KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 31/2021

9781. SK 31/2021

Elva5.8.2021 klo 19:30
Ilmo Juhani Liljeroosin/Heli Kärkkäisen kolmitähtinen ristikko. Se oli vähän totuttua helpompi, parasta oli kaakon kulma, joka oli kivasti visainen. Joka ruutu on täynnä, eikä kysyttävää jäänyt.

Jani Keräseltä on hieno piilis, jossa ei siinäkään ollut ylipääsemättömiä kohtia.
2. Tuli stoppi7.8.2021 klo 21:32
Minulla koilliskulma ei vain ratkea. Jotain vihjettä edes jollekin seuraavista: nauru, läpitunkevia, valla kiinni, kudottu, pliis!
3. Jiikoo7.8.2021 klo 21:50
Tuli stoppi, nähdäkseni tarkoitat luoteis- etkä koilliskulmaa. Minulla se on ratkottu, mutta enpäs vihjaile, koska se ei ole SK-säikeissä palkintokilpailun kesken ollessa sallittua. Enkä myöskään anna itselleni lupaa kysyä apuja omaan kaakkoiskulmaani, jossa vielä puutteita...
4. Pike8.8.2021 klo 13:10
Ilmansuunnat ovat sivistymättömille ja koulunsa kesken jättäneille vaikeita!
5. Pike8.8.2021 klo 13:13
Viittaan tuohon "Tuli stoppi" -vihjeruikutukseen.
6. Muuan8.8.2021 klo 14:49
Sinulle nimimerkki "Tuli stoppi". Keskeneräisiin palkintokilpailuihin osallistuviin ristikoihin voi saada vinkkiapua kahdelta muulta sivustolta. Niihin voi laittaa esille kommentissa no 2 esille ottamasi vihjeet. Sivustot löytyvät helposti Googlella.
7. Tuikku8.8.2021 klo 14:52
Pike: johan "Tuli stoppi" selitti, että iltaväsy aiheutti pienen erehdyksen. Interdum dormitat Homerus. Eli joskus Homeruskin nukahtaa, erehtyminen on inhimillistä kenelle tahansa.
8. Tuikku8.8.2021 klo 15:17
Ylläpito näyttääkin poistaneen tästä keskustelusta 3. puheenvuoron jälkeen muutaman ilkeän ja turhanpäiväisen pätkän, mutta selitykseksi omaan kannanottooni sanon, että "Tuli stoppi" selitti erehtyneensä ilmansuunnissa, koska oli jo iltamyöhäinen jne.
9. Tuikku8.8.2021 klo 16:34
Hei te sivistyneet ja korkeastikouluttautuneet. Ei kukaan tarttunut täkyyn: Ei Homerus, vaan Homeros! Nyt lopetan kommentoinnin.
10. eol8.8.2021 klo 22:46
Ristikko vakuuttaa taattuna ja tasaisena laatutyönä. Huippukohdaksi nostan pääkuvan ja siitä lähtevät sanaketjut.
11. Riku10.8.2021 klo 15:30
Aionpa pyytää Vuokilan Ekiä poistamaan Liljeroos laatijjoista, niin paljon löytyy ' älyttömiä ' vihjeitä. Huuto- ja kysymysmerkkien käyttö askarruttaa. Esim. vihje -neve! Yhdyssanan perusosaksi
- vene ja määriteosaksi samalla tavalla muokattu kaksitavuinen sana, mlkä lienee. Äidinkielemme suhteen Liljeroos tuntuu olevan ' pihalla '. Vihje Turen jäljiltä? Tiedän kaksi Turea, Juntun ja Aran. Mitähän Liljeroos sieltä edellyttää löytyvän. Ristikko on eräs heikoimmita SK:n tuotoksista. En saata hyväksyä Liljeroosin ' kökköjä '. Enpä ole aikoihin pyrkinyt ratkaisemaan huonompia laadintoja.
12. Jiikoo10.8.2021 klo 16:30
Riku taitaa kertoa paljastavasti lähinnä itsestään yrittäessään kritisoida mestarikolmikon aikaansaannosta. Kolmostasolla ei ristikon tarvitse eikä pidä olla helposti sulavaa sorttia. Helpompia kaipaaville on tarjontaa yllin kyllin, useimmiten Suomen Kuvalehdessäkin.

Eihän tämä ristikko tosiaankaan helppo ollut enkä väitä oman ratkaisuni olevan oikea, mutta ratkontakokemus oli piinallisuudessaan nautittava ja vihje/ratkaisu-pareille löytyy kuin löytyykin aina järjellinen selitys. Lisää IJL-nannaa Suomen Kuvalehteen!
13. eol10.8.2021 klo 17:12
Esimerkiksi minä komppaan täysillä Jiikoon kantaa.
14. Jukkis10.8.2021 klo 18:52
Ja minä. Tosi mainiota kirjainten ja sanojen ja kielen kanssa leikittelyä nämä tällaiset.
15. isoäiti10.8.2021 klo 19:14
Ja minä.
16. Pike11.8.2021 klo 21:39
Toivottavasti seuraavat kolmitähtiset SK-ristikot ovat tasokkaampia eli vastaavat tähditystä. Kuka näitä tähtiä muuten jakelee?
17. Jiikoo11.8.2021 klo 22:02
Pike siis vetää yhtäläisyysmerkit tasokkuuden ja vaikeusasteen välille. Hänellä olkoon siihen yli-ihmisenä oikeus.

Itse olen taipuvainen pitämään monia yksitähtisiä hyvinkin tasokkaina samalla kun en osaa arvostaa kaikkia kolmoskoviksia. Lukeudun siihen (käsittääkseni laajaan) joukkoon, joka pitää SK;n ristikkotarjontaa keskimäärin varsin tasokkaana, kulloisestakin tähdityksestä riippumatta.
18. Max Luftdruck13.8.2021 klo 22:06
Mitä tulikaan ratkaisuksi kaakkoon, "verbejä, viilasta alut"?
19. Elva13.8.2021 klo 22:44
Max Luftdruck, VAIPUA vaakaan, LIPUA pystyyn. Alut = anagrammi VIILAsta.
20. Rillo19.8.2021 klo 16:28
Riku on kyllä oikeessa,liikaa käyttää Liljeroos ihme kikkailuvihjeitä.Hauskuus on kaukana,keinotekoista kikkailua.
21. Heppu21.8.2021 klo 12:27
Minulla jäi tästä kaakkoiskulma auki, muutoin täyttyi suht ok. En tiennyt kaasujuomia, enkä tiedä vieläkään mitä ovat tällaiset heteet? Verbejä, viilasta alut, en osannut edes lukea tätä vihjettä. Viilalle en tiedä muuta synonyymiä kuin raspi. Millä logiikalla H=S antaa Esapekka? Vai sotketaanko siinä yllä oleva Halonen vihjeeseen? En purnaa, kolmitähtisessä olkoon mitä hyvänsä, tunnustan vain tietämättömyyteni.
22. Elva21.8.2021 klo 12:48
Heppu, KAASUJUOMIA = HE = helium + TEET.
HALONEN H=S, SALONEN = ESAPEKKA,
VERBEJÄ, VIILASTA ALUT on selitetty kommentissa 19.
23. Jiikoo21.8.2021 klo 13:05
Lainaus: 21. Heppu 21.8.2021 klo 12:27
En tiennyt kaasujuomia, enkä tiedä vieläkään mitä ovat tällaiset heteet?

1960-luvun oppikoulun alaluokkien kasviopista jäi mieleeni, että niittyleinikin (Ranunculus acer tai R. acris) kukissa oli kasvin lisääntymistarpeita varten hede- ja emilehtiä. Heteet tuottivat siitepölyä, jota saman kasvilajin toisen yksilön emit ottivat kiitollisina vastaan. Tämän päivän kasviopin opetuksista en tiedä mitään.
24. Heppu21.8.2021 klo 13:20
Elva, kiitos rautalangasta, mutta vielä tarvitsen lisää. Miten alut on viilan anagrammi?
25. Elva21.8.2021 klo 13:53
Heppu, ruudussa on vihje VERBEJÄ, VIILASTA ALUT. Ruudusta vaakaan tulee VAIPUA, ja pystyyn tulee LIPUA. Verbejen alut ovat siis VAI ja LI = anagrammi VIILA-sanasta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *