KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 7/2023

11163. Sk 7/2023

Elva17.2.2023 klo 02:04
Tällä kertaa Ekin/Helin kaksitähtinen oli kovasti kimurantti. Tuotti tavallista enemmän pähkäilyä, mikä kylläkin on tervetullutta vaihtelua puoli vuotta kestävän remonttini lomassa. Pääkuvan alus ratkesi viimeisenä.

Uskoin pääseväni ankaran työskentelyn jälkeen leputtelemaan Ekin piiliksen kera, mutta sekin oli sen verran haastava, että joudun jatkamaan myöhemmässä vaiheessa.

Kiitos haastavista, kivoista tehtävistä.
2. TKu17.2.2023 klo 09:31
Tehtävät olivat tosiaan pähkäilyttäviä. Piiliksen sain valmiiksi keskiviikkona, kun lehti taas hämmästyksekseni jaettiin silloin. Ristikon ääressä olen istunut jo useamman kerran eikä se silti etene. Tähdityksessä voisi hyvin olla puolikas lisää.
3. Jiikoo17.2.2023 klo 12:46
Ihan oli sopivasti haasteita, ja tähditykseksi kelpaisi minullekin hyvin 2½. Vastaukset sain postatuiksi eilen, lehden kotiinkantopäivänä. Ristikossa oli silloin vielä vajausta kolmessa sanassa ja avainkirjain 5 sen myötä epävarma. Tuo kulma ratkesi lopullisesti vasta nyt, eikä lähettämäni 15-kirjaiminen ratkaisusana onneksi vaadi korjausta.

Edellisen numeron 6 valmiit ratkaisut olin unohtanut lähettää tuoreeltaan, onneksi ehdin postata nekin eilen, ennen deadline-ajankohtaa!
4. lapatossu17.2.2023 klo 15:58
Ei tullut SK tänäänkään
5. vintilä17.2.2023 klo 18:08
Lainaus: 4. lapatossu 17.2.2023 klo 15:58
Ei tullut SK tänäänkään

Jos ei tullut tänäänkään, niin SK taitaa tulla seuraavan kerran vasta AKT:n lakon päätyttyä. Näin olen ymmärtänyt sanomalehtien uutisista.
6. Eki17.2.2023 klo 18:38
Olin tänään postilokerolla, tuli Helsinkiin mm. tämän päivän Aamulehti. Juttelin tutun virkailijan kanssa. Edes heille ei ole tullut kunnon tietoja, mitä lakko merkitsee. Kyllä postia kulkeekin, mutta pykii. Joku saattaa jäädä matkalle pitkäksi aikaa.
7. Tuikku17.2.2023 klo 20:35
Vasta tänään perjantaina 17.2. tuli SK7 meidän postilaatikkoon. Toisaalta: tuo päivämäärähän se lehden kannessakin on. En muista, että koskaan olisin saanut SK:ta keskiviikkona, aivan aniharvoin torstaina.
8. Jiikoo18.2.2023 klo 09:29
[Tuo AKT:n lakko ei kosketa minua henkilökohtaisesti sikäli, että jätin ahtaajan ”rahakkaaksi” mielletyn ammatin osaltani historiaan lähes 49 vuotta sitten. Toisaalta se tuntuu vaikuttavan tai vaikuttaa tuntuvan sikäli, että pankkini kertoo 15.2. tulleen tekstiviestinsä mukaan uuden pankkikorttini tulleen postitetuksi minulle ko. päivänä, mutta sen saapumisesta ei toistaiseksi ole mitään viitteitä. Olisi ihan kiva päästä käyttämään omia rahojaan, niin vähän kuin niitä onkin.

SK:n ristikot ja piilikset eivät ole rahatilannettani useampaan vuoteen kohentaneetkaan. Pöytääni koristaa sen sijaan 24.2. erääntyvä Otavamedian SK-tilauslasku 349,90 €. Hyi olkoon!]
9. pösilö18.2.2023 klo 12:47
Otavamedia lähestyi alkuviikosta tekstiviestillä, jossa varoiteltiin Suomen Kuvalehden mahdollisista jakeluhäiriöistä.
Vaan kuinka ollakaan, eilen postiluukku kolahti. Viikonpoppu on pelastettu Ekin laadukaan ja oivaltavan ristikon ansiosta.
Joskus on tullut mieleeni, osaisinko arvostaa tarpeeksi huippulaatijoita, ellei tarjolla olisi myös niin paljon vasemmalla kädellä huitaistuja tekeleitä.
10. PM18.2.2023 klo 16:23
SK:n sain ajallaan, ratkonnat muiden asioiden ohella aikanaan. Piilosana ensin.

Siinä loivat haasteita ristikkäiset kahdeksan 13-kirjaimista sanaa, joista vain yhden löysin vihjeen ensi lukemisella. Miettimistä ja pähkäilyä riittämiin, oivaltamisiakin välillä. Viimeisten ratkenneiden vihjeiden joukossa oli vs8, jota vastaussanansa kanssa pidän tehtävän parhaana kohtana. Pari sanaa jouduin niiden ratkettua tarkistamaan lähdetiedoista.

Ristikko oli todellakin "kimurantti" ja ratkonta vaati minullakin "tavallista enemmän pähkäilyä" (lainasin Elvalta nuo niin sattuvat kuvaukset hänen numeroimattomasta postauksestaan viestiketjun alussa). Ilman apuja pääsin vain n. puoliväliin, sitten oli kovassa käytössä ratkojat.fi, jota ilman olisi ratkontani todennäköisesti jäänyt kesken. Vaikeustasoltaan kaksitähtiseksi rankattu ristikko näyttäytyi minulle siis selvästi vaikeampana.

Muille ratkojille näyttävät voitot menevän, arpaonni on ollut aikoja kadoksissa minullakin!
11. lapatossu18.2.2023 klo 22:06
Kaikkien noiden kehujen jälkeen harmitti, ettei lehteä tullut, joten ratkoin nyt sitten netissä. Mielenkiintoisia olivat molemmat -piilis kyllä selvästi helpompi. Netti toi oman värinsä ratkomiseen: Ristikon kuvista en meinannut saada selvää -voi kyllä syy olla silmälaseissakin. Piiliksen ratkomista vaikeutti jatkuva tarve skrollata ylös ja alas. Olisiko mahdollista saada ristikko ja vihjeet rinnakkain?
12. Heppu19.2.2023 klo 21:10
Mukava huomata että enemmistölle ristikko oli yli kaksitähtinen. Kuten minullekin. Tässä oli hieman ”ylimalkaisuus överiksi” tyylisiä vihjeitä esim ”maata”. Pääkuvan alla oleva kuva pysyi arvoituksena pisimpään vaikka ratkaisu on lopulta liki triviaali yleisyydessään. Rajattomassa -vihje olisi minun kielikorvallani pitänyt olla monikossa.
13. Eikka20.2.2023 klo 15:59
Tämän oli siitä mukava ristikko, että ainakin minun kannatti tehdä tämä useammassa osassa. Aina kun otti ristikon uudestaan työn alle, ratkonta lähti sujumaan. Vasenta reunaa jouduin tuhertamaan turhankin pitkään. Varmaan keskivertokakkosta haasteellisempi.

Piiliksessä tuli mielenkiintoinen havainto, kun kirjoitin ratkaisukirjaimia ylös. Siinä vaiheessa, kun vielä oli ainakin neljä sanaa ratkomatta, kaikki ratkaisukirjaimet olivat kasassa. Ihan oikein myös olivat eli pysyivät muuttumattomina ratkonnan loppuun asti.
14. lapatossu21.2.2023 klo 14:01
Lainaus: 12. Heppu 19.2.2023 klo 21:10
... Rajattomassa -vihje olisi minun kielikorvallani pitänyt olla monikossa.
---
Yksikön käyttö paljastaa hyvin, mistä siinä on kyse
15. Heppu21.2.2023 klo 14:51
Lainaus: 14. lapatossu 21.2.2023 klo 14:01
Lainaus: 12. Heppu 19.2.2023 klo 21:10
... Rajattomassa -vihje olisi minun kielikorvallani pitänyt olla monikossa.
---
Yksikön käyttö paljastaa hyvin, mistä siinä on kyse

Näinpä. En nyt osaa sanoa onko kielikorvan raiskaus yleistä vähän kovemmissa ristikoissa. Kaipa se kuuluu kaanoniin?
16. lapatossu21.2.2023 klo 17:09
Lainaus: 15. Heppu 21.2.2023 klo 14:51
Lainaus: 14. lapatossu 21.2.2023 klo 14:01
Lainaus: 12. Heppu 19.2.2023 klo 21:10
... Rajattomassa -vihje olisi minun kielikorvallani pitänyt olla monikossa.
---
Yksikön käyttö paljastaa hyvin, mistä siinä on kyse

Näinpä. En nyt osaa sanoa onko kielikorvan raiskaus yleistä vähän kovemmissa ristikoissa. Kaipa se kuuluu kaanoniin?
...
Ei ole kyse mistään kielen raiskauksesta, vaan ihan oikein suoritetusta taivutuksesta (tarkista googlella, jos et tiedä, mistä on kyse)
17. Eikka21.2.2023 klo 17:46
Lainaus: 16. lapatossu 21.2.2023 klo 17:09
Lainaus: 15. Heppu 21.2.2023 klo 14:51
Lainaus: 14. lapatossu 21.2.2023 klo 14:01
Lainaus: 12. Heppu 19.2.2023 klo 21:10
... Rajattomassa -vihje olisi minun kielikorvallani pitänyt olla monikossa.
---
Yksikön käyttö paljastaa hyvin, mistä siinä on kyse

Näinpä. En nyt osaa sanoa onko kielikorvan raiskaus yleistä vähän kovemmissa ristikoissa. Kaipa se kuuluu kaanoniin?
...
Ei ole kyse mistään kielen raiskauksesta, vaan ihan oikein suoritetusta taivutuksesta (tarkista googlella, jos et tiedä, mistä on kyse)


Niinpä, eihän tuota ole mitään syytä muuttaa monikkoon. Clint Eastwoodkin ohjasi Armottoman ja myös näytteli Armottomassa.
18. Terveen paperit27.2.2023 klo 15:13
Minullakin tuli pääkuvan allaolevat valmiiksi viimeiseksi. 'alevon-' vihjeen ratkaisu jäi ymmärtämättä vaikka ruutuihin tuli kaikki kirjaimet. Tämä pähkinä oli sopiva purtava kun ei ratkennut turhan helposti.
19. Ylläpito27.2.2023 klo 15:54
Onko telenovela tuttu? Elet kai tuohon tuli?
20. Terveen paperit27.2.2023 klo 18:12
Ylläpito,kyllä,sehän se. Telenovelasta joskus kuullut. Eikös se ole jotain espanjankielistä kevyttä tv-sarjaa tms.?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *