KESKUSTELUT > RISTIKOT > USKONTOA RISTIKOIHIN

10133. Uskontoa ristikoihin

Ptah12.5.2022 klo 19:13
Tuossa vasemmassa reunassa seisoo "Pakinat". Tämä on hämmentävin kirjoitus Pakinat-osiossa kuuna päivänä tai varmaan edes missään.

Kirjoituksesta on pakinamaisuus sangen kaukana: agitointia se on, pakanat kääntykää. Herne voipi mennä peruspekallekin nenuun.

Siis että suureen julkaisuun, vaikkapa iltapäivälehteen, pääsiäisenä pääkuvaksi tasapelimerkkimies? Ristiä tarjoavat. Ja juhannuksena kastajan pää, sää näkyy myös.



"Todellinen luonne esiin!

Suurten juhla-aikojen ristikoita vaivaa yksi seikka: niissä vältellään juhlien kristillisiä aiheita! Jouluna pääkuvissa näkyy pukkeja, tonttuja, lahjoja ja joulun valoja, muttei Betlehemin seimeä, ei Jeesus-lasta ja Mariaa eikä paimenia tai itämaan tietäjiä. (Minulle taas nämä tarjoavat monipuoliset pääkuvavaihtoehdot, kun laadin ristikoita lähinnä kristillisiin lehtiin.) Pääsiäisristikoissa jylläävät kananmunat, rairuohot, noidat ja narsissit, mutta pitkäperjantain ja pääsiäispäivän alkuperäisistä tapahtumista vaietaan. Juhannuksen aikaan kokot palavat ristikoissakin, mutta missä luuraa sen päähenkilö Johannes Kastaja? Eihän meillä ole juhannus-sanaakaan ilman tätä Johannesta!

Myönnetään: pääsiäisen kananmunat, rairuohot ja kukat ovat uuden elämän eli Jeesuksen ylösnousemuksen symboleja, mutta kuinka moni tietää sen? Jouluvalot muistuttavat siitä, että Jeesus syntyi valoksi maailmaan, mutta viesti ei valkene kaikille. Kokon voi ymmärtää viittaavan tulisieluiseen parannuksen julistajaan.

Mutta silti: miksi näiden juhlien kristilliset juuret ja luonteet loistavat poissaolollaan useimmista ristikoista? Ehkä kyseessä on laatijoiden arkuus käsitellä näitä laadinnassa. Tottumus on tunnetusti toinen luonto ja sekin saattaa vaikuttaa ”vaikenemiseen”. En jaksa uskoa, että laatijat häpeäisivät evankeliumia apostoli Paavalin sanoja lainatakseni. Siis: rohkeasti juhlien kristillinen luonne näkyviin ristikoiden pääkuvissa!

Pekka Harne"
2. Joutilas12.5.2022 klo 21:57
Minä muistelen jouluna Juicea ja sikaa, pääsiäisenä Mietoa ja mämmiä, juhannuksena sepalus auki hukkuneita humalaisia miehiä. Minulla ei kyseisiin juhliin sisälly vähimmässäkään määrin kristillisyyttä, enkä todellakaan halua kristillisyyttä, tai muitakaan aatesuuntia ristikoihin; arvon laatijat meitä moisilta suuntauksilta ristikoissa varjelkoon!
Kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi, mutta älköön tuputtako sitä muille, kiitos.
3. Jaska12.5.2022 klo 23:17
Ptah ja Joutilas karvat pystyssä, se heille suotakoon. Minusta motto jokaiselle jotakin pätee myös rsitikkoharrastukseen. Kaikkien ei silti ole pakko ratkoa kaikkea. Minä en järkyttyisi ristikon kristillisestä teemasta. Hyvin ovat Lehdon fanitkin kestäneet sadat Raamatun miehet vuosien varrella.
4. Aslakki13.5.2022 klo 16:30
Joutilaskin on jo vuosia ratkonut HS:n ja IS:n ristikoita ja kommentoinut niitä aktiivisesti reagoimatta mitenkään Raamatun nimiin ja tapahtumiin. Siat, mämmit ja kännitkin on monilla laatijoilla mukana eikä ne ainakaan minun yöunia ole vienyt eikä koskaan Raamatun jutut ole häirinneet. Jatkakaa laatijat samaan malliin, myös huippulaatija Aulis
5. Joutilas13.5.2022 klo 18:11
4. Aslakki nimimerkillä tuntuu olevan parempaa tietoa ratkomisistani ja kommentoinneistani, kuin itselläni. En muista ratkoneeni HS:n ristikoita lähes kymmeneen vuoteen, saati sitten kommentoineeni niitä. IS:n, PuPe:n ja Iisakin ristikoita olen kyllä ratkonut hyvinkin aktiivisesti ja välillä esittänyt myös vähäisen mielipiteenikin niistä.
Muuten olen edelleen sitä mieltä, että kaikki aatteellisuudet ja suuntaukset pysyköön omissa julkaisuissaan, sillä muuten kohta on tasapuolisuuden nimissä ties, jos vaikka mikä aatteellisuus vaatimassa omaa teemaa ristikoihin. Ja niitähän riittää; se on aivan loputon suo tarvottavaksi.
Nykyinen tyyli on mielestäni vallan hyvä ja yleismaailmallinen!
Kaikella ystävyydellä.
6. Ritu15.5.2022 klo 11:07
Tässä hiljan selasin sellaista lehteä kuin Meidän Suomi (kevät 2022). Lehti sisälsi ristikon.En ole nähnyt sitä edeltävää talvinumeroa enkä sen ristikkoa, mutta tässä selaamassani kevätnumerossa oli edellisen ristikon ratkaisulause: Jeesus Juudas ja Daavid. Itsessään tuo Meidän Suomi -lehti ei ollut mitenkään uskonnollinen julkaisu.
Tuon julkaistun ratkaisun perusteella voisi päätellä tai arvailla, että edellisen ristikon pääkuvan on täytynyt olla suht harvinainen näky ristikoissa. Jos siis pääkuvana on ylipäätään ollut kuva.
No joka tapauksessa , jos ristikko on kiinnostavan näköinen, niin en minä uskonnollisen aihepiirin takia ratkomatta sitä jättäisi.
7. pelaaja15.5.2022 klo 14:41
On kai ristikoissa iän kaiken esiintynyt raamatullisia tai muuten vaan uskontoon viittavia sanoja. Arkkimies: Noak, Nooa. Arkissa mukana: Seem, Haam. Ristisana: INRI. Ei usko: ateisti. Tuoli ja sen alla H: Allah. Jne.
Mutta tuossa mainitussa pakinassahan ihmeteltiin sitä, miksi kristilliset juhlat ovat ristikoissa vain jouluvaloja ja tipuja.
En sitten minkään mutkan takaa osaa nähdä sitä tuputtamisena. Syön minäkin mämmiä Pääsiäisenä enkä ole kieltäytynyt palkallisista kristillisistä vapaapäivistä. Niinpä voisin myös ratkoa esim. sellaisen ristikon, jossa tonttuparaatin sijasta pääkuvassa olisikin se kuuluisa seimi.
8. pelaaja15.5.2022 klo 19:47
Auts. Näyttää siltä, että annoin ratkaisuja kauhean vaikeisiin vihjeisiin. Ja nythän kaikki lukevat ne ja muistavat tästedes ulkoa eikä kukaan laatija voi niitä enää käyttää. Olen merkitty.
9. iso S16.5.2022 klo 21:07
Mummollani oli yhteen luonnolliseen, mutta kiusalliseen asiaan viisas neuvo: pierua ei piä piättää eikä liiaks lähättää. Sitä voi soveltaa tähänkin.

Uskonnon tyrkyttäminen tympii joitakin päivästä riippumatta, kirkollisina juhlapyhinä julistamatta jättäminen harmittaa toisia. Jos laadintaan tulee luonnostaan jokin sana joka on luontevimmin vihjattavissa kirkollisin menoin niin näin voi tehdä, mutta sellaiseen ei mielestäni kannata erityisesti pyrkiä. Tämän päivän Iltiksessä tämä toteutui mainiosti. Pehmiksessä vihjattiin Jeesuksen avulla, Histiksessä sivuttiin kevyesti uskontoa ja vastakkainen leirikin pääsi ääneen. Kohtuullisen tasapuolista, vaikka ristin voitoksi menikin. Sehän on sikäli sopivaa että enemmistö Suomessa kuuluu kirkkoon, vaikka todellinen hurskaus ei kaikissa asukaan.

Olipa aate tai ismi mikä ja kuinka hieno tahansa, niin sen nostamien ristikon pääaiheeksi ei ole mielestäni suotavaa lehdessä joka on tarkoitettu kaikelle kansalle. Yleissivistykseen kuuluvia nimiä voi tarpeen mukaan käyttää, olivatpa ne kritillisiä, muihin uskontoihin liittyviä tai poliittisia. Pidetään tarpeeksi isoa pipoa ettei kiristä.
10. jaana17.5.2022 klo 06:36
Tuo on hyvä neuvo, että pidetään tarpeeksi isoa pipoa ettei kiristä! En itsekään pidä tuputtamisesta, olipa asia mikä hyvänsä. Olen kirjoittanut ristikkoihin hyvinkin usein vastaussanoiksi mm. heil ja islam, vaikken niitä kannatakaan. En ole kokenut sitä tuputtamisena. Ja sitten pieni vinkki heille, jotka eivät pidä kristillisestä sanastosta, ei tarvitse pelätä, ei se usko niin helposti tartu :)
11. Ptah17.5.2022 klo 19:39
Uskonto ristikoissa siis suotakoon.

Eli jos Loot, Esra, Isai, Abel ja Esau olisivatkin olleet nimiltään Lqwc, Exzc, Ixxz ja Aqqq, sepä vasta jotakin.

Suomalaisten sanaristikoiden kirjainrakenne lähentelisi Navajo Code -tasoa ellei ylikin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *