KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.4.2022

10100. IS Viikonloppu 9.-10.4.2022

Ylläpito8.4.2022 klo 01:09
Ilmo Juhani Liljeroos ja Heli Kärkkäinen kolmemiinuksineen pääosassa huomenna.
2. Joutilas9.4.2022 klo 12:14
Kyllä oli taas mukava pläjäys. Kolmikko Ilmo Juhani Liljeroos, Teuvo Salminen ja Heli Kärkkäinen olivat tehneet hyvää työtä. Vaikeudesta en tällä kertaa viitsi mainita juuta, en jaata, en tätä, tai tuota. Viihdyttävyys ja nautittavuus oli kuitenkin täysi kolmonen. Ristikko vei mukavasti mennessään ja siihen oli rattoisaa ja vapauttavaa uppoutua. Usein vertaan mielessäni ristikon ratkontaa toiseen intohimooni - suunnistukseen. Molemmat vaativat lähes aina ja koko ajan täydellistä paneutumista ja keskittymistä, jotta välttyy suuremmilta harhailuilta ja löytää oikeat sanat, tai rastit. Kiitokse triolle. (vai montako heitä lieneekään?)
3. Elva9.4.2022 klo 15:13
Ristikko on valmis, mutta alempi sininen lause muodostui hyvinkin oudoksi. Kaikki risteävät tuntuvat oikeilta, mutta joko en ymmärrä sinisten ideaa, tai sitten on jotain pielessä. Täytynee vielä lisätä pohdintaa. Loput ristikosta oli totutun laadukasta.
4. Pike9.4.2022 klo 15:41
Ihan mainiot siniset! Koko ristikko oli oikein mukavaa ratkottavaa. Vihjeistä suuri osa oli älykkäästi rakenneltuja, tosin seassa oli muutama vanha ja hapantunut.
5. happonen9.4.2022 klo 16:55
Oikein viihdyttävää ratkottavaa. Ehkä 1,5-tuoppinen, tosin oli sen verran jykevää IPAa lasissa, että siemailun tahti oli normaalia verkkaisempi. Alempaa sinistä ihmettelin myös minä pitkään. Tiedon valtatieltä löytyi sen suuntaisia vinkkejä, että kyseessä on ainakin minulle tuntematon ilmaisu asiasta, johon tuo lause viittaa. Ei ihan tuorein nuorisolaisten kielen termi taida olla kyseessä? Muilta osin ei jäänyt mitään epäselvää.
6. Elva9.4.2022 klo 18:28
Tulin minäkin siihen lopputulokseen, että vaikka elegantti selitys sinisille on löytymättä, niin eräänlainen hölmö tulkinta lauseelleni löytyy, varsinkin huomioiden ko. henkilön. Ja mistä minä tiedän, vaikka Savossa joka torpassa olisi naureskeltu sanonnalle. Tämä ei ei kuitenkaan vähentänyt ratkomisen nautintoa, toipahan vaan lisähaastetta.

Kultin Tavis ja Ekin Piilis olivat tavallista haastavampia, erinomaisia molemmat. Sakari Pajakoski taas oli ollut lempeällä tuulella laatiessaan Rististä, jota on aina hauska ratkoa.
7. Rampe9.4.2022 klo 18:44
Elva, jos et löydä alemmalle siniselle vahvistusta Nykysuomen sanakirjasta, ratkaisusi lienee väärä.
Mutta kyllä alaosa oli nihkeätä minullekin.
Tuoppeja meni huomattavasti enemmän kuin happosella, mikä tietenkin saattoi hidastaa ratkontaa.
8. Jiikoo9.4.2022 klo 18:51
Pieniä tuoppeja/tölkkejä à 330 cl on mennyt kolme. Koviksessa vielä tekemistä, vaikka siniset lauseet ja ratkaisu 1–9 ovatkin jo vahvasti selvillä. Muiden tehtävien ihanuudet vielä edessä päin.
9. Elva9.4.2022 klo 18:58
Rampe, kaikki sanani ovat kyllä valideja, lause vain on hölmö.
10. Jiikoo9.4.2022 klo 18:59
Korjaan: à 33 cl. Olipa karmea moka!
11. Jiikoo9.4.2022 klo 19:04
Elva, olet ymmärtääkseni kaksikielinen eikä suomen kielen osaamisessasi ole varmasti yhtään moitteen sijaa. Pieniä aukkoja sanojen eri merkitysten tietämyksessä on silti meillä itse kullakin, etkä nyt ehkä ole ihan kaikesta perillä.
12. Jiikoo9.4.2022 klo 19:15
No niin, nyt on kirjain Koviksen jokaisessa ruudussa, missio ei ollut ihan mahdoton! PuPe 2/2022:n IJL-aukeaman kohdalla tilanne on yhä paljon huonompi, vaikka istuntoja on ollut useampiakin. Ilokseni olen joka tapauksessa havainnut, että kolmikon tuotokset ovat useimmiten ratkaistavissa jopa minun vajavaisilla koviskyvyilläni.
13. PM9.4.2022 klo 21:51
Nyt oli taitavasti laadittu kovis, jonka ratkominen oli koko ajan haasteellista ja nautinnollista. Missään kohdin ei tullut mieleen epäillä, että tässä olisi sana tai sanoja, joita voisi pitää huonoina.

Onnistuin pääsemään päätyyn asti apuja käyttämättä. Tässäkin oli pääkuvasta lähtevät ilmaisut auki pitkään, kunnes jonkinlaista sarastusta aivoissa lopulta alkoi nousta esiin. Alempi ilmaisu epäilytti aluksi, mutta tarkistus poisti epäilykset. Viipyilyä ratkomisessa aiheutti pysyttely liian pitkään sittemmin vääriksi osoittautuneissa sanoissa. Kumi olisi pitänyt ottaa esiin aikaisemmin.

Keskellä hieman oikealla on yksi sana, jonka yksi kirjain hieman epäilyttää. Vokaalin vaihdolla sana olisi ok. Tuollaisista sanoista on aikojen saatossa kuitenkin ollut eri muotoja, joten optimistina odotan, josko ratkomani muoto olisikin oikein.
14. Elva9.4.2022 klo 22:55
Luin äsken tuorein mielin alemman sinisen lauseeni uudelleen ja tuloksena oli, että minulla täytyy olla jokin virhe, sillä lauseessa ei ole järkeä. En vaan ymmärrä missä vika, koska kaikki risteävät ovat ok. Näin ollen joudun perumaan aiemmat itsevarmat höpinät ja jään odottamaan ratkaisua.
15. Elva10.4.2022 klo 07:15
Heureka! Aamulla herättyäni tsekkasin muutamat asiat ja lopputulos oli ettei ristikossani tarvitse muuttaa mitään.

Jiikoo (11.) oli oikeassa ja Rampen (7.) neuvon ymmärsin väärin. Omaa tyhmyyttäni syytän, vaikkakin aivoni ihmeellisesti työskentelivät nukkuessani.
16. Jaska10.4.2022 klo 20:34
Minunkaan ei tarvitse muuttaa mitään, mutta PM:n mielestä keskellä hieman oikealla mahdollinen vokaalin muutos kiinnostaa. En onnistunut sitä paikallistamaan. Muualtakaan en sopivaa duaaliehdokasta löytänyt.

Keksimättä jää myös erään keskialhaalla olevan vihjeen yhteys ratkaisusanaansa. Poskettoman eiku poskellisen vaikea. Alasiniset eivät ongelmalliset, niistä ja 17-kirjaimisesta debytantista merkinnät ristikon + -sarakkeeseen. Kolmas HK:n tasapainoisesta ja pirteästä yläkerrasta.

Vihjeitys sisältää pari liian helppoa tylsänpuoleista, joista kuuluu miikka ysin perään. Täyskolmosten vihjeitys on tavallaan vaativampaa. Toivottavasti IJL:n seuraava edustaakin tosikoviskastia.
17. PM10.4.2022 klo 21:32
Jaska, ps ratkaisusanassa ollut vokaaliongelmani (13) on ratkennut. Kaksi vokaalia meni vaihtoon, sillä eräästä vs vihjeestä ratkaisusanaksi on kaksi vaihtoehtoa, ja olin valinnut väärän.

Mainitsemisen arvoisia tässä koviksessa ovat myös useat upeat vihjeet, vaikkapa 'saarinen' sekä 'jos pien, ojalla'.

Ratkottuina nyt myös mainiot Kryptis ja Piilis. Tavis on kahden tavun verran kesken, muut vielä aloittamatta.
18. Kuju11.4.2022 klo 07:35
Kyllä sininen alalause jäi minulle käsittämättömästi, mutta ratkaisun sain lähetetyksi, kun täyteen tuli joka tapauksessa.
19. kaplas11.4.2022 klo 09:32
En ole näitä täytellyt. Miten kommentoisitte IS- vaikeustasoa HS/SK/Pelikaanit-asteikolla?
20. Ylläpito11.4.2022 klo 09:57
Aika lailla samat asteikot, 3- olisi Pelikaanissa 3, koska välimuotoja ei ole. Sama SK:n kanssa. Hesareita on vaikea luokitella samalla asteikolla, lähtökohta niin toisenlainen. Periaatteessa kakspuolosesta lähtien vihjeissä ei ole juurikaan itsestäänselvyyksiä tai ennen käytettyjä vihjeitä, Hesarissa on paljonkin kumpiakin.
21. Ylläpito12.4.2022 klo 21:43
Laatijatiimi kertoo rakentaneensa tuon alemman lauseen aivan oman tietoutensa pohjalta, kaikille nuo sanan merkitykset olivat suoraan tuttuja. Ei todellakaan tällä kertaa osattu aavistaa, ettei näin ole kaikilla.
22. Pike13.4.2022 klo 08:19
Joillakin on todella suppea sanavarasto! Se on taas kerran todettava.
23. Jiikoo13.4.2022 klo 09:23
Sydämen sivistyksen ilmeisen täydellinen puute lienee paljon valitettavampaa kuin sanavaraston suppeus.
24. Arska20.4.2022 klo 16:41
1-9?
25. Juse20.4.2022 klo 17:02
VESIFORIO
26. Arska20.4.2022 klo 17:04
Kiitos Juse
27. Ritu20.4.2022 klo 18:12
Minulla jäi tässä ristikossa alhaalla oikealla vihreällä pystyyn kirjoitettu vihje EN(T)AT hämärän peittoon. Vastaussanaksi tuli vaakaan nelikirjaiminen sana. A?TO, nuo olivat kirjaimet, jotka sain paikoilleen risteävistä eli toinen kirjain uupuu. Mitähän siinä haettiin?
28. Jiikoo20.4.2022 klo 18:27
Lainaus: 27. Ritu 20.4.2022 klo 18:12
”Minulla jäi tässä ristikossa alhaalla oikealla vihreällä pystyyn kirjoitettu vihje EN(T)AT hämärän peittoon. Vastaussanaksi tuli vaakaan nelikirjaiminen sana. A?TO, nuo olivat kirjaimet, jotka sain paikoilleen risteävistä eli toinen kirjain uupuu. Mitähän siinä haettiin?”

En todellakaan tiedä, mutta sai minut ihmettelemään samaa kohtaa ja muuttamaan ratkaisuani. Ratkoessani minua on näköjään kiinnostanut vain numeroitu avainkirjain 6 (= O) ja olen saanut vihjeestä EN(T)AT sen kummemmin ajattelematta sanan ANTO. Vihjeestä PARTION ÄÄNINÄ minulla oli NAPINAT. Sillä ei tietenkään ole mitään yhteyttä vihjeeseen, joten korjasin siihen anagrammin ROPINAT. Nyt kiinnostuksen kohteena olevaksi ratkaisusanaksi saadaan ARTO. Jaan kiinnostuksesi siihen, mistä tämä sitten mahtaa tullakaan.
29. Elva20.4.2022 klo 18:41
Tulkitsin kohdan: VENATA, VENTATA, VARTOA.
30. Ritu20.4.2022 klo 18:41
Jiikoon kommentti auttoi minua. En itse keksinyt tuota PARTION ÄÄNINÄ olevaa anagrammia ROPINAT. ARTO lienee oikein, ja sen pähkäilin nyt niin, että vihjeestä puuttuu sekä alku että loppu. Samoin ratkaisusanasta. Eli menisikö näin: (V)EN(T)AT(A) ---->(V)ARTO(A)
31. Jiikoo20.4.2022 klo 18:45
Elva ja Ritu, kiitos kaunis molemmille! Onneksi minun ei tarvitse katua saamaani ratkaisusanaa 1–9, ainakaan tuolta osalta.
32. Elva20.4.2022 klo 19:18
Sain melko sutjakkaasti ristikon valmiiksi, mutta alempi sininen lause jäi ymmärtämättä. Ikinä en ole kuullut nokallisesta kengästä, eikä ollut apua Nykäsestä. En myöskään ymmärtänyt mikä oli haavin virka. Koska olin vakuuttunut siitä, että risteävissä oli virheitä, kävin niitä turhaan läpi lukuisia kertoja.

Lipponen oli tietenkin mielessä, mutta mokani oli etten yhdistänyt lausetta hänen nimeensä. Olin ilmeisesti miettinyt asiaa unissani, sillä herättyäni oli eka ajatukseni, että: haavihan on lippo. Tsekkasin sen Nykäsestä ja samalla selvisi että lipponen on nokallinen kenkä.

Näin tuskainen on minulle sivistymisen taival!
33. Arska21.4.2022 klo 17:01
Sain stoutin päästä wolfe??
34. Tarja21.4.2022 klo 17:04
Kirjailija Rex Stoutin luoma hahmo, yksityisetsivä Nero Wolfe.
35. Arska21.4.2022 klo 17:07
No voihan... Meinasin laittaa että Tarja tai joku muu huippu varmaan tietää. Kiitos Tarjalle jälleen kerran
36. iso S21.4.2022 klo 19:13
Minua on monta kertaa auttanut se että tarjoan Googlelle vihjeen (tai sen olennaiselta tuntuvan osan) ja ratkaisusanan, jos ratkaisu on minulle tuntematon tai yhteys vihjeeseen ei aukea. Kokeillaanpa.

Stout Wolfe

Rex Stout - Wikipedia
https://fi.wikipedia.org › wiki › Rex_Stout
Nero Wolfen viimeinen juttu, 1997) ilmestyi 1975. Kaikki Nero Wolfe - romaanit on suomennettu, lisäksi hän on kirjoittanut pienoisromaaneja ja novellikokoelmia.

Ahaa!

Jos Augustin Ehrensvärd eläisi, hän luultavasti kääntyisi haudassaan ja lausuisi: ”Ratkoja, seiso täällä Googlen luomalla pohjalla. Tai sitten luota Tarjan tai jonkun muun huipun apuun.”
37. Jaska21.4.2022 klo 19:19
Seuraava eli ensimmäisen dekkarini on Liian monta ristikkoa.
38. Jiikoo21.4.2022 klo 20:30
Minua pääkuvan lauseissa helpotti se, että olen ollut joskus kuutisenkymmentä vuotta sitten mukana lippoamassa kuoreita erään pikku vesivoimalaitoksen kanavalla. Norssia en ole käynyt enkä latinaa lukenut, mutta jostakin syystä osaan ihan muistinvaraisesti mainita saaliimme olleen lajia nimeltä Osmerus eperlanus (meniköhän oikein?) Tornionjoen Kukkolankoskella on kuuluisa siikojen lippoamispaikka. Lipposten tiesin myös tarkoittavan keveähköjä jalkineita, mutta niiden nokallisuus oli minulle uutta. VESIFORIstakaan en ollut koskaan ennen kuullut.
39. Jiikoo21.4.2022 klo 20:30
Korjaan: VESIFORIOsta.
40. Elva21.4.2022 klo 20:46
Innostuin äsken laskemaan Rex Stout kirjani, ja yllätyin itsekin: niitä on 37, kolmella kielellä, saattaa olla kaksoiskappaleitakin. Olin siis aikoinani fani, enkä ole raaskinut poista niitä hyllyiltäni, on tosin jonkin aikaa siitä kun olen niitä lukenut.
41. Kaarina O2.5.2022 klo 17:19
Minulle ei valjennut Sotilaille vartounta = uskonto
42. Ylläpito2.5.2022 klo 17:26
Sotilaille varuskunta, usk on to.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *