KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 8/2022

10983. Iisakin ristikot 8/2022

Nolla19.8.2022 klo 19:02
Oliko liian helppo homma tämänkertainen Iisakki - ei ole kellään itkemistä. Minulla sen sijaan tökkii sivun 18 oikea alanurkan, varmaan ihan suotta??
2. Sirpa19.8.2022 klo 19:20
Nolla, sama alanurkka minullakin tekemättä. En ymmärrä yhtään mitään siitä.
Muuten alkaa lehti olla täysi.
3. Max19.8.2022 klo 19:20
Samainen kohta itkettää, lisäksi edellisen aukeaman päävihje nelosen toisen sanan kolmas kirjain.
4. Pike19.8.2022 klo 19:28
Joko piti ruveta ruinaamaan vihjeitä? Haistakaa...!
5. Rampe19.8.2022 klo 19:33
Minulla kyllä tuo s.18 oikea alanurkka ratkesi, jos puhutaan Alf Simbergin "Veikeä vesipeto"-ristikosta.
Sen sijaan samaisen tekijän s. 23 "Kyytiläinen"-ristikon vasen alanurkka on minulla täysin auki ja pahaa pelkään että jääkin.
Muuten lehti oli mielestäni keskimääräistä helpompi, Janne Salo mukaanluettuna.
Jopa "Iisakin erikoinen" tuli paria kuvaa vaille täyteen, vaikka yleensä olen noissa kuva-arvoituksissa onneton.
6. Rampe19.8.2022 klo 19:35
Kukaan ei ole ruinannut vihjettä! Missä ihmeen todellisuudessa nuo kommentit voi niin käsittää?
7. Nolla19.8.2022 klo 19:44
Lainaus: 5. Rampe 19.8.2022 klo 19:33
Minulla kyllä tuo s.18 oikea alanurkka ratkesi, jos puhutaan Alf Simbergin "Veikeä vesipeto"-ristikosta.
Sen sijaan samaisen tekijän s. 23 "Kyytiläinen"-ristikon vasen alanurkka on minulla täysin auki ja pahaa pelkään että jääkin.
Muuten lehti oli mielestäni keskimääräistä helpompi, Janne Salo mukaanluettuna.
Jopa "Iisakin erikoinen" tuli paria kuvaa vaille täyteen, vaikka yleensä olen noissa kuva-arvoituksissa onneton.

Vasemmassa alanurkassa ei ole muuta outoa kuin kolmas vaakasuora alarivi.
Ihan 'tyhmä' vihje ja vastaus. Hyvä arvostelija täällä huutelee.
8. Rampe19.8.2022 klo 20:26
Näin todennäköisesti on. Yleensä nämä "toivottomat" nurkat avautuvat kun yksi vihje avautuu. Sitä odotellessa.
9. Nolla19.8.2022 klo 21:33
Lainaus: 8. Rampe 19.8.2022 klo 20:26
Näin todennäköisesti on. Yleensä nämä "toivottomat" nurkat avautuvat kun yksi vihje avautuu. Sitä odotellessa.

Iso kiitos kannustuksesta - kaksi viikkoa on tuumailtu, kolmas tuonee sen ahaan
10. Pekku20.8.2022 klo 00:58
Lehti muuten valmis, viimeinen Simberg vaikein, takasivulta vielä yksi kuva tajuamatta.
11. Aleksanteri28.8.2022 klo 15:16
Tänään selvisi Simbergin viimeinen nurkka. Erikoisessa taitaa jäädä yksi kuva mysteeriksi. Ei haittaa. Lehti postiin tulevalla viikolla ja odottelemaan syyskuista "pläjäystä"!
12. Nolla30.8.2022 klo 18:53
Lainaus: 2. Sirpa 19.8.2022 klo 19:20
Nolla, sama alanurkka minullakin tekemättä. En ymmärrä yhtään mitään siitä.
Muuten alkaa lehti olla täysi.

Se on täytetty, sanoi joku meitä 'merkittävämpi'. Yhtään en tykkää, jos tuotesijoittelua ruvetaan näidenkin porukoiden mielenkiinnostusten kohteisiin sijoittelemaan. Pelaillaan 'oikeilla' sanoilla eikä tuotenimillä. Mitä meinaa Alf?
13. Sirpa30.8.2022 klo 21:32
Nolla; se on lopulta täytetty täälläkin.
14. Hansu31.8.2022 klo 10:26
Siis,ei oo totta.Jo tänään putosi postiluukusta syyskuun Iisakki!!!Olipa iloinen yllätys.Jäi sodat,sähköt ja muut maailman murheet hetkeksi.Kiitos!
15. Rune31.8.2022 klo 11:50
Onko takasivun kuva nro 14 ihan iisi? Ei vaan minulla millään aukene. Muuten lehti voitettu kanta.
16. Sirpa31.8.2022 klo 11:51
Lainaus: 15. Rune 31.8.2022 klo 11:50
Onko takasivun kuva nro 14 ihan iisi? Ei vaan minulla millään aukene. Muuten lehti voitettu kanta.

Ei se ollut kuvista ollenkaan vaikein.
17. Pentti15.9.2022 klo 07:06
Avaisiko joku ystävällisesti takakannen Simbergin (Kyytiläinen) vihjettä "kurssi kohti pohjoista"? Sain siihen vastaukseksi TOxU, mutta lamppu ei syty. Toisessa Simbergissä (Veikeä vesipeto) jäi mietityttämään vihje "ei pelivälineitä". Vaakaan sain LAVEAT ja pystyyn KEPIT.
18. iso S15.9.2022 klo 09:29
Ristikkoa näkemättä en osaa ottaa kantaa siihen, kumpi noista ratkaisusanoista liittyy vihjeeseen vaiko molemmat. Enkä siihen, ovatko nuo ratkaisut oikein ja jos ovat, niin miten ne vastaavat vihjettä.

Sen sijaan osaan ottaa kantaa siihen, millainen kehityssuunta näyttää olevan vallalla ristikoiden visaisimmassa päässä. Laatijat kiristävät turboruuvia ja valtaosa ratkojista kiristelee hampaitaan. Pieni masokistien ja huippuratkojien joukko kiittää ja on sitä mieltä että tämä on hyvä alku, mutta ei vielä riitä.

Enemmistön kannalta tämä on periaatteessa paha juttu, mutta käytännössä voi äänestää kynällään. Kohtuullisemmin maustettuja ristikoita on saatavilla, jopa enemmän kuin tulisia, ja monet niistä laadukkaita. Niin ikävältä kuin oman rajallisuutensa myöntäminen tuntuukin, on hyvä pitää mielessä että vähemmistöjäkin pitää palvella. On reilua että jokainen saa sitä mitä haluaa eikä kaikkia pakoteta samaan muottiin.

Palaan vihjeeseen "ei pelivälineitä". Tuollaisen vihjeen voi käsittääkseni tulkita neljällä tavalla.

1. Laatija on tosikko ja haluaa että asioista puhutaan oikeilla nimillä. Ratkaisu voi silloin olla vaikkapa "kepit". Sellaiseksihan urheiluselostaja tai -toimittaja voi nimittää mailaa, kun haluaa välttää toistoa tai olla vitsahtava.

2. Laatija ei ole tosikko ja haluaa nostaa vaikeusastetta käyttämällä asiasta yleisesti tunnettua, mutta ei tosiasiassa oikeaa vaihtoehtoista nimitystä. Ratkaisu voi silloinkin olla "kepit".

3. Laatija haluaa yllättää. Ratkaisusanaksi tulee jotain mitä laatijan käsityksen mukaan ei koskaan ikinä missään käytetä pelivälineenä, esimerkiksi "örkit". Tässä on se riski, että laatija ei voi tietää kaikkea.

4. Laatija haluaa yllättää vielä enemmän. Ratkaisu on niin ilmeinen ettei sitä tule ajatelleeksi ilman poikittaisten apua, ehdottoman tosi eikä liity millään tavalla pelivälineisiin: "kielto".
19. Sirpa15.9.2022 klo 11:42
Pentti, olisko se kurssi kohti pohjoista: TOFU. Jos luet alhaalta ylöspäin tuon UFOT ?
20. Jaska15.9.2022 klo 12:50
TOFU on kaiketi pystysana. Etsitään selitystä elävästä elämästä, tässä tapauksessa Telluksen ulkopuolisesta. Oletetaan, että havaitsen lenkillä ufolaivueen lentävän ylitseni. Määritän ilmansuunnat, ja toden totta, ufojen kurssi näkyy olevan kohti pohjoista. Stemmaa ristikon vihjeeseen. Mutta minulla on vankkumaton varmuus, että näin ei tule tapahtumaan. Ufot lentävät pohjoiseen eli alhaalta ylös vain ristikossa. Tai länteen, kun vaakasana.

Vastaavasti voi vihjata minkä tahansa aluksen. Kurssitusta yleisemmin kuitenkin helpommin hoksattavalla tavalla, esim. SULA
21. Jaska15.9.2022 klo 12:53
Puuttuva jatko oli
22. Jaska15.9.2022 klo 12:56
Näämmä käyttämäni nuolimerkintä torpedoi aluksen upoksiin. Vihje on SEILAA LÄNTEEN.
23. pösilö14.10.2022 klo 09:55
Voisiko joku minua fiksumpi selittää, miten vihjeestä ÄÄTÖN ROOLI saadaan ratkaisuksi POSA ?
Sen kernaaasti ymmärrän, että rooli on osa, mutta miten äätön voi olla p ?
Piiraisen ristikko s. 14.
24. tiipii14.10.2022 klo 10:22
P(ÄÄ)OSA,

Eli väärinymmärsit :) Tarkoituksella tuollaisen hämäyksen tein.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *