KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE LOKAKUU 2022

11030. HS kuukausiliite lokakuu 2022

Uusi1.10.2022 klo 09:31
Mukavaa ratkottavaa, ei liian helppoa. Pääkuvan oikealla puolella vielä kesken, jatkuu illemmalla, sillä nyt elokuviin.
2. Elva1.10.2022 klo 09:38
Samaa mieltä, kivaa ratkottavaa. Sain valmiiksi, viimeisenä pääkuvan viereinen aukio.
3. kaplas1.10.2022 klo 10:48
Juu. Luulin kuvatekstejä hankalimmiksi, kuin olivatkaan
4. Heppu1.10.2022 klo 14:17
Mukava ristikko, jonka pääkuvasta tuli tällä kertaa melko loogista sanastoa. Kiitos siitä.
Aulis sijoittaa Pohjanmaalle jotain mikä ei ole sinne tyypillistä. Voihan tällainen esiintyä Pohjanmaallakin, mutta varmimmin Varsinais-Suomessa. Loimaalla on paikallislehtikin nimetty tämän esiintymän mukaan.
5. kaplas1.10.2022 klo 19:19
Onpa harvinaisen hiljaista...
6. Tuulia1.10.2022 klo 19:45
Ristikko täysi, luultavasti muillakin. Minulla mietityttää lähinnä se jos puhelimella ottaa kuvan niin kelpaakohan arvontaan?
7. V-P1.10.2022 klo 22:21
Lainaus: 6. Tuulia 1.10.2022 klo 19:45
Ristikko täysi, luultavasti muillakin. Minulla mietityttää lähinnä se jos puhelimella ottaa kuvan niin kelpaakohan arvontaan?
Niin minä olen tehnyt pitkän aikaa. Tosin, en ole voittanut ;)
8. Kiusa1.10.2022 klo 22:25
On nämä kk-liitteen ristikot kyllä mainioita!
Alkuun näyttää ettei ratkaisusanat lähde ollenkaan aukeamaan mutta vähitellen puurtamalla alkaa ristikko täyttyä…Niin nytkin.Ainakin luulen.
9. Jiikoo2.10.2022 klo 16:49
Lainaus: 6. Tuulia 1.10.2022 klo 19:45
”Ristikko täysi, luultavasti muillakin. Minulla mietityttää lähinnä se jos puhelimella ottaa kuvan niin kelpaakohan arvontaan?”

Olen yli kahden vuoden ajan lähettänyt HS-ristikoiden ratkaisuni sähköpostitse. Lienevät kelvanneet, koskapa pari palkintoakin on tänä aikana napsahtanut tilille kaunistamaan tasetta, jota aikaisempien vuosien postituskulut ovat vetäneet raskaasti miinukselle.

Olen kuvannut ristikon milloin kameralla, milloin puhelimella, milloin (halvan monitoimilaitteen) skannerilla. Kk-liitteen ristikosta on saanut helposti skarpin kuvan A4-kokoisen skannerin kertapyyhkäisyllä. Yleensä olen upottanut JPG-muotoisen kuvan HTML-muotoiseen, nimi-, osoite- ja tilitiedot sisältävään sähköpostiviestiin, jolloin ratkaisu on luettavissa suoraan selaimessa. PDF- tai JPG-muotoinen liitetiedosto kelpaa luultavasti samoin. Verkkosähköttömältä mökiltä olen lähettänyt kännykän sähköpostiohjelmasta lehden koko sivusta kännykällä ottamiani kuvia, joissa olen töhertänyt nimi-, osoite- ja tilitiedot sivun ao. kenttiin käsin.

Eilisiltaisen ratkonnan tuloksen sähköpostitus onkin vielä tekemättä, pitääpä hoitaa ajoissa!
10. PM5.10.2022 klo 13:32
Aloitellen eilen ja hieman vielä tänään pakertaen tämän lopulta sain tehdyksi. Viimeiset kolme kirjainta jouduin hakemaan tietolähteistä.
Oli taas mukana useita sanoja, joita mielelläni luonnehdin harvoin esiintyviksi. Niihin törmää oikeastaan vain HS:n ristisanatehtävissä. Useimmiten ne ovat erisnimiä, mutta nyt oli mukana jopa yksi muunkielinen (kuin suomen) yleisnimi.
Oikein kelvollinen oli pitkä sana kuvavihjeestä alaosassa.
11. Muru5.10.2022 klo 14:26
Tuosta juomasta en ollut aikaisemmin kuullutkaan, mutta aina sitä oppii.
12. Jiikoo5.10.2022 klo 16:40
Ettei vain olekin kyse kielestä, joka ei ole minkään maan tai kansallisuuden oma? Toivo (appivainaan etunimi!) näyttää olevan tällä kielellä se sana, josta kielen omakielinen nimikin vaikuttaa olevan johdettu. Latinalaiskielten vaikutusta havaittavissa.

Ratkoessani en tullut kiinnittäneeksi edus huomiota saati tarkistaneeksi, koska sana tuntui muodostuvan niin luontevasti risteävistä sanoista.
13. Jiikoo5.10.2022 klo 16:41
edus => edes
14. Mahhjong5.10.2022 klo 19:05
Kaikki muu on valmista paitsi oikealla alhaalla oleva kummallinen vesikraana tms. Minulla on kaikki oikein mielestäni alakulmassa, mutta en saa siihen mitään järkevää.
15. lapatossu6.10.2022 klo 10:10
Mahhjong, tuo on vähän isompi asia kuin kylpyhuoneen kraana.
Jos sinulla olisi risteävät oikein, piilokirjain olisi helppo arvata.
16. noviisi10.10.2022 klo 18:00
Lainaus: 15. lapatossu 6.10.2022 klo 10:10
"Mahhjong, tuo on vähän isompi asia kuin kylpyhuoneen kraana."

Kuvassa vesiposti, mutta se ei ole haettu sana. Tanssivan pikku-ihmisen kuvan oikealla puolella vaikeuksia, sanat eivät tunnu liittyvän mitenkään kuvaan. Kaksi sydäntä mysteeri, vaikka John tunnettu suuruus?
17. Jiikoo11.10.2022 klo 22:19
Lainaus: 16. noviisi 10.10.2022 klo 18:00
"Tanssivan pikku-ihmisen kuvan oikealla puolella vaikeuksia, sanat eivät tunnu liittyvän mitenkään kuvaan. Kaksi sydäntä mysteeri, vaikka John tunnettu suuruus?"

Pääkuvan oikealle puolelle saamani 5×5 -aukio tuntuu kelvolliselta, yksi verbimuotoinen sana ehkä löyhänlaisesti kuvaan liittyvältä. Kuva-aiheen ikäkautta kuvaava sana on slangisanan makuinen, mutta näköjään löytyy Kielosesta. Kahdesta sydämestä saamani pystysana vie lähinnä korttipelipöytiin.
18. Artsi22.10.2022 klo 17:54
Miä olin unohtanut ratkoa HS kuukausiliitteen ristikon. Otin sen vasta tänään työn alle ja hyvin reippaassa tahdissa tuli valmista. Pääkuvasta sain ratkaisut hyvin ripeästi aikaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *