KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 12.-13.3.2022

10066. IS Viikonloppu 12.-13.3.2022

Ylläpito11.3.2022 klo 08:00
Kovis Skyttä/Kärkkäinen, merkitty 3-, voi olla myös 3.
2. Joutilas12.3.2022 klo 17:06
Muutamia helpohkoja aloituskohtia. Kun ne tuli käytettyä ja täytettyä, niin hankaloitui huomattavasti. Hauskat lauseet pääkuvasta. Painija piti tarkistaa, kun ei ollut minulle tunnettu, mutta kaikki muu oli ratkettuaan selvää ja selkeää, kuin näkymä ikkunasta. Erinomainen keli ja sää viettää päivä sisällä laadukkaan ristikon parissa. Ei tämä yhdellä istumalla mennyt, vaan päikkärit piti ottaa, hiihtoja töllöttää ja käydä saunassa välillä. No, oikeasti ei minulla koko päivä sisällä mennyt; kävin minä ennen ristikon korkkaamista parin tunnin lenkin lumikenkäilemässä. Mielestäni 3- arvio vaikeudesta osuu varsin hyvin kohdalleen. Nautittavuudesta annan täyden kolmosen. Kiitos!
3. Pike13.3.2022 klo 10:54
Mukava täytettävä. Selkeät vihjeet. Painija minunkin piti tarkistaa.
4. Elva13.3.2022 klo 18:10
Mielenkiintoinen ratkomiskokemus. Eilen aloitin, ja lopetin kun oli täyttynyt puoliksi, enkä enää päässyt eteenpäin. Tänään yllättäen lähti heti avautumaan, kunnes oli suunnilleen vain siniset jäljellä, kun en ymmärtänyt niiden ideaa. Äsken otin uudelleen esiin, ja nyt löytyivät sinisetkin. Täytyy vielä käydä kaikki sanat läpi, ettei ole jäänyt jotain ymmärtämättä.

Kova ahertaminen tuotti suurta tyydytystä aina kun keksin uuden sanan, ja ahaa-elämyksiäkin oli riittämiin. Minulle tämä oli kyllä täysi kolmonen.
5. Mörö14.3.2022 klo 09:02
Kovis oli mainio. Pääkuvan ötökät tuottivat päänvaivaa, kunnes selvisivät! Muutama oudohko sana, mutta selvisin. Omalla asteikollani kolme miinus on oikea arvio.
6. Jiikoo14.3.2022 klo 09:35
Vähän päivässä, enemmän viikossa (?). Skytän kovikset ovat olleet minulle vaikeita haasteita; epäonnistumisia on enemmän kuin onnistumisia. Tämän kanssa alkoi onnistuminen vasta sunnuntai-iltana tuntua mahdolliselta. Kolme neljännestä nyt täynnä, kaakossa paljon puutteita. Avainsanasta 1–9 jo aavistus olemassa. Harjoitukset jatkuvat.

Jo nyt on uusia ”tuttavuuksia” tullut, sanavaraston saldo ollut kasvamaan ja skytismien olemus selviämään päin. Minusta miinuksen voisi silti miinustaa.
7. happonen14.3.2022 klo 19:57
Aloitin lauantaina ja aluksi vaikutti helpommalta kuin odotin. OIkea laita alkoi täyttyä aika nopeasti, mutta sitten tulikin totaalinen seinä vastaan. Mallasjuomaakin oli jo sen verran tullut tankattua, että päätin säästää ristikon maanantaille. Nyt vähän virkeämmässä mielentilassa alkoivat myös pääkuvan lauseet ja vasen puoli avautumaan. Muutama hankalampi sana taisteli pitkään vastaan ja kuulakärkikynän sotkemat ruudut kertovat useammasta miinasta, joihin ratkoja narahti. Oikein viihdyttävä ristikko tämä oli ja vaikeusasteesta voisi jättää miikan pois. Kiitos!
8. PM14.3.2022 klo 23:00
Koviksen parissa olin hetken eilisiltana, mutta varsinainen ratkonta oli tämän päivän asia. Jotenkin miellyttävällä tavalla kovis piti otteessaan. Oikealta alkaen, ajoittain etenemistä, välillä pitempäänkin paikallaan, ei liian pitkään kuitenkaan, säilyi tunne, että kohta taas tässä mennään. Oli pyyhekumikin siinä tarpeen.
Hidasti matkalla myös se, että sinisiä, etenkin alempaa, piti työstää aivan viimeiseen asti. Sinänsä hieno valinta laatijalta laittaa perin haasteelliset siniset.
Tietolähdeapukin oli tarpeen, mm. jo mainitun painijan lisäksi ainakin lounaassa, jossa oli lisäksi varsin mainio piirrosvihje! Vihjeet olivat tasokkaita kauttaaltaankin!
Vaikeusasteeksi tulee mielestäni 3.
9. Elv15.3.2022 klo 07:30
Kuten PM, pidin siitä että upeat siniset lauseet avautuivat, ainakin minulle, vasta loppusuoralla. On nimittäin tylsää jos päälauseet ratkeavat liian aikaisin, jolloin usein seurauksena puolet ristikosta on selvinnyt.

Kehuisin myös Heli Kärkkäisen piirroksia, jotka olivat erinomaisen hienot, varsinkin huomioiden miten, usein mahdottomalta tuntuvia asioita niillä viestitetään.
10. iso S15.3.2022 klo 12:12
Minullakin ratkaisu venyi maanantai-iltaan, eli olin kykyjeni äärirajoilla. Oikea yläkulma ja vasen alakulma täyttyivät ensin, sitten eteneminen oli katkonaista ja hidasta. Pääkuvalauseita ei edes miljoona apinaa arvaisi ilman poikittaisten apua vaikka saisivat tuhat vuotta yrittää. Niin on hyvä. Parempi ettei eläin pysty, hävettäisi.

Pääkuvan oikealla puolella alue jäi viimeiseksi. Erityisesti jarrutti kaksi asiaa: painija (Skytän idoli?) oli minulle täysin tuntematon, ja vaakasanan piirrosvihje ei printatusta versiosta oikein hahmottunut. Digiversiota suurentamallakaan ei selvinnyt, mitä seisovalla hahmolla on kädessä. Olettamastani kampaamisesta ei nähtävästi ole kuitenkaan kysymys. Painijasta puuttuneen kirjaimen googlaamisen jälkeen sain ratkaisun, joka näytti vastaavan tilannetta.

Vihjeen "vahvoja" (pysty) ja sen kanssa poikittaisen "usein alle" osalta jäi lievästi epävarma tunne. Kai sitten noin.

Usein sanotaan että parasta ruokailussa olivat välineet. Ristikoista voi usein sanoa että parasta oli Kärkkäisen kuvitus, vaikka laatimus olisi miten mallikelpoinen tahansa. Oma vika (vanhat silmät) ja valitun taktiikan (printtaus digilehdestä) seuraus on se että joskus jokin kuvan olennainen yksityiskohta ei hahmotu ennen sanan muodostumista. Tämä ongelma on kuitenkin paljon, paljon harvinaisempi kuin silloin kun vielä ratkoin Hesarin ristikoita.

Itselleni myöntämilläni valtuuksilla annan molemmille luvan jatkaa valitsemallaan alalla. Tulos luultavasti heikkenisi oleellisesti jos laatija ja kuvittaja vaihtaisivat rooleja! Kärkkäisen laadintataidoista minulla ei tosin ole tietoa, mutta Skytän piirustustaidosta olen kuullut silminnäkijän lausunnon. Älkää kauhistuko, kriisiapuun ei sentään tarvinnut turvautua, ei näkijän eikä tekijän.
11. Rampe15.3.2022 klo 14:40
Painija ei ollut tuttu minullekaan enkä hahmottanut ensin mitä Kärkkäisen piirtämässä kahden naisen kuvassa tapahtuu. Itse asiassa hahmottaminen jäi siihen kunnes risteävistä syntyi valmis sananpuolikas.
Pääkuvasta sinisten lauseiden arvaaminen ilman risteävien apua olisi ollut mahdotonta, mutta siksi kai näitä ristikoiksi sanotaankin.
12. Jaska15.3.2022 klo 15:42
Voi olla myös 3. No niin voi, voi voi. Tuskainen oli taival, joka päättyi varsinaiseen kauhukuvaan. Ei olisi pitänyt tsekata painijana ammattilaista (miksei muuten ammattilaispainija kelvannut). Puistattaa ajatus joutua samaan renkaaseen mononyymimonsterin kanssa. Se puristaisi Jaskasta hetkessä jo valmiiksi heikosti pihisevän hengen (flunssa). Tuottamuksellisen vastuun tragediasta kantaa luonnollisesti Skyttä.
13. Elva15.3.2022 klo 16:50
Nikkini (9.) taisi jäädä vähän vajaaksi!
14. happonen15.3.2022 klo 19:47
Täytyy vielä yhtyä edellisten postaajien kommentteihin pääkuvan lauseista: olivat kyllä mainion kierot ja kesti kyllä kauan ennen kuin hoksasin mistä oli kyse. Tämä on kyllä hyvän ristikon tunnusmerkki - liian usein ensialkuun maukas kovis lässähtää, kun turhankin ilmeiset lauseet ratkeavat.
15. Aree23.3.2022 klo 13:54
Pahasti kesken. Anatomiaa kaivataan.
16. Ylläpito23.3.2022 klo 14:11
Tulossa on.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *