KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 7.-8.5.2022

10129. IS Viikonloppu 7.-8.5.2022

Ylläpito6.5.2022 klo 23:11
Huomenna Skyttä/Kärkkäinen on merkitty kolmoseksi.
2. Kuju7.5.2022 klo 16:43
Työläältä tuntuu. Otin parin tunnin session aiemmin tänään ristikon parissa ja noin 25% siitä täyttyi, lähinnä koillisen kulmilla.
3. Joutilas7.5.2022 klo 19:25
Työläs oli minullekin. Ei ratkaisut ryöpsähdelleet solkenaan, vaan todellinen työvoitto piti ahertaa. Hyvien koukkujen lisäksi minulle jäi Googlattavaakin, kun ei oma tietous riittänyt. "TAUDISTA KERTOVA TARE" on minulle edelleen tuntematon asia, vaikka hatara ajatus siitä onkin; piilokirjain kummittelee, pieni aavistus siitä on olemassa.
Jotenkin tämä oli kokonaisuudessaan kovin takkuava minulle, joten nautittavuudesta annan vain 2½, mutta vaikeusaste hyvinkin 3.
Nyt, kun katson täytettyä ristikkoa, niin kuitenkin ihmettelen, että mikä tuossa oli niin vaikeaa, kun se nyt näyttää ihan helpolta ja loogiselta. ;) Kiitokset tekijöille!
4. happonen8.5.2022 klo 16:55
Kovaa kamaa. Eilen aloitin baarissa. Kumosin pari mallasjuomaa ja ehdin vasurista noin puoleen väliin, kunnes alkoi tökkimään. Jatkoin aamulla ja kaikki ruudut tulivat täyteen kikkarapään piilokirjainta lukuunottamatta. Ainakin kaksi nimeä tälle hepulle saisi, mutta on minulle tuntematon suuruus. Anatomiaa kaipaavat ainakin RIJAN SUKUA ja NÄISTÄ EHKÄ ALUKSI TOTEEN. Pitkään mietin myös RENTOKIN -vihjettä. Yksi uudenlainen skytismi löytyi myös :D
5. eol8.5.2022 klo 17:34
Koin tämän täyskolmoseksi merkityn koviksen pitkälti samalla tavoin kuin Joutilas. Vaikeutta oli tarpeeksi, mutta viihdyttävyys ei ollut aivan täysin tapissa, vaikka hyvää luokkaa olikin. Guuglattavaa ei minusta ollut liikaa. Nähdäkseni sain aukaistua kaikki vihjeet, mukaan lukien Joutilaan ja happosen mainitsemat. Vihjeet SOITETTU KITARAL? ja RINGO STARO kuitenkin vaikuttavat mielestäni turhan teennäisiltä.
6. Jaska9.5.2022 klo 11:37
Pitkästä aikaa IS-täyskolmonen täytti omalla skaalalla myös pahiksen kriteerit, vaikka Vaalamolta muistuma-apuja tulikin. Oli siis vaikeampi kuin esim. Pitkälän kahden viikon takainen. Pisimmän katkon aiheutti yksi väärä kirjain, joka itsepintaisesti roikkui mukana lähes täydessä ristikossa. Kaikkien ratkaisusanojen bonjaaminen vei myös poikkeuksellisen pitkän ajan.

Vihjeitys on pääosin ansiokasta skyttämäisin konnuuksin, mutta paikoin olisi ollut parantamisen varaa. Koskee myös Kärkkäistä. Sanasto ilman kärjekkäimpiä kärkkäreitä olisi OK ilman erästä pystysanaa. Pahan onnen luku estää valitettavasti ristikon arvosanan läpäisyn älläseulasta. Myönnetään pääkuva luonnotieteellisessä ouluaineessa.
7. Jaska9.5.2022 klo 11:57
Tarkoitin siis ratkaisusanojen bonjaamisella niiden anatomista yhteyttä vihjeisiin.
8. PM9.5.2022 klo 19:22
Koviksen parissa meni tunteja tänään, aiempina päivinä en ehtinyt ratkomaan. Ilman apuja pääsin 20 kirjaimen päähän, sitten piti mennä tiedon lähteille. Tietovihjeitä, joissa minulle uudet asiat tulivat esiin, olivat mm. ´-Records´, ´naapurin mailla´, ´rockia´, ´Jaanat heitä´ ja ´innostanut Ravia´. Aika monta siis, mutta tämähän osoittaa vain osaamisalueeni kapeutta.

Skytismit, varsin hienot ja ajankohtaisuuttakin niissä, löysin pääosin avuitta, yhden vasta tietohakuja hyödyntäen. Anatomiaa jään odottelemaan, muutaman vihjeen yhteys vastaussanaa odottaa avautumistaan.

Anagrammivihjeet ontuivat mielestäni, eivät ehkä olleet tämän ristikon helmiä.
9. Kuja10.5.2022 klo 06:52
PM:n vihjeistä pitääkin ottaa vaarin. Ennen kaikkea tuo kirjoitusasu "innostanut Ravia" ohjaa harkintaani pois vääriltä uhrilta.
10. Kuju10.5.2022 klo 06:53
Siis "urilta".
11. iso S10.5.2022 klo 11:58
Kuju oli Skytän uhrina vähän kujalla? Niin minäkin. Kolmena iltana piti pähkäillä. Eilen ihme kyllä täyttyi. Skyttää ennen näkemätön ja kokematon olisi tämän kanssa Kärkkäisen kaima eli Heli Semässä.

Helisevän sukunimi saattaa kuulostaa oudolta, mutta yhtä outoja tarjokkaita on myös alakulman kiharapäälle. Naama ei ollut tuttu, joten piilokirjainta piti arvailla. Onneksi heti ensimmäinen arvaus osui ja kuvahaulla löytyi nimeen sopiva naama. Jälkikäteen kokeilin eri aakkosia a:sta alkaen ja q oli ensimmäinen, jolla ei löytynyt löytynyt suoraan vahvistusta käytöstä suku- tai etunimenä. Pari esi-isiä käsittelevää sivustoa tosin tarjosi apua: "Learn the fascinating origin of the Xqxx surname; its meaning & distribution" (nimi muutettu), mutta ne taitavat tarjota samaa riippumatta siitä löytyykö kyseistä merkkijonoa tietokannasta tai ei. Asiakkaiden kalastelua, luulen, en mennyt katsomaan. Joka tapauksessa voi sanoa että piilokirjain osui pahaan paikkaan.

Edellä mainittua vihjettä -records yritin murtaa Googlen avulla, mutta pituuteen istuvia vaihtoehtoja oli monia eikä yksikään tuntunut yleisesti tunnetulta. Lopulta sekin ratkesi poikittaisten avulla (tässä ei onneksi ollut piilokirjaimia) ja tarkistus osoitti että tuollainenkin on olemassa. Onnea vaan heille jotka sen tuntuvat, vai pitäisikö sanoa molemmille? Skyttähän nähtävästi tuntee eli ainakin yksi asiantuntija löytyy. Harmi että kyseessä on laatija eikä ratkoja.

Ristikko ei ole nyt käden ulottuvilla, joten en pääse kehumaan kehumisen arvoisia kohtia. Ulkomuistista voin arvioida että sekä sanoittamiseen että vihjeiden rustaamiseen on uhrattu huomattava määrä aikaa ja näin ollen laatija on ollut melko pitkään pois muusta pahanteosta. Hyvä niinkin.

Näin työläästi ratkeava ristikko sopii minua kärsivällisemmille ratkojille. Sattuneesta syystä tykkään käyttää yhden ristikon ratkomiseen enintään 45 minuuttia. No, ehkä tämä käy siihen tarkoitukseen hyvästä harjoituksesta. Liiallisesta pinnistelyn tarpeesta huolimatta ei kuitenkaan jäänyt paha maku suuhun ja täytyyhän se myöntää, että tämän tason ristikon selättäminen suo jonkinpaista tyydytyksen tunnetta. Onhan se hienoa kun tietää että tähän ei eläin pysty. Miljoona apinaa miljoonassa vuodessa ehkä, mutta ei yksi eläin yhdessä päivässä.

En malta olla vetämättä rinnastusta Pekka Vasalaan, joka harjoitteli ennen Münchenin kisoja lohjalaisessa sorakuopassa. Rinnettä ylös, palautuksena rinne alas. Toista kunnes oksennat. Sen jälkeen toista lisää. Ideana oli että kilpailu tuntuu helpolta kun harjoitus on riittävän rankkaa. Hyvin toimi. Paljon myöhemmin hyvin tuntemani urheilutoimittaja kävi haastattelemassa Vasalan valmentajaa. Hän kysyi, mikä 1500 metrin kullan ratkaisi, kun kaksi äärimmäisen lahjakasta ja hyvin harjoitellutta miestä veti loppusuoraa rinta rinnan aivan tasatahtia. Sinkkosen vastaus oli, että Vasala älysi ottaa 10 senttiä pitempiä askeleita.

Minun täytyisi löytää keino miten ratkoessa voisi ottaa pitempiä askeleita niin pääsisi maaliin nopeammin.
12. Elva12.5.2022 klo 21:42
Melkein koko ristikko ratkesi alkuviikolla, ongelmaksi muodostui epätoivoisen naisen vasemmalla puolella oleva alue. Siellä on kolme sanaa auki, enkä saa niihin järkeä. Siniset sanat ovat ok ja niin pitäisi muidenkin sanojen olla, joten en keksi missä mättää.

Täytynee palata asiaan ensi viikolla.
13. Jiikoo12.5.2022 klo 23:51
Pistin juuri tekstarivastauksen menemään. Täyteen en Kovistani saanut, mutta ei kerrota sitä tarkastajille / voiton arpojille (riittänee, että avainkirjaimeni 1–9 ovat oikeat). Siniset päälauseet sentään sain täyteen ja ymmärrettäviksi.

Tiesin jo lehden ostaessani, että ratkonnasta tulee melkoista masokismia, koska Koviksen kerrottiin olevan Skytältä. Istuntojen määrää en laskenut, mutta useimmat eivät sentään olleet järin pitkiä.

Huh huh joka tapauksessa!
14. Satunnainen ratkoja13.5.2022 klo 15:30
Eikö perjantai pistä lainkaan miettimään? Meinaan jos lounaiskulman kiharapää ei ole tuttu.
15. Elva17.5.2022 klo 08:20
Sain ristikkoni vihdoin valmiiksi viikonloppuna. Kompastuskivenä oli RINGO STARO ympäristöineen. Minulla oli siinä alkujaankin tšekkiläinen nimi, mutten tajunnut, että niin pitikin olla. Lopulta välähti: O=TAKA-R. Todella ovela vihje!

Toinen epävarma kohta on edelleenkin vihje TAUDISTA KERTOVA TARE, jossa minulla on ODONTA. Odontalgia on hammassärky, en vaan tajua yhteyttä.

Ristikko on todellakin ansainnut täyskolmosensa.
16. Ylläpito17.5.2022 klo 08:32
Elva, oionta. Taudista kertoo oire!
17. Elva17.5.2022 klo 09:43
Ylläpito, kiitos. Minulla oli oionta myös vaihtoehtona, mutten tajunnut enkä vieläkään tajua yhteyttä TARE:een.
18. Ylläpito17.5.2022 klo 10:02
Oi on ta.
19. Elva17.5.2022 klo 12:01
Ylläpidolle kiitos. En vaan muistanut että Skytän kanssa pitää olla ekstra valppaana joka rakosessa :)
20. Jiikoo17.5.2022 klo 13:33
JOHTAJAHAHMO ITÄISILTÄ MAILTA
JOOSEF SEKÄ MARRASKUU
1–9 = KEURRASUO

Liippaako edes läheltä?
21. Elva17.5.2022 klo 13:41
Jiikoo, minulla on KEULRASUO, ja lisäksi sininen sana SARJOISSAAN.
22. Elva17.5.2022 klo 13:47
Jiikoo, nyt kun tsekkasin, niin mielestäni sinun RAIT kuulostaa oikealta.
23. Elva17.5.2022 klo 13:52
Jiikoo, sori sähläykseni. Sinun RAIT ja ARKI ovat ilman muuta oikein, minulla ALLI väärin.
24. kaplas17.5.2022 klo 17:08
En ole ristikkoa nähnyt. Mutta en kyllä ymmärrä, mikä tuo KEURRASUO:n logiikka on...
Jiikoo 20
25. Jaska17.5.2022 klo 17:42
Se on tekstiviestillä arvontaan osallistuvien ns. avainsana.
26. Jiikoo17.5.2022 klo 19:21
Lainaus: 21. Elva 17.5.2022 klo 13:41
”Jiikoo, minulla on KEULRASUO, ja lisäksi sininen sana SARJOISSAAN.”

Joo, SARJOISSAAN oli minullakin sinipohjaisena sanana pystyssä, mutta jäi epähuomiossa kyydistä pois.

Nimessä hjALLIs on ALLI ja nimessä hARKImo on ARKI. Jälkimmäinen pukkaa rairuohoa (=> RAIT), mutta vihjeen KEVÄIMELLÄ ja ratkaisusanan LAIT välillä en osaa nähdä niinkään yhteyttä. Rajoittuneisuuttanikohan?
27. kaplas17.5.2022 klo 20:25
Jaska, kiitos!
28. Elva17.5.2022 klo 20:49
Jiikoo, minäkin vähän ihmettelin keväimen lakeja, mutta päädyin siihen, että on jokin minulle tuntematon runollinen ilmaisu.
29. Ylläpito18.5.2022 klo 07:26
Anatomia tulossa tänään.
30. JPR18.5.2022 klo 17:00
Katselin anatomiasta vaakasanat ja kolmen sanan kohdalla käytin kumia. Tämän jälkeen sain pystyssnat oikein.
Skytälle suurkiitos anatomiasta!
31. iso S19.5.2022 klo 15:41
Joskus väärä luulo korvaa puuttuvan ymmärryksen!

Anatomiasta lainattua: ELASTISEN SISÄLLÄ => IMMO; elastinen = kimmoisa

Räpätädit ja räpäsedät eivät ole erityisen hyvin muistissani. Siksi hyväksyin mukisematta sen ajatuksen, että Elastisen siviliminän etunimi olisi Kimmo, jonka sisällä (vaikka ei kokonaan piilossa, jos ei oteta sukunimeä avuksi). on Immo. Ei tullut mieleen että tätä elastista ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Olihan ristikossa vastaava henkilöön viittaava ylimääräisen askeleen vaativa Hjallis -> Harkimo -> arki. Voicessa ääni ratkaisee, ristikossa tulos. Jos tulos on oikea, tietämättömyys jää paljastumatta, ellei itse mene sitä hölmöyksissään paljastamaan.

No: nyt tarkistin. Kimmo Ilpo Juhani Laiho (s. 18. huhtikuuta 1981 Helsinki), taiteilijanimeltään Elastinen, on suomalainen hip hop -artisti. Olin sittenkin ainakin puoliksi viisas.

Anatomiasta jälleen kiitos. Skyttä on palveluhenkinen laatija, joka jaksaa selvittää aivoituksiaan jotka saattavat vaikuttaa henkimaailman hommilta!
32. Muuan19.5.2022 klo 17:01
IMMO suhteen kävi minulla aivan samoin.

HJALLIKSELLA laitoin ensin ALLI - harmikseni lähetin tekstarin tämän ratkaisusanan tuomalla kirjaimella. En viitsinyt lähettää perään oikeaa vastausta. Olisiko toinen oikean avainsanan sisältämä ratkaisu edes kelvannut kilpailuun osallistumiseen?
33. Keltanokka19.5.2022 klo 17:39
Ohoh,
ekaa kertaa huomasin tällaisen anatomiaosion, vaikka olen sivustolla jo kotvan keikkunut. Selitykset tulivat tarpeeseen, koska tämän kolmosen aivoitukset eivät auenneet millään. Noin 2/3 sain omalla ällillä täyteen eli mulle vaikeusaste oli tällä kertaa ehkä 4..

Esimerkiksi NAAPURIN UUTIN -vihjeeseen sovittelin pitkään vastaukseksi UOMO. Putin-pomo, kun p=u. Heh.
34. Funny22.5.2022 klo 15:06
No niin, edelleen Iltistä boikotoivana pääsin pahasti takamatkalta ratkomaan tätä, sitten kun tuolla Anatomiassa luki "Lataa ristikko tästä". Siinä pitää tietty varoa vähääkään vilkuilemasta selityksiä, muuten on ratkonnasta nautinto poissa.

Toisin kuin kookas ystävämme, minä en harmittele sitä, vaikka ratkonta etenee lyhyin askelin. Joka tapauksessa ratkonta valmistuu hyvissä ajoin ennen kuin seuraava Skytän viritys on käsillä.

Tämmöisistä ovat riemuissaan kaikki ne, joiden mielestä ristikoitten pitää ratketa ilman googlailuja, pelkkien älynystyröitten varassa. Näissäkin tietty voi googlata, mutta se luultavasti vain hidastaa ratkontaa, koska oikea vastaus yleensä löytyy muualta. Mutta toimivien älynystyröitten lisäksi tässäkin on hyötyä siitä, että tietää yhtä ja toista. "Nikulan niminen", siinä piti tietää kaksi henkilöä, joista ei pitkään aikaan ole kuultu. "Jaana heitä", hänestäkään ei ole kuultu aikoihin. Muutamassa paikassa oikea sana tuli pian mieleen, mutta ihmettelin, miten laatija tuommoisen olisi pannut. Eikös joku Skara ole enempi Auliksen heiniä? Ja sitten tuo Svart Records. Olen kenties toinen niistä, jotka nimen tuntevat. Vuosia sitten tilasin sieltä kirjan, ja siitä hyvästä pitävät yhteyttä säännöllisesti.

Kuinka moni tajusi tuon "Eka ämmä" -vihjeen sitten, kun oli saanut vastaussanan? Minulla on noita kirjoja pari hyllymetriä, mutta en silti keksinyt ennen kuin luin selityksen. Semmoinen vaikutelma syntyi, että Skytän kierouksien kirjo on laajentunut entisestään. Tavanomaisia, helppoja skytismejä on vähemmän, ja niiden tilalla vaikeammin hoksattavia.
35. Jaska22.5.2022 klo 18:01
Funny taitaa nyt provoilla? Skara ei ole vain "joku Skara". Historiallisen kaupungin vertaaminen Lehdon indoeksoottisiin lokaliteetteihin on kuin lokaa Skytän niskaan.
36. Ptah22.5.2022 klo 18:34
Skara, paikkakunnan historiallisuus liittyy ainoastaan uskontoon.

Skara esiintyy suomalaisissa sanaristikoissa vain mainion kirjainrakenteensa vuoksi. Göteborg on myös erittäin historiallinen ruotsalainen paikkakunta, mutta en muista milloin Göteborg on sanaristikoissa tullut vastaan "niin kuin siis silleen pelastavana" sanana, josta laatimista on mieluisaa jatkaa.

Mutta miksi? Koska laatijan - usein osaamattoman tai muuten laiskan - on kiva jatkaa tästä eteenpäin. Helposti ja vaivaa näkemättä.

Kurkottaminen on unohtunut.
37. Funny22.5.2022 klo 18:49
Missä meillä on tilaisuus nähdä tämän niin osaavan ja ahkeran Ptah'in kurkottavia laadintoja?
38. Ptah22.5.2022 klo 19:04
Sanojen ristiinsommittelun jätän osaavimmille. Kurkottaminen on tuttu sana tältä sivustolta ja Sanaseppo-lehdestä.

Funnyn ei kannata loukkaantua, en kohdistanut piikkiä tai muutakaan keljuilua sinun kirjoitukseesi. Peace and love.
39. Funny22.5.2022 klo 19:46
En luullutkaan, että minulle keljuilet, Ptah. Mutta jos ei tiedä mitään laadinnasta, arvostelu voi mennä pahasti metsään. Antti Skyttä on tuon kurkottamisen aikoinaan lanseerannut, ja aina hän sitä toteuttaa. Laatijan on käytettävä niitä sanoja, joilla saa ideansa toteutetuiksi. Siinä tavalliset suomen kielen sanat eivät yksin riitä. Tarvitaan myös sanoja, joissa on erikoisia kirjainyhdistelmiä.

Meikäläiseltä oli vähän tarpeetonta ottaa esille tuo Skara, mutta en muistanut sen historiaa. Niinhän se kuitenkin on, että yksittäinen sana voi olla jollekin merkittävä, toiselle taas yhdentekevä taikka jopa vastenmielinen. Ratkojan on parasta ottaa sanat vain sanoina eikä ajatella, että ne jotenkin kuvastavat laatijan ajatusmaailmaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *