KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 6/2018

9845. Punainen Pelikaani 6/2018

paivi19.10.2018 klo 11:16
Toni Pitkälän aukema, s. 19, vihjeestä "Teatterilla" tuleva pystysana ja vihjeestä "Valittavia" tuleva vaakasana näyttävät haluavan eri kirjaimen ristykohtaansa - onko tässä virhe?
2. calvados19.10.2018 klo 12:30
Ei ole
3. paivi19.10.2018 klo 13:45
juu, ei ole virhettä, toisella noista sanoista näköjään on muoto jota en ollut ennen kuullut...
4. pelaaja19.10.2018 klo 19:50
Hieno juttu tuo Pelikaanien virhepalvelu. Selvisi em. aukeamankin nimivihje. Useinhan vaatimaton ratkoja epäilee ensin itseään vaikka asia olisi selvä kuin raitis.
Näin siis täällä ollaan taas työn touhussa ajatuksella, että 'hyvä tästä tuloo'. Ekana tuo TP-aukeama, sitten mielis eli kevyempi tavuristikoista ja sitten ne "kauheat".
Ilmeisesti Postikin hoitanut nyt hommansa tilaajille asti ja myös Sittari oli tehtäviensä tasalla olleen jakajansa ansiosta hyllyntäyteinen torstaina.
5. Matias-Myyrä20.10.2018 klo 21:48
Sain kaikki kolmoset ratkotuksi. Tällä kertaa ei ollut lehdessä yhtään pahista.
Paljon hauskoja vihjeitä olivat taas laatijat saaneet kehitetyksi ristikoihin.
6. Tre26.10.2018 klo 10:03
S.9., oikea yläkulma - erikoinen vaakasuora verbi vai onko erikoisuus minun?
7. Tuomas L.26.10.2018 klo 10:43
Tre, googlaa vihje ja ratkaisusana, niin saat lisävalaistusta.
8. Kuuno26.10.2018 klo 23:19
Kolmoset ilmeisesti helpompia kuin edellisen numeron tai sitten olen kehittynyt ratkojana;)

S.28, monta ratkaisusanaa, joissa joutui pitkään miettimään yhteyttä vihjeeseen. Osa ei ole vieläkään täysin auennut, vika varmaan ratkojassa.
9. Kaapo28.10.2018 klo 16:33
Voisiko olla, vaikka se mahdottomalta tuntuukin, että Parkkisen piilis (s.16) olisi tarkoitettu toiseen lehteen?
10. Eki28.10.2018 klo 16:38
Tämä pieni ylimääräinen sana on huomioitu virhepalvelussakin.
11. tre29.10.2018 klo 08:23
S. 26, yksi parhaita ja hykerryttävimpiä ikinä! Superkiitos Topille ja Hartolle!
12. Kuuno29.10.2018 klo 14:33
Lainaus: 11. tre 29.10.2018 klo 08:23
S. 26, yksi parhaita ja hykerryttävimpiä ikinä! Superkiitos Topille ja Hartolle!

Eikö vihje ,"aiheuttavat paloja" ole ristiriidassa ratkaisusanaan? Vai enkö osaa ajatella kuin yhdellä tavalla.
13. Jaska29.10.2018 klo 18:04
Itse tykönänsä sitä itse kukin pohtikoon. Aikaa on viljalti.
14. Tarja29.10.2018 klo 20:31
Lainaus: 5. Matias-Myyrä 20.10.2018 klo 21:48
Tällä kertaa ei ollut lehdessä yhtään pahista.

Jokainen tietysti määrittelee pahikset omilla kriteereillään ja taitotasonsa mukaan. Minusta kuitenkin vahvasti tuntuu, että Anttilan ja Viitamäen ristikot ovat kohdallani ylipääsemättömiä. Olkoot sitten hyviksiä tai mitä tahansa, mutta en vain pääse samalle aaltopituudelle näiden herrojen kanssa. Muut kolmoset ratkesivat ongelmitta.
15. tre30.10.2018 klo 08:25
Kuunolle vastaisin, että jotkut asiat on kait koettava kantapään ja kokemuksen kautta, että se olisivat totta. :(
16. Kuuno30.10.2018 klo 09:25
Lainaus: 15. tre 30.10.2018 klo 08:25
Kuunolle vastaisin, että jotkut asiat on kait koettava kantapään ja kokemuksen kautta, että se olisivat totta. :(

Joo, taisin tajuta. Itelleni uppois paremmin kielteisenä
17. Tulokas30.10.2018 klo 19:20
Tuleeko kaikista PuPen tehtävistä "järkevä" avainsana?
18. Eki30.10.2018 klo 19:29
Ei tule jos ei tule. Avainsana voi olla epäsana.
19. Tarja3.11.2018 klo 19:39
Jaska, kun olet pitkien sanojen ystävä, tai ainakin ne aina noteeraat, niin laskepa huviksesi Kari Vaalamon s. 24 ristikon sanojen keskipituus. Siinä on vierekkäin 16-, 15 ja 20-kirjaimiset sanat, niitä risteävinä pari 12-kirjaimista, ja melkein kaikki muutkin normaalia pidempiä sanoja.
20. Viivi4.11.2018 klo 08:55
Onko sanamadossa virhe ? Pääpuolen toinen sana ?
21. Matias-Myyrä4.11.2018 klo 09:04
Ei ole virhettä. Kyllä minä sain siihen ihan kunnollisen sanan.
22. Rampe4.11.2018 klo 09:24
Kari Vaalamon ristikossa löytyy tosiaan pitkiä sanoja. Löytyy myös nykyisin poliittisesti korrektiksi muuttunutta rasismin lajia.
En ole siitä oppinut pitämään.
23. Jaska4.11.2018 klo 11:23
Keskipituus 6,46, 4- ja 5-kirjaimisten yhteisprosentti risitkon 91 sanasta vain 42,8. Ne ovat hurjia lukuja, valiotasoa kumpikin vastaavien rajojen ollessa 6,00 ja 50. Huippusuoritus.

Tarjan mainitsemat kolme sanaa oli muutamilla avuilla helppo arvata oikein. Lyhyemmissäkään ei nokka tuhissut, koska nuhani parani heti ulkolämpötilan noustua kymmenen asteen hujakoille. Oli helpompi kuin Iltiksen kakspuolonen keskimäärin.

Rampen tarkoittama sana ei minua häirinnyt. Ei sitä tietenkään kehuakaan voi. Ei olisi ollut suuri vääryys, jos tarkastaja olisi vähentänyt neljännen kirjaimen järjestysluvusta 8. Jäännös olisi ollut erään ratkaisusanan vastakohta.
24. Peehoo8.11.2018 klo 10:46
Huippulehti taas, kiitokset tekijöille! Tällä kertaa Hopearannan ja Anttilan sain jopa täyteen, vielä Viitamäkeäkin yritän, mutta haaveeksi täyteen saaminen jäänee tälläkin kertaa. Holopaisen säästän viimeiseksi, jolloin jää takuuvarmasti hyvä jälkimaku lehdestä, vaikka hankalia Holopaiset ovatkin, ei tarvitse kuitenkaan pelätä kesken jäämistä.
25. Pekku10.11.2018 klo 23:25
Viisi ensimmäistä kolmosta selätetty, jäljellä vielä Holopainen ja Lähteenmäki. Ainoa joka jäi vaivaamaan oli Viitamäen pirullisen yksi vasemman yläkulman vihje jota en oikein saanut sopimaan ratkaisusanani kanssa joka taas mielestäni sopi kaikkiin ympäröiviin sanoihin. Heräsi epäilys oliko tuo vihje "....tistä" ihan oikein vai onkohan siinä yksi "t" liikaa ?
26. Essi11.11.2018 klo 01:44
Älä turhaan vaivaa päätäsi. Loogisempiakin lehtiä on olemassa.
27. Joutilas11.11.2018 klo 08:46
25. Pekku. Ihan oikein on vihje ja luultavasti sinun saama ratkaisu. Jatka vaan pään vaivaamista 26. Essi kehoituksesta välittämättä. Kyllä se aukeaa ihan varmasti,kun olet niin pitkälle koviksissa päässyt.
28. Jiikoo21.11.2018 klo 15:59
Kovisnoviisiltakin kommentti: Tämä on vasta toinen käsiini päätynyt PuPe, eikä yhtään sitä ensimmäistä helpompi! Avainsanoista koossa 23/32, ristikoista tehtyinä ykköset, kakkoset ja kakspuoloset (paitsi tavu-2½, jossa jokunen aukko; avainsana kuitenkin löytynyt). Piilikset tehtyinä kaikki. Kolmosista tehtynä Pihlajamäki, Holopainen vähän vajaa (avainsana selvitetty jo varhaisessa vaiheessa). Sokkokrypto ja käärme vielä neitseellisen koskemattomia, samoin tavu-3 (Lähteenmäki). Kolmosista Hopearanta, Keränen, Anttila ja Viitamäki toistaiseksi lähes alkutekijöissään.

Vaikka kovispää nahnistaa noinkin paljon, en koe maksaneeni turhasta; kiitokset kaikille tekijöille!
29. Eki21.11.2018 klo 16:10
Olethan lukenut sivulta 2, että pelkät avainsanat eivät riitä 20 euron arvontoihin?
30. Jiikoo21.11.2018 klo 21:22
Olen ollut lukevinani, eikä varsinainen pointtini näissä ole se 20 €. Ei siinäkään mitään pahaa olisi, päinvastoin! :•)

Kumulatiivinen saamasaldoni HS-, IS- ja SK-linjalla on 200 euron luokkaa. Täyttää toki postikuluista ja vastaavista syntynyttä vajausta johonkin määrään asti.

Kukapa osaisi mainita harrastuksen, joka ei vie harrastajansa taloutta etupäässä miinukselle? Ja onko rahantulo harrastusten tarkoitus? Olkaamme iloisia siitä, että näissä leikeissä on edes mahdollista saada edes pieni osa panoksista takaisin!
31. Lars21.11.2018 klo 21:59
Ei nyt varsinaisesti kuulu tähän säikeeseen mutta kysympä nyt kuitenkin (voi poistaa jos haittaa jotain). Kuinka paljon noita koko lehtiä palautetaan? Ja kuinka moni niistä on täysiä? Tais olla 1 tai 2 kun olen itse palauttanut, molemmat vajaina kun en ratko kryptoja, piiliksiä enkä matoja. Kolmosetkin jää useimmiten vajaiksi. Silti kestotilaus pysyy voimassa, ihan kivaa ajankulua noitten "helpompienkin" kanssa.
32. pelaaja4.12.2018 klo 20:46
Antti Viitamäen ja Topi Hopearannan ristikot olen muka ratkonut! En olisi jokunen aika sitten vielä uskonut niissä pääseväni muutamaa kirjainta pitemmälle. Ja vaikka eräskin tuolla aiemmin sanoi, että eivät ole pahiksia niin silti, kyllä tässä nyt kelpaa hymistellä.

Minuakin jotenkin tuo Larsin kysymys 21.11. kiinnostaa. Jostain huomattua, että moni ratkoja ilmoittaa ihan kunnia-asianaan, ettei ikinä lähetä ratkaisujaan arvontaan mutta uskoisin, että aika moni kuitenkin sen tekee, salaa toisilta. Jotkut taas ilmoittavat osallistuvansa vaikkei ristikko olisi edes kokonaan valmis. On niin erilaisia kunnia-asioita, kellä mitäkin.
33. Jiikoo5.12.2018 klo 16:45
Postaukseni 28. jälkeen olen saanut kolmosista Holopainen/Kurkelan suureksi ihmeekseni täyteen, mutta sanoista jokunen on jäänyt epävarmaksi. Keräsen oikeanpuoleinen kolmannes mättää. Tavuristikoista Vuokila/Manninen vain vähän vajaa ja Lähteenmäen *** ihmeen pitkälle edistynyt (mm. avainsanat luullakseni koossa).

Hopearanta/Hakosen, Anttilan ja Viitamäen kolmosissa en ole päässyt muutamaa sanaa pidemmälle, eivät siis ole selvästikään minun juttujani. Sanakehikko, sokkokrypto ja käärme eivät ole jaksaneet kiinnostaa edes yrittämään.

Helmi-huhtikuinen PuPe 2/2018 oli ensimmäinen Pelikaani-lehteni. En lähettänyt silloin vastauksia – kadotin lehden kolmosten ollessa vielä keskeneräisiä. Lehti putkahti esiin vasta pari viikkoa sitten eli yli puoli vuotta liian myöhään. Olisikohan aika kokeilla onneaan nyt nron 6/2018 tehtävien parissa?
34. Rampe5.12.2018 klo 19:01
pelaaja,
en tiedä onko kyse niin kunnia-asiastakaan. Minä säilytän lehdet senkin vuoksi, että voin täyttää itselleni epäselviksi jääneet kohdat kilpailuajan päätyttyä.
En myöskään usko oikein arpaonneeni, en lottoa ja mm. Valituilta Paloilta silloin tällöin tuleva "ehdottomasti henkilökohtainen ja huipputärkeä" ym. lähetys menee armotta jätepaperimappiin.
Siinäpä saattaa kyllä olla syy siihen, etten koskaan ole voittanut mitään.
Sm-ristikkokisassa olen kyllä kaikki alkuerätehtävät lähettänyt, jos olen saanut ne ratkaistuksi.
35. Tarja5.12.2018 klo 21:06
Samaa mieltä Rampen kanssa, ettei kilpailuihin ja arvontoihin osallistumattomuudella ole mitään tekemistä kunnia-asian kanssa. Olen itse aika kyyninen, ja samoilla linjoilla kuin Rampe, etten usko sen voiton kuitenkaan minun kohdalleni osuvan. Ja julkisuuskammoisena en edes halua nähdä nimeäni lehdessä julkisesti luettavana.
36. Rampe6.12.2018 klo 07:36
Minä kyllä näen nimeni mielelläni SM-ristikkokisan "Kunnian kukko laulaa heillekin"-listalla.
Jatkokisaan ei ole rohkeus riittänyt.
37. iso S6.12.2018 klo 10:11
Rampe, anna seuraavalla kerralla kunnian kukon säästää äänijänteitään. Rohkeasti polvet tutisten mukaan vain, ei siellä ketään purematta niellä. Tilaisuudessa leijuu erittäin hyvä henki ja onhan se mielenkiintoista nähdä livenä, millaiseen huippusuoritukseen kansakunnan terävin ratkojakärki pystyy kykenemään. Hengissä selviää hermoilemallakin - lue vaikka pakinaosastolta vanhin juttu, SM 93 - Näinkin käydä voi. Vain yksi voittaa, mutta tilastot eivät valehtele: kaikki välieriin osallistuvat ovat sadan parhaan joukossa. Se ei ole huono saavutus, jos ratkojia on Suomessa tosiaan miljoona. Eikä siinä vielä kaikki: maailmassa on yli 7 miljardia ihmistä, jotka pärjäisivät välierissä sinua huonommin!
38. happonen18.12.2018 klo 23:09
Lehden loppupää oli taas nautinnollista ratkottavaa. Lähteenmäen pari ruutua taistelivat vastaan pisimpään ja ihan viimeisenä keksin hampaiden näköisten juttujen takana olevan sanan. Anttila ja Viitamäki olivat juuri sopivan tiukiksi viritettyjä koviksia - eivät nihilistisen vaikeita, vaan mukavalla tavalla palkitsevia.

Lehden paras yksittäinen vihje oli Hakosen "D g". Ja vähän risuja yhteen alkupään ristikkoon päätyneestä muurahaisen kuvasta, jonka ratkaisuksi osoittautui Pelikaaneissa (onneksi) äärimmäisen harvoin bongattu sana ;)

Unohtui muuten antaa palautetta numerosta 5 - todettakoon näin myöhässä, että se oli mielestäni kokonaisuutena tämän vuoden paras PuPe.
39. Eki29.12.2018 klo 14:28
Tuossa ronn äsken epäili, että voi jo kysellä, mutta koska viimeinen postituspäivä oli toissapäivänä, kaikki vastaukset eivät vielä ole perillä ja niitä voi vielä yrittää lähettää, odotellaan siis ensi vuoden puolelle.
40. Jukkis5.1.2019 klo 16:05
Vaikka nyt ei nyt olekaan ensi vuosi, vaan tämä vuosi, niin:

Vielä äsken ihmettelin uudestaan aikoinaan tajuamatta jäänyttä s. 23 (Salokangas) oikeassa reunassa olevaa
3.3. -> MIKE
ja ehkä keksin: DO-RE-MI ja MA-TI-KE. Näinköhän?

S. 29 (Viitamäki) oikeassa alakulmassa on kuva, jossa on Hailuodon vaakuna ja siitä kaakkoon viiva. Siitä tulee kai JAKO. Mikähän tässä on ideana? Kuntajako?

Holopaisen aukeamassa aika alhaalla aika keskellä on
2 PYSTY-, KAKSI VAAKAVIIVAA -> ITEM
Tässä varmaankin on kyseessä se merkintä, joka tehdään, kun allekkain kirjoitetussa luettelossa toistuu yläpuolelle kirjoitettu asia. Siis jotenkin ----"----. Onko tuolla merkinnällä nimi? Käytetäänkö sitä missään muualla kuin Suomessa? Googlailin kaikenlaisilla termeillä, mutta en löytänyt yhtäkään esimerkkiä merkinnän käytöstä.

Myös Holopainen, oikea alakulma
SIELLÄ OLO -> HESA
Miksihän?
41. Jiikoo5.1.2019 klo 16:16
Lainaus: 40. Jukkis 5.1.2019 klo 16:05
...Myös Holopainen, oikea alakulmaSIELLÄ OLO - HESAMiksihän?

Itse tulkitsin tuon viittaavan siihen, että Helsingistä löytyy fine dining -ravintola nimeltä Olo. Lienee peräti yksi Suomen harvoista Michelin-tähdellä palkituista ruokaloista.

Mikäli olen oikeassa, voinee vihjettä pitää hieman nurkkakuntaisena. Myönnän olevani helsinkiläinen, mutta ravintoloissa minua näkee harvoin ja tuon tasoisissa tuskin koskaan. En edes tiedä, missä kyseinen ravitsemusliike sijaitsee.
42. Jukkis5.1.2019 klo 16:20
Jos olisi ollut Altavista käytössä, niin olisin voinut Altavistaan laittaa että "olo helsinki", ja asia olisi selvinnyt.
43. Eki5.1.2019 klo 16:26
Tuomas taisi jossain kyselyssä vastata mieliruokiansa koskien: "Anything at restaurant Olo, Helsinki."
44. ++juh5.1.2019 klo 17:03
https://en.wikipedia.org/wiki/Ditto_mark
https://en.wikipedia.org/wiki/Iteration_mark#Ditto _mark

Suomeksi ditto mark on kai toistomerkki. Vaakaviivojen kanssa nimi voisi olla toistomerkintä.
45. Jaska5.1.2019 klo 18:49
40. Kuntajako melko varmasti Viitamäenkin idea.
46. Clas5.1.2019 klo 19:08
Jiikoo, Olo on KO:n ja Ruotsin suurlähetystön välissä.
47. Jukkis5.1.2019 klo 19:51
Mikähän kolmitavuinen tuli s. 32 Lähteenmäen tavuristikkoon niistä pääkuvan alla olevista hammasproteesien näköisistä? Entä aika keskellä olevasta vihjeestä "maansa myynyt"?
48. Tarja5.1.2019 klo 20:42
Minulla on SUU-KA-LUT ja A-PE-A
49. Jukkis5.1.2019 klo 21:33
Joo, olihan nuokin taas voinut keksiäkin.

Entäs s. 28 Anttilan oikea yläkulma? Esim. MIELEISIN MUSTA ja KUNINGATAR ja OLLA ETENEMÄTTÄ. Ja VILAJAT.
50. Rampe5.1.2019 klo 21:41
1)Lempilaku
2)Aretha
3) Sutia
4)Oharat
51. Tarja13.1.2019 klo 18:48
Minua jäi mietityttämään s. 29 Viitamäen ristikon yläreunassa ollut vihje . . . . TISTÄ SAATU, josta tuli EMIL. Olen tottunut, että tuollaisessa pistein merkityssä vihjeessä vastaussana tulee suoraan, kuten tuossa voisi tulla limetistä lime eikä Emil.
52. pelaaja13.1.2019 klo 19:13
Minä taas ajattelen niin, että LIMEtistä on nimenomaan SAATU Emil vähän tuunaamalla. Muutenhan limetistä saataisiin lime ja siitä en itse oikein innostuisi. En tiedä enkä myöskään muista edes, ratkeniko tuo minulla silloin. Kohta varmaan tiedetään enemmän.
53. Jaska13.1.2019 klo 19:20
Suoraanhan se tuli. Oikealta vasemmalle.
54. Tarja13.1.2019 klo 19:49
Okei. Hyvä tietää, että pisteet eivät sitten tarkoitakaan sitä, että vastaussana sellaisenaan olisi mahdollista sijoittaa niiden tilalle. Minulla on tällainen väärä luulo ollut, mitä vahvisti se, että samassa ristikossa oli kahdeksan muuta pisteellistä vihjettä, joista jokaiseen vastaussana sopi sellaisenaan.
55. Jukkis13.1.2019 klo 21:21
Minä en kyllä tätä juttua niele ennen kuin Viitamäki tulee selittämään hiukka tätä asiaa ja perustelee, miksi tällainen vihje sanalle EMIL olisi jotenkin OK. Jos siis selitys on se, mitä tuossa edellä on esitetty.
56. Jaska13.1.2019 klo 21:50
En minäkään vihjettä knoppologian kauneimpiin kukkasiin kuuluvana pidä. Lisäyksellä TÄNNE (ristikossa siis alhaalta ylös luttava) olisin ainakin ollut kelvollisempi. Ehkä joku olisi pitänyt hyvänäkin.
57. Jaska13.1.2019 klo 21:51
Äh, -e-
58. Jaska13.1.2019 klo 21:57
Täytyy kai vielä vakuuttaa, että minä en olisi ollut kelvollisempi. Siis tuloksellisesti. Tai no, ehkä ajasta olisi minuutti nipistynyt. Niistä sadoista.
59. Antti Viitamäki13.1.2019 klo 23:11
JAKO-sanan vihjeessä hain tosiaan yhdyssanaa ”kuntajako”.

EMIL-sanan kohdalla on nyt tapahtunut jotain käsittämätöntä. Niin pitkälle en tosiaan vihjeiden loogisuutta vetäisi, että moisesta hirsipuusta tulisi EMIL. Eli vaikka ajatus tuosta taustalta varmaan hahmottuukin, niin väärin se on minun logiikkani mukaan.

En muista enää, mitä tuon vihjeen kohdalla työstin. On mahdollista, että siinä on alunperin ollut jokin toinen vihje, josta en sitten myöhemmin olekaan tykännyt. Tai sitten Toni tai Liisa on kommentoinut alkuperäistä vihjettä ja olen kiireessä muuttanut vihjeen virheellisesti.

Luultavasti ratkaisu ei ole ollut minulla esillä vihjettä korjatessani. Olen haksahtanut ajattelemaan että ratkaisusana on LIME. Parempaakaan selitystä en keksi.

Pahoittelut siis jälleen. Kaksi virhettä vuoden sisään on aika ikävää. Ei auta kuin pyrkiä entistä suurempaan huolellisuuteen.
60. pelaaja14.1.2019 klo 09:16
No siihen suli sitten minun "ihan kiva" Emilini logiikkoineen päivineen. Onneksi ratkojalla on sentään lupa sortua yli 2 virheeseen vuodessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *