KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 1/2023

11116. SK 1/2023

K4.1.2023 klo 19:23
Nyt mieleinen Pitkälä! Minulla on ollut ennakkoluulo hänen laatimuksiin ja olen ne tähän saakka ohittanut. Nyt kokeilin hänen kakkostaan, pidän!
2. Jiikoo4.1.2023 klo 23:20
Yllätys – olen viime aikoina saanut SK:ni perjantaisin (joskus jopa viikonlopun jälkeen, enkä ole juuri lehtien nettiversioista piitannut. Nyt piti kaivaa illan ratoksi ratkottavaa sieltä ennen lehden tuloa, milloin sitten tulleekin.

Pitkälän kolmosia olen vajaakykyisenä kaihtanut. Häneltä olen yhden kaksitähtisen ratkonut aikaisemmin, pidin silloin ja kovin mieluisapa oli tämäkin! Meni luontevasti käytännössä yhdellä istunnolla, oli vain pidettävä taukoa sen aikaa kun Martin Beckin porukka hääräili töllöttimessä. Todella hienoa, ettei ratkontaan tarvittu apuneuvoja – lukuun ottamatta yhden piilokirjaimen varmistuslunttausta, mikään tautiopin spesialisti kun en ole.

Laatijalle pisteitä ja lujasti – myös ulkoasu tip top! Värien puutehan ei ole Pitkälän vaan SK:n punakynäväen vika.
3. Elva5.1.2023 klo 18:49
Olipa upeasti rakennettu Pitkälä, ei mitään itsestäänselvyyksiä, vaan vihjeet vaativat pohtimista. Todella viihdyttävä kaksitähtinen.

Parkkisen piiliskin oli mainio, ei vaikeinta sorttia, mutta monipuolinen ja hauska, viimeisenä ratkesi vs 20.
4. Heppu5.1.2023 klo 22:03
Todella laaturistikko. Harvinaisten kirjainten sanastoa yllättävästi. Ainakin yksi ylipitkä oli ihan aulismainen kommervenkki..
5. PM5.1.2023 klo 22:40
Pitkälle samaa mieltä piiliksestä ja ristikosta.
Kumpaisenkin ratkonta oli miellyttävä ja nautinnollinen, vaikeutta sopivasti, kuitenkin yhdellä istunnolla ratkottavissa (kumpikin omallaan, TV-uutistauot välissä).
Jiikoon tapaan minäkin jouduin hakemaan piilokirjaimen ristikon pitkään ps sanaan.
Useinkaan ei näe kaksitähtistä, jossa yleisimpiä ristikkosanoja olisi näin vähän.
6. TKu7.1.2023 klo 19:06
Vihdoin ehdin tutustua keskiviikkona(?) tulleen lehden tarjontaan. Ristikko taisi olla kevyt kakkonen, positiivisella tavalla persoonallinen. Tykkäsin kovasti. Piilosana oli himpan verran keskimääräistä kinkkisempi, mutta mainio sekin, ilman yhtään epäselvää vihjettä.

Hyvä alku SK-ristikkovuodelle!
7. Jiikoo8.1.2023 klo 11:54
Tuon SK:n nro 1/2023 ristikon onnistuin (2.) ratkomaan jo ennen kuin olin saanut lehteä käsiini, mutta piiliksen ratkonta jäi eilisiltaan. Hoitui muilta osin aika luonnikkaasti, mutta jouduin toteamaan yhden kulttuurialan isojen nimien tuntemukseni varsin köykäisesti: vaakavihjeen ratkaisusanan yhteys vihjeeseen avautui tai ainakin oli avautuvinaan vasta nettilunttauksen myötä.
8. Jiikoo8.1.2023 klo 11:59
Pyydän anteeksi oleellisen numeron puuttumista edellisestä: vaakavihjeen = vaakavihjeen 16.
9. kaplas8.1.2023 klo 15:20
Ihan mukavaa puuhaa. Tosin Pitkälän kovisten kanssa tuskailleelle näyttäytyi pikemminkin yhden tähden vaikeusasteella.
10. JPR8.1.2023 klo 20:16
Olipa maukas ristikko! Hienoa vihjeistystä ja maukkaita ratkaisuja.

Vasemman reunan urheilu-aiheisen vihjeen ratkaisu ei minulle auennut vaikka risteävät ovat mielestäni oikein.
11. lapatossu9.1.2023 klo 07:15
JPR, tarkoittanet kuvaa... huomasitko sen oikealla puolella olevan "-1." -merkinnän?
12. JPR9.1.2023 klo 11:21
Lapatossu kiitos vastauksestasi!

Tarkotin hieman ylempänä olevaa vihjettä joka kohdistuu perinteiseen turkulaiseen seuraan. Saamaani ratkaisua en ymmärrä ja mielestäni risteävät ovat oikein.
13. kaplas9.1.2023 klo 11:25
JPR, kyllä siihen ihan "järkevä" selitys löytyy...
14. lapatossu9.1.2023 klo 13:54
Lainaus: 12. JPR 9.1.2023 klo 11:21
Tarkotin hieman ylempänä olevaa vihjettä joka kohdistuu perinteiseen turkulaiseen seuraan. Saamaani ratkaisua en ymmärrä ja mielestäni risteävät ovat oikein.

--
Siinä taas nuo lainausmerkit ovat merkitykselliset. Oletko valinnut oikean ankan?
15. isoäiti9.1.2023 klo 15:03
JPR, onhan sinulla oikea seura?
16. Jiikoo9.1.2023 klo 15:29
[Tästä ristikosta saamani 15-kirjaiminen ratkaisusana toi minulle mielleyhtymän 1980-luvulta. Silloisella messumatkalla Düsseldorfissa teki mieleni iltapalaa ja löysin itseni kreikkalaismiehen pitämästä Imbiss-paikasta. Simppeliä pikaruokaa, mutta ei sentään ulkona seisten vaan katon alla pöydissä istuen. Tilaamani broileriannos oli sekä erinomaisen herkullinen, runsas että lompakkoystävällinen. Syötyäni menin tiskin ääreen maksamaan. Kiittäessäni ja annosta kehuessani tulin isännälle maininneeksi, että taidetaan olla kotoisin eri kulmilta Eurooppaa: hän kaakosta ja minä koillisesta. No, hänpä tempaisi hyllystä pullon Metaxa-merkkistä, brandyksikin luokiteltua hajuvettä sekä kaksi lasia ja kaatoi pienet minulle ja itselleen. Kippistimme kansojen välisen ystävyyden kunniaksi.

Näkisinpä sen päivän, että saisin Suomessa nakkikopilla tai vastaavalla kelpo digestiivitujauksen talon piikkiin!]
17. Tuikku11.1.2023 klo 23:22
Selailin SK 1:stä ja huomasin, että ristikon ratkaisu oli kesken. Tein loppuun ja tarkastelin viimeistä vastauspäivää, onneksi vielä ehtii lähettää. Tai oikeastaan lehti kyllä elää vielä viime vuodessa. Toivottavasti seuraavassa lehdessä on jo oikea vuosi, mihin mennessä ratkaisu on lähetettävä. Piilosanan ratkaisun lähetinkin jo heti, kun sain lehden käsiini. Mukavat tehtävät Parkkinen ja Pitkälä, kiitos.
18. Jiikoo12.1.2023 klo 00:18
SK:lle näkyy käyneen sama kämmi kuin itselleni monesti. Kopioin viestiini jonkin vanhan pohjan ja jokin elementti siitä jää epähuomioimatta editoimatta uusiokäytön yhteydessä. SK:n numeron 1/2023 tehtävien vastausaika tosiaankin päättyy omankin tulkintani mukaan torstaina 12.1.2023 klo 24.00 eli tätä kirjoittaessani on vielä lähes vuorokausi aikaa. SK:n normaali vastausaika on 1 viikko ja kaksoisnumeroissa 2 viikkoa ilmestymispäivästä.
19. Eikka19.1.2023 klo 15:55
Lehtipinosta ristikkoiset sivuun ja ratkomaan. Tämä osui ensimmäisenä käteen ja huomio kiinnittyi heti selkeään ulkoasuun. Se ei jäänyt ainoaksi positiiviseksi havainnoksi: onhan tämä todella laadukas, vaikka jonkin aikaa meni tottua laatijan tyyliin. Ratkojaystävällisenä yksityiskohtana muutamat tuplavihjeet. Sopii hyvin esim. silloin, kun ratkaisuksi tulee jokin harvinaisempi lyhenne. Toinen vihje toimii hyvin tarkistusapuna.

Vuoden ekalle? ristikolleni tietenkin podium pystyyn: "Turun Palloseuraa!", suojaa vailla ja kyllähän joukon pisimmälle - kaupasta tästä yksi evääksi? - on annettava mitali. Sen verran laadukas, moniosainen yhdyssana. Ihan varmasti tuollaisia on monen kaupan hyllyillä. Vastausaika on tosiaan mennyt umpeen yli vuosi sitten, myös nettiversiossa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *