KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 2/2023

11132. SK 2/2023

Elva13.1.2023 klo 17:45
Vuokila /Kärkkäinen yksitähtinen oli sanastoltaan mainio vaikkakin kovin nopeasti ratkaistu. Jari Keräsen piiliksessa oli runsaasti hienoja pitkiä sanoja, joiden keksiminen vei oman aikansa.
2. lapatossu13.1.2023 klo 18:02
Kivoja ristikoita molemmat, vaikkakin helppoja. Keräsellä on paljon anagrammeja, jotka yleensäkin keksin nopeasti. Viimeiseksi jäi ps 7.
3. PM13.1.2023 klo 21:41
Piiliksessä juuri pitkät sanat mietityttivät eniten. Viimeisenä löysin vastaussanan vihjeeseen ps8.
Hieman jäi kesken vihjeen vs5 ja vastaussanan välisen yhteyden ymmärtäminen.
Ristikossa oli minulle uusi sana toisesta kuvasta.
4. Jiikoo13.1.2023 klo 22:06
Ristikko ainakin täyttyi ellei peräti ratkennutkin varsin nopsaan, ihan laatuunkäypä sanasto ja ulkoasu.

Piiliksen pitkissä sanoissa turvauduin lyhytpinnaisena Arrak-dopingiin. VS1 jäi kummittelemaan. Sananhan tuohon saisi (ja ainakin yhden saankin) risteävien varaan rakennettua, mutta Suvi ja painettavat piirrokset eivät soita minulla kelloja. En siis keksi sellaista ratkaisusanaa, joka olisi yhtä puuta vihjeen kanssa. Näinköhän pitänee luovuttaa?
5. lapatossu13.1.2023 klo 23:01
Jiikoo, mieti vielä. Vastaus on ihan selkeästi vihjeen mukainen.
6. Jiikoo13.1.2023 klo 23:10
lapatossu, kiitos kannustuksesta! Yksi pystysana oli minulla väärin enkä siitä syystä kyennyt tunnistamaan vihjeen tyyppiä. Nyt pitäisi kaiken stemmata.
7. lapatossu13.1.2023 klo 23:11
Kävin katsomassa tuota arrak:ia... ihan kamala kapine -ei ymmärrä mitään yhdyssanoista ja kun salliin 2 sanaa, niin tektsiä tulee ihan hirmuisesti. Olihan siellä kyllä joukossa oikeat sanatkin, mutta ehkä kannattaisi olla harrastamatta arrak-dopingia ja miettiä, mikä voisi olla vastauksena vihjeeseen.

Vastaan siis ristiin. Hyvä juttu, että selvisi ;)
8. iso S14.1.2023 klo 11:08
Kyllähän Arrak jotakin ymmärtää yhdyssanoistakin, vaikka ei kaikkia yhdyssanoja tunne. Tuskin tuntee kaikkia ei-yhdyssanojakaan.

Esimerkiksi sana tutkalaki on sille tuntematon, vaikka Google löytää esimerkiksi tämän:"Hallinnolliset esteet jarruna tutkalaki taklaa yhden rakentamisesteen"

Kun rajaan haun yksittäisiin sanoihin, Arrak löytää moisesta laista nämä anagrammit:
takkatuli
lakkautti
kilkuttaa

Siis yksi yhdyssana, yksi taivutusmuoto (tai perin harvoin käytettävä yhdyssana) ja yksi verbi.

Entäpä heittomerkillinen? Google löytää "Suosikkijoukkue: HIMARS. Oispa heittänyt vatsaliu'ut!" ja Arrak anagrammit
vastatuuli
listautuva

Eihän Arrakille annettavan merkkijonon tarvitse olla edes järkevä sana. Haulla sadanhysyt tai aadhnsstyy Arrak löytää
yhdyssanat

Ymmärrystä yhdyssanoista löytyy!
9. lapatossu14.1.2023 klo 11:41
Selvä. Jotkin sadanhysyt ovat arrakinkin tuntemia kuten vastatuuli :) Mutta eivät siis kaikki.
Mutta jokainen tyylillään. Minä anagrammaan itse nopeammin kuin etsin sopivaa satojen mahdollisten listasta.
Tuon piiliksessä olevan sanankin löysin arrakista vasta, kun käytin browserin hakua.
10. Funny14.1.2023 klo 12:26
Joku päivä teidän ei tarvitse enää ratkoa mitään, kun ohjelmat tästä vielä kehittyvät!
11. seurailija14.1.2023 klo 12:36
Muistakaa aina seurailla Pikeä, joka ei tuhlaa aikaansa, vaan käyttää surutta Arrakia ja Vuosisatamme kronikkaa. Liittykää Piken kannattajiin!
12. lapatossu14.1.2023 klo 12:52
(pst! seurailija, unohdit mainita Ratkojat.fi:n ja sen ohjelman, jolla sokkokryptotkin ratkeavat suit sait sukkelaan.)
13. lapatossu14.1.2023 klo 12:54
Lainaus: 10. Funny 14.1.2023 klo 12:26
Joku päivä teidän ei tarvitse enää ratkoa mitään, kun ohjelmat tästä vielä kehittyvät!

----
Eli yksi tekoäly tekee ristikoita ja toinen tekoäly ratkoo niitä. Hoitavatkohan ne nämä keskustelutkin?
14. Funny14.1.2023 klo 13:11
Olen jo kauan antanut tekoälyn hoitaa kirjoittelut tänne. Se on vielä kokeiluasteella, siksi kaikenlaisia tyhmiä juttuja välillä pääsee julkisuuteen.
15. kaplas14.1.2023 klo 13:36
Arrakkia voi arvostella,mutta ilman sitä ei olisi näitä anagrammiristikoitakaan, luulen ma.
16. Heppu15.1.2023 klo 22:35
Ristikko oli huoliteltu ja tyylikäs sekä tähtensä mukainen.
17. Eki15.1.2023 klo 22:49
Minä en käytä Arrakia. Piilisten aloittaessa ei ollut koko Arrakia.
18. kaplas16.1.2023 klo 06:41
Eki, selvä. Olin huolimaton, tarkoitin Lehdon anagrammiristikoita, joissa pitkät harmaat eka harmaan anagrammeja. En kaikkia!
19. Hese16.1.2023 klo 10:32
Eki kirjoitti: "Piilisten aloittaessa ei ollut koko Arrakia."
Oliko siitä jokin osa olemassa?
20. Tuikku16.1.2023 klo 14:02
Arrakit, tekoälyt, chattibotit, ChatGPT. Nuo saavat minun puolesta kyllä jäädä omiin oloihinsa. Minusta piilosanojen koko viehätys perustuu nimenomaan siihen, että saa omin avuin, omin aivoin pähkäillä ja löytää vihjeisiin sopivat ratkaisut. Tämä on tietenkin yksi mielipide, en haasta tällä ketään kinaan.
21. Seuraaja17.1.2023 klo 15:50
Anagrammien käsittely juontuu kaiketi siitä, että Jari Keräsen piiliksessä anagrammien osuus piilovihjeistä on poikkeuksellisen suuri. Mikä on sellainen anagrammien suhteellinen osuus piilovihjeistä, että piilistä voi pitää hyvin laadittuna?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *