KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3247

11104. HS 3247

Jiikoo30.12.2022 klo 05:33
Arrak-dopingia ja muutenkin välineurheilua. Näillä eväillä kahta saman sanan piilokirjainta vaille täyteen kohtuullisen nopsaan. Harmaat nyt ovat mitä ovat ja muutenkin liikaa sellaisia sanoja, joita en oikein toivottaisi tervetulleiksi suomenkieliseen ristikkoon. Lyhyesti: Aulista sieltä teennäisimmästä päästä. Mutta kävihän tämä varhaisaamun ajankuluksi, kun satuin taas heräämään luvattoman aikaisin, lehti löytyi jo tuulikaapin lattialta eikä nukuttanut liiaksi.
2. Jiikoo30.12.2022 klo 05:47
Lainaus: 1. Jiikoo 30.12.2022 klo 05:33
”...kahta saman sanan piilokirjainta vaille täyteen...”

Löytyivät nekin. Olin syöttänyt sana-aihion jokerimerkkeineen Ratkojiin väärin. Oikein syötettynä tuli sattumia ja iski heti ”no niinpä tietenkin” -efekti.

Keittäisikö kahvit, menisikö lumitöihin vai jatkaisiko unia? Perjantainen aamu-urakka joka tapauksessa paketissa.
3. Uusi30.12.2022 klo 10:37
Onneksi Hesari tulee 4 paikkeilla, joten sain tekemistä täksi aamuksi. Ihan viihdyttävä ristikko.
4. pelaaja30.12.2022 klo 11:49
Kerrassaan mainioita ja mukaansatempaavia ovat Lehdon anagrammiristikot hassuine vihjeineen ja ratkaisuineen. Verraton ilopilleri tänäinenkin. Aplodit.
5. Rampe30.12.2022 klo 11:51
Anagrammiristikoissa harmaat "lauseet" ovat usein väkinäisiä, mutta en minä niiden sanoista mitään suomen kieleen sopimatonta löydä.
Tällä kerralla ei ollut mitään vaikeasti googlattavaa. Naisnimeä en viitsinyt edes tarkistaa, sillä niitä Auliksen almanakassa riittää. Myös minä viihdyin tämän ristikon parissa.
6. Jiikoo30.12.2022 klo 12:33
Viihdearvoahan tälläkin luomuksella toki oli! Ei vain ollut suosikkityyppiäni Auliksen tarjonnasta, kyllä hän pystyy halutessaan tarjoamaan paljon nautittavampaakin.

En tykkää sanoista malliin D6–7, D15–16, D21–22, D–G27, F10, H6, Q21, V15 jne., niin vakiokamaa kuin eräät niistä näissä Auliksissa ovatkin ja vaikka ne sallittujen ristikkosanojen kriteerit täyttäisivätkin. Pari mainituista taitaa olla peräti viron- eikä suomenkielistä sanastoa (elleivät ole joitakin netin syövereistä löytyviä erisnimiä).

Jos ja kun laatija turvautuu netin tunnettuun anagrammikoneeseen, en minäkään ratkojana epäröi helpottaa ja jouduttaa hommaani sen avulla. Kun koneeseen syöttää avainsanan tai jonkin jo ratkaistuksi saamistaan ”harmaista” sanapareista, sylkee se kidastaan tässä tapauksessa 28 anagrammi-sanaparia, joista tarvittavat 8 muuta on helppo valita. Tämän helpotuksen avulla selvisin tämänaamuisesta urakastani ennen kuvitteellista kukonlaulua, ilman sitä pakertaisin varmaan vieläkin. Tällaiseksi välineurheiluksi ratkonta on valitettavasti mennyt, ainakin minulla ja nimenomaan näiden lehtolasten parissa.
7. pelaaja30.12.2022 klo 12:44
Jiikoo, nyt kyllä menetit paljon hauskuutta ratkonnastasi, kun annoit tehtävän koneelle. Ties vaikka muuttuisi suosikkiristikoksesi, jos ensi kerralla maltat keksiä ratkaisut itse.
8. Eikkq30.12.2022 klo 13:01
Ihan perusperjantairistikkohan tämä. Aika paljon perussanastoa ja erisnimiä, joten podiumille nostetaan avainsana yksinään.

Omassa ketjussaan jo todettukin, että tämän ristikon alla oleva 3244:n ratkaisu alkaa olla jo sellaista tuherrusta, että olisi aika siirtyä nykyaikaisempaan kirjasintyyppiin ja painotapaan.
9. Eikka30.12.2022 klo 13:03
Sen kunniaksi tuli q a:n tilalle…
10. Elmerit30.12.2022 klo 13:31
W 7 .. tuliko järkevä ?
11. Eikka30.12.2022 klo 13:38
Lainaus: 10. Elmerit 30.12.2022 klo 13:31
W 7 .. tuliko järkevä ?

Tuota mainitsemaani perussanastoahan tuo lienee.
12. Jiikoo30.12.2022 klo 15:07
Lainaus: 7. pelaaja 30.12.2022 klo 12:44
”Jiikoo, nyt kyllä menetit paljon hauskuutta ratkonnastasi, kun annoit tehtävän koneelle. Ties vaikka muuttuisi suosikkiristikoksesi, jos ensi kerralla maltat keksiä ratkaisut itse.”

Kiitos hyvästä neuvosta – ei vain toimi, kun laatijana on Aulis Lehto ja ratkojana minä. Kun eksoottisen ennenkuulumattomat ratkaisusanat on laadittaessa ilmiselvästi täytynyt kaivamalla kaivaa esiin nettimaailman ääristä eikä sivistyksellänikään pitkälle pötkitä, olen pakotettu turvautumaan nettityökaluihin minäkin. Olen täällä joskus todennut päässeeni näiden ristikoiden parissa omillani maaliin yhden ainoan kerran eikä sitä toista kertaa ole vielä tullut. Ei minulta taida niin pitkää pinnaa löytyä, että edes yrittäisin.

En voi muuta kuin ihailla niitä, jotka yrittävät ja saavat siitä nautintonsa.

On myös laatijoita, joiden tuotosten parissa minäkin yritän ja joskus jopa onnistun tai ainakin luulen onnistuneeni. En jaksa juuri tarkistaa ratkaisujeni oikeellisuutta jäljestä päin. Rahapalkinnoille olen harvakseltaan päässyt, mutta niiden saldon ilmoittamiseen ei isoja numeroita tarvita. Murto-osa kk-eläkkeestäni, joka ei ole suuri sekään.
13. Jiikoo30.12.2022 klo 15:14
Lainaus: 10. Elmerit 30.12.2022 klo 13:31
W 7 .. tuliko järkevä ?

Tuo W7 jäi epähuomiossa pois en tykkää -litaniastani edellä (6.). Olisi ilman muuta kuulunut joukkoon. Hölmön näköiselle, lyhenteeltä vaikuttavalle ratkaisusanalle kyllä löytyy vastine, kun käyttää sitä hakukoneen hakusanana.
14. PM30.12.2022 klo 15:15
Tämä meni päätyyn asti avuitta.

Sen jälkeen toki on lukuisien harvinaisuuksien takia faktantarkistus tarpeen, ja siinä olen löytänyt kolme väärää kirjainta.

Tunnistamatta on vaakuna(n osa) vihjeessä V24, mutta en sitä vielä kysy, vaan jään seuraamaan keskustelua täällä.

W7:n vastaussana on "järkevä" näiden HS:n ristikoiden tapaan.
15. Eikka30.12.2022 klo 15:37
Jaahas, oikoluku on näköjään tarpeen muissakin kohdissa kuin omassa nimessä. Tuo W7 oli minulla ”järkevä”, koska R9 lienee väärin. Täytyykin vielä pohtia tuota.
16. Jiikoo30.12.2022 klo 15:54
Lainaus: 15. Eikka 30.12.2022 klo 15:37
”Tuo W7 oli minulla ”järkevä”, koska R9 lienee väärin.”

Olipa kerran Suomen Turussa teollisuuslaitos, joka tuotti leipää, leipomuksia ja makeisia. Minun ikäiseni väestönosa (70+ vuotta) saattaa muistaa laitoksen nimellä aikanaan myydyt keksit. Luulen, että kuvan R9 mystinen pyörylä saa luvan edustaa niitä. Tuollaiset vihjeet ja ratkaisusanat ovat tietenkin epistä tuoreempien ikäluokkien kannalta. Toisaalta: paneehan Aulis väliin tunnistettavaksi kaikenmoisia tämän päivän lapsille ja nuorille suunnatun populaarikulttuurin piirroshahmoja, jotka ovat meille liemensäpahoittajajäärille täysin EVVK-kamaa.
17. Jiikoo30.12.2022 klo 16:13
Lainaus: 16. Jiikoo 30.12.2022 klo 15:54
”...jotka ovat meille liemensäpahoittajajäärille täysin EVVK-kamaa.”

Väärinkäsitysten välttämiseksi: en tarkoita lyhenteellä EVVK suinkaan ystävämme Ekin mainiota vuosikirjaa.
18. kaplas30.12.2022 klo 17:20
Siinähän tämä taas tuli ja meni. Ihanhan tässä aikaa taas paloi jonkin verran.
Hyvää Uutta Vuotta!
19. pelaaja30.12.2022 klo 18:51
Jiikoo (12.), pieni tarkennus. Hauskuuden menettämisellä en tokikaan tarkoittanut mainitsemiesi "eksoottisen ennenkuulumattomien ratkaisusanojen" omaa löytämistä, vaan anagrammivihjeiden tutkailua. Niitten kanssahan ei tarvita nettiseikkailua. Ratkaisuineen ne nyt vaan ilahduttavat meikäläistä joka kerta vaikka just sitä niitten hassuutta jotkut pitävät kökköytenä. Mutta niinhän se on, että toinen tykkää äidistä ja toinen taas isästä.
20. Jiikoo30.12.2022 klo 19:18
pelaaja, kiitos tarkennuksestasi! Olen minä näitä Aulis-anagrammiristikoiden anagrammeja myös ilman koneapua selvitellyt ja siinä ajan kanssa onnistunutkin, mutta kun sittemmin äkkäsin, että tottahan toki laatija on noiden anagrammien muodostamisen koneelle ulkoistanut ja kokeillessani havaitsin homman toimivan, olen tarjolla olevan kädenojennuksen ottanut kiitollisuudella vastaan! Säästyypähän aikaa toisten laatijoiden kommervenkkien parissa tuhertamiseen, mikseipä muihin harrastuksiinkin...

Ymmärrän ja kunnioitan niitä monia, jotka haluavat hieroa omia älynystyröitään viimeiseen asti, mutta siihen leikkiin olen itse liian a) mukavuudenhaluinen; b) kärsimätön ja c) hidasälyinen.
21. Aslakki30.12.2022 klo 19:32
Pelaaja ja Rampe. Olen samaa mieltä kanssanne. Kerrassaan erinomainen ristikko huippulaatijalta taas kerran. Sitten on tietenkin joku joka innokkaasti ennen kukonlaulua syöksyy tuulikaappiin ja ristikon kimppuun vaikka ei tippaakaan ole siitä kiinnostunut. Jiikoolle sanoisin, että miksi kirjoittelet tänne koko päivän pitkiä kommentteja, vaikka ristikko on niin surkea tekele taas kerran.
Kaikista ei tietenkään voi tykätä. En minäkään tykkää IS:n kaikista Koviksista, jotka muutamalta ulkoasun toteuttajalta ovat pelkkiä sanaristikoita. Yritän saada nopeasti vaadittavat 9 kirjainta ja se on siinä.
Jos esim Eki laatisi ristikon ja Markku Mäkelä sen ulkoasun toteuttaisi niin parempaa ja mielenkiintoisempaa on vaikea löytää.
Ja tämä ristikko meni mukavasti täyteen lähes omin avuin. Googlea tietenkin käytin
Mukavaa Uutta Vuotta kaikille kirjoittajille. Toivottavasti joskus löydämme omankin nimemme 10 onnekkaan joukosta, myöskin me Jiikoon kanssa samaa ikäluokkaa olevat.
22. Heppu30.12.2022 klo 20:09
Aina nostan hattua näille anagrammiluomuksille. Persoonallisia ovat. Paras vihje tosiaan Eikkaa kompaten tuo avainsana. Minulla se ratkesi viimeisten harmaiden joukossa. Muutoin ei neronleimauksia minusta ollut, epäselviä kuvia kyllä ehkä normiaulista enemmän. U13 härveli oli minulle ihka uusi. Kuten W16 syötäväkin.
23. Jiikoo30.12.2022 klo 20:21
Lainaus: 21. Aslakki 30.12.2022 klo 19:32
”Sitten on tietenkin joku joka innokkaasti ennen kukonlaulua syöksyy tuulikaappiin ja ristikon kimppuun vaikka ei tippaakaan ole siitä kiinnostunut. Jiikoolle sanoisin, että miksi kirjoittelet tänne koko päivän pitkiä kommentteja, vaikka ristikko on niin surkea tekele taas kerran.”

Et sitten ole lukenut kommenttejani molemmilla silmilläsi. Ei kai kommentoinnin ja kritiikin pidä olla pelkkää ylistystä ja suitsutusta? Olen monet monituiset kerrat antanut aiheellista kiitosta ja kunniaa Auliksen eittämättömille kyvyille ja saavutuksille. En kuitenkaan ole pitänyt piilossa niitä seikkoja, jotka minua hänen ristikoissaan ärsyttävät. Etevä huippulaatija hän kieltämättä on, mutta miksi ihmeessä hän antaa itselleen anteeksi selviä rimanalituksia, jotka hän halutessaan voisi välttää – ja miksi hän vaikuttaa olevan täysin tunteeton täälläkin annetulle, asialliselle ja rakentavalle kritiikille? Samat ärsyttävyydet jatkuvat vuodesta toiseen.

Vai en ole tippaakaan kiinnostunut? Olen monet kerrat maininnut odottavani innolla perjantaisia karkkipäiviä päästäkseni näiden mielenkiintoisten luomusten kimppuun. Koukuttavuutta näistä ristikoista ei puutu, kaikista rosoista huolimatta (tai mikseipä osaltaan myös niistä johtuen)! Joka tapauksessa: pidätän itselläni oikeuden puhua ääneen selkeistä epäkohdista. Auliksella jos kenellä olisi kykyjä nykyistä parempaankin jälkeen.
24. Artsi30.12.2022 klo 21:43
Minä pidän näistä anagrammi ristikoista. Tällä kertaa oli todella mainio avainsana joka ratkesi yllättävän nopeasti. Tarkistusta vaille valmis ristikko. Muutama haalea kuva oli taas ratkontaa hidastamassa, mutta mitään ylitsepääsemätöntä ei ilmennyt. HS-digistä piti muutama vihje tarkistaa. Vihjeelle W7 löytyi järkevä ratkaisu.
25. Tulkitsija30.12.2022 klo 22:29
W16 minullekin outo. Kuvassahan puuttuvat syötävän (?) vasen ja oikea reuna, joten ikäänkuin sanasta olisi
alku ja loppu poissa, muuten ainakin kumma sananen.
26. Eikka30.12.2022 klo 22:44
Lainaus: 25. Tulkitsija 30.12.2022 klo 22:29
W16 minullekin outo. Kuvassahan puuttuvat syötävän (?) vasen ja oikea reuna, joten ikäänkuin sanasta olisi
alku ja loppu poissa, muuten ainakin kumma sananen.

Osittaiset kuvat ovat sikäli ongelmallisia, että on mahdoton tietää tuleeko ratkaisusana myös osittaisena. Toki eihän ratkaisemista pidäkään tehdä liian helpoksi.

Liikkuvia osia alkaa olla liikaa, kun risteävään osuu ehkäpä jopa yleissivistyksen ulkopuolella oleva vihje, kuten tässä ”Espanjaa”. Voihan varmaan tuotakin paikkaa joku maakunnaksi tituleerata, vaikka nettilunttaus toteaakin: ”Status: Very small place”.
27. Artsi30.12.2022 klo 22:58
Tarkistus kannatti nimittäin löysin virheen yhden avainsanaparin ratkaisustani. Alkuperäinen ratkaisuni tuntui vähän omituiselta. Korjattu järkevältä.

24. Tulkitsija. Tarkoitat varmaan V16 vihjettä. Googlasin saamani oudon ratkaisun ja kas kummaa tätä kyseistä syötävää löytyi kuvien kera. Syötävä vasemmasta ja oikeasta reunasta ei puutu mitään, vaikka minäkin luulin ensi alkuun niin. Kummallisen ratkaisun takaa löytyy syötävää lähi-idästä.
28. Tulkitsija30.12.2022 klo 23:12
Juu V16 siis, sehän tuli tosiaan heti, kun laittoi 'bread' sanan jälkeen. Siitähän on tutumpikin leipä olemassa,
kun vaihtaa eri kirjaimen alkuun ja loppuun, sama kirjain kumpaankin siis. Taisi olla erään L-alkuisen ketjun
valikoimissakin.
29. kapa31.12.2022 klo 11:27
Sana, joka tulee itsestään kohtaan W7, ei ole mitenkään "järkevä" minulle.
30. Artsi31.12.2022 klo 11:39
29. Kapa. Ei se vaikuttanut minullekaan järkevältä, mutta googlatessani muodostuneen ratkaisun ihmettely loppui lyhyeen, koska se on hyvin tunnettu kansainvälinen sopimuksiin liittyvä lyhenne.
31. lapatossu31.12.2022 klo 11:45
kapa 29. Viittaat ilmeisesti Eikan postaukseen 11. Eikka korjasi jo sanomansa kohdassa 15.
32. kapa31.12.2022 klo 11:52
Kiitos Artsi ja lapatossu; löytyihän se viimeinkin googlettamalla.
33. minä31.12.2022 klo 11:56
Kokeilin googlettaa summanmutikassa näppäimistöltä kirjoittamia kirjainyhdistelmiä. Lähes kaikille löytyi hakutulos!
Eli ristikon voisi laatia tällä tavoin. Tosin vihjeiden hakeminen teettäisi työtä.
34. seurailija31.12.2022 klo 12:35
Miten niin lähes kaikilla? Anna esimerkki, mitä ei löydy!
35. minä31.12.2022 klo 14:03
En niitä merkinnyt ylös. Mutta riittävän pitkä jono konsonantteja tai skandeja ei anna hakutulosta. Kokeile itse eri merkkijonoja, niin saat selville, jos asia kiinnostaa.
36. Eikka31.12.2022 klo 14:13
Ulkona puhaltavasta tuulesta oli helppo temmata kaksi täysin sattumanvaraista merkkijonoa: viherrealismi ja älykommunismi. Kummallekaan ei yhtään täysosumaa...
37. seurailija31.12.2022 klo 14:19
Jotenkin luin että nelikirjaimisia. Jos pitkiin mennään niin sitten harvenee.
38. Artsi31.12.2022 klo 14:25
36. Eikka. Eikö sovita niin, että pidetään tämä keskustelupalsta asiallisena ja ilman poliittisia vivahteita. Toivottavasti tuollaisia kommentteja ei enää viljellä jatkossa. Ystävällisesti Artsi.
39. Eikka31.12.2022 klo 14:48
Artsi, ei tule minulta kauppoja eikä YYA-sopimushenkistä hyssyttelyä. Ei ole minun vikani, jollei noille sanoille löydy vastinetta reaalimaailmasta. Ristikoiden poliittisuudet eivät ole mitään pieniä vivahteita, vaan esimerkiksi juurikin HS-ristikoissa todella vahvoja kannanottoja esim. naapurin älykommunisti, natsivapauttaja Putinista.
40. Virkku1.1.2023 klo 11:07
Hyvää alkanutta vuotta 2023 teille kaikille. Vielä N12 ihmetyttää. En millään saa järkevää vastaussanaa. Mitä ihmettä A tekee rinkulan sisällä. Ristikko muuten valmis. Anagrammiristikot ovat välillä ihan mukavia ratkottavia.
41. Elva1.1.2023 klo 11:28
Virkku, eiköhän se A erotu ympäröivästä hedelmälihasta.
42. Virkku1.1.2023 klo 11:37
Kiitos Elva!
43. Värit loppu1.1.2023 klo 14:37
Eipä lehden painojälki annamahdollisuutta edes arvailla mitä ylärivissä 1 V-Z. On ko muste loppunut? Kertokaa mitä pitäisi havaita. Kiitos.
44. Rampe1.1.2023 klo 16:43
Sarjakuvan lapsihahmo ylösalaisin ja sen vieressä Orson Wellesin elokuvan mainosplakaati.
45. isoäiti1.1.2023 klo 17:37
Värit loppu, Rampen mainitsemien jatkeena on naapurimaan kartta, luultavasti. Oli todella surkea painojälki ainakin minun lehdessä.
46. Pike1.1.2023 klo 17:52
Painojälki on aina ihan hyvä minun lehdessäNI. Vika on katsojan silmissä tai ymmärryksessä.
47. ”Ei hajua”1.1.2023 klo 18:07
Lainaus: 46. Pike 1.1.2023 klo 17:52
Painojälki on aina ihan hyvä minun lehdessäNI. Vika on katsojan silmissä tai ymmärryksessä.

Ehkä jälki vahvistui, kun kiireessä jouduit koiran tavoin lirauttamaan lehdelle. Sinulla vika on puolestaSI ”silmän” vieressä.
48. näytön paikka1.1.2023 klo 20:28
En saa vaakunanpuolikasta ruudussa V 24 sopimaan risteäviin. Löysin kyllä kunnan, mutta vaikeuksia tulee sen kanssa. Olisiko tässä virhe?
49. lapatossu1.1.2023 klo 20:37
Lainaus: 48. näytön paikka 1.1.2023 klo 20:28
En saa vaakunanpuolikasta ruudussa V 24 sopimaan risteäviin. Löysin kyllä kunnan, mutta vaikeuksia tulee sen kanssa. Olisiko tässä virhe?

---
Ei ainakaan laatijan virhettä. Hyvin sopi risteävien kanssa kunnan alkuosa
50. näytön paikka1.1.2023 klo 22:31
Kiitos lapatossu! Pitänee sitten tyytyä outoon vastineeseen tuolle sekoittamiselle. Löytyy kyllä näköjään Ratkojista.
51. lapatossu2.1.2023 klo 13:18
Joo, tosiaan kummallienn sana sekoittamiselle, mutta löytyy Nykäsestä.
52. Calle2.1.2023 klo 15:32
Mitähän X16-kuvassa on? Minulle siihen sopii jokin syötävä.
53. PM2.1.2023 klo 15:41
Calle, lusikalla syötävää tuli ratkontani siihen kohtaan.
54. Kirsikka3.1.2023 klo 16:16
Lainaus: 41. Elva 1.1.2023 klo 11:28
Virkku, eiköhän se A erotu ympäröivästä hedelmälihasta.

Pystyykö tätä avaamaan vielä? Puuttuu ne kaks piilokirjainta. Hyvää uutta vuotta kaikille.
55. Jondalar3.1.2023 klo 17:42
Kirjain ei kosketa rinkulan ulkopuolta.
56. Kirsikka3.1.2023 klo 17:54
Loistavaa! En ikipäivänä olis keksiny! Kiitos.
57. Jiikoo3.1.2023 klo 19:17
Lainaus: 53. PM 2.1.2023 klo 15:41
”Calle, lusikalla syötävää tuli ratkontani siihen kohtaan.”

[Minulla oli ilo ja kunnia käydä 1950-luvun lopulla vanhan kansan vanhaa kunnon kansakoulua. 2-opettajainen pikku kyläkoulu. Henkilökuntaan kuului myös ravitsemusvastaava eli hämmentäjä-ammentaja, joka keitteli koulukeittolaksi kutsutun gourmet-keittiön padassa puuliedellä lähinnä tuon vihjekuvan kaltaisia herkkuja ja annosteli niitä lautasille. Ruokailu tapahtui omilla pulpeteilla luokkahuoneissa. Alaluokkien 1–3 opetus tapahtui yhdessä ja yläluokkien 4–7 toisessa luokkahuoneessa.

Eräällä tytöllä riitti makkarakeittopäivinä poikaystäviä! Hän ei makkaraa syönyt, vaan jakeli lautaseltaan sattumat ympärillään parveileville pojille ennen syömään ryhtymistään.

Oi niitä aikoja!]
58. Jondalar3.1.2023 klo 20:45
Jiikoo, juuri noin ruokailtiin myös meidän kylän supistetulla kansakoululla. Luokkahuoneena toimi keittäjän kodin olohuone. Siellä saattoi olla opiskelemassa kaikkien seitsemän luokan oppilaat samalla kertaa. Suosikkiruoka taisi olla vatkattu puolukkapuuro. Vähemmän hyvää makaronivelli.
59. iso S4.1.2023 klo 09:48
Samanlainen ruokintasysteemi luokilla 1, 2 ja 4. Kolmas luokka keskuskansakoulussa jossa oli oikea ruokala. Makaronivellin oksensin takaisin lautaselle kun aasialainen iski kesken koulupäivän. Vanhaa sanontaa mukaillen: se oli kuin rakkaus, joka vain tulee ja sille ei voi mitään. Jos saisi valita kumman ottaisi, niin kannattaisi varmaan valita aasialainen tai vastaava nykyaikaisempi influenssa. Siitä toipuu nopeammin!
60. Jiikoo5.1.2023 klo 00:00
Lainaus: 58. Jondalar 3.1.2023 klo 20:45
”Suosikkiruoka taisi olla vatkattu puolukkapuuro.”

[Off topic -linjalla edelleen: Tuohon aikaan lauantai oli vielä koulupäivä; viisipäiväiseen kouluviikkoonhan siirryttiin vasta 1970-luvun alkuvuosina. Omassa kansakoulussani nimenomaan lauantai oli ruispuolukkapuuropäivä. Oppilaat olivat velvoitettuja tuomaan kouluun syksyisin vastikkeetta pari litraa puolukoita, ajatuksena taisi olla myös, että oppilaat poimivat nämä korkeimman omakätisesti, saavat raitista ilmaa ja luontoelämyksiä... Keittolanhoitaja teki näistä puolukoista sitten isossa puuastiassa (saavissa, tiinussa, korvossa... – ristikoissahan näitä esiintyy!) hyvin säilyvän survoksen, jota sitten käytettiin lukuvuoden mittaan noiden lauantaipöperöiden raaka-aineena. Miltähän moiset kuviot kuulostaisivat nykyiselle koulunuorisolle esitettyinä?]
61. Jondalar5.1.2023 klo 10:42

[Samoin oli meidän kylän koulussa. Ensimmäisellä luokalla talvella koulussa käytiin vain lauantaisin.
Jokaisen oppilaan piti tuoda kouluun puolukoita. Yhtenä vuonna käytettiin voimistelu- ja liikuntatunti puolukanpoimintaan koulun metsässä. Silloin saatiin kasaan saavillinen, eikä kotoa tarvinnut silloin tuoda.

Myöhemmin me yläluokkalaiset saatiin tilat toisesta talosta. Siellä koulun keittäjä oli lapsiystävällinen. Antoi maitoa ruoan kanssa enemmän kuin sallitut 2 desiä. Aholan Anni keitti marjoista herkullista soppaa ja kutsui sitä lilletiksi. Jos hän kysyi meiltä, mitä ruokaa haluatte, oppilaat huusivat kuorossa: LILLETTIÄ.]
62. JPR5.1.2023 klo 14:45
Tässä riitti askaretta mutta nyt ristikko on kahta kirjainta vailla eli vaakaan L1 ja pystyyn Q1 jokin ei matchaa sekä W7 on ymmärtämättä. Hyvä ristikko jonka kanssa jaksoi puurtaa...
63. Pekkatyttö5.1.2023 klo 17:24
Se joka näistä AL:n laatimuksista pitää täytyy olla perverssi nettirunkkaakaaja
64. Ylläpito5.1.2023 klo 17:27
Niin törkeä kuin tuo Pekkatytön viesti onkin, niin eikö ole fiksumpaa jättää se, kertoo hänestä aika paljon enemmän kuin muista.
65. Elva5.1.2023 klo 23:25
JPR, L2 kirjain tulee kuvasta CD 2 ja Q2 tulee kuvasta B3 sekä toiminnosta PQ1 kuvassa. W7 on haettavissa kyrillisistä kirjaimistoista.
66. Pekkatyttö6.1.2023 klo 07:57
Totuuden kestäminen on jopa ylläpidolle vaikeaa mutta kannattaa kuitengin yrittää sanoo kaijakoo
67. lapatossu6.1.2023 klo 08:10
Pekkatyttö, väität siis, että sinun ilkeä mielipiteesi on "totuus". Olet aika säälittävä tapaus.

Ai niin, ei pidä ruokkia trollia.
68. Pekkatyttö6.1.2023 klo 08:28
Niin se on että olen totuus ja te muut olette mielyttäjiä
69. Pekkatyttö6.1.2023 klo 08:38
Voisiko is tehdä larhateemaristikon myy muuten perskeleen paljon tuollainen pahisteema????
70. Pekkatyttö6.1.2023 klo 08:42
Ylläpidolle kannattaisi olla yhteydessä toimitukseen
71. Pekkatyttö6.1.2023 klo 08:46
Mielenkiintoista julkaista tuollaisia puikkosviiksitarinoita is:lta
ALAARVOISTA
72. Pekkatyttö6.1.2023 klo 08:54
Iltapäivälehtien toimituksissa on töissä skitsoja ja muita hörhöjä joilla ei ole moraalia lainkaan saati sitten koulutusta journalismiin sanomalehtipaperinmyyjiä kaikkineensa
73. Pekkatyttö6.1.2023 klo 09:05
On se outoa kun hesarin hilloillaeiole tajuttu nuorison tiedonhankintakanavia ja jumiuduttuttunäihin paperimenneisyyteen on sielä etelärannassa moposta bensa loppunut
74. Pekkatyttö6.1.2023 klo 09:15
Oletan että eikatpeikat seikat arvitnarvit pupettupet ja muut urpot tajuavat että olemme rasitteita kuulumme kummuille joissa sanaristikoissa oli joskus sanoja totuudesta ja kirjoista luettavista ei iltapäiväunelmista höpönlöpöistä
75. Pekkatyttö6.1.2023 klo 09:19
Aion pyrkiä Presidentiksi ennenkuin tulette sitä ehdottamaan
76. Pekkatyttö6.1.2023 klo 09:27
Montako ällää on ylläpidolla?
77. Pekkatyttö6.1.2023 klo 11:12
Portiriseree labamba
Hesari lamabamba
Lehtolamabamba
78. Pekkatyttö6.1.2023 klo 11:20
Hieno juttu is joulu on maailman suurin huijaus varsinkin loppiainen
Igorit ovat kaikkein huijareiden emiä juutalaisten lisäksi uskovat satuihin ja satusetiin vaikka todellisuus on toista näin ne huonot tavat periytyvät perskeles????
79. Tulkitsija20.1.2023 klo 23:44
Mitähän tuo 3247 ristikon toiseksi alimman harmaiden rivin¨ 'tietopalveluja kumissi' ratkaisu mahtaa tarkoittaa??
80. lapatossu20.1.2023 klo 23:52
Tulkitsija, infopisteet ovat tietoplaveluja, hevosenmaidosta tehty mieto alkoholi on kumissi.
Olisi ehkä pitänyt olla pilkku siinä välissä olevassa nuolessa.
81. Tulkitsija21.1.2023 klo 06:36
Ahaa, ei infopalvelussa mitään kummallista, mutta sanaa kumissi en ollut koskaan kuullut, kiitos valistuksesta,
kun ei tullut googlailtua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *