KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-23.10.2022

11042. IS Viikonloppu 22.-23.10.2022

Ylläpito22.10.2022 klo 08:31
Tänään Jari Keräsen ja Heli Kärkkäisen kolmoseksi merkitty kovis.
2. Joutilas22.10.2022 klo 13:24
Keräsen ristikkoa oli kerrassaan mukava ratkoa. Se oli viihdyttävä ja se soi hyviä oivalluksia. Mielestäni se oli myös laadukas Heli Kärkkäisen ulkoasua myöten. Vaikeusaste ei kuitenkaan ole kolmonen, vaan paremminkin lähellä kakkosta, mikä ei kuitenkaan ole luettavissa ristikon viaksi, vaan minun ja luokittelijoiden väliseksi näkemyseroksi.
Kiitokset tekijöille!
3. Kuju22.10.2022 klo 19:23
Joutilaalla lienee ollut kosolti aikaa.
Itse olen parissa tunnissa päässyt alle puolenvälin ja takkuiselta näyttää. Lounaisnurkka oli helpohko aloituspaikka, mutta siihen se helppous jääkin.
4. Joutilas22.10.2022 klo 20:39
3. Kuju, kyllähän minulla aikaa piisaa kosolti jo nimimerkkinikin velvoittamana. Tähän ristikkoon en sitä kuitenkaan joutunut törsäämään ihan tuntiakaan, koska ristikko myötäili niin hyvin ajatuksiani ja sopi minulle, kuin rukkanen kouraan.
Aina ei näin onnellisesti ole, vaan joskus 2½:kin saattaa kuluttaa turhanpäiväistä aikaani 3-4 tuntiakin. Kumpi sitten parempi? Lehti tulee ainakin tuntihinnaltaan halvemmaksi, mitä enemmän ristikkoon käyttää aikaa. (juttuja en lue, vaan ostan Iltiksen ainoastaan ristikoiden takia) ;)
5. Kuju23.10.2022 klo 13:16
Ratkesi tuo sitten lopulta minullakin. Viimeiseksi takuksi jäi Woltin kohta ja se kettulause alaspäin, mutta luulen sen selättäneeni, vaikka surkeanaamaisen pojan ratkaisu vasemmalta oikealle muodostuikin hiukan keinotekoiseksi sanaksi.

Luonnehtisin kyllä täyskolmoseksi joka tapauksessa.
6. Justiina24.10.2022 klo 08:23
Vähitellen ratkesi kovis, oli oikein mukava pähkäiltävä. Mielestäni kolmonen kohdallaan. Tavis, piilis ja kääntis ratkottu myös ihan kohtuuajassa.
7. Jaska24.10.2022 klo 11:54
Vailla pitempiä stoppeja täyttyi Keräsen varttikovis. Pallotus omalla skaalalla 2+. Sillä tasolla kiitettävä ristikko. Ratkontaa vauhditti etenkin erään pitkän sanan oikein arvaaminen ilman risteäviä. Kumitusten määrä jäi kahteen. Vaikeita kovisknoppeja 0. Tasaisen vankka sanasto, Kujun mainitsemakin täysin OK. Triviaalit pysyivät täpärästi aisoissa. Muuan ammattinimike näyttää päässeen laatijain suosioon. Tässä kolmas kerta muutaman viikon sisällä, tosin epäsuorasti.

Kultin tavis tarjosi taas uuden rekordin, kolmen laidan 11- ja 2x9-tavuiset läpiristikonsanat. Avaruusprosentti 80,80808080... Eki urakoi puolestaan ratkojaystävällisiä piiliksiä minulle keskimäärin selvästi kinkkisemmän Parkkisen kaiketi lomaillessa. Nasakka pystykakkonen saa minulta TTK-tason arvosanan 12!
8. PM24.10.2022 klo 17:12
Koviksen ratkonnan aloitin illalla, jäi lyhyeen kun alkoi unettaa. Tänään jatkoin, kaakosta edeten, välillä hitaammin, välillä nytkähdellen eteenpäin. Muutama liian pitkään paperilla ollut väärä sana hidasti. Lopulta puuttuu vain yksi erään lyhyen sanan piilokirjain. Ehdolla on kolmesta konsonantista jokin, vihjeyhteys ei avaudu millään niistä.

Mainioita vihjeitä esiintyi, mm. ´sarvipäiden laitumia´ lienee aivan uusi. Vaikeustason luomiseen ei tarvittu harvoin esiintyviä erisnimiä.
Kun en käyttänyt lainkaan lähdetietoja, vaikeustaso lienee jossakin 2,5:n ja 3:n välillä. Oli nautittava ratkontakokemus!
9. Ylläpito24.10.2022 klo 18:23
Voisi sanoa, että mielipiteet vaikeusasteesta ovat heittäneet mukavasti. Yhtä totuutta ei ole, on vain jokaisen oma kokemus.
10. PM25.10.2022 klo 08:43
Koviksen jälkeen nyt myös Piilis, Kryptis, Kääntis ja Tavis ratkottuina. Viimemainitun pitkissä sanoissa oli tosiaan miettimistä tavanomaista enemmän. Piilis sensijaan ratkesi sujuvasti.

Yhden lehden hinnalla saa melkoisesti ratkottavaa ja luettavaa!
11. uki26.10.2022 klo 11:49
Kertokaa ihmeessä mitä kuvassa on. Spagettia, lapamato ??? Olen tuijotellut silmät kipeiksi enkä saa selvää.
12. Uki26.10.2022 klo 11:51
Anteeksi, meni väärälle saitille. Piti olla edellisen viikon kovis.
13. Elva2.11.2022 klo 01:04
Minulta oli jäänyt tämä lehti avaamatta, joten ratkoinkin nyt myöhästyneenä sen tehtäviä. Kiva Keräsen ristikko, ei ollenkaan mielestäni niin helppo kuin lukemani kommentit vihjasivat. Nautittavat Heli Kärkkäisen piirrokset.

Hieno Kultin yksitoistatavuisella sanalla kruunattu Tavis oli laadukas ratkottava. Se sujuikin harvinaisen joutuisasti, sillä melkein joka sana osui ekalla arvauksella oikein. Ei tapahdu usein.

Ekin piiliskin oli mainio, joten onneksi lehti ei ollut joutunut keräykseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *