KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KK- LIITE ELOKUU 2022

10232. HS kk- liite elokuu 2022

Elva6.8.2022 klo 08:36
Ristikko sujui vauhdilla melkein loppuun saakka. Pääkuvan oikealla puolella oleva vieras etunimi on minulla niin outo, että epäilen vahvasti jotain virhettä. Jään odottamaan, josko kohtaan on järkevämpiä ratkaisuja.
2. Uusi6.8.2022 klo 10:56
Kuvat oli tosiaan tummia ja sotkuisia, mutta ensin arvailemallakin selvisivät. Löysin tuon vieraan etunimenkin, joten nyt aikamoisen työn jälkeen olisi valmista.
3. Inhala6.8.2022 klo 11:20
Nyt on kello 11:19. Tunnin verran jo katselin telkkaria katsellessa sivusilmällä ristikkoa. Huomasin että Ratkojissa olikin jo nyt vastaukset kaikkiin pitkiin ratkaisusanoihin.
Jotkut ahkerukset ovat odotelleet postilaatikkonsa vieressä jo aamutuimaan.
4. kaplas6.8.2022 klo 12:53
Ihan ok, mutta voi jessus näitä naiskaimoja ja vieraita etunimiä. (Kuvan oikea puoli)
5. kaplas6.8.2022 klo 15:29
Pientä hämäystäkin: vasen ylä, lintu ei ollut se yleisin Lehdolla.
6. O6.8.2022 klo 15:31
Minun ristikossani on muutamaa kasvoa lukuunottamatta tumman oranssin punaisia kaikki. Harmittaa.
7. Uusi6.8.2022 klo 15:47
O
Niin minullakin. Kirjoitin siitä heti aamulla.
8. Inhala6.8.2022 klo 16:53
Lainaus: 6. O 6.8.2022 klo 15:31
"Minun ristikossani on muutamaa kasvoa lukuunottamatta tumman oranssin punaisia kaikki. Harmittaa."

---
Samanlaista ylipunaista väritöherrystä on myös kk-liitteen seuraavalla sivulla oleva sarjakuva. Sähköisessä versiossa tuo ristikon häiritsevä punaväri ei tule käytännössä lainkaan esille.

Kyse lienee siis lehtipainon, eli Punamusta Oy:n värimäärittelijöiden mokasta. Joku heinäkuun kesälomaharjoittelija on holauttanut punaisesta maalitynnyristä muutaman ämpärillisen liikaa punaväriä painokoneelle.
9. cb6.8.2022 klo 16:55
Erikoisen kalan on Aulis koukkuunsa saanut:)
10. cb6.8.2022 klo 17:04
Tarkoitin: erikoisen linnun on Aulis bongannut:)
11. Inhala6.8.2022 klo 19:19
Antaa meille ymmärtää, että lintumettämiehen repun sisältönä on aina vaan se 1 kpl lintuja. Ja siksi voi (muka) tuollaisen uuden yleisnimityksen muodostaa repussa olevalle lintulajille.
Onkohan joku muu ymmärtäväisempi tämän asian suhteen?
12. Eikka6.8.2022 klo 19:50
Mukavaa saada ristikoihin välillä myös latvian kieltä (pääkuva, toiseksi alin vs.). Tuon ”kyllä”-vihjeen ratkaisuun voisi todeta, että nyt on käyty vokaalikaupoilla. Vai sanotaanko tuo jossain päin Suomea (tai suomea) noin? Kun tuo on varsin tuttu ilmaisu ihan aboriginaaleilta, niin itse jättäisin viimeisen kirjaimen pois. Ja vaihtaisin ensimmäisen ”jokeen”.
13. Pähkinänsärkijä6.8.2022 klo 19:50
Lainaus: 8. Inhala 6.8.2022 klo 16:53
Lainaus: 6. O 6.8.2022 klo 15:31
"Minun ristikossani on muutamaa kasvoa lukuunottamatta tumman oranssin punaisia kaikki. Harmittaa."

---
Samanlaista ylipunaista väritöherrystä on myös kk-liitteen seuraavalla sivulla oleva sarjakuva. Sähköisessä versiossa tuo ristikon häiritsevä punaväri ei tule käytännössä lainkaan esille.

Kyse lienee siis lehtipainon, eli Punamusta Oy:n värimäärittelijöiden mokasta. Joku heinäkuun kesälomaharjoittelija on holauttanut punaisesta maalitynnyristä muutaman ämpärillisen liikaa punaväriä painokoneelle.

Höpsis, taas! Paino on tälläkin kertaa puhdas kuin pulmunen syytösiä vastaan. Moka on yksin ja vain laatijan: katsokoon - ken voi - tietokoneelta näköislehteä, jonka väriasu todistaa, että suttu on lehdelle tulleessa Lehdon laatimasa ja tuhertamassa 'originaalissa'. Tuolle tuhrulle ei paraskaan painoalan työläinen kykene selvää jälkeä rakentamaan. Ellei ole mahdollisuutta saada verkosta näköiskuvaa, voi katsoa oman lehden saman painoarkin asun tasoa avaamalla se ristikon viereen.
14. Funny6.8.2022 klo 21:53
Höpsis! Eihän siinä näköislehdessä mitään 'originaalia' ole. Kyllä se on painossa käsitelty ennen painamista kuten muutkin sivut. Ainakin näköislehdessä sitä ylikirkasta punaista näkyy muillakin sivuilla, vaikkapa edellisten sivujen mansikoissa. Kaikki muut värit ovat paljon haaleampia.
15. Pähkinänsärkijä6.8.2022 klo 22:19
Lainaus: 14. Funny 6.8.2022 klo 21:53
Höpsis! Eihän siinä näköislehdessä mitään 'originaalia' ole. Kyllä se on painossa käsitelty ennen painamista kuten muutkin sivut. Ainakin näköislehdessä sitä ylikirkasta punaista näkyy muillakin sivuilla, vaikkapa edellisten sivujen mansikoissa. Kaikki muut värit ovat paljon haaleampia.

Jos kädessäsi on paperilehti, etsi ristikon kanssa saman painoarkin samalle puolelle painettu kokosivun mainos "LÄNNA" sivulla 4, ja vertaa sen painojälkeä puheena olevaan ristikkotuhruun. Kumpikin sivu on tullut nähtävässä muodossa saman lehtipainon tuotoksena. Toisen originaali on ollut terävä ja oikein 'värieroteltu', toisen on laatija itse tuhertanut ja lähettänyt lehdelle, jonka taitavatkaan painotyöläiset eivät mitenkään ole voineet Aulis Lehdon suttuja paremmaksi muuttaa.
16. Funny6.8.2022 klo 22:33
Punaista väriä kommentoin enkä suttuja. Nehän ovat säännönmukainen riesa.

Mutta eihän minun kannattaisi näihin juttuihin sotkeentua. Olen onnekas, kun minun ei ole pakko ratkoa sellaisia ristikoita, joista en tykkää.
17. Inhala7.8.2022 klo 01:36
Lainaus: 16. Funny 6.8.2022 klo 22:33
"Punaista väriä kommentoin enkä suttuja. Nehän ovat säännönmukainen riesa."

---
Laatijahan itse säätää noita kuviensa heikennyksiä, kun haluaa nostaa ristikon vaikeusastetta. Pari viikkoa sitten oli hyvä esimerkki, kun Lehdon ristikossa perunan kuvat oli tarkoituksella ylivalotettu liki tunnistamattomiksi. https://aijaa.com/OH3WbZ

Mutta tuo ylimääräinen punaväri kk-liitteessä, se ei mene tällä kertaa laatijan, vaan painotalon piikkiin.

Samaa punaväriä on lehdessä useilla sivuilla. Lehto lähettänee Kanarian toimistoltaan valmiin ristikkonsa PDF-muodossa toimitukseen ja sieltä painotalolle. Digi-hesarissa oleva digitaalinen versio on ihan kelvollinen, eikä punaista väriä näy siinä loiskittuna.
18. PM7.8.2022 klo 13:05
Eilisiltana hetken ehdin ratkoa, ja nyt lisää. Täyteen sainkin avuitta.

Viimeisenä mietitytti kuvan oikea puoli, jonka laatija olikin sitten "ratkaissut" omalla tyylillään, lätkäisemällä ´naiskaimoja´ ja `vieras etunimi´ siihen. Kyllähän ne verkosta löytyvät, niiden "ristikkokelpoisuudesta" voi olla monta mieltä.

Positiivistakin palautetta haluan tuoda esiin. Opin tästä mm. kaksi uutta yleisnimeä. Viime aikoina tyypillisesti esiintyneet pitkät sanat olivat nyt varsin luonnollisia, ei keinotekoisia pitkityksiä.
19. Artsi8.8.2022 klo 22:23
Täällä onkin manattu tätä painojälkeä. Minunkin painoksessa kaikki kuvat ovat hyvin punasävytteisiä. Ylä vasemmalla on tutti suussa olevan vauvan oikealla puolella kasvokuva miehestä josta ei saa selvää onko silli huuli turvoksissa vai jotain ylimääräistä? Kerta kaikkiaan ala-arvoinen painojälki.
20. Heppu8.8.2022 klo 22:53
Olipas vastenmielinen tekele. Voitin punahäiriökammoni ja tein tämän tylsästi digilehteä katsoen. Ristikko itsessään oli aika jees lukuunottamatta pääkuvan oikeaa laitaa. Niitä nimiä on jo ehditty kehua!
21. Pekkatyttö9.8.2022 klo 00:05
Lehto ja painotalo eläkkeelle HETI
22. Jiikoo9.8.2022 klo 15:37
Tämän lauantailäystäkkeen sain kätösiini eilen ja ristikon työn alle vasta tänään. Ilman Ratkojia olisin ollut hukassa pahan kerran, sivuston avulla oli helppo saada tuherrettua täyteen. Naiskaimat ja vieras etunimi tuntuvat vaativan hyvää tahtoa eikä tämä mitenkään nautittavinta Lehtoa ollut muutenkaan. Olisikohan leipuri vähän kesäterässä tai leipääntynyt –vähän pakkopullan makua olin ainakin aistivinani.
23. km9.8.2022 klo 17:29
Älkäätte Lehtoa moittiko. Eihän Lehto näitä kuvia rasteroi, sen tekee painotalon repro ja painaja. Vai onko Lehto heittänyt punaväriä myös Ajatushautomoon. Painon moka.
24. Artsi9.8.2022 klo 19:41
23. km. Minä en ainakaan häntä syyttänyt, kun lehden muillakin sivuilla oli punainen väri levinnyt kovin.
25. JPR11.8.2022 klo 10:59
Kieltämättä ristikon ulkonäkö on ärsyttävä. Toivottavasti tämä ei toistu.

Kuvan oikeapuoli on ok mutta kuvan alapuolelta oikeanpuoleinen pystyrivi ei aukea. Eikä myöskään poikittainen pitkä ratkaisusana tahdo avautua. No, jospa sitten illemmalla?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *