KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 42/2022

11041. SK 42/2022

Nåra21.10.2022 klo 10:14
Kerrassaan hieno ristikko Kalpalta. Tähtiensä (***) veroinen.
2. kaplas21.10.2022 klo 12:22
Pitääpä tutkia!
3. Elva22.10.2022 klo 17:24
Ihanan visainen Kalpa! Todellinen ratkomisnautinto. Hienot kuvasta tulevat lauseet, ei helpommasta päästä. Muuten valmis, mutta yksi nelikirjaiminen sana vasemmalla laidalla vielä mietityttää.

Keräsen piilis oli myös kimurantti ja teetti paljon työtä, ei läpikirjoitettavaa mallia. Vs 11 sanan ratkaisua en osaltaan täysin ymmärrä, vaikka tiedän sanani olevan oikein.

Paljon kiitoksia upeista tehtävistä!
4. lapatossu22.10.2022 klo 17:53
Sen jälkeen, kun olin urakoinut Kalpan, piilis oli ihanan helppo.
Ja itseään pääsi sivistämäänkin, kun haahuili harhapoluilla ihan huolella Kalpan vihjeiden kanssa.

Hienoja tehtäviä minunkin mielestäni! Tosi kivaa saada kolmetähtinen pitkästä aikaa. (Vai onkohan aika vaan tuntunut pitkältä...)
5. kaplas23.10.2022 klo 07:39
Jahas. Luulin Pitkälän turruttamana ns. takki auki -kamaksi. Mutta, eipä ollutkaan! Pakko ihan paneutua, jos meinaa täyteen saada...
6. spa23.10.2022 klo 12:28
Olin jo melkein luovuttanut ristikon, kun koillisnurkka loisti tyhjyyttään ja lounaastakin puuttui muutama kirjain. Mutta niin vain oli aamu iltaa viisaampi ja täyteen tuli. Kiva oli, kiitokset Brigitalle!
7. kaplas23.10.2022 klo 17:24
Todella mukava ja sopivasti kovis.Tykkäsin!
8. PM23.10.2022 klo 20:16
Saatesanoista löydänkin nyt helposti kommentoinnilleni juonen.

Piilosanan ratkonta eilisiltana "tarjosi nautinnon". Etenkin sen pitkät sanat pysyivät piilossa sopivan pitkään. Viimeisenä avautui vs 1.

Ristikon ratkonta tänään oli lähes pelkkää takkuamista. Tietoni ja oivalluskykyni osuivat sangen huonosti laatimuksen alueelle- Kyllä "kummastutti", kun mm. aivan liikaa jouduin plaraamaan lähdetietoja. Positiivinen kokemus kyllä sitten oli harmaiden oikeanpuoleinen ilmaisu, kun sen lopulta löysin.
9. Heppu23.10.2022 klo 21:15
Onpahan melkoinen ristikko. Kaikki vihjeet harhautuksia. Minulle ei auennut mikä on Henrikssonille tutuksi. Brigitan kanssa olemme käyneet erilaisissa jalkahoitoloissa. Rima heilui England pisimmän joen kanssa, mutta taisi pysyä ylhäällä tarkasti Britanniaa tutkaten.
Pääkuvasta jokseenkin omaperäiset juoksutukset.
10. kaplas23.10.2022 klo 21:49
Kyllä minäkin apuja käytin. Oli kuitenkin aika lempeitä löytää yhteydet vihjeisiin. Jäi mukava fiilis. Toisin kuin eräistä muista kolmosista. Ymmärrän tosin, että niillekin on ystävänsä. Mikäs siinä, ongelmanratkaisuhan se on se pääasia.
Palkitseviahan nekin ovat, kun vain jaksaa tarpeeksi hieroa.
11. Eikka25.10.2022 klo 21:35
Nyt jo toinen piilis peräkkäin, joten näistähän saattaa innostua. Ristikoista poiketen joskus jää pieni epätietoisuus, onko ratkaisu oikein, vaikka sana muuten on kelvollinen. Tämä johtuu suurelta osin runsaista piilokirjaimista. Tässä kävi näin ps 5:n ja 6:n kanssa. Ps 5 olikin ainoa, jota piti miettiä yön yli. Hyvä puoli tämän kohdalla oli se, etten keksinyt tuohon mitään vaihtoehtoista ratkaisua. Ainoa, jonka ratkaisua jouduin muuttamaan, oli vs 18.

Ristikko oli niin laadukas (ja työläs) kuin Kalpalta saattaa odottaakin. Eipä tarvinnut tihrustaa kuvia eikä sanoja.
12. Ylläpito25.10.2022 klo 21:36
Päämajaan tuli tämä SK vasta tänään.
13. Eikka25.10.2022 klo 21:45
Lainaus: 12. Ylläpito 25.10.2022 klo 21:36
Päämajaan tuli tämä SK vasta tänään.

Sen verran painava ristikko, että kesti pidempään. Ainakin painavampi ja kestävämpi kuin Valjakkalalla…
14. TKu25.10.2022 klo 21:59
No huh taas! Ristikko on yhtä vaille valmis, kun olen turannut sen kanssa perjantaista lähtien. FEAT on edelleen mysteeri. Myös RÄTTI ja M.... ihmetyttivät pitkään, enkä jälkimmäisestä vieläkään ole ihan samaa mieltä (tai sitten ratkaisuni on yksinkertaisesti väärä). Oli kyllä omalaatuinen ja pirullisen vaikea luomus. Oivalluksen iloa sai harvakseltaan annosteltuna, ja vaikka mukana oli loistavia oivalluksia ja hienot harmaat lauseet komeasta elukkakuvasta, en ole ihan varma, miten paljon pidän tällaisista. Hyvä ettei stressiä pukkaa, kun ei vaan hoksaa.

Henrikssonille tuttu ratkesi minulla risteävien avulla. Sen asiayhteys vihjeeseen pitikin sitten googlata.

Piilis sentään ratkesi ensimmäisenä iltana, vaikkei se onneksi mikään läpikirjoitettava ollut. Pitkät sanat vaakaan sekä pystyyn pohdituttivat. P8 oli hauska!
15. Jiikoo25.10.2022 klo 22:01
Lainaus: 13. Eikka 25.10.2022 klo 21:45
”Sen verran painava ristikko, että kesti pidempään. Ainakin painavampi ja kestävämpi kuin Valjakkalalla…”

Valjakkala? Tarkoitatko sittenkin Nikita Bergenströmiä, Aslak Valdemar Ahosta vai kenties Nikita Joakim Fouganthine'a? No, ei kai nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.
16. Eikka25.10.2022 klo 22:25
Lainaus: 15. Jiikoo 25.10.2022 klo 22:01
Lainaus: 13. Eikka 25.10.2022 klo 21:45
”Sen verran painava ristikko, että kesti pidempään. Ainakin painavampi ja kestävämpi kuin Valjakkalalla…”

Valjakkala? Tarkoitatko sittenkin Nikita Bergenströmiä, Aslak Valdemar Ahosta vai kenties Nikita Joakim Fouganthine'a? No, ei kai nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.

Kolmoismurhaaja Valjakkala hän on edelleen minulle, eikä nuo nimikikkailut sitä miksikään muuta. (Fouganthinea kirjoitetaan ilman apostrofia). Olin murhien aikaan lomamatkalla Ruotsissa, eikä tarkoin kuvatut tapahtumat hevillä unohdu. Eikä edes death metalilla.
17. Jiikoo25.10.2022 klo 23:41
Lainaus: 16. Eikka 25.10.2022 klo 22:25
"Kolmoismurhaaja Valjakkala hän on edelleen minulle, eikä nuo nimikikkailut sitä miksikään muuta. (Fouganthinea kirjoitetaan ilman apostrofia). Olin murhien aikaan lomamatkalla Ruotsissa, eikä tarkoin kuvatut tapahtumat hevillä unohdu. Eikä edes death metalilla.”

Aprikoin ja arvoin, tökkäänkö apostrofin vai en. Meni siis väärin... Tuskinpa monikaan väittäisi, ettei mies ole nimeään/nimiään pahentanut. Ikävää kaikkien sukunimikaimojenkin kannalta.
18. Eikka26.10.2022 klo 08:31
Tuo rikollisten jatkuva nimien muuttaminen on käsittämätön tapa, mutta kai heilläkin on siihen oikeus. Sukunimikaimat ovat onneksi harvassa, koska käytännössä nämä uudet nimet ovat aina kirjaimellisesti uusia. Mahdollisesti siunaantunut jälkikasvu on toki ikävä mahdollisuus nimen yleistymiseen.

Ehkä vielä ikävämpi vaihtoehto on se, että rikollinen ottaa käyttöönsä sukupuunsa alemmilta oksilta jonkin sopivan nimen. Ehkä Auervaaraa ja puukkojunkkareita lukuun ottamatta näitä kotimaisia rikollisnimiä ei ristikoissa kai ole juurikaan näkynyt. Rytiä ei laskettane joukkoon kuuluvaksi.
19. kaplas26.10.2022 klo 08:51
Muistelen Volvo Markkasen joskus olleen?
20. Eikka26.10.2022 klo 10:17
Lainaus: 19. kaplas 26.10.2022 klo 08:51
Muistelen Volvo Markkasen joskus olleen?

Näin taisi olla, sen verran erikoinen nimi. On siinä ollut papilla tavaamista latinalaisperäisen nimen kanssa kastemaljan äärellä. Tai sitten ei. Kiduttaja-Pullisen ensiesiintymistä odotellessa. Taitaa olla ko. alan ensimmäisiä virallisia nimenvaihtajia?
21. Heppu26.10.2022 klo 10:46
TKu "Henrikssonille tuttu ratkesi minulla risteävien avulla. Sen asiayhteys vihjeeseen pitikin sitten googlata."

Menin tällä logiikalla ja sain hämyisen Henriksson sidoksen "tutuksi" eräälle Henrikssonille.
RÄTTI jää utuiseksi vaikka suomea onkin.
22. Jiikoo26.10.2022 klo 11:57
Ristikko ollut auki useamman päivän. Sana silloin, toinen tällöin. Eilen ehdin jo mukamas saada kirjaimen jokaiseen numeroituun avainruutuun, mutta yksi niistä joutui kumituskummituksen kohteeksi. Tyhjiä ruutuja yhä hävettävän paljon. Ei taida tulla pakettia, Kalpa osoittautuu tällä kertaa liian ovelaksi kyvyilleni.

Keräsen piiliksestä samankaltainen huomio kuin Eikalla (11.): sain ihan järkevänoloiset sanat vihjeistä P6 ja V7, mutta ne tuntuivat täyttävän piiliskriteerit vain yhdeltä kantilta. Onneksi remontti onnistui ennen ratkaisun lähettämistä. P8 toi oitis mieleen kirjallisen linnun jostain kymmenien vuosien takaa. Kiitettävän kimurantti piilis!
23. kaplas26.10.2022 klo 12:05
Eikka(20), totuus nimestä on tylsempi.
Matti Vilho Olavi Markkanen eli ”Volvo-Markkanen”

P
24. kaplas26.10.2022 klo 12:12
FEAT ei täysin selvä.
25. Heppu26.10.2022 klo 12:34
Kaplas. FEAT on tuttu harhautustapa jonka olet ratkonut monet kerrat. Älä anna isojen kirjainten hämätä.
26. Eikkaåå26.10.2022 klo 12:45
Lainaus: 23. kaplas 26.10.2022 klo 12:05
Eikka(20), totuus nimestä on tylsempi.
Matti Vilho Olavi Markkanen eli ”Volvo-Markkanen”

Juu, siksi laitoinkin tuon ”Tai sitten ei”. Volvohan (silloin ruotsalainen, nyt kiinalainen) tuli pakoautojen merkistä.
27. kaplas26.10.2022 klo 12:45
Heppu, kiitos! Se ratkesi!
28. Eikka26.10.2022 klo 12:57
Pahat ajatukset kostautuivat, kun meinasin kirjoittaa ”ruåtsalainen”, niin å:t hyökkäsivät kimppuuni.
29. TKu26.10.2022 klo 13:11
Lainaus: 27. kaplas 26.10.2022 klo 12:45
Heppu, kiitos! Se ratkesi!

Eikä ratkennut...

RÄTTI-vihjeestä voi todeta, että kyllä se minullakin vaati melkoisen ajatuskiepauksen, sillä haettu sana ei ole ihan ilmeisin, tosin kyllä tietyllä tavalla looginen.
30. Jiikoo26.10.2022 klo 15:49
Lainaus: 22. Jiikoo 26.10.2022 klo 11:57
”Tyhjiä ruutuja yhä hävettävän paljon. Ei taida tulla pakettia, Kalpa osoittautuu tällä kertaa liian ovelaksi kyvyilleni.”

Tyhjien ruutujen lukumäärän olen saanut nyt puserretuksi kahteen, mutta siinäkin on kaksi liikaa. Jotakin lienee väärin, vaikka sanat passeleilta tuntuvatkin. Kaikki 15 avainkirjainta koossa. Taidan postata ne ratkaisunani. Jos ne sattuisivat olemaan oikeat ja vielä arpaonnikin suosisi, ei kenelläkään ole aihetta olla kateellinen ”tuntipalkastani”, vaikka ratkaisuni olisi muilta osin päin vajaa ja päin Pinuksia.
31. Heppu26.10.2022 klo 18:36
Harmi ettei täällä voi peukutella eikä emojeerata. Tässäkin ketjussa olisi käyttöä. Erityisesti nyt tuolle Jiikoon päin Pinuksia viestille.
32. TKu26.10.2022 klo 21:55
Vai että sellainen FEAT! Hukkaan meni googlettelut sitä pähkäillessäni. Mutta tuohan tämä onnistumisen iloa - saatan jopa harkita ratkaisun palauttamista tällä kertaa.
33. Eikka27.10.2022 klo 10:39
Lainaus: 9. Heppu 23.10.2022 klo 21:15
Onpahan melkoinen ristikko. Kaikki vihjeet harhautuksia. Minulle ei auennut mikä on Henrikssonille tutuksi. Brigitan kanssa olemme käyneet erilaisissa jalkahoitoloissa.

Samaa mietin jalkahoitolan osalta, sanat toki loogiset, mutta eihän se oikeasti kai noin päin mene. Itse vaihtaisin sijamuodot keskenään.

Onko vaikeat vihjeet sitten harhautuksia on varmaan mielipidekysymys. Esim. koilliskulma oli mielestäni hankala, mutta ratkaisut syntyivät suoraan vihjeestä, vaikkapa ylin vs. ja ristikon kaikki piirroskuvat. Minulle hankalin oli yllättäen ”maansa myynyt”, kun vasta kolmas ratkaisu oli oikein. Tuota Henrikssonia voinee pitää tarkoituksellisena harhaituksena.

Tuollainen ”rätti” on ehkä turhan kaukana ratkaisusta, mutta varmaan tunnekysymys.
34. kaplas27.10.2022 klo 11:04
Minusta ristikko täyttyi mukavasti vaiheittain annosteltuna ja vihjeet eivät liian paljon vaihtoehtoja jättäviä. Esim PuPe 6:n Pitkälä on minulle vastakohta ja jättää epämiellyttävän maun ratkontaan.Ei tee mieli miettiä enempää, useita vastaavia kyllä olen ratkonut.
Ei-pedagoginen ratkontakokemus siis...
35. Heppu27.10.2022 klo 13:06
Eikka. "Onko vaikeat vihjeet sitten harhautuksia on varmaan mielipidekysymys. Esim. koilliskulma oli mielestäni hankala, mutta ratkaisut syntyivät suoraan vihjeestä, vaikkapa ylin vs. ja ristikon kaikki piirroskuvat. Minulle hankalin oli yllättäen ”maansa myynyt”, kun vasta kolmas ratkaisu oli oikein. Tuota Henrikssonia voinee pitää tarkoituksellisena harhaituksena."

Jos harhaudun ajattelemaan väärin, niin kai vihje silloin harhauttaa. Siinä yläkulmassa JALALLISEEN LASIIN ja pipossa kiinni ja sen alla sekä KUURO (monimerkityksellisyydessään) harhauttivat minua. Rannikoitamme kyntänyt oli vähän kyseenalainen, mutta harhautti minut etsimään nimiä.

Muualla vihkoverbi, FEAT ja TÄYTTEEKSIKIN esimerkkejä minun harhauttamisesta.
36. Eikka27.10.2022 klo 13:42
Heppu (35.) Selkeähän tuo perustelusi oli, mutta aika kaukana ollaan kai vielä siitä, että kaikki vihjeet olisivat harhautuksia. Esim. 3 ylintä vs:a. Selkeä vihje ja täysin suora ratkaisu, joka on erisnimi. Toki noissakin olisi ollut lukuisia vaihtoehtoja. Eihän ”jalalliseen lasiin” ole tietenkään mikään itsestäänselvyys, mutta kyllähän tuo vihje on ihan suora. Minäkin mietin ensin nimivaihtoehtoja ”rannikoitamme kyntänyt” -vihjeeseen, mutta ainakin minulle vastaus oli varsin tuttu, ihan konkreettisestikin.

Itse pidän varsinaisena harhatuksena esim. sellaista vihjettä, joka on konkreettinen kuva jostain, mutta ratkaisu pnkin jotain (yleisempää), mutta muistuttaa sanaa, joka tulee mieleen. Esimerkkeinä tulee mieleen kuvat, jossa on istuin, mutta ratkaisu onkin irtain ja kuva haravasta ja ratkaisu onkin tavara. Sitten tietenkin lukuisat monimerkitykselliset sanat, joissa vielä sijamuotokin tai sanaluokka voivat vaihdella, esim. maali, kuusi, tuin, päin, maata, lasta jne.

Ehkä hämäyksistä tehokkain(?) tyyppi jätetään tässä mainitsematta, ettei maakuntaneuvoksille tai VR:n henkilöstölle tule paha mieli.
37. Heppu27.10.2022 klo 14:33
Eikka 36. Joo ei kaikki olleet harhautuksia. Mutta hyvin tiedämme että kun noita harhautuksia on, niitä alkaa löytämään sieltäkin missä niitä ei ole. Tämähän on laatijan onnistumista. Kun olin KUHISEE KUHAA kohdalla niin paljon mutkikkaampia siihen yritin mielikuvitella kuin mitä siihen tuli. Ja sitten on sellaisia sinnepäin vihjeitä kuten nyt NOPEA. Harvalle tuo ratkaisu tulee mieleen vaikka Usain Boltille pärjääkin.
38. lapatossu27.10.2022 klo 15:09
Jos kaikista vihjeistä tulee heti mieleen oikea ratkaisu, ristikko on liiankin helppo -läpikirjoitettava.
En minä ainakaan sellaisia viitsi, jollei siinä ole sitten jotain muuta kiinnostavaa.
39. Mittarimato27.10.2022 klo 18:46
Ristikkoa vähän vilkaistuani huomasin, että parempi jättää pätevämpien ratkottavaksi. Onneksi piilosanat aina ratkeavat. No, tämänkertainen piilis osoittautui yllättävän hankalaksi. Toki helppojakin vihjeitä oli monia, mutta oikea laita oli tuskainen. Ps5, ps8 ja vs13 eivät halunneet aueta. Vs13 tapauksessa tuntui kuitenki selvältä, mistä aineksista ratkaisun oli tultava, mutta sana oli itselleni outo ja jouduin apuneuvoista etsimään sopivakirjaimisen vihjeessä mainitun. Kun viimeisetkin apukirjaimet oli saatu, selvisivät viimein nuo pystysanatkin. Näiden lisäksi ei vs7:kään ihan helposti syntynyt, mutta valmista viimein tuli.
40. Eikka28.10.2022 klo 11:24
Ei ihan minun alaani, mutta onko tuossa ”jalkahoitolassa pussiin” mennyt pussi ja ratkaisusana väärin päin? Toisin päin se olisi jotain sellaista, jota olen itsekin nähnyt, näin päin on vaikea uskoa kenenkään toimivan (suojataanko jalkoja vai lattiaa?).
41. Heppu28.10.2022 klo 12:46
Eikka 40. Olen käynyt jalkahoitoloissa Suomessa ja ulkomailla. Ratkaisun mukaista käytäntöä en ole nähnyt enkä ymmärrä miksi ratkaisu laitettaisiin pussiin.
42. Eikka28.10.2022 klo 12:56
Lainaus: 41. Heppu 28.10.2022 klo 12:46
Eikka 40. Olen käynyt jalkahoitoloissa Suomessa ja ulkomailla. Ratkaisun mukaista käytäntöä en ole nähnyt enkä ymmärrä miksi ratkaisu laitettaisiin pussiin.

Niinpä. Toisin päin, varsinkin korona-aikana, on tavallinen käytäntö. Niin Suomessa kuin vaikkapa Singaporessa, jossa viimeksi kävin hiottavana.
43. Jiikoo28.10.2022 klo 13:25
Eikka, panetko housut jalkaan vai jalat housuihin?

:•)
44. Eikka28.10.2022 klo 13:44
Lainaus: 43. Jiikoo 28.10.2022 klo 13:25
Eikka, panetko housut jalkaan vai jalat housuihin?

:•)

En kumpaakaan, koska asuni on kiltti. Ihan vaan anopin mieliksi.

Esimerkkisi on kyllä erittäin hyvä ja antaa pohdittavaa sanonnan merkityksestä. Tuota ristikon ongelmaa se ei kuitenkin poista, sen verran konkreettinen toimenpide kyseessä.
45. Jiikoo28.10.2022 klo 14:06
Mainituista jalkahoitoloista en ole ehtinyt keräämään kokemuksia. Joskus, kun omaatuntoa ei tunnu olevan edes kantapäissä, olen näyttänyt niille (siis kantapäille, en pedikyristeille) raspia korkeimman omakätisesti. Olisi varmaan taas aihetta vaikka seuraavan saunomisen yhteydessä.

Kantapäistä kiireeseen (kiire on päinvastakkaisen sanonnan yhteydessä kuulemma tarkoittanut muinaista rinnakkaismerkitystään päälakea eikä suinkaan hoppua): äsken ulkopuuhista tultua otin pääni piposta (vai kummin päin se meneekään?)
46. Siru28.10.2022 klo 14:07
Eikka ja Heppu, googlettakaa ’ jalkahoitola vati pussiin’! Saatte oikein kuvan ko. ratkaisusta!
47. Jiikoo28.10.2022 klo 14:19
Kieltämättä mietiskelin tuota vati/pussi-dilemmaa itsekin tuota kasken viimeiseksi kannoksi jäänyttä kaakonkulmaa täytellessäni. Nyt kun vastausaika on mennyt umpeen, voin todeta ääneen saaneeni fiktiivisessä jalkahoitolassa ensin pussiin sanan VATI ja sitten VESI. Lintu- ja koira-aiheiden remontin jälkeen oli palattava vadin kannalle. Avainkirjain 14 jäi sittenkin hieman epävarmaksi, kun taas kaikkiin muihin (14 kpl) uskallan luottaa vahvanlaisesti. Tämä ristikko oli selkeästi kykyjeni ylärajoilla.
48. Heppu28.10.2022 klo 14:44
Siru. Omia kokemuksia tässä on heijasteltu. Ei ole kyseenalaistettu etteikö jalkahoitolassakin voitaisi laittaa vatia pussiin.
49. Siru28.10.2022 klo 15:34
Eiköhän ruutuun 14 tule K! Siinä viereisessä kuvassa isä tai äiti nostelee rakastaan!
50. Eikka28.10.2022 klo 15:38
Itse asiassa tuo huosut/jalat -esimerkki sopiikin tähän aika hyvin em. kuvien perusteella ja on näkökulmakysymys kumpi on kummassa. Täysin hyväksyttävästi siis ristikonkin ratkaisu.
51. mari28.10.2022 klo 19:21
Onko RÄTTI-vihjeeseen vastaus seis? (ts loppu)
52. Eikka28.10.2022 klo 19:29
Lainaus: 51. mari 28.10.2022 klo 19:21
Onko RÄTTI-vihjeeseen vastaus seis? (ts loppu)

Kai se on niin… itsekin tuota pohdin. Toinen vaihtoehto olisi sees. Ollaan joka tapauksessa hieman kaltevalla pinnalla.
53. lapatossu28.10.2022 klo 19:32
Lainaus: 51. mari 28.10.2022 klo 19:21
Onko RÄTTI-vihjeeseen vastaus seis? (ts loppu)

---
Näin arvelen. Jos on väsynyt voi sanoa olevansa rätti tai vaihtoehtoisesti ihan seis.
54. Elva28.10.2022 klo 21:35
SEIS oli myös minusta vähän epävarma, mutta se taitaa kuitenkin olla ihan hyvä ratkaisu. Toinen vähän outo ratkaisu oli vihjeeseen M •••• kirjoittamani AHTI, mutta ehkä yhteys on meren valtakunta sekä sen valtias.
55. Siru28.10.2022 klo 21:50
Elva (54), niin minäkin ajattelin, että AHTI on meren Mahti!
56. Heppu28.10.2022 klo 22:02
Jos parasta mitä rättiin on saatu on seis, niin yhtä hyvin siihen kävisi seos: mikrokuitua ja viskoosia. Ei ihan onnistunut vihje.

M.... tarjoaa myös (m)atti ja Maiti löytyy Korsikalta, mutta varmaan ahti paras?
57. TKu29.10.2022 klo 07:16
Minusta rätti = seis oli ihan looginen, vaikkakin epätavallinen. Mahti = Ahti onkin sitten suorastaan huono yritelmä, jos ainoa yhteys löytyy Kalevalan mytologiasta "Ahti, aaltojen kuningas". Muuten nokkelassa ristikossa tällaisia ei tarvitsisi olla.
58. Siru29.10.2022 klo 08:03
TKu (57). Kalastaja-Eemelin valssissa lauletaan ”Koukkuhun madon
mä pujotan, ja –thyi! – Ahti suo antejaan”!
59. Siru29.10.2022 klo 09:09
Katselin meidän ratkojien käyttämästä tietolähteestä ilmaisuja, joilla kuvataan väsynyttä. Tässä muutamia: rättiväsynyt, katki, poikki, rätti, sippi, tööt, ventti, kuitti, naatti -> seis jne.
60. TKu29.10.2022 klo 09:14
Lainaus: 58. Siru 29.10.2022 klo 08:03
TKu (57). Kalastaja-Eemelin valssissa lauletaan ”Koukkuhun madon
mä pujotan, ja –thyi! – Ahti suo antejaan”!

Näin kyllä, mutta mistään Mahdista tuossa ei lauleta, viitataan vain muinaissuomalaisten yhteen jumalaan.
61. eol29.10.2022 klo 09:32
Kaipa sitä voi jonkin sortin mahtina pitää, jos omaa vallan suoda kalastajille kalaonnea?
62. Eikka29.10.2022 klo 10:55
Lainaus: 59. Siru 29.10.2022 klo 09:09
Katselin meidän ratkojien käyttämästä tietolähteestä ilmaisuja, joilla kuvataan väsynyttä. Tässä muutamia: rättiväsynyt, katki, poikki, rätti, sippi, tööt, ventti, kuitti, naatti - seis jne.

Mitä tietolähdettä tarkoitat?
63. Eikka29.10.2022 klo 10:58
Lainaus: 61. eol 29.10.2022 klo 09:32
Kaipa sitä voi jonkin sortin mahtina pitää, jos omaa vallan suoda kalastajille kalaonnea?

Näin voisi jumalolennolta odottaa. Ihan ok tuo lienee, mutta ehkä vähän tylsä kuitenkin. Kaiken kaikkiaan tuo vihjetyyppi ei ole minulle mieluisimpia.
64. Siru29.10.2022 klo 11:13
Eikka (62). Tarkoitan sitä tietolähdettä, jonne kuka tahansa voi syöttää mitä tahansa ja jota useimmat ratkojat käyvät tuon tuostakin vilkuilemassa! Minä myös!
65. eol29.10.2022 klo 11:41
Myös Kielosesta löytyy rätti-sanan kohdalta merkitys "uupunut" ja seis-sanan kohdalta "uuvuksissa".
66. Eikka29.10.2022 klo 12:00
Lainaus: 64. Siru 29.10.2022 klo 11:13
Eikka (62). Tarkoitan sitä tietolähdettä, jonne kuka tahansa voi syöttää mitä tahansa ja jota useimmat ratkojat käyvät tuon tuostakin vilkuilemassa! Minä myös!

No juu, totesitkin tuossa aika hyvin tuon ”tieto”lähteen luotettavuuden.

Tässä laatija on ehkä halunnut laittaa hiukan haastavamman vihjeen hyvinkin tavalliseen ratkaisusanaan.
67. Funny29.10.2022 klo 13:15
Sehän on kolmetähtisille ominaista, että ratkaisusanat ovat tavallisia, mutta vihjeet harhauttavia. Ei ole tarkoituskaan, että kaikki heti tajuavat.
68. K7.11.2022 klo 18:56
Mielilaatijalta minulle tosivisainen ristikko. Olen ajoittain tähän saakka ottanut esille ja vieläkin on paljon tyhjiä ruutuja. Mutta nämä vaikeat ristikot ovat mieluisia silti. Kiitos!
69. K9.11.2022 klo 19:31
En ymmärrä vihjeiden FEAT ja samassa laatikossa olevan emokana- ja poikanen -parin ratkaisusanoja.
70. Eikka9.11.2022 klo 20:01
Lainaus: 69. K 9.11.2022 klo 19:31
En ymmärrä vihjeiden FEAT ja samassa laatikossa olevan emokana- ja poikanen -parin ratkaisusanoja.

Ensimmäisen kirjainten järjestystä kannattaa pohtia, myös ratkaisussa. Toisen ratkaisemisen olet jo aloittanut löytämällä isomman eläimen sijainnin sukupuussa. Huomaathan, että kuvassa on ” - ” mainitun eläimen/sanan edessä eli haetaan yhdyssanan alkuosaa.
71. K9.11.2022 klo 20:16
Kiitos, Eikka! Oivalsinkin nyt vihjeet, kun avustit. FEAT-juttu on paljon käytetty menetelmä ja emoja on montaa laatua! Oli hyvä ristikko taas, omin voimin jotain 80% oikein!!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *