KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2022

10028. Punainen Pelikaani 2/2022

Ylläpito11.2.2022 klo 15:21
Pupe kakkonen, ristikkohullun paras bongaus, on saapunut päämajaan. On Liljeroosin aukeamaa ja Viitamäkeä (myös vähän helpompi), Holopaista, Kerästä, Hakosta, Salokangasta, Pallosta, Vaalamoa, Kuivasta, Saarta, Vuokilaa, Lehtistä, Oskalaa, Parkkista ja tietenkin mainioita piirtäjiä.

Hyvällä perusteluilla voi saada näytekappaleen lähettämällä viestin sanaris (ät väliin) sanaris (ja tähän piste) fi.

Lehti ilmestyy ensi viikon puolivälissä.
2. lapatossu14.2.2022 klo 14:49
Lehti löytyi tänään postilaatikosta -ja heti ratkomaan. Ihan uteliaisuuttani kysyn -tapahtuiko 5.3.1962 jotakin erityistä ristikkomaailmassa? Ratkonnassa tietoa ei tarvittu mitenkään, mutta miksi juuri tuo päivämäärä...
3. Eki14.2.2022 klo 14:50
Hatusta on vedetty tuo!
4. lapatossu14.2.2022 klo 15:19
Ahaa. Kiitos Eki!
5. Joutilas14.2.2022 klo 18:39
Sivulla 21. Arto Kuivasen ristikon pääkuvassa oli niin houkuttelevat kysymykset, että siitä oli pakko tämä PuPe aloittaa. Ainoastaan yhden vastauksen arvasin/tiesin ennalta. Muutenkin oikein mukava ristikko.
6. Kuuno14.2.2022 klo 18:47
Milloin saatavilla kioskilta?
7. Jiikoo14.2.2022 klo 20:50
Löytyi postilaatikosta tänään, KIITOS! Tunnustettakoon, että ehdin jo järjestää vähän lisälevikkiäkin ilman Sanarisille koituvia lisätuloja skannaamalla piilikset ja lähettämällä sivut pdf-kopioina hetkellisesti Kanarian kesäisestä ilmastosta nauttivalle lähipiirin pariskunnalle. Ymmärtääkseni jonkin sortin copyright-rikkomus, mutta ainakin hyvän asian puolesta!
8. Ylläpito14.2.2022 klo 21:26
Kioskilla kaiketi vasta torstaina. Nyt on tilaajien juhlapäivä. Tosin tänään tuli kaksi puhelua sellaisilta, jotka eivät ole saaneet kahden viikon takaista Passelia, kummatkin Espoosta. Heidän tilauksensa oli kunnossa. Joten voi olla tämänkin lehden kanssa joku paikkakunta, jonka posti mokaa!
9. pelaaja15.2.2022 klo 10:20
Minun paikkakuntaani posti ei mokannut. Olin jo varautunut jännittämään, tuleeko lehti torstaina vai joudunko itkemään viikonlopun yli. Ystävänpäiväjuhlan kunniaksi sekoitin pakan ja aloitin sieltä, mistä yleensä en. Ei tuntunut oikealta tavalta vaan piti palata perinteiseen eli aloitus keskiaukeamalta. Tavat tehneet orjaksi lyhyehkössä ajassa.
10. Jaska15.2.2022 klo 12:29
Ei Lähteenmäen tavista. Sapattikuukausi?
11. Ylläpito15.2.2022 klo 13:05
Juu.
12. Jiikoo15.2.2022 klo 14:22
Lähteenmäen taviskoviksen puuttuminen ei hetkauta minua. PuPen loppupään kolmosista noin puolet on minun ruoansulatukselleni sopimatonta, ja Lähteenmäki kuuluu tuohon joukkoon. Vika ei ole millään muotoa hänessä vaan ihan omissa allergioissani.

Jos ei inkontinenssi (ainakaan vielä) vaivaa, niin inkompetenssin kanssa joutuu valitettavasti elämään muun muassa näissä ratkontahommeleissa. Valitettavasti.
13. Pena15.2.2022 klo 14:46
Onko ositteluristikko Ekin vai Teemun?
14. Eki15.2.2022 klo 14:52
Se on minun, siinä tuli väärä tekijänimi, mutta pääkirjoituksessa asia paljastuu toiseksi.
15. lapatossu15.2.2022 klo 18:30
Lainaus: 9. pelaaja 15.2.2022 klo 10:20
.. Ei tuntunut oikealta tavalta vaan piti palata perinteiseen eli aloitus keskiaukeamalta. Tavat tehneet orjaksi lyhyehkössä ajassa.
--
Itselläni on tapana aloittaa alusta ja tehdä loppuun tehtäviä etukäteen katselematta. Varmaan aika tavallinen tapa.
Pääsin juuri keskiaukeamalle ja pidin kaikista tehtävistä, erityisesti sivu 13 hymyilytti. Onko muuten laatijapiiriin liittynyt toinenkin muusikko kuvan tekijänä? (sivu 14) Vai onko vain saman niminen?
16. Lars15.2.2022 klo 18:40
Lainaus: 15. lapatossu 15.2.2022 klo 18:30

Itselläni on tapana aloittaa alusta ja tehdä loppuun tehtäviä etukäteen katselematta. Varmaan aika tavallinen tapa.


Jep, tätä samaa taktiikkaa olen käyttänyt, loppua kohti tahti hiljenee enkä koskaan ole loppuun asti päässyt mutta ei se minua haittaa, muutama viikko aina lehden parissa menee mukavasti ja sitten pitää taas palata IS:n digiversiosta tulostettuihin päivätehtäviin. Käärmeet,piilikset ym erikoistehtävät jätän suosiolla väliin...
17. lapatossu15.2.2022 klo 19:33
Minä taas pidän erikoistehtävistä aivan erityisesti. Yleensä saan kaiken ratkottua ajan kanssa, vain viimeisen sivun tavuristikko on joskus osoittautunut ylivoimaiseksi.
18. Arjatuula16.2.2022 klo 14:03
Lainaus: 15. lapatossu 15.2.2022 klo 18:30
....
Pääsin juuri keskiaukeamalle ja pidin kaikista tehtävistä, erityisesti sivu 13 hymyilytti. Onko muuten laatijapiiriin liittynyt toinenkin muusikko kuvan tekijänä? (sivu 14) Vai onko vain saman niminen?

Samaa pohdin?
19. Ylläpito16.2.2022 klo 14:04
Kyllä suosittu muusikko teki Arton pyynnöstä pääkuvan, koska hän on asiantuntija tuossa jutussa.
20. lapatossu16.2.2022 klo 14:19
Mainiota! Kiva tietää. Kiitos Ylläpito!
21. Ylläpito17.2.2022 klo 00:39
Romppeet ovat osoitteessa pelikaaniristikot.fi ja Kuivasen sivu 21 maistiaisena.
22. Ylläpito17.2.2022 klo 15:53
Kaikki halukkaat saivat näytenumeron.
23. lapatossu24.2.2022 klo 13:15
Sain ratkottua... Ositteluristikko aiheutti ihan kunnon aivovoimistelua, ennen kuin sain ajatukset nyrjäytettyä pois tavu-asennosta. Mutta hauskaa oli! Niinkuin muidenkin laatimusten seurassa. Kiitokset kaikille laatijoille.
24. Pekku6.3.2022 klo 22:39
Kyllä lehti todellakin on palannut omalle tutulle vaikeustasolleen viime vuoden pienen notkahduksen jälkeen.
Olen vasta ehtinyt Hakosen kolmoseen joka oli todella kinkkinen, pari iltaa kului ennen kuin valmistui. Muutkin kolmoset olivat kiitettävän hankalia, erityismaininta Nightwish porukan numeroleikki ristikolle, tykkäsin kovasti.
Vielä on aloittamatta Viitamäen, Liljeroosin ja Pallosen luomukset. Hieno lehti kokonaisuudessaan !
25. Pekku7.3.2022 klo 22:50
Tänään tuli myös tuo Viitamäen "superpahis" kolmonen valmiiksi. Meinasi ihan tuskan hiki tulla sitä pähkäillessä. Liljeroosin aukeama ja Pallosen osittelut vielä aloittamatta sitten olisi lehti paketissa.
26. Ylläpito7.3.2022 klo 22:58
Virhepalvelussakin on kerrottu, että osittelun laatijassa on virhe, se on Vuokilan ja Mäkisen.
27. Funny8.3.2022 klo 15:20
On sattunut, että en ehdi ratkoa kaikkia PuPe:n loppupään ristikoita ennen kuin jo uusi lehti on ilmestynyt. Keksin sitten, miten tuolta helpoiten välttyy, aloitankin loppupäästä. Tällä kertaa asiaa auttaa suuresti Lähteenmäen puuttuminen, yleensä siinä jumittaa pahan kerran.

Viitamäen pahiksessa en meinannut päästä alkuun. Harjoituksena ratkoin vähän helpomman samalta laatijalta, ja sitten alkoikin jo aueta. Vaikka en ole montakaan ositteluristikkoa ratkonut, tuo takasivuinen osoittautui, Viitamäkeen verrattuna, ns. lällärikamaksi. Kun tottui systeemiin, ositteluristikkoa oli hauska täyttää. Vähän aikaa kuitenkin jumitti, kun tuo Springer ei heti tullut mieleen.

Holopaisen merkilliset jutut taas askarruttavat. Muutama kohta näyttää jäävän epäselväksi. Kaikkia vihjeitä ei ymmärrä, ja pari piilokirjainta on jäänyt täyttämättä. Salokankaan vihjeistä aina tykkään, mutta nyt ihmettelin, onko hänkin ruvennut käyttämään kikkailuja entistä enemmän. Ei ole, mutta sellaiset hyppäävät esille, kun niistä pääsee niin helposti ratkonnan alkuun.
28. Batman9.3.2022 klo 23:20
Täällä on kyllä laadukasta kommentointia. Ei voi puhua samana päivänä toisaalla tapahtuvan kanssa. Keep up the good work!
29. Pekku10.3.2022 klo 23:35
Nyt on Liljeroos ja "osittelukin" selvitetty eli koko lehti on paketissa. IJL on todella tähtensä ansainnut sen verran hankala se oli. Ositteluristikko sen sijaan oli kolmoseksi helpohko, 2½ olisi ehkä ollut todenmukaisempi ?

Kiitokset taas laatijoille hienosta lehdestä, vaikeusaste oli taas kohdallaan :)
30. happonen23.3.2022 klo 21:36
Lehti täynnä ja täytyy kompata edellisiä kommentteja eli kovan pään vaikeusaste alkaa taas olla kohdallaan. Eniten työllistivät Holopainen ja Hakonen. Viitamäki soljui yllättävänkin tuskitta, mutta olipahan taas nautinnollista sanastoa. IJL oli sellainen mukava tasavaikea tahkottava, mutta ei mikään ihan maksimaalisen kova. Lähteenmäkeä jäin toki kaipaamaan ja sinänsä laadukas ositteluristikko ei ihan kompensoinut perinteisen loppuhuipennuksen puutosta. Kestää kyllä aina hetki säätää aivot "osittelumoodiin" ennen kuin näiden vähän harvinaisempien tehtävien ratkonta alkaa sujua. Kiitos ja jatkakaa samaan malliin!
31. Hidas Käsi4.4.2022 klo 11:08
Tämä on ensimmäinen Punainen Pelikaani jota ratkon. Onpa tosiaan mukavaa puuhaa. Aloitin järjestyksessä alusta - vain tavalliset sanaristikot - ja olen nyt edennyt sivulle 27. Meinasi kyllä jo ekassa kolmosessa tulla hiki otsalle. Katsotaan, josko pääsen loppuun asti.
32. Hidas Käsi4.4.2022 klo 14:02
Ehkä hieman yllättäen sivun 27 Keränen oli iisimpi kuin sivun 26 Holopainen. Saattaa johtua siitä, että minulla ei taida olla kokemusta laatijoiden tyyleistä.
33. kaplas5.4.2022 klo 12:35
Jaahas. Kopioin kännykällä kauppareissulla maistiaiseksi Keräsen kolmosen (hyi!)
Nyt ihmettelen nihkeää alkuunpääsemistäni...
Voisivatko kokeneet pupettajat kommentoida sen vaikeustasoa ja Keräsen tyyliä niin yleensäkin!
Pääsisin kartalle.
34. Hidas Käsi5.4.2022 klo 16:35
Olen ihan utami mutta minusta se on kolmosista helpoin. Sain sen täytettyä kuten Holopaisen edellisellä sivulla mutta sen jälkeen tyssäsi tieni. Jatkan sinnikkäästi kuitenkin.
35. kaplas5.4.2022 klo 17:25
Kiitos! Olenkin jo päässyt pikku hiljaa jyvälle..
36. Jiikoo5.4.2022 klo 21:56
Keränen kuuluu niihin PuPun kovislaatijoihin, joiden tuotosten kanssa minulla on kokemusteni mukaan edes vähän toivoa. Tämänkertaisessa (s. 27) minulla on avainsana 1–6 koossa, mutta vielä muutama ruutu vajausta koillisessa.

Vaalamon kolmosessa (s. 25) sama tilanne: puolesta kymmenestä ruudusta puuttuu yhä kirjain

Hakoset olen kokenut itselleni vieraiksi, yhden muistelen saaneeni loppuun saakka ratkotuksi. Tämänkertaista en taida jaksaa yrittää.

Viitamäen kolmoset samoin minulle liikaa. Tämän numeron 2½-tasoista (s. 22) uskalsin sentään tänä iltana yrittää ja sain täyteen. Oli ihan palkitseva tapaus!

Holopainen/Kurkela vertautuu Hakoseen muuten, mutta sitä yhtäkään loppuun saakka yrittämääni en saanut aivan täyteen, tämänkertainen jäänee väliin.

Vaalamon kolmosessa (s. 25) vielä 8 ruutua vailla kirjainta.

Eilen iltamyöhällä aloittamani Kuivasen 2½ (s. 21) täyttyi yllättävänkin joutuisasti tänään.

Liljerooseja olen ratkonut halulla hartaalla ja usein ihan itseäni tyydyttävällä menestykselläkin, mutta tämänkertaiseen aukeamaan (s. 30–31) olen saanut peittoa luvattoman vähän! Ei taida tulla siitä pakettia.

Pallosen ositteluristikkoon (s. 32) en ole uskaltanut tutustua. Teemun 2-tähtisessä avoristikossakin (s. 11) oli minulle työtä ihan tarpeeksi, samoin Vuokilan/Mannisen 2-tähtisessä taviksessa (s. 15).

Ei taida tulla minusta koskaan sellaista ratkojaa, joka töhertää PuPen suvereenisti täyteen! Jos osaaminen tässä iässä jossain suhteessa kehittyisikin, niin vinttikamari tuntuu vähintään samaa vauhtia rapistuvankin.

Vuokila/Mäkelän 2½ (s. 23) ja Salokankaan 2½ täyttyneet jokin aika sitten
37. Eki5.4.2022 klo 21:59
Sivun 32 ositteluristikko on siis meikäläisen laatima!
38. Jiikoo5.4.2022 klo 22:09
Sorry, Eki! Uskoin lehteen painettua tekstiä lukematta mahdollisia oikaisuja.

Lainaus: 36. Jiikoo 5.4.2022 klo 21:56
”Vaalamon kolmosessa (s. 25) sama tilanne: puolesta kymmenestä ruudusta puuttuu yhä kirjain”

Ei puutu enää. Pääkuvavihjeen juju selvisi ja ristikkoni täyttyi juuri.
39. Hidas Käsi5.4.2022 klo 22:37
Kyllä tämä tästä! Nyt on melkoisen pakertamisen jälkeen sivun 29 Viitamäki täynnä. Tosin epäilen, ettei se ihan oiken ole koska muutama kohta on aika kökön oloinen. Ehkä palaan tämän pariin vielä yön yli nukuttuani.
40. Funny5.4.2022 klo 23:05
En huomannut Viitamäellä kökköyksiä, ei niitä hänellä koskaan ole, joten kannattaa funtsia vielä.

Hakosen kanssa minulla on ollut vähän samanlainen tilanne kuin Jiikoolla (36.), että väkisin vääntäen joku tuli täyteen, mutta siinä oli niin outoja juttuja, että aloin hieman kavahtaa tuota laatijaa. Tällä kertaa kumminkin sain Hakosen täyteen kohtalaisen joutuisasti. Tyyli on muuttunutkin silminnähden ratkojaystävällisemmäksi.
41. kaplas6.4.2022 klo 10:41
Äkkiväärimmät kovikset saavat jäädä suosiolla syrjään. Ei niin etteivätkö kovalla puurtamisella ehkä täyttyisikin, ainakin jotkut, vaan siksi, että etsin muita haasteita sen ajan käyttöön
Päivän vireystila minulla vaikuttaa paljon vaikean ristikon täyttämiseen

Vihjeitä en siis pyydä, tiedän säännöt. Mutta hyödyllinen olisi joissakin jumikohdissa yksikin vihje.
Noh, pitää odottaa kuun loppupuolelle.
42. Leenanneli6.4.2022 klo 15:47
Nyt olen sivulla 25, paljon vielä jäljellä eli ne kaikista vaikeimmat. Mut kivaahan tämä on.
43. kaplas6.4.2022 klo 18:31
Keränen: todennäköinen valmistumisaikataulu huomenna, siis 7.4.22.
Hitaasti etenee...
44. kaplas7.4.2022 klo 08:53
No niin. Keränen nyt paketissa. Pieni varteenotettava epäily jäi koilliseen.
Pitääkö avainsanan olla merkityksellinen?
Minulle oli työläs. Mutta, tyytyväinen olen aluevaltaukseeni!
Muuten, vihje PP&M minun järjellä vaatisi pienen täsmennyksen tuohon rimpsuun. En siis lisävihjettä kaipaa..
45. Ylläpito7.4.2022 klo 08:55
Ei se välttämättä ole merkityksellinen, mutta pistää miettimään, jos...
46. Jokunen7.4.2022 klo 08:58
Kaplas, avainsana on Keräsen ristikossa ihan tavanomainen sana. Jos et sellaista saanut, sinulla on jossakin virhe.
47. kaplas7.4.2022 klo 09:04
Ok! Pitää vielä tutkia, ekakirjainta siitä vain pohdin .
48. kaplas7.4.2022 klo 15:45
Nyt koillisväylä mielestäni saatu haltuun.
Tulipahan tasomittaus tehdyksi. Ajan kanssa täyttyi. Pari kertaa olin taitojen "yläkuolokohdassa"
Silloin tällöin voisi yhden koviksen ottaa työn alle.

Huomenna taas HS-ristikko. Onhan se tietysti rutiinisempi ja autopilottikin välillä voi olla päällä.
49. Hidas Käsi9.4.2022 klo 13:09
Edistystä on tapahtunut sen verran, että taputtelen jo itseäni olalle! Vielä on tyhjä aukko ylävasemmalla Liljeroosin aukeamalla 30-31, vaan eiköhän sekin täyty ajan kanssa. Hieno lehti on tämä.
50. kaplas9.4.2022 klo 13:15
Hienoa!
51. Yussuf9.4.2022 klo 13:21
Vaalamon s.25 RUOTS SUKUNIMI TOISELLAKIN jäi pitkään auki, muuten täysi. Nyt kun senkin viimein keksin ja samalla sen pystyavainsanan sain oikein, koko ristikon juju valkeni. Olin pudota tuolilta :D
52. Pekkatyttö9.4.2022 klo 16:20
Nostakaa puoen hintaa vaikka kaksinkertaisesti
Älkääkö tehkö siitä yksinkertaista!
53. Pekkatyttö9.4.2022 klo 22:01
Siis nostakaa pupen hinta 17/€/lehti niin laatu nousee
Ekin kannattaa pysyä kakkosissa ihan oikeasti
54. Ylläpito9.4.2022 klo 22:30
Pekkatyttö, kaikki kommentit, joissa on alatyyliä ja/tai mainitaan Venäjän johtajia, poistetaan! Myös ihmisiä loukkaavat, ylläpitoakin hoitavat ihmiset.
55. Pekkatyttö12.4.2022 klo 16:36
Suojeletteko te Putinia vaikka esimerkiksi Amerikanyhdysvaltojen presidentti nimittä häntä Diktaattoriksija lastentappajaksi ???
56. Jiikoo13.4.2022 klo 10:23
Lainaus: 36. Jiikoo 5.4.2022 klo 21:56
”Liljerooseja olen ratkonut halulla hartaalla ja usein ihan itseäni tyydyttävällä menestykselläkin, mutta tämänkertaiseen aukeamaan (s. 30–31) olen saanut peittoa luvattoman vähän! Ei taida tulla siitä pakettia.”

Tulipas sentään. Täynnä. Istuntojen määrää saati aikaa en ole laskenut, mutta istumamuskelit ovat olleet kovilla!

Keräsen (s. 27) koillisnurkka takkuaa yhä. Kolmosista vain Vaalamo (s. 27) ratkottuna loppuun tämän IJL:n ohella. Holopaiset, Hakoset ja Viitamäet saavat jäädä etevämmille, samoin osittelukolmonen (s.32). Avainsanoja koossa 26 eli pyyhearvontojen ylempi haamuraja nippa nappa saavutettu, jos kaikki sanat oikeita.

PuPe 3/2022:n odottelemisiin!
57. kaplas13.4.2022 klo 12:25
Jiikoo, en tiedä, milloin voisi vinkata. Mutta rehujuttu itseä yllätti, vaikka ihan oikea vihje onkin.
Sain sen nurkan hieromalla kyllä kuntoon...
58. Jiikoo13.4.2022 klo 14:41
kaplas, minulla olisi rehujuttuun mielessä kaksikin vaihtoehtoa, mutta kumpikaan ei tunnu antavan tarpeeksi aineksia risteäviin. Muissa vihjeissä enemmänkin pähkäitävää.
59. Jiikoo13.4.2022 klo 15:04
Sain nyt Keräseni lopulta täyteen, mutta ratkaisusanojeni ja vihjeiden välillä on kysymysmerkkejä ja epävarmuutta. Toinen rehujuttuehdokkaistani (58.) istuu kokonaisuuteen, ei tarvinnut keksiä kolmatta, mutta tuo punaharmaa sandwich-rakennelma ja NI-TA-PUN ovat epäselviä edelleen. Sovittakoon, että vika on minussa.
60. Rampe13.4.2022 klo 15:33
Tuosta Keräsestä edelleen. Punaharmaa sandwich oli minulle selvä lähes alusta asti, mutta NI-TA-PUN -vihjettä ryhdyin vasta Jiikoon innoittamana miettimään ja selvisihän sekin.
Jiikoolle etukäteen tiedoksi, että selvittyään vihje tuntuu naurettavan helpolta. Näinhän yleensä hyvien vihjeiden kanssa käy.
61. kaplas13.4.2022 klo 16:02
Jostain syystä punaharmaa aukesi minullekin nopeasti, toisin kuin päivä liikkeessä. Aika kauan kestivät myös autovihje ja omapäinen...
62. Jiikoo13.4.2022 klo 16:35
Rampe ja kaplas, kiitos! Luettuani nyt viime postauksenne otin Keräsen vielä kouraani. Kuinka ollakaan, punaharmaa kuutio ja NI-TA-PUN selvisivät alle minuutissa molemmat! Muutoksiin ratkaisusanoissa ei ole aihetta, ja jälkikäteen ajatellen aika helppoja tapauksia molemmat!
63. Hidas Käsi13.4.2022 klo 18:47
No niin, alkaa olla sivun 32 ositteluristikko loppusuoralla. Vielä puuttuu pääkuvan alta vasen nurkka mutta toivoa on, että ennen huomista vielä valmistuu. Olipa muuten vaikea päästä edes alkuun! En ensin tajunnut ollenkaan koko ideaa. Yritin täyttää kuten tavuristikkoa kunnes juju valkeni. Kumitin kaiken pois ja aloitin alusta. Tämä on ensimmäinen kerta tällaisen tehtävän parissa, enkä meinannut millään saada aivojani rukattua pois tavutusmoodista.

Aijjuu, huomisen kauppalistalle lisättävä pyyhekumi!
64. kaplas13.4.2022 klo 19:03
Nitapun minullakin vielä tarkistettavaksi. Omapäinen piti vähän muuttaa samalla..
65. Hidas Käsi13.4.2022 klo 21:15
Nyt on ositteluristikkokin selätetty. Koska huomiseen on vielä aikaa, ajattelin tehdä ainoan läpyskässäni jäljellä olevan pulman, eli sokkokrypton vaikka en kryptojen ystävä olekaan. Kolmosnumeroa ja pääsiäisen pyhiä odotellen.
66. Pekkatyttö13.4.2022 klo 23:38
Ratkookohan vladimir putin näitä pupeja?
67. kaplas14.4.2022 klo 10:07
Liljeroosin jääkaappikovis etenee kuin tavarajuna rantaliejussa. No, on reilu kolmannes jo selätetty, parhaiten pohjoisosa.
Kaipa tämänkin valmiiksi saa, jos sinniä riittää..
Alku ei luvannut hyvää...


Hyvää pääsiäistä!
68. Matami14.4.2022 klo 11:06
Lainaus: 51. Yussuf 9.4.2022 klo 13:21
Vaalamon s.25 RUOTS SUKUNIMI TOISELLAKIN jäi pitkään auki, muuten täysi. Nyt kun senkin viimein keksin ja samalla sen pystyavainsanan sain oikein, koko ristikon juju valkeni. Olin pudota tuolilta :D
Olin jo luovuttaa, mutta luettuani Yussufin viestin päätin vielä yrittää. Kumitin avainsanan kaikki epävarmat pois, ja hetken kuluttua minulle aukesi se oikea avainsana. Wau, mikä ahaa-elämys! Vielä puuttuu yksi kirjain Vaalamon mainiosta ristikosta.
69. kaplas14.4.2022 klo 13:18
Sain nyt Liljeroosin jääkaappikoviksen valmiiksi.
Kova aherrus palkittiin!
Tekijän aikaisempia en ollut tehnyt, joten alkuhankaluutta ilmeni.
Mutta kummasti se aina alkaa kirkastumaan.
Muutaman sana löysin Ratkojista, olivat strategisissa kohdissa
Pidin.
Olen nyt seikkaillut täällä kovisten parissa, ja kaipa näitä ajan kanssa näitäkin pystyy hanskaamaan..
70. Jukkis5.5.2022 klo 10:54
Tästä pari kysymystä.

Vaalamo s. 25.
Oikea ylänurkka: Kuvassa AI, jossa A punainen, I sininen. Siitä ALI?A. Joten vissiin siinä sitten onkin Al (eli toka kirjain on pieni ällä), jolloin punainen A on Alin A?
Oikea alanurkka: MYY MYLLYÄ ENEMMÄN -> ITIS. Joku muu logiikka kuin se, että Itä-Helsingin aika iso ostari varmaankin myy ainakin jotakin tuotetta enemmän kuin joku mylly? Vähän kummallinen, jos ei parempaa selitystä ole.

Keränen s. 27. Oikea ylänurkahko: OMAPÄINEN! -> SAKARA. Liittyy joku sanonta tähän?
71. Tuomas L.5.5.2022 klo 11:05
Mylly on iso liikekeskus Raisiossa.
72. Ylläpito5.5.2022 klo 14:16
Alina oikein. Itis, logiikka lie kauppakeskusten väliset liikevaihdot. Jokaisella sakaralla on oma pää, esim. tähdessä.
73. iso S6.5.2022 klo 17:21
OMAPÄINEN! -> SAKARA on mielestäni turhan laveasti vihjattu. Eiköhän melkein jokaisen pää ole oma. Ympyrällä tietysti ei ole päätä eikä häntää, makkaralla on jopa kaksi päätä, aalto voi olla vaahtopäinen ja tiskiharja vaihtopäinen, jolloin oma pää on on menetetty ja kantrilaulaja voi tehdä laulun sen kaipaamisesta.

Niin tai näin, omapäisyys ei ole mitenkään erityisen tyypillistä juuri sakaralle, pikemminkin itsepäiselle kakaralle.
74. Jukkis17.5.2022 klo 10:43
Näköjään vielä yksi ymmärtämättömyysmerkintä tässä.

Viitamäki s. 29, oikea reuna: KÄYTTÖPAIKAN ALKU -> EURO. Mistähän tässä on kyse? Jos olisi EURA, niin ymmärtäisin, mutta en mitenkään tuohon saa A:ta.
75. Ylläpito17.5.2022 klo 10:53
Euro Euroopan valuutta.
76. Jukkis17.5.2022 klo 11:24
Höh. Mitähän nyt tähän selittäis ettei vaikuttais niin tyhmältä? Ei ole Euroopan valuutta, vaan joidenkin EU-maiden. Ja voi käyttää Euroopan ulkopuolellakin, mm. Ranskan Guayanassa. Jotta höh ja booyakasha sinne vaan.
77. iso S17.5.2022 klo 11:58
Jukkiksella on perusteltu syy olla protestantti. Montenegro ei ole EU-maa ja silti sen valuutta on euro. Kroatia on EU-maa ja sen valuutta ei ole euro vaan kuna. Lisäksi kun vaihtaa euroja jonkin muun maan valuutaksi niin onhan sekin eurojen käyttämistä ja näin voi tehdä luultavasti jokaisessa YK:n jäsenvaltiossa. Haaksirikkoinen voi käyttää euroja vaikka autiolla saarella, esimerkiksi nuotion sytykkeenä tai kaksoiskrepin korvikkeena.

Laatija voi pelastaa nahkansa vetoamalla siihen kuuluisaan ristikkotarkkuuteen, joka on vähemään tarkka kuin tarkka.
78. lapatossu17.5.2022 klo 16:45
Nyt iski uteliaisuus. Jos Jukkiksella oli siinä Eura, niin mitä mahtoi tulla maitopurkista?
79. Antti Viitamäki17.5.2022 klo 17:38
Jukkis / iso S:

Vihjeessä ei väitetä, että euro olisi (koko) Euroopan valuutta. Mutta lähinnä Euroopassa euroja käytetään. Eurooppa on siis eurojen yleinen käyttöpaikka. Totta kai ne toimivat jossain määrin muuallakin, mutta etupäässä juuri täällä.

Vihje on minusta huomattavasti täsmällisempi kuin Blom > ATTE. Useimmat Blomit, itse asiassa likipitäen kaikki Blomit, ovat aivan muunnimisiä. :-)
80. iso S17.5.2022 klo 18:12
Tilastollisesti katsoen varmasti niin on, että euroja käytetään useammin Euroopassa kun pappa betalar kuin autiolla saarella kun huudetaan "äiti tuu pyyhkimään!" Täsmällinen laatija pelasti etupäässä nahkansa.
81. Jukkis17.5.2022 klo 18:54
Jos laitetaan käyttöpaikaksi euroalue, niin ei jää mitään spekuloitavaa.
82. Antti Viitamäki17.5.2022 klo 19:05
Näitä tarkkuuskysymyksiähän on muistaakseni täällä joskus puitu... ja Tonin kanssa muistan niistä myös monasti keskustelleeni. Vahvasti on ainakin meille kahdelle noussut päällimmäiseksi ajatukseksi se, että vihjeen ei missään tapauksessa tarvitse olla "aina totta". Riittää kun se on sitä jossain selkeässä mielessä ja suht vahvasti.

Tässä samassa ristikossa on myös esim. vihje "messuilla pieneneviä". On varmasti messuja, joissa ratkaisusanan tarkoitteita ei ole ollenkaan — ja kaikilta messuilta löytyy varmasti sellaisiakin jotka eivät pienene kun ketään ei tuote kiinnosta. Silti vihjeen ja ratkaisusanan välinen yhteys lienee suhteellisen selvä.

Kaikissa EU-maissa käytetään päivittäin kymmeniä valuuttoja. Silti en missään tapauksessa laittaisi DOLLARI-sanalle vihjeeksi "Euroopassa käytetty". Jos on jokin yleinen rahayksikkö jonka jokainen nykyään yhdistää Eurooppaan, niin eiköhän se ole kuitenkin euro. Vihjeeni ei valehtele, eikä se myöskään ole mielestäni liian väljä, koska vihje tavallaan "antaa kaikki ratkaisusanan kirjaimet".

Heräsipä vielä kysymys, että mikä Jukkiksen logiikka oli Euran suhteen. Kirjoitit: "Jos olisi EURA, niin ymmärtäisin". En keksi, mitä Eura-alkuista sanaa tarkoitat. Heti tuli mieleen sana Euraasia, mutta eihän Euraa millään tavoin Euraasiassa kai "käytetä"? Ehkä tarkoitat jotain muuta?
83. Jukkis17.5.2022 klo 19:17
Olkiluodon ydinvoimalan käyttöpaikka.
84. lapatossu17.5.2022 klo 19:32
Lainaus: 83. Jukkis 17.5.2022 klo 19:17
Olkiluodon ydinvoimalan käyttöpaikka.
---
Tuohon käyttö Euroopassa on kyllä mielestäni paljon kauempaa haettu kuin Euro.
Ja entäs se maitopurkki? ANTTO ?
85. Jukkis17.5.2022 klo 19:48
Voi hyvä tavaton sun kanssa. Tämäkö on liian vaikeasti sanottu: "Jos olisi EURA, niin ymmärtäisin, mutta en mitenkään tuohon saa A:ta."
86. Jukkis17.5.2022 klo 19:50
Ja mitä ihmettä tarkoittaa "Tuohon käyttö Euroopassa on kyllä mielestäni paljon kauempaa haettu kuin Euro."? Ihan tajutonta settiä.
87. lapatossu17.5.2022 klo 21:50
Lainaus: 85. Jukkis 17.5.2022 klo 19:48
Voi hyvä tavaton sun kanssa. Tämäkö on liian vaikeasti sanottu: "Jos olisi EURA, niin ymmärtäisin, mutta en mitenkään tuohon saa A:ta."
--
No, kaiken saivartelun seassa pääsi unohtumaan alkuperäinen postaus.
--
Lainaus: 86. Jukkis 17.5.2022 klo 19:50
Ja mitä ihmettä tarkoittaa "Tuohon käyttö Euroopassa on kyllä mielestäni paljon kauempaa haettu kuin Euro."? Ihan tajutonta settiä.
--.
Siis sun mielestä 'Käyttöpaikan ALKU' takoittaa, että Eura on vastaus, koska siellä on ydinvoimala, jonka nimi on OLKIluoto On kyllä ihan kuusta tuommoinen päätelmä verrattuna Euro-Eurooppaan. Tätä tarkoitin, mutta yritin sanoa kohteliaammin.
88. lapatossu17.5.2022 klo 21:54
Tosiaan, olisit voinut laittaa maitotonkkaan vastaukseksi ALTTO, koska joku lehmä varmaankin ammuu siinä äänialassa.
89. Tarja17.5.2022 klo 22:07
Olkiluoto on Eurajoella, ei Eurassa. Siten Eura on Eurajoen alkuosa.
90. lapatossu17.5.2022 klo 22:18
Lainaus: 89. Tarja 17.5.2022 klo 22:07
Olkiluoto on Eurajoella, ei Eurassa. Siten Eura on Eurajoen alkuosa.
---
jaah, tosiaan, kuullostikin oudolta, mutta en tullut tarkistaneeksi. Mikään vihjeessä ei kuitenkaan indikoi ydinvoimala-käyttöä niinkuin pitäisi, jos sitä haettaisiin.
91. Antti Viitamäki17.5.2022 klo 22:21
Itse olen valmis myöntämään, että piirun verran parempi muoto EURO-sanan vihjeelle olisi ollut "käyttöpaikkansa alku", mutta vihjetila oli niin kamalan rajallinen. :-)
92. lapatossu17.5.2022 klo 22:28
Lainaus: 91. Antti Viitamäki 17.5.2022 klo 22:21
Itse olen valmis myöntämään, että piirun verran parempi muoto EURO-sanan vihjeelle olisi ollut "käyttöpaikkansa alku", mutta vihjetila oli niin kamalan rajallinen. :-)
--
Niin. Mutta ristikoissahan risteävät sanat auttavat oikeaan... Mainio ristikko tämä on mielestäni.
93. Jukkis18.5.2022 klo 10:25
Sähköverkkoterminologiassa tosin käyttöpaikka taitaa viitata siihen paikkaan, jossa sähköä käytetään, ei sähkön tuotantopaikkaan. Paitsi että onhan Olkiluodon ydinvoimala saanut valtioneuvostolta nimenomaan käyttöluvan, joten kyllähän Teollisuuden Voima sitä siellä käyttöpaikassa nimeltä Eurajoki käyttää, kun kerta lupa siihen on. Ja maitopurkista vois tulla vaikka AATTO, koska selvästi purkki aiotaan antaa joululahjaksi.
94. Kuuno18.5.2022 klo 10:50
Mielenkiintoista miten me tulkitaan näitä eri tavalla. Vihje->ratkaisu on minusta selkeä. Hokattuaan tietää, että on oikein, kuten Viitamäen laatimukset yleensä ovat.
Jos ratkaisu olisi ollut EURA ja viittaus voimalaan, olisi mielestäni vihje ollut huono.
95. Jukkis18.5.2022 klo 11:05
"Jos ratkaisu olisi ollut EURA ja viittaus voimalaan, olisi mielestäni vihje ollut huono."

Tästä olen ihan samaa mieltä.

Mutta jos vielä tämän asian lähistöltä. Siinä siis on maitopurkin kuva, siitä tuli ONTTO. Joskus on vihje TYHJÄ, josta tulee ONTTO, myös Pelikaanilehdissä. Minä aina hiljaa mielessäni protestoin tätä. Ja nyt kun katsoo sitä maitopurkkia, niin sehän on avaamaton, siis ei tyhjä. Silti se on ONTTO. Se on nyt pikapalaverin paikka Sanaris Oy:ssä.
96. lapatossu18.5.2022 klo 12:07
Ei se välttämättä täysi ole. Siinä voi olla muovikorkki purkin sillä puolella, joka ei näy kuvassa.
97. iso S18.5.2022 klo 14:27
Nyt menee mielenkiintoiseksi. Tarkkuuden vuoksi pitäisi verrata kuvaa korkillisiin maitopurkkeihin ja tutkia, vastaako kuva korkkia vastapäätä olevaa kuvaa todellisessa maitopurkissa. Jos ei niin rahat takaisin kaikille lehden ostajille, laatijan piikkiin!

Laatija voi yrittää pelastautua uhkaavalta konkurssilta väittämällä, että purkki on luonteeltaan ontto riippumatta siitä onko sen sisustassa maitoa, ilmaa tai tyhjiö, jolloin on samantekevää, onko purkissa korkkia ja onko se avattu vai ei. Mahdollisella avaamispaikalla ei ainakaan ole merkitystä onttouden suhteen.
98. Funny18.5.2022 klo 17:13
Tyhjä ei ole sama kuin ontto. Vesijohtoputki on varmuudella ontto, mutta se voi olla tyhjä tai täynnä. Maitopurkkia ei osaisi ajatella onttona, voisi ihmetellä, ettei laatija ole keksinyt parempaa vihjettä. Mutta Viitamäki on harhautuksen mestareita, joten tässä yksi harhautus lisää. Ja mitä väliä, onko purkissa korkki tai ei, eihän se mitään todistaisi.
99. Kielari18.5.2022 klo 17:22
ONTTO = jonka sisässä on tyhjä tila, sisältä tyhjä, tyhjäksi kovertunut t. koverrettu.
100. Funny18.5.2022 klo 17:31
Joten tyhjä voi siis olla täynnä. Siinäpä meillä paradoksi.
101. iso S19.5.2022 klo 15:19
Viitamäen kallo ei on melkoisella varmuudella ontto. Ainakin tuotannosta päätellen onton kallon (joka ei siis ole umpiluuta) sisällä on umpikierot mutta silti loogiset aivot, jotka eivät sorru kieroudestaan huolimatta epäloogisuuksiin. Milloin nähdään joulukalenterisarja jossa kolme seinähullua seitsemästä hokee "it's hard to be a ratkoja"? Jätän idean tuotantoyhtiön älyvapaaseen käyttöön.
102. Leenanneli19.5.2022 klo 16:42
Onko ratkaisu nähtävillä jossain? En löytänyt. Olen saanut nyt sivun 27 ratkaistua suurella vaivalla. Holopainen jäi kesken ja loppujen kanssa pähkäilen.
103. Ylläpito19.5.2022 klo 16:50
Ovat tulossa, meni pyyntö tuonne osastolle!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *