KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAATIJAN HAASTEITA

11100. Laatijan haasteita

Eki22.12.2022 klo 15:59
Juuri tänne ilmestyneeseen Metsälehden 23/22 ristikkoon sain mainiot kuvat Pölläsen Arton alkutalven reissulta. Yksi lause per kuva tuntui riittävältä ja tasavälein tietenkin. Huomasin, että saan vielä nuolet samalle kohdalle ja se tuntui mukavalta. Haaste ei vain tuntunut riittävältä. Niinpä tein vielä mielenkiintoisen lisäasettelun, jonka jokainen saa itse käydä tsekkaamassa. Tuli runsaasti lisähaastetta!

https://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/ind ex.php?mag=metsalehti&year=22&id=ml2223&s_posti=ri stikko@metsalehti.fi

Viime aikoina olen yleensä "tyytynyt" neljään pystylauseeseen Uutisristikossa. Laadin viime yönä ensi viikon Uutisristikon johtuen erinäisistä syistä näin aikaisin. Siitä tuli aiheeltaan "viisi tapahtumaa kuluneen vuoden varrelta". Kyllä viisi lausetta lisää haastetta aika paljon verrattuna neljään. Aikaa menee enemmän, mutta ei tarvitse tinkiä sanaston laadusta. Lisääminen kuuteen tai enempään toisi jo rakenteellisia ja sanastollisia ongelmia, joihin en haluaisi mennä.
2. Jukkis22.12.2022 klo 16:29
Aulis olis laittanu tuohon 12 pystylausetta.
3. Eki22.12.2022 klo 16:38
Onhan täällä luettu sitäkin, että muut ovat Aulikseen verrattuna "huippulaatijoita", siis olevinaan muka. Oli miten oli ja mitä kukakin arvostaa, olen itseänikin ärsyttävästi yleensä ylikriittinen tiettyjen muotoseikkojen suhteen. Alku- ja loppupiilot pännivät sekä sanastoon pakosti tuppautuvat heikkoudet. Kyllähän laadinnan aikana joutuu monenkin pulman eteen, mutta niistä pitää pinnistää pois niin, ettei riko periaatteitaan.
4. Kp22.12.2022 klo 16:48
Eki nousisit yhden tason ylemmäksi jos miettisit laatimista niin, ettei kukaan ratkottaessa ärsyynny......
5. Eki22.12.2022 klo 16:55
Kyllä laadinta on pielessä, jos kukaan ei ärsyynny. Mutta siitä ei nyt ollut kyse tässä otsikossa.
6. kp22.12.2022 klo 17:54
Päinvastoin Eki. Silloin just ristikko on passeli kaikille, jos se läpäisee kaikki....
7. kp22.12.2022 klo 17:57
Eihän talontekijäkään ärsytä tahallaan talonomistajaa joka tilaa valmiin talopaketin.
Vaan rakentaa talon just ostajan mieleen......
8. lapatossu22.12.2022 klo 18:31
kp, taidat laskea leikkiä? Eihän ratkoja talopaketin tilaajan asemassa ole vaan laatimuksen tilannut taho. Ratkoja on asiakas huonekalukaupassa, josta hän on ostamassa pöytää valiten sieltä mieleisensä. Tuskinpa sieltä sellaista pöytää löytyisi, joka kaikkia ihmisiä miellyttäisi...
9. kp22.12.2022 klo 20:23
lapatossu oli tarkoitus valoittaa, että kun joku rakentaa jollekin jotakin, niin
tekee tietysti sellaisen minkälaisen maksaja haluaa.
Laatijakin laatii hyvän ristikon silloin, kun kellään ei ole negatiivista
ärsyneisyyttä ratkastessa sitä............
10. Eki22.12.2022 klo 21:07
Nyt olisikin hyvä kuulla muutama laatija, joiden ristikoista kukaan ei koskaan ärsyynny, päästäisiin niin kutsutusti tosiasioiden äärelle, muuten tämä on sanahelinää.
11. Jukkis22.12.2022 klo 21:13
Tällä hetkellä ärsyttää taas kerran PuPessa Lähteenmäen tavuristikko, koska taas kerran se on melkein täynnä, mutta pariin kohtaan ei millään keksi sanoja. Mutta se on sellaista mukavaa ärsytystä, koska luultavasti jossain vaiheessa ennen helmikuun n. 20. päivää ne taas keksin, eikä enää ärsytä.
12. Kp22.12.2022 klo 22:11
Voisin sanoa että minä en ole kuullut yhtään munaa ristikoistani
13. Kp22.12.2022 klo 22:12
Muminaa siis
14. Kp22.12.2022 klo 22:16
Makuasiat on erikseen. Ärsyttäminen on väärin laadittu joko tahallaan tai tieten tahtoen.
15. seurailija22.12.2022 klo 22:46
Mutta kun ristikot ovat aina makuasia. Onko jossain korkein neuvosto, joka langettaa rangaistukset?
16. eikö sama asia23.12.2022 klo 14:28
Lainaus: 14. Kp 22.12.2022 klo 22:16
... laadittu joko tahallaan tai tieten tahtoen.
17. kp23.12.2022 klo 14:50
On tai ei..... Miten ajatellaan.....
Tieten tahtoen on ärsyttää "piruuttaan". Eli tahallaan tekee
sellaisen, mistä varmaan tietää, että ratkoja älähtää...
18. Eki23.12.2022 klo 17:04
Tämä ajautui tosiaan sivuraiteille siitä, mitä hain. Jos laadinnan lähtökohta on liian helppo, ristikosta saattaa tulla tylsä, jos laatija ei käytä taitoaan muissa kohdissa. Ainakaan itseäni ei huvita, jos pääosa sanastosta on lyhyttä ja tavallisimmista kirjaimista koostuvaa, puhumattakaan fakkisanojen liiallisesta päästämistestä mukaan. Tuskin ratkojiakaan.

Ja tässä puhutussa Metsälehden ristikossa tosiaan hain uudenlaisen rakenteen ristikolle, vaikkei sitä nopealla katselulla huomaakaan. Siitä itse nautin työssäni. Siis ettei tunne urautuvansa vaan löytyy uusia ilmaisullisia eroja.
19. Kp23.12.2022 klo 18:49
Eki. Kyllä asiassa ollaan oltu koko ajan. Kun laatija etsii itselleen haasteita on samalla muistettava, ettei haasteillaan karkoita ratkojia....
.
20. lapatossu23.12.2022 klo 19:31
No, ei tuo Ekin ensimmäisessä postauksessaan linkittämä ristikko ainakaan ketään karkoita. Minun mielestäni liiankin helppo, mutta helppous on varmaankin tilaajan toive. Ihan kivan näköinen ja oloinen.
21. Iso S23.12.2022 klo 20:08
Jännityksellä odotan, mikä se mielenkiintoinen lisäasettelu on.

Samaa mieltä lapatossun kanssa. Lisähaaste on koitunut laatijan rasitteeksi, toivottavasti tuotti ponnistuksen arvoisen onnistumisen ilon. Ratkojalle siitä ei koitunut haittaa. Tyylikäs kevyt (tämähän on joillekin suuri miinus) välipala.

Luultavasti kyseessä ei ole se, että Kreikan kirjaimen kohdalta alas oikealle lähtee sana kausi ja menollekin kohdalta alas vasemmalle avvie. Avvie (Angel Valve VIEnna) on itävaltalainen startti joka kehu kehittäneensä ainutlaatuisen teknologian sydämen mitraaliläpän korjaamiseen.

Mahdollinen juonipaljastus: pitkulaisen ristikon halki kulkee kahdella rivillä kaksi pitkää sanaa, yhteispituus 37 merkkiä. Kaikki neljä sanaa ovat sellaisia että en muista aiemmin ristikossa nähneeni, eikä yhdessäkään ole minkäänlaista väkisin vääntäminen makua. Ei huono!
22. kp24.12.2022 klo 10:45
Mulla oli äsken haastetta.
Kuvasta ajattelemani pitkä lause ei tahtonut asettua millään.
Mutta tappelun jälkeen upposi........
23. kp24.12.2022 klo 11:04
Tabloidia laatimassa..
24. kp24.12.2022 klo 13:55
Olen jo piirtämässä. Näin sitä ristkkoa tehdään. Ei monta tuntia yhdessä.
25. kp24.12.2022 klo 16:19
Tarkastajalla....
26. Ritu26.12.2022 klo 15:22
Kelpo helppo ristikko. Ja kuten tuolla iso S totesi, niin laatijan itselleen ottamasta haasteesta ei koitunut ratkojalle minkäänlaista haittaa. Jos jotain koitui, niin ehdottomasti plussaa ratkojien eteen nähdystä extratyöstä.

Metsälehteen pitää tietysti pääkuvat olla lehden aihepiiriin sopivia ja niin ne tässä tietty olivatkin. Laatijalle varmasti mukavia ristikon laadintaan.
Minä en pääkuvista valitettavasti osannut sillä tavoin nauttia. Minulle näin joulun aikaan liiankin karuja. Ehkä minä vaan rakastan niitä Suomen postikorttimaisemakuvia.
Toisaalta oman ratkontani miellyttävyyttä syö pois myös netissä ratkonta. Minä olen ja pysyn tällaisena paperiristikon ystävänä.

Metsälehdessä 21/2022 ristikon pääkuva oli lumoavan kaunis. Sen jälkeen ilmestyneen kryptonkin pääkuva hiveli silmiäni miellyttävällä tavalla.
Tosin tässä ristikossa 23/2022 pääkuvista lähtevät sanat kiinnostivat, koska niitä oli poikkeuksellisesti useampi ja ratkojana ei voi koskaan etukäteen tietää, että mitä niillä haetaan ja millä tavoin ne nivoutuvat toisiinsa tai ovat nivoutumatta.
Eki osaa sanaleikitkin helppojen kohdalla, joita minä etupäässä ratkon. Siitä mainio esimerkki juuri tätä ennen ratkomani Seuran suurnuotta 50/2022. Pääkuvista lähtevät sanaleikit kruunasivat tuon helpon ristikon. Haastetta haettu ratkojien iloksi siinäkin. Ja onnistuneella tavalla.
27. iso S27.12.2022 klo 11:17
Minäkään en tykkää netissä ratkomisesta, kun lyijykynän jälki ei näyttöön tartu ja tussin jäljen puhdistaminen tuppaa tekemään vahinkoa...

Tämänkin ristikon printtasin ja ratkoin perinteisellä käyttöliittymällä eli paperilla. Tulostusjälki oli ns. täyshyväkelpo eli ei haitannut millään tavalla harrastusta. Originaali oli hyvä ja mustesuihkuni arvokasta laatukamaa, tarjoushinta 34,95. Jopa karvan verran enemmän kuin XL-koon mustekasetin (musta tai väri) hinta!
28. kp27.12.2022 klo 16:57
Suurin haastehan laatijalla on siinä, kun jaksaa / viitsii istua yksinään tietokoneella ja vääntää ristikkoon sanoja.
Siis se itsekuri mikä laatijalla pitää olla.
29. Ritu27.12.2022 klo 17:24
Laaditko kp ristikon kokonaan ensimmäisestä sanasta ristikon viimeiseen sanaan saakka koneella istuen?
Ne harvat kerrat kun olen nähnyt laatijan, tässä tapauksessa Ekin, laatimassa ristikkoa, niin esillä on ollut vain kynä ja ruutupaperi. Viimeksi kirjamessuilla ihmettelin, että miten joku pystyy keskittymään laadintaan sellaisen härdellin keskellä. Mutta niin siinä muistaakseni oli valmistumassa ristikko Apu-lehteen vain nuo välineet esillä.
En tarkoita, että mikään tapa olisi väärin sitä tehdä. Niinhän me ratkojatkin ratkotaan jokainen siten, miten itselle parhaimmalta tuntuu.
Mutta onko tuolla laadintatavan erilaisuudella mitään merkitystä sen sanaston kanssa, mikä ristikkoon tulee? Vai pysyisikö esim. kp:llä sanasto samantyyppisenä kuin se on nytkin riippumatta millä välineillä sen laatii?
30. kp27.12.2022 klo 17:38
Joo.........
Ei ole ruutupaperia eikä kynää eikä kumia. Koneella on ruutupohja ja naputtelen kirjaimet suoraan siihen.
Piirtäminen sujuu samoin. Suotaan vihjeruutuihin. - Siis istun koneella, niin kauan kun ristikko on lähetyskunnossa.
Ja PDF asiakkaan sähköpostiin....
31. kp27.12.2022 klo 17:42
Tietysti kahvihetki piristää......
32. kp28.12.2022 klo 09:28
Tämäntyyppinen laadinta on nopeampaa siksi, että ei tarvitse niin monta vaihetta läpikäydä.
Ei tämä sanastoon mitenkään vaikuta.
33. Ritu28.12.2022 klo 09:59
Törmään laatimaasi ristikkoon lähes joka viikko täällä päin ilmestyvässä lehdessä. Laajempaa tuntumaa minulla ei niistä enää nykyisin ole. Mutta sen olisin kyllä halunnut vielä tietää, että kun täällä ratkojien toimesta silloin tällöin mainitaan Ratkojat.fi -sivusto, niin käytätkö sinä sitä apuna laatiessasi ristikoita?
34. kp28.12.2022 klo 10:09
Kyllä käytän. Mutta pitää varmistaa muualtakin. Ratkoja fi voi kirjoitella väärinkin. (Olen törmännyt joskus
tähän ilmiöön). MUTTA enemmän siellä on sanoja, jotka pitävät paikkansa.....
35. Ritu28.12.2022 klo 10:34
Sitä kp ratkomieni ristikoittesi takia epäilinkin. Kehottaisin sinua ystävällisesti olemaan entistä tarkempi tuon sivuston kanssa, jos sitä käytät. Tai mieluummin olla käyttämättä ollenkaan.
36. kp28.12.2022 klo 10:39
Sanoin, että varmistan muualtakin. Käytän kielitoimiston linkkiä......
37. Ritu28.12.2022 klo 11:18
Aina on mahdollista, että minä ratkojana olen erehtyväinen. Ja hyvin usein niin. Mutta välillä ristikoissasi on sanoja, joita en ole löytänyt kuin ratkojista. Enkä pikaisen tutkailun jälkeen ole löytänyt muualtakaan. Voihan se olla, etten ole itse tehnyt hakua oikein.
Mutta jos sana löytyy vain ratkojista, niin se herättää omat epäilyni, että siinä on menty metsään tuon sivuston takia. Eikä sanaa pitäisi ensinkään käyttää, jos se esiintyy vain siellä, vaikka sellainen tästä universumista löytyisi. Annan tässä nyt vaikka yhden esimerkin. Vihje oli LINTUJA. Ratkaisusanassa ei ollut yhtään piilokirjainta . Vastaukseksi tuli seuraavassa numerossa ilmestyneen ristikon ratkaisun mukaan SAVAKUT.
Pitäis tietysti itse etsiä kaikki opukset esiin ja tutkia tarkemmin, mutta en jaksanut ryhtyä siihen. Netissä minulle haku vie vain tuonne Ratkojiin.
Muutenhan ristikkosi ovat selkeitä ulkoasultaan ja pääkuvat mielenkiintoisia. Sanaston osalta vain toivoisin, että hylkäisit noita hyvin harvoin normikielessä käytettyjä sanoja.
38. kp28.12.2022 klo 11:39
Ekin ristisanakirja1984.
Sivu 314.
39. kp28.12.2022 klo 11:44
"hylkäisit noita hyvin harvoin normikielessä käytettyjä sanoja".

Tuohon suuntaan uusissa laadinnoissa ole juuri mennyt....
Niitä ei tällä hetkellä ole vielä maailmalla.
40. Ritu28.12.2022 klo 12:04
Ok. Jään odottelemaan noita uusia tuotoksiasi myös tuohon täällä päin ilmestyvään lehteen. Täysinhän kaikkia välteltäviä sanoja ei varmasti kukaan laatija pysty laatimuksissaan kokonaan välttämään, mutta silloin kun ne puolittain täyttävät tuon ristikon, niin ratkonta ei tunnu enää mukavalle. Käy kuin minulle, että ratkon usein tuon takia vain pääkuvasta lähtevät sanat ja niihin vaadittavia risteävät sanoja ja vien postiin arvontaa varten. Kolme ihan kelpo palkintoa on vuoden aikana muuten osunut niistä kohdalle.
41. iso S28.12.2022 klo 12:14
Minulla on kolmas uudistettu laitos, painettu 1997. Siinä ei ole hakusanaa suvaku tai suvakut.

Ratkojien mukaan ne ovat haikaralintuja. Kahlasin läpi koko lahkon, ei löydy.

Googlella löytyy useita mystisillä kielillä kirjoitettuja lauseita, joissa mainitaan sana suvaku. Se tunnistaa niistä sellaisia kieliä kuin hindi, njandža ja kannada, mutta ei osaa kääntää yhtäkään niistä suomeksi tai englanniksi.

Yksi esimerkki viittasi portugaliin, joten testasin, onko kääntäjä menettänyt kokonaan kykynsä kääntää. Kirjoitin kysymyksen
millaisia lintuja ovat suvakut?
se kääntyi portugaliksi näin:
que tipo de pássaros são tarambolas?
ja tämä kääntyi suomeksi näin:
millaiset linnut ovat kyyhkät?
Haiskahtaa siltä että kääntäjä arvaili.

Itse arvalin, että suvaku saattaisi olla suomettunut versio sanasta suvacu. Gogle ehdotti suvackua. Kokeilin sitä, jolloin Google ehdotti suvakkia. Pitäisikö tällä perusteella suvaita kaikki mitä Ratkojat tai ikivanha ristisanakirja tarjoaa?

Jos on laatijalla haasteita, niin on sanaston kerääjälläkin.

Pisteet Ritulle siitä että antoi esimerkin. Silloin on jotain mihin tarttua, verrattuna yleisluontoiseen kuittaukseen "käytät huonoja sanoja".
42. seurailija28.12.2022 klo 12:18
En löydä näistä kommenteista munaa mutta muminaa on jo ilmassa.
43. Jukkis28.12.2022 klo 12:26
Iso S, jos ihmetelty lintu on savaku, niin miksiköhän sitten pitää ruveta etsimään netistä suvaku-nimistä lintua?
44. Jukkis28.12.2022 klo 12:28
Savaku on Vuokilan kirjan 2004-painoksessa, "ruuhinokka, haikaralintu", Iso S:lle jätän tehtäväksi etsiä netistä tämä, mielellään kuvan kanssa.
45. kp28.12.2022 klo 12:33
MYÖS Ekin ristisanakirja1994.
Sivu 179
iso S SAVAKU ei SUVAKU
46. kp28.12.2022 klo 12:43
Käännetty englannista-Venenokkahaikara, joka tunnetaan puhekielenä veneennokkana, on haikaroiden perheen epätyypillinen jäsen. Se on ainoa Cochlearius-suvun jäsen, ja se sijoitettiin aiemmin yksityyppiseen Cochleariidae-perheeseen. Se elää mangrove-suoissa Meksikosta etelään Peruun ja Brasiliaan. Wikipedia (englanti)

Googleen sana ruuhinokka ja näyttää kuvan ja ylhäällä olevan tekstin......
47. lapatossu28.12.2022 klo 12:43
Savaku löytyy netistä englannin kieliseltä sivustolta:
"Savaku or Boat Bill anchroma cochlearia"
48. lapatossu28.12.2022 klo 12:54
Tätä asiaa pähkäillessäni törmäsin vastaavaan erikoiseen sanaan: Otavan Pieni tietosanakirja vuodelta 1959:
Savakko -> Hevonen,
Savakot, uudisasukkaat, jotka Stolbovan rauhan ja isonvihan jälkeen lännestä tullen asettuivat Karjalan kannakselle ja Inkeriin. Heillä oli toisenlainen pukuparsi kuin seudun vanhemmilla asukkailla ä y r ä m ö i s i l l ä, minkä takia nimet savakko ja äyrämöinen myöh. alkoivatkin merkitä asianomaisella tavalla pukeutuneita ihmisiä, ja s:ksi sanottiin niitä, jotka ottivat uudenaikaisemman puvun.
49. Ylläpito28.12.2022 klo 13:09
Kuka muistaa savakun kirjaimellisesti ensi viikolla? Jopa yleisen sudokun kohdalla näkee heittoa, on sukodua, sodukoa ja sokodua.
50. Jaska28.12.2022 klo 13:56
Minä saatan muistaa savakun kirjaimellisesti ensi viikolla. Jos en muista, voin varmistaa Uudesta Tietosanakirjasta (1964): Savaku, haikaralintulaji *ruuhinokka.

Vuokilan opuksen ja tietosanakirjankin tuntemana savaku on kaiketi hyväksyttävä ristikkosana, mikä ei ole yhtä kuin hyvä. Arvaan sanan olevan jonkin alkuperäiskansan kieltä.

Saipa taas naureskella Wikipedian käännöksille. Kiitos siitä lankeaa Ritulle.
51. Ritu28.12.2022 klo 14:19
Itsekin omistan muutaman ristisanaopuksen. Vähemmän niitä tulee enää käytettyä. Wirenin kahdessa eri ristikkosanojen pikkujättiläisessä selityksenä tuolle savakulle löytyy myös sana ruuhinokka.
Eikä minulla tarpeen ollut nostaa hälyä yhdestä sanasta. Kyllähän sitä laatijoilla esiintyy sanoja, jotka välillä ovat kaukaa haettuja. Jostain yksittäisestä sanasta harvoin nurisen kenenkään laatijan kohdalla, jos sen esimerkiksi ilman piilokirjainta saa ratkottua helposti. Ristikko kun voi muulta idealtaan ja vihjeiltään olla mieleenpainuva hyvällä tavalla, että se kestää kyllä pienen karikkokivenkin.

Oma pointtini lähtee siitä, että jos ristikko sisältää paljon sanoja, joita joutuu etsimään kissojen ja koirien kanssa opuksista tai sanoja, joita ei juurikaan missään muualla näe, kuin tuossa ristikossa, niin se vie pois ratkonnasta sen, mitä itse haen.

Kyllähän nuo mainitsemani ristikot täyteen saa, kun tarpeeksi googlettaa. Mutta sellainen oman pään sisäinen keksimisen tunne jää hyvin vähäiseksi eikä noiden harvinaisten sanojen opetteleminen enää tunnu sivistävän tätä dementoituvaa päätä enkä katso monen niissä esiintyvän sanan olevan edes sen väärtikään.
Ristikko ratkeaa noissakin suuren joukon harvinaisten sanojen osalta minulla pitkälti vain sen takia helposti, että ne ovat siellä ristikosta toiseen. (Esim. etat tai eetat)
Tuohonkin edellä mainitsemani toistuvuuteen saisit kp jo merkittävästi vaihtelua, jos pyrkisit joskus tarkoituksellisesti ottamaan käyttöön ratkaisusanoissa myös y, ä ja ö kirjaimet. Katselin tuossa täällä ilmestyvän lehden viikkojen 40 - 47 ratkaisuja. Numero 46 minulta puuttuu jostain syystä. Noista viisi on suuria koko sivun ristikoita. Vain yhdessä ristikossa ja pääkuvasta lähtevässä sanassa esiintyy ä-kirjain. Esiintyy kaksi kertaa siinä ja toinen niistäkin on piilokirjain, joten risteävissäkään sanoissa se ei ole kuin kerran.
Ota tästä kp vaikka haaste itsellesi. Ratkoja kiittää.

Ja ne, jotka eivät vielä ehtineet ratkoa tuota Ekin alustuksessa mainitsemaa Metsälehden ristikkoa, niin mars ratkomaan, niin kommentointi palaa sinne, mistä oli tarkoitus keskustellakin :). Tosin kyllähän tämäkin otsikkoa liippas. Siinä olevaa alustusta ei niinkään.
52. iso S28.12.2022 klo 16:17
Lainaus: 43. Jukkis 28.12.2022 klo 12:26
Iso S, jos ihmetelty lintu on savaku, niin miksiköhän sitten pitää ruveta etsimään netistä suvaku-nimistä lintua?

Ihminen on erehtyväinen ja erehdyttyään ärähtäväinen. Ilmeisesti kinkun turvottavamat aivot aiheuttivat lukihäiriön. Väärin etsitty, myönnän kaiken. Ruuhinokkaan en ole ennen törmännyt, mutta kenkänokka on tullut vastaan parissa luontodokumentissa. Paljon häijymmän näköinen otus.

Kenkänokka (Balaeniceps rex) on suuri, haikaranomainen lintu. Sillä on pituutta 110 - 140 cm.
53. kp28.12.2022 klo 17:46
Ritu......
Tuo on noiden kirjainten käyttä kaksiteräinen miekka....
Kun aloittelin ja olin vihreä, niin minulle sanottiin: unohda ne ÄÖZX. Tulee liian
vaikea ristikko... -Kyllä laatija näyttää olevan ihan nuorallatanssija.
Kumartaa toiselle. Samalla pyllistää toiselle........
54. Funny28.12.2022 klo 18:07
Taisivat tarkoittaa, että laatijalle liian vaikea. Mutta hyvä oivallus tuo, että kaikkia miellyttävää ristikkoa ei pysty kukaan laatimaan.
55. Ylläpito28.12.2022 klo 18:09
Sitähän Eki yritti tuolla aiemmin jo sanoa.
56. Jaa28.12.2022 klo 22:39
Lainaus: 28. kp 27.12.2022 klo 16:57
Suurin haastehan laatijalla on siinä, kun jaksaa / viitsii istua yksinään tietokoneella ja vääntää ristikkoon sanoja.
Siis se itsekuri mikä laatijalla pitää olla.

Kp:n laatijana itselleen asettama haaste on laatia. Siihen ei moni laatija pysty!
57. JPR28.12.2022 klo 22:45
Kiitos ketjun aloittajalle! On kiva kuulla laatijan mietteitä!
58. Jaska28.12.2022 klo 23:35
5x5 sarjassa laatijan haasteita. Ratkojallekin ehkä vähän. Täydet pinnat alle vartista.

vaakaan

1 TÄHDEKSi TODETTU
2 ALLA AJANKOHTAINEN
3 RULOS
4 KORVAT KOETUKSELLA
5 PAKITUSKÄYTÖSSÄSI

pystyyn

1 KARVOIHIN ON KATSOMINEN
2 ENÄÄ YRPISTÄEN
3 MUSTIA KELTAISELLA
4 TODETUSTAKIN
5 MYÖS LÄNSI-RUOTSISSA TAVALLINEN
59. lapatossu29.12.2022 klo 08:18
Kiitos Jaska! Hauska aivovoimistelu näin aamutuimaan.
60. kp29.12.2022 klo 08:59
Jaa:lle
Laatiminen ja ristikon valmistuminen on ihan hauska tapahtuma.
Tarkoitin tuossa sitä yksinäistä ympäristöa missa laatija voi olla.
Radio on van taustalla ja istut yksinäsi huoneessa, Siinä voisi helposti
alkaa lipsua laatimisesta ja yhtään ristikkoa ei syntyisi. Pitää syntyä.
Laatijalla on deadline päivät..... Tässä laatija tarvitsee itsekuria.
61. eol29.12.2022 klo 14:05
58. Jaskalle täältäkin peukutus. Läheskään täysiä pinnoja en kyllä ratkontanopeudestani saanut, varmaan välttävän arvosanan pikemminkin.
62. Ritu30.12.2022 klo 10:18
Minä en ole Jaskan tehtävästä saanut edes välittävää arvosanaa. Toistaiseksi on vielä ratkeamaton. Mihin suuntaan aivoni ovatkaan menossa! No, olipa suunta mikä hyvänsä, niin hyvää jarrunestettähän tämä on pahimman varalle, kun näitä pähkäilee päässänsä.
63. Ritu30.12.2022 klo 10:21
Välittävää piti tietty olla välttävää. Äikänopelta ei heruisi kiitettävää tästäkään räpellyksestä.
64. Jaska30.12.2022 klo 12:25
Tarkoitus oli ensin ilmoittaa nyt 58:n ratkaisu, kun en uskonut sitä vielä pohdittavan. Mutta pitäähän se Ritunkin saada ratkottua. Vihjeenä Ritun ja kp:n keskustelu viesteissä 51 ja 53. Niissä mainituista viidestä eri kirjaimessa ristikossa esiintyy kolme vokaalia ja yksi konsonantti. Kaikki viisi osoittautui minulle liian vaikeaksi 5x5-formaatissa.

Ratkaisu huomenna näihin aikoihin. Siihen saakka hepityksin.
65. Jaska31.12.2022 klo 13:57
T Y T T Ö
U R A U S
R E X I T
R Ä I K E
I T T E N
66. pösilö31.12.2022 klo 19:15
Lainaus: 10. Eki 22.12.2022 klo 21:07
Nyt olisikin hyvä kuulla muutama laatija, joiden ristikoista kukaan ei koskaan ärsyynny, päästäisiin niin kutsutusti tosiasioiden äärelle, muuten tämä on sanahelinää.
Kun näin suoraan kysytään, niin pikainen listani on
Vuokila
Joutsi
Pihlajamäki
pelkkää hyvää sanottavaa.
Ja samalla toivotan muillekin ahkerille laatijoille ja ratkojatovereille hyvää uutta vuotta !
67. Kp31.12.2022 klo 20:04
Tuossa ärsyneidyyden listassa Eki päässyt ensimmäiseksi. Hyvä on ettei tuossa listassa olisi ollenkaan.
68. Kp31.12.2022 klo 20:15
Tuossa ärsyneisyyden listassa Eki päässyt ensimmäiseksi. Hyvä on ettei tuossa listassa olisi ollenkaan.
69. Ritu31.12.2022 klo 20:29
Mitä jos Kp/kp kärsitkin nyt vain lukihäiriöstä?
70. Kp31.12.2022 klo 20:32
Miten niin ritu? Tuossa han on Ekin sitaatti alussa. On puhe laatikoista jotka ärsyttää...
71. Kp31.12.2022 klo 20:33
Laatijoista
72. Ritu31.12.2022 klo 20:34
Jospa lukisit sitaatin sana sanalta uudelleen.
73. Kp31.12.2022 klo 20:48
Nyt olisikin hyvä kuulla muutama laatija. Joiden ristikoista ei kukaan ärsyynny määrin Eki tuossa alussa.

Ja listan ensimmäinen.
74. Eki31.12.2022 klo 20:55
Olen kyllä juuri lähdössä uudenvuodenaterialle ravintola Giogioon Roomassa kahden läheisimmän naiseni kanssa, joten en nyt ehdi kommentoida asiaa. Minun pitäisi saada kp:ltä lupa ottaa keskinäisistä sähköposteistamme tänne julki se sana, josta meillä viimeksi oli erimielisyys. Kari sanoi, että käyttämäni yhdyssana ei ole yhdyssana ja minun kielikorvani kertoo vääjäämättä, että on. Ja tästä sitten johtuu, että minun ristikoistani ei voi ärsyyntymättä pitää.

Muistetaan vielä se yksi kehutuimmista ristikoistani, jossa oli pääkuvassa superverisusikuuvalokuvaesimerkki.

Pidetään keskustelu asiallisena! Oikein mukavaa uutta vuotta ja palataan näihin myöhemmin. Ristikot ovat iloinen asia!
75. Jukkis31.12.2022 klo 21:06
Ollaan taas vaihteeksi tilanteessa, jossa kp/Kp ei ymmärrä lukemaansa eikä kukaan ymmärrä hänen kirjoittamaansa.
76. Eikka31.12.2022 klo 21:13
Nyt on mielenkiintoista: ”…muutama laatija, joiden ristikoista kukaan ei koskaan ärsyynny”, sitten 3 nimeä. Miten tuon voi kukaan ymmärtää (selvin päin) väärin? En tiedä ärsyyntymisestä, mutta minun podiumilleni Pihlajamäki ei yllä. Niin kauan kuin itse kuvittaa ristikkonsa.
77. Kp31.12.2022 klo 21:33
Voi hyvät hyssykät....
Eki tuossa pyysi laatijoista joiden ristikoista ei ärsyyntyisi. Ja listan on laatijoista jotka ärsyttää...
78. Ritu31.12.2022 klo 21:40
Kp, ärsyyntyisitkö ristikosta, jossa vihjeenä olisi MAA ja ratkaisusanaksi tulisi 6-kirjaiminen Yhdysvaltojen pinta-alaltaan suurin osavaltio? Ja jos vaikka samaan ristikkoon laatija sijoittaisi vihjeen JOKI pariin kohtaan ja molempiin tulisi sama ratkaisusana?

Minä ärsyynnyin sellaisesta ristikosta tällä viikolla.
79. Eki1.1.2023 klo 11:24
Jos nyt oikein tulkitsen, niin kp:n mielestä minun ei pitäisi olla ärsyneisyyden listalla mutta Joutsi sinne sopii. Hieman hankala noita viestejä.on ymmärtää. Kannattaa oikolukea ja miettiä, mitä kirjoittaa. Suomen kielen ammattilaisiahan tässä olemme olevinamme.
80. Eki2.1.2023 klo 15:05
Täällä on kovasti avoimia kysymyksiä, mutta minä vastaan yhteen. "Eki nousisit yhden tason ylemmäksi jos miettisit laatimista niin, ettei kukaan ratkottaessa ärsyynny......" Minun kahden viikon takainen uutisristikkoni oli kp:n mielestä pilallinen, koska siellä oli sana RANGAISTUSLAUKAUSRATKAISU. Se ei ole yhdyssana, sillä jos sen kirjoittaa Googleen, se kysyy: Tarkoititko: rangaistuslaukaus ratkaisu. Kun yritin sanoa: "Voi herranjestas, tuollako sinä tarkastat yhdyssanat?" Vastaus tuli: "Väitätkö että Googlessa ei ole kielitieteilijöitä?" Tästä tilanteesta ei päästykään sitten puusta pitkään, mutta minä kaipasin jo pitkälle. (Loppukevennys: Kapakasta palatessani kaikki tiet veivät Roomaan.)

Huomisen uutisristikon laadin täältä Roomasta käsin ja sen verran täällä oltiin tapahtumien keskipisteessä, että pääkuvakuvitus tuli omasta takaa. Nyt sijoitin kummallekin laidalle kaksi lausetta aivan vierekkäisille riveille ja keskelle kokoavan lauseen. Ei se ollut helppo asetelma, mutta ihan mukavasti lopulta asettui, kun näki vaivaa.
81. lapatossu2.1.2023 klo 15:18
Ei kai Google tarjoa vaihtoehtoja minkään oikeakielisyyskriteerin perusteella. Jos sen arkistossa ei ole juurikaan sivuja, joissa esiintyisi sana RANGAISTUSLAUKAUSRATKAISU, mutta sivuja, joilla esiintyy sekä RANGAISTUSLAUKAUS että RATKAISU, löytyy kyllä, niin sen olettama on, että hakusanan näpytellyt on tehnyt pienen virheen.
82. Eki2.1.2023 klo 15:22
Juuri näin. Se löysi kuusi osumaa rangaistuslaukausratkaisulle mutta enemmän sivuja, joissa ne ovat erikseen, aivan luonnollisesti.
83. Eikka2.1.2023 klo 15:42
Googlen käyttäminen oikeakielisyyden varmistamiseen on yhtä heikolla pohjalla kuin Ratkojiin luottaminen. Jos sana löytyy em. lähteistä, osuma kertoo ainoastaan sen, että joku ihminen on ko. sanan sinne kirjoittanut. Kirjoittajan suomen kielen taidoista ei ole mitään takeita.

Google tarjoaa hyvin usein 3 sanasta muodostuville yhdyssanoille vaihtoehtoa, jossa on ensin 2 sanan yhdyssana ja sitten yksittäinen sana. Mitään kieliopillista perustetta tälle ei ole, eikä Googleen pysty millään tallentamaan kaikkia suomenkielisiä yhdyssanavaihtoehtoja. Tuota edellistäkään sanaa tämän ohjelman oikoluku ei hyväksy, vaikka se on aivan kelvollinen sana. Sama koskee rangaistuslaukausratkaisua. Kuitenkin sillä erotuksella, että sen kohdalla oikoluku ei ”näe” punaista.
84. kp2.1.2023 klo 16:21
Pitäisi tuo kummajainen lähettää kielitoimiston tukimuksiin...........
85. kp2.1.2023 klo 16:21
tutkimuksiin
86. Eikka2.1.2023 klo 16:26
kp, mitä mieltä olet sanasta rangaistuspotkukilpailu?
Tai vaikkapa rangaistuspotkukilpailujännitysnäytelmä?
87. kp2.1.2023 klo 16:29
Eikka lue 84 ja 85
88. lapatossu2.1.2023 klo 16:40
Kielosesta ei tosiaankaan löydy yhdyssanana rangaistuspotkuratkaisua, mutta eihän siellä mitenkään voi olla kaikkia yhdyssanoja, joita tehdään uusia aina tarpeen mukaan. Nyt Googlaamalla löytyy mm. seuraavat tekstit

25 Apr 2019 — Rangaistuspotkuratkaisu aiheutti runsaasti keskustelua etenkin, koska erotuomari Daniel Siebert ei tarkistanut hieman kevyeltä näyttänyttä ... (HS.FI)

6 May 2022 — Rodrygon kaksi osumaa ja Karim Benzeman rangaistuspotkuratkaisu jatkoajalla veivät kuitenkin Realin maailman arvostetuimman ... (murtopallo.net)

Joten se on aivan kelvollinen yhdyssana IMO.
89. Eikka2.1.2023 klo 16:41
Lainaus: 87. kp 2.1.2023 klo 16:29
Eikka lue 84 ja 85

Luin toki. En tiedä pitäisikö tuon mukaan minut vai tuo sana lähettää. Niin tai näin, raigaistuslaukausratkaisu ja rangaistuspotkukilpailu ovat mielestäni rakenteeltaan hyvin samankaltaisia. Jälkimmäinen on varsin laajassa käytössä ja löytyypä myös sana rangaistuspotkukilpailusäännöt.
90. Eikka2.1.2023 klo 16:45
Voittomaalikilpailuratkaisuakin on näköjään jouduttu hakemaan…
91. Funny2.1.2023 klo 17:35
Tähän on pakko sotkeentua.

Tämä hassu keskustelu toistuu tavan takaa, kun jotkut eivät ymmärrä Googlen hakuperiaatteita. Artikkelissahan voi olla erikseen sanat rangaistuslaukaus ja ratkaisu vaikka miten kaukana toisistaan, ja Google löytää ne, nykyisin se tajuaa myös taivutusmuodot. Jos sanojen oikeinkirjoitusta haluaa Googlen avulla selvittää, pitääkin katsella tarkemmin noita artikkeleita.

Googlehan ei ole edelleenkään kovin fiksu, se vain tarjoaa esille kaiken, mitä löytää. Kuvahakujen kanssa huomaa saman. Alussa kuvat yleensä vastavat hakusanaa, mutta myöhemmin siellä esiintyy yhä enemmän kaikkea muuta.
92. Jukkis2.1.2023 klo 17:58
Aah tätä nostalgista tunnetta kun kaunokirjallisuutta koskaan lukematon laatijaystävämme on taas päässyt osoittamaan kielitajunsa puutteellisuuden, joka johtuu juuri siitä lukemattomuudesta. Aika pian koittaa hetki, jolloin tällaisesta keskustelusta on saatu nauttia täällä 20 vuotta.

Vaikka sanaa "rangaistuspotkuratkaisu" ei googlaamalla löytyisikään, ja vaikka ei kukaan koskaan ennen tätä olisi sanaa missään käyttänyt, se olisi tietenkin silti aivan virheetön suomenkielinen sana ja mitä mainioin ristikkosana.
93. kp2.1.2023 klo 18:05
Jukkis
Sinä saat tehdä/laatia vapaasti yhdyssanoja.... Toinen juttu onkin on ne oikein.
94. Eki2.1.2023 klo 18:09
Kyllä nämä kaikki yhdyssanat tehdään ihan kielikorvan ja kieliopin mukaan. Tiedän, ettei tästä päästä koskaan yhteisymmärrykseen ja se tekee minut surulliseksi.

Ristikossa oli siis rangaistuslaukausratkaisu. Siinä ei tosiaan ole mitään teennäistä ja sitä on käytetty erittäin vakuuttavissa paikoissa. Ei kannata väittää vastaan.
95. Jukkis2.1.2023 klo 18:13
kp
Sinä et saa tehdä/laatia vapaasti yhdyssanoja, koska et tästä suomen kielen olennaisesta piirteestä juuri mitään näytä ymmärtävän
96. kp2.1.2023 klo 18:17
On moni sana aikaisemminkin käynyt kielitoimiston seulan
Ja saanut niistä kielteisen arvon.
Esim. TIENVARSIKAMERANVALOKUVA.
97. Eki2.1.2023 klo 18:23
Nyt sinä kp lähdet laukalle ja rupeat kertomaan sanoja ulkomuistista, tuo on ihan pielessä. Lisäksi selitit tuon sanan Kielitoimistolle väärin. Sekin sana oli aivan oikein muodostettu. Minun pitänee penkoa sekin esiin kirjaimellisesti.
98. Eikka2.1.2023 klo 18:25
Lainaus: 96. kp 2.1.2023 klo 18:17
On moni sana aikaisemminkin käynyt kielitoimiston seulan
Ja saanut niistä kielteisen arvon.
Esim. TIENVARSIKAMERANVALOKUVA.

Tienvarsikameran
Rangaistuslaukaus

Huomaat varmaan pienen, mutta merkittävän eron.
99. Eki2.1.2023 klo 18:28
Löytyihän se, liikenteenvalvontakameravalokuva. Kielitoimisto luuli, että kyseessä on valokuva, joka on otettu tuolla kameralla, mutta se olisi liikenteenvalvontakamerasta otettu valokuva, jolloin se on täydellinen yhdyssana.

Siis huomatkaa, sanaa TIENVARSIKAMERANVALOKUVA en ole käyttänyt!
100. Eki2.1.2023 klo 18:37
Kielitoimisto totesi sanasta liikenteenvalvontakameravalokuva:
"Kokonaisuus on suomen kieltä, ei kovin luontevaa."

Luontevuuden negatiivisuus liittyi siihen, että heillä oli väärä käsitys, mistä puhutaan, mutta silti se lausunto oli noin positiivinen.

Kielitoimisto lähtee sitä paitsi sanojen käytöstä liittyen puheeseen. Totta kai keskustellessa on normaalia puhua useammin eri sanoin, mutta ristikossa on mukava makustella pitkää hienosti muodostettua yhdyssanaa, jolla on selvä tarkoite, etenkin jos se on pääkuvasta.
101. Eki2.1.2023 klo 18:51
Tässä kp:n käymä keskustelu, kp:n pyynnöstä.

Hei taas.
Kysyin onko sana LIIKENTEENVALVONTAKAMERAVALOKUVA
suomen kieltä. Vastasisitte siihen varmaan oikein. Mutta laatija
sanoi kysyitte väärin.
No nyt tarkennan kysymystä, niin saadaan asia poiskuljeksemasta.
Ristikossa oli kuva liikennevalvalvonta pöntöstä eli peltipoliisista.
Ja sitä kuvasta lähti sana: LIIKENNEVALVONTAKAMERAVALOKUVA

Hei
Olen samaa mieltä, että sana ei ainakaan parantunut. Viimeksi vastannutta kollegaani lainaten: sen osat ovat edelleen suomen sanoja ja kokonaisuuden voi jokseenkin ymmärtää, mutta se ei edelleenkään tunnu kovin luontevalta. Selkeämpää olisi puhua esimerkiksi ”liikennevalvontakameran valokuvasta” hajottaen sana useammaksi sanaksi. Kokonaisuuden voi kuitenkin sanoa olevan suomea, vaikkei luontevaa sellaista.

Ystävällisin terveisin
Tuulia Sinervo
Kielitoimiston neuvonta
Kotimaisten kielten keskus
102. Eki2.1.2023 klo 18:58
Kyseessä oli siis LIIKENTEENVALVONTAKAMERAVALOKUVA, joka on hieman luontevampi kuin Sinervon mainitsema sana (kp:n puheessa sana muuttuu). Pitäisi aina olla tarkka siteerauksissa. Asia ei silti varsinaisesti muutu.
103. Kp2.1.2023 klo 19:14
Kiitti kun panit tuon...
Sanotaan että sana ei vaikuta luontevalta.
104. Ritu2.1.2023 klo 19:18
Kuinka luontevalta nämä kuulostavat ristikossa?

Esim. viikolla 47/2022 ristikossa olivat vihjeet SÄILÖNTÄÄ, josta ratkaisusanaksi tuli myöhemmin julkaistussa ratkaisussakin ollut PAKASTAA. Samassa ristikossa vihje OTTAA, josta ratkaisusana SANTSAILU. Yhdessä ristikossa vihje PUKIJOITA ---> KAASET.
105. Eki2.1.2023 klo 19:19
"Kokonaisuuden voi kuitenkin sanoa olevan suomea."

Eki: "Kielitoimisto lähtee sitä paitsi sanojen käytöstä liittyen puheeseen. Totta kai keskustellessa on normaalia puhua useammin eri sanoin, mutta ristikossa on mukava makustella pitkää hienosti muodostettua yhdyssanaa, jolla on selvä tarkoite, etenkin jos se on pääkuvasta."

Tuossa on kaikki riittävä tuosta asiasta.
106. lapatossu2.1.2023 klo 19:24
Lainaus: 104. Ritu 2.1.2023 klo 19:18
Kuinka luontevalta nämä kuulostavat ristikossa?

Esim. viikolla 47/2022 ristikossa olivat vihjeet SÄILÖNTÄÄ, josta ratkaisusanaksi tuli myöhemmin julkaistussa ratkaisussakin ollut PAKASTAA. Samassa ristikossa vihje OTTAA, josta ratkaisusana SANTSAILU. Yhdessä ristikossa vihje PUKIJOITA --- KAASET.

-----------
Eikös vihjeen pitäisi indikoida muoto, jossa ratkaisusana pitää olla?
Siis SÄILÖNTÄÄ -> PALASTUS,
OTTAA -> SANTSATA (aika vähäinen vihje sille että otetaan uudestaan)
PUKIJOITA -> KAASOT olisi kelvollinen. Muoto muuten olisi oikein.
107. lapatossu2.1.2023 klo 19:25
Siis SÄILÖNTÄÄ -> PAKASTUS ...sormi eksyi väärälle näppäimelle
108. kp2.1.2023 klo 19:30
KAASE on kaason rikkaismuoto
Nykysuomen sanakirja
109. kp2.1.2023 klo 19:31
rinnakkaismuoto. sormi liian iso näppylöille.....
110. kp2.1.2023 klo 19:35
"Selkeämpää olisi puhua esimerkiksi ”liikennevalvontakameran valokuvasta”
Hyvä Eki. Lue miten kirjoitettu. ÄLÄ niinkuin luulet.
Eli todettakoon, ettei ole yhdysana......
111. Eki2.1.2023 klo 19:40
Nyt puhutaan kp faktoista ja se on yhdyssana. Sitä paitsi tuolloin olisi hyvä puhua "liikennevalvontakameralla otetusta valokuvasta", minusta tuo on oikaisu asiasta ja jättää ymmärrykseen ongelmia.

Älä myöskään ohita Ritvan mainitsemia oikeita rimanalituksia eli virheitä.

Onko tylsän kaase-sanan monikko kaaset vai kaaseet, minulla ei ole täällä Italiassa kirjaa eikä netti saa Nykästä auki juuri nyt.
112. Ritu2.1.2023 klo 19:43
Minulla kp jää ristikoissasi niin paljon hämärän peittoon, että se on syy miksi en aina jaksa ratkoa niitä edes loppuun. Mietityttämään jäi myös ristikoissasi 51/2022 ollut vihje KIELI. Ratkaisusanaksi tuli TAMALI.
Se harmittaa, että aina ei sitten voi tietää onko itse väärässä vai onko jälleen kerran ristikkoon laitettu vain joku sinne päin sana .
113. Eki2.1.2023 klo 19:44
On kuulemma kaaset. Hyvä homma, vaikka itse en moista sanaa käyttäisi. Kaaso on hyvä sana ja kaasot.
114. Kp2.1.2023 klo 19:54
Ritu kyllä tamili on kieli...
Uusissa laadinnoissa on ihan tavallisia sanoja...
115. si-tee-raaja2.1.2023 klo 20:00
Ritu: "Se harmittaa, että aina ei sitten voi tietää onko itse väärässä vai onko jälleen kerran ristikkoon laitettu vain joku sinne päin sana ."
116. Kp2.1.2023 klo 20:02
Eki tuossa oli mainio esimerkki siitä, ettet myönnä ihan selvää virhettä. Toivottavasti muut ovat viisaampia.
Ja ei ne ole olleet mokia. Kaikki on selviä olleet...
117. Eki2.1.2023 klo 20:05
Kyllä kp on nyt niin että sinulta muminat kimpoavat takaisin ja siksi olet ainoa laatija, jolle ei ole tullut yhtään muminaa ja tämä on suora lainaus puheistasi. Kyllä minä virheitä olen elämäni aikana tehnyt.
118. Ritu2.1.2023 klo 20:09
Kp, juu, siihen käy tamili. Katsoin pelkkää julkaistua ratkaisua, jossa se oli TAMALI. Eli pystyvihjeen LAULAJA kohdalle oli merkitty ANKA. Kun sen vaihtaa ANKI, niin muodostuu tuo TAMILI.
En tiedä oletko itse huomannut, mutta nuo julkaistut ratkaisut sisältävät myös paljon virheitä. Hauskin niistä oli viikon 47/2022 ristikko ja sen ratkaisu. Ristikossa vihje LINTUJA. Sain ratkaisuksi ISOTIKAT. Kirjain O oli piilokirjain. Ratkaisussa se oli ISITIKAT . No, äititikka ja isitikka..lintujahan nekin :).

Tuossa samassa ristikossa oli tuo vihje OTTAA, josta ratkaisusana SANTSAILU. Tuon ratkaisusanan kanssa risteäväksi sanaksi tuli SIMATSI. Vihjeenä sille oli KHOMOTSO. Ei valitettavasti auennut sekään minulle.
119. Eki2.1.2023 klo 20:17
Tässä on nyt vastakkain pari täysin asiallisesti rakennettua täysin suomenkielistä joskin pitkää yhdyssanaa, joita kukaan muu kuin kp ei ole arvostellut, ja sitten aivan käsittämättömiä outoja sanoja ja kirjoitusvirheitä. Olen edelleen surullinen tästä tilanteesta. Minulla ei ollut halua ajautua tällaiseen.
120. kp2.1.2023 klo 20:43
Ritu
Ratkaisuissa todettiin ristikoiden jo lähdettyä naputteluvilheitä.
Pääasia on miten ne ristkkoon tulevat....
Esim. ISOTIKKA ristkossa varmasti....
Eki älä ole surullinen........ Ja pidä pääsi.. Se on vaarallista, jos sen menettää.
Voi henki mennä.....
121. Eki2.1.2023 klo 20:49
Et näköjään halua kommentoida virheellisiä vihjeitä. No ne ovat selkeitä virheitä ja nyt olet sinäkin kuullut muminaa. Viimeinenkin muminaton on historiaa.

Eivät ratkaisujen virheet ole pikkujuttu. Ritu ja varmasti moni muukin luuli, että tamali on kieli ja että se on oikea vastaus. Miten voit suhtautua tuohon yliolkaisesti? Käyttäydyt täällä pöyhkeästi kaiken osaavana ja sitten teet kammottavia virheitä ja levität väärää tietoa. Kyllä sínulla ainakin on peiliin katsomisen paikka.

Ihmettelen myös, miten nyt 50 vuoden uran jälkeen yhtäkkiä sanot, että nyt tulee ristikoissa vain tavallisia sanoja. Mitä on tapahtunut? Ja miksi?
122. Kp2.1.2023 klo 20:54
Ritu
Simatsi on ratkojissa
123. Kp2.1.2023 klo 20:58
Eki
Ristikoissa kaikki on ihan ok
Nuo mokat jotka tullut esille sen vuoksi, ristikoiden ratkaisuissa on naputteli virheitä....
124. Eki2.1.2023 klo 21:00
Kyllä sinä kp nyt selittelen väärää oikeaksi ja vielä huonolla soomen kielellä.
125. Kp2.1.2023 klo 21:13
Luettelo sä ollenkaan....
Oon sanonut sata kertaa jo..
Noissa vanhoissa ristikoissa on käytetty ratkojaa linkkiä ja ratkaisuissa huomattiin naputteli virheitä....
126. Kp2.1.2023 klo 21:13
Luet ei luettelo
127. Eki2.1.2023 klo 21:16
Ei perhana, kp, kirjoita ymmärrettävää suomea!
128. Ritu2.1.2023 klo 21:16
Kp, eivät ne kaikki ole naputteluvirheitä vain ratkaisuissa. Tarkoitan esim. noita sanojen ja verbien muotoja, että ne vastaisivat myös ristikossa toisiaan kuten esim. SÄILÖNTÄÄ pitäisi olla PAKASTUS eikä PAKASTAA.

Joihinkin vihjeisiisi kaipaisin heittomerkkejä ympärille. Esim. vihjeestä 13.4.T tulee ratkaisusanaksi TELLET. Se esimerkkinä mihin itse niitä olisin kaivannut, koska ratkaisuksi ei tullut TELLERVOT.

Moniin sanoihin, jotka löytyy vain ratkojista, suhtaudun vähän ynseästi. Kuten esimerkiksi ristikoissasi olleeseen vihjeeseen KANSA, josta tuli TAIT. Eikö sen pitäisi olla THAIT, vai onko tuo joku rinnakkaismuoto, josta minä ratkojapoloinen olen taas tietämätön?
129. pelaaja2.1.2023 klo 21:17
En osaa ymmärtää tuota KHOMOTSO => SIMATSI. Mitä se tarkoittaa?
130. Eki2.1.2023 klo 21:37
On siinä ratkojaparka ihmeissään. En minäkään. En viitsi hyväksyä Ratkojien evästeitä ja mainoksia. Ei se ole laatijan paikka.
131. Ritu2.1.2023 klo 21:39
Pelaaja, herra yksin tietää ja tietääkö sekään. Mut sen verran sain vinkkiä, että se löytyy Ratkojista , niin mennään ja pärjätään sillä tiedolla sitten.
132. pelaaja2.1.2023 klo 21:46
Ratkojista (ilman mainoksia!) kävin lunttaamassa, koska kp sanoi sen sieltä löytyvän. Löytyi. SIMATSI, tuloksena KHOMOTSO, ei selitystä. Laitettu sinne 4.5.2022.
133. Ritu2.1.2023 klo 21:56
Tuo kp:n laatima ristikko, jossa tuo vihje oli, on marraskuulta 2022 ja viikko 47.

Kp:lle haluaisin vielä sanoa tuosta ristikosta, että siinäkin oli vihje VAJOTA, johon tuli ratkaisusana UPOTTAA. Minun kielikorvani sanoo, että ratkaisusanan olisi pitänyt olla muotoa UPOTA.
Tähän seikkaan kun kp kiinnität huomiota, kun laadit seuraavia ristikoita, niin jälleen kerran ratkoja kiittää.
134. Jaa2.1.2023 klo 21:57
Lainaus: 34. kp 28.12.2022 klo 10:09
Kyllä käytän. Mutta pitää varmistaa muualtakin. Ratkoja fi voi kirjoitella väärinkin. (Olen törmännyt joskus
tähän ilmiöön). MUTTA enemmän siellä on sanoja, jotka pitävät paikkansa.....

Kerro se muu lähde, josta olet varmistanut, että KHOMOTSO = SIMATSI.
135. lapatossu2.1.2023 klo 22:06
Googlaamalla löytyy Khomotso, afrikkalaisperäinen etunimi, ja Simatsi, afrikkalaisperäinen sukunimi, mutta ei ketään Khomotso Simatsi nimistä.
136. Kp2.1.2023 klo 22:24
Ritu
Thait tait wikipedia
137. Kp2.1.2023 klo 22:26
On muistettava jos ratkojaa tiedä, niin ristikoissa ei aina ole virhe.....
138. Jaska2.1.2023 klo 23:24
Etelä-afrikkalainen etunimi Khomotso on suomeksi Lohdutus, joka oli puolestaan vuosien 1938 ja -39 ravikuningas. Niinpä ristikkoon seuraavaan kerran pukatessa väkisin KHOMOTSO, on sopiva vihje vaikkapa KUNINGAS LOHDUTTAA LESOTHOSSA. Laatijain vapaasti käytettävissä.
139. Eki2.1.2023 klo 23:35
On muistettava jos ratkojaa tiedä, voi aiheutua muminaa.
140. seurailija2.1.2023 klo 23:42
Onhan se totta, mutta nyt tuntuu, että kp yrittää fraaseilla selvitä selvistä virheistään olankohautuksella.
141. Ritu2.1.2023 klo 23:47
Tuosta edellisestä kommentistasi (137.) olen kp kanssasi harvinaisen samaa mieltä. Ristikot, joita suurimmaksi osaksi olen ratkonut, ovat olleet virheettömiä tai virheitä on minimaalinen määrä ratkomieni ristikoiden kokonaismäärään suhteutettuna.
Varsinkin laatijoiden, joiden hyviin tasalaatuisiin ristikoihin olen tottunut, niin tietää, että jos jokin alkaa epäilyttää ratkaisusanassa, niin paras tarttua kumiin ja laittaa mietintämyssy uuteen asentoon.

Välillä ristikoidesi kohdalla tein valtavia työmääriä etsiessäni ratkaisuja milloin mistäkin opuksesta. Joskus löytyi, toisinaan ei. Varsinkin silloin, jos ratkaisun ilmestyttyä olin pettynyt ratkaisusanaan, että se oli tyyliin jotain vain Ratkojista löytyvää, niin energia hiipui saada niitä ratkottua. Ratkoin sen, mitä sain risteävien avulla ratkottua, loput katsoin ratkaisusta, kun se aikanaan julkaistiin.
Ratkojia en muutenkaan juuri käytä ratkonnassani. Satunnaisesti sinne joku haku itsestään vie, mutta muuten olen tällainen sitkeä oman pään sisällä mietiskelijä.

Kirjoittelustasi ymmärsin, että päädyit kp tulokseen, ettei noissa ristikoissa, joista kirjoittelin, ollut mitään virheitä? Ratkoja ei vaan osannut tai tiennyt. Myönnän, että oli tietämättömyyttänikin kuvioissa mukana. Kenties halusin kuitenkin keskustelua seuranneena vähän herätellä sinua huomaamaan, ettei ristikoidesi virheettömyys ole kirkossa kuulutettu, vaikka muminaa ei ole kuulunutkaan.

Mutta luotan siihen mitä sanoit, että entistä laadukkaampaa on tulossa. Selkeän ulkoasun ja kivojen pääkuvien takiahan noita saattaisi ratkoa mielellään, jos muukin puoli ristikoissa olisi ratkojia ajatellen laadittu.
142. Kp3.1.2023 klo 06:45
Ritu älä ole huolissasi.... Sinnekin joku päivä noita uusia ristikoista tulee.... Odottavan aika on pitkä, niin sanotaan.
143. Kp3.1.2023 klo 06:48
Muuten mitä inhoan on tämä älykännykkä. On niin pienet kirjaimet. Ja niin iso sormi...
144. E-M3.1.2023 klo 08:13
Voisitteko aloittaa nimimerkki kp:lle oman säikeen. Ja kertoa, mistä löytyy kp:n laatimuksia?
145. Ritu3.1.2023 klo 09:30
Ylläpidolta haluaisin tiedustella, miten tuohon linkin antamiseen suhtaudutaan. Netin kauttahan ainakin yhden ilmaisjakelulehden ristikoihin on mahdollista päästä käsiksi. Toisaalta en tiedä, miten tarpeen kp:n ristikoiden julkinen ruodinta tällä sivustolla edes on, vaikka nyt itse niitä esille toinkin.
Mielestäni kommentointi vaan kp:n taholta lähti laatijakollegastaan niin lapasesta Ekin laatimia ristikoita arvioitaessa, että Eki nyt muka tieten tahtoen haastamamalla itseään ärsyttäisi ratkojia ristikoillaan tai ne sisältäisivät sanoja, joita ristikoihin ei kuuluisi.

Ekinkin laatimissa ristikoissa olen joskus ani harvoin virheisiin törmännyt. Minusta kuitenkin tuntuu jopa kummalliselta puhua monikossa virheistä niissä siitä syystä, ettei niitä juurikaan vastaan tule.
Jos vaikka mietin pelkästään koko vuoden ratkomiani Ilta-Sanomien ja sen TV-lehdessä olleita ristikoita, joista siis viikossa tulee yhteismäärältään ratkottua ehkä kymmenkunta Ekin laatimina siis, niin en minä tuollaisiin selkeisiin virheisiin ole vuoden aikana törmännyt kuin ehkä kahdesta kolmeen kertaan noissa lehdissä. En osaa sanoa tarkkaa lukua. Ja huomaamani virhe on ollut tyyliin sitä, että kun ratkaisusanaksi on tullut monikko, niin vihje olisi vaatinut siihen yksikön.

Jotkuthan saattavat pitää sitä hymistelynä, kun en ole katsonut tarpeelliseksi tulla tänne niistä kovaan ääneen toitottamaan. Mutta katson virheiden määrän niin pieneksi ja tavallaan mitättömäksikin, että haluan välttää sen tilanteen, että esim. juuri kp tarttuisi asiaan ja sitä puitaisiin niin paljon myöhemminkin, että takuulla tilanne näyttäisi siltä, että niitä virheitä vilisee ristikoissa ärsyttävyyteen asti tuon tuosta, vaikka tilanne on todellisuudessa kaukana siitä.
146. Ylläpito3.1.2023 klo 09:47
Kyllä linkin saa panna julkiseen lehteen. Ristikon parantelun filosofiassa on keskustelua sisällöstä ja linkki jatko-osaan.
147. kp3.1.2023 klo 09:54
Ritu.
Kaiketi sinun olisi nähtävä yksi niistä "uusista" ristikoistani....
Ne joita olet nyt löytänyt on vanhoja. Nyt on suunta kääntynyt ja hyvä niin.
Ja noista Ekin ristikoista miten hyviä ne joskus ovatkin, niin niiden sanoja on
lähetetty kielitoimistoon. Ja osa niistä on tuomion saanut.
Esim. aiemmin esille tullut. -Mutta kaikesta huolimatta parempaa vuotta
kaikille...
148. Ritu3.1.2023 klo 09:59
Annan sitten linkin, mutta huomautan, että kyseessä on palkintoristikko, niin ratkaisusanoja ei pidä täällä ennen ratkaisuajan umpeutumista paljastella. Vielä ehtii tänään nähdä viime viikon ristikon. Huomenna ilmestyy uusi. Ja pääkuvista olen noissa aina tykännyt.

www.paikkakuntalainen.fi
149. Ylläpito3.1.2023 klo 10:01
Sori kp mutta oikein on kaikki muodostettu. Älä lue kuin piru Raamattua!
150. kp3.1.2023 klo 10:08
"Kokonaisuuden voi kuitenkin sanoa olevan suomea, vaikkei luontevaa sellaista".

Hyvä Ylläpito Miten muuten tuon voi selittää?
151. Ylläpito3.1.2023 klo 10:14
Onko kaaset luontevaa suomea? Nuo ovat erikoissanoja pääkuvasta ja ihan tarkoituksellisesti rakennettu, mutta vääriä ne eivät ole, kielitaitoinen väki täälläkin sen myöntää.
152. Ylläpito3.1.2023 klo 10:18
Voidaanko antaa ratkojien päättää tykkäykset ja inhokit? Tämä ei tunnu etenevän.
153. kp3.1.2023 klo 10:22
Ylläpito Lue: Kokonaisuuden voi kuitenkin sanoa olevan suomea, VAIKKEI LUONTEVAA SELLAISTA
Tosin jokainen saa pitää oman päänsä.
Eihän toisten sanomiset mene jokaikaisen päähän. Suomen laki kieltää tappamisen, mutta joku
aina rikkoo tuota lakia....
154. iso S3.1.2023 klo 10:36
Nykysuomen sanakirja on tietyssä mielessä samankaltainen kuin Ratkojat - kaikki niistä löytyvä ei ole välttämättä hyvää materiaalia ristikkoon. Ratkojissa on virheellistä(kin) tietoa ja ja Nykäsessä sellaista(kin) sanastoa, jota ei enää nykyään yleisesti käytetä, jollakin murrealueella ehkä. Kaase on juuri tuollanen sana.

Jos laatijan, ratkojan tai jonkun muun haasteena on sanan taivuttaminen, Kielitoimiston sanakirja antaa siitä useimpiin tarpeisiin riittävät esimerkit, joiden avulla voi päätellä ne taivutusmuodot joita ei mainita. Esimerkiksi sanalle kaaso Kielonen antaa seuraavat esimerkit:

yks. nom. kaaso
yks. gen. kaason
yks. part. kaasoa
yks. ill. kaasoon
mon. nom. kaasot
mon. gen. kaasojen
mon. part. kaasoja
mon. ill. kaasoihin

"Joukahainen on www-pohjainen suomen kielen sanastotietokanta. Se on kehitetty palvelemaan vapaita kieliteknologian sovelluksia, erityisesti Voikkoa ja Sukijaa. Tietokannan sisältöä voi vapaasti selata, jos tarvitsee tietoa suomen sanojen oikeinkirjoituksesta. Sanastoa täydennetään jatkuvasti, eikä sen virheettömyyttä voida taata." Se löytyy osoitteesta

joukahainen.puimula.org/

Joukahainen antaa täydellisemmän listan taivutusmuodoista:

nominatiivi kaaso
genetiivi kaason
partitiivi kaasoa
translatiivi kaasoksi
essiivi kaasona
inessiivi kaasossa
elatiivi kaasosta
illatiivi kaasoon
adessiivi kaasolla
ablatiivi kaasolta
allatiivi kaasolle
abessiivi kaasotta
nominatiivi_mon kaasot
genetiivi_mon kaasojen
partitiivi_mon kaasoja
translatiivi_mon kaasoiksi
essiivi_mon kaasoina
inessiivi_mon kaasoissa
elatiivi_mon kaasoista
illatiivi_mon kaasoihin
adessiivi_mon kaasoilla
ablatiivi_mon kaasoilta
allatiivi_mon kaasoille
abessiivi_mon kaasoitta
instruktiivi_mon kaasoin

Lisäksi kerrotaan sanan taivutusluokka, joka on kaason tapauksessa valo, eli kaaso taipuu samalla tavalla kuin valo.

Kaikesta edellä olevasta jankkaamisesta: kp, mietipä hetki sellaista mahdollisuutta, että saatat olla väärässä. Lue koko säie ajatuksen kera huolellisesti uudelleen ja yritä ymmärtää lukemasi! Nyt olet lukkiutunut omaan mielipiteeseesi ja näet mitä luulet.
155. kp3.1.2023 klo 10:46
isoS
KAASE on nykysuomen sanakirjassa
156. Ylläpito3.1.2023 klo 11:03
Sinä kp vastaat vain silloin, kun olet ollut jotenkin oikeassa. Kaase-sanaa se ei tee hyväksi, mutta hyväksyttäväksi kylläkin. Vähän samoin kuin nuo yhdyssanat. Tosin ne ovat nykysuomea ja kaikille tuttuja sanoja. Googlekin tuntee.
157. kp3.1.2023 klo 11:21
Tosi eri asia siinä, että nuo yhdyssana(t) on kielitoimiston tuomio.
MUTTA KAASE on kielitoimiston sana.......
158. Ylläpito3.1.2023 klo 11:25
Ratkojakunta päättäköön, kaaset vai liikenteenvalvontakameravalokuva? Johan tuosta tajuaa ristikoiden eron.

Tuomio on edelleen väärä päätelmä.
159. Ritu3.1.2023 klo 11:28
Minua kp huolestuttaa sitten jo kovasti lupaamasi "uudet" ristikot, jos olet edelleen sitä mieltä, että esim. KAASE on hyvä sana. Sehän puskee SAVAKUn kanssa sitten niihin uusiinkin.
Kannattaako minun niitä uusia jäädä edes odottamaan?
160. lapatossu3.1.2023 klo 11:57
Ratkoin Ritun linkkaaman ristikon... Ratkojan mielipide on se, että en olisi todennäköisesti vaivautunut, jos olisin lehden jakelualueella. Suuri osa helppoa, läpikirjoitettavaa. Sitten joitakin Aulismeja huonossa mielessä, esim. 'ulkolaisia'.

Keskivaiheella on vihje MIES. Vastauksessa piilokirjain, johon sopii kaksi eri kirjainta.

Muutamista vihje-vastaus -pareista olin erimieltä laatijan kanssa, mutta se ei vähennä ristikon arvoa.

'Luumuja' -vihjeen vastaussana löytyy ilmeisesti vain Ratkojista?
161. Jukkis3.1.2023 klo 12:30
"MUTTA KAASE on kielitoimiston sana......." väittää kp.

Ei ole, vaan on vuodesta 1929 alkaen Nykysuomen sanakirjaa kasanneen neuvottelukunnan sana.
162. pelaaja3.1.2023 klo 15:11
Ratkoin sitten minäkin Ritun linkittämän ristikon. Yllättävän selkeä siihen nähden, etten ole vuosien saatossa onnistunut saamaan selkoa laatijan kirjoitelmista täällä.
Äkkiseltään katsottuna 2 vihjettä ratkaisuineen 2 kertaa. 1 vihje ratkaisuineen ensin yksikössä ja sitten monikossa. Oikealla alh. ehdottomasti häikkää. Vas. reunassa myös jotain mutta siitä ei voi vielä sanoa enempää. 1 vihjekuva ymmärtämättä.
Niitä lapatossun luumuja ei nyt osu silmään.
Mutta ihanhan tuo kuvaristikosta muuten käy.
163. lapatossu3.1.2023 klo 15:28
Pelaaja, luumut ovat oikeanpuoleisimmalla pystyrivillä, toinen sana ylhäältä lukien.

Muuten, tuo Ritun linkki johtaa nyt uudempaan numeroon, jossa eri ristikko kuin se, minkä ratkoin.
164. iso S3.1.2023 klo 15:38
Piilokirjainten kanssa laatijoilla on joskus haasteita. Joskus löytyy yllättäviä vaihtoehtoja, esimerkiksi lapatossun mainitsemaksi mieheksi löytyy ainakin neljä vaihtoehtoa. Ilmeisen ja melko ilmeisen lisäksi kävisi i (hollantilainen uimari) tai z (saksalainen näyttelijä tai kilpa-ajaja).

Ristikko on pääosin helppo, ainakin kohtuullisessa määrin ratkoneelle. Ihan aloittelijalle löytyy kompastuskiveksi joukko klassisia ristikkofakkeja. Muutamat henkilönimet (Davis, Aimar) ja jotkut maantieteelliset vihjeet (Marokossa, Nigeriassa, Egyptissä) voivat kangertaa kokeneemmankin käsissä, eli vaikeusaste on kiusallisen epätasainen.

Boyle ei luullakseni missään yhteydessä käytä pelkästään tuota sukunimenään.

"Punnita" ja "paino" eivät varsinaisesti riko säääntöjä, tuleehan niistä eri ratkaisusana, mutta kauneusvirhe se ainakin on kun substantiivi ja siitä johdettu verbi ovat samassa ristikossa.

Maa ja sen ratkaisu eivät mielestäni ole käypä pari.

Kaikkia sanoja ei todellakaan ole tarkistettu Kielitoimiston sanakirjasta. Esimerkiksi ne mystiset ja täysin tarpeettomat luumut ja niiden alla oleva karsta. Luumujen sijaan olisi voinut käyttää parempaa selitystä tai eri piilokirjainta ja niin syntyvälle sanalle sopivaa vihjettä.

Jotkut vihjeet kuvaavat ratkaisuaan kovin heikosti. Esimerkiksi pääkuvan alemman otuksen hännän vieressä oleva aitajuoksija. Yksinhän tuo painelee eikä mistään käy ilmi että vauhti paranisi (vaihtoehtoinen ratkaisu, jota olisi vielä vaikeampi sovittaa ratkaisusanan kanssa poikittaiseen sanaan).

Ulkoasu on siisti, mutta printattuna jotkut piirrosvihjeet ovat liian pientä piperrystä, menee arvailuksi. Tässä asiassa pitäisi nähdä itse lehti, siinä ehkä kuvat ovat selvempiä.

Ei huono, mutta yksityiskohtia pitäisi hioa että olisi hyvä. Tunti lisää laadintaan käytettyä aikaa olisi voinut auttaa oleellisesti - mutta vain jos laatija on sitä mieltä että kritiikkiin on aihetta.
165. pelaaja3.1.2023 klo 15:41
Nonni, ratkoimme siis eri ristikon. Ilmankos emme puhu samoista asioista.
166. kp3.1.2023 klo 15:50
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaki tuossa on, jos ne ovat noita ristikossa-
Olisi hauska nähdä.... Onko nuo minun mokia, vai onko se niin vaikea
ettei aukea
167. lapatossu3.1.2023 klo 15:51
kp, tuo ei kuitenkaan ole se sana, joka ristikkoon tulee vastauksena.
168. Jiikoo3.1.2023 klo 16:03
Käväisin vilkaisemassa Ritun linkittämän ilmaisjakelulehden ristikkoa. Siisti, jopa lähes edustava ulkoasu. Ratkomaan en ristikkoa kuitenkaan lähtenyt. Tässä säikeessä lukemani keskustelun perusteella luulen, ettei minun tarvitse ainakaan ristikon takia murehtia sitä, ettei lehti ilmesty omalla asuinalueellani.
169. Jaska3.1.2023 klo 16:11
Tarpeetonta valistusta kp:ltä. Kaki on kaikille sivuston vakituisille kirjoittajille varmasti tuttu ristikkosana. Kysymys on siitä, esiintyykö se kyseisen ristikon ratkaisusanana, joka lapatossun mukaan on jokin muu kuin kaki.
170. kp3.1.2023 klo 16:23
Ihan arvialla heitin jonkun hedelmän Jaska...
En ole nähnyt ristikko nyt mistä puhe.....
171. lapatossu3.1.2023 klo 16:26
Et ole nähnyt ristikkoa? Luulin sinun laatineen sen.
Kyseinen vastaussana on monikollinen ja siinä on neljä kirjainta.
172. kp3.1.2023 klo 16:36
Voi hyvät hyssykät.... Kun tuhansia on tehnyt ei niitä muista. EN OLE NYT NÄHNYT/TIETOINEN
mistä ristkosta puhe on......
173. Jaska3.1.2023 klo 16:38
Joten se voisi olla nuoren Tarzanin sutsahi.
174. lapatossu3.1.2023 klo 16:40
Ahaa. No muistatko katsoneesi Ratkojista sanan, jolle on annettu 10 sivua eri vihjeytyksiä, ja valinneesi sieltä 'Luumuja', jota ei mistään muualta saa varmennettua?

Epäilen, että kyseisen sanan rakojiin laittanut on typottanut tuon kakin.
175. kp3.1.2023 klo 16:46
Tämä ei etene jos kukaan ei sano mistä on kyse.....
176. lapatossu3.1.2023 klo 17:01
Ritu sanoi, että vastausaikaa on vielä jäljellä, joten ei saa antaa suoria vastauksia täällä.
Katso Ratkojista haulla 'Luumuja', ehkä muisti palaa.
177. kp3.1.2023 klo 17:06
https://www.suomisanakirja.fi/akiluumu
Tuo sitten......
178. Ritu3.1.2023 klo 17:13
Tuossa kyseisessä lehdessä on tosiaan jo ristikko vaihtunut siitä mitä se oli, kun tuon linkin laitoin. En aavistanut, että se vaihtuu jo tiistaina nettiversioon. Meillä se ilmestyy keskiviikkoisin printtinä. Itse en koskaan netin kautta sitä ratko.
Mutta tuolle lehdelle ja kp:lle on voinut antaa pointsit siitä, että kyseisessä lehdessä julkaistaan ratkaisu isossa koossa vihjeineen päivineen. Ja kun selaatte tuota lehteä, niin sieltähän se löytyy nytkin.
Toisaalta ihmettelin sen julkaisua vielä, kun muistini mukaan siinä edellisessä lehdessä olleessa kilpailukupongissa oli vastausaikaa 6.1. saakka. Tosin voi muistini pettääkin tuossa asiassa.
Olin löytävinäni nuo luumut yhdyssanan alkuosana kyseiseen hedelmään netistä.
179. lapatossu3.1.2023 klo 17:19
Löytyy siis tuon yhdyssanan osana.
Eikä kyllä tässäkään tapauksessa ole luumujen suvusta kyse, se "kakiluumukin" on nykyisin pelkkä kaki, koska ei ole luumu muuta kuin ristikoissa.
180. Jaska3.1.2023 klo 20:03
Kaki = persimon, siis eri kasviheimoakin kuin luumu.
181. kp3.1.2023 klo 20:10
Kaki on eebenpuiden eli persimonien sukuun kuuluva kasvi, jonka makeat hedelmät ovat syötäviä. Sitä kutsutaan myös nimillä kakiluumu.
lapatossu.
Sitä muutkin kutsuu luumuksi. Ei vaan ristikoissa.....
182. lapatossu3.1.2023 klo 20:40
No, ei pitäisi. Valkohäntäpeurakaan ei enää ole peura, eikä siis ole koskaan ollutkaan, muuten kuin nimessään.
183. Eki3.1.2023 klo 21:37
Olen palannut uudenvuodenmatkalta. Tulee tästä vain mieleen, että tarkastaja on tarpeellinen ja hyvä tarkastaja on kullan arvoinen, mutta kukaan ei löydä kaikkia virheitä, ei edes joskus niitä ilmeisiä. Eri tekijöiden ristikoissa joudumme siis kestämään enemmän tai vähemmän virheitä. Joskushan on vain kiva, kun huomaa laatijan olevan inhimillinen ja tuntee hetken itsensä paremmaksi...

Me laatijat emme saa yrittää selittää kaikkia vääriksi hälytyksiksi tai ohittaa ikävät asiat. Yrittäkää te ratkojat löytää mieleiset ristikkomme ja jättää väliin ne, joista emme niin välitä! Kyllä tarjontaa riittää!
184. Jaska3.1.2023 klo 22:13
Keillä muilla kuin Sanarisilla on ennakkotarkastustoimintaa?
185. Eki3.1.2023 klo 22:23
Kyllähän kp kertoo/väittää, että hänellä on oma tarkastaja, vaikka joskus se on vaikea uskoa. Ristikkolehdillä on aina om(i)a tarkastaj(i)a.
186. Eikka3.1.2023 klo 22:31
Ehkä virheitä arvioidessa on syytä miettiä mistä kukin virhe johtuu. Joku on varmaan niistä jonkun luokituksen väsännytkin. Itselle tulee mieleen seuraavanlaisia;

- selkeät kirjoitusvirheet, esim. kuva herrasta nimeltään Krupp, ”oikea” vastaus Kkupp
- kielioppivirheet, lähinnä yhdyssanat
- asiavirheet, esim. vihjeenä maakunta, vastauksena kyläpahanen
- sitten vielä käännösvirheet tai vääränlaisen esimerkin käyttö kuvassa
- ja lopuksi tulkinnanvaraisemmat slangi- tai murresanat sekä unholaan jääneet harvinaisuudet, näiden virheellisyys on jo tulkinnanvarainen

Itseäni närästää eniten nuo huolimattomuudesta johtuvat virheet, kun ei viitsitähalutajakseta tarkistaa lopputulosta. Ja kun kerran maksan HS:n ja SK:n ristikoista(kin), niin sanon niistä myös mielipiteeni, suuntaan tai toiseen, maksavana asiakkaana.

Hyvä Eki, kun palasit kustannuspaikalle, niin minä vuorostani pääsen pariksi viikoksi vähän lämmittelemään, muutama ristikko tietty matkaeväänä.
187. Eki3.1.2023 klo 22:49
Eikalle hyvää (ristikko)reissua ja hyvän luettelon teit!

Virheiden vaara vaanii kaikkialla!
188. lapatossu3.1.2023 klo 23:14
Onko se muuten oikein, että annetaan vihje 'Luumuja' ja vastauksena on 'kakit' tai 'akit', kun ne kerran eivät ole luumuja -nimessä vain esiintyy se luumu? Eikös tämä ole sama kuin että annettaisiin vihjeeksi 'Nukkeja' ja vastauksena olisi 'räsyt'?
189. Eki3.1.2023 klo 23:28
Kyllä näitä on hyvä miettiä ja tehdä johtopäätöksensä. Itse en muista noita sanoja tai ainakaan vihjeitä käyttäneeni. Monia muutoksia olen vuosikymmenten varrella tehnyt, kun joku on tähdentänyt asianhaaroja. Muutenkin tietenkin vihjeiden tulee seurata aikaansa.
190. Eikka4.1.2023 klo 09:14
Lainaus: 187. Eki 3.1.2023 klo 22:49
Eikalle hyvää (ristikko)reissua ja hyvän luettelon teit!

Virheiden vaara vaanii kaikkialla!


Kiitos, yhdet vielä ja sitten menoksi. Nyt on mukana varmaankin virheettömiä ristikoita, kun Pelikaanini meni turvatarkastuksesta läpi huomautuksitta.
191. Iso S4.1.2023 klo 09:16
Juu, jotkut sanat tulevat ja menevät, jotkut jopa tulevat takaisin. Esimerkiksi kaksi nelikirjaimista A-luokan sanaa, Akaa ja Apsi.

Laatijoiden haasteista puheen ollen, eikö yksi "laatija" aikoinaan haastettu leivättömän pöydän ääreen, kun teki kosmeettisia muutoksia ja uusia vihjeitä muiden laatimiin vanhoihin ristikoihin?
192. Eki5.1.2023 klo 12:23
Uudessa Apu Ristikot 1/2023 -lehdessä on sivulla 2 laatimukseni, jossa pitkät sanat muodostavat ristikon kehyksen. Ei ole ainutlaatuinen idea, itsellänikin oli ainakin kerran IS-koviksessa. Kuitenkin hieman haasteellinen laatia ja uskoisin että hauska ja erilainen ratkoa.
193. Eki8.1.2023 klo 09:24
Ylihuomiseen Uutisristikkoon tulee taas yhdyssana xxx, jonka ihan piruuttaan panin Googleen, joka kysyi arvattavasti, tarkoititko: xx x.
194. Eki8.1.2023 klo 10:02
Sattuikin sopivasti silmään otsikko, jossa on tehty mielenkiintoinen ratkaisu tässä asiassa.

Nyt on öky! Tuomas Kyrö saa luksus mökkipiharempan: poreallas, terasseja, koriskenttä...Katso kuvat!
195. lapatossu8.1.2023 klo 10:16
Ja kun homma on valmis Kyröllä on siis ökymökkipiha?
196. Eki8.1.2023 klo 10:25
Mutta mikä ihmeellisintä, Kielosen mukaan tämän voi hyväksyä MYÖS muodossa öky mökkipiha!

Huikeaa ilottelua tämä suomen kieli!
197. Ritu8.1.2023 klo 11:43
Tässä reilu puoli vuotta sitten törmäsin työpaikallani uuteen laitteeseen, johon liittyi yhdyssana, jota en netistäkään löytänyt monesta paikkaa. Kyseessä oli tulostimen monitoimisyöttölaite.
198. Eki8.1.2023 klo 12:18
Siinäpä on taas Googlen kielitieteilijät...

Tarkoititko: monitoimi syöttölaite
199. Jiikoo8.1.2023 klo 19:30
Yhdys sana taju (vai pitäisikö sanoa yhdyssanataju?) tuntuu olevan katoamassa jopa joiltakin suomen kielen ammattilaisiltakin. Olen ollut näkevinäni muun muassa opettajatasoisten henkilöiden horjuvan yhdyssanoissa yllättävällä tavalla. Lieneekö englannin kielen vaikutusta?

Muun muassa... Sopii koettaa (kohta enemmistön mielestä ”koittaa”) googlata hakusanalla ”mummuassa”. Aika moni selvästikin kuvittelee tuollaisen isoäitiaseman kuuluvan kieleemme.

Vaarallista herkutella toisten virheillä – ennen pitkää joutuu toteamaan mokailevansa itsekin pahanpäiväisesti.
200. ++juh8.1.2023 klo 21:14
"mummuassa" – noin 355
"muummuassa" – noin 2680
"mum muassa" – noin 5
"muum muassa" – noin 504
––––––––––––––––?? ?–––––
yhteensä – noin 3544

"muun muassa" – noin 20 100 000
201. iso S9.1.2023 klo 10:32
"muunmuassa"
Noin 287 000

Tarkoititko: "muun muassa"

Oikeus voitti tässä tapauksessa selkeällä enemmistöllä ja yleisestä yhdyssanavirheestä tulee ohjaus oikeaan. Joissakin tapauksissa oikea muoto jäänee vähemmistöön mutta se ei ole Googlen vika.
202. kp9.1.2023 klo 11:32
MUUNMUASSA näyttää olevan kielitoimiston mukaan
MUUN MUASSA. Ei siis ole YHDYSSANA....
203. Ylläpito9.1.2023 klo 12:44
Onko joku muuta väittänyt?
204. kp9.1.2023 klo 13:22
Ei kai kukaan.....
Varmistin vain, että kaikki tajuaa noista aiemmista kirjotelmista
miten on........
205. Ylläpito9.1.2023 klo 14:11
Kun tässä puhutaan oikeinkirjoituksesta, niin kannattaa kirjoittaa kaikki sanat oikein.
206. Eki10.1.2023 klo 07:57
Huomenta etätyöpisteestä (koti), iski flunssa. Tänään Uutisristikossa sentään se haaste, että on viisi lausetta läpi, tällä kertaa 26 ruutua pitkänä, mutta ei ole venytettyjä sanoja (paitsi se ihan selvä sana, josta Google kyselee, tarkoititko). Haaste ei ole siis laatia tuosta asetelmasta ristikkoa vaan laatia se kaikkia kriteerejään noudattaen: ei alku- ja loppupiiloja, ei outoja sanoja, ei pahoja piiloja, ei tukkoisia kohtia, ei liian villin näköisiä vihjealueita. Kukin laatija ja ratkoja saa toki pitää omat kriteerinsä ja tykkäyskohteensa.
207. Funny10.1.2023 klo 15:02
Haasteita pitää olla, vaikeudet lisäävät luovuutta. Oudot sanatkin usein vain lisäävät ristikon kiinnostavuutta.
208. kp10.1.2023 klo 15:51
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/0147c878-5e3 e-419b-829e-a7e1f553ac49
Tuossa laatijalle: RATITON AUTO.....
209. Ylläpito10.1.2023 klo 16:16
RATITON AUTO, vastaus on MASE.
210. Jaska10.1.2023 klo 19:00
Linkki tarjosi muita autoja. Mistä on kysymys?

Minun kriteerieni mukaan uutisristikon siniset ovat täydellinen onnistuminen. Muualla yksi mekrityksetön Helin lukihäiriö.
211. Eki10.1.2023 klo 19:15
Jaska osui naulan kantaan.
212. kp11.1.2023 klo 08:52
Eki
Teepä uutisristikko ilmastosta. Täällä Savossa nuoskaa ja vesisadetta,
Sulattaa lumet, Pittää hankkia kohta kukansiemenii........
-Niin on haastetta tehdä tuollainen keskellä talvee,,,,,
213. Eki11.1.2023 klo 09:18
Kari, se ei ole uutisaihe, sen voi tehdä mihin tahansa ristikkoon.

Mutta mikä hauskinta, juuri sellainen tehtiin Mäkelän Markun kanssa Apu Ristikon 2:n kanteen. Sitä voi pian ihailla kaikkien lehtipisteiden hyllyssä, se pilkistää sieltä.

Tätä minä yhä mietin: "Jos nyt oikein tulkitsen, niin kp:n mielestä minun ei pitäisi olla ärsyneisyyden listalla mutta Joutsi sinne sopii." Että mitä pahaa Joutsi on tehnyt. Jompi kumpi sinne kuuluu, mutta minä kuitenkaan sitten en.
214. iso S11.1.2023 klo 10:03
Lainaus: 210. Jaska 10.1.2023 klo 19:00
Muualla yksi mekrityksetön Helin lukihäiriö.

Yksi laatijan ja miksei kuvittajankin haasteista on deadline eli käytettävissä oleva aika. Se saattaa näkyä työn laadussa. Mahtoiko Heli olla kesällä ylikuormitettu, koska mielikuvani mukaan silloin näitä lukihäiriöitä sattui lyhyellä aikajaksolla useita? Ei toki kymmeniä, tarkempi ilmaisu olisi muutamia, eli 3-4 osui silmään. Jos niin on kuin siltä näyttää, niin toisaalta käy sääliksi, toisaalta itsekkäästi toivon vain jaksamista ja ylikuormituksen jatkumista, koska Helin kädenjälki miellyttää minua suuresti. Silloin satunnaiset lukihäiriöt ovat toisarvoisia, vaikka eivät tietenkään toivottavia.

Kuten lainauksesta huomaa, pata soimasi kattilaa? Ei tehdä siitä numeroa, Jaska tekee vähemmän virheitä kuin minä. Nykyään sormeni ovat sen verran vallattomia että aina pitäisi muistaa tarkistaa kirjoittamansa, mutta kun se muisti pahalainen pätkii.
215. Ritu11.1.2023 klo 10:32
Minun on tietoisesti pitänyt opetella kärsivällisyyttä ristikoiden "virheiden" kanssa, koska olen huomannut olevani useammin väärässä kuin laatijat ja kuvittajat.
Vähällä oli taas viime torstain ylemmän torstaituplan ristikon vihjeen ja siihen tulleen ratkaisusanan kanssa, että olin jättämässä itseni väärään luuloon.
Ristikossa oli vihjeenä allekkain kaksi kertaa peräkkäin ESIM. ESIM. ja vastaussanaksi tuli LYHENNE. Ajattelin että hups, siihenhän olisi kuulunut tulla lyhenteet. Sellainenkin olisi voinut tulla, mutta tuo vihje ratkaisusanansa kanssa oli minusta hieno kikka vedättää ratkojaa! Koin siitä keksittyäni ahaa-elämyksen, mutta toki lähellä oli jäädä vihje tajuamatta ja laittaa se virheeksi vastapuolelle.
216. Jaska11.1.2023 klo 10:33
Sinähän teit siitä numeron, ja minä teen vielä toisen. Virheeni oli takroituksellinen eli vinkki virheen - - R - - huomaamiseen. Sitä paitsi minulla pätkii enemmän.
217. iso S11.1.2023 klo 14:01
Tuliko tästä nyt kilpailu "Suomen eniten pätkivä" tyyliin Suomen surkein kuski? Molemmat kisat ovat turhia, kun todellista voittajaa ei saada selville. Surkein kuski ei onnistu pääsemään kisapaikalle ja eniten pätkivä ei muista osallistua.
218. kp14.1.2023 klo 13:43
Joskus tällaisiakin päiviä. Ajatus juoksuu. Aamusta tähän asti
valmistunut 3 ristikkoo.....
219. Kp14.1.2023 klo 19:51
Illalla niitä oli 6
220. Funny14.1.2023 klo 20:10
Kyllä parempaan pitäisi pystyä. Eihän yhden ristikon laatimisessa saisi puolta tuntia kauemmin kulua.
221. Kp14.1.2023 klo 20:27
Ne on piirretty jo
222. Eki25.1.2023 klo 21:12
Tänään Iltiksen kuvaristikossa oli pääkuvasta tulevissa sanoissa mielenkiintoinen haaste laatijalle. Ratkova löytää.

Huomenna torstaituplassa otin hyvin erikoisen lähtökohdan, joka ei ollut pääkuvapari, se tuli vasta laadinnan edetessä. Ratkova löytää senkin.

Yksi päivän laadinnoista oli Apu Ristikoiden sivun 2 ristikko. Siinä ei ole pääkuvaa ja kolminkertaiset reunat (Markku Mäkelälle mukava asia), tehokas kirjainala 16 x 19 ruutua. Haasteeni oli sijoittaa vasempaan laitaan ja oikeaan laitaan yhteensä neljä 19-kirjaimista sanaa. Noin kapeassa ristikossa ne ovat suhteellisen lähellä toisiaan. Hieman piti paria sanaa viritellä, että jokaiselta kohdaltaan laadinta onnistui. Teennäisyyttä ei sanoihin jäänyt. Tämä ristikko on nähtävissä vasta ensi kuun lopussa.

Kaikki nämä ristikkoideat ovat saaneet alkunsa aika spontaanisti, esim. tuo huomisen idea ja sitä varten keksitty ensimmäinen sana tulivat muutamassa sekunnissa ja siitä sitten menoksi! Siitä toisaalta vaikeudetkin alkoivat, heti sen ekan sanan jälkeen!
223. Kp25.1.2023 klo 21:21
Tein yhdessä työpäivässä tabloidin alkuideasta lähetysvaiheeseen....
224. Jaska25.1.2023 klo 22:59
Minä löysin päivän pehmiksestä helposti kaksi erinomaista 18-kirjaimista ammottavaan kitaankin sopivaa ensikertalaisratkaisusanaa. Ovat näet keltaisella pohjalla. Keskipituuskin erinomainen 5,83. Keksipituus on puolestaan vajaat 5 cm kuvassa, alkuperäisten kaiketi enemmän.
225. Leeah26.1.2023 klo 11:03
Suomen maantieto tuntuu toisinaan, aika useinkin, olevan sanoma- ja ilmaisjakelulehdille laativalle pohjoiselle ristikkomaakarille lähes ylivoimaisen suuri haaste. Viimeisimpänä ällistytti ja ärsytti vihje "nyt Kokkolaa", johon muodostui ratkaisuksi "Kalanti". Voi hertsileijaa sentään! Ja kemia on toinen alue, jossa tämä laatija usein loistaa käsittämättömillä virheillä. Kohtalaista tietämystähän sitä laatijalta ratkoja odottaa, mutta myös huolellista asennetta edes tarkistaa asioita, jos ei oma tietämys riitä tai on epävarma.
226. Eki3.2.2023 klo 23:11
Haaste josta puhuin viikko sitten oli sijoittaa Torstaituplan oikeaan äärilaitaan hankala reunasana. Tässä tapauksessa se oli ensimmäisenä mieleen tullut KONKKARONKKA.

Tein toisenkin samalla idealla, en Iltikseen vaan jonnekin muualle. Etsivä löytää.
227. Eki12.2.2023 klo 12:32
Tiistain Uutisristikkoon löytyi ajankohtaisista artikkeleista mukava 26-kirjaiminen sana. Sehän oli pakko panna mukaan. Haasteeksi tässä ristikossa tuli aikamoinen lauseiden ja kuvista tulevien pitkien sanojen kudelma. Nyt kuitenkin menossa sanastotsekkaukseen. Tiistaina julki.
228. kp17.2.2023 klo 09:31
Ensimmäisen kerran laadintaa tuli piiloruutu. Takistuksessa huomattiin.
Helpossa kohdassa, että sain korjattua pois....
229. Ylläpito17.2.2023 klo 09:46
Taisi tulla terminologinen pukki. Piiloruutuja on jokaisessa ristikossasi, orporuutuja harvemmin.
230. kp17.2.2023 klo 09:54
Orporuutua tarkoitin...... Piiloruutu tullee milloin tullee.......
231. kp17.2.2023 klo 10:08
229 "Piiloruutuja on jokaisessa ristikossasi"
Ei nyt jokaisessa. Et sitten ole nähnyt uusia.
232. Ylläpito17.2.2023 klo 10:17
Okei, piilottomat ovat mielenkiintoisia, onnittelut uudesta aluevaltauksesta!
233. kp17.2.2023 klo 13:30
Ylisuuret valokuvat helpottavat laadintaa......
234. Ylläpito17.2.2023 klo 13:33
Ja tämä liittyy otsikkoon miten?
235. kp17.2.2023 klo 16:34
Helpottaa laatijan haastetta......
236. kp19.2.2023 klo 10:17
Puolituntia meni ristikon sanastoon......
237. kp19.2.2023 klo 10:18
Ja laidat suoria.........
238. Eki22.2.2023 klo 11:27
Viime aikoina saanut laatia enenevässä määrin tavuristikoita. On kiva yrittää keksiä nelitavuisia ennen käyttämättömiään tavuja, mutta myös yksikirjaimiset tavut piristävät. Sehän tavuristikoissa onkin myös ratkojalle hauskaa, että pelkästään pituusvaihtoehtoja on ainakin neljä, jopa enemmän.
239. tiipii22.2.2023 klo 12:36
Jokin aika sitten laadin Seuraan tavuristikon, jossa oli kaikki aakkoset käytettynä. Totesin laadinnan jälkeen itselleni, juuri tuosta Ekin mainitsemasta syystä, että varmaan jää ainutkertaiseksi tapahtumaksi, kun muutamalle harvinaisemmalle kirjaimelle ei vaan löydy vaihtoehtoisia tavuja. Tehtävähän oli mutten ihan mukava laatia, hiukan laatijalle haastetta ja vaihtelua, muttei mitään ylitsepääsemätöntä.
240. Funny22.2.2023 klo 12:41
SPRINTTISTARTTAUSALUEET

Jos laatisin tavuristikoita, tuommoisen panisin sinne. Miksiköhän?
241. Jaska22.2.2023 klo 13:05
Haluat tavikseesi mahdollisimman paljon piiloruutuja.
242. Eki22.2.2023 klo 15:29
Keskipituus ei ole kuin yksi kriteeri laadussa, se voi jopa pilata laadun, jos laatija satsaa vain siihen. Uusimmassa Passelissa sivun 34 kapoisessa on keskipituus 6,7.
243. iso S23.2.2023 klo 10:31
Lainaus: 238. Eki 22.2.2023 klo 11:27
On kiva yrittää keksiä nelitavuisia ennen käyttämättömiään tavuja, mutta myös yksikirjaimiset tavut piristävät.

Siinäpä haastetta kerrakseen, kun yrittää keksiä nelitavuisen tavun! Konsulttiapua voisi pyytää Linnanmäeltä. Kun siellä aikoinaan uudistettiin lippusysteemi, peruslaitetta kalliimman laitteen portilla oli tieto: lipun hinta on kaksi lippua.

[Kuvien kyselijä on taas ainakin minulla ollut muutaman päivän ajan kovin aktiivinen. Välillä pitää vastata jopa 6-7 tunnistustehtävään ennen kuin pääsee lähettämään. Aika tylsää kun kysytään missä ruuduissa on liikennevaloja ja pitää ruksia sellainenkin ruutu jossa on pieni pätkä valotolppaa eikä ainuttakaan valoa. Nyt kysyttiin henkilöautoja ja autoksi laskettiin myös pieni sivupeilin kulma. Savupiipuksi luokitellaan myös tuuletushormi. Näillä jipoilla kai lyödään roboteille jauhot suuhun. Murr!]
244. Eki23.2.2023 klo 10:47
Kappas, tårta på tårta tuossa tavuasiassa.
245. Ritu23.2.2023 klo 10:55
Tässä yksi helppo haaste ristikoiden tekijöille. Kun ristikon ratkaisun lähetätte lehteen, niin ratkaisu mielellään ihan perusfontilla. Ei se pienessä koossa oleva ratkaisu tarvitse fontikseen jotain, jossa kirjaimissa on kaiken maailman turhia krumeluureja. Välillä saa katsoa onko a-kirjain ä jne. Yksinkertaisin on parasta tuossa asiassa. Onneksi suurin osa julkaistuista ratkaisuista onkin jo noin.
246. Tarja24.2.2023 klo 11:31
Lainaus: 243. iso S 23.2.2023 klo 10:31
[Kuvien kyselijä on taas ainakin minulla ollut muutaman päivän ajan kovin aktiivinen.]

[Totta. Kesti kuukausia, että kuvista ei tarvinnut kertaakaan valita. Nyt joka kerta kommenttini jälkeen kuvat lävähtävät esille. Ei niin, että se minua haittaisi, kun kommenttieni määrä on vähentynyt huomattavasti aktiivisimmista kausistani.]
247. iso S24.2.2023 klo 13:37
Minua haittaa, kun robottien karsimiseksi luulisi riittävän yhden kuvasatsin ruksiminen per lähetys. Ja haittaa se, kun pyydetään ruksimaan kaikki ruudut joissa on polkupyöriä, eikä yhdessäkään ruudussa ole edes yhtä kokonaista pyörää. "Polkupyöriä" on kyselijän mielestä esimerkiksi ruudussa jossa on vain osa pyörän etuvaloa. Sen sijaan pyörää "ei ole" ruudussa, jossa joko on pyörän satula tai sitten pyöräilijä istuu aika tuskallisesti satulaputken nokassa. Kovin tarkkaa linjanvetoa joutuu tekemään eikä vaadittu vastaus silti välttämättä ole totuus . Mikä takaa etteikö kaukana horisontissa ole vielä yksi muutaman pikselin kokoinen pyörä?

Haasteita riittää. Onko laatija laatija jos on entinen laatija? Ainakin ristikkotarkkuudella esimerkiksi Nero on keisari vaikka kuoli jo silloin kun vuosiluvut olivat kaksinumeroisia. Jos entinen laatija on ihan metsässä kuvien kanssa eikä kukaan ole kuulemassa niin lähteekö siitä ääni?

Hyvän tarkoituksen kyllä ymmärrän, robotit kuriin, mutta toteutus ontuu.
248. Funny24.2.2023 klo 15:44
Voisi luulla, ettei tottunut kovisratkoja tuollaisista harhautuksista hätkähdä.

Ai niin, kukaan ei tainnut ymmärtää, miksi esittelin pari päivää sitten hassun sanan
SPRINT-TI-START-TAUS-A-LU-EET.

Kehittelin vain yhdyssanan, jossa on mahdollisimman monen mittaisia tavuja. Noissa pisimmissä tavuissa tavuristikon laatijalle on ehkä haastetta siinä, että keksii risteäviä sanoja, mutta olen huomannut, että haastetta on myös ratkojalle, kun ei aina älyä, että tavussa voi olla viisi tai jopa kuusi kirjainta. Kaikkia sellaisia laatija ei varmaan voi käyttää. SPRIIT voisi ainakin olla haasteellinen.
249. Epävarma24.2.2023 klo 16:31
SPRINT-alku tulisi sekä vaakaan että pystyyn ja molemmissa olisi sama kantasana, joten tuskin kukaan käyttäisi.

KROIS-SANT-TI on viisi kirjainta ekassa tavussa. Sama laadintaongelma olisi tälläkin eli sama kantasana kahdelle sanalle.

Saman kantasanan käyttö pysty- ja vaakasuuntaan ei ymmärtääkseni ole suositeltavaa, vaikka suoranainen virhe ei kai olisi?
250. 248.24.2.2023 klo 17:29
Minä ymmärsin.
251. Jaska.24.2.2023 klo 17:30
248. Minä ymmärsin (ed. iski vauhtisok.)
252. kp25.2.2023 klo 09:24
Yksi haaste laatimisessa on sanojen valinta.
Esim. ALIT>ALUT. Kumman tuosta ottaa ristikkoon?
253. Eki25.2.2023 klo 09:54
Laadinta on yhtä valintaa. Mutta tuo on helppo.
254. kp25.2.2023 klo 11:08
Jos oikein tulkitsen Eki, niin panet ensin jonkun muun kuin nimen?
255. Eki25.2.2023 klo 11:29
Ainakin tässä tapauksessa.
256. kp25.2.2023 klo 12:40
Sama täällä. Ennemmin joku muu, kuin erisnimi. Ei aina ikävävä kyllä onnistu.........
257. Eki25.2.2023 klo 12:53
Parempi kuin ALIT olisi myös ALAT tai ALET. Mutta ei sanassa ALIT varsinaisesti mitään vikaa ole.
258. iso S25.2.2023 klo 19:03
Kysymyksessään kp ei mainitse, onko kyseessä todellinen vai kuvitteellinen valintatilanne, eikä sitä, onko kolmas kirjain piilokirjain vai ei. Piilokirjaimeksi kävisi ilman muiden sanojen entrausta mikä tahansa esitetyistä neljästä vaihtoehdoista, elleivät ole ristikossa muualla käytössä. Paremmuusjärjestys on makuasia. Aika moni ratkoja tiettävästi karsastaa tarpeetonta erisnimien käyttöä.

Jos kolmas kirjain on piilokirjain ja poikittainen sana on esimerkiksi EM_T, alat ja alet tuottavat paljon huonomman sanan kuin Alit tai alut. Jonkinlaisia osumia kaikkitietävä Google toki silloinkin antaisi. Jos taas poikittainen on TA_TA niin alat tai alet olisi selvästi parempi valinta. Kulloinenkin tilanne muokkaa paremmuutta ja tulos voi olla toinen kuin silloin kun sanoja vertaillaan ilman häiritseviä ympäristötekijöitä.

Ties minkä matopurkin tässä aukaisen mutta minullakin olisi tarjota kaksi vaihtoehtoa. Kumpaakaan en suosittele. Väestörekisterissä on alle 85 miestä ja alle 33 naista joiden etunimi on Aly sekä alle 147 miestä ja alle 20 naista joiden etunimi on Alo. Molemmat löytyvät myös harvinaisena sukunimenä (Aly 21+11, Alo 17+13). Mitä tästä opimme? Outous on voittopuolisesti maskuliininen ominaisuus.
259. Jukkis26.2.2023 klo 13:53
Lainaus: 258. iso S 25.2.2023 klo 19:03
Jos kolmas kirjain on piilokirjain ja poikittainen sana on esimerkiksi EM_T, alat ja alet tuottavat paljon huonomman sanan kuin Alit tai alut. Jonkinlaisia osumia kaikkitietävä Google toki silloinkin antaisi. Jos taas poikittainen on TA_TA niin alat tai alet olisi selvästi parempi valinta. Kulloinenkin tilanne muokkaa paremmuutta ja tulos voi olla toinen kuin silloin kun sanoja vertaillaan ilman häiritseviä ympäristötekijöitä.

************************************************** ****************
Oonko tyhmä, mutta jos kolmas kirjain on piilokirjain, niin eihän siinä kohdassa ole risteävää sanaa ja laatija saa laittaa siihen ihan mitä haluaa.
260. iso S26.2.2023 klo 17:50
Aikaisempien näyttöjen valossa et ole, mutta nykytilanne voi olla huonompi, mistäpä sen täältä käsin tietää. Itselläni on selvästi oireita siihen jälkimmäiseen! Piti tietenkin olla "jos ei ole piilokirjain". Keskityin enemmän sopivan esimerkin löytämiseen ja vähemmän sen ymmärtämiseen että "on" ja "ei ole" tarkoittavat vastakkaisia asioita.
261. Eki27.2.2023 klo 10:29
Tämänpäiväiseen Histikseen tuli vahingossa viisi lausetta helpomman neljän sijaan, ilmankos oli vaikea laatia ja lisäksi lisäksi lauseiden paikat olivat niin hankalasti, että tuli mahdottomaksi jakaa alueet helposti. Suht tyytyväinen olen lopputulokseen. Ristikko on omistettu kaikille suunnilleen ikäisilleni miehille, jotka saivat tietyn elämänalueen ensimmäiset vibat tältä edesmenneeltä tähdeltä.

Katsoon numero 10 päätin panna itselleni aika pahan mutta ratkojille toivottavasti ratkiriemukkaan 21-kirjaimisen ekstrasanan kahden pääkuvalauseen lisäksi.
262. iso S1.3.2023 klo 13:11
Eipä valittamista. Jälleen kerran voi vain ihmetellä, miten Uutisristikosta ja Histiksestä syntyy runsaasta teemapitoisuudesta huolimatta niin ratkojaystävällinen tulos ilman kökkösanoja. Tapu tapu!

Säikeessä 11146. Ylimalkaisuus överiksi kerroin väsänneeni Excel-makron joka yrittää luoda 5*5-ristikon annetuista sanoista. Laulajien ja muusikoiden nimistä se punnersi tämän:

ALSEN
SAULI
LILLI
ALLEN
MAYRA

Uteliaisuuttani tutkin, voisiko kirjainjakaumien analysointi avittaa moisen miniristikon laatimisessa käsipelillä. 960 nimestä laskettuna:

1. kirjaimena: A 92, B 79, S 74, M 72, T 68, C 62, L 61, K 59, R 51, J 48, H 45, N 39, E 37, P 36, D 34, G 24, V 21, W 15, F 12, O 11, I 10, Z 5, Y 4, U 3, Z 3, Q 1, Å 0, Ä 0, Ä 0
2. kirjaimena: A 237, E 135, I 123, O 121, U 70, R 64, L 59, H 21, Y 21, N 14, M 13, D 12, S 12, T 12, C 9, V 6, B 5, K 5, Ä 5, G 4, Z 4, P 3, Ä 3, F 2, W 2, J 1, Z 1, Å 1, Q 0
3. kirjaimena: R 116, I 105, L 104, N 93, A 73, E 49, T 47, S 45, M 44, O 41, U 35, D 31, C 23, G 23, K 23, B 21, Y 19, H 17, P 15, V 11, W 8, F 6, Z 6, J 5, Z 3, Q 0, Å 0, Ä 0, Ä 0
4. kirjaimena: N 114, E 97, I 97, L 80, A 67, T 67, R 60, K 54, M 41, S 41, D 40, J 34, O 29, C 27, V 22, P 21, G 15, B 12, Z 11, H 8, F 7, U 7, Y 6, W 3, Z 3, Q 0, Å 0, Ä 0, Ä 0
5. kirjaimena: A 195, E 132, I 110, Y 103, N 86, O 75, S 64, R 34, L 32, T 29, H 21, U 14, K 13, D 10, M 9, F 7, C 6, G 6, Z 5, P 4, Ä 4, Z 3, Ä 3, W 2, J 1, B 0, Q 0, V 0, Å 0

Viisikirjaimisissa nimissä A on siis yleisin kirjain kaikissa muissa positioissa kuin neljännessä, jossa se on vasta viidenneksi yleisin. Tilastosta selviää että Q esiintyy aineistossa vain kerran, joten sen sisältävä nimi Quinn on turha. Sille ei voi löytyä risteävää sanaa.

Seuraavaksi kehitin kaavan joka pyrkii selvittämään, kuinka halukas kukin sana on millekin riville eli kuinka paljon sille on tarjolla risteäviä sanoja. Esimerkiksi Aalto ensimmäiselle riville: A on ensimmäisenä kirjaimena 92 sanalla, L 61 sanalla, T 68 sanalla ja O 11 sanalla. Näistä voisi laskea vertailuarvoksi summan, mutta näppärämpää on kertoa luvut keskenään. Silloin arvoksi tulee nolla, jos sanalle ei ole yhtään tarjokasta jollekin sarakkeelle. Luvusta tulee kiusallisen suuri, joten otetaan siitä neliöjuuri. Kuulostaa työläältä, mutta Excelissä riittää kun kehittää kaavan yhteen soluun ja kopioi sen muihin. Aalto saa vertailuarvot 19652, 69362, 32680, 26415 ja 51445 riveille 1-5 kokonaisluvuksi pyöristettynä. Lievästi yllättäen Aalto vaikuttaa haluttomalta riville 1, halukkaimmalta riville 2 ja yllättävän halukkaalta viimeiselle riville, vaikka se edellyttää poikittaista sanaa jonka viimeinen kirjain on L. Kaksi A-kirjainta painaa paljon, onhan se selvästi yleisin loppukirjain. Parempi vertailuarvo saattaisi olla se että käyttäisi neliöjuurien tuloa eikä tulojen neliöjuurta.

Äärimmäinen optimisti voisi kuvitella että nyt ristikko syntyy kätevästi: valitaan jokaiselle riville se jolla on suurin vertailuarvo kyseiselle riville. Realisti epäilisi että poikittaiset eivät luultavasti olisi kunnollisia sanoja eivätkä varsinkaan aineiston eli teeman mukaisia. Realisti olisi oikeassa. Tulos on aika yllättävä:

ABBAS
LAILA
LILLI
NINNI
AYANE

Menetelmä suosii rivin yleisimpien kirjainten tuplaamista tai jopa triplaamista. Abbas ei varmaankaan olisi ykkäsvalintani jos lähtisin tyhjästä nyhjäämään. Ihan varmasti en ensimmäiseksi kirjoittaisi alimmalle riville Ayane (italialainen poplaulaja Malika Ayane).

Yksikään pystysana ei ollut ristikkokelpoinen. Parin minuutin entraamisella siitä syntyi tämä:
ABBAS
RIESA
VILLI
ILLAT
DIANA

Vain Vain Abbas selvisi mylläyksestä hengissä ja teema hukkui savuun, mutta sellainen vaikutelma jäi että miniristikko syntyi vähemmällä vaivalla kuin tyhjästä nyhjäämällä.
263. Eki12.3.2023 klo 13:45
Lainaa Eki: Katsoon numero 10 päätin panna itselleni aika pahan mutta ratkojille toivottavasti ratkiriemukkaan 21-kirjaimisen ekstrasanan kahden pääkuvalauseen lisäksi.

Tämä lehti on nyt tarjolla.
264. Eki14.3.2023 klo 12:51
Lainaus: 226. Eki 3.2.2023 klo 23:11
Haaste josta puhuin viikko sitten oli sijoittaa Torstaituplan oikeaan äärilaitaan hankala reunasana. Tässä tapauksessa se oli ensimmäisenä mieleen tullut KONKKARONKKA. Tein toisenkin samalla idealla, en Iltikseen vaan jonnekin muualle. Etsivä löytää.

Tämä erikoisten reunasanojen käyttö on Pekka Joutsin tapa jo 70-luvulta tai ennenkin. Pekka on tehnyt avaria alakulmia siltä pohjalta.

Tänään erääntyy ratkojille viime viikon keskiviikon Iltis-ristikko, joten en voi vielä kertoa, mitä siihen tuli. Edellisellä viikolla oli alarivillä ristikon aloituslause TOSI TYÖLÄS TÖYHTÖ. Laadinnan edetessä tuli toinenkin lause kuvasta neljännelle riville: TULOSSA PELLEHYPPY. Kun on taitava piirtäjä tekemässä pääkuvan, voi teettää melkein mitä vain ja tästähän Manninen teki hauskan kokonaisuuden. Alarivin lauseessa ei ole paljon hankalia loppukirjaimia vaan se on enemmänkin ääkkösvoittoinen.
265. Eki15.3.2023 klo 09:57
Viime keskiviikon alarivin lause oli TYTTÖ TYYTYY TYYNYYN. Kaksi riviä ylemmäs muotoutui JÄÄRÄ MÄÄRÄÄ VÄÄRÄÄN. Nuohan ovat varsin helppo yhdistelmä, vaikkei ehkä äkkiä siltä tuntuisikaan. Manninenkin selvisi piirroksesta kunnialla.
266. lapatossu15.3.2023 klo 11:43
Tuosta konkkaronkasta tuli mieleen, että millainen haaste olisi KÄNKKÄRÄNKKÄ ? Siis se pikkuinen noita Alatalon laulusta... Ei varmaankaan kovina paljoa pahempi?
267. Eki15.3.2023 klo 11:51
Kyllä se astetta pahempi olisi, ei ollut helppo tuo konkkaronkkakaan.
268. iso S18.3.2023 klo 18:24
Lainaus: 263. Eki 12.3.2023 klo 13:45
Lainaa Eki: Katsoon numero 10 päätin panna itselleni aika pahan mutta ratkojille toivottavasti ratkiriemukkaan 21-kirjaimisen ekstrasanan kahden pääkuvalauseen lisäksi.

Tämä lehti on nyt tarjolla.

Mielestäni olin tarttunut tarjoukseen mutta lehteä ei näkynyt missään. Tänään huomasin että kissa pahalainen oli pudottanut sen pöydältä tuolille, mahdollisesti omia tarpeitaan (!) varten. Eihän sitä näkynyt kun olen lasemoinut itseni pöydän toiselle sivulle.

Tiedä häntä olisiko tuo sana itsessään niin ratkiriemukas jos muuten vastaan tulisi, mutta tyylikkäästi ristikkoon upotettuna maistui kyllä. Jonkin verran tietämykseni ulkopuolella olevaa sanastoa se aiheutti, mutta sehän ei ole suuri ihme, kun ottaa huomioon tietämykseni tason ja reikäisyyden. Moni muu laatija olisi joutunut turvautumaan oikeasti karuun sanastoon.

Minä olen telkkarissa nähnyt yleisön hurjana huutavan Liverpoolissa "You'll Never Walk Alone". Kumma juttu, se ei sopinut ratkaisuksi. Luulisi että Katso ja telkkari puhuisivat samaa kieltä! 2,90 € meni mutta ei harmita. Testasin samalla Frixion-kynää. Yhden kirjaimen pyyhin ja toimi,siis hyvä ristikko, ei pannut hanttiin.

Suurin vaikeus oli tämä häiriköivä katti, joka pyrkii näykimään, ihan kaikessa ystävyydessä. Nytkin se istuu hiiren päällä ja haittaa harrastusta. Miten nyt vakuutan ettå en ole robotti? Kosketuslevystä en tykkää, olen poistanut sen käytöstä. Kolmisormitekniikassa sojottavat peukalot tuppaavat hipaisemaan sitä ja aiheuttaisivat milloin mitäkin.
269. Ritu29.3.2023 klo 09:05
Harvoin jos koskaan ristikoissa oleva virhe on se asia, joka tuottaa siitä suurimman ilon ja hauskuuden päivään. Ja KP on siitä tuskin edes häpeissään. En tiedä oliko tämä erään KP:n uusimmassa ristikossa olevan vihjeen ratkaisusana KP:n tahallista komiikkaa, mutta kotiinpäin siinä vedettiin ja kovaa. Vihjeenä oli KIELI ja ratkaisusana nelikirjaiminen.
Kävin mielenkiinnosta Ratkojista katsomassa, että ei kai sitä sinnekin ole kirjattu vihjeellä KIELI. No olihan se. Vuonna 2015 se oli sinne lisätty seuraavalla selityksellä: Voidan sanoa, että PIIP murre on "kieli".
Tuon piipin lisäsin kyseisen ratkaisusanan kohdalle itse, koska ratkaisuaikaa on ristikossa vielä jäljellä. Mutta että näin :D.
270. Eki29.3.2023 klo 09:25
Nythän onkin sopiva heti kertoa, mitä tuli läpi Katson ristikon, siis mitä yleisö Liverpoolissa toukokuussa hoilaa. Se on se tarttuvin kohta, joka viisussamme on ja se tulee seitsemästi: CHACHACHACHACHACHACHA!
271. Eki20.4.2023 klo 21:40
Tämän päivän torstaituplan alemman laadinta lähti 6x6-alakulman tavoittelusta. Pääkuva-aiheesta ei ollut mitään ajatusta. Sitten alueelle tuli kaksi samaan aiheeseen liittyvää loppua. No ne pitäisi saada pääkuvasta tulevien lauseiden loppusanoiksi. Lisäksi alueeseen tuli taivutusmuotoinen loppu, joten sekin pitäisi saada pääkuvasta. Itsellenikin yllätykseksi kolme lausetta onnistui, oli kyllä tiukkoja paikkoja.
272. lapatossu27.4.2023 klo 13:05
Kokeilin piiliksen tekoa...

Kaikki sanat ovat 7 kirjaimen mittaisia, normi piilisruudukko

Vaakasuoraan
1. Suomen taide riidassa, loppukähinät käydään aitauksessa!
5. Kaupungissamme yöpyi mm. Li Lehto, katso kuvat!
6. Fiksun ikinuoren jäätelöherkku takaa nautinnon
7. Sähköisyytensä menettänyt lintunaaras löytynyt Kainuusta!

Pystysuoraan
1. Joko hokasit idean vai nielitkö sellaisenaan?
2. Perästä kuuluu Venäjän tunnustamat sotilasaineet
3. Muhammad Ali suli Kokon tytön edessä
4. Ah, keisari iloitsi, huomenna initiaalit tuovat onnea
273. eol27.4.2023 klo 13:21
272: Hep.
274. lapatossu27.4.2023 klo 14:47
Oli siis ratkottavissa. Hyvä juttu :)
275. Eki27.4.2023 klo 15:04
Lainaus: 271. Eki 20.4.2023 klo 21:40
Tämän päivän torstaituplan alemman laadinta lähti 6x6-alakulman tavoittelusta. Pääkuva-aiheesta ei ollut mitään ajatusta. Sitten alueelle tuli kaksi samaan aiheeseen liittyvää loppua. No ne pitäisi saada pääkuvasta tulevien lauseiden loppusanoiksi. Lisäksi alueeseen tuli taivutusmuotoinen loppu, joten sekin pitäisi saada pääkuvasta. Itsellenikin yllätykseksi kolme lausetta onnistui, oli kyllä tiukkoja paikkoja.

PIRUN LAAJA LEVIKKI
MELKOINEN MENEKKI
KULUIPA KUIN SIIVILLÄ
276. Ritu27.4.2023 klo 16:20
Minä olin pitkään hoomoilasena tuon sanan SIIVILLÄ ristiin menneen pystyyn tulleen ratkaisusanan kanssa. Vihjeenä oli nobelkirjailija. Olin kirjoittanut kirjailijan muotoon ELYTIS. Tuohon ristikkoon sen sai muotoon ELITIS. Kirjailijasta ilmeisesti olemassa enemmän kuin yksi kirjoitusasu?
277. iso S27.4.2023 klo 20:09
Ehkä ristikko oli ottanut vaikutteita katalaanin kielestä, kun Eki on tunnetusti osa Team Katalinia.

Useimmilla kielillä elitistinen Elitis on Elytis, mutta monenlaisia versioita löytyy:
https://www.wikidata.org/wiki/Q160478
278. Ritu27.4.2023 klo 20:43
Minusta tuon kyseisen ristikon ratkonnan teki noiden pieneen tilaan mahdutettujen ratkaisulauseiden lisäksi kiinnostavaksi ratkoa useampi konsonanttiin päättyvä perusmuotoinen ratkaisusana: Luther, teak, Liivik, edam, udar, stop jne.
279. Funny27.4.2023 klo 23:24
Ristikoita olisi aika mahdotonta laatia ilman konsonanttiloppuisia sanoja. Suomen kielessä niitä on varsin rajoitetusti, joten laatijoitten on pakko hakea apua muualta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *