KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-26.12.2022

11099. IS Viikonloppu 23.-26.12.2022

Ylläpito22.12.2022 klo 07:42
Jouluksi Lavoniuksen piirtämiä kuvaristikoita, Vuokilan pehmis ja Pallosen 2½-kovis, josta tarkastajalta tuli erityiset kehut. Kultti laati pyhiksi tavallista visaisemman taviksen.
2. Ylläpito23.12.2022 klo 08:26
Tänään sitä saa!
3. Joutilas23.12.2022 klo 17:57
Jättiristikko oli helppo. Vihjeessä LEIKATVA oikean sivun alhaalla lienee pieni virhe.
Kovis oli minulle hyvin juonikas ja jatkuvasti olin ihan ulapalla, mutta aina lopulta löytyi kuitenkin oikea ranta.
Tavis lunasti lupauksen juonikkuudesta. Vihjeeseen VIRKAMIES sain kaksi mahdollista ratkaisua samoin kuin yhdistelmään SYÖTÄVÄ/SAVOLAINEN.
Piiliksen ja Pehmiksen jätän unilääkkeeksi ja muut tehtävät tontuille. Kiitokset kaikille viihteen tarjoajille ja lokoisat joulut kaikille laatijoille ja ratkojille!
4. Ylläpito23.12.2022 klo 18:07
On tosiaan virkamiehen piilotavuksi kaksi erilaista vaihtehtoa.
5. Lauri Kultti23.12.2022 klo 19:28
Taviksen VIRKAMIES-vihjeeseen tosiaan laitoin ratkaisuunkin kaksi vaihtoehtoa.
Mutta olenkos väärässä, kun uumoilen koviksessa virhettä NOBELISTI-vihjeessä?
6. Jaska23.12.2022 klo 19:57
Erittäin suurella todennäköisyydellä kisa IS-kovisten vuoden parhaista lauseista on ratkennut. Vuoden vikan laatijalla siis vain teoreettiset ohitusmahkut. Ristikko olisi muutenkin täyden kympin ansainnut, mutta se yksi lapsus. Miten siihen pitäisi näin hyvä tahdon juhlan aattona suhtautua. Päätökseni on, että ei tule tänä jouluna pukkia Teemulle eikä Heikille. Erityisen huollellisuuden välttäneelle tarkastajalle tulee.
7. Ylläpito23.12.2022 klo 20:39
Miten määritellään, kun Teemu oli toinen tarkastaja?
8. Jaska23.12.2022 klo 22:14
Pukki tulee luonnollisesti sille toiselle.
9. hermanni25.12.2022 klo 06:32
Lauri Kultin kanssa uumoilen minäkin virhettä Koviksen NOBELISTI-vihjeessä. Heräsin jouluaamuun ja vielä neljännes ratkaisusta puuttui, mutta ei enää, kun puoli tuntia sitä taas silmäilin. Kyllä alitajunta on tuottoisa??! Kiitos laatijoille hienoista ristikoista taas läpi menneen vuoden. Nyt Hyvää Joulua ja työniloa uuteen vuoteen!
10. Joutilas25.12.2022 klo 12:12
Mitä yhdestä pienestä painovihreestä, kun ristikko on muuten hyvä. Joulu on armollisuuden aikaa.
11. happonen26.12.2022 klo 00:12
Olipa mainio ristikko. Kesti hetken, ennen kuin tajusin pääkuvan lauseiden oivallisuuden. Useammassa paikassa laatija onnistui harhauttamaan aluksi väärät kirjaimet ruutuihin.

Tavis oli hieman normaalia tiukempi, kiitokset myös siitä. Oli kyllä melkoinen sanasto!
12. PM26.12.2022 klo 07:27
Kovis piti eilen otteessaan useampia tunteja näyttäytyen tähditystään haasteellisempana, ja ratkonnan apuvälineisiin olikin turvauduttava ratkonnan melko aikaisessa vaiheessa. Aavistus keltapohjaisista kelpo ilmaisuista alkoi elää varhain, mutta ennen niiden avautumista oli usea risteävä tarpeen. Kahden vastaussanan, joiden uskon olevan oikein, yhteys vihjeisiin odottaa vielä avautumistaan.

Ratkottuina jo myös Kryptis, Piilis ja Kääntis. Aivan laadukkaita tehtäviä nekin, usein vain tuppaavat jäämään näissä kommenteissa Koviksen varjoon.

Muut vielä aloittamatta.
13. iso S26.12.2022 klo 11:24
Taantumiseni edistyy kiitettävästi, kun kaksi ja puoli tuntui olevan ylipääsemätön vaikeusaste. Alareunan vasen puolikas täyttyi kohtuudella, kaikki muu vaati lähes itkua ja hammastenkiristystä. Arvailujen varassa ja osittain Googlen avulla homma kuitenkin eteni kuin katkokävely pahimmillaan. Viimeisenä täyttyi oikea alanurkka myöhään eilisiltana. Yhden vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä en ymmärtänyt, kunnes laitoin täyden ristikon yöpöydälle ja sammutin valot. Pimeydessä riitti himmentynytkin järjen valo paljastamaan totuuden. Hassu juttu, mutta joskus oikea ajatus tulee kun lopettaa ajattelemisen.

Tähdityksen arvioiminen on salatiedettä jonka osuvuus itse kunkin (skunkista puhumattakaan) kohdalla ei ole taattu, Siksi siitä nuriseminen ei ole erityisen mielekästä, kannattaa mieluummin repostella ristikkoa itseään. Maaliin päästyäni en näe muuta kitisemisen aihetta kuin sen kiusallisen virheellisen vihjeen, johon ainoa mahdollinen nelikirjaiminen ratkaisu olisi nähdäkseni ollut Carl eikä sitten ollutkaan.

Kahdessa kohtaa olin pitkään hakoteillä. Pitkässä pystysanassa minulla oli ihan väärät miltaristit (sanana mielestäni parempi juin oikea) ja vihjeeseen *****-tyjä olin kaivanut esiin ihan väärän arvauksen. Ketäpä muuta noista voi syyttää kuin itseään. Erehtyminen on inhimillistä ja minähän olen perin inhimillinen.
14. Keltanokka26.12.2022 klo 14:00
Kovis on vielä kesken. Se ei suinkaan haittaa, koska ratkonta on niin nautittavaa.
Nauroin ääneen, kun hogasin päälauseiden idean!

IS ei ilmestynyt tänään. Ovatko maanantairistikot huomisessa lehdessä vai jäävätkö tältä vkolta kokonaan pois?
15. Kuju26.12.2022 klo 14:24
Onko Nobelisti 1919 oikein?
16. Elva26.12.2022 klo 15:09
Koko aamupäivän kamppailin koviksen kanssa. Nopeasti täyttyvää oli vain lounainen osa, loput oli kovaa räpeltämistä. Ongelmana oli myös, että keltaiset lauseeni olivat loppuun asti hyvin vajaat. Viimeinen osa menikin pikavauhtia, kun moneen kertaan mietityt sanavaihtoehdot löysivät paikkansa. Hieno ristikko, joka oli mielestäni haastavinta Pallosta.

Tavis oli mainio, hankalin kohta oli oikean reunan keskikohta. Piiliskin täyttyi melko mukavasti.
17. spa27.12.2022 klo 08:12
Lainaus: 15. Kuju 26.12.2022 klo 14:24
Onko Nobelisti 1919 oikein?
Kymmenen vuotta pielessä.
18. iso S27.12.2022 klo 11:05
Tuli mieleen kaamea epäily: onko väärä vuosiluku tahallinen virhe, ettei ratkaisua olisi liian helppo googlata? Ei kai sentään. Nyt piti arvata oikea vuosiluku - tai ainakin minun tapauksessani piti vahvistaa oikea nimi ja vuosiluku, kun poikittaiset olivat antaneet tarpeeksi apuja.

Jos vuosiluku olisi ollut oikea, ainoa kelvollinen ratkaisu olisi ollut etunimi Carl eikä etunimen käyttäminen olisi minun mielestäni tällaisessa tapauksessa korrektia. vai miltä tuntuisi sellainen, että suhteellisuusteorian kehittäjää kysyttäessä oikea vastaus olisi Albert. (Ilkeän huhun mukaan oikea vastaus on itse asiassa Albertin vaimo, mutta teoria julkaistiin Albertin nimissä koska eihän siihen aikaan uskottu että nainen voisi mitään keksiä.)

Jos nyt kuitenkin uskoisi että laatija on niin kelju että saattaisi käyttää tällaisessa paikassa etunimeä, oikean vuosiluvun kohdalta löytyy yksi nelikirjaiminen etunimi ja yksi nelikirjaiminen sukunimi. Hauska yhteensattuma: silloin joka tapauksessa toinen ja kolmas kirjain varmistuvat, koska ne ovat noissa nimissä samat. Tuollainen pienikin apu saattaa auttaa etenemisessä oleellisesti.

Vuosien varrella ei ole tullut vastaan mitään sellaista näyttöä että Pallonen olisi tahallisesti kelju. Eihän esimerkiksi Tamila ollut muinaiseen SM-kisan karsintaristikkoon Pallosen laatima ratkaisusana, vaan Pallonen oli jotakuinkin ainoa ratkoja jolle tuo kohta oli helppo, eikä siitä(kään) voi Pallosta syyttää.
19. Jiikoo28.12.2022 klo 14:21
Eivät ole tähdet olleet minulle suosiolliset loppuvuoden IS-Kovispallosissa: peräkkäin jo kolmas Teemun 2½, joka ei tahdo talttua millään! Ratkaisusana 1–9 mukamas koossa, mutta tyhjiä ruutuja yhä liiaksi ja epävarmuutta ilmassa – eivätkä nimenomaan nuo ylistetyt keltapohjaiset ratkaisulauseet ota selvitäkseen!

Onhan tässä vielä pari päivää ratkaisuaikaa jäljellä, mutta mutta!
20. Kuju28.12.2022 klo 15:15
Kehutaan nyt vielä muiden mukana niitä koviksen avainlauseita. Olivat kerrassaan nerokkaasti yhteen kyhätyt. Parhaat mitä ikinä.
21. Jiikoo28.12.2022 klo 22:36
En antanut periksi, ja kyllä kannatti. Teemu todella osoitti mestaruutensa ja vei minua harhapoluille kuin sitä eeppistä litranmittaa! Ja noilla avainlauseilla haastaa kyllä komeasti IJL-trionkin sanaleikkiaikaansaannokset...

Kuminkäryä oli minulla ilmassa enemmän kuin missään muussa tämän joulun ristikossa, mutta nyt tuntuvat kirjaimet olevan kohillaan ja ratkaisuviesti 1–9 on lähetettynä. Ihme ja kumma, postaukseni 19. aikaan uumoilemaani merkkijonoon ei tarvinnut kajota lainkaan, vaikka sanoja meni remonttiin roppakaupalla.

Kiitos piinaavasta kokemuksesta, Teemu ja Heikki – tämä kruunasi vanhan vuoden lopun!
22. JPR28.12.2022 klo 22:41
Tämä oli erinomainen ristikko jonka kanssa menin usein pihalle mutta palasin jumittamaan.

Kiitos laatijoille!
23. Elva3.1.2023 klo 10:25
Pallosen koviksen vihjeeseen KAL- TU- muodostui minulle ratkaisuksi HORKKA, vaan en tajua yhteyttä. Selityksestä olisin kiitollinen.
24. eol3.1.2023 klo 11:47
Elva, KULTA- = HARKKO.
25. Elva3.1.2023 klo 12:46
eol, paljon kiitoksia. Minua hämäsi tavujen sijoittelu allekkain, kun mahdollisuuksia aukesi liiankin kanssa. Hieno vihje, joka olisi pitänyt keksiä.
26. Jiikoo3.1.2023 klo 15:40
Lienee jo sallittu aika tsekata tämän kuminkäryisen koviksen ratkaisua muutenkin; ollaanko täällä samaa mieltä:
1–9 = VALTIOKSI?
Ylempi lause = OSTIN VAIN MENOLIPUN ISLANTIIN?
Alempi lause = TULEN JA JÄÄN MAAHAN?
27. PM3.1.2023 klo 16:13
Jiikoo, minulla samat.
28. iso S4.1.2023 klo 10:30
Islannista puheen ollen mainostauko.

TV5 alkaa esittää 18.1. sarjaa Arktinen retkikunta, jossa porukka jumittuu joksikin aikaa suunnitelman vastaisesti Kulusukiin, joka on kyläpahanen Grönlannissa - tai Grönlannin mittakaavassa lähes city. Sinne voi tehdä lentokoneella päiväretken Reykjavikista. Kalliimpi toki kuin Ruotsin-risteily, paitsi ehkä jos lähtösatama on Reykjavik eikä Turku tai Helsinki.

Käynnistä voi halutessaan lunastaa todisteeksi diplomin. Lentokentältä on kylään n. 2.5 km:n kävely. Jos paluumatkalle tarjotaan venekyytiä, kannattaa harkita. Kahdessakin mielessä: mielenkiintoinen kokemus, mutta jäiden seassa voi mennä sen verran aikaa että kone ehtii lähteä...

aijaa.com/W0pqkQ
aijaa.com/oNJrYU
29. Vo21.1.2023 klo 11:00
Pikkuhiljaa ristikot täälläkin valmistuu. Tavuristikon oikeaan reunaan tulee "omalle lapiolleen" laaka? Joku virhe meillä ristissä olevissa sanoissa tai ei vaan ymmärrä. Kukapa osaisi auttaa, kun jäi ratkaisulehti ostamatta.
30. Tarja21.1.2023 klo 11:18
Omaan lapioon tulevat RI-KAT. Juonikas on LAU-RI.
31. Vo21.1.2023 klo 11:59
Kiitos Tarja!
32. Eki21.1.2023 klo 12:01
Lauri oli tosiaan juonikas tässä taviksessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *