KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3325

11597. HS 3325

mattip28.6.2024 klo 09:16
Sopiva ristikko hellekelille, niin ei tarvinnut ratkaistessa.

Muuten olen sitä mieltä, että Y23 ratkaisuksi tulee väärin typistetty.
2. mattip28.6.2024 klo 09:17
1. ... niin ei tarvinnut hikoilla ratkaistessa.
3. Rampe28.6.2024 klo 10:26
Y23:ssa olen samaa mieltä mattip:n kanssa. Muutenkin tuo nurkka ratkesi ihan viimeisenä ja RAAMATUN ISÄ-kohdassa on piilokirjain edelleen hukassa.
Ilmeisesti laatijaon ajatellut kivaan L1 toista ratkaisusanaa. Muuten en ymmärrä, miksi kuva olisi käännetty.
4. Uusi28.6.2024 klo 11:00
Raamatun isä minultakin mietinnässä. Tuo L1 varmaankin vahinko.
5. Ilari Ylväs28.6.2024 klo 11:05
Lainaus: 1. mattip 28.6.2024 klo 09:16
Sopiva ristikko hellekelille, niin ei tarvinnut ratkaistessa.

Muuten olen sitä mieltä, että Y23 ratkaisuksi tulee väärin typistetty.

Samaa mieltä typistyksestä: oikeampi ratkaisusana olisi RUUNA.
6. Jiikoo28.6.2024 klo 12:30
Täyttyi. En isommin riemuitse, totuttuun tapaan turhan paljon teennäisyyksiä ja parista sanasta jää epäilyskin kalvamaan. Mitalisijoille oikeuttavia oivalluksia ei löydy helposti. Vihjeen Y23 kuva on tosiaankin kohde-esineen väärästä päästä.
7. anna h28.6.2024 klo 13:20
Onko kukaan nähnyt ristikkoa 3324 joka pitäisi olla perillä 6.7.?
8. Artsi28.6.2024 klo 14:14
Mielestäni ei hullumpi ristikko. Ratkesi aika sukkelaan. L1 vihje lienee vahingossa mennyt laatijalla nurinpäin. Ratkaisun mukaisesti kuva olisi pitänyt olla toisinpäin. Päävihjekuvat olivat yllättävän haaleita väritykseltään. Minäkin mutustelin Y23 ratkaisun kanssa. Aika meni siivellä tämän ristikon parissa.
9. Artsi28.6.2024 klo 14:16
7. anna h. Kyseessä on juhannuksen aukeama ristikko. Ei se ollut palkintotehtävä kuten virheellisesti HS Viikko lehdessä oli lukenut. Ratkaisu löytyi tämän päivän lehdestä.
10. pelaaja28.6.2024 klo 15:01
HS Viikossa oli viime viikolla palkinnottoman juhannusaukeaman (jonka ratkaisu luvattiin panna näytille 28.6. eli nettiveriossa jo eilen) lisäksi ristikon HS 3321 ratkaisu ja sen vieressä pyyntö lähettää HS 3324 vastaukset 6.7. mennessä. Sitä ristikkoa vaan ei ole missään esillä? Jää nähtäväksi, milloin sen ratkaisu julkaistaan jne.

Tämänkertainen HS 3325 on "ihan kiva" käypänen ristikko. Hauska tuo *Maan isän avoäitipuoli' A 6-7. Tottahan se.
11. 10. pelaaja.28.6.2024 klo 15:09
Minun Hesarissa ei viime viikolla ollut mitään mainintaa, että ristikon palautukset 6.7.mennessä. Tarkistin asian moneen kertaan. Minua huvitti ajatus, että sisältö vaihteli noinkin paljon.
12. pelaaja28.6.2024 klo 15:19
10.pelaaja, kuka liet?
Mainitsemani tiedot ovat viime viikon HS Viikossa sivulla B21.
13. kaplas28.6.2024 klo 16:19
Juu. Eipä Lehdon parhaimmasta päästä ole tämä ristikko...
14. Allez28.6.2024 klo 17:22
Eikös tuohon piilokirjaimeen X23 sovi kaksikin eri kirjainta, jolloin toisesta sanasta tulee komparatiivi ja toisesta superlatiivi? Löytyykö suomen kielen maisteria? Ja kumpi ratkaisu sopii paremmin vihjeeseen?
15. Artsi28.6.2024 klo 22:13
14.Allez. Itsekin mietin tätä. Kyllä vaan kaksikin kirjainta sopisi piilokirjaimeksi X23. Mielestäni (nominatiivin positiivista) komparatiivin monikko tuntuu paremmalta kuin superlatiivin monikko. Nyt kaivattaisiin suomen kielen taitajaa.
16. Artsi28.6.2024 klo 22:22
15. Artsi. Painettuani enteriä alkoikin tuntua, että komparatiivin monikko olisikin se oikeampi muoto. Kaivoin netistä merkitystä molemmille muodoille ja mielipiteeni taisi vaihtua.
17. Artsi28.6.2024 klo 22:26
15. ja 16. Artsi. Anteeksi. Piti kirjoittaa, että superlatiivin monikko alkoi tuntua paremmalta. Joskus ajatus karkaa. Pahoittelut.
18. Jontte29.6.2024 klo 05:02
Help. Minkä alan mies on A5
19. kaplas29.6.2024 klo 06:56
Oliskohan teatterialaa
20. Jontte29.6.2024 klo 07:31
Kaplas. Olisihan se teatterialaa. Kiitos siitä. Luoteisnurkka teetti minulle älyttömästi työtä. Minulle koko ristikko oli tuskaisen vaikea. Ilman apuja ei olisi tullut mitään. Elämä on
21. Tyhmyri29.6.2024 klo 12:18
17. Artsi Superlatiivi. Miksi?
22. Artsi29.6.2024 klo 12:25
21. Tyhmyri. Katso perusmuodon taivutus ja googlaa komparatiivi- ja superlatiivi muotojen merkitykset. Mielestäni molemmat käyvät, mutta katsoessani vihjekuvaa ja superlatiivi muodon moninaisempia merkityksiä pidin sitä jotenkin parempana. Netistä löytyy perusmuodon ( nominatiivin positiivisen muodon taivutus ). Mitä luultavammin molemmat käy, mutta eikö kuvassa ole ikkunaruutuja monikossa?
23. Tyhmyri29.6.2024 klo 12:34
22. Artsi Kolmen minuutin googlailu ei tuottanut mitään perustetta väitteelle superlatiivin paremmuudesta. Ja viimeisin lause omituinen: onhan komparatiivissakin monikko.
24. Artsi29.6.2024 klo 12:39
21. ja 23. Tyhmyri. Minä en sano kumpi on oikein kuten 15. Artsi kommentissani kaipailen kielitieteilijän näkemystä asiaan. Halusin herättää keskustelua. Laitoin ratkaisuksi alun perin komparatiivi muodon, mutta aloin empimään kumpi on oikein vai onko sillä väliä kumman valitsee. Luultavammin laitan molemmat erottaen ne kauttaviivalla. Enkä myöskään väitä kumpi on parempi vaan kumpi tuntuu paremmalta vai onko molemmat ratkaisut saman tasoisia.
25. Siru29.6.2024 klo 13:00
Käväisin katsomassa keskustelujen aihetta ”Oudot vihjeet”. Totesin harmikseni, että siellä joku kirjoittelee tällä samalla Siru-nimimerkillä, jolla minä olen useita vuosia jonkun verran osallistunut vain näihin HS-ristikoiden ja SK-ristikoiden keskusteluihin. Keskustelusäännöissä sanotaan: ”Valitse nimimerkki, jota kukaan muu ei sivustolla käytä. Käytä vain tuota yhtä nimimerkkiä”. Kumpi Siru on tämän nimimerkin ensiksi ottanut itselleen, tiedä häntä! Tuskinpa mistään voi tarkastaa, millaisia nimimerkkejä tällä sivustolla muissa keskusteluaiheissa on käytössä. Vai voiko?
26. Vasta-alkaja29.6.2024 klo 18:38
Vieläkin pähkäilen tämän ristikon kanssa. Muuten valmis, mutta en hoksaa, mikä E16 on. Ja samalla suunnalla kellotauluvihjeistä saamani sanat eivät vaikuta oikeilta ratkaisuilta.
Pitäneekö äestää lisää aivoja vaiko tyytyä tähän?
27. Luuppi29.6.2024 klo 21:59
26 Vasta-alkaja: E16 on typistyskuva jolla haetaan ilmeisesti sukunimeä. Vrt. Finnairin entinen pääjohtaja.
28. lapatossu29.6.2024 klo 22:17
Lainaus: 24. Artsi 29.6.2024 klo 12:39
21. ja 23. Tyhmyri. Minä en sano kumpi on oikein kuten 15. Artsi kommentissani kaipailen kielitieteilijän näkemystä asiaan. Halusin herättää keskustelua. Laitoin ratkaisuksi alun perin komparatiivi muodon, mutta aloin empimään kumpi on oikein vai onko sillä väliä kumman valitsee. Luultavammin laitan molemmat erottaen ne kauttaviivalla. Enkä myöskään väitä kumpi on parempi vaan kumpi tuntuu paremmalta vai onko molemmat ratkaisut saman tasoisia.
---
En ole kielitieteilijä, mutta kallistun komparatiivin monikon puoleen siksi, että kuva ei näy tässä kokonaisuudessaan, joten ei voi tietää, onko kuvan ulkopuolella jotakin vielä "parempaa", eli nyt verrataan vain näkyvissä olevaa. Tämä tosin saattaa olla ihan saivartelua... aika näyttää
29. Artsi29.6.2024 klo 22:43
28. Lapatossu. Kiitos. Minäkään en ole vielä pyyhkinyt pois komparatiivin monikon muotoa, kun sen alun alkaen ratkaisuksi jätin. Aloin empimään asiaa, kun löysin googlatessani lukuisan määrän hyvin kuvaavia synonyymejä superlatiivin monikko muodolle.
23. Tyhmyri aivan oikein huomautti, että onhan komparatiivissakin monikko. Kyllä juuri näin. Tänään on kirjoittaminen ollut hankalaa, kun otin taas isomman annoksen sytostaattia. Kuivattaa muutenkin vettä valuvat silmät. Huomasin vasta jälkeen päin, että osa tekstistä tippui pois. Pahoittelut siitä.
30. Luuppi29.6.2024 klo 23:06
Artsi 29/Lapatossu 28: Jos kuvassa olisi vielä kaksi risampaa ruutua lisäksi niin superlatiivi olisi selviö. Koska kuvassa ei näy onko risoja ruutuja enemmänkin niin jää ratkojan tulkittavaksi kumpi on oikein.. ehkä se monikon komparatiivi tällä tavoin ajateltuna on varmempi valinta.
31. Tyhmyri29.6.2024 klo 23:38
Onko X19 ylös-alaisin?
32. Mooses30.6.2024 klo 09:40
Mihin käytetään E7 esinettä?
33. Mooses30.6.2024 klo 09:47
Kyllä kannatti kysyä neuvoa täältä. Heti ratkesi kuvan arvoitus
34. iso S30.6.2024 klo 09:47
Lainaus: 25. Siru 29.6.2024 klo 13:00
Käväisin katsomassa keskustelujen aihetta ”Oudot vihjeet”. Totesin harmikseni, että siellä joku kirjoittelee tällä samalla Siru-nimimerkillä, jolla minä olen useita vuosia jonkun verran osallistunut vain näihin HS-ristikoiden ja SK-ristikoiden keskusteluihin. Keskustelusäännöissä sanotaan: ”Valitse nimimerkki, jota kukaan muu ei sivustolla käytä. Käytä vain tuota yhtä nimimerkkiä”. Kumpi Siru on tämän nimimerkin ensiksi ottanut itselleen, tiedä häntä! Tuskinpa mistään voi tarkastaa, millaisia nimimerkkejä tällä sivustolla muissa keskusteluaiheissa on käytössä. Vai voiko?

Kun rekisteröintipakkoa ei ole niin tuollaista sattuu ihan tahattomasti, etenkin kun nimimerkki on noin "tavallinen". Kaikki eivät välttämättä eksy tänne etusivun kautta eivätkä välttämättä lue sääntöjä.

Mitään helppoa tapaa ei ole sen selvittämiseen, millä kaikilla sivuilla tiettyä nimimerkkiä on käytetty. Jos on käytettävissä keino päästä "yhdellä iskulla" koko sivuston sisältöön, ohjelmointitaitoa ja viitseliäisyyttä niin onhan se mahdollista. Sillä huomautuksella, että muinaisen katastrfin seurauksena joukko sisältöä on kadonnut bittiavaruuteen.

Sen sijaan on helppo selvittää, milloin ja missä säikeessä nimimerkkiä on ensimmäisen kerran käytetty. Nimimerkki Jukkiksella on tapana ajaa vuoden lopulla monipuolisia tilastoja nimimerkeistä. Tuorein tilasto on ajettu 31.12.2023. Siitä jälleen kerran lämmin kiitos ja itse asiassa voimme kunnioittaa tilastoa hetken hiljaisuudella.
...
No niin, jatketaan. Linkki tilastoihin löytyy säikeestä "303. Tilastoja" eli osoitteesta
https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=303

Kyseinen linkki on tämä:
https://drzf55.angelfire.com/listoja.html

Sieltä voi valita esimerkiksi tilaston "Osallistuneet nimimerkit mukaantulojärjestyksessä" joka johtaa osoitteseen
https://drzf55.angelfire.com/nimim_aika.html

Ctrl-F-haulla löytyy nimimerkin Siru tiedot muodossa
Nimimerkki: viestien/säikeiden määrä, ensimmäisen viestin aika ja säie (no.)
9258. Siru: 115/59 26.10.2010/17:32 HS 2610 (5809)

Siru 0n 9258. käyttöön otettu nikki ja tämä tapahtui 26.10.2010. Nimimerkillä on kirjoitettu 115 kertaa 59 eri säikeeseen, ensimmäisen kerran säikeeseen numero 5809, nimeltään HS 2610.

Kai tiedät, että mistä tahansa säikeestä pääsee kätevästi hyppäämään mihin tahansa säikeeseen, jos tietää sen numeron? Se tapahtuu vaihtamalla osoitekenttään id-numero. Sieltä löytyy kyseinen viesti:

"Onkohan ketään kuulolla, mutta saisko vinkkiä naiseen joka risteää neljännen harmaan rivin keskimmäisestä sanan loppupuolelta ?"

Jos tunnet viestin omaksesi, sinulla on moraalinen omistusoikeus nimimerkkiisi ja asiasta voi kohteliaasti huomauttaa siellä missä joku muu käyttää sitä. Kyseinen käyttäjä ei ehkä seuraa HS-säikeitä, jolloin täällä valittaminen ei mene perille.

Itse asiassa tuolla tilastossa näkyy myös viimeinen säie johon on kirjoitettu (ennen tilaston ajamista). Siitäkin voi hyvällä tuurilla saada vinkkiä siitä että joku muu käyttää samaa nimimerkkiä.
35. lapatossu30.6.2024 klo 10:24
Kiitos Iso S! Tuohan on hauska sivusto
36. kapa30.6.2024 klo 11:18
V10 outo astia.
37. Heppu30.6.2024 klo 12:33
Ei ihan helppo mutta ei kyllä innostanutkaan. Ollaan armollisia Aulikselle, aina ei huumori kuki eikä vihjeet viehätä.
Lapatossu perusteli hyvin komparatiivin x23 ruutuun. Varmaan superlatiivikin kelpaa.
38. Allez30.6.2024 klo 13:26
Aloitin (14) pohdinnan X23 piilokirjaimesta ja sitä ovat näköjään myös muut miettineet. Kieliopillisesti kumpikin vaihtoehto sopii, mutta sopivuus vihjeeseen on katsojan silmässä ja lopulta laatijan valinnassa. Sen jälkeen osa pettyy, eikä hoviin voi valittaa. Laatijalla ei ole tapana hyväksyä vaihtoehtoa tyyliin A/B.

Jos vihjeessä olisi esim. 4 kynää, joista 2 terävää ja 2 tylsää sekä nuoli jälkimmäisiin, voisi hyväksyä, että ne ovat tylsemmät. Mutta eivätkö ne ole myös näistä neljästä tylsimmät?
39. Siru30.6.2024 klo 14:22
Iso S (34) Voi hyvät hykkyrät! Kun on tietoa ja taitoa, niin pystyy mihin tahansa! Olipa mielenkiintoinen tieto nuo monenmoiset tilastot tästäkin keskustelupalstasta. Kiitos iso S!
Täytyy myöntää, että minulla ei ole ollut moraalista omistusoikeutta ottaa tätä nimimerkkiä käyttööni. Tällä nimimerkillä on nimittäin minua ennen kirjoitellut joku toinen Siru. 26.10.2010 Sirun huhuilema vinkkiapu on vieras, ei ole minun huhuilemani! Sensijaan ko. tilastossa viimeinen viesti viime vuodelta on hyvinkin tuttu!
En muista, milloin olen ensimmäistä kertaa tälle keskustelupalstalle kirjoittanut. Eikä ole ollut tietoa eikä taitoa silloin selvittää, onko ottamallani nimimerkillä jo haltija! Nyt vastikään Outo vihje -aihealueeseen kirjoitellut uusi Siru on jo vaihtanut nimimerkkinsä, joten minä voinen jatkaa tällä nimimerkillä!
40. Väkänen30.6.2024 klo 17:34
Mikä ihme on kuvassa N-O 11?
41. Virkku30.6.2024 klo 18:37
Väkänen. Ruudun N-O 11 vihjekuvasta ei todellakaan saa tunnistettua siinä esillä olevaa "kappaletta". Apu itselleni löytyi vasta riittävistä risteävistä ja saatujen kirjainten avulla Ratkojista. Puuttuvien kirjainten paikoille kysymysmerkit.
42. Markku30.6.2024 klo 21:24
Lainaus: 38. Allez 30.6.2024 klo 13:26
Aloitin (14) pohdinnan X23 piilokirjaimesta ja sitä ovat näköjään myös muut miettineet. Kieliopillisesti kumpikin vaihtoehto sopii, mutta sopivuus vihjeeseen on katsojan silmässä ja lopulta laatijan valinnassa. Sen jälkeen osa pettyy, eikä hoviin voi valittaa. Laatijalla ei ole tapana hyväksyä vaihtoehtoa tyyliin A/B.

Jos vihjeessä olisi esim. 4 kynää, joista 2 terävää ja 2 tylsää sekä nuoli jälkimmäisiin, voisi hyväksyä, että ne ovat tylsemmät. Mutta eivätkö ne ole myös näistä neljästä tylsimmät?

Muistelen kouluajoilta, että ns irrallisia komparatiivejä ei epämääräisinä suositeltu käytettävän ainekirjoituksessa. Pitäisi olla osoitettavissa selvä vertailukohde Superlatiivi käy itsenäisenä ilmaisuna. Voin muistaa väärinkin.
43. Artsi30.6.2024 klo 22:16
38. Allez ja 42. Markku. Keskustelu X23 piilokirjaimesta.

Tutkailin kielitoimiston ohjepankkia. Siellä sanotaan seuraavaa:

Ominaisuuden suurempaa määrää tai astetta osoitetaan vertailumuodoills:

Komparatiivimuoto ilmaisee ominaisuuden suurempaa määrää suhteessa vertailtavaan.
Superlatiivimuoto ilmaisee ominaisuuden suurinta määrää suhteessa vertailtavaan.

Joten tältä pohjalta ratkaisu pitää tehdä kuten 28. Lapatossu täällä arvelikin. Emme todellakaan tiedä onko kyseisen kuvan ulkopuolella lisää risaisia ruutuja jonka vuoksi komparatiivin monikko lienee haettu ratkaisu.
44. Tulkitsija1.7.2024 klo 12:06
Äänestän epäröimättä komparatiivimuotoa. Kuten on ilmaistu, emme tiedä millaisia ne ruudut ovat, jotka
eivät kuvassa näy. Näin ollen vertailtakoon näkyvien ruutujen kesken.
45. Maikku3.7.2024 klo 13:21
Aloitin eilen illalla ja kyllä se taas täyteen tuli, mutta P1 vihjeeseen LAPSELLISTA sopisi minun mielestäni kaksi eri loppuosaa riippuen siitä laitanko M10 sukunimeksi entisen naapurini suomalaisen nimen joita löytyy tällä hetkellä yli 100 vai epämääräisen ulkomaisen nimen. Ratkojiin on laitettu yksi vaihtoehto mutta minulla on nyt suomalainen nimi.
Muille tämä ilmeisesti on täysin selvä juttu.
46. Allez3.7.2024 klo 14:00
Minulle tämä oli täysin selvä juttu: kuten Maikku (45), laitoin suomalaisen sukunimen. Samoin vihje LAPSELLISTA saa silloin osuvamman ratkaisun. Oli kuitenkin pakko katsoa, mitä Ratkojiin on laitettu, enkä usko niihin sanoihin.
47. Kirsikka4.7.2024 klo 22:24
F12: haetaanko auton merkkiä vai mitä? Ja mikä se olisi? En pääse eteenpäin, Pekka puuttuu ja taideteostakin koskeva sana.
48. Tulkitsija4.7.2024 klo 22:41
Kirsikka, ei merkkiä, vaan mikä näkyy. Pekka on yritysjohtaja/vuorineuvos eteläsuomalaisesta kaupungista. Eiköhän
noilla pääse sen verran matkaa, että taideteoksen sanakin putkahtaa ilmi?
49. Kirsikka4.7.2024 klo 23:12
Ei kosla, ei Tesla; yhtäkkiä koin valaistumisen sen alueen sanojen suhteen, kiitos Tulkitsija, kun autoit.
50. Ninni9.7.2024 klo 07:50
Onko kukaan muu ollut huomaavinaan, että R21 ei rimmaa; ainakaan minulla?
51. Jondalar9.7.2024 klo 10:28
Ninni, Nykäsen mukaan sana on harvinainen. Mainitsee esimerkkinä auringonnousun voivan olla sellainen.
52. YOUSEE9.7.2024 klo 11:50
Minkä alan mies ? T16
53. lapatossu9.7.2024 klo 17:36
Lainaus: 52. YOUSEE 9.7.2024 klo 11:50
Minkä alan mies ? T16

---
Kirjailija
54. YOUSEE9.7.2024 klo 21:34
Kiitos lapatossu sain kyllä sanan oikein mutta löysin ihan eri henkilön tuohon. Nyt on myös tämä toinen tiedossani.
55. Allez19.7.2024 klo 21:43
3325 ratkaisu on nyt kaikkien nähtävillä. Paljon keskustelua oli piilokirjaimesta X23, tulisiko siihen komparatiivi- vai superlatiivimuotoa edustava kirjain. Koska laatija erittäin harvoin hyväksyy kahta kirjainta malliin A/B, oli hänen valintansa tällä kertaa (!) komparatiivi eli EHYEMMÄT eikä ehyimmät. Paljon esitettiin myös perusteluja, miksi siihen EI kävisi superlatiivi, koska vihjekuvassa on vain 4 ruutua ja pitäisi muka olla enemmän, jotta sitä voisi käyttää.

No nämä perustelut voi nyt mielestäni vetää vessanpöntöstä alas! Uusimmassa ristikossa HS 3328 on taas (!) 4 ikkunaruutua (K6), 2 risaa ja 2 ehjää, kuten 3 viikkoa sitten. Jos nyt ei tule superlatiivi, niin syön hatullisen jotain. Vai onko taas väärin ratkaistu? Ja jopa laatija väärässä?
56. iso S20.7.2024 klo 11:15
Kun oikein perusteellisesti perustellaan niin voi perustellusti sanoa että kaikki mielipiteet ovat oikeassa tai väärässä, riippuen siitä miltä kantilta ikkunoita katsoo.

Kun kuvassa on 4 ikkunaa, niin on väärin sanoa että niistä kaksi ovat ehyimmät, koska maailmassa on muitakin ikkunoita (Miljoonasateellakin 506 pestävää ikkunaa), joista jotkut voivat olla vielä ehyempiä kuin kuvan ehyimmät. Toisaalta ristikoissa on usein niin että vihje on ikään kuin typistetty ja siihen pitää itse kuvitella täydentävä osa: "näistä ikkunoista". Silloin ehyemmät tai ehyimmät on oikein.

Asia ei siiitä parane että ikkunoiden määrää lisätään. Kuusi, kymmenen, sata tai 506 ikkunaa on edelleen vain osa kaikista maailman ikkunoista. Tietysti mitä enemmän ikkunoita kuvassa on, sitä todennäköisemppää on että ne ehyimmät ovat mukana. Toisaalta, jos sentti kertaa sentti -ruutuun piirretään 506 ikkunaa, on vaikea enää nähdä, mitkä niistä ovat ehjiä, mitkä rikki ja kuinka paljon.

Lisäksi voi perustellusti väittää että ehyt on luonteeltaan joko tai, samaan tyyliin kuin täydellinen. Sitä joko on ehyt/täydellinen tai ei ole. Siksi ikkunat eivät voi olla ehyemmät tai ehyimmät. Siitähän syntyy paradoksi: ehyt ikkuna on ehyempi kuin ehyin ikkuna, vaikka superlatiivin pitäisi olla ylittämätöm maksimi tai alittamaton minimi.

Joka tapauksessa vihjekuvan ja ratkaisun välillä on ristiriita tai vähintään törkeä harhautus, jos kaksi on ehyitä (kuten oletan ristikkoa näkemättä olevan), kaksi rikki ja ratkaisuna on ehyemmät tai ehyimmät. Kaikkien ikkunoiden pitäisi olla edes vähän rikki tai ratkaisun olla ehyet/ehjät, muuten kyseessä on laatijan virhe.
57. Teppo20.7.2024 klo 11:46
Mainittakoon, että myös "ehyimmät" toi kyllä palkinnon.
58. Allez20.7.2024 klo 13:41
Kiitos Teppo (57), tämä pelasti päiväni ja uskoni inhimillisyyteen!
Kyllä minustakin niistä neljästä ikkunasta nämä alemmat olivat ne ehyimmät. Tosin palkintohaaveen sokaisemana menin lopulta korjaamaan ehyemmät. Nyt hävettää, eikä edes palkintoa tullut.
59. Ylläpito20.7.2024 klo 13:45
Ennenkin on täällä mainittu Aulis Lehtoa siteeraten, että vaihtoehtoisia ratkaisuja voidaan hyväksyä. Varmuutta ei tilannekohtaisesti toki ole. Voihan olla, että hyväksytään myös ihan vääriä ratkaisuja, jotka näyttävät oikeilta. Voi myös olla, ettei tarkastusta ei tehdä kirjain kirjaimelta vaan silmäillen.

Ainakin Punaisen Pelikaanin arvonnoissa etenkin loppupäästä löytyy milloin mitäkin virheitä, jotka löytyvät vain tarkalla syynillä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *