KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 27.-28.8.2022

10987. IS Viikonloppu 27.-28.8.2022

Ylläpito26.8.2022 klo 10:40
Huomenna Skyttä/Kärkkäinen ja kolmonen tietty!
2. Kuju27.8.2022 klo 21:20
Ensimmäisessä parin tunnin sessiossa noin 40% täynnä. Jatkuu huomenna
3. Joutilas27.8.2022 klo 23:20
Hyvin pääsi alkuun monesta kohtaa ja siinä vaiheessa ristikko tuntui helpolta. Se vaikutelma petti pahemman kerran. Etenkin alakeskusta vikuroi lujasti vastaan ja vaati runsaasti aikaa ratketakseen. Kyllä oli piru saatu uitettua moneen mertaan ja ketun häntää on kainalossa puristettu tiukasti. Jälleen kerran siniset lauseet olivat aivan mainiot. Mikään ei jäänyt askarruttamaan mieltä ja kaikki ratkesi omin avuin. Niistä tekijöille lisä respektiä. Kiitokset!
4. Elva28.8.2022 klo 09:42
Ratkominen sujui melko mukavasti kunnes alhaalla tuli este vastaan. Kolmen alimman rivin yläpuoliset neljän vaakarivin keskikohtien sanoja olen pyöritellyt joka suuntaan, mutta keksittyäni kelpo sanan, se ei sovi muun kanssa yhteen. Muuten on ristkko ok, hauskoja sinisiä lauseita myöten.

Täytynee pitää paussia ja jatkaa myöhemmin uusin voimin.
5. TT28.8.2022 klo 09:55
Minulle hankalin kohta oli vasen ylänurkka. Ristikossa oli kaksi ennestään outoa ja erityisesti oudon oloista erisnimeä - mitenkähän Joutilas ne selvitti ilman Googlea.
6. Elva28.8.2022 klo 12:22
Tauon jälkeen alkoi taas sujua. Milloinkahan opin että taitavat laatijat yksinkertaisin keinoin saavat ratkojat epätoivon tilaan. Nytkin hain ratkaisuja kaiken maailman monimutkaisuuksien kautta, kun asiat olivat aivan selvät ja helposti hoksattavissa, jos vaan on toimivat hoksottimet.

Kiitoksia upeasta ja paljon nautintoa antaneesta ristikosta!
7. Joutilas28.8.2022 klo 13:22
5. TT, Ei niitä nimiä olisi edes tarvinnut tietää, sillä nehän syntyivät itsestään muista sanoista. Arvaan kyllä, mitä nimiä TT tarkoittaa ja siihen totean vain, että yhdelle outo, on toiselle tuttu ja kääntäen.
8. Elva28.8.2022 klo 13:37
Kävin läpi ristikon tsekatakseni että kaikki on ymmärretty. Täytyy vielä todeta, että ristikko on pullollaan upeita vihjeitä, kerrassaan ylistyksen arvoinen, kaikki lisäksi tajuttu. Eräs hienoista nurkkauksista on pääkuvan vieressä.
9. Kuju28.8.2022 klo 17:17
Himppua vailla valmis, mutta kirjaimet takkuilevat vielä aivan kaakossa ja osin keskellä. Pitää jatkaa huomenna, jos vaikka näkisi uusin silmin.
10. Jaska28.8.2022 klo 18:32
Yllättävän vaivattomasti ratkesi, pääosin pääkuvasta vaakaan lähtevien sinisten ansiosta. Superpitkään jäi pitkään roikkumaan harmittava virhe, ratkonnan täyskolmosen puolelle viivyttäen. Pirun hauskahan se kyllä on. Knopeissa vanhoja tuttuja, uusista paras eräs nimenomaan minua hyvin kuvaava. Yhdestä ratkaisusanasta oli halu mukista, mutta voitin sen enkä laatijaa tukista. Keskipituus 22-kirjaimisesta huolimatta alle 5,50, mikä normaalisti torpedoisi täydet pojot. Jäköön nyt tämän kerran miinustamatta.
11. TT30.8.2022 klo 14:39
Minulle pääkuvasta vaakaan alkavissa sanoissa ensimmäinen sana tuotti suurimmat ongelmat koko ristikossa. Pisintä sanaa piti myös vähän hakea. Mutta todella riemastuttavat sanat on jälleen kerran pääkuvasta johdettu. Minusta Skyttä on tällaisissa todella mestarillinen ja nautin Skytän ristikoissa eniten juuri niistä.

Vaikeusaste jäi minulla hitusen alle täyskolmosen. Sanojen keskipituuksiin ei tullut kiinnitettyä mitään huomiota, joten Jaskan maininta tuli yllätyksenä. Ratkaisusanoista miikan vetäisisin kympin perään.
12. Ritu6.9.2022 klo 10:34
Minulla tämä ristikko on ollut keskeneräisenä monta päivää. Eilen töistä palattuani pakersin vielä puolitoista tuntia sen parissa. Yksi piilokirjain jäi uupumaan ja yhden ratkaisusanan yhteys vihjeeseen on vielä hämärän peitossa.
Sen verran paljon olen viime aikoina ratkonut vain helppoja ristikoita, että Skytän vaativa luomus oli kuin olisi mennyt ristikkokouluun, jossa kaikki on mielenkiintoisen uutta ja ihmeellistä.
Jotkut jipot muistan ja osaan hakea, mutta useimmat taidan aina autuaasti unohtaa ja sitten joudun pakertamaan kuinka ja kauan niiden parissa uudelleen ja uudelleen.
Pari outoa nimeä sai minut ennen googlausta ihmettelemään, että mitähän olin ratkonut väärin. En mitään, mutta nimet olivat minulle(kin) outoja.
Tykkäsin tästä kuin myös viereisen sivun pehmiksestä. Pehmiksen pääkuva taas pala kauneinta Suomea. On nämä päätämme enemmän tai vähemmän vaivaavat ristikot todellisia kielemme kansallisaarteita!
13. Entinen16.9.2022 klo 16:47
Tuleeko Ristikon anatomiaa?
14. Ylläpito16.9.2022 klo 17:05
Ihan samaa täällä juuri mietittiin että se on jäänyt lisäämättä. Pannaan heti kun ehditään.
15. Ylläpito17.9.2022 klo 21:23
Oletteko huomanneet, että anatomia on putkahtanut tuonne oikeaan alaosaan klikattavaksi?
16. Rampe17.9.2022 klo 21:34
Antti Skyttä tekee anatomian lähes(?) poikkeuksetta, sitä toivoisin muiltakin täyskolmosten laatijoilta.
17. ite17.9.2022 klo 21:45
Anatomiassa Antti selittää: MERKELIN ASUTTAMA => STAAT; tämän sanan kohdalla funtsasin pitkään; Staat on saksan kieltä, valtio; sana ei ole kovin hyvä suomalaiseen ristikkoon; toisaalta se on kirjainrakenteensa takia yksi niistä kuriositeeteista, joita suomalaisissakin ristikoissa suht usein esiintyy; jätin sen tähän, koska muut sanat ovat mielestäni kelpoja

Kuinka pitkään funtsasit? Mikset heti hylännyt sitä ja laatinut kulmaa uudelleen?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *