KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 17/2022

10121. SK 17/2022

Elva28.4.2022 klo 16:43
Teemu Pallosen/Petri Kuhnon kaksitähtinen oli visainen laatimus. Ei onnistunut helpolla, mutta sainpa kuitenkin selvitettyä. Kovin antoisaa ratkomista!

Ekin piiliskin oli kiva kehitelmä, ei sekään liian helppo.
2. Markku30.4.2022 klo 19:02
Sain tehdyksi minulle sopivan vaikean ristikon. Alanurkan kuvan yläpuolella olevan salla kroppaa -vihjeen yhteyttä syntyneeseen ratkaisusanaan en kokonaan ymmärtänyt.
3. TKu30.4.2022 klo 20:33
Lainaus: 2. Markku 30.4.2022 klo 19:02
Alanurkan kuvan yläpuolella olevan salla kroppaa -vihjeen yhteyttä syntyneeseen ratkaisusanaan en kokonaan ymmärtänyt.

Näin kävi minullekin. Ristikko oli aika hankala, mutta siellä oli tosi hienoja sanoja. VIHANNEKSIA, PUHALLA ASTIA, AIDASSA, HÄTÄISELLE, noin niinkuin esimerkiksi.

Piilosanakin oli jossain määrin kimurantti. V13 pisti hymyilemään, kun sen lopulta oivalsin.

Saataisiinkohan taas joskus nauttia Neitolan piilistaiteesta? Riimeillä tai ilman; kumpikin käy.
4. Anna-Liisa1.5.2022 klo 18:35
Tku, olen samaa mieltä piilosanasta. Vs 13 oli tosi hauska eikä selvinnyt minullekaan helposti.
Hauskin vihje & ratkaisu minusta oli kuitenkin vs 14! ????????
5. Anna-Liisa1.5.2022 klo 18:38
En laittanut edelliseen viestiini kysymysmerkkiriviä vaan hymiöitä. Ne eivät näköjään toimi tällä palstalla?
6. Tuikku1.5.2022 klo 22:37
Vuokilan piilosana on todella mainio, vihjeet runsaat, ihan kaikki vihjeen osat eivät selvinneet ennen kuin koko ratkaisusana oli kokonaisena silmieni edessä. Minä kummastelin ps4 vihjeitä. Piti turvautua Googleen, IdaElina ei tuttu. Samoin ps6 vihjettä lukiessni meni välillä pääni pyörälle. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Kiitos Vuokila.
7. Riku4.5.2022 klo 09:22
Huomenta! Vielä ehtisi, kun ymmärtäisin mikä siellä RISTIKOIDEN takana on.Jos en saa apua, niin olkoon n:o 12 sitten arvattava, vaikkapa L. Pääkuvan yläpuolella oleva ' kuutio ' on muutenkin minulle hepreaa.
8. Eikka4.5.2022 klo 09:30
Isolla kirkolla on ihan aiheeseen liittyen Ristikkotie.
9. JPR5.5.2022 klo 10:45
Alakulman yläpuolinen alue tökkii pahasti. Vihjeet ”salla kroppaa”, lajimaa ja hätäiselle eivät tunnu aukeavan. Miten näitä vihjeitä tulisi lähestyä?

Ylläpidolle: en kysy ratkaisua vaan lähestymistapaa enkä lähetä vastauksia ratkaistuista ristikoista.
10. Mittarimato5.5.2022 klo 15:37
Lainaus: 9. JPR 5.5.2022 klo 10:45
Alakulman yläpuolinen alue tökkii pahasti. Vihjeet ”salla kroppaa”, lajimaa ja hätäiselle eivät tunnu aukeavan. Miten näitä vihjeitä tulisi lähestyä?

Toivottavasti en mene liian pitkälle, mutta kahdessa mainitsemistasi kohdista auttaa, kun ajattelet joko vihjeeseen tai ratkaisusanaan sopivan välimerkin, vaikkapa yhdysviivan tai kaksoispisteen. Yksi kohta on puolestaan siitä erikoinen, että tavallinen tavuoperaatio kohdistetaan muuhunkin kuin tavuun.

Itse sain työllä ja vaivalla ristikon valmiiksi. Oli kyllä selkeästi vaikeampi kuin pääsiäisen kolmitähtiseksi korotettu.
11. Pike6.5.2022 klo 06:52
JPR,
salla kroppaa = ALAVAT(sa)
lajimaa = TASAN (maalaji - santa)
hätäiselle = WCALLAS
12. Jiikoo6.5.2022 klo 09:39
Tämä Pallosen/Kuhnon ** oli todella (ainakin minulle) visainen luomus, kinkkisyydessään omalla asteikollani monen kolmosen luokkaa. Viimeiset vaikeudet olivat minullakin juuri tuolla lounaassa, pääkuvan yläpuolisessa nurkkauksessa. Sain ruudukkoni täyteen ja kirjainjononi ERITYISESTISAMA postatuksi vasta tiistaina 3.5. – ja vielä senkin jälkeen löysin ratkaisustani korjattavaa (ilman että tämä olisi aiheuttanut muutosta noihin 15 avainkirjaimeen).

Saapa nähdä, saanko uusimman SK:ni tänään vai ensi viikolla. Sikäli kuin olen Postin viimeiset metkut ymmärtänyt (voiko niitä edes ymmärtää?) tapahtuu postinkantomme nykyisin vuoroviikoin kaavoilla MA KE PE ja TI TO.
O tempura, o (night-)mares! (Älyvapaasti ystäviämme latinisteja lainaillen).
13. Heppu11.5.2022 klo 22:49
Sain tämän käsiini tänään ja olin ihan ihmeissäni kun yritin täyttää kakkosmoodilla. Tämähän oli täynnään kinkkisiä kolmosvihjeitä. Hauskin harhauttaja ehkä "puhalla astia". Helpotuksekseni huomaan, että niin on tähdittäminen mennyt monen muunkin mielestä nyt metsään. Seassa kyllä kakkosvihjeitäkin, mutta niitähän ei tahdo uskoa, kun oli niin paljon kieroa – kieltämättä ansiokasta – harhauttamista.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *