KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 16.-17.2.2019

9984. IS-Viikonloppu 16.-17.2.2019

K16.2.2019 klo 11:25
Onko kukaan käynyt jo R:llä, kenen kovis?
2. Eki16.2.2019 klo 11:33
Tänään meikäläisen ja Mäkelän Markun kolmemiikka. Piilis Parkkiselta.
3. K16.2.2019 klo 11:35
Kiitos!
4. Heljä-Maija16.2.2019 klo 15:56
Ajattelin jättää väliin tämän viikonlopun muiden kiireiden takia. Kun kuulin, että on Mäkelän Markun kuvitus, on ihan pakko rientää kioskille. On MM:n kuvat niin huippuja!
5. O16.2.2019 klo 16:04
4. Heljä-Maija
Niin on ja niistä tuli tosi hauskat sanatkin.
Hauska oli koko ristikko.

Kiitos tekijöille!
6. Ritu16.2.2019 klo 16:18
Molemmat iltaoäivälehdet ovat lööppiensä suhteen kaavoihin kangistuneita. Mäkelä Markun piirtämän koviksen oikean yläkulman pääkuvapiorrosta kun vilkaisi, niin luulisi Ilta-Sanomien jo hyödyntävän niitä lööpeissään. Paljon mielenkiintoisempia kuin aidot valokuvat kyseisestä herrasta.

Aiemmista kokemuksistani kantapään kautta oppineena uskalsin töihin tullessani avata lehden ristikon kohdalta vasta takahuoneessa :)
7. Heljä-Maija16.2.2019 klo 20:07
Silkkaa nautintoa oli kovis, kiitokset. Ratkonnan jälkeen piti vielä erikseen jäädä ihailemaan noita Markun vinkeitä piirroksia kaikkine yksityiskohtineen!
8. Kuju17.2.2019 klo 15:29
Taas oppi uusia sanoja kun googlailin arvaamalla osittaisratkaisujen pohjalta. Ratkesipa kuitenkin täydellisesti lopulta.
Tämä oli vähemmän työläs kuin viime viikkoinen, jossa piti kaivella kaiken maailman nippelitietoa.
9. HT17.2.2019 klo 19:24
JUURI 92: paremminkin pikkuista vaille.
10. Rampe17.2.2019 klo 19:31
juuri ja juuri..
11. Kuju17.2.2019 klo 19:45
Sinuttelematon Andersson tuli ymmärretyksi vasta sitten kun sana oli ratkennut muutoin kotvasen harkinnan jälkeen.
12. Aslakki20.2.2019 klo 09:48
Sain vasta eilen matkan jälkeen Koviksen, kun kaveri oli säästänyt sen nimenomaan Markku Mäkelän laatiman ulkoasun takia. Täytyy sanoa, että tällaista Kovista ratkoo todella mielellään kun vertaa sitä niihin mitä normaalisti on tarjolla eli kuiviin sanallisiin vihjeisiin mitä mm viereisen sivun ulkoasun toteuttaja tekee. Vihjeruutuun on helppo laittaa joku sana joka on kaukana ratkaisusanasta. Toteutus on nopeasti tehty, kun ei tarvitse piirtää mitään.
Toivottavaa olisi, että Eki ottaisi useammin yhteyttä Mäkelään ja pyytäisi häntä laatimuksensa ulkoasua tekemään. Siitä varmasti moni ilahtuisi.
Minulla jäi illalla vielä yksi kohta jonkin verran auki, mutta se ei haittaa, kun en näitä lähetä eteenpäin. Ehkä se täyttyy myöhemmin.
13. Ritu20.2.2019 klo 10:22
Kyllä minä kaipaan vaihtelua ristikoiden kuvitukseenkin. Tärkeimpänä asiana pidän vihjeiden selkeyttä, mikä minun mielestäni on luettava tuon pehmiksenkin kuvittajan isoksi plussaksi. Suttuisten kuvien tihrustelu käy ihan lonkkahermoon saakka.
Ratkonta on noissa ulkoasultaan pelkistettyjen ja selvien ristikoiden pääosassa. Niissä en ainakaan itse liiemmin keskity muuhun.
Mäkelän Markun kuvittamissa ristikoissa minulla osa ratkonnan tasapainosta horjuu. Tarvitsen niihin enemmän aikaa vain ihastellakseni piirroksia ja antaen mielikuvitukselleni aikaa nauttia kuvittajan huumorinkukkasista. Jostain oleellisesta koen jääväni paitsi jos en näin tee. Mäkelän Markku ansaisisi kyllä ihan ihka oman ristikkoalbuminsa, jota voisi ratkoa aina silloin, jos maailma alkaa masentaa tai muuten vaan haluaa kuntouttaa naurulihaksiaan.
14. Mie22.2.2019 klo 20:24
Kuten olen ennenkin todennut niin itse taas olen herkkäsilmäinen, enkä varmaankaan ainut sellainen, joten räikeä kuvitus ei tunnu lainkaan mukavalta, siksi suosin hyvin yksinkertaista ulkoasua, kuten Lavonius (joka suosikkini), Kärkkäinen ja Rosenvall ymv. Mielestäni värikkäitä ja sarjakuvamaisia ristikoita on ristikkolehdet jne. pullollaan joten toivon hartaasti että Iltiksen Kovikset eivät sellaisiksi muutu, harmitti kovasti kun nyt oli sopivan tasoinen ristikko mutta ulkoasu ei silmille käy.

Seuraavaa odotellessa siis. Eikä ole tarkoitus mollata kenenkään taitoa, ilman muuta esim. tämä Markku Mäkelä osaa piirtää.
15. Ibex26.2.2019 klo 20:19
Lähetyspäivä oli eilen, joko saa kysyä viisaammilta neuvoa?
16. Eki26.2.2019 klo 20:20
Juu.
17. Ibex27.2.2019 klo 20:11
Ristikko oli poikkeuksellisen viihdyttävä, siitä kiitos! Täyteenkin sen sain, mutta yksi kohta jäi vaivaamaan. En tajunnut oikean ylänurkan kahden vihjeen logiikkaa. Vihjeestä SÖÖIN tuli ainakin minulle NOIN. Oletan että 50+50+50 – L -vihjeestä piti tulla ISOT. Jälkimmäisessä tapauksessa ymmärrän, että 50 = L roomalaisissa numeroissa, mutta miksi siitä piti vielä vähentää yksi L? SÖÖIN = NOIN ei auennut lainkaan. Olen tietysti saattanut täyttää koko nurkan pieleen, mutta risteävät sanat vaikuttivat kyllä aika oikeilta.
18. Tarja27.2.2019 klo 20:16
söötein = nätein > NÄIN
lisät - l > ISÄT
19. Jaska27.2.2019 klo 23:18
Tai söö(t)in - nä(t)in. Typisteduaali.
20. Tarja27.2.2019 klo 23:26
Minullakin oli mielessä tuo, mutta valitsin esimerkkiini superlatiivin siksi, että se sopisi periaatteessa myös ristikkosanaksi, mihin genetiivi ei käy. Muutenhan se voi olla kumpi vain.
21. Eki28.2.2019 klo 10:34
Voi olla kumpi vaan, mutta laatijan logiikka oli söö(t)in. Kyllä vihjeessä voi olla ristikkokelvoton sana. Tuollaisen te-välin poistaminen olisi jo liian kaukaa haettua, jos se olisi ainoa tapa löytää vastaus. Päädystä poistettunakin se on usein ollut tosi vaikea. En nyt muista esimerkkiä, mutta pari kertaa on jossakin ollut ainakin.
22. Tarja28.2.2019 klo 11:24
En minä sitä kyllä kaukaa hakenut, vaan ensimmäisenä tuli mieleen. Luontaisesti haen ensin perusmuotoisia sanoja enkä taivutettuja. Mutta logiikkani oli siis väärä.
Usein kyllä superlatiivia suositaan vihjeissä genetiivin sijaan. Esim. ALIN on joko rappusten alin askelma tai tikapuitten alin piena. En muista koskaan nähneeni vihjettä Baban tai Caponen.
23. Eki28.2.2019 klo 11:27
"Voi olla kumpi vaan" eli logiikkasi ei ollut väärä.

Arin-sanan vihjeenä ainakin olen nähnyt vihjeen Vatasen. Joillakin on jopa fakkivihjeena nappasin > otin.
24. Ibex28.2.2019 klo 13:17
Kiitos, Tarja ja Eki! Olinpa kerrassaan kuutamolla. ISOT tuntui niin kovin oikealta, kun siinä oli tuo roomalaisten numeroiden 50 = L ja lisäksi L vaatekokona on iso. Hyvä hämäys, jos oli tarkoituksellinen! En sitten enää edes pystynyt kunnolla miettimään SÖÖIN-typistettä, kun kuvittelin, että sanat ovat oikein ja logiikka vain hukassa. :-)
25. Pulsu2.3.2019 klo 17:20
Entä vasemman reunan vaakuna ja maalari tale?
26. Tarja2.3.2019 klo 17:51
Vaakuna Englanti ja maalari Petar Tale.
27. Eki12.3.2019 klo 13:38
Yleisön pyynnöstä huomisessa Iltiksessä Mäkelän Markun piirtämä arkipehmis.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *