KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIENI RUUTUKOKO HARMITTAA

11557. Pieni ruutukoko harmittaa

Kaapo10.5.2024 klo 20:18
Joopa joo, Kaapo Jupina taas valittaa.

Näkö heikkenee vanhalla miehellä ja etenkin Suomen Kuvalehden kanssa alkaa olla ongelmia. Mittasin ruutukooksi 8,5 milliä Esim. Iisakissa se on 11 milliä. Lisäksi Piiliksen vihjeitten teksti on pienempää kuin lehdessä muualla. Ikään kuin lehdessä olisi suurikin tilapula.

En minä ratkontaharrastusta tämän takia lopeta, mutta SK:n tilauksen peruutin.
2. Jiikoo10.5.2024 klo 23:50
Meillä Posti ”palvelee” jakamalla postin joka toinen viikko ma-ke-pe ja joka toinen ti-to. Saan siis paperilehden joka toinen viikko vasta perjantaisin. Tämä on osaltaan ohjannut minua käyttämään hyväkseni netin SK-sivustosta löytyvää ”Viikon lehteä”.

Tekaisen ristikosta ja piiliksestä A4-paperitulosteet ja ratkon niille perinteiseen malliin kynällä. Tulostepaperi on sopivasti pehmeämpää ja karkeampaakin kuin lehden kova- ja liukaspintainen aikakauslehti, jolle käyttämäni ohuet lyijytäytekynät (HB?) tekevät onnettoman vaisua jälkeä.

Piiliksen vihjeet kopioin leikepöydälle ja sieltä Wordiin, mistä tulostan ne omalle aaneloselleen haluamallani fontilla haluamassani koossa. Piiliksen ruudukonkin olen oppinut skaalaamaan mieleisekseni. Ristikossa on skaalauksen kanssa pientä häikkää, nettilehden tarjoamista valikoista ei tahdo löytyä optimijuttua. Ongelman kanssa olen kuitenkin oppinut elämään ja käyttökelpoisia tulosteita tuottamaan.

SK:n ristikkosivu on minulle toki tärkeä, mutta sen pikku ongelmat eivät sentään ratkaise, peruutanko lehden monikymmenvuotisen tilaukseni vai en – lehdessä on muutakin antia.
3. Jiikoo11.5.2024 klo 07:50
(2.) lehden kova- ja liukaspintainen aikakauslehti => lehden kova- ja liukaspintainen aikakauslehtipaperi

Illan myöhäisinä tunteina eivät näppissormet pysy katkeilevan ajatuksen perässä senkään vertaa kuin ”paremmalla ajalla”, sikäli kuin sellaista on. Ja se oikoluku tuppaa aina vain unohtumaan!
4. Kaapo13.5.2024 klo 21:58
Kiitos vinkeistä Jiikoo, mutta eihän sen noin pitäisi mennä.

SK:n layout-suunnittelu on mennyt pieleen, jos on pakko tehdä 8,5 * 8,5 ruutukoko, kun muualla on käytössä 11 * 11.
5. lapatossu13.5.2024 klo 22:54
SK:n sivu on pienempi kuin esim. PuPen. Jos ruutukoko olisi nykyistä isompi, niin ruutuja olisi vähemmän, eli vähemmän ratkottavaa, joten minun mielestäni nykyinen on hyvä. Kannattaisiko käväistä optikolla? Tai hankkia suurennuslasi.
6. Funny13.5.2024 klo 22:56
Eihän SK ole mikään ristikkolehti.

Minulla on kuitenkin vastaveto pienille ruuduille, hyvät silmälasit. Ratkonnassa käytän erityisen vahvoja lukulaseja, eihän joidenkin piirtäjien liian yksityiskohtaisista kuvista muuten aina saa selvää. Kehitys on muutenkin mennyt huonompaan suuntaan. Ennen käytettiin yksinkertaisia kuvia, joita ei tarvinnut tihrustaa. Ruutuihin ei myöskään ahdettu niin paljon tekstiä. Löysin äskettäin vanhoja Jerry Cotton -lehtiä, joiden takana on pieni ristikko, ruutukoko noin 7,5 milliä. Saan kaikesta selvää ilman lasejakin.
7. Jiikoo13.5.2024 klo 23:57
Sain käyttämästäni optikkoliikkeestä ihan äskettäin kutsun maksuttomaan näöntarkastukseen. Yrittäisivät varmaan suostutella minut taas päivittämään lasejani. Näen nykyisillä 3 vuotta vanhoilla monitehoilla kuitenkin yhä ihan ongelmitta, joten taitaa olla vanhoissa vara parempi. Silmäni ovat noin 70 vuotta vanhemmat kuin silmälasini. Suomen Kuvalehden piiliksissä ei minua ruutujen pienuus häiritse ollenkaan niin pahasti kuin järjenjuoksun jähmeys.

Lehtitalo on kaupallinen yritys, sen on yritettävä olla antamatta ristikolle ja piilikselle palstatilaa enempää kuin nykyiset 1½ sivua. Sille aukeamasta yli jäävälle sivunpuolikkaalle myyty mainostila sentään tuottaa lehdelle rahaa, kilpatehtävät vain vievät! Yritän ymmärtää lehden linjanvetoa näiltä osin tyytyen mukisematta pienehköihin piilisruutuihin ja pieneen, kapeaan vihjefonttiin. Vaihtoehtona olisi kaiketi vielä nykyistäkin kalliimpi tilaushinta!
8. Kaapo14.5.2024 klo 21:06
Kävinhän minäkin optikolla, mutta vastaus oli masentava. Näköni ei enää silmälaseilla parane. On kehittynyt kaihia.
Isompi ruutukoko auttaisi kyllä.
9. Funny14.5.2024 klo 21:12
Kun kaihi kehittyy, siinä eivät isommat ruudutkaan kohta auta. Mutta leikkaus auttaa, sen jälkeen maailma kirkastuu hämmästyttävästi. Eikö optikko sitä kertonut?
10. Kaapo15.5.2024 klo 08:48
Tässä nyt itse asia näyttää unohtuvan.

Onko 8,5 * 8,5 milliä riittävä ruutukoko?
11. Jukkis15.5.2024 klo 09:03
Näköjään Hesarin ristikossa A4:lle printattuna ruutukoko on 7,5 * 7,5 mm. Pääosin riittää, mutta useimmiten pitää joitakin ruutuja isompana katsella netistä. Samoin SK:n ristikkoa voi katsella netistä jos ei lehdestä saa selvää.

Tietysti kun näkö heikkenee, niin sitten tilanne huononee. Sitä odotellessa.
12. Eki15.5.2024 klo 09:27
Joku mainitsi, että yhdeltä SK-kuvassa puuttuu jalat. Rumpalin kädet takovat cajon-rumpua niin vinhasti, että näköpiiri sumentuu, jalat toki jäävätkin rummun taakse.

https://sanaristikot.net/sekal/salibändi.jpg

Kuva on Miljoonasateen Punaisessa Pelikaanissa vuonna 2016 palkintona olleelta "olohuonekaikalta".
13. Kaapo17.5.2024 klo 11:40
Jorma Uotinenkin sanoi ratkovansa ristikkoja luupin kanssa.
14. Funny17.5.2024 klo 12:40
Hesarin kuukausiliitteen ristikoissa ruutukoko on noin 7,3 milliä. Kansa jupisee kaikesta muusta, mutta pieneen ruutukokoon ei juurikaan puututa. Ja kuitenkin se on useimmiten suurin syy, jos kuvista ei saa selvää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *