KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 1/2019

9913. Punainen Pelikaani 1/2019

Kuuno15.12.2018 klo 23:56
No nytpä oli laadinta! Hienoa Holopainen!
2. Tilaaja8517.12.2018 klo 15:36
Mihin lie jäänyt lehteni. Postimies toi yhtä jos toista, muttei tätä.
3. Ylläpito17.12.2018 klo 16:28
Tällaista kuulee, Postille miinusta ja toivotaan, että tulevat mahdollisimman nopeasti.
4. Funny17.12.2018 klo 18:19
Meidän postia pitää kehua. Tänne PuPe tuli jo torstaina, ja tänään laatikosta löytyi eräs toinen odotettu lehti.

Uudesta PuPe:sta ratkoin ensin sokkokrypton, jossa oli hieman jujutusta, kuten Viitamäeltä sopii odottaa. Sitten kiinnostuin samalla aukeamalla uuden tulokkaan Janne Salon teoksesta. Sepä osoittautuikin oivaksi, melkein kuin olisin itse laatinut!
5. pelaaja17.12.2018 klo 19:38
Kaupan lehtihyllyltä tämäkin sit taas tuli mukaan.
Oho, en ole koskaan aiemmin tutustunut tuollaiseen monien toivomaan os-itt-el-uri-stik-koon. Jännä nähdä sitten, auttaako Joulupukki sen ratkomisessa. En sillä mitenkään aloittaa voi vaikka mielenkiinto heräsikin. Verryttely useilla säällisillä ensin.
6. Peehoo17.12.2018 klo 22:25
Ositteluristikosta riitti nautintoa moneksi tunniksi, lisää vaan niitä jatkossakin. Lähteenmäen ristikoissa on sekin hyvää, että vaikka välillä jumittaa, niin voi luottaa siihen, että yleensä ne täyteen saa.
7. Tuomas L.18.12.2018 klo 10:53
Täällä lehti saa pääosin odottaa joulunpyhiä, mutta etunimikaimani on tosiaan laatinut melkoisen tehtävän. Liljeroos edustaa vähän kevyempää kovisosastoa, ja muut kolmoset ovatkin vielä testaamatta.

Piilosanassa 16A Parkkisen Antille on sattunut muistivirhe; vihjeistä 21 pystyyn ja 8 vaakaan tuleva kokonaisuus ei pidä yhtä suoran vihjeen kanssa. Piilovihjeestä sen toki saa, enkä usko kenenkään ratkonnan varsinaisesti tyssävän tuohon.
8. Clas18.12.2018 klo 18:41
Etsin virhepalvelusta tuota Parkkisen virhettä mutta täällähän se näköjään onkin mainittu.
9. Ylläpito18.12.2018 klo 18:52
Nyt virhepalvelussa.
10. Kaapo20.12.2018 klo 15:24
Holopaisen ristikko on todella hieno, vaikka lopputulos ei olekaan symmetrinen.

Mietityttää vielä vihje CARLO (KATVITTA). Ehkä vielä keksin sen, ehkä en.
11. Clas20.12.2018 klo 16:11
Luullakseni ymmärsin Carlon (vaikka viides ihmetytti)
12. Peehoo24.12.2018 klo 09:15
Holopainen ei pettänyt taaskaan, vaan jos mahdollista niin entistäkin huikeampi ristikko, jota oli suuri nautinto kinkunpaiston ohella ratkoa.
13. Ylläpito24.12.2018 klo 20:28
Sovitaanhan, että ei alatyyliä eikä kirjoiteta asiasta, josta ei mitään tiedetä. Tästä on valitettavasti jouduttu kommentteja poistamaan.

Ihan turha väittää, että täällä saa vain kehua. Meillähän on jopa virhepalvelu löytyneille virheille! Ei ole muilla. Monet muut nimenomaan kieltävät kaikki omat virheensä.
14. Tarja25.12.2018 klo 11:33
Ei voi kuin ihailla "Hopolaisen" mielikuvitusta ja idearikkautta. Taas jotakin uutta. Ihan mahtava ristikko. Pakkohan siitä oli aloittaa. Nyt sitten nautiskelemaan viimeisen sivun osittelutavukosta. Jo Passelissa ihastuin tuohon ositteluun, ja nyt yhdistettynä Lähteenmäen persoonallisiin ja ihastuttaviin tavuristikoihin, on tiedossa tuplanautiskelu, kuin jätskiannos kermavaahdolla, njam!
15. Pekkatyttö26.12.2018 klo 20:44
Ei täällä saa kritisoida laatimuksia.
Putin touhua!
Ei virhepalvelu ole autuaaksi tekevä.
Ilman kritiikkiä laatijat ovat sumussa pidetäänkö heidän tekotavoista
16. Ylläpito26.12.2018 klo 20:48
Onko siis asiaa? Jos on, niin älä puhu enää epäkunnioittavasti. Se - POIKA ei ole virhe. Siinä on välilyönti. Pommin edessä ei.
17. Tarja29.12.2018 klo 00:04
Mukavan vaikean ristikon oli Janne Salo saanut aikaan. Ihan kunnolla joutui sitä pohdiskelemaan. Mitään epäselvää ei kuitenkaan jäänyt. Keräsen kolmen tähden ristikko vaati niin ikään jokaisen vihjeen kohdalla miettimistä. Mitään ei tullut ilmaiseksi. Vaan kovasti tykkäsin siitä. Anttilan aukeamaa päin en ole vielä uskaltanut edes hengittää. Luultavasti se jääkin koskemattomaksi. Vaan onhan tässä noita muita vielä sivukaupalla.
18. Tarja29.12.2018 klo 01:29
Liljeroosin ristikko valmistui tuotapikaa, eli on aika helppo kolmoseksi. Mutta hauska!
19. Viivi29.12.2018 klo 08:49
Lehti jo postissa. Mistä lisää...
20. io231.12.2018 klo 14:00
Holopainen nyt valmis. Monta ongelmaa ratkesi kerralla, kun hokasi...
Yksi sana vain jäi ihmetyttämään
Aloitin kolmosista
Hakonen täynnä oikeaa yläkulmaa lukuunottamatta
Keränen täynnä
Liljeroos täynnnä
Vaikeimmat lienevät siten
Viitamäki (vain oikea alakulma auennut) ja
Anttila (reilu komannes tehty)
21. Kariheikki1.1.2019 klo 10:53
Tällaisena amatööriratkojana ei voi muuta kuin ihailla eräiden taitoja.

Itse sain vasta valmiiksi pitkähkön pähkäilyn jälkeen sivun 13 Salokankaan ristikon, jonka arviointi kaksitähtiseksi on mielestäni puolikkaan tähden verran alakanttiin.

Ja hyvää uutta vuotta kaikille!
22. Akitta2.1.2019 klo 17:25
Samaa mieltä Kariheikin kanssa. Salokangas oli nautittavan nokkela ja kaksi tähteä vähän liian vähän.
23. Tarja3.1.2019 klo 13:47
Uskomatonta, mutta totta. Sain Viitamäen kolmosen valmiiksi. Varmaan vaikein ristikko ikinä, minkä olen omin voimin ratkaissut. Monta päivää siihen meni, muutama sana aina päivässä löysi paikkansa. En suosittele vasta-alkajille. Tosin nyt, kun katsoo noita vastaussanoja, niin ihan loogisiahan ne ovat. Mutta eivät vain tule mieleen heti siinä vaiheessa, kun edessä on tyhjät ruudut.

Sivun 14 pääkuva on yllättävän vaikea. Kuvan oikea puoli huutaa vielä tyhjyyttään. Ehkä se tässä ajan kanssa selviää tuokin.

Sanakehikkoa ratkoessani ihmettelen joka kerta, miten tuollaisen edes pystyy laatimaan. On siinä niin moneen suuntaan oltava "langat näpeissä", tai siis sanat. Hatunnosto laatijalle.

Suosikkini Salokankaan ristikoita olen säästellyt. Seuraavaksi niiden kimppuun.
24. Tarja3.1.2019 klo 13:52
Ai niin, unohtui mainita, että Vaalamon ristikossa on taas hurjan pitkiä sanoja.
25. Kaapo10.1.2019 klo 13:06
Minulla taitaa jäädä Anttilan aukeamaristikosta kaksi ruutua tyhjäksi.

Vihje SIINÄ INESSÄ? ei aukea ja sen takia ylhäältä läppärin kuvasta tuleva ratkaisusana jää myös epävarmaksi.
26. Tarja10.1.2019 klo 14:10
Ai kaksi ruutua? Minulla jää kaksi sivua tyhjäksi. (No on siellä jonkin verran sanoja, muttei mitään mahiksia saada täyteen.)
27. Satu10.1.2019 klo 20:31
Lainaus: 26. Tarja 10.1.2019 klo 14:10
Ai kaksi ruutua? Minulla jää kaksi sivua tyhjäksi. (No on siellä jonkin verran sanoja, muttei mitään mahiksia saada täyteen.)

Anttilan taka-aukeama:oikeaan alakulmaan olen saanut täytettyä ja vähän sinne tänne oikea yläkulma. Nyt on tosi vaikea.
Vaalamo oli ihan mahtava, sain täyteen, en tiedä onko oikein!
Viitamäki s. 29 mahdoton tällä kertaa.
28. Kuuno11.1.2019 klo 15:13
Eikös tuo sivun 15 etsitty oy ole osuuskunta? Toki olen voinut ratkoa väärinkin.
29. Eki11.1.2019 klo 15:38
Kyseessä näyttää olevan aika moninainen yhtiöryväs, johon kuuluu myös täsmälleen tuolla nimellä kulkevia osakeyhtiöitä. Ei siis halota hiuksia!
30. Kuuno11.1.2019 klo 17:42
Ei siellä kyllä ole yhtään täsmälleen tuolla nimellä olevaa yhtiötä. Mutta, eipä tolla väliä.
31. Peehoo11.1.2019 klo 22:29
Anttilaa päätin kokeilla, vaikka yleensä en niitä täyteen saa, tuskinpa nytkään. Vasen puolisko lähes kokonaan ja oikea laita kuitenkin täynnä, keskellä vielä riittää pähkäiltävää. Hienoja pitkiä sanoja, joiden ratkaiseminen lieventää harmitusta, joka tullee kesken jäämisestä. Viitamäki kyllä vaikuttaa vielä vaikeammalta, siinä vain pari sanaa arvattuna ja siihen jääneekin.
32. Heljä-Maija12.1.2019 klo 21:39
Teinpä tässä jännittävän havainnon: yhden pahan ratkominen voi helpottaa toisenkin kohdalla!

Torstai-iltana aloitin Viitamäen ja yhden kulman auettua jäin täysin jumiin. En päässyt eteenpäin mistään kohdasta, en sitten millään. Jätin se sikseen ja avasin Anttilan aukeaman. Kaksi iltaa sitä väänsin ja tänään sain valmiiksi. Hikipisaroita vuodattaen ja Googlelta apuja anoen.
Heti, kun Anttila tuli valmiiksi, otin Viitamäen uudelleen esiin. Ja kas, se ratkesi tuota pikaa!

Näin siis toisen selätys ilmeisesti viritti aivot oikealle taajuudelle. Aika hämmästyttävää.
33. Murtsi12.1.2019 klo 22:22
Mulla nyt 1/2019 sivu 15 menee yli hilseen. Onkohan viinillä osuutta. Mikä on x?
34. Ylläpito12.1.2019 klo 22:44
Idea on keksiä x itse. Julkinen paljastus latistaisi.
35. Murtsi12.1.2019 klo 22:51
No oliko helppo se äksäristikko?
36. Ylläpito12.1.2019 klo 22:53
Kyllä ne aina aika kieroja on.
37. Rampe13.1.2019 klo 15:13
Anttilan aukeama muutamaa ruutua vaille valmis. Viimeksi aukesi vasemman laidan 24-kirjaiminen yhdyssana.
Kyllä suomen kieli on moneen taipuva. Miltähän tuokin sana näyttää ummikon silmissä?
Pari siihen risteävää sanaa hieman puolenvälin yläpuolella minulta on vielä hakusessa.
38. Peehoo13.1.2019 klo 17:30
Ei se Anttila lopulta mahdoton mullekaan ollu, täyteen tuli, vaikka pari epävarmaa jäikin keskelle alas. Todella paljon kyllä vaati kaikkia mahdollisia apukeinoja, joten ei niin nautinnollinen ristikko ollut, kuin Holopainen, Hakonen, Salokankaat tai Keränen.
39. happonen15.1.2019 klo 11:53
Onhan tuo Anttila melkoinen luomus - siis positiivisessa mielessä. Parin sitsin jälkeen on vielä keskiosassa aukko, mutta eiköhän sekin siitä kun on taas hieman taustaprosessoinut tuon ristikon kierouksia. Tämän tason ristikkoa ei kyllä millään saa täyteen ilman apuvälineitä, mutta toisaalta niitäkin pitää osata käyttää hyvin luovasti (joka on taas oma taiteen lajinsa). Sanasto on suorastaan hämmästyttävä: taas muutama uusi termi on tullut opittua tästäkin.

Eli tämän lehden pahin kokonaisuutena (vaikka en ole vielä Lähteenmäkeä aloittanut). Viitamäki oli todella hyvä, mutta ei niin vaikea kuin Anttila minun mielestäni.
40. happonen16.1.2019 klo 09:35
Kyllähän se Anttilakin tuli täyteen melkoisen väännön jälkeen. Keskialueella oli kyllä melkoisen yllättävä sana, jonka hoksaaminen kesti aika pitkään. Olipahan sanoituksellisesti erityisen vaikuttava ristikko. Muutama ymmärrettävä laadinnallinen "pakkorako" kyllä oli hienojen pitkien sanojen lisäksi / johdosta mutta minua eivät nuo pari aika eksoottistakin sanaa häirinneet.
41. isoäiti16.1.2019 klo 14:21
Anttilan ratkonta vaati ainakin minulta paljon aikaa, kaikkia mahdollisia apuvälineitä ja vävyn, joka välillä tuoreemmin silmin hoksasi muutaman kohdan. En ole viitsinyt laskea, montako uutta sanaa minulle ristikossa oli, mutta useita joka tapauksessa. Muutama vihje tosi hauska. Ajanvietettä parhhaimmillaan!
42. Kaapo18.1.2019 klo 20:46
Ovatko kaikki muut siis keksineet mikä on SIINÄ INESSÄ?

Minä poloinen vain en ole hiffannut.
43. Taru20.1.2019 klo 15:47
Kaapo täällä toinen poloinen. ????
44. Kariheikki20.1.2019 klo 16:03
Pikkuhiljaa tullaan kohti loppupäätä.

Sainpa tuo Ristikkoakatemian diplomityönkin valmiiksi ja jään vaan odottelemaan, millainen se väitöskirja tulee olemaankaan...
45. Pekku21.1.2019 klo 23:53
Kolmen tähden ristikoista varsinkin nuo Anttilan ja Viitamäen tekeleet ovat juuri oikeanlaisia vaikeita, Vihjeet ovat sellaisessa vaikeassa muodossa etteivät löydy suoraan Ratkojista tahi muista hakukoneista, mutta mitä tärkeintä niin ratkaisusanat ovat yksiselitteisen loogisia eikä mitään sivistyssanahirviöitä.

Ja sitten tapaus Lähteenmäki. Mielestäni tuo Tav-ur-ist-ik-ko on täydellinen floppi hänen hienojen tavuristikoiden jälkeen. Sain senkin valmiiksi mutta yhtä kärsimystä se oli. Mitä mieltä muut ovat tuosta tekeleestä ?

Niin ja se X ristikko oli virkistävän hauska.
46. Jaska22.1.2019 klo 00:26
Monien kaipaama ositteluristikko oli sekä sanastoltaan että vihjeitykseltään taattua Lähteenmäkeä. Kymppi, ja vielä plussa päälle 16-osaisen pääkuvasanan ansiosta. Nerokasta kerrassaan.

Minä en pidä sanasta tekele laatimuksen tai ristikon asemesta. Ellei ristikko siis ole oikeasti huono. Onhan tekeleellä toki myös neutraali merkitys, mutta itse en sitä käyttäisi OK-ristikosta. PuPen huippukoviksista puhumattakaan.
47. Tuomas L.22.1.2019 klo 10:38
Sain kyllä ratkaisusanan SIINÄ INESSÄ -kohtaan, mutta se on vähän outo. Joonas taitaa olla Helsingin seudulta, missä tällaiset ilmaukset ovat yleisempiä?
(Varmuuden vuoksi: kai olette huomanneet, että siinä tietokonekuva-vihjeessä on myös tekstiä? Itse en meinannut sitä ensin huomata.)
48. isoäiti22.1.2019 klo 12:03
Siinä inessä-ratkaisu on minullakin erikoinen. Sana on ihan ok ainakin nuorempien mielestä ja sillä on ihan järkevä selitys, mutta miten se on siinä inessä, se ei minulle ole kirkastunut.
49. isoäiti22.1.2019 klo 12:16
Sen verran voin lisätä siinä inessä-juttuun, että kuvittelin keksineeni selityksen sekä inessä-sanalle että ratkaisusanalle, mutta vieläkin se tuntuu keinotekoiselta.
50. happonen22.1.2019 klo 12:21
Ihan looginen ratkaisu tuohon ym. vihjeeseen on - toki aika modernia kieltä tuossa käytetään. Mielestäni erittäin hyvä, että löytyy muutakin kuin aatroja ja aisaamista ristikoista.
51. Esa23.1.2019 klo 20:43
Kun ratkaisun keksii, useimmiten myös tietää onko se oikein. Ainakin hyvillä laatijoilla, joita nämä loppupään laatijat yleensä ovat, logiikka toimii, vaikka vihjeet ovatkin kinkkisiä.
Se inessä on silkkaa slangia, ratkaisusanaa näkee ja kuulee myös yleiskielessä, mutta kuten sanottu, logiikka toimii tässäkin.
Koukuttavan vaikeita kolmosia taas, kiitos siitä.
52. Rampe24.1.2019 klo 08:48
Inessä ja varsinkin sen ratkaisusana ovat minulle vierasta kieltä, mutta kun googlasin ratkaisusanan inessiivin, löysin myös inessä-sanan samassa yhteydessä.
53. happonen24.1.2019 klo 12:22
urbaanisanakirja.com on ajoittain hyödyllinen apuväline, kun etsii jotain sellaista (slangi)sanaa, mikä ei ihan lähivuosina (tai koskaan) päädy Kielitoimiston Sanakirjaan. Toki tuollaisessa crowdsourcing-henkisessä avoimessa palvelussa on myös paljon roskaa ja selkeästi huumorilla heitettyjä "sanoja".
54. Pirre26.1.2019 klo 22:34
Onko kaikki muut saaneet valmiiksi A Piiliksen? Minulla olisi mielestäni hyvät ratkaisusanat 1 pystysuoraan ja 15 vaakasuoraan, mutta yksi kirjain tekee kiusaa ????
55. Jaska27.1.2019 klo 00:06
Eivät kaikki. Minulla jäi oikea alakulma auki. Pirren sanoissa ei mitään ongelmaa.
56. iines27.1.2019 klo 05:11
Hakosen tuttu nainen ei ole minun tuttuni,,,kohta menee sivu puhki...
57. jaana27.1.2019 klo 05:20
Iines, kyllä se tuttu nainen voi olla sinulle tutumpi kuin luuletkaan. Itselleni tuo koko kulma aiheutti harmaita hiuksia, ja luulin, etten saa ratkaistua, mutta kun aikani sitä pyörittelin, niin sainpa kuitenkin. Kyllä se siitä :)
58. Pena30.1.2019 klo 22:17
Eikö tuo os-itt-el-uri-stik-ko pitäisi olla os-itt-el-uri-sti-kko? d=)
59. Ritu3.2.2019 klo 10:01
Kokeilin ihka ensimmäistä Holopaisristikkoani. Kukkaishattua nostan teille näitä visaisia selättäville taitureille.
Minulle tästä taitaa tulla teepäivä. Paikallaan ei nimittäin ole kuin Tuomaksen etunimen etukirjain siellä täällä. Ja niistäkään ei tunnu nyt kauheasti apua olevan.
Huolimatta siitä, ettei mikään kohta ole vielä auennut, niin vihje TEKKÖÖ MUALEJA kuulosti sen verran hauskalta, että puserretaan nyt vielä tovi jos toinenkin sen selvittämiseks.
60. Pekku6.2.2019 klo 00:31
Ikäväkseni täytyy todeta että Hakonen murskasi koko lehden saamiseksi valmiiksi, eli tuo pojankloppi oli jotain sellaista jonka vihjeitä en saanut sovitettua toisiin sopiviksi oikeaan yläkulmaan.
Muuten lehti viimeisini kolmosiin on valmis, ärsyttää vain tuo nurkka.
Ei auta, pitääpä panna postiin.
61. isoäiti6.2.2019 klo 14:31
Pekku! Tavallista piidempään veivasin minäkin Hakosen oikeaa yläkulmaa. Sain siihen juuri ja juuri itseäni tyydyttävän ratkaisun ja päätin luovuttaa.
62. Kaapo6.2.2019 klo 17:19
Joo, Hakosen oikea yläkulma täälläkin harittaa.

Toivottavasti ratkaisu on kaiken miettimisen arvoinen.
63. Kaapo6.2.2019 klo 19:02
Sain sen yläkulman väkisin väännettyä. En saanut itseäni tyydyttävää ratkaisua kuten isoäiti, mutta näillä mennään.

Vaakalause on ihan kökkö.
64. Ana Ristinen6.2.2019 klo 21:02
Onpa helpottavaa lukea, että muillakin on Hakosen yläreuna tökkinyt. Omaa itsetuntoani tuo täyttymätön alue on riivannut jo viikon ja ellei jotain ylimaailmallista tapahdu, niin tyhjäksi se jääkin.
65. Kuuno6.2.2019 klo 21:05
Sama täälläkin. Laatimalla sain sen nurkan, ei tullut mitään onnistumisen iloa.
66. Heljä-Maija6.2.2019 klo 21:37
Yhdyn edellisiin kommentteihin. Ratkoin valmiiksi mutta ahaa-elämykset ja oivaltamisen ilo jäivät tuosta nurkasta kyllä puuttumaan. Sääli, sillä nehän ovat ristikonratkonnan suola.
67. Elva7.2.2019 klo 01:43
Tänään minäkin ensimmäistä kertaa tutustuin Punaiseen Pelikaaniin. Olikin ihan miellyttävä kokemus. En ole lukenut kommentteja, teen sen vasta huomenna.
Sivu 22 on viimeinen sivu joka on ratkottu. Olen hypähdellyt sinne tänne, joten väliin on jäänyt sivuja jonne palata. Uusia sanoja opin nopeaan tahtiin. Normiristikoissa on toki joitakin aukkoja, jotka vaativat täydennystä. Tavuristikko ja Käärme olivat kivoja. Ensimmäistä kertaa pidin myös Piiliksistä. Tein kaikki kolme, tosin B:ssä olen hyvin epävarma eräästä sanasta, joka ehkä kuuluu minulle outoon aihepiiriin. Yritin myös vältellä suuresti paheksuttua Ratkojia.
Mutta kaiken kaikkiaan, oli nautinnollinen päivä.
68. Jaska7.2.2019 klo 23:11
Minullekin ko. Hakosen pohjois-koillisosa oli niin vaikea, että ratkonnan kokonaisaika venähti selvästi pahiksen puolelle. Ratkaisuuni sisältyy yksi sana, josta täytyy ihan kokopukilla rangaista. Saattaahan se olla väärinkin - teoriassa. Totutusti taitava teemoittelija HH tyytyköön silti tällä kertaa tyydyttävään arvosanaan.
69. Elva8.2.2019 klo 06:53
Vielä en ole uskaltautunut kolmosten pariin, mutta olen todella ylpeä A-piiliksestä.
70. Tarja8.2.2019 klo 09:11
Kovasti ollaan teilaamassa Hakosen hyvää ristikkoa yhden sanan perusteella. Olihan se oikea yläkulma vaikea, muttei missään nimessä huono. Kaikki vihjeet olivat loogisia. Kun ottaa huomioon kuvaparin idean ja alemman kuvan porukan kielenkäytön, niin tuo yksikin sana on puolustettavissa. Hämmästelen Jaskankin raakaa arvosanan pudotusta kiitettävästä tyydyttävään yhden sanan takia. Siinä välissä kun on arvosana hyväkin. Itse annan kyllä ihan kiitettävän tästä ristikosta.
71. Tarja8.2.2019 klo 09:23
Elva, tervetuloa PuPen ratkojajoukkoon. Itse löysin PuPen kaksi vuotta sitten ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Tiesin heti löytäneeni itselleni sen oikean.
72. pelaaja8.2.2019 klo 09:26
Olin jo luopumassa ko. nurkkauksesta täältä saadun vertaistuen avulla. Mutta sitten tuli Tarja ja näköjään saa minut vielä kerran pinnistelemään. Vähän kyllä epäilyttää mutta edes hetkeksi otan nyt epätoivosta epän pois.
73. happonen8.2.2019 klo 09:56
Yhdyn joukkoon eli Hakosen oikea yläkulma on edelleen vailla ratkaisua, vaikka lehti alkaa muuten olla täynnä. Pääkuvan lauseisiin olisi lukuisia vaihtoehtoisia ideoita, mutta mikään niistä ei tunnu tuottavan järkeviä risteäviä sanoja. Täytyy jättää tämä pariksi päiväksi lepäämään, katsotaan jos pienen tauon jälkeen avautuisi.
74. Jaska8.2.2019 klo 11:25
Tarja, arvostelulajeissa raakuus niin kuin kauneuskin on katsojan silmässä. Palataan asiaan lailliseen aikaan.
75. isoäiti8.2.2019 klo 12:18
Minusta Hakosen ristikon yläosassa ei ollut mitenkään erityisen hankalia sanoja tai ilmaisuja, mutta siihen tuottamani ratkaisu on edelleen vähän kökkö, vaikkakin looginen. Saattaa siis olla jotain väärin, katsotaan. Nurkka on mielestäni eri tasoa kuin muu osa hauskasta ristikosta. Erityisesti keskiosa oli hienosti sommiteltu. Tähtiä ristikolla olisi voinut olla enemmänkin.
76. Elva,8.2.2019 klo 12:33
Tarja, kiitos, olet tosi ystävällinen sielu, annan sille suuresti arvoa. Tunnenkin itseni vähän orvoksi täällä kaikkien kolmoshakojen joukossa, täällähän ei juurikaan noviiseja näy. Olen ymmärtänyt, että PuPe ilmestyy joka toinen kuukausi, joten jätän kommenttini loppupäähän, poissa taitureiden ensituuletuksien tieltä. Edelleenkin ratkon kuulakärkikynällä, enkä lähettele ratkaisuja minnekään.
77. isoäiti8.2.2019 klo 13:11
Hakonen onkin kolmitähtinen!! Miten lienen katsonut sen kaksitähtiseksi. Eipä sitten tarvitsekaan pyydellä lisää tähtiä.
78. Pekku8.2.2019 klo 22:29
Minultakin muiden kera jäänee tuo yläkulma tekemättä. Toivottavasti joku viisas kertoo kuun lopussa mikä tuo paljon puhuttu "kumma sana" joka näköjään on pahin peikko on. Näköjään nekin jotka ovat ristikon ratkoneet epäilevät itseään. Toivottavasti sana on kuitenkin ristikkojen "kirjoittamattomien sääntöjen mukaan" looginen.

Mitähän mieltä ylituomari Eki mahtaa olla ?
79. Anna9.2.2019 klo 15:11
Hakosen yläkulma oli vähän kinkkinen, mutta ratkesi kun yhden sanan sai oikeaan paikkaan. En kyllä tiedä mistä kummallisesta sanasta täällä puhutaan, ei siinä minusta mitään outoa ollut. Tai ehkä se on sitten joku murrekysymys, en tiedä. Minulla on vielä aukeaman ristikko kesken, tuntuu etten keksi siihen mitään uutta, Ei se voi niin vaikea olla, mutta ei vaan lähde. Tulisipa jo seuraava, niin pääsisi pähkäilemään uusia kierouksia!
80. Esa11.2.2019 klo 00:20
Jään Annan kanssa ihmettelemään mikä se kummallinen sana siellä yläkulmassa oikein mahtaa olla, kun en itse semmoista huomannut. Vaikeahan se kulma oli ennen kuin lamppu syttyi, mutta se kai on kolmosten tarkoituskin.
81. Kuuno11.2.2019 klo 08:11
Ei siinä yläkulmassa mitään kummallista sanaa ollut. Vastaussanat oli "no joo" luokkaa vihjeisiin nähden, joten ainakaan itselleni ei mitään onnistumisen iloa tuottanut.
82. Pekku26.2.2019 klo 23:35
Nyt kun tämän lehden palautusaika ilmeisesti on jo loppunut, olisi kiva jos joku viisaampi voisi avata tuon Harton mystillisen oikean yläkulman saloja. Mitä olivat esim. ne vaakasuorat lauseet ? Tämä kulma jäi vaivaamaan koska se oli ainoa mitä en koko lehdestä bonjannut
83. Ylläpito26.2.2019 klo 23:54
Ei vielä. Postissa on paljon vastauksia ja sinne sekaan voi vielä lähettää ilman että epäillään myöhästyneeksi.
84. Pekku27.2.2019 klo 00:59
Ok, odotellaan
85. Heljä-Maija1.3.2019 klo 10:17
82. Pekku. Yläosassa vaakaan on minulla näin: KLOPPIPA AJAA sekä LIIKUNTA & AKKA.
86. Jaska1.3.2019 klo 11:57
Kolmipyöräisestä ajoneuvostaan päätellen pikkupoika on parin - kolmen vuoden ikäinen eikä vielä moneen vuoteen pojankloppi. Vakava virhe ansaitsi kokopukin. ASANTIn HH onnistui ymppäämään pukkiteemaan kahden ekan kirjaimen paikanvaihdoksella. Ei tekninen virhe, mutta taiteellinen vaikutelma saa alukseen epä-liitteen. Plussapuolelle jää tarpeeksi tavaraa tyydyttävään kouluarvosanaan 8.
87. Heljä-Maija1.3.2019 klo 12:13
Loistavaa tai kiitettävää arvosanaa en minäkään tästä ristikosta anna. Laatija varmasti itsekin tietää, milloin ristikko ei ole täysin onnistunut. Ei kuitenkaan saa olla pahasta, jos palautetta tulee ratkojiltakin.

Minulle täyden kympin ristikko on sellainen, jonka ratkottuani hyrisen tyytyväisyyttä ja jään odottamaan: Tätä täytyy saada lisää. Mielipiteitä saa olla monia. Omieni takana seison tukevasti kahdella jalalla ja ihan omalla nimelläni!
88. Tarja1.3.2019 klo 12:26
Lainaus: 87. Heljä-Maija 1.3.2019 klo 12:13
Laatija varmasti itsekin tietää, milloin ristikko ei ole täysin onnistunut.

Aika rohkeaa laatijan pään sisälle menemistä! Minä puolestani toivon, että laatija kokee tämän ristikon ihan yhtä onnistuneeksi kuin minäkin sen koin. Ja seison niin ikään sanojeni takana omalla nimelläni.
89. isoäiti1.3.2019 klo 20:38
Minäkin seison vankasti sanojeni takana nimimerkilläni. Hakosen ristikossa oli minusta paljon hyvää. Jopa tuo asanti oli näppärä. Ja sitten se mutta: yläosassa on minusta edelleen keinotekoisuutta. Liikunta ja akka, no joo. Klopista en tullut edes ajatelleeksi, että siinä oli väärän ikäinen pojankloppi, mutta valistakoon joku osaavampi minua sen pikikilon kanssa. Ostetaanko/käytetäänkö pikeä todella kiloittain? Tanssijat minä tulkitsin ballerinnoiksi ja tylliä heidän puvuissan yleensä on, mutta kaipa niihin voi pitsiäkin tunkea. Ja miksi Kata on sinisilmäinen tyttö? Väkisin vääntämällä sain siis kasaan, mutta yläosa ei yllä minusta muun ristikon tasolle.
90. Tarja1.3.2019 klo 21:57
Eipä tarvitse kuin googlata Suomen Tanssitarvikkeen nettisivuille, niin myynnissä on useita pitsikoristeltuja balettipukuja.

Sinisilmäinen likka on KATI. Likka viittaa Katiin, huijari kelmiin. Lisäksi vihjeen osasta LIKKA MEIT tulee anagrammina Kati ja kelmi. Sinisilmäisyys tekee lauseesta järkevän ja viittaa huijariin.

Wikipedia kertoo, että maaöljystä tehtyä pikeä kutsutaan bitumiksi. Bitumia käytetään asfalttiteihin, joita myös pikiteiksi kutsutaan. Joten miksi ei pikeä voisi olla kiloissa käytettävä määrä.

En tosiaan ymmärrä, miten tuo ristikon yläosa muka olisi jotenkin erilainen kuin ristikot yleensä. Minusta se oli aivan normaali ja vihjeet erinomaisia.
91. Tarja1.3.2019 klo 22:02
Lisään vielä, että tarkoitan sillä, että sinisilmäisyys viittaa huijariin sitä, että sinisilmäisiä huijataan helposti.
92. isoäiti1.3.2019 klo 22:23
Kati (loppu siitä pitsistä) se tyttö oli tietysti minullakin. Ja anagrammista aikanaan päättelin sen Kati-nimenkin. Sinisilmäisiä kelmi huijaa tietenkin. Olen edelleen sitä mieltä, että yläosassa ei ollut muuta kuin väkisin vääntöä. Muut saavat vapaasti pitää oman mielipiteensä.
93. Tarja1.3.2019 klo 22:31
Noh, tietenkin kolmetähtinen ristikko on tarkoitettukin vaikeaksi ja vaatii vääntämistä useinkin. Mutta ei se tee ristikkoa huonoksi. Huonoksi ristikon tekee mielestäni epäloogiset tai liian epämääräiset vihjeet tai huono sanasto.
94. Pekku1.3.2019 klo 23:14
Kiitoksia Heljä-Maijalle tuosta lauseesta. Kirjoitin sen ottamaani kopioon ja koko nurkka selvisi alle aikayksikön. Pikkuisen piti miettiä sitä Napakymppi juttua mutta valkeni sekin. Sen sijaan tuo "LIIKUNTA & AKKA" (lol), oli kyllä täydellinen riman alitus, en muista koskaan ennen missään ristikossa törmänneeni moiseen tekeleeseen.
95. Jaska2.3.2019 klo 00:17
Pekun paheksumaa sanaparia en tulkinnut lauseeksi, vaan kahdeksi eri sanaksi. Erillinen AKKA vaatii tietysti oman vihjeensä, ja &-merkki oli vähiten tilaa vievänä teknisesti yksinkertaisin ratkaisu. ÄMMÄ tai NAINEN pystysuoraan tekstattuina olisivat ehkä eliminoineet Pekun ja varmasti monen muunkin mielteen lausekokonaisuudesta, vaikka hän pääkuvassa esitelmöikin.

Nuoliruudusta lähtevä vihje ei ole kovin harvinainen tapaus eikä mielestäni tekninen heikkous, virheestä puhumattakaan. Jotkut sitä ilmeisesti välttelevät, esim. Skytällä en muista IS-koviksilssa koskaan olleen.
96. Tarja2.3.2019 klo 10:38
Nyt en täysin ymmärrä Jaskan selitystä AKKA-sanalle. Tottakai se viittaa kuvaan, koska siihen osoittaa vihreä nuoli. LIIKUNTA & AKKA TÄLLÄ HOMMAN NIMENÄ. Eli poika tarvitsee liikuntaa ja likkakaverin (akan), koska äitinsä mielestä on aktiviteetteja ja kavereita vailla. Tuo akka-sana oli se, mitä itse mietin pitkään, mutta jos isän mielestä poika on valmis prätkäkerhoon, hänelle voidaan etsiä akka kaveriksi. Akka ei kaikissa murteissa ole ollenkaan halventava sana, vaan naisesta käytetty ihan hyvällä mielellä. Olen sitä mieltä tuosta klopistakin, että isän silmissä poika on jo kloppi, koska sopii prätkäkerhoon. Tässä ristikossa oli niin paljon sellaista persoonallista huumoria, mistä näköjään suurin osa tänne kirjoittavista ei tykkää, mutta mikä upposi minuun. Kovin yksinäiseksi ristikon puolustajaksi jäin, joten en kai voi kuin sanoa, että pitäkää mielipahanne. Minulle tämä ristikko sitä ei tuonut.
P.S. Jos joku ei ole jaksanut googlata tai ei muuten tiedä, niin Moto-kerho on lapsille suunnattu liikuntaleikkikerho.
97. Jukkis2.3.2019 klo 11:25
Tarjan kanssa aika lailla samaa mieltä, vaikke en Hakosta täyteen saanutkaan, paitsi nyt jälkijättöisesti.

Jäi hirveestä väännöstä huolimatta hämäryyksiä myös Lähteenmäen ositteluristikkoon. Mikähän viisiruutuinen ristikon keskelle päättyvä pystysana tuli vihjeestä "Tervehdykset: Lähes nuolen"?
98. Tarja2.3.2019 klo 11:38
POS-KIS-UU-TEL-OT
99. Jukkis2.3.2019 klo 11:58
Kiitos. Onkohan mulla jotain vielä väärin, kun ei osaa saada täyteen. Mitä tulee e.m. sanan TEL-ruudun vieressä olevasta puhekuplavihjeestä "TÄTÄ MARSSIA AINA SAA"?
100. Tarja2.3.2019 klo 12:00
Minulla on siinä TAL-SI-JA.
101. Jukkis2.3.2019 klo 12:25
No sain tuohon lopulta järkeä.

Sivulla 13 Salokankaan ristikon pääkuvan vieressä on tällainen
https://aijaa.com/N1sGaq
josta näyttäis tulevan YSIT. En kyllä keksi, miksi.
102. Heljä-Maija2.3.2019 klo 12:30
Kaksi kuusta (eli kuutosta) ylösalaisin.
103. Jukkis2.3.2019 klo 12:36
No tietysti. Kun olin fiksaantunut pitämään niitä viljantähkinä, niin ei sitten millään älynnyt.
104. Jukkis2.3.2019 klo 13:18
Auri Saaren X-ristikossa en kyllä millään keksi, miten vasemman ylänurkan pääkuvasta tulee VALUA ja JUOSTA.

Siis JUOSTA voisi olla RAVATA-sanan synonyymi, joten pitäis keksiä, miten tuon X=RATA:n keskelle ilmestyy VA.

Ei kun siis VALUA = JUOSTA = VIRRATA, joten pitää keksiä, miksi ympyröidyn RX=RRATA:n eteen tulee VI.

Ei kun siis siinä on X:n edessä kuusi R:ää, eli VIR, jonka perään X=RATA. Mutta miksi lopussa RX on ympyröity?

Ei kun siis.
105. Jaska2.3.2019 klo 13:23
Ettäkö äiti kaavailee akkakaveria naperolle sinne kerhoon? Sitä en tullut ajatelleeksi. Pikkutyttöä nykyisin siis akaksi sanoako saa? Loogistaa kyllä lauseen. Ehkä ei kuitenkaan ollut alun pitäen laatijan ideana. Voihan olla, että akkaa oli vain pyytämättä ja yllätyksenä pukannut liikunnan vaakajatkoksi.

Mielensäpahoittajat saavat luonnollisesti pitää mielipahansa ilman ulkopuolista lupaakin. Haihtuneehan se viimeistään seuraavan mieluisan ristikon parissa.
106. pelaaja2.3.2019 klo 14:54
Kyllä minäkin niin pahoillamielin olen, koska en tajua mikä pelilätkä tms. on MUMMOON PISTETTY! keskellä tätä Hakosen ristikkoa?

Meikäläisen mielestä pojankloppius alkaa, kun naskali täyttää 5 ja päättyy, kun samainen kaveri täyttää 13 vuotta. Akkaa en siinä ikähaarukassa olevalle soisi edes kuviteltavan enkä varsinkaan ristikon naperolle, koska hän ei ole ala- vaan suorastaan ali-ikäinen semmoiseen seuranhakuun.
107. Tarja2.3.2019 klo 15:09
Etkö tosiaan, pelaaja, ole koskaan kuullut selostuksista, miten jääkiekkoilijat laukovat kiekkoa ylämummoon. Vai oliko tämäkin lauseesi "vitsi". Kun sinusta ei oikein ota selvää, milloin olet tosissasi...
108. Jukkis2.3.2019 klo 15:09
Siis jääkiekkotermi "ylämummo" ei ole tuttu?
109. Rampe2.3.2019 klo 15:17
Jutilan minä jo vuosia sitten sitä sanaa kuulin käyttävän ensimmäisenä, tosin en minä ole lajia niin tarkkaan seurannut. Voi olla vanhempikin sana.
Aira Samulin kertoi muutama vuosi sitten, ettei isomummo ollut enää hänen jälkeläisilleen riittävä sana ja ylämummo tuli Airastakin.Ainakin silloin tuntui pitävän tittelistään.
110. pelaaja2.3.2019 klo 15:35
Auts, no kyllä se "ylämummo" nyt kuulostaa jotenkin tutulta, kun sanoitte. Kiitos. Joskus sitä vaan menee lukkoon ja pysyy auttamatta siinä tilassa. En seuraa jääkiekkoa mutta ilmaveivin sentään olisin tunnistanut. Formuloista voin sitten vastalahjaksi vinkata, jos semmoinen tilaisuus tulee.

Anteeksi, Tarja ja mahdolliset muut. Yritän saada itsestäni uskottavamman mutta työtä se tulee teettämään.
111. Jukkis2.3.2019 klo 18:40
No eikö kenelläkään ole pitävää selitystä tuohon X-ristikkoasiaan (2.3.2019 klo 13:18)?
112. Eki2.3.2019 klo 18:45
Siitä on ympäröity sen vastaus VIRRATA, siis ovaalissa se R on kuudes R eli VIR ja loppu on RATA.
113. Tarja2.3.2019 klo 18:53
Miten siinä Saaren ristikossa siellä oikeassa yläkulmassa selitetään se vihje, jossa on KANS- ja alarivillä S X. Sain siihen TOISTAA.
114. Eki2.3.2019 klo 18:56
Siinä kanssa on sama kuin kera.
115. Tarja2.3.2019 klo 18:59
Kiitos.
116. Jukkis2.3.2019 klo 19:28
Mulla oli siis oikeita asioita vähän keskeneräisessä päättelyketjussa. Ja alemmuudentunne vähän helpotti, kun olin tuon Tarjan mainitseman TOISTAA ymmärtänyt. Ou jee.
117. Tarja2.3.2019 klo 19:38
Olisi tuo tosiaan pitänyt keksiä, kun vasemman laidan MUKAN X -vihjeen olin tajunnut kuitenkin. Siitähän tuli nimenomaan KERRATA.
118. Jukkis2.3.2019 klo 19:41
Parkkisen piilosanassa on vihje "Vihaavat sellaisia, joihin ripustetaan koristeita", josta tulee K-U-I-U-T. En keksi tuohon piilokirjaimia muuten kun että KUUSIPUUT, minkä jälkeen pitää kysyä tapiomainen kysymys: Onko tuossa jossain mukana piilovihje?
119. Heljä-Maija2.3.2019 klo 19:44
Ensimmäinen sana VI + HAAVAT on KUUSI + PUUT.
120. Jaska2.3.2019 klo 19:52
Oletan, että piilovihjeeksi on tarkoitettu eka sana "Vihaavat". Sikäli vähän onnahtava, että 6 = VI eikä Vi.
121. Jukkis2.3.2019 klo 19:57
Äh, tuo kirottu roomalainen VI vainoaa mua.
122. Jukkis2.3.2019 klo 20:33
Siirto väärästä säikeestä:

Sivun 3 ristikossa on tämä
https://aijaa.com/STZoyY
josta U_ELIAS.

Kyllähän siitä suurennuslasilla näkee, että vissiin se haukottelee, joten varmaankin UNELIAS on haettu sana. Mutta kyllähän siinä aika uteliaan näköisenä hän netistä jotain hakee, joten voisi kuvitella, että joku siihen laittaa UTELIAS. Ropiseekohan tilille rahaa tällä vastauksella?
123. Heljä-Maija2.3.2019 klo 20:40
Uneliaalla on myös silmät ristissä ja eikös kuvan naisellakin ole?
124. Jukkis2.3.2019 klo 22:33
No tähän unelias/utelias -duaalijuttuun kustantajan edustaja vastaa jos vastaa.

Tähän nyt loput tämän lehden hämäryydet:

Näköjään Saaren X-ristikossa on vielä X:tön kohta, jota en ole ymmärtänyt. 7:s rivi alhaalta:
2. SAKIN KERA, josta IIRO. Mitäs kautta tuo tulee? Liittyykö esim. Isak jotenkin asiaan?

Liljeroosilla s. 28 on ylhäähköllä oikeahkossa reunassa pystyssä:
60-VUOTIAALLA VÄLÄHTÄVIÄ, josta kai SOTA. Joku simppeli juttu varmaan?

Ja Anttila s. 30, vasen alanurkka: KANSAITA -> OSAKA. Tajua ei.

Saman sivun ihan vasen laita: KYSEINEN VETINEN -> SEINE.
Logiikka hakusessa.

Vielä Anttila, s. 32 oikean alanurkan tienoo:
KAHDEN KÄÄPIÖN SIJANA! -> ITALIA. Ei tuu mieleen, ketä nämä kääpiöt olisi.
125. Eki2.3.2019 klo 22:38
Hyväksytään myös utelias, kyllä se on perusteltavissa.

Sata salamaa välähtää kansikuvatytöllä.

Kyseinen sisältämä joki.

Italian sisällä kaksi kääpiövaltiota.

II SAKIN KERA JUHLII IIRO.
126. Rampe2.3.2019 klo 22:55
Kansai on alue Japanissa Honshun saarella jossa mm. Osaka sijaitsee.
127. Tuomas L.2.3.2019 klo 23:23
Tuo Seine-juttu ei vieläkään oikein auennut. Siis kyseinen = se ja Seine on itsessään vetinen, mutta en silti ihan hahmota logiikkaa.
128. Tuomas L.2.3.2019 klo 23:32
Viitamäen ristikossa en ihan ymmärtänyt vihjettä BÄNDI VALIOJOUKKUEESSA, josta tuli STARS. Stars voisi olla valiojoukkue, mutta mihin bändiin viitattiin?
129. Tuomas L.2.3.2019 klo 23:34
Ai niin, tuo Seine on kyseinen-sanassa. Hämäsi tuo yhteys kyseinen = se.
130. Tarja2.3.2019 klo 23:53
Googlaamalla löytyy kanadalainen bändi nimeltä Stars. Ja joukkue voisi olla NHL-joukkue Dallas Stars. Mutta tämä on vain arvailua.
131. Uuge2.3.2019 klo 23:54
Allstars-joukkue?
132. Eki3.3.2019 klo 08:50
Osaka oli ovela. Näytti rakennevihjeeltä mutta olikin faktaa. Joonas sen minulle silloin selitti, mutta olin taas unohtanut.
133. Tarja3.3.2019 klo 11:49
Lainaus: 116. Jukkis 2.3.2019 klo 19:28
Ja alemmuudentunne vähän helpotti, kun olin tuon Tarjan mainitseman TOISTAA ymmärtänyt. Ou jee.

Jukkis, alemmuudentunteesi on aivan turha. (Edes vitsinä.) Minulla on Anttilan aukeamaristikossa niin paljon tyhjiä kohtia, etten viitsi niitä ollenkaan ruveta täällä kyselemään, vaan odotan suosiolla seuraavaa lehteä, josta näen koko ristikon ratkaisun.
134. Jukkis3.3.2019 klo 12:03
Itsetunto sen kun kohenee, sain Anttilan täyteen.

Mutta ai helkuta. Olin Liljeroosin ristikossa ajatellut että vihjeessä
TOA JONES
on että "M on A", kun olisi pitänyt ajatella että "M A:na". Siksi tuli risteäväksi SOTA, kun piti tulla SATA.
135. Heljä-Maija3.3.2019 klo 12:09
Hieman olen ihmetellytkin hiljaisuutta Anttilan kohdalla. Jukkista lukuunottamatta. Onkohan se vieläpä aukeaman kokoisena koettu niin hankalaksi, että ei ole innostanut edes yrittämään?
136. Tarja3.3.2019 klo 12:23
Kyllä minua ainakin masensi tuo aukeaman suuruus. Yhden sivun kokoisena olisin ehkä jaksanut pinnistellä kauemmin. Olen monta Anttilan tavuristikkoa mm. ratkonut oikein. Mutta tuo iso aukeama lannisti kyllä heti alkuunsa. Ja kun Anttila ei edes harrasta pääkuvia, vaan ruutuja on reunasta reunaan, niin ei se ainakaan helpota ratkojaa. Mutta onpahan pohtimista niille, jotka täällä jatkuvasti valittavat, että liian nopeasti tuli esim. kovis täyteen.
137. Kuuno3.3.2019 klo 13:02
Tarja, mielipide ei ole valittamista. Anttila oli sopivan vaikea, ratkesi kuitenkin ihan kohtuuajassa.
138. isoäiti3.3.2019 klo 13:07
Anttilassa oli minusta muutama kohta, josta pääsi helposti alkuun ja sitten oli pakko jatkaa. Muistaakseni jopa ymmärsin ratkaisusanat, mutta aion kyllä tarkistaa koko ristikon. Huvittavin oli oikealla sivulla oleva takaelina, jota en millään ollut keksiä ennen kuin melkein kaikki risteävät olivat paikallaan. Ja uusia sanojakin löytyi useita.
139. Tarja3.3.2019 klo 13:20
Kuuno, siinä on hiuksenhieno ero, kirjoittaako, että ristikko tuli täyteen nopeasti vai että se tuli täyteen LIIAN nopeasti. Minä tulkitsen tuon liian-sanan valittamiseksi. Saivarteluahan tämä tietysti taas on. Mutta sitä ei tällä sivustolla voi välttää.
140. Heljä-Maija3.3.2019 klo 13:21
Anttilan ristikko oli täys kymppi. Nautin ratkonnasta joka hetki ja lopputunne oli: Lisää tällaista! Isoäidin viittaus on herkulliseen TAKAELINAN KANSSA? Tietysti ETUAKSELI :)
141. Tarja3.3.2019 klo 13:53
Hienoa, että Anttilalla on omat faninsa. Minä en heihin kuulu. Seuraava PuPe, jossa on Anttilan aukeama, saattaa minulta jäädä kaupan lehtihyllyyn.
142. Jukkis3.3.2019 klo 13:59
Tarja, varovasti nyt. Alat kuulostaa Tapiolta.
143. Tarja3.3.2019 klo 14:43
Joo, huomasin itsekin. Pitää ottaa pieni tauko.
144. Eki3.3.2019 klo 15:05
Tarjalle hyviä uutisia. Aukeamia tuskin tulossa. Sivujakaan ei joka numeroon. Joonas on siirtymässä opiskelusta työelämään
145. Peehoo3.3.2019 klo 15:25
Minäkin Anttilan kanssa olen pulassa lähes aina, mutta tämän sain kuin sainkin täyteen, joten ei mielestäni ylivaikea ollut. Toisin kuin Viitamäki, joka saa aina turhautumaan, kun erehdyn yrittämään.
146. Jaska3.3.2019 klo 16:54
Vihjaileeko Eki, että Anttila on lopettelemassa laadinnan? Ikävää, jos niin kävisi. Mutta vaikka tämä luonnonkosmetiikkasertifiointihakemuksien ja lämminkiviterapiakokemuksien kehystämä laadintatekniikan ja pitkien sanojen korkea veisu olisi Anttilan joutsenlaulu, se varmistaisi hänen paikkansa laatijoiden kuvitteellisessa Hall of fame'issä. Sanakeskipituus 6,52 ja avaruusprosentti lähes 85 kahden sivun 40x24-kokoisessa (+ neljän ruudun äkämä vasemmassa reunassa) ristikossa hakee vertaistaan myös tulevina maailmanaikoina.

Piti siis Anttilalle varmuuden vuoksi suitsuttaa kiitosta siitäkin syystä, että kaikki ristikon (ristikkoa) ratkoneet
tuskin tajusivat sitä riittävästi arvostaa knoppien kanssa tuskaillessaan. Totuttua korkeaa tasoa nekin, joskin jostain jokunen ratkoja saattoi löytää vielä vähän fiilaamisen varaa. Myöskään sanaston pari pikku kauneuspilkkua eivät hetkauta yleisarvosanaa 10. Tekniikka saa vielä plussan sen päälle. Veto-oikeutta ei myönnetä.
147. Eki3.3.2019 klo 17:03
Ei lopeta mutta epäsäännöllistyy.
148. pelaaja3.3.2019 klo 19:17
Jaskapa pani pahan. Pitää vielä kerran siis Anttilaa yrittää. Tuli samalla tarkistettua, mitä sanonta 'yrittänyttä ei laiteta' taas tarkoittaakaan.
Sen verran kehun itseäni, että ratkonnan aktiivivaiheessa oikeanpuoleinen sivu täyttyi suht hyvin. Ehdin jo itsekseni ylpeillä mutta sitten vasemmisto tiputti jalat taas maahan. Älkää nyt sit viittikö sanoa, että se oikeanpuoleinen onkin helpompi kuin vasen...
149. Rampe3.3.2019 klo 19:37
Anttilan vasemmassa puoliskossa löytyy kyllä 24-kiiirjaiminen pystysana vasemmassa laidassa.
Siitä minun pitikin kysyä kaksi siihen risteävää sanaa keskivaiheilla.
Eli mitä olette keksineet kohtiin MOOTTOROITUJAKIN ja EIVÄT NÄY AVOKKAISTA ?
150. Peehoo3.3.2019 klo 19:59
Mulla on moottoroitujakin kirput (Snowlion?) ja stepsit eivät näy avokkaista.
151. Jaska3.3.2019 klo 20:10
Snowlion = lumikirppu = minimoottorikelkka
Stepsit ovat halkiollisia minisukkia (PP tiesi, minä en ollut ilmoisna ikänä kuullutkaan).
152. Tuomas L.3.3.2019 klo 20:13
Minulle tutumpi on rantakirppu, moottoriajoneuvo sekin.
153. Heljä-Maija3.3.2019 klo 20:14
Hiekkadyyneillä ja -rannoilla ajellaan rantakirpuilla.
154. isoäiti3.3.2019 klo 20:21
Minä olen aina pitänyt stepsejä avokassukkina, en ikinä ole kuullut ilmaisua halkiollinen minisukka - aina viisastuu. Onneksi sentään tunsin stepsit!
155. pelaaja3.3.2019 klo 20:49
Mistä ihmeestä meijän PP kaikki nuo tietääkin, kuin myös isoäiti :) Piti sitten kuuklata ja Björn Borg -sukat stepseinä näyttäisivät olevan kalliihko tuote miehillekin. En sitten ruvennut kuitenkaan enää tutkailemaan, millaisia ovat miesten avokkaat. On tässä oppimista maailmanmenosta (-menoista) tavallisten kenkään kuin kenkään käyvien mutta tietysti varmaankin häiritsevästi näkyvien nilkkasukkien käyttäjällä.
156. Rampe3.3.2019 klo 21:08
Kiitos,
kirppuun olin kallistumassa itsekin, mutta nuo stepsit ovat täysin uusi tuttavuus.
On meitä sukankuluttajia moneen junaan.
157. Pekku3.3.2019 klo 22:39
Täytyy minunkin ilmoittautua Anttila faniksi. Sopivan vaikea, hyvät selkeät vihjeet jotka tajutessaan tietää heti että vastaussanat on oikein. Anttila ja Lähteenmäki ovat kolmitähtisistä suosikkejani toisin kuin Viitamäki ja Hakonen.
Viitamäen ristikoista en tykkää ulkoasun takia, vähänkuvia, liika tekstivihjeitä ja kaiken lisäksi vihjeruudut ovat väritetty niin tummiksi että varsinkin iltavalossa ne ovat vaikeita lukea. Vaikeusasteessa ei ole moittimista. Hakosen ristikot sen sijaan ovat minun järjenjuoksulle joskus liian vaikeita vaikka juuri sainkin PuPe 2:n Harton valmiiksi.
Hänen vihjeensä ja niistä muodostuvat ratkaisut ovat vaan joskus sellaisia ettei voi olla täysin varma tuloksesta.
158. Heljä-Maija3.3.2019 klo 23:10
On ilo huomata, että löytyy jäseniä Anttilan fanclubiin, johon minä olen kuulunut alusta asti. Ei voi kuin ällistellä nuoren miehen taitoa, kun pystyy tämänkin aukeaman kaltaiseen huippusuoritukseen! Jaskalle kiitos noista tilastollisista faktoista, jotka nekin osoittavat, miten harvinaislaatuinen laatijalahjakkuus tässä on. Harmi, että jatkossa ei enää joka PuPesta Anttilaa löydykään.
159. PS4.3.2019 klo 14:15
Anttila pahasti kesken, varsinkin keskellä aika aukeeta. Muutama pitkä apu saattaisi auttaa eteenpäin.
Riippumatta
"Teekuppi" siitä
Liittäen
Täyteen rullaten
Tiheää keltaista
160. Peehoo4.3.2019 klo 14:46
Itselliset, teeautomaatti, attribuointi, roroalukset ja ananastiiviste.
161. happonen4.3.2019 klo 19:28
Hakonen ratkesi täältä saatujen apujen jälkeen. Aika moinen antikliimaksi tuo oikea ylänurkka oli - useamman pystysanan ja vihjeen asiayhteys oli osastolta "kaukaa haettu". Yleensä kyllä ratkon mielelläni Harton ristikoita, mutta tästä jäi valju maku. Muuten oli kyllä mainio lehti taas kerran.
162. Ritu10.4.2019 klo 23:38
Onneksi tänne säikeen loppuun pääsee suoraan näkemättä juonipaljastuksia, sillä minä se vielä raadan ykköspelikaanin parissa.
Toisaalta välillä tosi kinkkisiä on mukava ratkoakin ilman mitään deadlinea tai ylimääräistä stressiä.
Vaan eipä Holopaisen pään sisälle hevillä mennä. Ehkä olis pitänyt kokeilla metallisempaa. No joo, leikki sikseen.
En vaan päässyt vihjeiden sisälle. Muutamaa kohtaa lukuun ottamatta kaikkialla on tyhjää.
Koin joskus aikoinaan tämän vastaavan pään tyhjäälyönti-ilmiön myös Pitkälän Tonin vaikeammissa. En käsittänyt, että miten joku voi vihjeittää niin, että ne on kuin vierasta kieltä opettelisi. Sitten ne vaan ihmeen lailla lähti sujumaan. En tiedä muuttiko Toni jotain vai hiffasinko itse jotain olennaista, mutta nykyisin niiden parissa viihtyy.
Täytyy etsiä käsiini nyt tämä Holopaisen ja Kurkelan tekemän ristikon ratkaisu ja katsoa, että josko se näissäkin pitää ensin kokea jonkinlainen hiffaustuokio, että pääsee jujuun kiinni. Jos en pääse, niin ollaan sitä ainakin yhtä pähkäilykokemusta rikkaampi.
163. Ritu12.4.2019 klo 16:30
Aijaijai...mä en kestä! Näin ratkaisun Herra X (nimi muutettu :)) ristikkoon ja wau mikä idea ristikossa piilikään!
Omat virheelliset ratkaisusanat, joista en osannu luopua, pilasi vaan minun yritykseni.
Nolottaa oikein sanoa, mutta vihjeeseen TEKKÖÖ MUALEJA olin laittanu ATIK. Höh, Atikilta aktiiviura jo aikaa sitten ohi.
Sinänsä mielenkiintoinen tuon ristikon idea, että juuri tästä ristikosta sain erään idean käytettäväksi vihjeenä. Kirjasin sen paperille, etten unohtaisi sitä. Ja kuinkas kävikään, vähän samaan verrattavalla Holopainen sitten pääsi vedättämään mua itseäni enkä hoksannu ratkaisuja miettiessäni sitä.
Tuli kyllä kerta kaikkiaan höynäytetty olo. Mutta ehkä mä toivun tästä siihen seuraavaan kertaan.
164. Ranskis23.4.2019 klo 09:00
Eipä ole tänä vuonna lehtiä löytynyt yhdestäkään kaupasta tai kioskista Hesassa tai Mikkelissä! Siis Punainen Pelikaani.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *