KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 2/2022

10018. Iisakin ristikot 2/2022

Nursei4.2.2022 klo 08:11
Iisakin ristikot takasivu, numerot 10 ja 20.
Tytteli ei aukea eikä kaari, samoin alfa, mikä ihme....
2. Ylläpito4.2.2022 klo 08:21
Vinkkejä vasta reilun kuukauden päästä. Mietitään päissämme!
3. Nursei4.2.2022 klo 09:00
?? Mitäs mä vinkeillä teen ensi kuussa.
Auta miestä mäessä, älä....
4. Ylläpito4.2.2022 klo 09:03
Säännöt täällä ovat ne (ohessa), että palkintokilpailuissa ei auteta. Muutenhan täällä kuorittaisiin kaikki kermat heti hätäisimmille ja kaikki muut ne näkisivät, tahtoen tai useimmiten tahtomattaan.
5. uki4.2.2022 klo 09:04
Olen aiemmin kehunut Annika Auran hauskoja vihjelausieita, jotka ymmärtää vasta kun on saanut vastaukset valmiiksi.
Nyt Annika Savolaisella oli saman tapainen ristikko. Lieneekö kyseessä peräti sama henkilö ?
6. Ylläpito4.2.2022 klo 09:10
Olemme antaneet itsellemme kertoa, että on. Toinen nimeä aikoinaan vaihtanut iisakkilainen on Kaija Patokoski (ent. Kaivosoja).
7. iso S4.2.2022 klo 10:20
Lainaus: 3. Nursei 4.2.2022 klo 09:00
?? Mitäs mä vinkeillä teen ensi kuussa.
Auta miestä mäessä, älä....

Hyvä mies, sitä samaa kuin tekisit nyt. Käytät apuna ratkaisemisessa. Ei se mäki mihinkään odottaessa katoa, joten myöhemminkin ehtii kiivetä.

Jaa että mitä hyötyä siitä on että saat vihjeet vasta kun mahdollisuus palkintoroposiin on mennyt? No se että saat edes jälkijunassa ristikon ratkaistuksi, opit paremmaksi ratkojaksi ja jossakin vaiheessa tulevaisuudessa alat saada ristikot ratkaistuksi ajoissa, vaikka et ulkopuolista apua ennen kalkkiviivoja saisikaan.

Se että apuja ei täällä anneta ennen palautusajan päättymistä ei johdu ilkeydestä eikä kateudesta, vaan Ylläpidon viittaamasta syystä. Täällä annettu apu tulee myös niiden silmiin ketkä haluavat ponnistella omin voimin.

Jos satut asumaan sellaisella paikkakunnalla jossa toimii Sanaseppojen paikalliskerho niin rohkeasti mukaan vain. Jäsenyys ei ole välttämätön, mutta suositeltava. Tärkeintä on yhteinen kiinnostus ratkomiseen. Siellä pienessä piirissä apua voi kysyä ja melko varmasti myös saa. Auttamishalukkuudesta se tuskin ainakaan jää kiinni.

https://sanasepot.fi/paikalliskerhot/
8. Sirpa4.2.2022 klo 11:51
Takasivu tuntuu nyt huomattavasti vaikeammalta kuin mitä muutamat aiemmat ovat olleet. Hyvä niin, riittää miettimistä!
9. Leena4.2.2022 klo 12:47
Kun iisakki tuli niin katsoin takasivun ja ajattelin onpa tosi vaikea. Sitten kun perehdyin uudelleen niin nyt olen saanut kaikki ratkottua. Yllätys itselleni.
10. Pike4.2.2022 klo 19:37
Takasivu oli suoraan sanottuna helppo tällä kertaa. Ei tarvinnut mitään "automallilistoja, taruolentoja" tms. hakea Googlesta. Maalaisjärjellä selvisi.
11. Rampe4.2.2022 klo 21:39
Takasivu on helppo sikäli, että olen yleensä ihan tollo näissä vihjekuvissa mutta nyt sain yli puolet ratkottua nopeasti.
Skytän aukeamaa pidän tavallista pahempana ja Alf Simbergin "Arktinen Aallotar" on ainakin minulle ristikoista vaikein.
12. Ripa5.2.2022 klo 06:39
Joo,ei kannata tuskastua,vaan naatitaan näistä lumitöiden ohessa.
13. anna h7.2.2022 klo 17:11
Minulla ratkesivat kyllä ne kaksi muuta Simbergiä melko ongelmitta mutta s. 14 takkuaa. Skytän aukeama prnsessatarinalla myös erittäin hankala. Janne Saloa jäin kaipaamaan, mutta toivottavasti taas ensi kuussa.
Takasivun kuviakin puuttuu vielä.
14. Satu7.2.2022 klo 17:41
Simbergit, Yksilöllinen ja Arkinen aallotar aukenivat kohtalaisen helposti vaikka ensin näyttivät tosi pahoilta. Oikeellisuudesta ei tietoa!. Hanhenmarssissa on vielä ihmettelyä oikealla puolellla keskellä ja keskellä alhaalla. Keräsen muokkaajat on aika paha, oikealla alhaalla tyhjää ja ylhäällä kolme ruutua :). Prinsessan seikkailuista sain lopulta kinkkisen vasemman alakulman ratkottua, mutta.... taivaan iloissa, tremoni soini vähän ihmetyttävät! Lähinnä pari kirjainta vaan!
15. anna h7.2.2022 klo 17:55
Satu, minulla taitaa olla aukkoja samoissa kohdin hanhenmarssissa. Keräsen muokkaajissa puuttuu yksi piilokirjain, ei ihan vaikeimmasta päästä tämä mutta sitä piiloa on vielä mietittävä. Skytän prinsessatarinan sain valmiiksi, yksi kysymysmerkki jäi kuitenkin.
16. Pike7.2.2022 klo 20:33
anna h, älä vaan taas kilauta keverille, vaikka mielesi telee!
17. Pekku7.2.2022 klo 22:36
Lehden takakansi ja alkupään helpot ja helpohkot puoliväliin asti olivat ihan mukavaa rentoa ajanvietettä, ei tarvinnut hirveästi harmaita aivosoluja rasittaa. Sitten tuli Simbergin "Hanhenmarssi" vastaan ja mukava rentous hävisi sen sileän tien. Kaksi iltaa sen parissa hikoilin mutta tulihan se viimein omasta mielestäni valmiiksi, kuitenkin minullakin pieni epävarmuus keskiosan alareunan kohdalla. Oikean puolen keskiosassa ei mielestäni ollut mitään ihmeellistä.
18. Joutilas9.2.2022 klo 09:22
Ristikot tehty ja luultavasti ymmärrettykin, paitsi Simbergin YKSI(L)ÖLLINEN ristikon vihje PUHEOSA, mihin minulla muodostuu ainakin itselle aivan käsittämätön sana. Kaikki risteävät mielestäni oikein, mutta jotain minulla kaiketi on väärin. En kysy mitään vihjettä, ainoastaan vahvistusta sille, että siihen tulee järkevä sana, kuten varmaan tuleekin.
Kaikki Simbergit ja Skytän Vastalause olivat yhtä helppoja, eli erittäin vaikeita. Keräsen MUOKKAAJAT oli hiukan armollisempi.
19. Sirpa9.2.2022 klo 12:38
Joutilas; sain tuon mainitsemasi Simbergin täyteen enkä siinä mitään jäänyt ihmettelemään. Hankala se oli.

Hanhenmarssi sensijaan on kesken pahasti, selvästi vaikein näistä kolmesta Simbergistä. Näkyy olevan toisillakin ongelmia sen kanssa.
20. anna h9.2.2022 klo 20:16
Tiedotan nyt vain että minullakin koko iisakki kasattu, ja ihan itse tein, en kilauttanut kenellekään. Hanhenmarssissa siinä alhaalla keskellä oli se hankalin kohta, mutta kyllä se siitä sitten aukesi. Takakannen kuvatkin selvisivät, vaikka joku hankala oli niissäkin. Tsemppä vain muillekin puurtajille, ehkä tämä ei ollut kaikkein visaisin, viikkohan tässä vain meni minulta, ja toki muutakin olen viikon aikana tehnyt enkä vain ratkonut.
21. Joutilas10.2.2022 klo 16:18
No nyt sain viimeisenkin Simbergin ratkottua oikein. Sehän tässä kangerteli, kun sijoittelin "Ässäarpasuota" väärään paikkaan ja väärään suuntaan. Eihän siinä onneksi mennyt, kuin muutaman yön unet. ;)
22. Aleksanteri11.2.2022 klo 07:37
Kuten Joutilas minäkin sain valmiiksi ko. Simbergin eilen illalla. Lisäksi tuli ahaa-elämys nukkumaan mennessä puuttuvasta Iisakin erikoisesta("tyttelin arvoitus"). Eli valmis on lehti. Oikeellisuudesta ei voi 100 prosenttista takuuta.!
23. Poispotkittu15.2.2022 klo 15:34
Kolmiokirja ei pahastuisi, jos annetaan vinkkejä. Olen ollut asiadta Kolmiokirjaan yhteydessä. Sivuillani saa antaa vinkkejä eikä toimintaani Kolmiokirja pidä vääränä.
24. Tuulia15.2.2022 klo 18:32
Onko sivulla 22 virhe?
25. zzzzz15.2.2022 klo 18:40
Itse en enää ole viitsinyt Iisakkia ratkoa, haluaisin tosi vaativan ristikon, joka voisi jäädä keskenkin, ainakin joku sivu. Iisakkiin voisi tehdä johonkin aukeamaan super hyper vaikean, joka saisi lähes kaikilta sormen suuhun. Vai tietääkö joku vielä vaikeamman kuin Iisakin?
26. Jaska15.2.2022 klo 19:01
Kyllä tietää.
27. Sirpa15.2.2022 klo 19:20
Tuulia; ei ole.
28. Tuulia16.2.2022 klo 19:12
No johan selvis! Aina sitä vaan tulee uusia sanoja vastaan, vaikka näitä on vuosikymmeniä pyöritellyt.
29. Pekku16.2.2022 klo 23:24
Sainpahan minäkin lehden viimein kokonaan valmiiksi tosin Auliksen ja Simbergin viimeisessä oli joitain sanoja joiden oikeudesta en ollut 100 % varma, tuli jopa mieleen että oliko Auliksella pieni virhe ?
Kiitokset taas kaikille laatijoille hienosta lehdestä, huomenna sitten kiskalle Punaisen Pelikaanin perään.

ps. toivottavasti Janne Salo ja tiipii palaavat seuraavassa numerossa !
30. trabantti24.2.2022 klo 10:37
Lainaus: 29. Pekku 16.2.2022 klo 23:24
Sainpahan minäkin lehden viimein kokonaan valmiiksi tosin Auliksen ja Simbergin viimeisessä oli joitain sanoja joiden oikeudesta en ollut 100 % varma, tuli jopa mieleen että oliko Auliksella pieni virhe ?
Kiitokset taas kaikille laatijoille hienosta lehdestä, huomenna sitten kiskalle Punaisen Pelikaanin perään.

ps. toivottavasti Janne Salo ja tiipii palaavat seuraavassa numerossa !

Joo samaa mieltä pikkuvirheestä siinä Auliksen pilvikuvassa
31. Kariheikki26.2.2022 klo 20:00
Kuukausi alkaa olla lopuillaan, eikä ristikoiden tyhjiin kohtiin tunnu enää tulevan täydennystä, joten on oman yhteenvetoni aika. Lehdessä on laskujeni mukaan 20 tehtävää, joista vaikeusasteeltaan yhden kolmion arvoiseksi - eli hyvin helpoiksi - olen luokitellut kuusi tehtävää. Toisaalta siellä on kolme tehtävää, jotka olen luokitellut kuuden kolmion arvoiseksi, eli hyvin vaikeiksi. Näihin olen saanut joitain sanoja sinne tänne, mutta mistään ne eivät oikein ole lähteneet aukenemaan. Loput tehtävät, eli 11 tehtävää ovat näiden väliltä. Osa helpohkoja, osa taas pitkällä pohdinnalla valmiiksi tai ainakin lähes valmiiksi saatuja. Olisin kiinnostunut kuulemaan, kuinka tämä vastaa muiden arviota lehdestä. Samoin kiinnostaisi toimituksen ajatus ja tavoite tehtävien vaikeustason jakautumasta.

Suuri kunnioitus niille, jotka jo reilun viikon kuluttua ilmestymisestä ilmoittavan lehden tulleen ratkottua!
32. Pike26.2.2022 klo 21:33
Tavallisesti minullakin on ollut Iisakissa kolme kuuden kolmion arvoista, muutama viiden kolmion arvoista, joissa on kulunut tavallista enemmän aikaa pähkäillessä. Sitten suurin osa on ollut helpohkoja 1-2-3 kolmiota. Vaikeita voisi olla enemmän!
33. Sirpa26.2.2022 klo 23:08
Simbergin kolme ristikkoa olivat tämän lehden vaikeimmat, yksi niistä on kesken yhä, ei taida valmiiksi tulla.
Myös Skytän aukeama oli haastava.
Nuo merkkasin kuudella kolmiolla. Viidellä Lehdon ja Keräsen.
Yleensä näiden laatijoiden ristikot on ne vaikeimmat unohtamatta Saloa, joka nyt puuttui.
Lehden alussa on paljon helppoja, piilosanat ovat yleensä helppoja, takasivun kuva-arvoituksia saa joskus miettiä kauan, riippuu aiheesta.

Monipuolinen lehti, olen tykännyt eikä haittaa vaikka vaikeita olisi enemmänkin.
34. Joutilas27.2.2022 klo 09:11
Olen samoilla linjoilla edellisten kanssa. Lisäksi liian helppoja on liikaa, tai oikeammin niitä ei visaisessa tarvitsisi olla lainkaan. Toki vaikeus ei ole ainoa kriteeri. Etenkin ristikon laatu, monipuolisuus, viihdyttävyys ja ratkonnassa syntyvä perstuntemus ovat erittäin oleellisia seikkoja. Ristikko voi olla helpohkokin, jos se on mukava ratkoa ja siitä tulee hyvä fiilis. Esimerkkinä vaikkapa Pekka Joutsin ja Toni Piiraisen laatimukset. Iisakissa en hirveästi pidä Annika Savolaisen, Teuvo Jyräksen, Tiia Puputin, enkä pienin varauksin Aulis Lehdon laatimuksista. Heilläkin varmaan kannattajansa on, joten eläköön erilaisuus!
35. Sirpa11.3.2022 klo 11:14
Tämä lehti on postitettu niin kysyisin Lehdon ristikosta. Siinä on yläosassa vihjeruutu jossa lukee 'ääniä' ja joku kuva mistä en oikein saa selvää, pilvi? Saamani ratkaisu ko kuvasta on 'ramiseva' jota en ymmärrä?
36. Rampe11.3.2022 klo 11:43
Sirpa, pilvi siinä on minustakin ja siitä sataa rakeita.
Saman oudon ratkaisusanan sin minäkin.
Äänpilkuilla se olisi ymmärrettävämpi, ainakin jos rakeet peltikattoa hakkaisivat.
37. Sirpa11.3.2022 klo 12:02
Kiitos Rampe.

Entä s14 Simbergin ristikon alareunan hiihtäjästä tuleva ratkaisusana?
38. Tarja11.3.2022 klo 13:07
Minulla on siinä TAITAA.
39. Mape11.3.2022 klo 19:02
Mikä on skyttä löfgren s.17 "tietyn postin lähde" ?
40. isoäiti11.3.2022 klo 19:33
Mape, minulla on siinä vihaaja.
41. Kerttu12.3.2022 klo 17:23
Simberg s.14 pari vinkkiä jos saisin eli Ryhmän valopäät loistavat ja Allen pätkä hylätty.Muistaisko joku vielä ?
42. Rampe12.3.2022 klo 17:59
Minulla ensimmäiseen usein kuvassa kieltä näyttävä nero monilkossa ja toiseen heinä.
43. Rampe12.3.2022 klo 18:00
Piti olla monikossa.
44. Tarja12.3.2022 klo 18:00
Einsteinit ja timotei (Tim, ote, i)
45. Rampe13.3.2022 klo 09:44
Sama ristikko, pystysana alhaalla keskellä:
Sain vihjeeseen VÄKI sanan MANA, mutta en ymmärrä yhteyttä. Olisiko minulla siinä virhe?
46. Tarja13.3.2022 klo 10:30
Kielitoimiston sanakirja:
" mana = myt. jumalissa, ihmisissä, eläimissä ja esineissä piileväksi uskottu persoonaton yliluonnollinen voima, väki."
47. Tarja13.3.2022 klo 10:32
Tai toisinpäin:
" väki = myt. jnk paikan kuvitellut haltiaolennot; jhk liittyväksi kuviteltu persoonaton voima, mana."
48. Rampe13.3.2022 klo 12:19
Kiitos, Tarja.
49. Sirpa15.3.2022 klo 23:00
Skytän aukeamaristikossa on vihje AAUKI
Mitähän siitä tulee? On näköjään jäänyt auki tuo kohta.......
50. Pike16.3.2022 klo 06:46
Voisi olla SAULI eli a uki = s ula ja a väliin. Niin skyttämäistä, mutta en muista enää tuota ristikkoa.
51. Rampe16.3.2022 klo 07:21
Tuosta tulisi SAULA.
Sirpan kysymys sai minutkin ottamaan ristikon esiin, mutta en löydä tuota kohtaa.
Missä päin ristikkoa se on?
Huomasin itsekin että ristikkoni oli lounaiskulmasta auki, mutta tuota vihjettä hakiessani se aamutuimaan täyttyi.
52. Joutilas16.3.2022 klo 07:59
Sivu 17, 4. ruutu vasemmalta ja 10. ruutu alhaalta. Minulla siinä seisoo SAULA, eli aivan niin kuin 50. Pike edellä selitti, mutta lopputulema, kuten 51. Rampe päätteli.
53. Tarja16.3.2022 klo 09:07
Minulla kävi mielessä sellainenkin vaihtoehto, että kummankin sanan ensimmäisen vokaalin pidennyksellä saataisiin aikaan SUULA. Se lintuna olisi minulle huomattavasti tutumpi sana kuin Saula. Mutta koska Skytän ristikoista löytyy usein minulle täysin tuntemattomia sanoja, niin varmaan tuo Rampen mainitsema on sitten oikein.
54. Ylläpito16.3.2022 klo 09:12
Suulan vihje olisi (ainakin helpommin) ollut AUUKI.
55. Tarja16.3.2022 klo 09:38
Olisi kai suulan vihje voinut olla mikä muu tahansa, vaikka lintu. Siitä ei ollutkaan kysymys. Skyttä on ilmeisesti halunnut lisätä ristikkoonsa vaikeutta laittamalla oudon sanan, jossa on piilokirjain. Joku muu käyttää tuttuja sanoja ja lisää vaikeutta tekemällä hankalan vihjeen.
56. Rampe16.3.2022 klo 09:44
Saula näköjään löytyy paikannimenä Virosta. Suomesta löytyisi ASULA, mutta taivaan iloihin olisi ehkä AAAA turhan hekumallinen vastaus.
57. Sirpa16.3.2022 klo 10:09
Olipas hankala kohta tuo AAUKI.

Toinenkin piilokirjain tuottaa ongelmia samassa ristikossa vasemmalla sivulla keskellä on vihje: ASIARYHMÄ?
58. Nolla16.3.2022 klo 10:27
Lainaus: 57. Sirpa 16.3.2022 klo 10:09
Olipas hankala kohta tuo AAUKI.

Toinenkin piilokirjain tuottaa ongelmia samassa ristikossa vasemmalla sivulla keskellä on vihje: ASIARYHMÄ?

Tämä on mielestäni o. Esim valuuttakori.
59. Tarja16.3.2022 klo 10:27
Suomisanakirja: "kori = kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva: asiaryhmästä tms. Esimerkiksi: Euroopan turvakokouksen kolmas kori. Valuuttakori."
60. Sirpa16.3.2022 klo 11:05
Kiitos avusta! Se aukeama tuli täyteen, ei ollut niitä helpoimpia tämä.
61. Antti Skyttä16.3.2022 klo 12:14
Minun logiikkani AAUKI => SUULA lähti siitä, että pidensin vihjeen ensimmäisen vokaalin niin kuin vastaussanassakin käy (AUKI => SULA). Se ei näköjään käynytkään kaikille samalla tavalla selväksi kuin kuvittelin tapahtuvan. Kiitos kaikista kommenteista! Uskon, että ensi kerralla osaan vastaavanlaisessa kohdassa asettaa vihjeen selkeämmin.
62. Tarja16.3.2022 klo 12:36
Vau, olen sanaton. Tai siis erittäin iloinen. Kiitokset nopeasta vastauksesta ja pahoittelut aiheettomasta kritiikistä. Mutta kun Ylläpitokin teilasi logiikkani, niin pakkohan siihen oli uskoa. Parempi sana mielestäni nyt kuitenkin ristikosta siis löytyy.
63. Ylläpito16.3.2022 klo 12:58
Tarja, ei teilattu, ei lainkaan. Mainittiin vain toinen vaihtoehto, jota ei tässä ristikossa tarjottu.
64. Tarja16.3.2022 klo 13:13
Kyllä minusta lause "suulan vihje olisi ollut..." kertoo, että tarjoamani suula ei Ylläpidon mielestä ole oikea vastaus kyseiseen vihjeeseen. Mutta ei sillä ole enää väliä. Olen onnellinen, että logiikkani osui yksiin laatijan kanssa. Ja se on tärkeintä.
Tuosta ristikosta haluan vielä mainita, että viimeinen kuva kirvoitti hersyvän naurun minulta. Kaipaamani huumoria ihastuttavalla tavalla ja taidokkaalla piirroksella. Olen oppinut tykkäämään näistä jatkokertomuksista ja mielenkiinnolla odotan seuraavaa osaa.
65. Ylläpito16.3.2022 klo 13:32
Anteeksi jos sanoimme liian lyhyesti, mitenkään ei ollut tarkoitus jyrätä Tarjan ideaa.

Jos tuo toinen kirjain on piilossa, pitää SAULA hyväksyä aivan ehdottomasti. Antamamme toinen vihje AUUKI olisi ollut vedenpitävä. Tahdomme sanoa, että tässä vihjeessä akatemiarehtori on keksinyt muuten välttävän tason jipon, joka tällä piilolla olisi toiminut paremmin toisella tavalla, ettei tule duaalia.

Kuten Piukkojen paikkojen loppurepliikissäkin todetaan: "Nobody's perfect!"
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *