KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3208

10089. HS 3208

Eikka31.3.2022 klo 20:58
Lainaus: 104. Jondalar 31.3.2022 klo 20:28
Huomisessa tapahtumaristikossa näkyy olevan selkeitä kuvia. Kolme pahistakin rinnatusten.

Onkohan tuo ikään kuin palkintopalli, kun uusin tulokas on keskellä? Vielä on matkaa vierusryöväreiden ”saavutuksiin” ja toivottavasti matka katkeaa ennen maalisuoraa.

Mukavaa kuitenkin, että vuorossa taas tapahtumaristikko. Rakenne on ainakin minulle mieleinen (toinen tykkää tyttärestä, toinen taas äidistä…). Nimissä ehkä tavanomaista tavanomaisempi valikoima.
2. Pike1.4.2022 klo 07:44
Y15 nimi on väärin kirjoitettu.
3. Pike1.4.2022 klo 08:00
Kronikastahan nuo tapahtumat (yhtä lukuunottamatta) taas löytyivät ilman suurta vaivaa. Välissä olevat sanat pelkkää kirjoittamista. Nyt oli kyllä niin helppo ruudukko, ettei luulisi kellään olevan tästä mitään kysymyksiä. Saas nähdä, kuka kehtaa ekana ruveta jo tänään utelemaan.
4. Rampe1.4.2022 klo 08:26
No,ei ole ainakaan mikään Jeesus kahden pahantekijän välissä!
Ristikko oli tapahtumaristikoksikin sikäli helppo, ettei tarvinnut googlailla mitään.
No, muutama ruutu jäi auki oikeasta reunasta keskivaiheilla. Tarkistan ne jahka viitsin, ei ole tarkoitus osallistua arvontaan.
5. Eikka1.4.2022 klo 09:06
Lainaus: 3. Pike 1.4.2022 klo 08:00
Kronikastahan nuo tapahtumat (yhtä lukuunottamatta) taas löytyivät ilman suurta vaivaa. Välissä olevat sanat pelkkää kirjoittamista. Nyt oli kyllä niin helppo ruudukko, ettei luulisi kellään olevan tästä mitään kysymyksiä. Saas nähdä, kuka kehtaa ekana ruveta jo tänään utelemaan.


5. sana on väärin kirjoitettu.
Sen verran voinee jo tänään udella, että pitääkö näin helpossa ristikossa heti aamusta turvautua lähdeteoksiin? Kannattaa siinä samassa ratkaisusanojen kopiointiurakassa ottaa hyllystä oikeinkirjoitusopas aktiivikäyttöön.
6. Jiikoo1.4.2022 klo 09:14
Harvoin tulee lähdetyksi liikkeelle luoteisnurkasta, mutta nyt siellä oli luonteva starttivihje! Kronikkaa en ole tullut vieläkään hankkineeksi, mutta Google ajaa melkein saman asian, niin nytkin. Ratkojiinkin näkyy ilmestyneen jo eilen jätetyksi leimattua tauhkaa.

[Kun tämä nyt tuli täyteen, tavan mukaan nettiapujen suosiollisella myötävaikutuksella, taidan lähteä hiihtelehtimään. Saattaapa olla viimeinen kerta näillä lumilla, vaikka olosuhteet sallisivat ehkä tuonnempanakin. Pakkasmittarimme näyttää –4,3 °C ja ladut olivat ainakin toissapäivänä kelpo kunnossa. Silloin 25 km ja saldoksi 790 km. Tänään ei tarvitse juuri rehkiä saadakseen 800 täyteen.]
7. sivaltaja1.4.2022 klo 09:17
Kronikka on nynnyille!
8. [O]1.4.2022 klo 10:26
[ 6. Jiikoo.
Hyvin olet hiihdellyt. :) ]
9. Jiikoo1.4.2022 klo 11:46
[Vielä näitä asian vierestä -juttuja: Näin aprillipäivänä yhä loisto-olosuhteet hiihtämiseen! Petikko-Serena-Petikko (Vantaa-Espoo-Vantaa)16 km senioripertsan lynkyttelyä talven parasta vauhtia 1 h 18 min = 12,3 km/h.]

Nyt sopii sitten odotella, mitä annettavaa Sanoma-konsernin toisella julkaisulla on huomenna ristikkorintamalla.
10. kaplas1.4.2022 klo 12:06
Tällaisen ristikon "vika" kokeneelle ratkojalle on haasteettomuus.
Vaikeustasoa tosin nostaa ajatusten harhailu ihan muihin asioihin..
11. Jiikoo1.4.2022 klo 13:53
Lainaus: 10. kaplas 1.4.2022 klo 12:06
”Tällaisen ristikon "vika" kokeneelle ratkojalle on haasteettomuus.”

Haasteellisuus/haasteettomuus riippuu näissä mielestäni täysin siitä, salliiko itselleen apuvälineiden käytön. Itselleni nämä ovat ylivoimaisen haasteellisia ratkottavia ilman nettiapuja. Mutta koska laatija ilmiselvästi hyödyntää niitä, olen myöntänyt itselleni oikeuden niihin turvautumiseen.

Pidin takavuosina näitä perjantaiauliksia itselleni täysin mahdottomina tapauksina. Viitisen vuotta sitten innostuin kuitenkin kokeilemaan, ihan rohkaisevin tuloksin. Sittemmin ovat kesken jääneet tapaukset tulleet harvinaisiksi, mutta muistissani on vain yksi ainoa kerta, jolloin minun ei ole tarvinnut avata nettiä tai hakuteoksia saadakseni ristikkoni täyteen. Täyttämieni ristikoiden oikeellisuudesta minulla ei ole mitään takeita; en pidä tapanani tarkastaa aikaansaannoksiani jälkikäteen eivätkä satunnaiset palkinnot ole lompakkoani kummoisestikaan lämmittäneet.

Ilman apuvälineitä käytäviin ristikonratkontaskaboihin ei minulla olisi mitään asiaa, laatijoista riippumatta. Siinä leikissä vaaditaan kykyjä, jotka minulta puuttuvat.
12. kaplas1.4.2022 klo 14:53
Jiikoo,tarkoitin vain tätä tämän viikon ristikkoa.
Eli, tämä oli minulle helpompi kuin monet muut pe-ristikot...
13. PM1.4.2022 klo 15:55
Tapahtumaristikon ratkonnan yksi mielenkiinnon kohde on tapahtumien löytämisessä avuitta. Nyt löysin kaikki, toki risteävien avustuksella. Muutoinkin ratkoin ilman apuja, kunnes kaksi viimeisiksi jäänyttä kirjainta hain lähteistä. Siinä tarkistuksissa tuli esiin jo edelläkin mainittu kirjoitusvirhe vihjeessä Y15.
Oli tavanomaista helpompi, ja tavanomaista selvästi vähemmän erisnimiharvinaisuuksia!
14. sivaltaja1.4.2022 klo 15:58
Hyvä PM! Ei nynnyilyä!
15. kaplas1.4.2022 klo 16:25
PM, täysin samaa mieltä siitä, että harmaiden selviäminen pikku hiljaa risteävien avulla on parasta.
Muuta en voisi kuvitellakaan...
16. Funny1.4.2022 klo 18:12
Siis kun laatija käyttää apuvälineitä, ratkojakin voi niin tehdä. Selvä se, mutta olisi aika tyhmä laatija, jos ei Googlea ja kirjallisuutta ynnä muita lähteitä käyttäisi, silloin ristikoissa väistämättä olisi virheitä. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Vai pitäisikö mielestänne laatijalla olla päässään kaikki tarvittava tieto? Ratkojalla on paljon helpompaa. Jos ei jotain sanaa tunne, pitää vain ratkoa ristikko muilta osin ja katsoa, mitä johonkin ongelmapaikkaan tulee. Tietty ratkonta sujuu nopeammin, jos heti hyökkää googlaamaan kaiken mahdollisen. Mutta kuten PM (13.) toteaa, on hauskempaa selvittää asioita omin päin.
17. Rampe1.4.2022 klo 18:44
Funny,
käsittääkseni ristikko laaditaan laittamalla sanoja ristiin rastiin ja vihjeet keksitään myöhemmässä vaiheessa.
Itse kokeilemalla huomasin tämän olevan omile kyvyilleni jokseenkin ylivoimaista.
En todellakaan ymmärrä miten joku voi laatia tiettyyn formaattiin tai teemaan tehdyn ison kovistasoisen ristikon, kuten Aulis tekee kerran viikossa.
Mutta usein tuppaa jäämään kirjainyhdistelmiä joissa ei ole mitään järkeä.
Jos google ei löydä näille "sanoille" vastinetta, tulee niistä Ratkojiin Auliksen almanakkaan uusia mies- tai naisnimiä.
Jos haet niitä ratkojista, löydät varsin ihmeellisen litanian nimistä joille ei löydy nimipäivää, tuskin kantajaakaan.
18. Jarmo1.4.2022 klo 19:20
M17 ?
Ei saa kuvasta tolkkua.
19. Jiikoo1.4.2022 klo 19:33
Lainaus: 18. Jarmo 1.4.2022 klo 19:20
M17 ?
”Ei saa kuvasta tolkkua.”

Kovasti sitä kuvaa kummeksuin minäkin. Olisikohan tuo pyöreä juttu kuvan keskivaiheilla viemärin tulppa tms.?
20. Heppu1.4.2022 klo 19:34
Leppoisa tapahtui -versio. Aulis näyttää vihdoin ottavan kantaa näitä diktaattoreita kohtaan. Putin alkaa esiintyä valitettavan usein. Ava, UKK yhä vähemmän. Vaikeutta sain siitä kun tarjosin Charlielle elokuvaksi nykypäivää...

Alkon avaamisen numerosarja 543210 ei ehkä ollut ekaa kertaa? Pisimmät jonot taisivat silloin muodostua Kasarmintorin kaupan eteen.
21. Funny1.4.2022 klo 19:36
Rampe, eihän kukaan osaakaan heti laatia. Meillä ei olisi yhtään laatijaa, jos kaikki kokeilisivat hetken aikaa, ja sitten toteaisivat, että ei tästä tule mitään. Tietty laatimaan oppii hiukan helpommin kuin vaikkapa soittamaan viulua, mutta viehän se kumminkin aikaa.

Niitä hankalia kirjainyhdistelmiä saattaa tulla kokeneelle laatijalle vain, jos tekee homman ns. vaikeimman kautta, eli esimerkiksi kehittelee paljon lähekkäin kulkevia lauseita Aulis Lehdon tapaan. Ilman sellaisia laatijalla on loputtomasti pelivaraa pyöritellä sanoja ja löytää hyviä ratkaisuja. Kun säännöllisesti laatii, päästä löytyy hyvä perussanavarasto, mutta Googlea ja muita lähteitä laatija tietysti käyttää tarkistamiseen ja vihjeitten tekoon.
22. Rampe1.4.2022 klo 21:16
Funny, olet ihan oikeassa.
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että toisille vain on yksinkertaisesti helpompaa saada sanoja ristiin, huomata anagrammit ja jopa tehdä palindromeja Alivaltiosihteerin tapaan.
Taisi olla Tarja joka näillä sivuilla sanoi että jokainen kokenut ratkoja pystyy myös laatimaan.
Se sai minut kokeilemaan, huonoin tuloksin.
On toki loogista ajatella, että laatimiseen ja ratkomiseen tarvitaan samoja ominaisuuksia.
Siitä on hyvänä esimerkkinä ratkonnan Suomen mestari joka tekee Mantan valintaa ja erinomaisia piiliksiä.
Itse aion pysytellä vain ratkonnan parissa.
23. Tarja1.4.2022 klo 21:20
No en todellakaan ole sanonut.
24. Rampe1.4.2022 klo 21:37
Okei, se oli joku toinen naisnimimerkki.
Sinulta vain tulee usein viisauksia, joista on paha olla eri mieltä.
25. Eki1.4.2022 klo 21:49
Olettaisin että Mantan valintaa tekee eri Suomen mestari kuin erinomaisia piiliksiä.

Itse valtavan määrän aloittelijoita nähneenä voin sanoa, että osa on tajunnut heti jujun pääosin ja osa on aivan pihalla laadinnan alkeellisista säännöistäkään. On siis synnynnäisiä laatijoita, kovalla treenillä oppineita ja niitä, joille ei oppi ja tekniikka mene millään perille. Ja kaikkea näiden väliltä.
26. Artsi1.4.2022 klo 21:50
Minulle sattui sellainen painos josta en saa selvää mitä vihjekuva M2 esittää?
27. Elva1.4.2022 klo 22:14
Artsi, M2 on syötävää.
28. Artsi1.4.2022 klo 22:19
27. Elva. Kiitos Elva. Yritän katsoa sillä silmällä.
29. Rampe1.4.2022 klo 22:42
Eki,
minulla menee näköjään nämä Juhat sekaisin, kun sukunimikin kuulostaa vähän samalta.
Kokemuksesi aloittelijoista vahvisti omaa käsitystäni.
Uskoakseni he kuitenkin olivat enemmän tai vähemmän kokeneita ratkojia kaikki,
Joku kirjoitti monta vuotta sitten näillä sivuilla Kalevi ja Irene Sorsasta, joilla oli ajatus kääntää ruotsalaisia ristikkolehtiä suomeksi kunnes tajusivat ettei se niin toimi.
On tuo totta tai ei, mutta he alkoivat sitten toimittaa suomalaista lehteä.
Mutta tuskin laativat itse ristikoita.
30. Artsi1.4.2022 klo 22:50
27. Elva. M2 vihjekuva sai järkevän vastauksen. Kiitos Elvalle vihjeen selventämisestä.
31. Eki1.4.2022 klo 23:26
Rampe, tietääkseni Sorsat laativat tehtäviä, mutta tyypistä ja laadusta en tiedä.

Eräät laatimista kokeilevat ovat aika lyhyen kokemuksen omaavia itsevarmoja ihmisiä, jotka uskovat heti tajunneensa, miten niitä laaditaan (ja ovat usein aika metsässä). Sitten on näitä "olen ratkonut 30 vuotta ja fanitan sinua", mutta löytyy orporuutua, monta piilokirjainta peräkkäin, taivutusmuotoja ja olemattomia sanoja (pressa -ö = Niinist jne.). Silloin tulee aina mieleen, että mitäköhän tekemisistäni tämä henkilö on erityisesti fanittanut.
32. Amatööri2.4.2022 klo 00:57
Noin 40-45 HS-ristikkoa vasta täyteltyäni taidan olla hieman yllättäen addiktoitumassa tähänkin lajiin. Omituista, vähitellen muuttuukin ahdasmieliseksi ristikkotosikoksi, joka alituiseen joutuu taitamattoman laatijan uhriksi.
Mutta miten sille pirulle voisi oikein paremmuutensa näyttää? Ei mitenkään, laatija on aina askeleen - tai piilo-
kirjaimen - edellä. Niin pitääkin olla, koko hienous onkin kiperän solmun selvittäminen, ja siitä hetken ilo.
Leppoisuutta olkoon ilmassa.
33. lapatossu2.4.2022 klo 09:14
Minunkin painoksessani M2 ona varsin epäselvä. Luulin sitä ensin hajuvesipulloksi, mutta risteävien antamat avut ohjasivat näkemään oikein.
34. anna h2.4.2022 klo 10:10
Muuten täynnä mutta taas yksi piilokirjain kiikastaa. Liisan lempinimeksi (S 14) käy mielestäni useita versioita, joten niistä on nyt joku valittava, meni syteen tai saveen. Tapahtui-ristikot täyttyvät usein nopeasti koska tapahtumia alkaa palutua mieleeen ja lauseet ovat aina siten järkeviä, js yhden sanan keksii, toiset on jo helppo arvata, esim. kenen syntymästä tai kuolemasta voi olla kyse.
35. Aija2.4.2022 klo 10:57
Saattekos tuohon 1942 vihjeen viimeiseksi
sanaksi jotain ihan järkevää. Kolmanneksi viimeinen kirjain kun on täysin varmasti L. Z6 henkilö on tuttu näyttelijä.
36. kaplas2.4.2022 klo 11:06
Onko varmasti tuttu? L ei liene oikea kirjain ..
37. Jiikoo2.4.2022 klo 11:11
Tuttu näyttelijä, tuttu elokuva. Minäkin olen eri mieltä tuosta kirjaimesta Z10.

https://aijaa.com/FULKCw
38. Heleena2.4.2022 klo 11:53
I 8 kohdan kirjaimella alkavaa kalaa ei ole olemassa?
39. isoäiti2.4.2022 klo 12:01
Heleena, on olemassa, vaikka meille varmaan aika tuntematon.
40. Katti2.4.2022 klo 12:50
Ihmettelen Q 14 -vihjettä. Miksi Kreikasta, kun mielestäni ratkaisu on Kreikassa? Vai olisiko minulla väärä vaihtoehto. Muuten mukava ristikko, vaikka en näistä kalenteriristikoista niin kovasti pidäkään. Mitään kronikoita en omista. Ratkaisusanat harmaisiin keksin tällä kertaa aika nopeasti, kun kirjaimia alkoi olla tarpeeksi koossa. I 5 mielestäni tosi hyvä vihje. Enpä ihan heti hahmottanut.
41. Jiikoo2.4.2022 klo 13:17
Heleena, jos noita fisuja ei ihan marketin kalatiskiltä saisikaan, niin kysäisepä akvaariokaloja myyvästä liikkeestä!
42. Jiikoo2.4.2022 klo 13:21
Katti, vihje voisi nähdäkseni olla yhtä hyvin KREIKASSA kuin KREIKASTA (aivan kuten vaikkapa Kaarina voi olla Suomessa tai Suomesta).
43. Liinu2.4.2022 klo 13:35
JiiKoo11 Kiitos kauniista viestistä, olen aivan samankaltainen ratkoja.
On amatöörille iso ilo, kun välillä on tällainen 'helppo' ristikko. Tuntee ihan osaavansa, kun sanat löytyvät lähes kaikki ilman apuvälineitä.
Leppoisaa ratkontaa.
44. Virkku2.4.2022 klo 13:40
Katti ihmetteli Q14 vihjettä. Kreikasta vastaussana antaa mielestäni väärän vokaalin ruutuun U15. Sen sijaan Kreikassa vihjeellä saa oikean kirjaimen vihjeen U8 vastaussanaan.
45. Aija2.4.2022 klo 14:39
Kaplas ja Jiikoo, kiitos, olin varma että on toinen herra näyttelijä.
46. tschau2.4.2022 klo 15:40
anna h (34) miettii Liisan lempinimeä (S14), jossa on piilokirjain S18. Siinä taitaakin olla tämän helpon ristikon ansa, koska muut kirjaimet on lukittu. Laitoin itse nimen, jolla itse en kuitenkaan kutsuisi ketään Liisaa, mutta oikeana etunimenä sitä sen sijaan käytetään. Vasta jälkikäteen tuli mieleen todennäköisempi lempinimi.
47. Jiikoo2.4.2022 klo 16:56
Lainaus: 46. tschau 2.4.2022 klo 15:40
”Laitoin itse nimen, jolla itse en kuitenkaan kutsuisi ketään Liisaa, mutta oikeana etunimenä sitä sen sijaan käytetään. Vasta jälkikäteen tuli mieleen todennäköisempi lempinimi.”

Sain tuohon paikkaan nimen, jota käyttää etunimenään ainakin muuan espoolainen copywriter ja luontoharrastaja, luontokuvaaja ja taitaapa olla tietokirjailijakin, erityisesti matelijoiden tuntija. Olen kuullut häntä radion luontoilloissa ja kerran entisessä elämässäni tavannutkin ammatillisissa merkeissä. En tiedä, onko hänen virallinen etunimensä Liisa vai tuo nimi, jolla hän esiintyy. VRK:n etunimihaku tuntee ”alle 45” tilastoitua nimenkantajaa, joukossa myös miehiä.
48. Tamara3.4.2022 klo 15:50
S1:n tytön nimi monikossa tulee mielestäni väärään muotoon.
49. Jiikoo3.4.2022 klo 16:51
Tamara, en nähnyt tytön nimestä saamassani monikkomuodossa mitään kummallista. Etunimi sellaisenaan ja sen perään vain yksinkertaisesti monikon pääte, T-kirjain. Sirkeäsilmäinen pikkulikka, taisi täyttää aika hiljattain 10 vuotta.
50. Harrastelija 77v12.4.2022 klo 13:07
Tämä tapahtumaristikko on mielenkiintoinen ja mielestäni meikäläisellekin aika helppokin yleensä - kuten nytkin, mutta koko vasen yläkulma on käsittämätön. Tapahtuma 2.4.1922 jää arvoitukseksi. Muuten sain täyteen - melkein, koska en vaivaa päätäni asioilla, joita ei edes googlaamalla heti löydy.

Te konkarit olette jo siirtyneet "ajassa eteenpäin" mutta jos joku vielä voisi avittaa...
51. Jiikoo12.4.2022 klo 13:33
Harrastelija 77v: Auttaisikohan sinua yhtään eteenpäin, jos paljastan, että vuoden 1922 tapahtuma on ymmärtääkseni elokuva, jonka ohjaaja, käsikirjoittaja ja pääosan näyttelijä löytyy ”lauseen” ensimmäisestä sanasta.
52. Johanna15.4.2022 klo 09:57
Lainaus: 47. Jiikoo 2.4.2022 klo 16:56
Lainaus: 46. tschau 2.4.2022 klo 15:40
”Laitoin itse nimen, jolla itse en kuitenkaan kutsuisi ketään Liisaa, mutta oikeana etunimenä sitä sen sijaan käytetään. Vasta jälkikäteen tuli mieleen todennäköisempi lempinimi.”

Sain tuohon paikkaan nimen, jota käyttää etunimenään ainakin muuan espoolainen copywriter ja luontoharrastaja, luontokuvaaja ja taitaapa olla tietokirjailijakin, erityisesti matelijoiden tuntija. Olen kuullut häntä radion luontoilloissa ja kerran entisessä elämässäni tavannutkin ammatillisissa merkeissä. En tiedä, onko hänen virallinen etunimensä Liisa vai tuo nimi, jolla hän esiintyy. VRK:n etunimihaku tuntee ”alle 45” tilastoitua nimenkantajaa, joukossa myös miehiä.

Minä en kutsuisi yhtään Liisaa Jiikoon mainitsemalla nimellä, vaan toisella, joka oli erään tuntemani Liisan lempinimi.
53. noviisi16.4.2022 klo 19:07
Piti palata vielä tähän vanhaan. Kuva W1 on mysteeri piikkipallo? Vieläkö saisi 4 pisteen vihjeen, jolloin ristikon oikea yläosa voisi saada fiksumman muodon.

Olen tullut ristikoiden pariin vasta vajaa 3 vuotta sitten estääkseni aivojeni rappeutumisen. Ristikot voisi olla yksi tie pitkään ikään? Olen törmnnyt monenlaiseen lukutaidottumuuteen; pikkuhiljaa olen alkanut oppia ristikkokieltä, joka on ajoittain melko kaukana normaalista kirjakielestä; on symboleita, joita ei voi heti ymmärtää; kuvan kääntäminen nurin merkitsee jotakin, kuvasta leikkaaminen edestä merkitsee eriä kuin takapäästä- muutamia mainitakseni. Sitten ne itse kuvat- nykyaikaisen tietotekniikan keinoin voitaisiin digiversion kuvat (helposti) suurentaa klikkaamalla kuvaa. Jostakin (kustannus)syistä näköislehdet toteutetaan pelkkinä pdf-tiedostoina, joilla ei juurikaan ole hyperteksti-ominaisuuksia. Väitän, että jos Hesarin rostikot toteutettaisiin siten, että kuvan voisi suurentaa helposti klikkaamalla kuvaa, ristikoiden tekeminen olisi asteen helpompaa. Mutta halutaanko sitä? Juuri ne huonosti näkyvät, epäselvät kuvat taitavat olle se JUTTU?
54. Elva16.4.2022 klo 22:08
noviisi, kuvassa on erilaisten kasvien (esim. sienten tai levien) lisääntymiseen ja leviämiseen tarvittava solu. https://aijaa.com/qCMn6X
55. noviisi16.4.2022 klo 22:37
Kiitos Elva. Tällä päästään eteenpäin.
56. reyo16.4.2022 klo 23:09
Lainaus: 5. Eikka 1.4.2022 klo 09:06
Lainaus: 3. Pike 1.4.2022 klo 08:00
Kronikastahan nuo tapahtumat (yhtä lukuunottamatta) taas löytyivät ilman suurta vaivaa. Välissä olevat sanat pelkkää kirjoittamista. Nyt oli kyllä niin helppo ruudukko, ettei luulisi kellään olevan tästä mitään kysymyksiä. Saas nähdä, kuka kehtaa ekana ruveta jo tänään utelemaan.


5. sana on väärin kirjoitettu.
Sen verran voinee jo tänään udella, että pitääkö näin helpossa ristikossa heti aamusta turvautua lähdeteoksiin? Kannattaa siinä samassa ratkaisusanojen kopiointiurakassa ottaa hyllystä oikeinkirjoitusopas aktiivikäyttöön.

Pikelle terveiset
57. Tyhmyri16.4.2022 klo 23:48
Eikka (5). Mikä vika viidennessä sanassa? Kyllä Nykysuomen sanakirja kirjoittaa tämän yhteen.
58. iso S17.4.2022 klo 10:38
Nykysuomen sanakirjan aineisto ja käsitykset alkavat olla lähellä Akakin ikää. Moni asia on muuttunut sen jälkeen kun Nykäsen sisältö lukittiin. Kielitoimiston sanakirja kirjoittaa erikseen, lukuun ottamatta, vaikka hakusanan kirjoittaisi menneitä muistellen yhteen.

Nykäsessäkin itse asiassa hakusanan lukuunottamatta kohdalla todetaan: "tav. @; ks. luku II 3." missä @:n tilalla on pikkuinen kupera kaari, kuin ympyrän yläosa, joka tarkoittaa ykkösosan selitysten mukaan erikseen kirjoittamista. Mainitussa hakusanan luku selitysten kohdassa, loppupäässä annetaan käyttöesimerkki "jtak lukuun ottamatta "myös %)", missä % on pikkuinen kovera kaari, kuin ympyrän alaosa, joka tarkoittaa yhteen kirjoittamista. Nykänenkin siis suosittaa erikseen kirjoittamista, mutta ei tuomitse yhdyssanaa.

"Nykysuomen sanakirja kuvaa 1900-luvun alkuvuosikymmenten kieltä ja sisältää yleiskielen sanojen lisäksi runsaasti vanhaa ja murteellista sanastoa."

"Nykysuomen sanakirja ilmestyi vuosina 1951–61, ja aineiston järjestelmällinen keruu sitä varten lopetettiin jo 1938."
59. tschau17.4.2022 klo 12:22
Nyt kun ristikon viimeinen lähetyspv on jo ohi, voi puhua oikeista nimistä. Nimittäin palaan vielä vihjeeseen 'Liisa', josta anna h (34) aloitti, tschau (46), Jiikoo (47) ja Johanna (52) jatkoivat. LISSU olisi se ilmeisin, mutta kun viimeinen kirjain on varmuudella E, laitoin sitten LISSE, kun sellaisia Googlesta löytyi. Huomasin vasta seuraavana päivänä erehtyneeni, koska se onkin oikea ristimänimi joillekin, mutta ei käsittääkseni Liisan lempinimi.

Sitten etunimisivuja googlatessa löytyi LISBE, jota olin jossain vaiheessa harkinnutkin. Uskon, että se on oikea ratkaisu. Veikkaan, että minun ja Jiikoon lisäksi moni muukin astui tuohon ansaan muuten niin helpossa ristikossa.
60. pelaaja17.4.2022 klo 12:30
Google tarjoaa myös lempinimeä LISPE.
61. joku18.4.2022 klo 12:35
Z15 kirjoitusvirhe, vihjeen 4. kirjain pitäisi olla T.
62. Jiikoo18.4.2022 klo 14:14
joku, tarkoittanet vihjeruutua Y15? Jos ruudussa Z15 on kirjoitusvirhe, taitaa se olla omasi.

Ruudun Y15 kirjoitusvirheestä on maininta jo aprillipäivältä.
63. Maikku22.4.2022 klo 11:02
Kyllä se Liisa oli Lisse, mutta ei silti voittoa tullut
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *