KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 1.-2.9.2018

9796. IS Viikonloppu 1.-2.9.2018

Eki1.9.2018 klo 07:26
Keräs-Kärkkäis-pläjäys, olikohan 3 vai 3-.
2. Mie1.9.2018 klo 11:40
Erittäin hyvä, lehden ostoon siis. Onko muuten kukaan muu ärsyyntynyt lehden niittien sijainnista? Ovat yleensä niin kaukana siitä missä niiden pitäisi olla että kun Plus-liitteen kiepsauttaa ympäri jää Koviksen reuna piiloon ja lehti repeää niittien kohdalta. Pitänee laittaa palautetta, todella harvoin niitit ovat missä pitääkin.
3. Eki1.9.2018 klo 16:52
Kääntikseen on lipsahtanut kolme viikon takainen uusiksi eli sen ratkaisu on näppärästi siinä alla.
4. Kike1.9.2018 klo 18:31
Olipahan pläjäys. Muutamat, oikeastaan todella monet samantyyppiset vihjesanat ärsyttivät, jotkut vihjeet olivat tosi kaukaa haettuja, jokunen suorastaan kummastutti. Toisaalta, olihan tämä täyskolmonen. Helpolla ei kyllä ratkomisessa päässyt. Ja ahaa-elämyksiäkin tuli ja siitä tekijälle suuri kiitos!
5. Rampe1.9.2018 klo 18:53
Muuten voisi olla kolmemiikka, mutta vasemmassa yläkulmassa kengurusta tulee minulle käsittämätön epäsana, samoin siinä vieressä se Ekiltä kysyttävä juttu.
Risteävät vaakasanat tuntuvat oikeilta, mutta virhehän minulla jossain täytyy olla.
Muutaman kerran ristikossa tosiaan käytettiin samaa kikkaa vihjeissä ja ratkaisuissa, mutta minua nämä eivät ärsyttäneet.
6. Tarja1.9.2018 klo 19:50
Oikein viihdyttävä kolmosen kovis sadepäivän ratoksi. Tykkäsin.
7. Kike1.9.2018 klo 20:39
Rampe. Kyllä siitä kengurusta tulee ihan hyvä suomalainen sana. Hayden-vihjeen kanssa kannattaa olla tarkkana.
8. O1.9.2018 klo 22:29
5. Rampe
"se Ekiltä kysyttävä juttu." Vastaus oli yksi monista parhaimpia. Toinen 2 ENNEN IHANAA!

Kiitos Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen!
9. iso S2.9.2018 klo 10:39
Isontalon Anttia vapaasti mukaillen: ei saa laulaa Haydenista, Haydenin ----- on kuollut. MInäkin sekoilin tuon yläkulman kanssa, kun mielessä kummitteli itseäni sivistyneemmän vaimon useasti kehuma Hayden. Tämä Hayden on lähempänä minun tietoisuuttani kuin vaimon, vaikkakaan ei muistissani läheskään päällimmäisenä. Oikealla Haydenilla kenguru ja Eki saavat täysin järkevät ratkaisut.

Törkeää lievempi kolmonen sikäli, että sain sen noin tunti sitten täyteen. Lievää törkeämpi sikäli, että muutama yhteys vihjeen ja ratkaisun välillä jäi mysteeriksi. Tiedon ja/tai taidon puutetta havaittavissa ratkojan päässä! Erästäkin sanaa ihmettelin, kun siihen liittyvä ominaisuus ei ollut hallussa ennen googlausta. No, järkevät sanat tuli joka paikkaan ja se saa minulle nyt riittää. En panisi pahakseni, jos aikanaan tulisi anatomia selvittämään mustat aukot.

Paljon oli ahaata, mutta itsepäisenä en muuta mieltäni: 2 plus - 2 ja puoli on minulle mieluisin taso. Teräväpäisemmät nauttikoot kireämmistä ihan vapaasti. Minun makuuni tällaiset kikkaa pitkin ja poikin huojahtelevat viihdyttävyyden alueelta kiusallisen lähelle pakkoneuroosia (ihan kaikessa pitää olla koukku), näsäviisautta ja sadismia!
10. O2.9.2018 klo 14:57
9. iso S.
Kiitos hyvistä kommenteistasi, varsinkin viimeisestä sain päivän naurun. :D
11. tuula x2.9.2018 klo 15:28
Kerrankin voin olla tyytyväinen ja onnitella itseäni, kun sain täyskolmosen kokonaan ratkottua. Se vaati kyllä pitkän, koko yön kestäneen aivopinnistelyn, jonkä jälkeen muutamä tyhjä ruutu jäi kummittelemaan mieleeni. Ilmeisesti kuitenkin alitajunta muutaman tunnin makeiden tirsojen aikana olikin tehnyt tehtävänsä, kun otettuani ristikon uusintakäsittelyyn, se ihmeekseni täyttyikin suht kivuttomasti.
Yksi ainoa vihje jäi käsittämättä vielä, mutta ratkaisusana on kyllä siinä oikein. Kaipa sekin vielä selviää.
12. tuula x2.9.2018 klo 23:20
iso S. Myös minä menin hakoteille HAYDEN:in kanssa, ja uskoisin että tämä minun mieleeni ensimmäisenä tullut henkilö oli sama, jota vaimosi myös arvostaa. Niinkuin arvostan minäkin.
Aikansa meni sitä ristikon ylänurkkaa täytellessäni, ennenkuin vihdoin uskoin, ettei se voi ollakaan se nimi, vaan ihan joku muu. Ja löytyihän se ristikkoon sopiva nimikin vihdoin apuja käyttäen.
Täysin outo nimi minulle. Mutta sen jälkeen tämä päähäni lisää harmaita hiuksia tuottanut nurkkaus aukenikin suhteellisen nopeasti.
13. Jiikoo3.9.2018 klo 19:13
Sain tämän luomuksen eilen sunnuntai-iltana kovan ähellyksen jälkeen kahta kirjainta vaille ”valmiiksi”: vihjeestä ARKA NIILO NAISENA tulevan vastaussanan 5. ja 2. viimeinen kirjain jäivät hakuseen ja nuo ruudut ovat tyhjinä vieläkin. Toisen kanssa risteää vihjeestä RIVIJÄSENTEN JOUKOSSA saatava sana, johon en saa tolkkua.

Parin vihjeen ja niistä saatavan vastaussanan yhteys jäi minulla imaginaaritasolle.

Numeroidut 9 avainkirjainta sain kokoon ja myönsin itselleni luvan lähettää vastauksenkin.

Yhtään Keräsen kolmosta en muista aikaisemmin edes yrittäneeni ratkoa. Laatijan ajatusmaailmaan pääsy kolmostasolla ei ollut helppoa (enkä toki ole niin kotonani kolmosissa muutenkaan). Saman vihjetyypin variaatioita tuntui sitten löytyvän yllättävän runsaasti, mikä vähän helpotti etenemistä.
14. tuula x3.9.2018 klo 21:50
Jiikoo. Sama kohta jäi minullakin viimeiseksi ratkonnassa. Kyllä sinäkin sen oivallat, kun tarkasti katsot ko.kohtaa, ja risteävää sanaa. Sen enempää vihjeitä ei varmaankaan saa antaa.
Meni siinä aikansa minullakin, jopa epätoivoon asti, mutta se ahaa-elämys kyllä lopulta palkitsi.
15. Tuomas L.3.9.2018 klo 22:27
ARKA NIILO NAISENA voisi olla tämän ristikon helpoimpia vihjeitä, jos...
16. Jiikoo3.9.2018 klo 22:33
tuula x, Ei olisi ongelmaa, mikäli tuohon pystyyn haettaisiin vain 4-kirjaimista sanaa/nimeä vihjeestä RIVIJÄSENTEN JOUKOSSA. Siihen jatkeeksi pitäisi kuitenkin saada kaksi mielekästä kirjainta lisää! Vaakasanasta tuleva viimeinen kirjain on toki mitä ilmeisin, mutta mitä ihmettä järkevää sen eteen, risteyskohtaan? Jopa pitkän vaakasanan piilokirjaimen (se tokavika) luulen arvaavani.

No, uskon joka tapauksessa pääseväni jo tähänastisillakin eväillä arvontaan mukaan, koska tyhjät ruudut eivät ole strategisesti tärkeissä paikoissa :•)
17. Jiikoo3.9.2018 klo 22:41
Nyt vasta sytytti! Sama jippo sekoitti minut aivan hiljattain eräässä Lehdon HS-ristikossa, enkä osannut ottaa opikseni. Tulihan se täyteen, sittenkin!
18. Tuula x3.9.2018 klo 22:45
Jiikoo. Älä oleta sellaista asiaa varmaksi, mikä ei sitä ehkä olekaan. Ko.kohdassa se ei sitä nimenomaan ole. Olit jo lähellä ratkaisua edellisessä kirjoituksessasi. Jatka siitä. Varmaan keksit sen.
19. Jiikoo3.9.2018 klo 22:52
tuula x, et varmaankaan ehtinyt lukaista postaustani 17. vaan tarkoitat ”edellisellä kirjoituksellani” postausta 13. Palkitsevan viimeisen ahaa-elämyksen olen joka tapauksessa ehtinyt jo saamaan, kiitokset laatijakaksikolle!
20. Tuula x4.9.2018 klo 02:03
Jiikoo. En ehtinyt. Sait kuitenkin senkin ongemakohdan ratkaistua. Hankala se kyllä kieltämättä oli, mutta niinhän kunnon ristikon pitää ollakin. Seuraavaa kovista odotellessa.
21. G6.9.2018 klo 16:10
Jiikoo, harmi että tulin vasta nyt. Oisit saanut saman vihjeen kuin viime hesariin.
22. Rampe6.9.2018 klo 16:19
Antakaa niiden vihjeiden vielä olla! Hesarin säikeissä on asiallista tai ainakin luvallista vihjata ennen viimeistä palautuspäivää, mutta ei täällä.
23. Jaska6.9.2018 klo 16:29
HS-ketjulaisten häikäilemättömän vihjekulttuurin solutusyritys puhtain asein taistelevien IS-kovisratkojien areenalle on mitä ankarimmin tuomittava!
24. G6.9.2018 klo 16:36
Kiitos vinkistä =P Ihmettelinkin uutena tällä puolella miksei vinkkejä ole niinku HS-puolella. Epäilin ettei kukaan ole saanut tehtyä ((>
25. Mie7.9.2018 klo 12:45
Olipa nautinnollinen pläjäys! Pari sanaa uupuu mutta on saanut todella vaivata harmaita aivosoluja tämän kanssa ja miten palkitsevaa onkaan saada jokin kohta ratkaistua :)

Kiitos!
26. Pulsu12.9.2018 klo 17:32
Joko saa kysyä?
Ja kysynpä kuitenkin. Vasen reuna uupuu kokonaan. Mitä tulee vaikkapa kohtiin valuutankin nimenä, ei mikään tusinapaikka ja väriltään keskiarvoa?
27. Hannu12.9.2018 klo 17:42
SYSMÄ, AUSTIN ja MULATTI.
28. Pulsu12.9.2018 klo 18:15
Sysmä? Mikä valuutta on sysmä?

Ja ei lähtenyt vieläkään aukeamaan. Josko vielä kohdat lammion vartiopaikka (tätä googlailin, mutten löytänyt), ja kohottaa tukkia saisi?
29. Hannu12.9.2018 klo 18:35
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-20000 05499151.html

LAMMION VARTIOPAIKKA = IMMOLA (anagrammi LAMMIOsta), KOHOTTAA TUKKIA = KIRAMO (tukinnostolaite, tukkihissi, kts esim. Wikipedia).
30. Emma13.9.2018 klo 12:13
RIVIJÄSENTEN JOUKOSSA?
31. Rampe13.9.2018 klo 12:30
IJÄS. Alapuolella on tyhjä ruutu.
32. iso S13.9.2018 klo 14:08
Pulsu, 22.12.2017 julkaistu uutinen on mennyt sivu suun: "Sysmä ottaa käyttöön oman rahan – nimeksi Sysmä ja lyhenteeksi S" (siis iso S!)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *