KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 2.-3.2.2019

9972. IS-Viikonloppu 2.-3.2.2019

Joutilas2.2.2019 klo 14:26
Antti Viitamäen kovis vaikeusaste 3. Yksinkertaisesti ja pelkistetysti ratkojan "joulu" on käsillä. KIITOS!
2. Arjatuula2.2.2019 klo 17:13
Olipa tosi kiva. Vaikeutta kolmosen edestä. Päälauseet kun hoksasi niin piti ääneen nauraa. Se on harvinaista kovisten kanssa. Kiitos Antti.
3. Tarja2.2.2019 klo 21:00
Vaikea, mutta palkitseva. Kaikin puolin täyden kympin ristikko.
4. Rampe3.2.2019 klo 07:03
Näyttää olevan minulle liiankin vaikea. Olisi pitänyt ottaa kopioita ennen kuin lähdin takki auki kuulakynällä täyttämään.
5. Saarivaari3.2.2019 klo 12:25
Rampe, hanki Pilot Frixion Clicker 07. En ole käyttänyt kolmeen vuoteen muuta ristikkojen täyttämiseen - kuulakynä + pyyhkijä eikä suttaa!
6. Rampe3.2.2019 klo 12:57
Kiitos, Saarivaari! Ehkäpä hankinkin, kun en oikein lyijykynälläkään halua ristikkoa täyttää.
Tästä selvisin vielä ottamalla pari kopiota osaksi täytetystä ristikosta.
Ja olihan se hieno ristikko!
7. Heljä-Maija3.2.2019 klo 17:42
Koviksessa hienot vihjeet ja mahtavat päälauseet!
8. Elva3.2.2019 klo 20:06
Kovis osoittautui liian vaikeaksi minulle. En saanut aikaiseksi kovin monta sanaa. Täytynee jäädä odottamaan ratkaisuja, jos vaikka niistä oppisi jotain. Sen sijaan tein muut tehtävät. Mielestäni viimeisessä tehtävässä (Plustehtävä) on virhe eräässä vaakarivissä. En uskalla tarkemmin sanoa, koska nähtävästi nämä kaikki ovat palkintotehtäviä. Taviksessa oli pystysana, johon mielestäni ei löydy oikeata sanaa. Mutta se voi johtua omasta osaamattomuudestani. Jos joku muu on tehnyt samat tehtävät, olisi kiva tietää törmäsikö samoihin ongelmiin. Piiliksessä oli hyvin helppoja ja vaikeampia kohtia sekaisin, mutta se nähtävästi kuuluu asiaan. Kääntis oli ihan kiva.
9. Lars3.2.2019 klo 20:20
Elva, voit tarkistaa sen siitä ratkaisusta joka on siinä vasemmalla puolella sitä Plustehtävää, ei ole palkintotehtävä.
10. Tarja3.2.2019 klo 20:21
Viimeisessä tehtävässä on ratkaisu vieressä, joten se ei ole palkintotehtävä. Yksi kirjain sieltä puuttuu minunkin mielestäni, mikä olisi ollut korjattavissa vihjeen vaihdolla. Taviksessa sain kaikkiin ihan järkevät sanat.
11. Jaska3.2.2019 klo 20:32
Ei ongelmia. Taviksessa ei virhettä. Plustehtävää en ratkonut, mutta ratkaisun perusteella se on OK. Yleensä virheiltä näyttävät ratkaisusanat johtuvat ratkojan omista virheistä. Niin ehkä nyt Elvallakin.

Voin lohduttaa, että Viitamäki on varmasti muillekin aloitteleville kovisten ratkojille superpahis. Sama koskee muidenkin laatijoiden täyskolmosia, jos kokemusta niiden ratkonnasta on vähän tai ei lainkaan.
12. Jaska3.2.2019 klo 20:37
Tosi on, rengasmerkin sijaan esim. ENNEN KOLARIA.
13. Elva3.2.2019 klo 20:43
Kiitos monista kommenteista. Palasin koviksen pariin ja kaikki toivo ei olekaan menetetty. Nytkähti monesta kohdasta liikkeelle. Oli nähtävästi jäänyt hautumaan. Koen voitoksi, jos saan viidesosan tehtyä.
Jaska, plustehtävän virhe ei tällä kertaa ole Elvan virhe.
14. Elva3.2.2019 klo 20:49
Jaska, ehdottamasi vihje ei sovi plustehtävään. Tämä on pikatehtävä ja tarkoituksena ei ole, että pitäisi liikaa pohtia.
15. Jaska3.2.2019 klo 23:20
Anteeksi Elva, että en selventänyt asiaa viestissä 12. "Tosi on" tarkoitti, että vastoin pelkän ratkaisun perusteella tekemääni olettamusta plustehtävässä oli virhe. Siitä luonnollisesti seurasi, että myös arveluni "Niin nyt ehkä Elvallakin." kumoutui.

Myönnän, että ennen ENNEN KOLARIA on lievästi kovismainen vihje, mutta mielestäni ei liian vaikea sopiakseen tähän tehtävään. Erimielisille -KOLARI kelvannee paremmin?
16. Elva3.2.2019 klo 23:32
Jaska,
ei tietenkään liian vaikea, koska siinä tehtävässähän nopeasti huomaa, että tilaa on vain neljälle kirjaimelle.
Minua on kaduttanut, etten viime viikolla antanut sinun vihjeellesi sille kuuluvaa arvoa. Se oli mielestäni vihjeenä mitä nerokkain ja jos olisin vähänkin pysähtynyt miettimään, olisin heti noteerannut sen. Myöhemminhän olin kovin ylimielinen. Tämä on painanut mieltäni. Pahoittelen.
17. O4.2.2019 klo 13:13
Todella vaikea ristikko ja monta kertaa uskoin, että tämä jää täyttämättä. Kuulakynänkäyttäjä olen ollut ensimmäisestä ristikosta lähtien (n. 30 v sitten), joten kirjainteippiä tuli teipattua monia kerroksia.
5. Savivaari.
Kiitos kynävihjeestäsi. :)
Loistavat sanat pääkuvista ja hervottoman hauska ristikko kaikin puolin.

Kiitos Antti Viitamäki!
18. Jiikoo5.2.2019 klo 13:23
Vaimokulta kantoi minulle viikonloppuna ystävällisesti, yllättäen ja pyytämättä tämän Iltiksen. Itse olisin ehkä jättänyt lehtihyllyyn, koska Viitamäen kovikset ovat minulle kovisnoviisille lähtökohtaisesti liian vaikeita.

No, olihan tässä sentään kelpo piilis, vieläpä SM 2019 -karsintatehtävä! Täyttyikin, mutta P1 jätti epävarmuutta. En vain keksinyt sanaa, jolla olisi riittävästi yhteyttä SEKÄ herkkuun ETTÄ velvoittavaan lupaukseen/malliin ja joka olisi vielä yhteensopiva risteävien kanssa. Palkintojen arvontaan tarvittavat 9 kirjainta ovat koossa, mutta lieneekö ratkaisullani mitään asiaa SM-kisaan, johon pääsy edellyttäisi kai jok'ikisen ruudun olevan oikein täytetty?

Karsintatehtäviä toki muuallakin, mm. SK:ssä, joten skabaan pääsy ei sentään ole yksistään tästä tehtävästä kiinni.
19. Tuula x5.2.2019 klo 21:19
Kyllä tämä ainakin minun asteikollani ja taidoilleni oli kovaakin kovempi kovis. Alkuun ei meinannut päästä mistään vihjeestä, aikaa kului ja usko alkoi horjua.
Sitä suurempi oli onnistumisen ilo, kun vihdoin viimeinenkin kirjain oli sille kuuluvalla paikalla.
20. happonen11.2.2019 klo 20:07
Piti haalia kierrätetty Iltis Viitamäen ristikon vuoksi, sillä viikonloppureissun vuoksi jäi irtonumero ostamatta. Oli odotetun mainio ristikko. Hauskat pääkuvalauseet tosiaan, mutta tuon tyyppisissä lauseissa on vain se haitta, että kun ne ratkeavat niin tulee aika nopeasti koko ristikko täyteen. Vasen alakulma takkusi hetken, mutta pääkuvan lauseen avauduttua se ei ollut enää erityisen hankala.

"KORTIN PUHUTTELU" - vihjettä en vielä hoksannut.
21. Mettalo12.2.2019 klo 16:45
Onko anatomiaa tulossa.
22. Mettalo12.2.2019 klo 18:09
Saisiko ne pääkuvalauseet.
23. Heljä-Maija12.2.2019 klo 19:04
Pääkuvalauseet: Lälläri popsi kyssäkaalia. Pollari läpsi kassakyyliä.
24. Pulsu12.2.2019 klo 22:34
Anatomia olisi kyllä kiva.

Oikeaan yläkulmaan mitä tulee kohtiin MAKSAA TISKILLÄ, KARMIVAN KOHTEENA ja VAPAAN AIKA JOSKUS?

Hiukan valtavirrasta poikkeavia vastaussanoja mielenkiintoa ylläpitämässä, siitä iso kiitos laatijalle!
25. O12.2.2019 klo 22:47
MAKSAA TISKILLÄ - ELINKASA
KARMIVAN KOHTEENA - SELKÄPII
VAPAAN AIKA JOSKUS - ASIOITTA
(Näin siis minulla.)
26. Tarja12.2.2019 klo 22:51
Elinkasa ja selkäpii minullakin, mutta vapaan ajattelin joskus voivan AVIOITUA.
27. eol12.2.2019 klo 22:52
VAPAAN AIKA JOSKUS? > AVIOITUA
28. Mettalo12.2.2019 klo 22:55
Minä laitoin VAPAAN AIKA JOSKUS:avioitua
29. O12.2.2019 klo 22:56
26. Tarja
27. eol, kiitos korjauksesta.
30. Ratkoja13.2.2019 klo 12:21
En saa yhteyttä vihjeen "kortin puhuttelu" ja vastaussanan välille.
31. Tarja13.2.2019 klo 13:02
Minä sain siihen SAAKKA ja ajattelin, että siinä on runollinen sinä eli sa ja akka on kortti.
32. Ratkoja13.2.2019 klo 13:24
Kiitos Tarja, minullakin on saakka, mutta en kyllä ikinä olisi keksinyt tämänmoista yhteyttä. Vähän outo ajatusjuoksu mielestäni.
33. Jaska13.2.2019 klo 13:25
Kokonaisuutena kiitettävän ristikon ainoa välttävähköksi arvioimani vihje. Viitamäki vältti siis esim. vihjeen SAIMAAD.
34. Heljä-Maija13.2.2019 klo 13:47
Runolliseen puhutteluun minäkin päädyin mutta kovasti olen miettinyt, löytyisikö joku muu selitys. En vaan löydä.
35. Tarja13.2.2019 klo 14:14
Tässä ristikossa yllätyin eniten noista huippuhauskoista pääkuvalauseista. Tähän asti ratkomani Viitamäen ristikot ovat lähinnä olleet vain vaikeita, eivät niinkään hauskoja. Nyt miehestä löytyi ihan yllättävä huumoripuoli, mikä tietysti minua sanaleikkihuumorin ystävänä viehättää kovasti.
36. Eki20.2.2019 klo 21:34
Onhan anatomia huomattu?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *