KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 5.-6.2.2022

10017. IS Viikonloppu 5.-6.2.2022

Ylläpito4.2.2022 klo 00:43
Vuokila huilaa yhden kuukauden iltiskovispuolella ja Kuivasen Arto tuuraa kakspuolosellaan, joka on jonkinlaista jatkoa hänen edelliselle kovikselleen itsenäinen toki.
2. Joutilas5.2.2022 klo 20:23
Aluksi ajattelin, että eihän tämä ole kuin kakkosen tasoa hankaluudeltaan, mutta väärässä olin, kuten lähes aina. Helppous vaihtui aika äkkiä hankalahkoksi. Sinisiäkään en osannut arvailla paljoa ennen niiden täyttymistä. Muutamia mukavia jippoja oli ja etenkin "LIIGASEL" ratkaisun ymmärtäminen otti pitkän tovin. Mukava ja viihdyttävä ratkottava. Vaikeus 2½ mielestäni aika lähellä totuutta. Kiitokset!
3. JPR5.2.2022 klo 20:56
Mantan valinta on Leinosen käsialaa ja sellaisenaan se oli minulle totuttua hankalampi mutta sain sen ratkaistua muiden hommien ohella.

Tekijälle kiitos!
4. Elva5.2.2022 klo 22:51
Viihdyttävä Arto Kuivasen kovis. Mielestäni hyvinkin kakspuolonen. Hankalin kohta oli vasen reuna, johon juutuin hyväksi toviksi, kunnes sain sen selvitettyä.

Kultin Tavis oli jälleen mainio. Keskellä alhaalla olin ihmeissäni, kun en päässyt eteenpäin. Olinkin varma että olin menossa metsään, kunnes älysin kuvion. Hieno kohta!

Muita tehtäviä en ole vielä ehtinyt ratkoa.
5. happonen6.2.2022 klo 00:16
Kovis oli selkeästi kaksipuolikas, mutta ei mitenkään erityisen elämyksellinen. Toisaalta hyviä pitkiä ja mielenkiintoisia sanoja, mutta nimisanoja oli ikävä kyllä liikaa. Pidän kyllä Kuivasen tuotannosta PuPessa mutta tämä ei oikein sytyttänyt. Tuoppeja meni vähän yli yksi rauhalliseen tahtiin.
6. Elva6.2.2022 klo 09:37
Sakari Pajakosken Ristis oli aivan huippu, eri alojen yleissivistystä. Ekin piilis oli myös mainio.
7. Kuju6.2.2022 klo 10:30
Vihje "vastakohtaansa viisaampi" ei mielestäni yleisen käsityksen mukaan ole oikein. Toki ratkaisun tuosta arvaa, mutta onko laatijalle tullut erhe?
8. Kuju6.2.2022 klo 11:34
Elikkä 1,5 tuntia ja kaikki täynnä koviksessa. Ei silti ollut liian helppo, googlaamistakin tarvitsi. Palkitseva kyllä siinä mielessä, että kerrankin pääsi etenemään juoheasti ilman toistuvia muutoksia ja uusien kirjainten entisten päälle tuhertamisia. Siniset lauseet mielestäni mukavia!
9. Rampe6.2.2022 klo 14:10
Kuju, eiköhän tuo "vastakohtaansa viisaampi" ole ihan oikei.
Minulle tämä ristikko oli hitaammin täytettävä kuin happoselle.
Tai sitten tuoppeja menee tiukempaan tahtiin.
Pahiten jäin jumiin alapuoliskon puolivälin pystyvihjeisiin, niin helpoilta kun ne jälkikäteen tuntuvatkin.
10. Kuju6.2.2022 klo 14:30
Olisin taipuvainen väittämään, että "vastakohta viisaampi" olisi enemmän yleisen ajatuksen mukainen.
11. Rampe6.2.2022 klo 14:41
Olen eri mieltä, vaikka joskus katumuksen hetkinä ei ole siltä tuntunutkaan.
12. Kuju6.2.2022 klo 14:55
Moni muukin voi olla eri mieltä, mutta ainakin olisi vihjeen perään pitänyt pukata kysymysmerkki, jos wanhaa sanontaa kovin kyseenalaistetaan.
13. Iso S6.2.2022 klo 21:56
Elvalle vasen laita oli hankalin, minulla takkusi oikea ylänurkka viimeisenä. Wirtasenkin joduin vaihtamaan kahdesti. Kävi kuin Severi Suhoselle, joka vaihtoi naamaa kolme kertaa apinan kanssa ja joka kerran vaihdossa hävisi. Ihan ok tämä oli joka suhteessa. Pakollinen kitinä: tähtäävät samaan lopputulokseen, mutta vain jos tähtäävät. Xxxxxxxx voivat tähdätä myös ihan eri tulokseen.
14. PM6.2.2022 klo 21:59
Iltapäivän IS-ostos tulevien iltojen ajanvietteeksi. Kovis meni jo läpi, ja kun siinä meikäläinen pääsee päätyyn asti avuitta, vaikeustaso ei voi olla korkea. Vaikka kolme kirjainta olikin väärin. Eka sanan ratkoin vihjeestä 'PANKIN' ja viimeisen vihjeestä 'TOKIOSTA SUOMEEN'. Yksi uusi sanakin sieltä tuli.
15. Jiikoo6.2.2022 klo 23:43
Kuivaseen olen minäkin tutustunut PuPen puolella, ihan virkistävää vaihtelua IS-Koviksessakin. Lehti tuli ostettua vasta tämän illan viihteeksi ja ihan sopivanmoinen urakkahan tuosta urkeni, tähditys 2½ mielestäni kohdallaan.

Yhdestä Koviksen vihjeestä mieleeni tullut julkisuuden henkilö hiihteli ohitseni yhdessä Finlandia-hiihdossa nelisenkymmentä vuotta sitten, kymmenkunta kilometriä ennen Lahtea. Oli hyvässä hapessa olevan näköinen, jutteli kaverinsa kanssa kepeästi niin kuin 65 km ei vielä tuntuisi missään. Tulosluettelosta sain sittemmin lukea tuon kanssahiihtäjän jättäneen minua viimeisellä kympillä kymmenkunta minuuttia.

Muuan Siiri ”Äitee” Rantanen oli sitten oma lukunsa: 27 vuotta minua vanhempi täti-immeinen, silloin kuusissa kymmenissään, paineli nuo 75 km suvereenisti jossakin kaukana edelläni, ihan omilla tuntiluvuillaan. Terveisiä vain sinne Lahteen lylynlykkijäladylegendalle!

Vuoden 1985 jälkeen ei minua ole Finlandia-hiihdon lähtöalueella nähtykään, maalista puhumattakaan. Mutta olen minä tänä talvena sentään pikku päivämatkoina 422 km pertsaa laahustanut, omaksikin ihmeekseni. Paloheinässä, Petikossa, Leppävaarassa...

Piiliksessä yksi sana vielä mietinnässä.
16. Jaska6.2.2022 klo 23:45
Viimeviikkoista selvästi vaikeampi, mahtui kuitenkin 2½-raameihin. Sellaisena rattoisaa ajanvietettä.

Selvisin tavallaan tasuriin iso S:n kanssa, kun jouduin vaihtamaan kaksi nimeä yhdesti. Sanasto OK, oiskohan se PM:n ennestään tuntematon ristikkoensipainos. Sille olisi suonut räväkämmän vihjeen. Sama koskee Mannerheimia. Makuasioita, mutta reunaan päättymätön lause pudottaa tekniikkapisteitä. On nyt kiikun kaakun tuon kiitettävän arvosanan kanssa...

Jää lopulta mansikka panemati kaakun koristeeksi. Jää siis magnaksi.
17. Elva7.2.2022 klo 12:17
Minulta jäi lauantaina ratkaisematta LIIGASEL-vihje (ratkaisusana toki selvillä), mutta olin päättänyt, että se vielä selvitetään. Nyt otin ristikon esiin ja niinpä tämäkin vihje selvisi.
18. Eikka8.2.2022 klo 15:51
Lainaus: 12. Kuju 6.2.2022 klo 14:55
Moni muukin voi olla eri mieltä, mutta ainakin olisi vihjeen perään pitänyt pukata kysymysmerkki, jos wanhaa sanontaa kovin kyseenalaistetaan.

Tämähän on suoraan vanhasta sanonnasta eli ratkaisusana on sananlaskun mukaan vastakohtaansa viisaampi.
19. Funny8.2.2022 klo 16:19
Kuju nähtävästi tuntee wanhan sanonnan, Eikka taas vanhan. Molemmat ovat päteviä tapauskohtaisesti, mutta joka tapauksessa monet sanonnat ovat täyttä pötyä.
20. Eikka8.2.2022 klo 16:32
Lainaus: 19. Funny 8.2.2022 klo 16:19
Kuju nähtävästi tuntee wanhan sanonnan, Eikka taas vanhan. Molemmat ovat päteviä tapauskohtaisesti, mutta joka tapauksessa monet sanonnat ovat täyttä pötyä.

... ja kuvaavat suomalaista melankoliaa, esim. itku pitkästä ilosta, joka kuuseen kurkottaa jne. Siinäkin mielessä kysymysmerkki voi olla paikallaan.
Itse olen sitä mieltä, että yön yli nukkuminen, myös ristikoiden ratkonnassa.
21. iso S9.2.2022 klo 12:49
Tehdäänkö kompromissi: päivän aikana koulu, elämä, ristikot ja Siperia opettavat, joten illalla päässä on enemmän tietoviisautta kuin aamulla. Yön aikana alitajunta käsittelee edellisen päivän antia. Tieto sisäistetään ja ymmärretään, joten aamulla on enemmän viisautta kuin illalla, ja illalla askarruttanut ristikon kohta ratkeaa. Siperia on Siperia, se ei aamulla ole iltaa helpompi. Jos hyvin käy niin ihminen muuttuu ajan myötä viisaammaksi, kunnes jossakin vaiheessa alkaa muuttua höperömmäksi, jolloin sananlasku pitää kääntää päinvastaiseksi.
22. Rampe9.2.2022 klo 15:17
Ainakin nuorempana huomasin monena aamuna katuvani mitä kaikkea illalla tulikaan tehtyä. Tosin pahimmat töppäykset sattuivat uuden vuorokauden puolelle, joten tiedä sitten kumpi oli viisaampi.
23. Arska17.2.2022 klo 14:10
Liigasel?
24. Ylläpito17.2.2022 klo 14:13
Guga Liiganen?
25. Arska17.2.2022 klo 14:19
Liikasta mietin mutta en hokaa. Egil?
26. Ylläpito17.2.2022 klo 14:21
Siitähän se suoraan tulee.
27. Arska17.2.2022 klo 14:27
Kiitos
28. Jiikoo17.2.2022 klo 14:37
Egil Danielsen (1933–2019) oli norjalainen keihäänheittäjä – olympiavoittaja (Melbourne 1956) ja maailmanennätysmies. Nimi oli jossakin takaraivossani, vaikka olin hänen olympiavoittonsa aikaan vasta 5-vuotias, niinpä se oli tässä helppo hoksata ja hyväksyä risteävistä tulevana. Senioriteetista on joskus hyötyäkin!

Erkki / tässä Eki/Egi Liikanen/Liiganen lauleskeli Evakkoreestä 1975. Aikansa hittikappale. Juuri hän ohitti minut Finlandia-hiihdon loppupuolella 1980-luvun alkualkupuolella (vrt. postaus 15.).

Saatiinkos tästä Koviksesta 1–9 = LASKUSANA?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *