25. Jiikoo7.3.2023 klo 10:01
Arska, oikea ratkaisu ei ole tiedossani, mutta luuristani näkyy lähteneen ratkaisusana sellainen kuin HELMIKKUU.
26. Arska7.3.2023 klo 10:13
Kiitos Jiikoo
27. Arska7.3.2023 klo 11:48
Mites se kello oikealla ylhäällä?
28. Jiikoo7.3.2023 klo 12:09
Arska, minulta et saa siihen vastausta. Juuri sitä sanaa ja paria sen kanssa risteävää en saanut millään kuntoon. Halusin silti osallistua satasen jahtiin avainkirjainten tuntuessa varmoilta. Investoituani pelivälineeseen (vkl-Iltis) jo neljättä euroa tuntui 0,99 euron veloitus tekstarista melkeinpä vähäiseltä. Eläkeläisen uhkapeliä!
29. Tarja7.3.2023 klo 12:19
Minulla on siinä AISA. Siis aisakello. Sen aisa-sanan alla onkin pari tyhjää ruutua, jotka varmasti aiheuttivat monelle ongelmia. Eli kellon vieressä vihjeestä SATAMAA tulee RETI. Ja sitten niiden tyhjien ruutujen alapuolelle tulee RAAMIT.
30. Arska7.3.2023 klo 13:37
Kiitos Tarja. Aisa minullakin mutta en vieläkään ymmärrä aisanraamitkello? Tai retitv?
31. Tarja7.3.2023 klo 13:43
Siinä aisa-sanan alapuolella on kaksi vihjeruutua, jotka ovat puhtaan valkoisia ja siksi erehdyttävästi sen näköisiä kuin niihin tulisi vastauskirjaimia. Vastaussana on siis AISA eikä aisanraamit. Siinä, missä sinulla on n-kirjain, on valkoinen vihjeruutu. Samoin vastaus on RETI eikä retitv. Missä sinulla on t-kirjain, on toinen valkoinen vihjeruutu. Vaakaan siis vihjeestä YHDISTÄVIÄ tulee SITEET ja siihen perään kaksi valkoista vihjeruutua, joihin ei tule vastauskirjaimia. Näistä valkoisista vihjeruuduista tulee vastaukseksi alaspäin RAAMIT.
32. Tarja7.3.2023 klo 13:48
Kyseessä on siis ensikertalaiselle mahdollisesti erittäin ikävä jippo. Vihjeruudut näyttävät täsmälleen samanlaisilta kuin vastausruudut. Ja kun niitä on vielä kaksi vierekkäin, niiden hahmottaminen on hankalaa. Niihin voi itse piirtää vaikka taulun karmit, jotta asia selkenee.
33. Arska7.3.2023 klo 13:53
Aijaha että tämmöinen tapaus. Ehdin jo ihmetellä että olisko ensimmäinen kerta kun Tarja olisi tehnyt virheen. Mutta ei tietenkään. Olet kova!!!!
34. Tarja7.3.2023 klo 14:00
Kyllä siinä kulmauksessa minullakin aikaa kului. Ei se mitenkään ollut itsestäänselvä. Mutta kun on joskus aikaisemmin samanlaiseen jekkuun törmännyt, oivallus tuli lopulta.
35. Arska7.3.2023 klo 14:19
Eli ne tyhjät ruudut voivat vaania missävaan?
36. Tarja7.3.2023 klo 14:39
Joku laatija olisi varmaan parempi vastaamaan, mutta ei minun käsittääksenikään ole mitään estettä, etteikö vihjeruutu voisi olla tyhjä, kunhan siitä tulee vastausanaksi ruutua kuvaava sana, kuten tila, tyhjä, ruutu, valkea tms. Tai tässä ristikossa ruutujen reunoja kuvaava raamit.
37. Ylläpito7.3.2023 klo 14:42
Juuri noin kuin Tarja sanoo.
38. iso S7.3.2023 klo 17:31
Joskus tyhjällä ruudulla jujuttaminen paljastetaan tarkkaavaiselle ratkojalle sijoittamalla se niin että ristikkossa näyttää olevan yksittäinen (ei lauseeseen kuuluva) sana jonka pituus on 2 tai 3 kirjainta. Sellaisiahin ei saisi olla. Ristikossa voi olla seuraavan näköinen kohta:
XXXX
TAAS
XH()A
ANTO
SEIS
UXLX
ALAS

Esimerkissä ratkaisusanat on kirjoitettu näkyviin. Ruudut joissa on X ovat vihjeruutuja ja ruutu jossa on () kuvaa tyhjää ruutua. Silloin näyttää siltä että pystysanojen AHNE ja SAOS välissä olisi kuusikirjaiminen sana, jonka toisen kirjaimen kanssa poikittain olisi kolmikirjaiminen sana. Näin ei kuitenkaan ole, vaan siinä on vihjeenä toimiva tyhjä (tila). Sarakkeet eivät ole ihan linjassa, koska sivuston käyttämässä fontissa kirjainten leveys vaihtelee.

Tässä viikonlopun ristikossa ei tuollaista helpottavaa tilannetta ole. Vielä enemmän ruuvi kiristyy. kun vihjeenä ei olekaan yksittäinen tyhjä ruutu, vaan kaksi tai useampia. Kaikenlaiseen koiruuteen saa varautua, kun ratkoo koviksia.
39. Jiikoo7.3.2023 klo 21:53
Lainaus: 38. iso S 7.3.2023 klo 17:31
”Tässä viikonlopun ristikossa ei tuollaista helpottavaa tilannetta ole. Vielä enemmän ruuvi kiristyy. kun vihjeenä ei olekaan yksittäinen tyhjä ruutu, vaan kaksi tai useampia. Kaikenlaiseen koiruuteen saa varautua, kun ratkoo koviksia.”

Todellakin! Tässä laatijakaksikko vei minua kuin mitranlittanaa. Yhden tyhjän ruudun olisin kenties kyennyt tajuamaan vihjeeksi aikaisempien kokemusten perusteella, mutta tässäpä oli tyhjänä viereinenkin. Hyi hyi!
Jos olisin tullut kirjoittaneeksi näkyviin RAAMIT-sanan piilokirjaimen ja koko sana olisi ollut näköpiirissä framilla, olisi aisakello kenties helpommin alkanut kilkattaa, mutta sen sijaan koetin vain miettiä aikani jotain yhdistävää sanojan AISA ja RAAMIT välille, tässä tietenkin onnistumatta. Koska olin jo saanut kasaan strategiset 9 kirjainta itseäni tyydyttävällä tavalla, päästin harmaat soluni tyhjäkäynnille ja lähetin ”ratkaisuni”.

Vilpittömät onnitteluni kaikille, jotka vaivautuivat miettimään loppuun asti!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *