KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 31.12.2021-2.1.2022

9974. IS Viikonloppu 31.12.2021-2.1.2022

Ylläpito31.12.2021 klo 09:25
Tänään jo saadaan Ilmo Juhani Liljeroosin ja Heli Kärkkäisen kakspuolikas. Pääkuva on hauska ja yllättävä. Jättiristikon tekijä ei ole tiedossamme.
2. iso S31.12.2021 klo 14:01
Jättiristikkoa näkemättä tavalliset epäilyksenalaiset ovat Kimmo Sillankorva ja Juha Leinonen. Kun nyt silmällä katson niin ristikon oikeassa alakulmassa on Kimmon puumerkki. Pikaisella silmäilyllä vaikuttaa uskottavalta että kyseessä on hän itse eikä joku hänenä esiintyvä.
3. Rampe31.12.2021 klo 17:50
Kovis oli ainakin minulle tuo luvattu kakspuolikas, mistä kiittelen erityisesti sinisten "lauseita".
Oikeassa alakulmassa minulla on kiista itseni kanssa yhdestä kirjaimesta.
4. Rampe31.12.2021 klo 20:17
Oikea alakulmakin selvisi, kun vaihdoin siihen oikean sanan. Kirjain vaihtui, mutta ei se jota olin miettinyt.
5. Opa1.1.2022 klo 09:18
Kiva ristikko. Vihjeeseen "kiisteltäviä" tuli risteävistä sana, mutten keksi miten se liittyy vihjeeseen. Eka kirjaimen vaihtamalla saisi sopivan sanan, mutta risteävästä olen aika varma.
6. Jiikoo1.1.2022 klo 10:25
IJL-tavaramerkit vitsikkyys ja metkan monipuolinen vihjeitys ilmenevät totuttuun tapaan, kiva kaksjapuolikas! Kahden istunnon jälkeen minulta puuttuu kirjain vielä kolmesta ruudusta, ei kuitenkaan sinisistä ”lauseista” eikä avainkirjainruuduista. Yritin löytää pääkuvaa netistä Google-kuvahaulla. Vieriteltävää materiaalia oli enemmän kuin riittävästi, mutta neula jäi löytymättä heinäsuovasta, sopivan hakusanan tai sanakombinaation puutteessa.

Pallonen näkyy jättäneen palloilun kolmikon harteille ja keskittyneen ilmailuun. Jääkaappikuntamme pehmisspesialisti on saanut selvitettyä osuutensa vakuuttavasti.

Sillankorvan aukeama yhä neitseellisen puhdas, joten töitä on mukavasti tiedossa!
7. Jaska1.1.2022 klo 10:34
Kyseisen ratkaisusana on kyllä kirkkaasti kiistanalainen. Toisaalta mikä tahansa asia saattaa aiheuttaa kiistelyä. Esimerkiksi vuoden nokkelimmat siniset. Siinä sarjassa julistan IJL:n voittajaksi.
8. Jaska1.1.2022 klo 10:37
Kyseinen
9. Ylläpito1.1.2022 klo 11:04
Kiisteltyjä on hyvin täsmällinen vihje, ei muuta kommenttia täältä siitä.
10. Ylläpito1.1.2022 klo 11:12
Jiikoolle. Hesari on käytännössä ainoa lehti, jonka ristikoissa käytetään netístä napattuja kuvia. Tämäkin kuva on Sanomain kuvatoimitukselta täsmänä pyydetty eikä sellaisia löydy netistä kuin hyvin harvoin. On täysin mahdollista, ettei kuvaa ole käytetty koskaan missään muualla. Ristikon ratkoneet ehkä arvaavat, mitä kuvaan on ainakin pyydetty. Suurin osa Sanaris Oy:n käyttämistä kuvista on toisaalta omaa tai lähipiirin ikuistamaa.
11. iso S1.1.2022 klo 11:20
Vuodenvaihteen anti ratkesi poikkeuksellisesti yhden päivän aikana. Yleensä olen vähän jälkijunassa jo aloittamisen kanssa. Vaikeusastetta oli minulle oikein sopivasti: riittävästi mutta ei tuskanhikeä nostattavasti. Kiitokset kaikille laatimiseen osallistuneille.

Koviksessa kolmas sininen ratkesi kovin helposti kun sain ensimmäiseen sanaan vähän alkua. Muuten ristikko vastasi sitä mitä odotan kakspuolikkaalta. Oikeaan yläkulmaan en saanut otetta ilman Googlen apua, mutta yhden sanan selvittäminen netin avulla riitti koko kulman ratkaisemiseen.

Sattuneesta syystä ristikko toi mieleeni tapauksen 1980-luvulta. Yritin kesälomalla etsiä uimahallia, jota mainostettiin pääsylipun hinnalla mitattuna Suomen kalleimmaksi. Ei ollut helppoa, kun navigaattoria ei ollut keksitty eikä rakennus näyttänyt uimahallilta, vaan teollisuushallin ja liiterin ei-toivotulta jälkeläiseltä. Lisäksi se oli kesätauolla, joten jäi testaamatta, onko hinnalla katetta. Saatte itse tykönänne arvailla, mistä moinen tuli mieleen ja mikä oli peruste hinnoittelulle. Yllättävää kyllä, pikaisen haun perusteella vaikuttaa siltä että en ole tätä aikaisemmin kertonut. Sellaisiakin juttuja siis on olemassa!
12. Jaska1.1.2022 klo 11:27
9. Joo, omalta osaltani vetäydyn aiheettomasta kiistelystä.
13. Keltanokka1.1.2022 klo 15:18
Pidin tämänkertaisesta Koviksesta paljon. Sinisetkin älyttömän hauskoja. Kiitos laatijalle!
14. Jiikoo1.1.2022 klo 16:09
Ylläpidolle kiitos selonteosta (10.).

Sillankorvan aukeaman sain täyteen Wienin filharmonikkojen pitkän konsertin aikana; ehtipä sen aikana täyttyä Piiliskin. Siitä ratkesi viimeisenä p26. Olin aluksi aivan äimän käkenä: pitäisikö ratkojan muka tietää, mitä joskus syyskuun tiettynä päivänä on tapahtunut? Hamusin jo puhelimen esiin katsoakseni, kenen nimipäivä tuolloin on. Ei apua. Vihjeen tarkemmalla analysoinnilla selvisi sitten nimioletettu. Nimen muistan joskus kuulleeni tai lukeneeni, mutta minulla ei ole vieläkään minkäänlaista mielikuvaa ulkonäöstä, joka lienee tässä tapauksessa aika oleellinen. Olen ehkä käynyt vanhaksi, instituutio on kärsinyt inflaation tai molempi pahempi.

Tällainen lisävihjeitys lienee lähes sallittua, koska Piilis ei lukeudu enää IS-palkintotehtäviin.
15. Keltanokka1.1.2022 klo 17:45
Sainpa minäkin tonnin ristikon täytettyä.
Oli kovin ystävällistä laatijalta/kuvittajalta/taittajalta laittaa musta palkki aukeaman keskelle. (En muista suomenkielistä nimeä, mutta englanniksi sivujen väli on kuvaavasti gutter.) Näin lehti ei ärsyttävästi nielaissut keskiruutuja.
Onko muuten kukaan löytänyt mitään logiikkaa siinä, milloin Iltiksen ristikoissa ratkaisusanaksi tulee oikea(hko) sana ja milloin ei?
16. Elva1.1.2022 klo 18:06
Kovis oli kivaa ratkottavaa. Vihjeitys mielestäni oivaltavaa ja hauskaa. Mitään kysyttävää ei jäänyt, ei edes kiisteltävää.

Piiliksessä en ymmärtänyt täysin 19 v, toivottavasti selviää aikanaan.
17. PM1.1.2022 klo 19:51
Viikonlopun ristikkotulvassa vasta tänään koviksen pariin. Sen harmaat naurattivat löydyttyään, onkohan laatijatiimilläkin ollut hauskaa tuossa kohdin, ainakin hyvin suunnitellusti on menty? Miellyttävä ratkontasessio, ei jäänyt kysyttävää eikä kiisteltävää. Omin avuin ratkoin muutoin, tunnustan kuitenkin hakeneeni suuren melkein jäisen saaren nimen piilokirjaimen verkosta.
18. Jaska1.1.2022 klo 20:37
15. Nimitys on avainsana. Se on erittäin harvoin tarkoitteellinen ja vailla mitään logiikkaa eli tiettyä esiintymisväliä. Ylläpidolla saattaa olla parempaa tietoa. Itse muistan vain yhden tapauksen takavuosilta.
19. Tunari1.1.2022 klo 22:03
Onnistuin repäisemään kovisristikkooni reiän, minkä vuoksi en enää saa yhdestä vihjeestä selvää. Mitenköhän kuuluu vihje sille 5-kirjaimiselle vaakasanalle, joka sijaitsee (suht keskeltä ristikkoa löytyvän) vihjeen EI M____E vasemmalla puolella?
20. Elva1.1.2022 klo 22:24
Tunari, VOITTI ERIÄ MENNEN TULLEN.
21. Tunari1.1.2022 klo 22:34
Elva, kiitos. Sain nyt tämän hyvin liljeroosmaisen ja hyvin hauskan koviksen valmiiksi.
22. Kuju2.1.2022 klo 18:24
En tiedä olenko uupunut juhlimisista, mutta kyllä tämä kovis minulle melko takkuinen on. Yläosa ja alaosa suurin piirtein täysi, mutta keskiosasta puuttuu vielä kosolti.
23. happonen2.1.2022 klo 23:07
Oli oikein mukavasti soljuvaa ratkottavaa. Pari täsmähakua jouduin tekemään tiedon valtatieltä. Ja kiisteltäviä-vihjettä pohdin tovin ihan viimeiseksi. Onhan se aivan looginen vihje, kunhan lähestyy asiaa oikeasta suunnasta. Kiitokset tekijöille, jotka osoittautuivat juuri siksi kolmikoksi, mitä olin pitkään epäillytkin. (Viittaan siis uuden Sanasepon IJL-juttuun).
24. Elva9.1.2022 klo 12:04
Piiliksessä oli jäänyt epäselväksi V19. Nyt kun palasin asiaan, ratkaisu osoittautuikin helpoksi, olin vain etsinyt vääränlaista ratkaisua.
25. JPR13.1.2022 klo 16:10
Vihdoinkin sain ratkaistua tämän upean ILJ:n ristikon. Tämä oli ratkonnan juhlaa vaikka toivottomuus välillä valtasikin mieleni.
Lukuisia upeita vihjeistyksiä ja niistä laatijoille kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *