KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAPSILLE SOPIVA RISTIKKOLEHTI

9915. Lapsille sopiva ristikkolehti

äiti16.12.2018 klo 21:34
8 v. poika on toivonut ristikkolehteä joululahjaksi. Onko olemassa lapsille soveltuvia lehtiä?
2. Juho17.12.2018 klo 09:29
RISTIKKO JÄNIS on kuudesti vuodessa ilmestyvä hauska lehti. Kannattaa katsoa.
3. Eki17.12.2018 klo 12:13
Lasten ristikkolehteä ei tällä hetkellä ilmesty. Vilkaisin vähän tuota Jänistä. Ihan hyvältä näytti, mutta esim. vihje OSMAT ei ole oikein lapsille suunnattu. Mikään aikuisille suunnattu lehti ei toimi täysin lapsille, koska niitä ei ole ajateltu siltä kantilta. Olen kyllä nähnyt myös tosi huonoja lastenlehtiä. Legendaarisin mieleen muistuva vihje TESTIKKELI, vastaus KIVES. Taisi olla myös BRUNO, vastaus TAUT.
4. isoäiti17.12.2018 klo 13:11
Olen joskus ostanut nyt 8 v. vanhalle lapsenlapselleni Kirjakassi- tai vastaavasta kaupasta ristikkolehtiä ehkä noin vuosi sitten. Niissä oli silloin hänelle sopivia tehtäviä, mutta ehkä ne 8 vuotta vanhalle ovat jo vähän lapsellisia. Muistaakseni tehtävät olivat aika monipuolisia ja yksi sivu oli varattu oman ristikon suunnitteluun. Kannattaa vilkaista!
5. Ripa17.12.2018 klo 13:30
Nimimerkki äidille on sanottava, että pojallasi on mainio joululahjatoive! :)
6. Ritu17.12.2018 klo 13:31
Tuon ikäiselle ratkojalle ei tosiaan ristikossa voi olla kovin vaikeaa sanastoa.
Sitten kun hänelle iskee se ristikkohimo päälle, niin kannattaa muistaa myös helpot aikuisille suunnatut lehdet, joissa ratkaisut ristikoihin on lehden takaosassa.
Sieltä voi aina sanan silloin tällöin kurkata ja oppii sellaisen ristikkokielen, jos niin voi sanoa.
Tuon ikäisenä muisti on hyvä ja osa vihjeistä toistuu.
Itselläni tuo oli metodi oppia ratkomaan ristikoita kouluikäisenä.
7. äiti19.12.2018 klo 18:26
Kiitos vinkeistä! Taidan käydä kaikki nuo vaihtoehdot läpi. Liian vaikeaa ei tosiaan saa olla, ettei motivaatio lopu siihen. Vastaukset takasivuilla on hyvä helpotus keino, se pitää muistaa.
8. Pete21.12.2018 klo 01:08
Olin käymässä viikolla paikallisessa divarissa, kun joku kyseli lasten ristikkolehteä. Tuolla taisi vielä löytyä Lasten Kirppua. Tuotahan ei taideta enää julkaista, mutta vanhoja saattaa vielä löytyä.
9. Tuomo22.12.2018 klo 17:49
Kokeilkaa myös ratkoa yhdessä! Hankalien sanojen kohdalla annat lisävihjeitä tai jos sana on (todennäköisesti) tuntematon, kerrot suoraan vastauksen, mutta älä päästä liian helpolla. Valmiista ratkaisuista lunttaaminen ei mielestäni ole hyvä ei lapsille eikä aikuisille.
Itsekin saa ratkomisen ja aivojen veivaamisen riemua kun pitää lennossa ratkoa ja vahvistaa (ilman kynää), seurata toisen ratkomista ja edistymistä, samalla kun pitää keksiä vihjeitä. Sanoja voi myös vihjeyttää oman elämän mukaan, esimerkiksi "mitä naapurin Eero harrastaa" => karate, jotka on helppo ratkaista ja laatija ei pystyisi koskaan tällaisia vihjeitä tekemään.
Värikkäät, hauskoja/ilmeikkäitä piirroksia sisältävät ristikot toimivat lapsille paremmin kuin pelkistetyt.
10. äiti11.1.2019 klo 18:41
Ostin lopulta tuon Jäniksen ja kyllä se on haastava lapselle. Yhdessä voi täyttää. Divareista pitäis käyä vielä kyseleen. Innostuin myös tekemään itse pari ristikkoa, jotka 8 v osasi täyttää. 6 vuotiaalla oli haastetta enemmän, kun ei ole ennen täytellyt ristikoita ja idea on vielä vähän hukassa. Mutta en tosiaan enää ihmettele miksi lapsille ei ristikkolehtiä tehdä. Se on haastavaa saada helppoja sanoja passaamaan. :)
11. villekuusipuu@gmail.com20.6.2019 klo 12:41
Mitä ristikkolehtiä lapsille 6, 7 ja 9v.

auta!
Mistä tilataan?

Eipä ole avuliaita tähän mennessä ilmaantunut. Olen melko varma, että siihen on yksinkertainen syy. Eli vain lapsille tarkoitettua ristikkolehteä ei ole. Se ei olisi kaupallisesti kannattava.

Ilta-Sanomissa on ollut maanantaisin lastenristikko. Eki ehkä osaa arvioida paremmin sen vaativuutta Villen lasten ikäisille. Itse luulen, että alle kouluikäisille se on ehkä liian vaikea. Niin kuin toisaalla on todettu, on ainakin alakouluikäisille tarkoitettu ristikko melko vaikea laatiakin sanasto-ongelmien johdosta. Harmillista kylläkin:(
13. Eki21.6.2019 klo 07:04
Iltiksen lastenristikko muuttui aikuisten helpoksi. Sitä on moni harmitellut.
14. isoäiti21.6.2019 klo 09:44
Löysin Citymarketista Miinan ja Manun Kivat ristikot-nimisen työkirjan viime viikolla. Se näytti sopivan hyvin kuusivuotiaalle lapsenlapselleni, mutta on vanhemmille liian yksinkertainen. Kuusivuotias sai harjoitella kirjaimia ja yllätyksekseni väritti vielä kuvatkin. Pitkään siitä ei iloa ollut, mutta eipä ollut kalliskaan.
15. Ritu27.6.2019 klo 22:36
Tuli näiden lapsille suunnattujen ristikkolehtien olemattomasta tarjonnasta mieleen, että kryptot on myös yksi vaihtoehto. Idean oppii helposti ja kyllä sellaisenkin täyteen saaminen onnistumisen ilon tuo siinä missä tavallinen kuvaristikkokin.
Alkuun pääsemisessä kun saa apua niin helpoissa kryptoissa voi onnistua kouluikäinen jatkamaan pitkälle itsekin.
16. pius27.6.2019 klo 23:54
Ruutuvihko.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *