KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 6/2023

11155. SK 6/2023

Jiikoo9.2.2023 klo 11:10
HS kannetaan meille tuulikaappiin, SK postilaatikkoon. Sinne saakka nyt turha vaivautua vesiperää kokemaan. Verkkoversio tehtävineen oli jo nyt tarjolla, joten askartelin tehtävistä printtaukset: piilis aamukahvipöydän kattaukseen ja ristikko jälkkäriksi. Luontevasti ratkesivat kumpikin, ristikko 1-tähtisenä hyvinkin nopsaan.

Olen vanhan liiton lyijykynäilijä ja kumittaja. Tiedän hyvin, että tehtävät voisi täyttää myös selaimessa näppiksen kautta, mutta sellainen huuhaameininki ei ole minua varten.

Miksikähän muuten SK ei ilmoita verkkoversiossa tehtävien tekijöiden nimiä kuten paperilehdessä? Laatijoista minulla on omat arvaukseni. Ristikon ulkoasun tekijän nautittava kynänjälki on niin tunnistettavaa, että se ei jätä edes arvauksille sijaa, mutta jätän arvioni esittämättä. Kiitos kuuluu kaikille kolmelle!
2. TKu9.2.2023 klo 17:10
Meille lehti jaettiin jo eilen, mikä sai ajatukset ihan sekaisin. Tein piilosanan illalla, ja ristikon täyttelin äsken. Piilosanassa oli muutama hankala pitkä sana, mutta lyhyemmän ja helpomman sanan avulla nekin ratkesivat pienellä pohdinnalla. Pallosen/Kuhnon ristikko oli mukavan läpikirjoitettava, kuten tähdityskin kertoi. Viime viikkojen haasteiden jälkeen otti kyllä hetken ennenkuin uskalsin tekstailla ruutuihin ne ensimmäisenä mieleen tulleet sanat.
3. PM11.2.2023 klo 07:00
Lehti jaettiin eilen perjantaina, sen yleisimpänä jakelupäivänä, ja ratkoinkin sitten tehtävät illalla.

Piilosanan ratkonnasta kokemukseni vastaavat melko hyvin Tku:n kuvaamia. Pääsinkin lähes loppuun 1. ratkontaistunnolla, muutamien sanojen jäädessä kuitenkin puuttumaan. Niitä miettimään sitten palasin, ja löytyiväthän puuttuvat siinä sitten. Toiseksi viimeisenä vs17 ja sitten vielä ps4. Olisiko tämä tehtävä nyt ollut aavistuksen verran SK:n viimeaikaisia piilosanoja haasteellisempi? Vai oliko ratkontakuntoni hetkellisesti heikentynyt, palautuakseen sitten pian?

Yhden tähden vaikeustason ristikoita ratkon myös usein, etenkin SK:n, sillä niistäkin voi oppia uutta ristikoista. Tämänkin ristikon ansioihin lukeutuu minusta mm. sanaston monipuolisuus.
4. lapatossu11.2.2023 klo 11:25
Ei näissä tehtävissä juuri haasteita ollut, mutta mukavia tehtäviä molemmat.
Piilis oli hiukan vaikeampi kuin viimeviikkoinen.
5. Eikka14.2.2023 klo 09:45
Lainaus: 4. lapatossu 11.2.2023 klo 11:25
Ei näissä tehtävissä juuri haasteita ollut, mutta mukavia tehtäviä molemmat.
Piilis oli hiukan vaikeampi kuin viimeviikkoinen.

Tässä piiliksessa oli yllättävää se, että muutamat lännen vs:t jäivät viimeiseksi. Yleensä pyrin ratkomaan ne ensiksi. Syynä minulla ainakin ovela vihje (7), hämäys? (14) ja sitten "liian" helppo (11). Tämä täyttyi hyväksi havaitulla tavalla eli sen verran ratkontaa, kuin sujuvasti meni sitten taas lakisääteiselle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *