KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 17.-18.12.2022

11090. IS Viikonloppu 17.-18.12.2022

Ylläpito16.12.2022 klo 10:20
Skyttä/Kärkkäinen kolmosena tarjolla.
2. Joutilas17.12.2022 klo 20:44
Mukavia harhautteita ja runsaasti älyämistä vaativia vihjeitä. Tämän tyylisestä Skytästä pidän enemmän, kuin Iisakissa olevasta. Iisakissa Skytän vihjeet ovat mielestäni suurpiirteisiä ja ratkojalta vähemmän kekseliäisyyttä vaativia. Taito sinänsä laatia usealla erilaisella tavalla. Vai liekö tuo vain minun kuvitelmaa?
Tämä ristikko oli varsin antoisa ja loi jatkuvasti tyytyväisyyden tunteita, sekä suurta nautintoa ratkaisun edetessä hivellen itsetuntoa. Vihje/ratkaisu IKRJA-ASRJA hieman ihmetytti, mutta kaipa se oikein on?
Kiitokset molemmille osaajille.
3. eol17.12.2022 klo 22:31
Joutilas, minun nähdäkseni tuossa mainitsemassasi vihjeessä (tai sen ratkaisussa) ei tosiaan ole mitään vikaa.
4. Joutilas18.12.2022 klo 08:27
3. eol, kiitokset. Tietyn tyyliset vihjeet vain ovat tällaiselle yksinkertaiselle vanhukselle vaikeita ymmärtää. Pitkän mietinnän jälkeen lopulta tajusin asian oikeellisuuden. Kuitenkin pidän tällaisista(kin) vihjeistä, joiden käsittäminen tuottaa minulle suurta tuskaa. Ne ovat minulle kuin joku älykkyyskoe! ;)
5. Justiina18.12.2022 klo 09:41
Mukavan oloinen ristikko, alaosa ratkottu mutta ylempi puolikas vaatii vielä kovasti työtä!
6. Jaska18.12.2022 klo 13:03
Kiitettävää mukavuutta tosiaan, jos sillä tarkoittaa ratkonnan sujuvan Skytän tavanomaisetta täyskolmosvaivalloisuudetta eli vain 2½-hitaudella. Syynä ei ollut yleisratkontakuntoni pyytämätön ja yllätyksellinen nousukohina, vaan varsin vähäisin risteävin ratkenneet pitkäsanaiset siniset. Ainakin Ekillä ja Pallosella on myös ollut vastaavia vinkeitä tienviittavihjeitä. Kokenut kaiken tietää, eli ensi vuonna Skyttä kyllä palauttaa vähemmän mukavan ähellyspäiväjärjestyksen.
7. PM20.12.2022 klo 11:06
Kovis takkuaa pääkuvan ympärillä, en tiedä miksi?. Ratkottuina Piilis, Kryptis, Kääntis ja Ristis.
8. isoäiti20.12.2022 klo 11:43
PM, pääkuvan ympäristö ratkesi minullakin viimeisenä ja vasta kun olin ymmärtänyt luopua kahdesta varmana pitämästäni sanasta.
9. Jiikoo20.12.2022 klo 13:58
Kun laatijana on Skyttä ja rankkaus 3, on ennuste kohdallani varsin huono. Alkuun vaikuttikin aivan toivottomalta. Ihmeekseni olen kuitenkin päässyt etenemään niin, että enää 25 ruutua kaipaa kirjainta. Ikävää, että strategiset numeroidut kirjaimet 2 ja 4 kuuluvat näihin. Pitää vain jatkaa jumppausta!

Pallospehmis näkyy täyttyneen (ei minun toimestani) eikä piiliksestäkään puutu kirjaimia, mikä lohduksi luettakoon.
10. Jiikoo22.12.2022 klo 12:10
Lainaus: 9. Jiikoo 20.12.2022 klo 13:58
”Pitää vain jatkaa jumppausta!”

Kannatti. Aika monta kertaa tuo tehtävä ehti käydä silmien alla. Täytyy myöntää, että Skyttä-kolmoskoviksen ratkotuksi saaminen on minulle harvinaista herkkua ja ottaa koville! Kumin kulutus oli suurinta luoteisneljänneksessä, pääkuvan oikealla puolella. Nyt on kuitenkin jokaisessa ruudussa kirjain, vieläpä uskottava sellainen.
11. Elva27.12.2022 klo 19:17
Tänään ryhdyin vihdoin ajan kanssa ratkomaan tätä Skyttää, ja aikaa siihen tosiaankin kului. En ole vielä jaksanut käydä sana sanalta läpi ristikkoa, mutta marginaalimerkintöjen puute osoittaisi ettei kysyttävää jäänyt. Nautinto oli suuri vaikka koville.ottikin. Paljon kiitoksia!
12. PM28.12.2022 klo 09:58
Koviksessa 1 - 9 VOEPOIAAN minulla?

Kuvan alapuolella jäi avoimia paikkoja. Mitähän tuli esim. vihjeestä ´puissaan alempana´?
13. Ritu28.12.2022 klo 10:29
PM, minusta vihje viittaa sukututkimuksessa olevaan asiaan. Minullakin on vielä joissain kohdin mietittävää. Jätän ne kuitenkin vielä jo vastausajan umpeuduttuakin hautumaan ja palaan myöhemmin kaverin....eiku siis omien jumiin jääneiden aivojen puolesta kyselemään, jolleivat ala aukenemaan. Ja Antilta varmaan saapuu aikanaan anatomiakin.

Vaikka kauan piti ristikkoa tuijotella, niin kyllä tuo oma vihjevainunenukki alkaa joissain kohdissa haistaa sen, mitä laatija on hakemassa. Tosin sekään ei aina tunnu vielä riittävän loppuun asti.
Välillä kun ristikko piti siirtää toviksi sivuun, niin vaikka johonkin vihjeeseen oli keksinyt ratkaisun, niin johan kohta tuli uusintakierros ja se piti miettiä uudestaan, että miten sen sainkaan pähkäiltyä. Mutta mikä parasta, kovis on enemmän täysi kuin tyhjä!
14. Jiikoo28.12.2022 klo 11:34
PM, sama 1–9 minullakin. Sain vihjeestä ”PUISSAAN ALEMPANA” sanan UKIT, mutta tämä tuli risteävistä ja yhteys vihjeeseen jäi epäselväksi. Taitaapa todellakin olla sukupuista kyse – kiitos, Ritu!
15. Jiikoo28.12.2022 klo 11:43
PM, nuo vaakasanani pääkuvan alla olivat KOREA, ARISTAA, UKIT, KATI ja OTANTA. Pääkuvan oikealla puolella olin eniten vaikeuksissa ja kumia polttamassa, voimaan jäivät AKTIAT, REITTINÄ, ALISON, LOMAMAAT ja ITARIN. Lieneekö noissa tolkkua?
16. PM28.12.2022 klo 13:01
Kiitos Ritu & Jiikoo,

Kuvan alla minulta puuttui kolme kirjainta.
Ylin vs sana voisi vihjeestä olla KOMEA tai KOREA, jälkimmäinen sopii paremmin.
ARISTAA on vihjeestä varsin selvä.
UKIT sanaa mietin, jätin kesken, koska monissa sukupuiden kuvissa isovanhemmat ovat puun latvaosassa.
KATI minulla oli, katiska lienee tarkoitettu verkkopyydys (vaikka ei olekaan varsinaisesti kalaverkko).
OTANTA oli minulla myös.

Kuvavihjeestä tuli ratkoessa RIITAISUUN, jota en osannut selittää itselleni. Minulla oli väärin alin vs sana, siihen tuleekin TASAT.

Kuvan oikealla puolella minulla on muutoin kuten Jiikoollla, mutta sinisellä REITTIKÖ (HS:n ristikoiden tapaan). Siihen päädyin ajatusketjusta TAULApää -> JÖNTTI.

Mitkä sitten ovatkaan laatijan tarkoittamat, selvinnee tuonnempana.

Keskellä yhden vihjeen, ´lätkän sat´, ja muodostuneen vastaussanan IPANAT yhteys jäi ymmärtämättä.
17. Rampe28.12.2022 klo 13:20
PM, kun sanasta SAT t vaihdetaan ipa:ksi, saadaan SAIPA, tai päinvastoin.
18. Jiikoo28.12.2022 klo 13:24
Kiitos, PM! Minulla sinisinä REITTINÄ ARMEIJAN ORGANISAATIOSSA sekä RIITAISUUS PAIKALLISHALLINNOSSA. TAULApää => MÄNTEIN.

LÄTKÄN SAT => IPANAT jäi minullakin ymmärtämättä. Eniten ratkaisuun pääsyä taisi viivähtää virka-asuinen miespari, joka minulla oli pitkään SINITAKIT mutta muuntui lopulta muotoon TINANAPIT.

Teennäisin vihje/ratkaisusana oli mielestäni DELHIN KOODAAJATTARELLA. Sain siihen melko aikaisessa vaiheessa sanan ITSARI, mutta en osannut tämän keksimisestä isommin riemastua.
19. Jiikoo28.12.2022 klo 13:25
korjaan: viivähtää > viivästää
20. Jaska28.12.2022 klo 19:05
PM, sinäkin olet ylempää polvea kuin ukkisi.
21. Jaa28.12.2022 klo 22:30
Lainaus: 20. Jaska 28.12.2022 klo 19:05
PM, sinäkin olet ylempää polvea kuin ukkisi.

Ai jaa? Eikös ylemmät polvet = (esi)vanhemmat ja alemmat polvet = jälkeläiset (jälkeläisineen)?
22. iso S29.12.2022 klo 11:19
Ainakin käytetään ilmaisua "suoraan alenevassa polvessa", jolloin tarkoitetaan jonkun jälkeläisiä niin ja niin monennessa polvessa.

Se on sitten eri asia, miten sukupuu piirretään ja mitä sillä halutaan ilmaista. Voihan sen piirtää vaikka vaakasuoraan, jolloin vanhin sisarus saadaan ylimmäksi ja nuorin alimmaksi.

Jos sukupuu halutaan ajatella kirjaimellisesti puuksi, on luonnollista että se alkaa alhaalta ja haarautuu ylöspäin. Tämä jättää silti kaksi mahdollisuutta. Jos kuvataan esimerkiksi minun esivanhempiani, minä olen juurena/tyvenä ja ukkini on minua ylempänä. Jos taas kuvataan ukkini (sen ainoan jonka sattuneesta syystä tunsin) jälkeläisiä, ukki (ja mummo) ovat juurena/tyvenä ja jälkeläiset oksina. Silloin ukki on minua alempana.

Sukulaisuussuhteiden kuvaamisen kannalta on samantekevää, missä asennossa "puu" on. Lisäksi paperi voi olla tutkittaessa pöydällä, jolloin "ylempänä" ja "alempana" on mielikuvituksen varassa!
23. Ritu29.12.2022 klo 12:22
Minä olen nähnyt läheltä paperilla vain sukututkimusta tehneen anoppini tekemät sukupuut. Niissä on puun juuren kohdalle merkitty nämä vanhimmat selville saadut suvun esivanhemmat. Ja ukit ja mummit myös. Sitä mukaa kun jälkeläisiä on syntynyt lapsilleen ja heidän lapsilleen, niin puu haarautuu kuin oikea puu ylöspäin. Puun oksissa on kuin suuret lehdet, joihin on merkitty perheet lapsineen. Sinne yläosaan on suvun kasvaessa liitetty lisää paperia, jotta lisäykset tehdään sinne aina tarvittaessa. Puu siis ikään kuin kasvaa/leviää ylöspäin koko ajan.

Mutta eihän tuo varmaan ainut malli sitä todellakaan ole tehdä. Minulle tuo koviksen vihje oli vain kertomastani syystä johtuen helppo sisäistää ilman sen kummempaa lisäfuntsailua.
24. Pike29.12.2022 klo 15:52
Totta helvetissä viimeiset sukulaiset ovat ylimpiä ja alimpina juurina esivanhemmat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *