KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 26.-27.11.2022

11067. IS Viikonloppu 26.-27.11.2022

Ylläpito25.11.2022 klo 08:55
Pallosen/Lavoniuksen kakspuolonen. Parkkisen piilis.
2. Repe26.11.2022 klo 10:20
Oli kyllä taas niin mainio ristikko. Koilliskulma tuotti eniten vaikeuksia, mutta ratkesi kuitenkin. Vaikeusaste oli kyllä oikein ainakin minulle. Ilolla näitä on ratkoo!
3. Joutilas26.11.2022 klo 20:45
Minulle tämä oli täysi kolmonen, ellei jopa 3+. Koko matka eteni kompastellen ja kangerrellen. Hankalinta oli luoteessa. Mielestäni ei parasta Pallosta, sillä vaati tietoja, joita en omaa ja niin ollen vaati monta Googlausta.
Oli tämä kuitenkin haastava ja mielenkiintoinen. Kiitokset!
4. Jiikoo26.11.2022 klo 21:07
Olen alkanut epäillä, että Teemun IS-kovikset rankataan ”aina” lähtökohtaisesti kaksjapuolikkaiksi, visaisuudesta riippumatta. Edellinen 2½ häneltä jäi minulla pahan kerran kesken ja nihkeästi etenee tämäkin. Ainakin yhden kolmemiikan (IJL 19.11.) katson selvittäneeni näiden kahden välissä.

Subjektiivisiahan nämä vaikeuskäsitykset tietenkin pakkaavat olemaan.
5. Ylläpito26.11.2022 klo 21:27
Kyllä tässä arvottiin kakspuolosen ja kolmemiikan välillä.
6. Kaapo27.11.2022 klo 10:40
Tykkään tällaisista.

TIKKUA-vihje jäi tajuamatta.
7. Jaska27.11.2022 klo 23:39
Kaikki on tajuttu (tämän osalta), mutta ei niin helposti kuin 2½-taso edellyttäisi. Kokonaisaikaa kertyi useassa istunnossa osin telkkaria samalla seuraten yli kolme tuntia = täyskovis. Vaihteeksi kaksi suurinta aukiota ovat kokoa 4x5, mikä ei tietenkään heikkous ole. Keskipituus n. 5,8 luokkaa erinomainen. Vihjeissä oikein hyviä, kärjessä HYVINVOINTIALUEEN JOHTAJA. Ratkaisusana lie debytantti. Tsekata piti jokunen nimi. Sanasto vailla isompia herkkuja, hyvityksenä kärkkärien puuttuminen. Ya ällä.

Tajuamatta on edelleen yksi IJL:n sana. Aikaa enää runsas vuorokausi. Peljättävissä on, että joutuu myöntämään virheensä ja/tai tyhmyytensä.
8. K28.11.2022 klo 02:13
Minulle mieleinen ristikko, vaikea, mukavasti haastetta.
9. Kuju28.11.2022 klo 13:14
Vierastan normiristikoille vieraita "jekkuja", jos ne eivät tuota ymmärrettävää sanaa ja eivät ole suoraan kyseisestä vihjeestä johdettavissa.
10. Kuju28.11.2022 klo 20:01
Pitää luovuttaa, kun yksi piilokirjain jää auki vihjeestä -UURI. Jotain ehkä pielessä sillä kohdin. Lähetän kuitenkin ratkaisun, kun kaikki muu on selvää.
11. PM28.11.2022 klo 20:21
Minulla on kyllä koviksessa vastaussana vihjeeseen ´-uuri´, mutta muuten en ole läheskään niin pitkälle päässyt kuin Kuju (10). Ehkä noin kolmasosa puuttuu, eniten luoteessa ja vasemmalla keskellä, vaikka olen tähän käyttänyt jo tuntikausia eilen ja tänään. Nyt olen täysin jumissa, lieneekö siellä täällä useita vääriä sanoja, joista eteneminen onnistuisi vain niitä vaihtamalla?

Kovisten ratkonta on mielenkiintoista, toisinaan pääsen jopa päätyyn asti kolmoseksi rankatun ratkomisessa, joskus kuten nyt tällä kerralla alemman vaikeustason tehtävä takkuaa kun vielä on paljon kesken.

Melko moni tuntuu pitävän tätä vaikeana, joten kysynkin, olisiko anatomia mahdollinen tuonnempana?
12. K1.12.2022 klo 14:11
Lainaus: 8. K 28.11.2022 klo 02:13
Minulle mieleinen ristikko, vaikea, mukavasti haastetta.

Olipa niin vaikea mukavasti, että on ihan sillisalaatttia!! Takuuvarmasti muutama oikea sanaratkaisu, muuten mitä sattuu. On pakko luovuttaa. Odotan jo tulevan viikonlopun kovista, jos siitä saisi jotain kelvollsta aiksiseks!
13. happonen1.12.2022 klo 14:24
Oli semi-hankala, ehkä kolmemiikaksi voisin luonnehtia. Ja kaksipuolikkaissa harvemmin on jekkua, joka tässä oli kyllä varsin ilmeinen. Hyviä vihjeitä oli, mutta toisaalta jäi vähän puurtamisen fiilis tämän ratkomisesta. Oli jokunen tylsempi yleisluontoinen vihje. Ei ihan terävintä Pallosta, mutta kelpo ristikko kyllä.
14. JPR1.12.2022 klo 16:15
Mantan valinta - Juha Leinonen, ihan ok ratkottava mutta ainakin minulle jokseenkin outoa ja osin jopa hieman kaukaa haettua sanastoa.
15. Ninski3.12.2022 klo 18:25
Nyt ei jumalan ja Miskan kulma aukea. Kaikki kirjaimet on kyllä kerätty. Myös vasen alakulma osin saamatta ratkaistua. 3- tai täys 3 kyllä. Tuo hyvinvointialueen johtaja oli helppo ja muistelen sen olleen ennenkin.
16. Ninski4.12.2022 klo 15:06
No, nyt ratkes.
17. Rampe7.12.2022 klo 11:25
Tästä Pallosen kakspuolosesta minulla jäi ymmärtämättä enemmäm kuin yhdestäkään täyskolmosesta kymmeneen vuoteen.
Siksi on pakko kysyä viisaammilta:
1) TUNNELIN KOHTA?
2)TERVEELLISEMPIÄ JALOSTEITA?
3) Korukiven näköinen kuvio yläosassa?
4)HEVOSEN HIHNA?
5) Mikä ihme tulee vastaukseksi lumiukon päästä? Minulla on siinä neljä ensimmäistä kirjainta, joista ei mitään järkevää ole tulossa.
18. Jaska7.12.2022 klo 11:57
Rampe, et liene huomannut pääkuvasta ilmenevää juitsua. Kana ja muna pitää mahduttaa paikoilleen.
19. Ritu7.12.2022 klo 11:57
Tämän jättäköön lukematta ne, jotka haluavat kokeilla ratkomista vielä itse.

Rampe, huomasithan, että tiettyihin ruutuihin tulee neljä kirjainta. Se oli ristikon juoni.
Eli joko MUNA tai KANA.
Eli tuo ensimmäinen kysymäsi kohta KANAALI, jossa kirjaimet KANA samassa ruudussa. Loput varmaan aukeaa tällä vihjeellä.
20. Ritu7.12.2022 klo 12:09
Minä ratkoin itse aluksi ristikon niin, että osa ratkaisusanoista ei ollut ymmärrettäviä sanoja, vaikka juonen tavallaan oivalsin. Ehdin mielessäni protestoida sitä, ettei ratkaisusana ole jotain tarkoittava sana. Mutta kun hiffasin laittaa ne puuttuvat kirjaimet ruutuihin, niin ristikon ideahan oli poikkeava ja hieno.
Yllätyksen tunne, kun juoni paljastui, oli melkoinen. Minulta kyllä hurraa-huuto tälle. Vaihteluna erilainen ristikko piristää ja innostaa. Tai no piristyksestä saatoin olla eräänä aamuna eri mieltä. Ratkonta venähti eräänä iltana seuraavan vuorokauden puolelle. Sinä iltapäivänä olisin mieluummin ottanut torkut kuin lähtenyt iltavuoroon töihin.
21. Rampe7.12.2022 klo 12:27
Kiitos, Ritu!
Olen tämän tapaiseen törmännytkin, mutta en kakspuolosessa. Hieno idea, valitettavasti en sitä älynnyt.
22. HL7.12.2022 klo 14:46
Palloselta oli IS:ssä joskus kaksipuolinen, jossa piti laittaa ruutuihin PATA tai RISTI.
23. isoäiti7.12.2022 klo 15:16
Iltiksen koviksessa vuosi sitten väleihin tuli isä/isi, en muista kumpi. Ristikko oli juuri ennen isänpäivää.
24. PM7.12.2022 klo 15:19
Juju ei ratkoessani avautunut. Edellinen vastaava oli lähes samanaikaisesti ja vielä oppimatta tätä ratkoessani. Seuraavaa en juuri nyt kaipaa.

Tietovihjeitä pitkälti toistakymmentä, joista n. 50% uusia ja vastaus oli haettava tietolähteistä.
Vaikeusaste 3+ .. 3++ tasoa.

Päällimmäisin tunne turhautuneisuus, joka ei liene aivan lyhytkestoinen.

Vieläkin takkuaa
1) Vihje ´Kysymyksin´?
2) Kaikki luoteen vihjeet?

Mistä voisi saada vinkkejä?
25. isoäiti7.12.2022 klo 16:06
PM, kysymyksin-vihjeen ratkaisuun tulee kilpailuja, joita varsinkin britit mielellään käyvät tietyssä paikassa. Tarkoitatko luoteen vihjeillä vasemmalta yläreunasta lähteviä sanoja? Tarjoaa kirkasta-vihjeen vastaus tuli ainakin minulle ensimmäiseksi mieleen, kirjan alkukin on tavanomainen, terveellisemmissä jalosteissa ja siihen risteävässä koulussa-vihjeessä on taas tuo ylläkuvattu juju. Josko pääsisit näillä eteenpäin?
26. Pike7.12.2022 klo 16:24
Kysymyksin = pubivisat

En ala kaikkia luoteen sanoja luettelemaan.
27. Jaska7.12.2022 klo 21:44
PM, mitä on "kaikki"? Tarkoitatko myös pääkuvan alaisia vihjeitä? Yksilöi haluamasi vihjeet, niin voidaan vinkata.
28. PM7.12.2022 klo 21:53
Kiitos, sain jo tulleiden apujen avulla luoteen ratkotuksi.
29. Mie9.12.2022 klo 02:57
Ei auennut... eihän tunnelin kohta alle mahdu sanaa kanaali...

Lumiukon pää yhä arvoitus, samoin muutkin Rampen jo kysymät sanat.

Ja mikä on virallisen oloinen nainen vasemmassa alakulmassa? Vi alkuun sain jos nekään ovat oikein.
30. Mie9.12.2022 klo 03:03
Ja oikeaan alakulmaan kohtaan tiehyt sain kyynel... mutta mikä? Kyynelkanava olisi looginen mutta ei mahdu. Onhan siinä sana kana :D jos liittyy asiaan mutta ei aukea...
31. Mie9.12.2022 klo 03:08
Ja oikea ylänurkkakin tökkii... höh.
32. isoäiti9.12.2022 klo 08:25
Mie, edellä on jo selitetty ristikon juju. Kana/muna tulee yhteen ruutuun. Kyynelkanava ja kanaali ovat oikein, samoin vi-alku alareunassa on oikein. Siihenkin tulee keskelle kana yhteen ruutuun. Peitteellisiin ja lumiukon päässä olevaan myös kana.
33. Mie9.12.2022 klo 18:04
Kiitos, mutta en siis hoksaa että miten... yksittäisinä kirjaimina vai kokonaisina sanoina muna tai kana... kun esim. se kanaali ei mahdu!
34. Mie9.12.2022 klo 18:06
Kiitos, mutta en siis hoksaa että miten... yksittäisinä kirjaimina vai kokonaisina sanoina muna tai kana... kun esim. se kanaali ei mahdu!

KyynelKANAva mutta kun tilaa on kyynel... eli kolme ruutua, ei kahta mihin tulisi se va.

Mieluusti jujun hoksaisin jotta joskus jatkossakin tällaisia voisin ratkoa.
35. Rampe9.12.2022 klo 18:12
Mie, yhteen ruutuun tulee muutamissa sanoissa MUNA ta KANA. Itse en tätä äkännyt mutta viisaammat neuvoivat.
36. Mie9.12.2022 klo 18:42
VirKANAinen mutta kun ei osu... vir....inen mutta taas yksi ruutu liikaa.

Olen saanut monta täyskolmostakin ratkottua ja tämä muka kakspuolonen... osittain kyllä varmaan kolmepuolonen...
37. Mie9.12.2022 klo 18:58
Nyt kun ihan konkreettisesti kirjoitin yhteen ruutuun esimerkiksi sanan kana niin aukesi.

En tiedä mitä mieltä sitten olen tällaisesta että yhteen ruutuun tulee kokonainen sana... ehkä en kannata.
38. Ylläpito9.12.2022 klo 19:11
Oikeastaan siihen tulee symboli tai kanan kuva.
39. Rampe9.12.2022 klo 20:10
Risti ja pata olivat helpompia. Muna on kyllä helppo piirtää, mutta kana melkein yhtä vaikea kuin kissa.
Kyllä tällaiset ristikot ovat mukavia silloin tällöin kun ei tule tavaksi.
Minä menen näissä aina helppoon, samoin kuin tyhjän ruudun kikoissakin.
Yleensä olen sentään lopulta jujun huomannut, mutta nyt en.
40. Mie9.12.2022 klo 22:04
Mistäpä tuota olisi voinut tietää että jotain symboleja pitäisi alkaa piirrellä... ei kiitos.

Oikean ylänurkan sain ratkottua, nyt enää muutama sana vasemmalta alhaalta uupuu.

Pakki?
41. Rampe9.12.2022 klo 22:23
Itse sain siihen RUOTANEN, joka tosiaan oli aikoinaan mm. Oulun Kärpissä pelannut puolustaja.
Tuota sanaa hakiessani löysin uuden kanan kansio sylissään kävelevälle naisellle, joten kiitos siitä!
42. Mie9.12.2022 klo 22:24
Jaa se olikin sukunimi... erikoinen nimi, lisäksi vieras jopa tällaiselle jääkiekkoa jonkin verran seuraavalle.
43. iso S11.12.2022 klo 12:04
Hyvinkin maltillisesti jääkiekkoa seuraan, mutta kuin ihmeen kaupalla sukunimi toi mieleen etunimen, Arto.

Ei mikään divarin helmi ole hän. Ruotanen oli 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa Suomen jääkiekkomaajoukkueen vakiopuolustajia: hän edusti Suomea kolmissa olympiakisoissa, kuusissa maailmanmestaruuskisoissa sekä Canada Cupissa vuonna 1991.

1980-luvun jälkeen syntyneille nimi voi olla tuntematonta muinaishistoriaa eikä vanhemmillekaan Ruotasta voi pitää esimerkisi Lasse Virénin tapaisena "pakollisena" perussivistykseen kuuluvana nimenä.
44. Ritu22.12.2022 klo 08:01
Ylläpito ilmoitti tuolla aiemmin (38.), että " oikeastaan siihen tulee symboli tai kanan kuva."

Jäin mielenkiinnolla odottamaan ratkaisun julkaisemista, että millainen tipu noihin ruutuihin on munineen piirretty. En tiedä muniko tässä joku, mutta lehdessä olleessa ratkaisussa ruutuihin oli kuitenkin kirjaimin merkitty nuo muna ja kana -kohdat.
En silti pettynyt. Minusta selvempi näin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *