KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 20.-21.8.2022

10981. IS Viikonloppu 20.-21.8.2022

Eki18.8.2022 klo 23:16
Huomenna meikäläisen ja Helikäisen kovis, jolle pakotettiin panemaan 3-. Piilis on parkkiintunut Antin kourissa,
2. Eki19.8.2022 klo 00:14
Nyt se on huomenna!
3. Huonoläppä20.8.2022 klo 17:03
Minulle ei ole koskaan selvinnyt, että millainen raati määrittää ja asettaa kovis-ristikoiden vaikeusateet, tuonne 2...3+ numeroiden välille.

Tuo "pakottaminen" kuulostaa sekin oudolta. Leppoisana pidettyjen ristikoiden taustalla käydäänkin ilmeisesti ihan kunnon sanasotaa ja kamppailuita.
Kenties ristikon laatija itse oli sitä mieltä, että täydet 3 pitäisi antaa. Mutta pisteytyksensä laskenut raati päätti, että ei ole muuta kuin 3- numeron arvoinen tällä kertaa. Ja se pakotus jäi voimaan.
4. Joutilas20.8.2022 klo 17:13
Hyvä, että pakotettiin, sillä kyllä tämä minulle oli 3-. Nimien tietämättömyys toi vielä lisää vaikeutta. Hyviä harhautuksiakin löytyi. Yksi sana esiintyi mielestäni kaksi kertaa ristikossa, vaan eipä tuo minua haitannut. Kiitokset.
5. Ylläpito20.8.2022 klo 17:34
Kyllähän se oli enemmänkin toisin päin, laatija kun tekee yleensä kakspuolosia, mutta raati suositteli kolme miikkaa, ihan ystävällisesti.
6. Huonoläppä20.8.2022 klo 17:49
Lainaus: 4. Joutilas 20.8.2022 klo 17:13
"Nimien tietämättömyys toi vielä lisää vaikeutta. "

- -
Helteistä laiskana en saanut asiaksi hakea Iltistä, ja tätä Kovista ei täällä ole. Viikolla ratkoin muutamia tämän saitin arkistossa olevia vanhoja ristikoita. IS-kovis 2008 oli yksi niitä, laatijana Eki.

Ainakin tuossa oli aika paljon pelkästään noita ulkomaisia nimiä ratkaisuihin tiedettäväksi. GAMA, ADAMSON, BAOBAB, CLANNAD, ISADORA, PASCAL. Tuollaisissa pelkissä nimissä ei ole oikein sitä Kovis-ristikoiden oivallusta, naksausta mukana. On enemmän sellaista puisevaa nimien googletusta.
Itse tykkäisin selvitä vähillä Googleilla, mutta jotkut hakukoneista ratkonnassakin pitävät.
7. iso S20.8.2022 klo 18:10
Lainaus: 3. Huonoläppä 20.8.2022 klo 17:03
Kenties ristikon laatija itse oli sitä mieltä, että täydet 3 pitäisi antaa. Mutta pisteytyksensä laskenut raati päätti, että ei ole muuta kuin 3- numeron arvoinen tällä kertaa.

Tuosta jää ikävästi sellainen mielikuva, että kyseessä olisi jonkinlainen ristikon hyvyyttä koskeva arvosana. Täyden kolmosen ristikko ei ole välttämättä sen parempi tai huonompi kuin kolmemiikka. Itse asiassa, jos kysyttäisiin miljoonalta ristikoita ratkovalta ihmiseltä, niin vankka enemmistö olisi sitä mieltä että ykkönen on paras ja kakkonen liian vaikea, kolmosista puhumattakaan. Vaikeusaste on huono mittari hyvyydelle.
8. Mumma20.8.2022 klo 18:29
Viime viikon Pitkälä oli huippu; ratkesi viikossa ilman ainoatakaan googlettamista! Parhaissa ristiksissä ratkaisut ovat oivalluksia.
9. hermanni20.8.2022 klo 21:43
Julkaistusta ratkaisusta / 30.7. selittäkää minulle miksi ETUNEN johtaa ässällä ja miksi selityksestä kouri tulee Trump???
10. isoäiti20.8.2022 klo 22:36
Hermanni, selitys löytyy esim. ristikon anatomiasta tai ristikon viikonlopun säikeestä, mutta lyhyesti: lisää etunen-sanaan ässä (ei siis s-kirjainta) ja saat etunenässä. Trump kehui itse kourineensa naisia.
11. hermanni21.8.2022 klo 07:30
Kiitän isoäitiä!! Minäkö tyhmä, en ymmärrä.
12. Jiikoo21.8.2022 klo 11:55
Ei tämä missään nimessä ainakaan täyskolmonen ole, koskapa minäkin olen saanut (apuvälineiden suosiollisella tuella toki) tämän tässä sunnuntaiaamupäivän kuluessa, ensin HS:n perjantairistikon selvitettyäni, lähes täyteen!, ”Osallistumiseen oikeuttavat” avainkirjaimet 1–9 koossa kaikki, sinisestä ratkaisusanasta ja muutamasta sen kanssa risteävästä sanasta puuttuu vielä jokunen kirjain. Taistelu jatkuu!
13. Kuju21.8.2022 klo 12:54
Erikoinen ristikko. Alussa ei meinannut päästä vauhtiin millään. Toisessa sessiossa ratkesi rivakasti, niin, että keskitasolle oikeaa laitaa lähellä jäi YSYTTÄVÄT-vihjeen tietämille toistaiseksi seitsemän kirjaimen aukko. Eiköhän se jossain vaiheessa ahaa-ojvalluksella ratkea loppuun. Kirjaimet 1-9 on kuitenkin jo turvallisesti taskussa. Pidin vihjeestä "PÄÄKAUPUNKI ON MATTA" sekä "TURHANJAUHAMISIIN".
14. lapatossu21.8.2022 klo 13:11
Sain urakoitua loppuun... pari alkuun tekemääni virhettä hidastivat merkittävästi ratkomista.
Oli kyllä mielestäni vaikeahko, olisin helposti antanut täydet 3 vaikeusasteeksi.
15. Kuju21.8.2022 klo 13:50
Täyteen tuli. Olipas erikoinen sininen sanakombinaatio. Kokonaisuudessaan ristikko oli kyllä VÄHINTÄÄN tuo kolmemiikka.
16. Kuju21.8.2022 klo 14:36
NYKYVOIMAKKAITA oli myös nerokas vihje. Kesti jonkin aikaa ennen kuin ymmärsin ratkaisun yhteyden.
17. Pike21.8.2022 klo 17:49
Sinipohjainen pääkuvasanarykelmä oli aivan huikean (muotisanaa käyttääkseni) hieno oivallus laatijalta. Pidin oikein paljon tästä ristikosta. Oli monta kekseliästä vihjettä, jotka toki pienellä miettimisellä selvisivät. Kiitos! Ei silti ihan 3-.
18. Jaska22.8.2022 klo 13:57
On selvää, että aloitteleva kovisratkoja voi olla eri mieltä sinisanan huikeudesta. Kokeneemmillekin näyttää olevan olevan täyskolmonen, joten suositus miikasta perään oli paikallaan.

Laatija on venyttänyt sääntöä 21 uuteen, sanoisinko surrealistiseen ulottuvuuteen. Kekseliästä kylläkin, mutta Iltistä paremmin tällainen sanaseppoilu sopii paremmin alan erikoislehteen. Jätänkin sen kiitoksetta. Ristikon muu anti sen hyvinkin ansaitsee, miellyttävä ulkoasu mukaan lukien. Rannikollakin annettaneen plussaa uudissanasta!
19. Jukkis22.8.2022 klo 14:12
"Kokeneemmillekin näyttää olevan olevan täyskolmonen, joten suositus miikasta perään oli paikallaan."

Ei ole tätä ristikkoa itsellä, mutta on sentään tuo virke, jonka logiikkaa voi ajankulukseen yrittää ymmärtää. Ei toistaiseksi ole onnistunut.
20. Jaska22.8.2022 klo 17:48
Kiireessä lenkin alla korjasin virkettä onnistumatta. Uusiksi: Kokeneemmillekin näyttää olevan täyskolmonen, joten suositus miikasta perään oli paikallaan.

Ymmärtämisessä jeesaa koko säikeen lukeminen.
21. Justiina22.8.2022 klo 18:25
Jukkis, minä käsitin lauseen niin, että laatijan mielestä vaikeustaso olisi ollut kaksi ja puoli, mutta raadin mielestä vaikeampi, eli suosittelivat kolme miikkaa.
22. PM23.8.2022 klo 09:55
Luulen ratkoneeni koviksen. Kaikissa ruuduissa on kirjain ja vastaussanat vaakaan ja pystyyn ovat ns. kunnon ristikkosanoja. Vihjeiden ja vastaussanojen yhteydetkin ovat hallussa.

Vain siniselle pohjalle sukeutunut ilmaisu jää hieman mietityttämään. Olen saattanut ratkoa sen laatijan tarkoittamalla tavalla, mutta epävarmuus kytee. Jaska (18) ilmeisesti viittaa asiaan mainitessaan säännön 21?, jota en tunne.

Hieman ratkoessani häiritsi harvoin esiintyvät nimet ja (niistä tai omien tietojen suppeudesta? johtuva) tiheä tarve tukeutua verkkohakuihin, jonka varjoon omat oivallukset tuppaavat jäämään.
23. happonen23.8.2022 klo 10:52
Kyllä tämä aika kiero ristikko ja jäin kyllä sunnuntaina sen verran jumiin parin kohdan kanssa, että ratkoin tämän loppuun vasta tänään aamulla. Kun pari harhautusta ja mielenkiintoisempaa sanaa avautuivat, niin lopuksi pääsi avaamaan tuon sinisen litanian. Oikein hauska idea ja kelpo ristikko. Ei jäänyt mitään epäselvää tai hampaankoloon.
24. iso S23.8.2022 klo 11:31
Ristikkosääntö 21 antaa lyhyesti ja ytimekkäästi laatijalle vapauden tehdä mitä lystää. Rivien olemattomasta välistä voi päätellä, että laatijalla on toivottavasti hyvä syy säännöistä poikkeamiseen.

21. Säännöistä voidaan poiketa, mikäli …
25. Huonoläppä23.8.2022 klo 14:19
Lainaus: 22. PM 23.8.2022 klo 09:55
"Jaska (18) ilmeisesti viittaa asiaan mainitessaan säännön 21?, jota en tunne."

. . .
Kyse on laatijaporukan saunaillassa, mukavassa mielentilassa, huhtikuulla v. 2005 keskenään kehittelemä sanaristikoiden säännöstö. Sovittiin muun muassa että "Ruudukon vaakaviivojen tulee olla keskenään yhdensuuntaisia".
https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=1550

Sääntö numero 21. on porukan kehittelemä Putin-tyyppinen lisäpoikkeus. Se sääntökohgta antaa luvan tehdä kaikkea, mitä säännöt 1...20 ehdottomasti kieltävät tai rajaavat.

Ilmeisesti neuvoa antavat juotavat loppuivat siinä kohtaa, koska sanaristikoiden sääntökirja päätyy kolmeen pisteeseen.
26. Jaska23.8.2022 klo 17:33
18. lisäinfoa. Säännöt on julkaistu Erkki Vuokilan kirjoittamassa kirjassa Sanaristikot, painettu v. 2004.
27. Tuomas L.23.8.2022 klo 20:13
Täältäkin säännöt löytyvät: https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=1550
28. PM23.8.2022 klo 22:11
Kiitos, tutustuin sääntöihin ja nehän vaikuttavat varsin hyvin toimivilta edelleenkin. Keskeiset asiat on niissä määritelty, ja nopean analyysini mukaan sääntöjä noudatetaan perin tunnollisesti. Ja sitten on tuo jousto, sellainen toki pitää olla mukana.

Melko niukasti on sääntöjä ns. ratkaisulauseista, kuva- tai muusta vihjeestä johtuvista usean sanan käsittävistä ilmaisuista. Sääntöjen laatimisen aikaan en juurikaan vielä ratkonut ristikoita, mutta luulisin ratkaisulauseiden olevan nykyisin yleisempiä kuin taannoin. Ehkä olisi hyvä täydentää sääntöjä ratkaisulauseita koskevin tarkennuksin.

Postaukseni (22) pääviesti oli ristikon täytyttyä epätietoisuus siitä, onko ratkonnassani ratkaisulause oikein. Ratkonnan tarkoitushan usein on, ei vain ratkoa, vaan ratkoa oikein.

Kirjaimet 1-9 uskon kyllä ratkoneeni oikein.
29. Elva25.8.2022 klo 13:07
Jännä ristikko. Viikonloppuna juutuin kahteen kohtaan, enkä millään päässyt eteenpäin. Nyt uudelleen käsittelyssä, selvisi ongelmat (varmana pitämäni sanat), joten ruudut ovat täynnä, uskoakseni myös oikein täytettyinä. Eräs sana vaatii kuitenkin vielä pohtimista.
Pidin paljon ristikosta, joka osaltaan oli viihdyttävän sujuva ja osaltaan viihdyttävän haastava.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *