KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 24.-25.11.2018

9888. IS Viikonloppu 24.-25.11.2018

Joutilas24.11.2018 klo 15:55
Keränen/Kärkkäinen Kovis ammattilaisten työtä. Muutamia meheviä koukkuja ratkojan iloksi. Ei kuitenkaan mielestäni vaikeutta kolmosen edestä. Loppupiiloa vähän jäin kaipailemaan?
Kiitokset kauniit!
2. Mie24.11.2018 klo 17:05
Kiitos tiedosta, Iltiksen ostoon siis!
3. Saarivaari24.11.2018 klo 17:20
Miellyttävä kovis - amatöörin arvio 2 1/2, kiitän!
4. Pike24.11.2018 klo 17:53
1 1/2
5. Tarja24.11.2018 klo 18:20
Kerrankin olen täysin samaa mieltä Ristikkoakatemian Parkkisen kanssa. Tylsiä ovat liian helpot ristikot, mutta liian vaikeatkin turhauttavat eikä ratkominen ole enää hauskaa. Kaikkein parhaiten viihdyn keskivaikeiden seurassa. Keräsen kovis vaikuttaa juuri sellaiselta. Itselläni se on vielä kesken vasemmasta reunastaan.
6. Jiikoo24.11.2018 klo 21:33
Ei kai tuo kovis kolmonen voinut olla, koskapa minäkin sain täyteen. Uusimman PuPen kolmoskeräsen olen kerinnyt/kerennyt keriä vasta puoliväliin, vaikka lehdykkä on ollut sen kohdalta avoimena useampanakin päivänä.

Parkkisen piiliksen kohdallakin jäin parkkiin sen verran, että piti tukeutua nettiapuihin. Kiellettyä dopingia? No, olen minäpoika sen verran kovanahkaiseksi parkkiintunut, että kestän etevämpien kanssaratkojien ylenkatseen.

Kauniit kiitokset laatijavelhoille joka tapauksessa!
7. Rampe25.11.2018 klo 10:13
Valitettavasti en miinuksille tai peräti puolikkaan vähennyksille kolmosesta nähnyt tarvetta. Syynä saattoivat tietenkin olla Rukan kisoja seuratessani nauttimani, tässä harrastuksessa sallitut dopingaineet.
Olipa miten oli, vasen reuna oli se mikä tökki ylhäältä alas.
En osaa erikseen kehua mitään ratkaisusanaa, mutta hyvin moneen olin ensin tarjoamassa väärää.
En usko että olin ainoa.
8. anna h25.11.2018 klo 12:48
Minulle täyskolmonen käyt hyvin, pääkuvan viereinen alue tuotti kovasti tuskaa kun en aiheesta mitään ymmärrä, mutta nyt taas kirkkaassa päivänvalossa kirkastui koko ristikko. Ihan kiva ratkottava, ja hienoa että sitä haastetta oli. Retkikama oli ainoa mikä piti googlettaa.
9. Funny25.11.2018 klo 13:11
Ristikko täynnä mainiota sanastoa ja ovelia vihjeitä. Paras vihje minusta on tuo penska, joka on jäätynyt kiinni kielestään. Täsmälleen samat ongelmapaikat minulla kuin anna h:lla.

Muuten, IS-kovikset eivät minusta enää ole yhtä vaikeita kuin ennen. Aikoinaan kolmepallosten kanssa sai äheltää päiväkausia, joskus viikkokausia. Viime aikoina ovat täyttyneet sujuvasti. Jossain vaiheessa Eki on tainnut vaatia laatijoita löysentämään ruuvia.
10. Eki25.11.2018 klo 13:20
Ei tässä suoranaisia suitsia ole pantu, mutta toki pyydetty pysymään kohtuudessa ja hakemaan sitä miellyttävyyttä turhan puristuksen sijaan. Ehkä keskivisaisuus on laskenut tai sitten ratkojat ovat kehittyneet.
11. Funny25.11.2018 klo 13:39
Kohtuus ja miellyttävyys ovat toteutuneet hyvin.

Minulla on tuolla vanhoja keskeneräisiä koviksia esim. viime vuodelta. Muutamat niistä eivät tahdo ratketa millään, vaikka niihin palaan aina uudestaan. Yhtä vaikeita ei ole enää näkynyt pitkään aikaan.
12. Mimmi25.11.2018 klo 17:27
Lainaus: 11. Funny 25.11.2018 klo 13:39
Minulla on tuolla vanhoja keskeneräisiä koviksia esim. viime vuodelta. Muutamat niistä eivät tahdo ratketa millään, vaikka niihin palaan aina uudestaan. Yhtä vaikeita ei ole enää näkynyt pitkään aikaan.

Olisi kiva nähdä millaisia ristikoita on jäänyt kesken ja kuinka aloitteleva kovistelija niistä selviytyisi. Tämä on niin uusi harrastus ja joka kerta oppii uutta.
13. O25.11.2018 klo 17:42
Minustakin mainittu täysi kolmonen. Vasen ylänurkka teki minulle sen, että piti keskeyttää eilen ja nukkua yli yön, eikä sittenkään avautunut, kunnes suostuin muuttamaan koko ensimmäisen sanan ja samalla muuttui koko nurkka ja nyt on oletettavasti kaikki ok.
9. Fanny piti parhaana vihjeenä samaa kuten minäkin. :)

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!
14. Fanny25.11.2018 klo 18:28
Juu, se eka sana minullakin oli ongelmana.

12. Mimmi, tuolta Ristikon anatomiasta löytyy tosi hankalia. Niitä voi ladata itselle ja tulostaa, tietysti ensin vilkuilematta selityksiä. Siellä ainakin Keräsen 16.9.2017 julkaistu on osoittautunut minulle haastavaksi. Periaatteessa en katso selityksiä ennen kuin olen saanut ristikon suunnilleen täyteen, joten keskeneräiset voivat odottaa valmistumistaan pitkäänkin. Aloittelevalle kovistelijalle anatomian tutkimisesta voi olla paljonkin hyötyä.
15. Tuula x26.11.2018 klo 01:59
Minunkin mielestäni tämä oli himpun verran helpompi kuin täyskolmoset yleensä.
Tämän ristikon sain kuitenkin täyteen askarreltua kahtena iltapuhteena, kun joidenkin kimpussa saattaa venähtää useampia päiviä.
Kiperin kohta oli pääkuvan alapuolella, johon en meinannut saada minkäänlaista tolkkua hyvinkin vihjeisiin istuvien, mutta niin väärien ratkaisusanojeni kanssa. Selvisihän sekin ajan kanssa.
16. iso S26.11.2018 klo 09:54
Vain yksi päivä riittää, kuten laulussa sanotaan. Lauantaina oli sen verran muuta ohjelmaa että lehti unohtui hakematta. Sunnuntaina täyttyi kuin täyttyikin ennen kuin Nukkumatti heitti unihiekkansa. Pääkuvan oikea puoli potki viimeisenä vastaan. IKL ei kilauttanut päässäni kelloa, ainakaan tarkoitettua. Enpä muista koskaan nähneeni sitä käytettävän ratkaisun mukaisessa merkityksessä. Tarvittavan tiedon uskon kyllä nähneeni, mutta ei todellakaan muistunut mieleen tarkistamatta.

Minulle vaikeutta oli erittäin riittävästi, mutta ei näköjään kohtuuttomasti, koska luulen kaiken osanneeni ja ymmärtäneeni. Vaikeusasteen numeroarvoon en ota kantaa, koska se on häilyvä käsite. Sen verran totean, että jos kaikki vihjeet olisivat olleet samaa tasoa kuin tuo IKL niin kolmosen perään olisi voinut raapustaa onta plussaa, eivätkä ne olisi olleet positiivisuuden merkkejä!

Sinänsähän SVK (sanoitus, vihjeitys, kuvitus) oli sitä mitä Ladan väitetään olevan eli lujaa laatua.
17. Tuula x26.11.2018 klo 11:36
Vaikka ristikkoon sainkin aivan oikeat kirjaimet paikoilleen aseteltua, niin täytyy myöntää, että IKL johdatti ajatukseni aivan muualle kuin vihjeen todelliseen tarkoitukseen. Siksipä vastaussana epäsopivana vihjeeseen nähden jäikin mieltäni kaivertamaan.
Mutta kiitos iso S:n kirjoituksen hiukkasen googlailin, ja niinpä löysinkin oikean idean vastaussanaan. Tällaista tietoa minulla ei kyllä aikaisemmin ollutkaan. Erittäin vaikea vihje, johon vaadittaisiin jo jonkinlaista "lähempää" asiantuntemusta.
18. happonen27.11.2018 klo 09:31
Tästä ristikosta jäivät erityisesti positiivisina juttuina mieleen muutama oivallinen kuvavihje, ajassa kiinni oleva pääkuva lauseineen ja muutama kiintoisa sana. Parista tupla-anagrammista en innostunut, sellaisia näkisi ristikossa mieluiten nolla kappaletta.

IKL:ää en ole vieläkään hoksannut, vaikka Google onkin ollut ahkerassa käytössä sen jälkeen, kun ratkaisusana muodostui risteävien sanojen avulla. Anatomiaa odotellaan...
19. Rampe27.11.2018 klo 09:40
IKL onkin mielestäni sellainen vihje, jonka päätteleminen voi olla ylivoimaista monelle jonka päättelytaidoissa ei mitään vikaa ole.
En ole varma olenko itsekään laatijan tarkoittaman jutun keksinyt, mutta näin uskoisin olevan.
Tämä johtuu pelkästään siitä, että tiedän ja muistan k.o. "tapauksen" hyvin.
20. Funny27.11.2018 klo 13:26
IKL olisi hyvä vihje, jos se olisi kolmessa paikassa, kaikki osat ratkaisusanoina. Nyt se on, kuten nähdään, monille aika mahdoton. Lakkasin nopeasti ihmettelemästä juttua, mutta kun asiaa muut pohtivat, jostain pälkähti muistikuva, joka johdatti oikeille jäljille. Kuten iso S, minäkään en muista että tuota lyhennettä olisi näin käytetty.
21. Tuula x27.11.2018 klo 14:02
Eihän tuossa IKL-vihjeessä minun mielestäni mitään arvostelemisen aihetta ole. Siis negatiivissävyistä.
Normaali vihjemuoto, joka nyt sattui olemaan vähän hankalampi. Kyllä se kolmosen ristikossa paikkansa ansaitsee.
22. Funny27.11.2018 klo 14:49
Tosi hankala vihje on minusta hyvä silloin, kun viimeistään selityksen kuultuani totean, että olisihan minun pitänyt tuo hoksata.
23. Jukkis4.12.2018 klo 10:50
No mikä tämä IKL-juttu nyt sitten oli?
24. Ylläpito4.12.2018 klo 10:57
Anatomia tulossa!
25. Rampe4.12.2018 klo 11:31
Minä luulisin että kyse on Tiina Lillakista (oik. Ilse Kristina Lillak).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *